"Przegląd międzynarodowy": nr 09/2016

07.10.2016
W nieco spóźnionym wrześniowym Przeglądzie Międzynarodowym można przeczytać m.in. o brytyjskim raporcie w sprawie wulgaryzmów i języka nienawiści w mediach, unijnym projekcie dyrektywy w sprawie praw autorskich w środowisku on-line oraz o pomyśle na wprowadzenie południowokoreańskich programów do ukraińskich sieci telewizyjnych.
logo Przeglądu Międzynarodowego
Unia Europejska

Projekt dyrektywy w sprawie praw autorskich i pokrewnych w środowisku online

Komisja Europejska opublikowała 14 września br. projekt dyrektywy w sprawie praw autorskich w ramach jednolitego rynku cyfrowego oraz projekt rozporządzenia, które ma na celu zapewnienie ochrony praw autorskich UE za pomocą odpowiednich narzędzi dopasowanych do realiów tego rynku. Projekt ten, zwany „pakietem praw autorskich” został opublikowany wraz z komunikatem wyjaśniającym oraz z oceną skutków regulacji.
Nowe przepisy zaproponowane przez Komisję mają na celu m.in.:   
·         ułatwienie nadawcom oferowania usług online ponad granicami;
·         wprowadzenie obowiązkowych wyjątków od zasad prawa autorskiego, w stosunku do:
- edukacji;
- badań naukowych;
- dziedzictwa kulturowego;
- osób niewidomych i niedowidzących.
·         stworzenie bardziej sprawiedliwego środowiska online dla twórców i prasy.
Projekt dyrektywy spotkał się z ostrą krytyką ze strony podmiotów związanych z branżą audiowizualną, które zwróciły uwagę na niebezpieczeństwo zaniku różnorodności kulturowej, konsekwencje finansowe dla rynku audiowizualnego na linii twórca-producent-inwestor oraz zagrożenie interesów operatorów kablowych.

Źródła: Komisja Europejska, 14.09, Press release,Broadband TV News, 19.09, European Commission acts: copyright reform, Advanced Television, 15.09, EC copyright reforms – industry reaction

Rada Europy

Raport w sprawie mediów lokalnych i regionalnych

Europejskie Obserwatorium Audiowizualne, działające w strukturach Rady Europy, opublikowało analizę aktualnego stanu mediów lokalnych i regionalnych w Europie. Obejmuje ona zarówno przegląd aktualnych wydarzeń krajowych i reform przeprowadzonych w ostatnich latach, jak i omówienie poszczególnych przypadków mediów regionalnych i lokalnych w wybranych krajach. W dokumencie tym opisano charakterystyczne cechy i podejścia regulacyjne, a także podjęto próbę zarysowania przyszłości tego segmentu rynku medialnego.
Raport przedstawia przykłady uelastycznienia zasad i przepisów w krajach takich jak Wielka Brytania, Szwajcaria i Hiszpania, sygnalizuje reformy strukturalne przeprowadzone dla poprawy efektywności mediów regionalnych w Holandii i Portugalii, oraz zmiany w reklamie i polityce regionalnych „okienek”, które odnotowano w Niemczech i Rosji.
Pierwsza część raportu przedstawia dane na temat regionalnych nadawców i ich struktur obecnie działających w Europie. Baza MAVISE Europejskiego Obserwatorium Audiowizualnego zawiera dane na temat 13 tys. programów telewizyjnych dostępnych obecnie w Europie - z czego prawie 60 proc. to programy lokalne lub regionalne.
Druga część dokumentu szczegółowo opisuje media regionalne w wybranych krajach europejskich: ich strukturę operacyjną i regulacje. I tak na przykład Niemcy i ich media regionalne oparte są w dużej mierze na strukturze „landowej”. Dziewięciu niezależnych nadawców regionalnych działa w ramach systemu mediów publicznych ARD i raport podejmuje próbę zbadania, jak „szczegółowe ustawodawstwo i orzecznictwo odnośnie korzystania z regionalnych okien” wpływa na kształtowanie niemieckich mediów regionalnych. Dokument sygnalizuje również utworzenie nowego holenderskiego podmiotu RPO, który otrzymał na 10 lat koncesję na świadczenie usług regionalnej radiofonii i telewizji publicznej. System hiszpański badany jest pod kątem współistnienia regionalnych nadawców publicznych i prywatnych, którzy podlegają kontroli silnych wspólnot autonomicznych. Szwajcaria niedawno zwiększyła udział przychodów z opłat abonamentowych przeznaczony dla mediów regionalnych. Z kolei na przykładzie Włoch opisano, jak AGCOM jako regulator łączności  przydziela częstotliwości dla telewizji lokalnej. W raporcie stwierdzono, że szczególne wyzwania stoją przed francuskimi nadawcami regionalnymi, wobec faktu, że Francja zmieniła ostatnio granice obszarów ich nadawania, łącząc mniejsze regiony w większe jednostki administracyjne. Brytyjskie media regionalne tradycyjnie są bardzo dobrze rozwinięte, dzięki temu, że usługi w tym zakresie świadczy zarówno BBC za pośrednictwem regionalnych „okienek” jak 13 programów regionalnych ITV.
Końcowa część raportu poświęcona jest przyszłości nadawców regionalnych i lokalnych. Obecna sytuacja ekonomiczna wyraźnie nie sprzyja takim nadawcom z powodu konieczności wprowadzania oszczędności, czego efektem jest zamykanie programów regionalnych w całej Europie. W podsumowaniu autorzy stwierdzają, że oczywiście nie istnieje jedno rozwiązanie dla wszystkich wyzwań regionalnych mediów, ze względu na ich bardzo różną strukturę i regulacje w poszczególnych krajach. Wskazują jednak na „czynniki sukcesu”, takie jak wewnętrzny dynamizm twórczy i zarządczy, krajowe i regionalne wsparcie polityczne i regulacyjne dla tego sektora, uznanie, jakim się cieszą lokalne serwisy informacyjne oraz nowe, innowacyjne modele biznesowe.

