Postrzeganie internetu i nowoczesnych technologii w Polsce
05.11.2015
Internet w różnych obszarach życia, kontakt z nowymi technologiami oraz obawy z tym związane to główne tematy podjęte w jednym z ostatnich raportów, powstałych na zlecenie Fundacji Orange.
Prawie 50% respondentów nie obawia się rozwoju nowych technologii i widzi w tym szanse na dalszy rozwój.
Większość badanych zdeklarowało, że internet traktuje przede wszystkim jako narzędzie pracy, częściej dotyczyło to mężczyzn niż kobiet, którzy zdecydowanie lepiej czują się również w kontakcie z nowymi technologiami. Dwukrotnie częściej niż kobiety, wskazywali oni na zainteresowanie tym obszarem i chęć jak najszybszego dostępu do nowinek z tej dziedziny.
Poza tym,
im młodszy respondent, tym większy entuzjazm dla nowych technologii.
Mieszkańcy większych miast prawie trzykrotnie częściej niż mieszkańcy wsi deklarowali, że nie wyobrażają sobie życia bez dostępu do internetu.
Spośród różnych dziedzin życia, badani wskazali na 3 najważniejsze obszary, na które rozwój sieci i nowych technologii wpłynął ich zdaniem najbardziej. Są to: wyszukiwanie informacji i poszerzanie wiedzy (53% odpowiedzi), załatwianie spraw finansowych np. obsługa konta bankowego (44% odpowiedzi) oraz komunikacja ze znajomymi/rodziną (42% odpowiedzi).
W zależności od wieku, respondenci wskazywali na inne obszary życia, które ich zadaniem zmienił internet. Dla osób w wieku 18-24 lata najistotniejsza jest zmiana w komunikacji ze znajomymi/rodziną, na co wskazało 72% badanych, podczas gdy w grupie 35-44 lat stwierdziło tak zaledwie 23% respondentów. Podobnie sytuacja wygląda w kwestii szerokopojętej rozrywki, gdzie aż 76% młodych ludzi zauważa wyraźny wpływ internetu i nowych technologii na ten obszar, a z tej drugiej wymienionej wyżej grupy (35-44 lat) tylko 31% dostrzega taką zmianę.
Źródło: Raport IBRiS dla Fundacji Orange_2015-3
Prawie jedna trzecia respondentów odpowiedziała, że w ogóle nie korzysta z sieci.
Dla 5% badanych technologie stanowią
niezrozumiały świat i nie są nimi zainteresowani, a aż 12%
nie odczuwa potrzeby uczenia się korzystania z nich.
Ten i inne raporty znajduje się na stronie
Fundacji Orange.