Brytyjczycy i Internet - korzyści i obawy użytkowników

Tagi: internet
05.06.2019
W 2018 r. dorosły Brytyjczyk spędzał w Internecie średnio 3 godziny i 5 minut dziennie. To o 11 minut więcej niż w 2017 r. - wynika z opublikowanego w maju przez brytyjski Ofcom raportu Online Nation. Raport jest pierwszą tego typu pogłębioną analizą wykorzystania Internetu przez obywateli Wielkiej Brytanii.
W tym samym czasie opublikowane zostało również badanie przeprowadzone wspólnie przez Ofcom i brytyjskie Biuro Komisarza ds. Informacji, które pokazuje, że użytkownicy Internetu w Wielkiej Brytanii coraz bardziej   obawiają się „bycia online”, a niepokój 75% badanych wynika z obaw o ochronę danych osobowych. Badanie wskazuje również, że odsetek dorosłych zaniepokojonych korzystaniem z Internetu wzrósł od ubiegłego roku z 59% do 78%. Jednak większość dorosłych (59%) zgadza się, że korzyści płynące z  Internetu przewyższają ryzyko.

Brytyjski regulator opublikował również najnowsze badania Adults: Media use and attitudes, dotyczące korzystania z mediów  przez osoby powyżej 16 roku życia.


Informacje zawarte w raporcie Ofcom Online Nation pokazują, że czas spędzany przez Brytyjczyków online rośnie o około 7% rocznie. Przeciętny dorosły Brytyjczyk spędzał w zeszłym roku w sieci 3 godziny 15 minut dziennie, co oznacza, że online był przez 1192 godzin w roku, co daje około 50 dni.

Internet zmienił życie zawodowe i społeczne, ułatwiając i obniżając koszty komunikacji oraz tworzenia i udostępniania treści i informacji.

Co tydzień:

•    44 miliony Brytyjczyków korzysta z Internetu do wysyłania lub odbierania maili, a 29 milionów  wysyła wiadomości  za pośrednictwem komunikatorów,
•    30 milionów korzysta z bankowości elektronicznej lub płaci rachunki za pośrednictwem Internetu,
•    27 milionów robi zakupy online,
•    21 milionów szuka informacji potrzebnych do pracy lub nauki.

Pomimo tych korzyści,  badani mają też złe doświadczenia związane z korzystania z sieci. Najczęściej  wskazują na niechciane wiadomości e-mail (34% w ciągu ostatniego roku), fake newsy (25%) oraz próby oszustwa (22%).

Obraźliwego języka online doświadczyło 39% dzieci, 23% zetknęło się z cyberprzemocą, a 20% z trollingiem czyli antyspołecznym zachowaniem charakterystycznym dla forów dyskusyjnych i innych miejsc w Internecie, w których prowadzi się dyskusje.

Gdzie czai się zło?

Ofcom badał także, w jakich miejscach w sieci ludzi spotykają nieprzyjemne sytuacje. Wiodącym źródłem są media społecznościowe - w szczególności Facebook, który przywołuje 28% dorosłych użytkowników, Instagram (16%) i Twitter (12%)


Tylko 40% dorosłych zgadza się, że strony internetowe i portale społecznościowe dostarczają narzędzi niezbędnych do zapewnienia bezpieczeństwa w Internecie. Z takim stwierdzeniem zgadza się 55% dzieci.

Postawy wobec regulacji środowiska online

Większość dorosłych opowiada się za zaostrzonymi regulacjami dotyczącymi portali społecznościowych (70% w 2019 r., wzrost z 52% w 2018 r.), serwisów udostępniających wideo (64% wzrost z 46%w 2018 r.) oraz  komunikatorów (61% wzrost z 40% w 2018 r.).

Jednak prawie połowa (47%) dorosłych użytkowników Internetu przyznaje, że strony internetowe i media społecznościowe odgrywają ważną rolę we wspieraniu wolności słowa, nawet jeśli niektórzy  uznają, że zawierają szkodliwe treści.

Więcej informacji:

Raport Online Nation

Raport Ofcom i brytyjskiego Biura Komisarza ds. Informacji

Raport Adults: Media use and attitudes

Podziel się!

Newsletter

Aktualności Drogowskazu Medialnego

Powrót na górę strony
Adres Biura
Adres biura KRRiT
Siedziba i Biuro KRRiT Wydział Abonamentu RTV

Skwer kard. S. Wyszyńskiego 9

01-015 Warszawa

NIP: 521 27 99 708

REGON: 010182401
fax. 22 597 31 80

 

ul. Sobieskiego 101
00-763 Warszawa

Numer infolinii: 22 597 31 01

X Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie. Polityka prywatności i wykorzystywania plików cookies
Akceptuję politykę prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie