4

	[image: image1.png]



PRZEWODNICZĄCY

Krajowej Rady Radiofonii
i Telewizji
	
	                Warszawa, dnia 24 marca 2014 r.

	 
	
	


D E C Y Z J A  Nr DR – 129/2014
Na podstawie art. 33 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (Dz. U. z 2011 r. Nr 43, poz. 226, z późn. zm.) oraz art. 104 i art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r. poz. 267), po rozpatrzeniu wniosków o ponowne rozpatrzenie sprawy: z dnia 11 grudnia 2013 r. (sygn. DR.500.11.2013) spółki TVS Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach i z dnia 12 grudnia 2013 r. (sygn. DR.500.12.2013) spółki DISCOVERY COMMUNICATIONS EUROPE LIMITED z siedzibą w Londynie oraz w wykonaniu Uchwały Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Nr 128/2014 z dnia 11 marca 2014 r.
postanawia się
utrzymać w mocy decyzję Przewodniczącego KRRiT Nr 546/2013-T z dnia 22 listopada 2013 r. w sprawie udzielenia koncesji spółce TV Spektrum Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na rozpowszechnianie programu telewizyjnego pod nazwą „Fokus TV” oraz odmowy udzielenia koncesji spółkom: APELLA S.A. z siedzibą w Gdyni, MEDIA WORKS S.A. z siedzibą w Warszawie, DISCOVERY COMMUNICATIONS EUROPE LIMITED z siedzibą w Londynie i odmowy zmiany (rozszerzenia) koncesji Nr 371/2007-T z dnia 13 listopada 2007 r., udzielonej spółce TVS Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach.
U z a s a d n i e n i e

W dniu 22 listopada 2013 r. Przewodniczący KRRiT wydał decyzję Nr 546/2013-T w sprawie udzielenia koncesji spółce TV Spektrum Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na rozpowszechnianie w sposób cyfrowy rozsiewczy naziemny w sygnale multipleksu pierwszego programu telewizyjnego o charakterze wyspecjalizowanym edukacyjno-poznawczym pod nazwą „Fokus TV”.
Jednocześnie ww. decyzją Przewodniczący KRRiT odmówił udzielenia koncesji spółkom: APELLA S.A. z siedzibą w Gdyni, MEDIA WORKS S.A. z siedzibą w Warszawie, DISCOVERY COMMUNICATIONS EUROPE LIMITED z siedzibą w Londynie oraz odmówił zmiany (rozszerzenia) koncesji Nr 371/2007-T z dnia 13 listopada 2007 r., udzielonej spółce TVS Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach.

Decyzja Nr 546/2013-T została wydana w wyniku postępowania prowadzonego w związku z pkt. I Ogłoszenia Przewodniczącego KRRiT z dnia 20 grudnia 2012 r. o możliwości uzyskania koncesji na rozpowszechnianie programu telewizyjnego (M.P z dnia 27 grudnia 2012 r. poz. 1015) oraz w wykonaniu uchwały KRRiT Nr 411/2013 z dnia 9 września 2013 r.

Zgodnie z art. 127 § 3 Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) stronom postępowania przysługiwało prawo do złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy do Przewodniczącego KRRiT w terminie czternastu dni od dnia doręczenia decyzji.

Pismem z dnia 11 grudnia 2013 r. (data nadania w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego: 12 grudnia 2013 r.) spółka TVS Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach wniosła o ponowne rozpatrzenie wniosku o rozszerzenie koncesji Nr 371/2007-T na rozpowszechnianie programu drogą rozsiewczą naziemną w sposób cyfrowy w sygnale multipleksu pierwszego oraz o zmianę poprzedzającej wydanie koncesji Nr 546/2013-T uchwały KRRiT, ze względu na potrzebę przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego w znaczącej części.
W piśmie z dnia 12 grudnia 2013 r. (data nadania w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego) spółka DISCOVERY COMMUNICATIONS EUROPE LIMITED z siedzibą w Londynie wniosła o ponowne rozpatrzenie sprawy rozstrzygniętej decyzją Nr 546/2013-T, uchylenie zaskarżonej decyzji, dokonanie ponownej oceny wniosków w konkursie na uzyskanie koncesji na program o charakterze wyspecjalizowanym edukacyjno-poznawczym w świetle przepisów ustawy o radiofonii i telewizji i z zachowaniem przepisów k.p.a. oraz udzielenie jej koncesji zgodnie z obowiązującą procedurą.
Powyższe wnioski zostały złożone z zachowaniem terminu określonego w art. 129 § 2 k.p.a. oraz podpisane zgodnie z określonymi w przepisach prawa zasadami reprezentacji.
Strony postępowania zostały zawiadomione na podstawie art. 131 k.p.a. o złożonych wnioskach o ponowne rozpatrzenie sprawy zakończonej wydaniem decyzji Nr 546/2013-T oraz o możliwości wypowiedzenia się co do ich treści.

Z uprawnienia skorzystała jedynie spółka TV Spektrum Sp. z o.o., która w pismach z dnia 27 stycznia 2013 r. ustosunkowała się do wniosków o ponowne rozpatrzenie sprawy, uznała za niezasadne zarzuty TVS Sp. z o.o. oraz DISCOVERY COMMUNICATIONS EUROPE LIMITED, wniosła o ich nieuwzględnienie i utrzymanie w mocy zaskarżonej decyzji. KRRiT podejmując rozstrzygnięcie w niniejszej sprawie wzięła pod uwagę stanowisko Strony.
W tym miejscu należy wskazać, iż w trybie art. 127 § 3 k.p.a. strona niezadowolona z decyzji, jest uprawniona do zainicjowania przed tym samym organem drugiego postępowania merytorycznego w tej samej sprawie, do którego odpowiednio należy stosować przepisy k.p.a. dotyczące odwołań. Postępowanie wszczęte wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy kończy się rozstrzygnięciem - sposobem załatwienia sprawy - przewidzianym w art. 138 § 1 k.p.a. (por. wyroki NSA z dnia 17 listopada 2000 r., sygn. akt I SA 1543/99, LEX nr 57182, i z dnia 27 listopada 2001 r., sygn. akt I SA 1011/00, LEX nr 81760). Powyższe oznacza, że organ wydający decyzję, na skutek prawidłowo złożonego wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy „obowiązany jest ponownie rozpoznać i rozstrzygnąć sprawę, która już raz została rozstrzygnięta przez ten organ w ramach działania 
jako organu pierwszej instancji, przy zastosowaniu takich rozstrzygnięć, 
które zostały przewidziane w art. 138 § 1 k.p.a.” (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 20 marca 2007 r., sygn. akt: V SA/Wa 248/07, LEX nr 338253).
Zgodnie z poglądem ugruntowanym w doktrynie prawa oraz orzecznictwie, istotą postępowania odwoławczego jest ponowne merytoryczne rozpoznanie i rozstrzygnięcie sprawy administracyjnej, która była już przedmiotem rozstrzygnięcia organu pierwszej instancji, a nie jedynie kontrola decyzji organu pierwszej instancji, czy też rozpatrzenie zasadności zarzutów podniesionych w odwołaniu (tak: Adamiak/Borkowski, Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz, wyd. 3, Warszawa 2001 r., art. 138 Nb 1, oraz wyrok NSA z dnia 9.10.1992 r., V SA 137/92; opubl. ONSA z. 1/1992, poz. 22). Organ administracji publicznej jest zobowiązany zatem do ponownego rozważenia wszystkich istotnych dla sprawy okoliczności faktycznych i prawnych, a w razie konieczności, do przeprowadzenia uzupełniającego postępowania dowodowego (art. 136 k.p.a.), 
co w efekcie ma doprowadzić do wydania nowego rozstrzygnięcia w sprawie, które wyeliminuje ewentualne wady decyzji wydanej przez organ pierwszej instancji.

Tak ukształtowany zakres postępowania odwoławczego jest wyrazem realizacji zasady dwuinstancyjności postępowania administracyjnego, wyrażonej w art. 15 k.p.a., zgodnie z którą, obywatel ma prawo do dwukrotnego rozpoznania i rozstrzygnięcia jego sprawy przez kompetentny organ władzy państwowej (tak: Adamiak/Borkowski, op.cit., art. 15 Nb 1).
Spółka TVS Sp. z o.o. (dalej: Skarżąca) z siedzibą w Katowicach zarzuciła zaskarżonej decyzji:
- naruszenie granic uznania administracyjnego poprzez wydanie decyzji „w sposób arbitralny i dyskrecjonalny, co w sposób rażący narusza zasadę pluralistycznego charakteru telewizji”. W ocenie Skarżącej w związku z wydaniem decyzji doszło do złamania zasady pluralizmu mediów poprzez eliminację „indywidualnych nadawców na rzecz nadawców obecnych już na rynku mediów w wielu odsłonach”. Skarżąca wskazuje, iż program „Fokus TV”, na którego rozpowszechnianie Przewodniczący KRRiT udzielił koncesji w wyniku przeprowadzenia przedmiotowego postepowania, „nie istnieje”, a będzie „już trzecim po POLO TV i ESKA TV projektem ZPR S.A.”. Zdaniem Skarżącej prowadzi to do uprzywilejowania jednej grupy kapitałowej w stosunku do innych nadawców;

- naruszenie, wynikającej z art. 8 k.p.a., zasady pogłębiania zaufania obywateli do organów państwa poprzez udzielenie koncesji „podmiotowi, którego działalność na rynku medialnym w zakresie jakiego dotyczył konkurs w ogóle jest nieznana, gdyż dotychczasowe działania na polu medialnym noszą zgoła odmienny charakter od preferowanego w warunkach Ogłoszenia o konkursie”. Skarżąca wskazała, iż posiada i przedstawiła organowi długotrwałe umowy programowe z szeregiem firm, gwarantujące zapewnienie odpowiedniej jakości kontentu do realizacji programu o charakterze wynikającym z Ogłoszenia Przewodniczącego KRRiT. Skarżąca wskazuje, że koncesje przyznano „podmiotowi który nie wykazał żadnego dowodu na okoliczność posiadania nawet wstępnych zapewnień podmiotów, od których pozyskiwać mógłby kontent”;

- naruszenie zasady oceny dowodów poprzez nieprzeprowadzenie w sposób wyczerpujący postępowania dowodowego, a zatem uchybienie przepisom postepowania administracyjnego (art. 77 § 1 k.p.a.) skutkujące wadliwością decyzji. Skarżąca twierdzi, iż w porównaniu ofert programowych „TVS w żadnym z kryteriów nie zajęła „ostatniego miejsca” zaś wielokrotnie zajęła miejsce pierwsze, czego nie da się powiedzieć o zwycięzcy konkursu, który w żadnym zestawieniu nie zajął pierwszej pozycji, zaś kilkakrotnie był sklasyfikowany na końcu wykazu”;

- eliminowanie Śląska z życia społecznego i kulturalnego kraju w związku z faktem nieuwzględnienia wniosku nadawcy, którego program zawiera udział tematyki lokalnej dotyczącej Śląska, co stało się w ocenie Skarżącej podstawowym powodem odmowy udzielenia jej koncesji;

- bezpodstawne przyjęcie, że „określony w ofercie Spektrum TV program, będzie realizowany zgodnie z założeniami zawartymi w treści Ogłoszenia Przewodniczącego KRRiT” podczas, gdy jego Wnioskodawca „jest jedynym Wnioskodawcą, który dotychczas nie jest nadawcą (jako spółka Spektrum TV) zaś inne programy tego samego właściciela (Polo TV i Eska TV) odbiegają znacznie treścią programu od warunków niniejszego postępowania koncesyjnego”, co zdaniem Skarżącej czyni prawdopodobnym, iż „program Fokus TV upodobni się bardziej do już emitowanych programów tego nadawcy niż do programu z założeń podanych we wniosku”.

