Generacja Z od A do Z. Rola nowych technologii w nauce i rozwoju dzieci w wieku 6-12 lat. Raport z badań.
31.08.2015
Nowe technologie w nauce i zabawie są dziś tak powszechne, że trudno wyobrazić sobie jak to było, kiedy ich nie było. Dają coraz większe możliwości i pozwalają na percepcję świata w zupełnie nowy sposób. Jak, kiedy i kto korzysta dziś z tych udogodnień? Na te i na wiele innych pytań odpowiedzi znaleźć można w najnowszym raporcie Gemius – „Generacja Z od A do Z. Rola nowych technologii w nauce i rozwoju dzieci w wieku 6-12 lat.” Badaniu poddano rodziców oraz nauczycieli.
Rodzice
Zdaniem aż 73% rodziców Internet wzmacnia proces edukacji i jest bardzo ważnym jej elementem. Ponad połowa z badanych jest otwarta na nowoczesne rozwiązania i poszukuje w sieci pomocy dydaktycznych dla swoich dzieci. Rodzice negatywnie oceniający aktualny system edukacji, chcieliby mieć dostęp do bezpiecznych i bardziej atrakcyjnych dla swoich pociech platform edukacyjnych.
Nauczyciele
Cytując autorów raportu
:
Postawa nauczycieli w kontekście akceptacji dla nowoczesnych technologii jest zbieżna do tej przedstawionej w grupie rodziców – 90% badanych nauczycieli dzieci w wieku 6-12 lat, uważa nauczanie wspomagane nowoczesnymi technologiami\korzystaniem z Internetu podczas lekcji za interesujące, a samo medium internetowe uważają za zdecydowanie przydatne źródło informacji edukacyjnych. Jednocześnie połowa z nich twierdzi, że proces uczenia się w szkole nie jest aktualny i nie nadąża za aktualnymi trendami. Pokazuje to rozdźwięk pomiędzy postawą rodziców, nauczycieli, a realiami w instytucji, jaką jest szkoła.
Poza tym, większość nauczycieli jest świadoma roli Internetu i często we własnym zakresie włączają go do procesu edukacji. Korzystają przy tym najczęściej z laptopa, projektora oraz tablic interaktywnych. Jeśli zaś chodzi o wykorzystywanie różnego rodzaju aplikacji, to najczęściej wybierane są aplikacje wielotematyczne pozwalające w elastyczny i atrakcyjny sposób modyfikować przebieg lekcji.
Pełen raport
Generacja Z od A do Z. Rola nowych technologii w nauce i rozwoju dzieci w wieku 6-12 lat.