Adres Biura
Siedziba i Biuro KRRiT | Wydział Abonamentu RTV |
---|---|
Skwer kard. S. Wyszyńskiego 9 01-015 Warszawa NIP: 521 27 99 708
REGON: 010182401 |
ul. Sobieskiego 101 Numer infolinii: 22 597 31 01 |
Organizacje pracodawców zadeklarowały, że będą zachęcać swoich członków i pracowników do rejestracji posiadanych odbiorników rtv i do terminowego wnoszenia opłat abonamentowych za ich używanie. KRRiT chce namawiać przedsiębiorców, aby płacenie obowiązkowego abonamentu traktowali jako etyczne działanie w biznesie. To, że etyczny biznes się opłaca bardzo dobrze pokazują doświadczenia innych krajów.
Płacąc abonament przedsiębiorcy mają wpływ na podnoszenie satysfakcji z życia kulturalnego Polaków, także swoich pracowników. Pieniądze z abonamentu przeznaczone na media publiczne przekładają się na konkretne kwoty wydawane na: audycje dla dzieci i młodzieży, spektakle Teatru Telewizji, seriale fabularne, filmy historyczne, filmy dokumentalne, audycje edukacyjne, słuchowiska radiowe, nagrania orkiestr, na wartościową debatę publiczną oraz programy, które rozbudzają inicjatywę gospodarczą Polaków, kształcą kompetencje społeczne, a w efekcie pozwalają na bycie lepszym przedsiębiorcą czy pracownikiem. Większe przychody z abonamentu uniezależniają także nadawców publicznych od przychodów z reklam, co po pierwsze skutkuje lepszymi jakościowo audycjami, a po drugie nie zmusza do walki o rynek reklamowy z nadawcami komercyjnymi.
KRRiT zadeklarowała w porozumieniu, że w oparciu o przepisy rozporządzenia wprowadzającego plany finansowo-programowe wzmocni w spółkach publicznej radiofonii i telewizji promowanie tworzenia i rozpowszechniania programów gospodarczych i ekonomicznych, dotyczących samorządności i społeczeństwa obywatelskiego oraz edukacji dzieci i młodzieży.
Dokument wskazuje też na pilną potrzebę rozpoczęcia w środowisku podmiotów medialno-gospodarczych oraz partii politycznych dyskusji na temat nowychregulacji ustawowych w zakresie prawa medialnego i abonamentowego, zwłaszcza na temat zmian w zakresie finansowania mediów publicznych. Abonament to najbardziej przewidywalny system finansowania mediów publicznych dający stabilność programową, a w konsekwencji uwolnienie od presji rynku i nacisków politycznych.
Deklaracja jest początkiem współpracy z przedsiębiorcami w ramach działań Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji związanych z poprawą ściągalności abonamentu radiowo- telewizyjnego.
- Zadłużenie gospodarstw domowych i podmiotów gospodarczych z tytułu opłat abonamentowych sięga obecnie 1, 8 mld zł ! W 2003 roku wpływy abonamentowe wyniosły 906 mln zł. Niedobory ściągalności wynikające m.in. ze zwolnień kolejnych grup społecznych z obowiązku opłat, słaba skuteczność windykacyjna Poczty Polskiej oraz wypowiedzi osób rządzących o likwidacji abonamentu w latach 2008-2009 doprowadziły do tego, że prognoza na rok 2012 to zaledwie 400 mln złotych - wskazuje Sławomir Rogowski, członek Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Osiągnęliśmy punkt krytyczny, dalszy spadek ściągalności opłat za używanie odbiorników radiowo-telewizyjnych grozi nadmierną komercjalizacją, konfliktami na rynku nadawców, a w konsekwencji upadkiem mediów publicznych. Musimy wysyłać mocne sygnały do odbiorców i polityków, o tym, że kluczowy element systemu tworzenia tożsamości kulturowej i obywatelskiej jest zagrożony!
Duży udział w prawie dwumiliardowym długu mają przedsiębiorcy, których w Polsce jest około 3.9 mln (według danych GUS). Większość z nich jest ustawowo zobowiązania do opłacania abonamentu za każdy posiadany telewizor lub odbiornik radiowy. Robi to jednak zaledwie 168 tys. firm. W ubiegłym roku dało to kwotę 57 mln złotych, co stanowi jedynie 10 procent sumy uzyskanej z tytułu abonamentu w całym roku. Obowiązek rejestracji odbiorników radiowych oraz telewizyjnych ciąży również na jednostkach gospodarki państwowej. Rejestracji podlegają także odbiorniki, które znajdują się w samochodach służbowych. Na jeden podmiot gospodarczy przypadają średnio trzy odbiorniki telewizyjne oraz dwa i pół odbiornika radiowego (dane Poczty Polskiej).
Deklaracja o współpracy z przedsiębiorcami wpisuje się w działania Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w dziedzinie polityki abonamentowej w trzech głównych obszarach:
- promocja bieżących opłat abonamentowych w kampanii prowadzonej na antenach mediów publicznych. (Aktualna kampania „Abonament-to się opłaca” – przyniosła skutki w postaci 10 proc. wzrostu opłat - 40 mln zł za okres styczeń kwiecień 2011r.),
- systemowe uszczelnianie opłat abonamentowych (nowa umowa ramowa z Pocztą Polską w sprawie zgłaszania abonentów zalegających z opłatami abonamentowymi do Rejestru Dłużników Biura Informacji Gospodarczej, opłaty przez Internet, badania zachowań abonentów, opracowywanie systemu windykacji),
- działania strategiczne związane z docelowymi zmianami ustawowymi (ustawą o opłatach abonamentowych z 2005 r. oraz z ustawą o radiofonii i telewizji z 1992 r.).
Patronat medialny nad działaniami KRRiT w ramach podpisanego z przedsiębiorcami porozumienia objął dziennik „Puls Biznesu”.
Katarzyna Twardowska rzecznik prasowy