Brytyjczycy i Internet - korzyści i obawy użytkowników
05.06.2019
W 2018 r. dorosły Brytyjczyk spędzał w Internecie średnio 3 godziny i 5 minut dziennie. To o 11 minut więcej niż w 2017 r. - wynika z opublikowanego w maju przez brytyjski Ofcom raportu Online Nation. Raport jest pierwszą tego typu pogłębioną analizą wykorzystania Internetu przez obywateli Wielkiej Brytanii.
W tym samym czasie opublikowane zostało również badanie przeprowadzone wspólnie przez
Ofcom i brytyjskie Biuro Komisarza ds. Informacji, które pokazuje, że użytkownicy Internetu w Wielkiej Brytanii coraz bardziej obawiają się „bycia online”, a niepokój 75% badanych wynika z obaw o ochronę danych osobowych. Badanie wskazuje również, że odsetek dorosłych zaniepokojonych korzystaniem z Internetu wzrósł od ubiegłego roku z 59% do 78%. Jednak większość dorosłych (59%) zgadza się, że korzyści płynące z Internetu przewyższają ryzyko.
Brytyjski regulator opublikował również najnowsze badania Adults:
Media use and attitudes, dotyczące korzystania z mediów przez osoby powyżej 16 roku życia.
Informacje zawarte w raporcie Ofcom
Online Nation pokazują, że czas spędzany przez Brytyjczyków online rośnie o około 7% rocznie. Przeciętny dorosły Brytyjczyk spędzał w zeszłym roku w sieci 3 godziny 15 minut dziennie, co oznacza, że online był przez 1192 godzin w roku, co daje około 50 dni.
Internet zmienił życie zawodowe i społeczne, ułatwiając i obniżając koszty komunikacji oraz tworzenia i udostępniania treści i informacji.
Co tydzień:
• 44 miliony Brytyjczyków korzysta z Internetu do wysyłania lub odbierania maili, a 29 milionów wysyła wiadomości za pośrednictwem komunikatorów,
• 30 milionów korzysta z bankowości elektronicznej lub płaci rachunki za pośrednictwem Internetu,
• 27 milionów robi zakupy online,
• 21 milionów szuka informacji potrzebnych do pracy lub nauki.
Pomimo tych korzyści, badani mają też złe doświadczenia związane z korzystania z sieci. Najczęściej wskazują na niechciane wiadomości e-mail (34% w ciągu ostatniego roku), fake newsy (25%) oraz próby oszustwa (22%).
Obraźliwego języka online doświadczyło 39% dzieci, 23% zetknęło się z cyberprzemocą, a 20% z trollingiem czyli antyspołecznym zachowaniem charakterystycznym dla forów dyskusyjnych i innych miejsc w Internecie, w których prowadzi się dyskusje.
Gdzie czai się zło?
Ofcom badał także, w jakich miejscach w sieci ludzi spotykają nieprzyjemne sytuacje. Wiodącym źródłem są media społecznościowe - w szczególności Facebook, który przywołuje 28% dorosłych użytkowników, Instagram (16%) i Twitter (12%)
Tylko 40% dorosłych zgadza się, że strony internetowe i portale społecznościowe dostarczają narzędzi niezbędnych do zapewnienia bezpieczeństwa w Internecie. Z takim stwierdzeniem zgadza się 55% dzieci.
Postawy wobec regulacji środowiska online
Większość dorosłych opowiada się za zaostrzonymi regulacjami dotyczącymi portali społecznościowych (70% w 2019 r., wzrost z 52% w 2018 r.), serwisów udostępniających wideo (64% wzrost z 46%w 2018 r.) oraz komunikatorów (61% wzrost z 40% w 2018 r.).
Jednak prawie połowa (47%) dorosłych użytkowników Internetu przyznaje, że strony internetowe i media społecznościowe odgrywają ważną rolę we wspieraniu wolności słowa, nawet jeśli niektórzy uznają, że zawierają szkodliwe treści.
Więcej informacji:
Raport Online Nation
Raport Ofcom i brytyjskiego Biura Komisarza ds. Informacji
Raport Adults: Media use and attitudes