Rośnie niepokój rodziców o dzieci korzystające z Internetu - raport brytyjskiego organu regulacyjnego za rok 2019

20.02.2020
Ponad połowa nastolatków zetknęła się ze szkodliwymi treściami w Internecie. Jednocześnie „Efekt Grety” przyczynia się do wzrostu ich świadomości na temat mediów społecznościowych. Takie i inne wnioski płyną z ostatniej edycji badań prowadzonych przez Ofcom. W opinii rodziców, korzystanie z Internetu przez dzieci obarczone jest coraz większym ryzykiem.
Jeszcze pięć lat temu 65% badanych rodziców było przekonanych, że korzyści wynikające z kontaktu dzieci z Internetem są większe niż zagrożenia. W 2019 r. twierdziło tak już tylko 55% badanych, przy czym  dwa miliony rodziców sądziło, że sieć wyrządza dzieciom więcej szkody niż pożytku.

Przyczyną ich obaw jest kontakt dzieci ze szkodliwymi treściami online, a wśród graczy - presja zakupowa i ryzyko zachowań przemocowych.

W 2019 roku 51% dzieci w wieku 12-15 lat widziało treści nienawistne (w 2016 r. - 34%), a 45% dzieci widziało treści mogące zachęcać do samookaleczeń (w 2018 r.- 39%).

Rosnąca popularność gier online powoduje odczuwanie przez małoletnich coraz silniejszej presji na zakup akcesoriów do grania (47%). Przyczynia się również do zwiększania obaw rodziców o zastraszanie ich dzieci w grze (39% w porównaniu z 32% w 2018 r.).

Raport Ofcomu pokazuje jednocześnie, że rodzice częściej niż dotychczas rozmawiają z dziećmi na temat bezpieczeństwa w Internecie (85% w 2019 r., 81%.  w 2018 r.). Prawie dwukrotnie wzrósł odsetek rodziców, którzy skłonni są sami szukać w sieci wsparcia i informacji na temat bezpieczeństwa dzieci online (21% w 2019 r., 12% w 2018 r.).

Influencerzy, aktywiści i dziewczęta jako internetowi gracze  
 
  • „Efekt Grety”. Prawie jedna piąta (18%) małoletnich  w wieku 12-15 lat, korzystając z mediów społecznościowych, udostępniaja lub komentuje posty organizacji politycznych, charytatywnych lub proekologicznych, wyrażając dla nich swoje poparcie. Tego typu aktywność wzrosłą  o 5% w stosunku do 2018 r.
  • Popularność „Vloggera z sąsiedztwa”. Wśród młodych internautów rośnie popularność  znanych YouTouberów oraz tzw. mikro lub nano  inflancerów, czyli osób z najbliższej okolicy lub środowiska. Mają oni mniej obserwujących, są jednak bliżej odbiorców lub podzielają ich bardziej niszowe zainteresowania.
  • Rośnie odsetek dziewcząt grających w sieci. Prawie 50% dziewcząt w wieku 5-15 lat gra online (w 2018 r. 34%). Odsetek graczy wśród chłopców pozostaje na niezmienionym poziomie (71%). Jednak tygodniowo, poświęcają oni na grę dwa razy więcej czasu (14 godzin 36 minut) niż dziewczynki (7 godzin 30 minut).
 
Nastolatki korzystają z wielu mediów społecznościowych

Raport Ofcomu pokazuje, że nastolatki w Wielkiej Brytanii korzystają z większej liczby mediów społecznościowych niż kiedykolwiek wcześniej. W 2019 r. największy wzrost popularności wśród młodzieży  w wieku 12-15 lat odnotował WhatsApp (pomimo, że dozwolony jest od 16 roku życia). Używa go prawie 2/3 brytyjskich nastolatków (w 2019 r. - 62%, w 2018 - 43%), co sprawia, że dołączył on do listy najbardziej popularnych mediów społecznościowych, obok Facebooka (69%), Snapchata (68%) i Instagrama (66%).

Wzrost popularności odnotowały też nowe platformy takie jak Tik Tok, z którego korzysta co siódmy nastolatek (13%), (w 2018 r. 8%), czy Twitch (platforma live streamingowa dla graczy), której używa co 20-ty brytyjski nastolatek. 

Radykalnie zmieniają się nawyki dzieci w oglądaniu treści medialnych

Między dziewiątym a dziesiątym rokiem życia odsetek dzieci z własnym smartfonem wzrósł z 23% do 50%. Ma go prawie każdy piętnastolatek (94%).

W stosunku do sytuacji sprzed pięciu lat, prawie dwukrotnie wzrosła liczba  małoletnich  korzystających z  VoD (w 2015 r.- 44%, w 2019 r. - 80%). Równolegle, mniej dzieci oglądało tradycyjne programy telewizyjne (74%) niż VoD,  a jedna czwarta w ogóle nie korzystała z telewizyjnej ramówki.
Jeśli chodzi o Smart TV to, pomimo wzrostu jego popularności (wzrost z 61% w 2018 r. do 67% w 2019 r.), odsetek dzieci oglądających treści medialne na telewizorze spadł z 94% w 2018 r do 91% w 2019 r., ale nadal jest to główne urządzenie do odbioru takich przekazów. Rośnie odsetek małoletnich w wieku 5-15 lat korzystających z urządzeń mobilnych do oglądania treści medialnych. 43%  używa do tego celu tabletu (33% w 2018 r.), a 26% wykorzystuje smartphone (20% w 2018 r.).

Ulubioną platformą dzieci w Wielkiej Brytanii jest nadal YouTube, wyprzedzając Netfliksa, Amazon Prime, BBC i ITV.

W 2019 r., po raz pierwszy, więcej dzieci korzystało z tzw. asystentów  głosowych (typu Alexa) niż z radia (głosowi asystenci - wzrost z 15% w 2018 r. do 27% w 2019 r.;  radio - spadek z 26% w 2018 r. do 22% w 2019 r.).

Pełna wersja raportu za 2019 r. 

Streszczenie raportu za 2019 r.

Informacje na temat poprzedniej edycji badania (za 2018 r.)

Materiały powiązane

Podziel się!

Newsletter

Aktualności Drogowskazu Medialnego

Powrót na górę strony
Adres Biura
Adres biura KRRiT
Siedziba i Biuro KRRiT Wydział Abonamentu RTV

Skwer kard. S. Wyszyńskiego 9

01-015 Warszawa

NIP: 521 27 99 708

REGON: 010182401
fax. 22 597 31 80

 

ul. Sobieskiego 101
00-763 Warszawa

Numer infolinii: 22 597 31 01

X Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie. Polityka prywatności i wykorzystywania plików cookies
Akceptuję politykę prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie