Formularz
Pole wyboru:
Osoba fizyczna Osoba prawna - dostawca Osoba prawna - 1111 Osoba prawna - 2222
** - pole wypełniają tylko firmy
I. INTEGRALNOŚĆ AUDYCJI I AUDIOWIZUALNYCH USŁUG MEDIALNYCH
Art. 7b DAUM stanowi, że państwa członkowskie stosują odpowiednie i proporcjonalne środki w celu zapewnienia, by audiowizualne usługi medialne świadczone przez dostawców usług medialnych nie były, bez wyraźnej zgody tych dostawców, częściowo zakrywane do celów handlowych ani modyfikowane. Na gruncie krajowym państwa członkowskie uprawnione są do doprecyzowania powyższej zasady oraz do ustanowienia wyjątków od niej, zwłaszcza w związku z ochroną uzasadnionych interesów użytkowników. Państwa członkowskie uwzględniają przy tym uzasadnione interesy dostawców usług medialnych, którzy pierwotnie dostarczyli te audiowizualne usługi medialne.
W motywie 26 DAUM wyjaśniono cel tej regulacji: aby chronić odpowiedzialność redakcyjną dostawców usług medialnych i audiowizualny łańcuch wartości, ważna jest możliwość zagwarantowania integralności audycji i audiowizualnych usług medialnych świadczonych przez dostawców usług medialnych. Audycje i audiowizualne usługi medialne powinny być nadawane bez skrótów, zmian, przerw i plansz nakładanych na treści wideo, w celach handlowych, bez wyraźnej zgody dostawców audiowizualnych usług medialnych. Państwa członkowskie powinny zapewnić, by plansze takie, uruchamiane lub akceptowane przez odbiorcę usługi wyłącznie do użytku prywatnego, wynikające z usług komunikacji indywidualnej, nie wymagały zgody dostawcy usług medialnych. Elementy sterujące interfejsu niezbędnego do obsługi urządzenia przez użytkownika, czy nawigacji po audycjach, takie jak paski regulacji głośności, funkcje wyszukiwania, menu nawigacji czy listy programów, nie powinny być objęte tą zgodą. Nie powinny być nią objęte także plansze i napisy zawierające ostrzeżenia, informacje podawane w ogólnym interesie publicznym, a także plansze reklamowe dostawcy usług medialnych. Bez uszczerbku dla art. 3 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2120, nie powinny być objęte zgodą dostawcy również techniki kompresji danych ani inne techniki dostosowujące usługę do środków dystrybucji, takie jak rozdzielczość i sposób kodowania, jeśli nie modyfikują one treści.
Środki ochrony integralności audycji i audiowizualnych usług medialnych powinny być nakładane wtedy, gdy są niezbędne do realizacji celów leżących w interesie ogólnym, jasno określonych przez państwa członkowskie zgodnie z prawem unijnym. Środki takie powinny nakładać na przedsiębiorstwa proporcjonalne obowiązki, w interesie uzasadnionym względami polityki publicznej.
Zgodnie z treścią art. 4 pkt. 6) Ustawy o radiofonii i telewizji programem jest uporządkowany zestaw audycji, przekazów handlowych lub innych przekazów, rozpowszechniany w całości, w sposób umożliwiający jednoczesny odbiór przez odbiorców w ustalonym układzie.
Stosownie do treści art. 4 pkt. 8) Ustawy o radiofonii i telewizji rozprowadzaniem jest przejmowanie rozpowszechnionego programu w całości i bez zmian oraz równoczesne, wtórne jego rozpowszechnianie.
1
Jakie powinny być granice dopuszczalnych zmian w programach i katalogach VoD, aby zachować integralność audiowizualnych usługi medialnych?
2
Kto w przypadku zmian powinien być odpowiedzialny za stwierdzone naruszenia?
3
Jak chronić odbiorców przed zmianami, które w niekorzystny sposób mogą wpływać na jakość i sposób odbioru treści?
a) Ministerstwo Edukacji Narodowej - - (Koncesja - akt administracyjny wydawany przez organ koncesyjny na zasadzie uznania, który upoważnia koncesjonariusza do prowadzenia ściśle określonej działalności gospodarczej, wyłącznie, gdy działalność ta nie może być wykonywana jako wolna (ograniczony zasób częstotliwości, potrzeba ochrony widma radiowego), która w swoim przedmiocie obejmuje sektory szczególnie ważne dla interesu państwa. Organ koncesyjny może odmówić udzielenia koncesji podmiotowi nawet jeśli spełnione zostały wszystkie elementy formalne. Koncesja wydawana jest na czas określony)
b) Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego - - (Koncesja, której postanowienia nie zawierają części technicznej dotyczącej sposobu rozpowszechniania programu oraz szczegółowych warunków programowych, przyznawana w uproszczonym trybie z ograniczonym zakresem informacji do przedstawienia we wniosku o jej udzielenie. W tym kontekście można rozważyć również wprowadzenie formy zezwolenia. Zezwolenie to uprawnienie administracyjne do wykonywania oznaczonej działalności w sposób zgodny z prawem. Określa ono sposób i warunki wykonywania danej działalności gospodarczej. Organ zezwalający nie może odmówić wydania zezwolenia jeśli przedsiębiorca spełnia wymogi określone przepisami prawa. Zezwolenie wydawane jest na czas nieokreślony)
c) Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego,
d) Ministerstwo Cyfryzacji,
f) inne organy i instytucje, np. instytuty badawcze, naukowe, szkoły wyższe?
4
Czy w kontekście możliwości wprowadzenia przez dostawców VoD i platformy VSP skrótów, zmian, przerw czy plansz, nakładanych na treści wideo, w celach handlowych za zgodą dostawców, którzy pierwotnie dostarczyli audiowizualne usługi medialne, należy dokonać zmian w definicji programu, a w przypadku nadawców i operatorów rozprowadzających programy także w definicji rozprowadzania programu?