Fake newsy w kontekście koronawirusa - ostatnie badania brytyjskiego Ofcom
22.04.2020
Brytyjski regulator rynku audiowizualnego Ofcom opublikował wyniki kolejnego, cotygodniowego badania na temat sposobu odbioru i reakcji konsumentów na bieżące informacje dotyczące pandemii koronawirusa.
Raport podsumowuje ustalenia z oberwacji trzeciego tygodnia „blokady”, jak również wyniki badań zachowań odbiorców, w poprzednich dwóch tygodniach. Powyższa analiza pokazuje między innymi:
-
połowa wszystkich respondentów (50%) natknęła się na fałszywe lub wprowadzające w błąd informacje na temat Covid-19 - wzrost z 46% w pierwszym tygodniu;
-
teorie łączące pochodzenie lub przyczyny technologii Covid-19 z 5G są obecnie najczęstszymi fałszywymi informacjami (postrzeganymi przez 50% osób, które natknęły się na jakiekolwiek błędne informacje);
-
odsetek osób korzystających z witryn sprawdzających fakty wzrósł z 10% w pierwszym tygodniu „blokady” do 18% w drugim tygodniu, po czym nieznacznie spadł do 15% w trzecim tygodniu; i
-
odsetek osób, które twierdzą, że mają trudności z ustaleniem, co jest prawdziwe lub fałszywe w Covid-19, zmniejszył się z 40% w pierwszym tygodniu do 32% w trzecim tygodniu.
Niemal wszyscy respondenci nadal twierdzą, że ściśle przestrzegają oficjalnej porady dotyczącej przestrzegania dystansu społecznego (98%), wychodząc na zewnątrz tylko po to, co niezbędne (97%) i regularnie myjąc ręce (94%).
Kolejna fala badań, obejmująca czwarty tydzień „blokady”, zostanie opublikowana 28.04.2020 r.
Źródło:
https://www.ofcom.org.uk/research-and-data/tv-radio-and-on-demand/news-media/coronavirus-news-consumption-attitudes-beh
Wyniki z poprzedniego bodania Ofcom