	[image: image1.png]



PRZEWODNICZĄCY

Krajowej Rady Radiofonii

i Telewizji
	           Warszawa, dnia 24 września 2015 r.


Telewizja Polsat sp. z o.o.
ul. Ostrobramska 77
04-175 Warszawa

DECYZJA Nr DR-225/2015
Na podstawie art. 33 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (Dz.U. z 2011 r. Nr 43, poz. 226 z późn. zm.) oraz art. 104, art. 107 i art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2013 r., poz. 267 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 22 czerwca 2015 r. (sygn. Nr DR.500.12.2015) spółki Telewizja Polsat 
Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie o ponowne rozpatrzenie sprawy zakończonej decyzją Przewodniczącego KRRiT Nr 257/K/2015-T z dnia 8 czerwca 2015 r. oraz w wykonaniu uchwały Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Nr 347/2015 z dnia 
23 września 2015 r.
postanawia się
utrzymać w mocy decyzję Przewodniczącego KRRiT Nr 257/K/2015-T z dnia 
8 czerwca 2015 r. w sprawie udzielenia spółce Telewizja Polsat Sp. z o.o. 
z siedzibą w Warszawie koncesji na kolejny okres, po wygaśnięciu koncesji Nr 444/2010-T z dnia 30 sierpnia 2010 r., udzielonej na rozpowszechnianie programu telewizyjnego pod nazwą „Polsat Sport News”.
U z a s a d n i e n i e

Spółka Telewizja Polsat S.A. (obecnie Sp. z o.o.) z siedzibą w Warszawie uzyskała w dniu 30 sierpnia 2010 r. koncesję Nr 444/2010-T na rozpowszechnianie w sposób rozsiewczy satelitarny programu telewizyjnego pod nazwą „Polsat Sport News”. Koncesja została zmieniona (rozszerzona o przyznanie prawa do rozpowszechniania programu drogą rozsiewczą naziemną w sposób cyfrowy w sygnale multipleksu drugiego) decyzją Przewodniczącego KRRiT Nr DK-269/2010-1/444 z dnia 
2 grudnia 2010 r. W decyzji ustalono, że opłata za zmianę (rozszerzenie) koncesji wynosi 10.380.000 (słownie: dziesięć milionów trzysta osiemdziesiąt tysięcy) złotych.
W piśmie z dnia 16 grudnia 2010 r. Koncesjonariusz wniósł o ponowne rozpatrzenie sprawy w zakresie opłaty za zmianę koncesji. W dniu 16 lutego 2011 r. Przewodniczący KRRiT wydał decyzję Nr DK-026/2011 utrzymującą w mocy decyzję Nr DK-269/2010-1/444 z dnia 2 grudnia 2010 r. Decyzja Przewodniczącego KRRiT Nr DK-026/2011 została następnie zaskarżona do sądu administracyjnego. Dnia 4 października 2011 r. WSA w Warszawie wyrokiem wydanym w sprawie 
o sygn. akt: VI SA/Wa 954/11 uchylił zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Przewodniczącego KRRiT Nr DK-269/2010-1/444 z dnia 2 grudnia 2010 r. Obie strony postępowania złożyły skargę kasacyjną od ww. wyroku. Wyrokiem 
z dnia 7 maja 2013 r. Naczelny Sąd Administracyjny uchylił ww. wyrok WSA 
w Warszawie, przekazując mu sprawę do ponownego rozpoznania. Wyrokiem 
z dnia 21 sierpnia 2013 r., sygn. akt: VI SA/Wa 1562/13, WSA w Warszawie uchylił zaskarżoną decyzję Przewodniczącego KRRiT Nr DK-026/2011 z dnia 16 lutego 2011 r. w zakresie utrzymującym w mocy decyzję Przewodniczącego KRRiT 
Nr DK-269/2010-1/444 z dnia 2 grudnia 2010 r., stanowiącym o opłacie za zmianę koncesji Nr 444/2010-T z dnia 30 sierpnia 2010 r., a także decyzję Przewodniczącego KRRiT Nr DK-269/2010-1/444 z dnia 2 grudnia 2010 r. 
w zakresie orzeczenia o opłacie za zmianę koncesji Nr 444/2010-T z dnia 30 sierpnia 2010 r.
Pismem z dnia 30 sierpnia 2012 r. (data nadania 3 września 2012 r.) spółka Telewizja Polsat Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie wystąpiła o udzielenie, w trybie określonym w art. 35a ustawy o radiofonii i telewizji, koncesji na kolejny okres. Koncesja Nr 444/2010-T wygasa z dniem 29 sierpnia 2020 r. 