Źródło: Broadband TV News, 19.09, European Audiovisual Observatory publishes report on local broadcasting
Flaga

https://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/images/flagi/europeanunion.png
  Belgia
 
Radio Italia za bardzo włoskie
 
Włoskojęzyczna belgijska stacja Radio Italia została ukarana trzymiesięcznym zakazem nadawania za zbyt niski udział treści francuskojęzycznych na antenie. Belgijski organ regulacyjny CSA ostrzegał nadawcę rok wcześniej, że taka sytuacja może nastąpić, o ile nie podejmie właściwych działań. Radio Italia działa od 1985 roku. Zgodnie z belgijskim prawem udział treści francuskojęzycznych w nadawanym programie powinien wynosić 50 proc. Radio Italia nadawało programy informacyjne po włosku 14 razy w ciągu doby, a po francusku tylko 6 razy. Stacja nadal obecna jest w Internecie.

Źródło: Followthemedia.com, 26.09, Foreign language station too foreign, suspended by regulator
Flaga

https://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/images/flagi/europeanunion.png
  Francja
 
Raport w sprawie platform cyfrowych

Francuski organ regulacyjny ds. mediów elektronicznych, Conseil Supérieur de l'audiovisuel (CSA) opublikował 23 września br. opracowanie na temat platform cyfrowychi wyzwań, jakie tworzą one zarówno pod względem konkurencji, jak i regulacji. Podmiotami objętymi badaniem są platformy działające jako pośrednicy między treściami audiowizualnymi, użytkownikami Internetu i innymi grupami użytkowników, czyli portale społecznościowe, platformy udostępniania wideo, sklepy z aplikacjami i wyszukiwarki.
W pierwszej części opracowania przedstawiono rolę platform w odniesieniu do dostępu do treści audiowizualnych i tego, jak dostawcy usług audiowizualnych dostosowują się do środowiska cyfrowego. Ta sekcja zawiera przegląd zależności między różnymi podmiotami w łańcuchu wartości rozpowszechniania treści audiowizualnej. W drugiej części omówiono analizę modeli biznesowych platform cyfrowych oraz podkreślono ich główne cechy.
W raporcie podkreślono, że rozwój platform cyfrowych ma dalekosiężny wpływ na aspekty gospodarcze, konkurencyjne i społeczne sektora audiowizualnego.

Źródło: EPRA, 26.09, Digital platforms: a study by the French CSA
Flaga

https://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/images/flagi/europeanunion.png
  Ukraina
 
Koreańskie programy w ukraińskich sieciach telewizyjnych

Ukraina zablokowała w ciągu ostatnich dwóch lat 77 rosyjskich programów w sieciach kablowych i satelitarnych. Na ich miejsce pojawiły się 34 nowe programy ukraińskie. Dążąc do dalszego poszerzenia oferty, Ukraińska Rada ds. radiofonii i telewizji rozważa możliwość wprowadzenia do sieci programów z Korei Południowej. Jak powiedział przewodniczący Rady, Jurij Artemenko, Korea Południowa była ostatnio jednym z liderów w produkcji formatów telewizyjnych i obecność jej programów w ofercie sieci telewizyjnych byłaby z pożytkiem dla ukraińskich odbiorców.

Źródło: Advanced Television, 21.09, Ukraine bans 77 Russian channels
Flaga

https://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/images/flagi/europeanunion.png
  Wielka Brytania
 
Raport w sprawie wulgaryzmów i języka nienawiści

Brytyjski organ regulacyjny Ofcom opublikował kolejny obszerny raport na temat języka nienawiści w mediach. Podczas badania, które posłużyło do stworzenia raportu wykorzystano różne grupy fokusowe, wywiady pogłębione, ankiety i dyskusje z udziałem osób z różnych regionów Wielkiej Brytanii. Na podstawie listy 144 słów, identyfikowano te, które mogą okazać się nie do przyjęcia oraz powody, dla których pewne słowa są uznawane za obraźliwe. Badanie obejmowało również obraźliwe gesty.
Jak wynika z raportu, widzowie i słuchacze przy ocenie dopuszczalności obraźliwego języka biorą pod uwagę czynniki kontekstualne, takie jak ton, sposób prezentacji i czas nadawania. Badani stwierdzili, że są bardziej skłonni tolerować pewne przekleństwa, jeśli odzwierciedlają to, czego można się spodziewać w sytuacjach realnego świata.
Język o charakterze rasistowskim i dyskryminacyjnym był uznawany za najtrudniejszy do przyjęcia. Takie słowa były postrzegane jako dyskryminujące i obraźliwe. Wielu badanych zwracało uwagę, że słowa dyskryminujące i rasistowskie uderzały mocniej, niosąc więcej emocji niż „ogólne” przekleństwa.
Terminy seksualne były postrzegane w podobny sposób co silniejsze przekleństwa ogólne. Były postrzegane jako niesmaczne i często niepotrzebne, ale respondenci twierdzili, że byłyby łatwiejsze do zaakceptowania, jeśli by stosowano je poza czasem chronionym.
Większość uczestników badania uznała istotne znaczenie czasu chronionego do godziny 21:00 oraz jego rolę w ochronie młodszych widzów. Badani zgodzili się, że przepisy Ofcom dotyczące obraźliwych treści pomagają rodzicom i opiekunom ocenić, jakie treści są odpowiednie dla dzieci. Uważali, że pora transmisji była najważniejszym czynnikiem przy ocenie, czy dany przypadek użycia obraźliwego języka jest możliwy do zaakceptowania.
Sporadyczne, przypadkowe użycie brutalnego języka przed 9. wieczorem było postrzegane jako bardziej akceptowalne w audycji na żywo niż w nagranym materiale. Badani zgodzili się, że kontrolowanie przez nadawców audycji na żywo może być trudne w realizacji.
Po raz pierwszy badanie wykazało, że obraźliwy język jest powszechnie postrzegany jako większy problem w radiu niż w telewizji. Radio jest uważane za bardziej kameralne medium, często obecne w tle w domu, w sytuacjach gdy dzieci mogą słuchać bez kontroli rodzicielskiej.
Ofcom opublikował także krótki przewodnik obraźliwych słów i gestów przeznaczony dla nadawców, aby pomóc im ocenić, co może powodować wykroczenia.
Obecnie prezentowane badanie aktualizuje wcześniejsze badania Ofcom - od 2005 do 2010 roku - odnośnie postaw społecznych wobec obraźliwego języka.
W przyszłym roku Ofcom planuje opublikowanie podobnego badania na temat postaw odbiorców wobec treści o charakterze seksualnym obecnych w usługach medialnych.

Źródło: Ofcom, 30.09, Ofcom explores latest attitudes to offensive language

Nowa Karta BBC

Brytyjska minister kultury Karen Bradley przedstawiła szczegóły nowej Karty BBC, dokumentu stanowiącego podstawę funkcjonowania publicznego nadawcy. Brytyjski rząd co dziesięć lat dokonuje przeglądu i zmiany Karty – obecna wygasa z końcem 2016 r. Jak stwierdziła pani Bradley, „kolejna Karta pomoże nadawcy zaadaptować się do zmieniającego się cyfrowego świata”. Najważniejszym motywem mającej nastąpić zmiany ma być przejrzystość funkcjonowania BBC, „tak by abonenci wiedzieli, na co przeznaczane są wpłacane przez nich pieniądze”. Finansowym audytorem nadawcy ma zostać Urząd Krajowego Audytora (National Audit Office), który ma oceniać stosunek jakości usług do wydanych środków. Szczegóły dotyczące wynagrodzenia dziennikarzy, którzy zarabiają ponad 150 tys. funtów rocznie mają być dostępne publicznie. Jednocześnie Ofcom ma przejąć dotychczasowe funkcje kontrolne BBC Trust. Nowa Karta wejdzie w życie od 3 kwietnia 2017 r.

Źródło: Advanced Television, 15.09, Government sets out BBC Charter reforms



 
Wybór i opracowanie:
Maria Borkowska

Aktualności

Newsletter

Powrót na górę strony
Adres Biura
Adres biura KRRiT
Siedziba i Biuro KRRiT Wydział Abonamentu RTV

Skwer kard. S. Wyszyńskiego 9

01-015 Warszawa

NIP: 521 27 99 708

REGON: 010182401
fax. 22 597 31 80

 

ul. Sobieskiego 101
00-763 Warszawa

Numer infolinii: 22 597 31 01

X Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie. Polityka prywatności i wykorzystywania plików cookies
Akceptuję politykę prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie