Krytyczne podejście do mediów - działania Ofcomu
08.08.2019
Brytyjski regulator rynku audiowizualnego (Ofcom) prowadzi szereg inicjatyw mających na celu wsparcie swojej działalności w dziedzinie edukacji medialnej. Program Making Sense of Media ma służyć poprawie umiejętności korzystania z Internetu i pogłębianiu wiedzy na ten temat wśród dzieci i dorosłych. Program zapewnia dostęp do badań oraz służy współpracy ze wszystkimi zainteresowanymi podmiotami działającymi w tym obszarze.
W ramach wspierania inicjatywy Making Sense of Media, Ofcom, powołał ostatnio grupę doradczą złożoną z ekspertów różnych branż, przedstawicieli trzeciego sektora i środowisk akademickich.
Celem grupy eksperckiej będzie:
• identyfikacja potencjalnych nowych obszarów badawczych;
• dzielenie się najlepszymi praktykami z całej Wielkiej Brytanii i na arenie międzynarodowej;
• rozważenie najlepszego sposobu oceny wpływu inicjatyw w zakresie umiejętności korzystania z mediów i ich krytycznego rozumienia przez społeczeństwo.
Eksperci będą dyskutować i wspierać promocję rozwoju programu umiejętności korzystania z mediów, przygotowanego przez brytyjskiego regulatora.
Ofcom zamierza także stworzyć sieć kontaktów w ramach Making Sense of Media Networking, do którego zaprosił ekspertów i organizacje działające w obszarze edukacji medialnej. Członkowie będą zachęcani do współpracy w celu rozwijania inicjatyw mających na celu poprawę wiedzy i umiejętności korzystania z Internetu oraz w celu rozpowszechniania najnowszych badań w tej dziedzinie.
Nowe badania i porady dla konsumentów
W ramach prac brytyjskiego regulatora opublikowano także raporty dotyczące zagrożeń związanych
z korzystaniem z sieci oraz udostępniania danych w Internecie.
•
Qualitative research into online harms. Raport zawiera pogłębione badania dotyczące
korzystania z Internetu, doświadczeń związanych z zagrożeniami w świecie online
i reakcji na te zagrożenia. Zbadano także, jakiego rodzaju ochrony oczekują użytkownicy. Badanie stanowi dopełnienie raportu ilościowego, o którym pisaliśmy w Drogowskazie Medialnym w czerwcu br. (
więcej).
•
Use of Artificial Intelligence in online content moderation. Raport analizuje zdolność sztucznej inteligencji do moderowania treści online. Badanie ocenia, w jaki sposób zdolności te mogą ulec poprawie w ciągu najbliższych pięciu lat oraz potencjalne implikacje dla polityki.
•
Sharing your data online – what you need to know. To przewodnik dla konsumentów wyjaśniający, jak udostępniać informacje o sobie online oraz, w jaki sposób dane te mogą być wykorzystywane przez strony internetowe i usługi w sieci. Przewodnik zawiera także praktyczne porady, jak chronić swoje dane przed wykorzystaniem i udostępnianiem.