Ze względu na toczące się postępowanie sądowe związane ze skargami kasacyjnymi od wyroku  WSA w Warszawie z dnia 4 października 2011 r. (sygn. akt: VI SA/Wa 954/11) Przewodniczący KRRiT postanowieniem z dnia 19 lutego 2013 r. Nr DR-048/2013 zawiesił postępowanie prowadzone wobec wniosku z dnia 30 sierpnia 2012 r. spółki Telewizja Polsat Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie o udzielenie koncesji na kolejny okres, po wygaśnięciu koncesji Nr 444/2010-T z dnia 
30 sierpnia 2010 r., wydanej na rozpowszechnianie programu telewizyjnego pod nazwą „Polsat Sport News”. Podstawą zawieszenia postępowania był art. 97 § 1 pkt 4 k.p.a., zgodnie z którym organ administracji publicznej zawiesza postępowanie, gdy rozpatrzenie sprawy i wydanie decyzji zależy od uprzedniego rozstrzygnięcia zagadnienia wstępnego przez inny organ lub sąd. 

Jak podkreślono w uzasadnieniu w/w postanowienia Nr DR-048/2013 z dnia 19 lutego 2013 r., udzielenie koncesji na kolejny okres, o której mowa w art. 35a ustawy o radiofonii i telewizji, wymaga, aby w momencie składania wniosku, jak 
i w chwili wydawania stosownej decyzji, obowiązywała koncesja, której obowiązywanie ma być w ten sposób przedłużone. W związku z powyższym, ustalenie w sposób pewny zakresu koncesji możliwej do udzielenia w trybie art. 35a ustawy o radiofonii i telewizji uzależnione było od rozstrzygnięcia ww. sprawy przez Naczelny Sąd Administracyjny. 
Pismem z dnia 4 marca 2013 r. spółka Telewizja Polsat Sp. z o.o. wniosła 
o ponowne rozpatrzenie sprawy w ten sposób, że Przewodniczący KRRiT uchyli postanowienie Nr DR-048/2013 z dnia 19 lutego 2013 r. o zawieszeniu postępowania w sprawie udzielenia spółce koncesji na kolejny okres.
Wyrokiem z dnia 21 sierpnia 2013 r. WSA w Warszawie, sygn. akt: VI SA/Wa 1562/13 uchylił zaskarżoną decyzję Przewodniczącego KRRiT Nr DK-026/2011 
z dnia 16 lutego 2011 r. w zakresie utrzymującym w mocy decyzję Przewodniczącego KRRiT Nr DK-269/2010-1/444 z dnia 2 grudnia 2010 r., stanowiącym o opłacie za zmianę koncesji Nr 444/2010-T z dnia 30 sierpnia 2010 r., a także decyzję Przewodniczącego KRRiT Nr DK-269/2010-1/444 z dnia 2 grudnia 2010 r. w zakresie orzeczenia o opłacie za zmianę koncesji Nr 444/2010-T z dnia 30 sierpnia 2010 r. W związku z tym należy stwierdzić, iż w pozostałym zakresie decyzja obowiązuje tj. stronie przysługuje koncesja na rozpowszechnianie programu telewizyjnego w sposób rozsiewczy satelitarny oraz cyfrowy rozsiewczy naziemny w multipleksie.
Mając na uwadze powyższe, postanowieniem z dnia 28 marca 2014 r. Nr DR-132/2014 Przewodniczący KRRiT z urzędu podjął postępowanie prowadzone wobec wniosku z dnia 30 sierpnia 2012 r. spółki Telewizja Polsat Sp. z o.o. z siedzibą 
w Warszawie o udzielenie koncesji na kolejny okres, po wygaśnięciu koncesji Nr 444/2010-T z dnia 30 sierpnia 2010 r., wydanej na rozpowszechnianie programu telewizyjnego pod nazwą „Polsat Sport News”.
Decyzją z dnia 8 czerwca 2015 r. Nr 257/K/2015-T Przewodniczący KRRiT udzielił spółce Telewizja Polsat Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, koncesji na kolejny okres, po wygaśnięciu koncesji Nr 444/2010-T z dnia 30 sierpnia 2010 r., udzielonej na rozpowszechnianie programu telewizyjnego pod nazwą „Polsat Sport News”. 
W pkt. III koncesji określono, że opłata za udzielenie koncesji wynosi 13.555.245 (słownie: trzynaście milionów pięćset pięćdziesiąt pięć tysięcy dwieście czterdzieści pięć) złotych.
Pismem z dnia 22 czerwca 2015 r. spółka Telewizja Polsat Sp. z o.o. wniosła 
o ponowne rozpatrzenie sprawy zakończonej decyzją koncesyjną Nr 257/K/2015-T 
z dnia 8 czerwca 2015 r. w zakresie pkt. III tj. naliczonej opłaty koncesyjnej. Wniosek został złożony w terminie i podpisany zgodnie z określonym w przepisach prawa zasadami reprezentacji. Strona wniosła o uchylenie pkt. III zaskarżonej decyzji i orzeczenie co do istoty sprawy, „tj. orzeczenie, że opłata za udzielenie koncesji nr 257/K/2015-T wynosi 616 zł”.
W przedmiotowym wniosku Strona zarzuca, iż organ obowiązuje przepis art. 11 ust. 9 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej („u.s.d.g.”), zgodnie z którym: „Jeżeli organ nie rozpatrzy wniosku w terminie, uznaje się, że wydał rozstrzygnięcie zgodnie z wnioskiem przedsiębiorcy, chyba że przepisy ustaw odrębnych ze względu na nadrzędny interes publiczny stanowią inaczej”. W związku z powyższym Strona uznaje, iż w wyniku zastosowania w/w przepisu Organ wydał w dniu 
30 października 2012 r. decyzję zgodnie z wnioskiem Strony („milcząca decyzja”), 
a zatem zachodzi przesłanka nieważności z art. 156 § 1 pkt 3 k.p.a. Strona wskazuje ponadto, że nawet gdyby przyjąć, że przepisy u.s.d.g. nie miały w sprawie zastosowania i nie została wydana „milcząca decyzja”, zaskarżona decyzja jest wadliwa ze względu na niezastosowanie przepisów o opłacie skarbowej i błędne zastosowanie nowych przepisów o opłatach za udzielenie koncesji, tj. art. 40 u.r.t. 
w obecnym brzmieniu oraz przepisów rozporządzenia KRRiT z dnia 4 grudnia 2012 r. w sprawie wysokości opłat za udzielenie koncesji na rozpowszechnianie programów radiowych i telewizyjnych. Strona zarzuca także niekonstytucyjność przepisów dotyczących vacatio legis ustawy z dnia 10 października 2012 r. 
o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji.

Po ponownym rozpatrzeniu sprawy Organ stwierdził, co następuje.

Odnosząc się do argumentów strony dotyczących zastosowania art. 11 ust. 9 u.s.d.g. należy zauważyć, iż zgodnie art. 40b u.r.t. do kontroli działalności gospodarczej przedsiębiorcy, o której mowa w art. 33, stosuje się przepisy rozdziału 5 u.s.d.g. Również art. 4 pkt 11 i 27 u.r.t. odsyłają do konkretnie wskazanych uregulowań u.s.d.g. Ponadto zgodnie z art. 52 ust. 2 u.s.d.g. w postępowaniu o udzielenie koncesji na rozpowszechnianie programów radiowych i telewizyjnych organ koncesyjny zarządza przetarg, jeżeli w wyniku dokonania oceny wniosków w trybie art. 36 u.r.t. liczba przedsiębiorców pozostaje większa niż liczba koncesji. 
W związku z tym należy uznać, iż tylko w zakresie, w którym u.r.t. odsyła do u.s.g.d. lub odwrotnie Przewodniczący KRRiT jest zobowiązany do stosowania konkretnych przepisów u.s.d.g. Przedmiotowy fakt potwierdził NSA w: wyroku 
z dnia 11 października 2012 r. wydanym w sprawie o sygn. akt: II GSK 1088/11, 
w którym czytamy: „do dnia 6 marca 2009 r. w sprawach nieuregulowanych 
w rozdziale 5 - Koncesja na rozpowszechnianie programów - ustawy o radiofonii 
i telewizji, zastosowanie miały przepisy ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Po tej dacie jedynie do kontroli działalności gospodarczej przedsiębiorcy, o której mowa w art. 33, stosuje się przepisy rozdziału 5 ustawy 
o swobodzie działalności gospodarczej.” 
Reasumując, w obecnie obowiązującym stanie prawnym brak w u.r.t. wyraźnego odesłania do art. 11 u.s.d.g., również sam art. 11 u.s.d.g. nie stanowi wprost o jego stosowaniu do postępowań prowadzonych przez Przewodniczącego KRRiT. Z tego też względu art. 11 u.s.d.g. nie znajduje zastosowania w przedmiotowych sprawach. Ponadto nie można zgodzić się poglądem strony, iż „brak ustanowienia takiej wyraźniej normy szczególnej dotyczącej u.r.t. oznacza, że racjonalny ustawodawca nie chciał wyłączenia art. 11 ust. 9 u.s.g.d. w stosunku do postępowań administracyjnych w sprawach innych regulowanych działalności gospodarczych.” Powyższemu sposobowi wnioskowania zaprzeczają zawarte w przepisach u.r.t odwołania do przepisów u.s.d.g. Gdyby w stosunku do postępowania koncesyjnego miała zastosowanie cała u.s.d.g. ustawodawca nie odsyłałby w ustawie u.r.t. do poszczególnych przepisów u.s.d.g.
Mając powyższe na względzie należy jednoznacznie stwierdzić, iż wbrew twierdzeniom Strony, nie doszło do wydania „milczącej decyzji” w trybie art. 11 ust. 9 u.s.d.g., a zatem brak jest podstaw do stwierdzenia nieważności zaskarżonej decyzji w trybie art. 156 § 1 pkt 3 k.p.a.
Nie można także zgodzić się z poglądem wyrażonym przez Stronę, iż zaskarżona decyzja jest wadliwa ze względu na niezastosowanie przepisów o opłacie skarbowej i błędne zastosowanie nowych przepisów o opłatach za udzielenie koncesji, tj. art. 40 u.r.t. w obecnym brzmieniu oraz przepisów rozporządzenia KRRiT z dnia 
4 grudnia 2012 r. w sprawie wysokości opłat za udzielenie koncesji na rozpowszechnianie programów radiowych i telewizyjnych. Strona opiera się na błędnym założeniu, iż w związku z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z dnia 
19 lipca 2011 r. (sygn. akt: P 9/09), stwierdzającym niezgodność z Konstytucją RP art. 40 ust. 2 ustawy o radiofonii i telewizji oraz rozporządzenia KRRiT z dnia 
4 lutego 2000 r. w sprawie opłat za udzielenie koncesji na rozpowszechnianie programów radiowych i telewizyjnych (Dz.U. Nr 12, poz. 153 z późn. zm.), podstawę naliczenia opłaty za udzielenie koncesji powinny stanowić przepisy ustawy o opłacie skarbowej.

Należy zdecydowanie stwierdzić, iż przepisy ustawy o opłacie skarbowej nie mogły być nigdy podstawą do naliczenia opłaty za udzielenie koncesji przez tut. Organ. Wynika to wprost z wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 19 lipca 2011 r., wydanego w sprawie o sygn. akt: P 9/09 „w wypadku działalności gospodarczej podlegającej koncesjonowaniu - katalog dziedzin podlegających koncesjonowaniu zawarty jest w art. 46 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. 2004 nr 173 poz. 1807 z późn. zm.) - o ile przepisy ustaw odrębnych nie stanowią inaczej - za udzielenie lub zmianę koncesji zgodnie z art. 62 ust. 1 usdg pobierana jest opłata skarbowa (wysokość tej opłaty jest uregulowana w załączniku do ustawy z dnia 16 listopada o opłacie skarbowej). Działalność polegająca na rozpowszechnianiu programów radiowych i telewizyjnych ma jednak w tym zakresie odrębne uregulowania zawarte w ustawie o radiofonii i telewizji. Podstawą prawną obowiązku uiszczenia opłaty za udzielenie koncesji na rozpowszechnianie programów radiowych i telewizyjnych jest art. 40 ust. 1 urt.” W związku z faktem, iż Trybunał Konstytucyjny nie uchylił art. 40 ust. 1 u.r.t., należy uznać, iż kwestię opłaty za udzielenie koncesji mimo przejściowego braku przepisów wykonawczych reguluje tylko i wyłącznie ustawa z dnia 29 grudnia 1092 r. o radiofonii i telewizji. W związku z tym tut. Organ nigdy nie był zobowiązany do stosowania ustawy
o opłacie skarbowej.

W tym miejscu należy wskazać, iż wbrew twierdzeniom Strony w rozpatrywanym przypadku nie mamy do czynienia z ekspektatywą maksymalnie ukształtowaną - zresztą ta także nie podlega bezwzględnej ochronie. Zgodnie bowiem z wyrokiem SN z dnia 19 listopada 2012 r., wydanym w sprawie o sygn. akt: II UK 98/2012 - „natomiast w przypadku ekspektatyw praw podmiotowych ochrona ogranicza się do ekspektatyw maksymalnie ukształtowanych, to jest takich, które spełniają zasadniczo wszystkie przesłanki ustawowe nabycia praw pod rządami danej ustawy bez względu na stosunek do nich ustawy późniejszej. Zasada ochrony praw nabytych chroni wyłącznie oczekiwania usprawiedliwione i racjonalne. Istnieją dziedziny życia
i sytuacje, w których jednostka musi liczyć się z tym, że zmiana warunków społecznych lub gospodarczych może wymagać zmian regulacji prawnych, w tym również zmian, które znoszą lub ograniczają dotychczas zagwarantowane prawa podmiotowe.” Również w wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 25 czerwca 2002 r., wydanego w sprawie o sygn. akt: K 45/01 czytamy - „Trybunał Konstytucyjny wielokrotnie przypominał, że Konstytucja dopuszcza ograniczanie lub znoszenie praw nabytych w razie kolizji wartości znajdujących się u podstaw tej zasady z innymi wartościami konstytucyjnymi. Ograniczenie lub zniesienie praw nabytych jest dopuszczalne pod warunkiem, że takie działanie jest konieczne dla realizacji innych wartości konstytucyjnych, które w danej sytuacji mają pierwszeństwo przed wartościami znajdującymi się u podstaw zasady ochrony praw nabytych.” Tak jak już wyżej wskazano Strona nie posiada ekspektatywy maksymalnie ukształtowanej, gdyż zgodnie z art. 35a ust 2 u.r.t. w przypadku złożenia przez nadawcę wniosku odmowa udzielenia koncesji na kolejny okres możliwa jest wyłącznie, gdy w stosunku do nadawcy zachodzi którakolwiek 
z okoliczności wskazanych w art. 38 ust. 1 lub 2 u.r.t. Zgodnie z przedmiotowym przepisem koncesję cofa się, jeżeli: 1) wydano prawomocne orzeczenie zakazujące nadawcy wykonywania działalności gospodarczej objętej koncesją; 2) nadawca rażąco narusza warunki określone w ustawie lub w koncesji; 3) działalność objęta koncesją jest wykonywana w sposób sprzeczny z ustawą lub z warunkami określonymi w koncesji, a nadawca, pomimo wezwania Przewodniczącego Krajowej Rady, w wyznaczonym terminie nie usunął stanu faktycznego lub prawnego niezgodnego z warunkami określonymi w koncesji lub w ustawie; 
4) nadawca. pomimo wezwania Przewodniczącego Krajowej Rady, nie rozpoczął rozpowszechniania programu w terminie ustalonym w koncesji lub trwale zaprzestał wykonywania rozpowszechniania programu za pomocą wszystkich lub niektórych stacji nadawczych - chyba że nadawca wykaże, że opóźnienie rozpoczęcia rozpowszechniania programu lub zaprzestanie rozpowszechniania programu zostały spowodowane okolicznościami od niego niezależnymi. Za trwałe zaprzestanie rozpowszechniania programu uważa się fakt nierozpowszechniania programu przez okres trzech kolejno następujących po sobie miesięcy. Koncesja może być cofnięta, jeżeli: 1) rozpowszechnianie programu powoduje zagrożenie interesów kultury narodowej, bezpieczeństwa i obronności państwa lub narusza normy dobrego obyczaju; 2) nastąpi ogłoszenie upadłości nadawcy; 3) rozpowszechnianie programu powoduje osiągnięcie przez nadawcę pozycji dominującej w dziedzinie środków masowego przekazu na danym rynku właściwym w rozumieniu przepisów 
o ochronie konkurencji i konsumentów; 4) nastąpi przejęcie bezpośredniej lub pośredniej kontroli nad działalnością nadawcy przez inną osobę. 
Jak wynika z powyższego udzielenie koncesji na kolejny okres nie następuje ex lege. Organ jest bowiem zobowiązany do zbadania powyższych przesłanek, a wystąpienie którejkolwiek z nich powoduje lub może spowodować, iż koncesja nie zostaje udzielona. Z tego też względu przyznanie koncesji na kolejny okres nie jest uzależnione tylko i wyłącznie od spełnienia warunków formalnych składanego wniosku, ale tut. Organ zobowiązany jest również do jego merytorycznego przeanalizowania. Przedmiotowe powoduje więc, iż Strona nie dysponowała ekspektatywą maksymalnie ukształtowaną.
Ponadto, w przedmiotowej sprawie nie ma w ogóle potrzeby rozważania czy Stronie przysługiwała ekspektatywa maksymalnie ukształtowana, gdyż Przewodniczący KRRiT udzielił Stronie koncesji na kolejny okres (na co Strona zresztą sama zwróciła uwagę w skardze) - a więc Strona uzyskała prawo, którego się domagała. 
Co do wysokości opłaty, należy jeszcze raz podkreślić, iż zgodnie z opinią Trybunału Konstytucyjnego wyrażoną w cytowanym już powyżej wyroku z dnia 
19 lipca 2011 r., wydanym w sprawie o sygn. akt: P 9/09 - opłata za udzielenie koncesji jest naliczana na podstawie przepisów u.r.t., a nie na podstawie ustawy 
z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej. Powyższe zostało potwierdzone również wyrokiem NSA z dnia 12 listopada 2013 r., który został wydany w sprawie o sygn. akt: II GSK 1111/12. W chwili rozstrzygania bezspornie obowiązywał art. 40 u.r.t. w obecnym brzmieniu oraz wydane na jego podstawie akty wykonawcze. Należy więc stanowczo podkreślić, iż Stronie nigdy nie mogła przysługiwać ekspektatywa w postaci oczekiwania naliczenia opłaty za udzielenie koncesji na podstawie ustawy o opłacie skarbowej.

Należy również podkreślić, iż w ramach prowadzonych postępowań tut. Organ przestrzegał art. 2 Konstytucji RP. tj. zasady demokratycznego państwa prawa. Wbrew twierdzeniom Strony, w uchwale z dnia 10 kwietnia 2006 r. wydanej 
w sprawie o sygn. akt: I OPS 1/06 NSA stwierdził wyraźnie - ,,w przypadku decyzji konstytutywnych, kształtujących stosunek administracyjnoprawny w chwili ich wydania, należy stosować przepisy obowiązujące w tej właśnie chwili (przepisy nowe), a w przypadku decyzji deklaratoryjnych, stwierdzających ukształtowanie się stosunku administracyjnoprawnego z mocy samego prawa we wcześniejszym okresie, stosować należy przepisy obowiązujące w chwili konkretyzacji tego stosunku, na mocy których doszło do powstania stosunku prawnego (przepisy poprzednie) (...) istotą wznowionego postępowania i uchylenia dotychczasowej decyzji ostatecznej jest powrót sprawy do odpowiedniego stadium zwykłego postępowania instancyjnego. Nową decyzję, rozstrzygającą zatem o istocie sprawy, wydaje się, jak gdyby sprawa nie była w danej instancji rozstrzygana. Wobec tego organ administracji państwowej, wydający nową decyzję, stosuje te przepisy prawa materialnego, które obowiązują w dniu orzekania”. Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż powyższy wyrok odnosi się do innego stanu faktycznego, niż ten rozpatrywany w niniejszej sprawie, a mianowicie wyrok został wydany 
w ramach kontroli postępowania wznowieniowego. Ponadto wynika z niego jednoznacznie, iż tut. Organ powinien stosować przepisy obowiązujące w dniu wydania decyzji.

