Stanowisko w sprawie jednoosobowych zarządów spółek mediów publicznych
18.12.2013
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji po raz drugi po nowelizacji przepisów w 2010 roku prowadzi procedurę konkursowego wyłaniania rad nadzorczych mediów publicznych. Nowe rady nadzorcze rozpoczną działalność w połowie przyszłego roku po odbyciu walnego zgromadzenia akcjonariuszy w każdej spółce.
Od 2010 roku obowiązuje też zmiana ustalająca w sposób tzw. widełkowy skład zarządów mediów publicznych - od jednej do trzech osób ( przed nowelizacją - do pięciu). Rady nadzorcze dziewięciu regionalnych rozgłośni Polskiego Radia w Białystoku, Bydgoszczy, Katowicach, Kielcach, Opolu, Rzeszowie, Szczecinie, Warszawie i Zielonej Górze przedstawiły Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji wnioski o powołanie zarządów jednoosobowych, co zostało zaakceptowane w toku postępowania konkursowego.
Po upływie ponad połowy kadencji Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji ocenia wybór jednoosobowych zarządów jako decyzje przynoszące pozytywne efekty. Ten sposób zarządzania znosi tzw. uchwały kompetencyjne ustalające zakres działalności poszczególnych członków zarządu identyfikując wprost odpowiedzialność i przyspieszając proces podejmowania decyzji. Możliwe staje się uproszczenie struktury organizacyjnej spółki i obniżenie kosztów jej funkcjonowania.
Podkreślić należy, iż zapewnienie właściwego wypełniania zadań publicznych oraz najbardziej efektywnego funkcjonowania spółki na zróżnicowanym rynku mediów audiowizualnych to podstawowe zadanie prezesa zarządu, który musi posiadać profesjonalną wiedzę, wysokie zawodowe kwalifikacje i kompetencje. Prezes spółki wraz z zespołem menadżerskim, za który odpowiada, musi być gwarantem należytego wykonywania wszystkich zadań mediów publicznych.
Przy pełnej transparentności działania ponosi on odpowiedzialność za sprawne i efektywne zarządzanie m.in. w obszarze wykorzystywania środków pochodzących z pomocy publicznej. Działania prezesa zarządu nie pozostają jednak bez nadzoru i kontroli, w tym przede wszystkim ze strony rady nadzorczej oraz walnego zgromadzenia akcjonariuszy, także Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, m.in. w związku z procedurą uzgadniania planów finansowo – programowych przedsięwzięć o charakterze misyjnym.
Z tych względów upowszechnianie zasady jednoosobowych zarządów w spółkach publicznej radiofonii i telewizji będzie sprzyjało usprawnieniu funkcjonowania mediów publicznych oraz prawidłowemu wykonywaniu ich ustawowo określonej misji.
Po dokonaniu szczegółowej analizy sytuacji poszczególnych spółek Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji będzie rekomendować radom nadzorczym powołanie na kolejną kadencję zarządów jednoosobowych.
Przewodniczący KRRiT
Jan Dworak
Stanowisko KRRiT z 17 grudnia 2013 r. w sprawie jednoosobowych zarządów spółek mediów publicznych