(Zakończone) Konsultacje KRRiT ws. potrzeb i oczekiwań klientów wobec pakietowania programów przez operatorów rozprowadzających programy telewizyjne

02.12.2011
KRRiT pragnie poznać opinie odbiorców dotyczące wszelkich ograniczeń w dostępie do programów telewizyjnych. Szczególnie interesują nas odpowiedzi na pytania dotyczące bogactwa oferty programowej proponowanych pakietów i łatwości doboru pożądanych programów. Zapraszamy Państwa do wzięcia udziału w konsultacjach.

Konsultacje mają charakter otwarty, są skierowane do klientów korzystających z usług dostawców programów telewizyjnych – operatorów kablowych, platform satelitarnych oraz operatorów wykorzystujących Internet.

Cel konsultacji

Na polskim rynku funkcjonuje ok 400 operatorów kablowych obsługujących ok. 4,5 mln. klientów, jednak z usług 10 największych operatorów korzysta ponad 3,3 mln abonentów, co stanowi ok. 75% ogółu korzystających z usług operatorów kablowych. Dodatkowo z usług 4 platform satelitarnych korzysta ok. 6 mln abonentów.

Oznacza to, że ponad 80% (ok. 10 mln) gospodarstw domowych uzyskuje dostęp do usług telewizyjnych za pośrednictwem operatorów rozprowadzających programy.

Ponieważ istnieje uzasadniona obawa, że rynek ofert płatnych telewizji, jest rynkiem dostawców, a nie odbiorców, KRRiT – jako konstytucyjny organ odpowiedzialny min. za dostęp do informacji – pragnie poznać opinie odbiorców dotyczące wszelkich ograniczeń w dostępie do programów telewizyjnych. Szczególnie interesują nas odpowiedzi na pytania dotyczące bogactwa oferty programowej proponowanych pakietów, łatwości doboru pożądanych programów - uwzględniającej zainteresowania i preferencje odbiorcy, możliwości weryfikacji i zmian programów, możliwości zmiany dostawcy usługi oraz sposobu traktowania oczekiwań konsumenckich odbiorców przez dostawców.

Przedmiot konsultacji:

  1. Przychody operatorów zależą od pakietów, które są przez nich układane. Dlatego operatorzy zachęcają klientów do wyboru pakietów wyższych oraz pakietów dodatkowych tzw. premium.

    Czy odpowiada Państwu forma pakietowania oferty programowej przez operatorów?
     
  2. Oferta operatorów składa się od kilu do kilkunastu pakietów o różnej zawartości programowej i różnych cenach. Zakup pakietów typu „premium” jest zazwyczaj uzależniony od zakupu pakietów „podstawowych”.

    Czy jest to forma przejrzysta i umożliwia świadomy wybór oferty najbardziej odpowiadającej odbiorcy?
     
  3. Zgodnie z raportem UOKiK z sierpnia 2011 „Raport z badania rynku usług dostępu do płatnej telewizji” świadczenie pakietów usług telekomunikacyjnych jest bardzo entuzjastycznie oceniane przez użytkowników. Pociąga to za sobą mniejszą ilość formalności (jeden rachunek, serwis, promocyjna cena). W raporcie stwierdzono, że badany rynek jest rynkiem umiarkowanie skoncentrowanym.

    Czy umowy z operatorem powinny być podpisywane na określoną liczbę programów w pakiecie, czy też na konkretne programy oferowane w pakiecie?
     
  4. Klienci korzystający z usług operatorów telefonicznych mogą zmienić ofertę na korzystniejszą – bardziej odpowiadającą indywidualnym preferencjom bez zbędnej procedury w ciągu kilku dni.

    Kwestie dotyczące przeniesienia przydzielonego numeru przy zmianie operatora regulują przepisy ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 171, poz. 1800 z późn. zm.) oraz Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 16 grudnia 2010 r. w sprawie warunków korzystania z uprawnień w publicznych sieciach telefonicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 1670).

    Czy chcieliby Państwo mieć możliwość zmiany operatora (dostawcy programów TV) na wzór mechanizmu zmiany operatora telefonicznego?
     
  5. W USA, w 2006 roku toczyła się debata na temat wprowadzenia możliwości wprowadzenia do oferty operatorów kablowych telewizji „a la carte” (możliwości wyboru pojedynczych programów). W dyskusję włączył się ówczesny przewodniczący amerykańskiego regulatora zintegrowanego FCC, Kevin Martin, prezentując stanowisko popierające prawo odbiorców do wyboru kanałów. Natomiast największe firmy takie jak: Disney oraz dostawcy kablowi jak Time Warner zabronili operatorom kablowym sprzedaży pojedynczych kanałów.

    Brak zainteresowania telewizji kablowych wprowadzeniem oferty „a la carte wynika” z obawy o spadek oglądalności oraz odpływu dochodów z reklam.

    Czy chcieliby Państwo mieć możliwość wyboru z oferty jedynie niektórych, pojedynczych programów zamiast pakietów programowych?

     
  6. Kanadyjski operator TV Bell zaczął oferować TV „a la carte” abonentom w Quebecu. Miesięczna stawka za Bell TV „a la carte” to, 15 programów za 15 USD, 20 programów za 19 USD lub 30 kanałów za 22 USD. Poza tym poszczególne kanały można nabyć za  2 USD lub 20 popularnych kanałów można otrzymać za 5 USD (informacja za: http://money.blogs.time.com/2010/03/04/tv-a-la-carte-one-mans-dream/).

    Czy forma wyboru pojedynczych programów byłaby z Państwa punktu widzenia, lepsza od zakupu pakietów programowych?
     


W przypadku objęcia polskich operatorów obowiązkiem udostępniania abonentom pojedynczych programów, obowiązek ten, w myśl zasady neutralności technologicznej, powinien objąć wszystkie podmioty świadczące usługi rozprowadzania programów. Nałożenie takiego obowiązku będzie wymagało zmian ustawowych. Obecnie KRRiT nie ma uprawnień do interweniowania lub narzucania treści umów pomiędzy operatorami a abonentami.

 

Odpowiedzi na powyższe pytania można przesyłać na adres Krajowej Rady Radiofonii
i Telewizji
, bądź drogą elektroniczną na adres konsultacje@krrit.gov.pl w terminie
do 20 stycznia 2012 r.

 

 

 

Materiały powiązane

Aktualności

Newsletter

Powrót na górę strony
Adres Biura
Adres biura KRRiT
Siedziba i Biuro KRRiT Wydział Abonamentu RTV

Skwer kard. S. Wyszyńskiego 9

01-015 Warszawa

NIP: 521 27 99 708

REGON: 010182401
fax. 22 597 31 80

 

ul. Sobieskiego 101
00-763 Warszawa

Numer infolinii: 22 597 31 01

X Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie. Polityka prywatności i wykorzystywania plików cookies
Akceptuję politykę prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie