KRRiT współorganizatorem międzynarodowego Seminarium
14.06.2017
Seminarium - Rola edukacji medialnej w nowym krajobrazie medialnym, zostało zorganizowane razem z Europejskim Obserwatorium Audiowizualnym (EOA) w ramach Prezydencji Polski w tej międzynarodowej Organizacji i odbyło się 8.06.2017 r. w Warszawie w Hotelu Novotel.
EOA prowadzi działalność od 1992 roku. Obecnie zrzesza 41 krajów, a także Unię Europejską reprezentowaną przez Komisję Europejską. Zajmuje się kompleksowym badaniem rynku i przemysłu audiowizualnego (
http://www.obs.coe.int/).
Polska reprezentowana jest w Obserwatorium od 1996 roku przez panią Halinę Rostek z Departamentu Strategii KRRiT, która przewodniczy Radzie Wykonawczej EOA w roku Prezydencji Polski.
Tegoroczne Seminarium wpisuje się w obchody 25-lecia Europejskiego Obserwatorium Audiowizualnego, a także 25-lecia obowiązywania w Polsce ustawy o radiofonii i telewizji.
Obrady składały się z dwóch części:
Część pierwsza obejmowała sesję wprowadzającą, w której głos zabrali: Susanne Nikoltchev, Dyrektor Wykonawcza EOA, Gilles Fontaine, Dyrektor Departamentu Informacji Rynkowej EOA, Maja Cappello, Dyrektor Departamentu Informacji Prawnej EOA oraz Ewa Murawska-Najmiec, ekspert w Departamencie Strategii KRRiT.
Prezentacje pokazały trendy w zmianie sposobu dostępu do treści w erze cyfrowej na przykładzie treści wideo, raport o działaniach w zakresie edukacji medialnej w 28 krajach Unii Europejskiej przygotowany przez EOA na zlecenie Komisji Europejskiej oraz działania KRRiT w zakresie edukacji medialnej w ciągu ostatnich 17 lat.
Druga część dotyczyła konkretnych działań w dziedzinie edukacji medialnej na przykładzie 3 krajów: Finlandii, Węgier i Maroka. Leo Pekkala z Fińskiego Centrum Edukacji Medialnej zaprezentował projekty realizowane zarówno przez Centrum, organy administracji rządowej, organizacje pozarządowe i system edukacji.
Gyorgy Ocsko z węgierskiego organu regulacyjnego National Media and Infocommunication Authority przedstawił bardzo interesujący projekt centrum Edukacji Medialnej „Magic Valley”, gdzie w praktyczny sposób dzieci ze szkół podstawowych i średnich mogą podczas tematycznych warsztatów zapoznać się ze sposobami tworzenia wiadomości, reklam, poznawania dziennikarstwa radiowego i telewizyjnego, Internetu, filmu.
Jamal Eddine Naji z organu regulacyjnego ds. audiowizualnych HACA z Maroka przedstawił strategię tej instytucji w zakresie edukacji medialnej we współpracy z organizacjami międzynarodowymi (UNESCO), nadawcami oraz organizacjami pozarządowymi.
Seminarium podsumowała przedstawicielka Komisji Europejskiej p. Anni Hellman, z Dyrekcji Generalnej Connect, która przedstawiła działania Komisji Europejskiej na polu promowania edukacji medialnej jako elementu uzupełniającego europejskie i krajowe regulacje prawne.