Trzeba również zwrócić uwagę, iż wskazane przez Stronę wywody NSA zawarte 
w wyroku z dnia 16 października 2012 r., wydanym w sprawie o sygn. akt: I FSK 1996/11, odnoszą się do kwestii proceduralnych, których nie można stosować per analogiam do ustalania właściwego prawa materialnego. 
Odnosząc się zaś do wyroku NSA z dnia 5 grudnia 2012
 r., wydanego w sprawie 
o sygn. akt II OSK 2377/12, należy wskazać, iż dotyczy on sytuacji, w której nowa ustawa, która weszła w życie w październiku 2007 r., wskazywała wprost, iż odnosi się jedynie do zdarzeń z 2007 r., a jedna ze stron sporu chciała nowe przepisy stosować do zaległości, która powstała w 2006 r. Tak więc stan prawny i faktyczny przedmiotowej sprawy jest kompletnie różny od rozpatrywanego i z tego względu teza w/w wyroku nie powinna być w niniejszej sprawie brana pod uwagę.
Argumenty strony dotyczące rzekomej niekonstytucyjności przepisów dotyczących vacatio legis ustawy z dnia 10 października 2012 r. o zmianie ustawy o radiofonii 
i telewizji znajdują się poza sferą właściwości Organu. Jedynie na marginesie należy zauważyć, iż na poparcie swojego twierdzenia Strona powołuje wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 15 lutego 2005 r„ o sygnaturze K 48/04. Jednakże należy wskazać, że w przywołanym przez stronę wyroku Trybunał Konstytucyjny stwierdził, że „obserwacja i ocena praktyki legislacyjnej ukształtowanej m.in. na podstawie art. 27 ust. 4 p.d.o.f. pozwoliła Trybunałowi Konstytucyjnemu na przyjęcie, w jego orzecznictwie, zasady, że miesięczny termin przed rozpoczęciem roku podatkowego jest "ostatecznym terminem, po którym nie można już dokonywać zmian mogących mieć wpływ na wysokość podatku w nadchodzącym roku podatkowym" (orzeczenie z 15 marca 1995 r„ sygn. K. 1/95, OTK w 1995 r„ cz. I, poz. 7). Pogląd wyrażony w tym orzeczeniu podtrzymano także po wejściu w życie Konstytucji z 1997 r„ podkreślając, że zmiany w regulacji prawnej podatku dochodowego od osób fizycznych powinny być ogłaszane co najmniej miesiąc przed końcem poprzedniego roku podatkowego (por. wyrok TK z 25 kwietnia 2001 r., sygn. K 13/01, OTK ZU nr 4/2001, poz. 81), przy czym zasada ta ma zastosowanie także do zmian dotyczących innych podatków, w których wymiar podatku dokonywany jest za okresy roczne.” Wobec tego zasada ta nie ma zastosowania do opłat koncesyjnych, gdyż nie są one daniną, której wymiar jest dokonywany za okresy roczne. Ponadto, okres miesięczny, o którym mowa w wyroku Trybunału, nie odnosi się do czasu jaki musi upłynąć pomiędzy ogłoszeniem ustawy a jej wejściem w życie, ale do czasu jaki powinien upłynąć pomiędzy ogłoszeniem ustawy, 
a rozpoczęciem nowego roku podatkowego.
Mając na uwadze powyższego KRRiT w dniu 23 września 2015 r. podjęła uchwałę Nr 347/2015 w sprawie upoważnienia Przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii 
i Telewizji do utrzymania w mocy decyzji Przewodniczącego KRRiT 
Nr 257/K/2015-T z dnia 8 czerwca 2015 r. w sprawie udzielenia spółce Telewizja Polsat Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie koncesji na kolejny okres, po wygaśnięciu koncesji Nr 444/2010-T z dnia 30 sierpnia 2010 r., udzielonej na rozpowszechnianie programu telewizyjnego pod nazwą „Polsat Sport News”.
Niniejsza decyzja jest ostateczna.
Na podstawie art. 3 § 2 pkt 1, art. 53 § 1 oraz art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.) stronie przysługuje prawo do złożenia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie za pośrednictwem Przewodniczącego KRRiT w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia niniejszej decyzji.
Jan Dworak
Otrzymują:

1. Adwokat Małgorzata Sobońska – MDDP Sobońska Olkiewicz i Wspólnicy, Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych sp.k., ul. Mokotowska 49, 00-542 Warszawa – pełnomocnik działający w imieniu spółki Telewizja Polsat sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie;
2. a/a.
PAGE  
1

Decyzja Nr DR-225/2015