Po ponownym rozpatrzeniu sprawy KRRiT stwierdziła, że argumenty przedstawione przez Skarżącą nie zasługują na uwzględnienie.

Odnosząc się do sformułowanego przez Skarżącą zarzutu naruszenia zasady pluralizmu mediów należy zauważyć, iż zgodnie z zaleceniem R (99) 1 Komitetu Ministrów Rady Europy pluralizm w mediach cechuje się istnieniem dużej ilości niezależnych i autonomicznych mediów (ogólnie określany jako pluralizm strukturalny) oraz różnorodnością ich rodzajów jak również różnorodnością treści (poglądów i opinii) dostarczanej odbiorcom. Tak więc można wyróżnić pluralizm źródła, treści i dostawców. Tym samym pluralizm mediów jest pojęciem wieloaspektowym i nie ogranicza się do kwestii powiązań kapitałowych.

Zgodnie ze Strategią regulacyjną KRRiT na lata 2011-2013 z dnia 1 marca 2011 r. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji dążyć będzie w granicach swoich kompetencji prawnych do zapewnienia pluralizmu mediów elektronicznych rozumianego jako różnorodność podaży, dystrybucji i korzystania z zawartości mediów oraz odzwierciedlenie w nich szerokiego wachlarza informacji, opinii i interesów, a także wartości społecznych, demokratycznych oraz kulturalnych.

W niniejszym postępowaniu, ogłaszając o możliwości uzyskania koncesji na rozpowszechnianie w sposób cyfrowy rozsiewczy naziemny w multipleksie pierwszym programu telewizyjnego o charakterze wyspecjalizowanym edukacyjno-poznawczym, KRRiT, kierując się wskazówkami z art. 6 ust. 1 ustawy o radiofonii i telewizji, uznała za podstawowe zapewnienie odbiorcom oferty programowej odmiennej od programów już dostępnych w rozpowszechnianiu cyfrowym rozsiewczym naziemnym. Jak wskazano w uzasadnieniu skarżonej decyzji Nr 546/2013-T „KRRIT przygotowując Ogłoszenia na Multiplex 1 wzięła pod uwagę ofertę programową istniejącą na naziemnych multipleksach cyfrowych i postanowiła ją wzbogacić o rodzaje audycji reprezentowane w niej w małym stopniu np. audycje edukacyjne, religijne, dla dzieci i młodzieży, czy też film dokumentalny. W związku z powyższym Przewodniczący KRRIT ogłosił postępowania na rozpowszechnianie w sposób cyfrowy rozsiewczy naziemny w multipleksie pierwszym, na programy wyspecjalizowane o charakterze: filmowym, edukacyjno-poznawczym, religijnym i dla dzieci i młodzieży. Program wyspecjalizowany edukacyjno-poznawczy zgodnie z treścią Ogłoszenia miał za zadanie prezentację filmów, reportaży oraz innych audycji z takich dziedzin 
jak: nowe technologie i wynalazki, gospodarka, kultura i historia cywilizacji świata oraz o tematyce podróżniczej, etnograficznej, geograficznej, przyrodniczej i ekologicznej.” (str.38).
W ocenie organu, różnorodność oferty programowej i źródeł informacji gwarantuje w najwyższym stopniu otwarty i pluralistyczny charakter radiofonii i telewizji, co najpełniej może zaspokoić interes odbiorców.
Nie jest także trafny zarzut Skarżącej związany z udzieleniem koncesji podmiotowi, którego „działalność na rynku medialnym w zakresie jakiego dotyczył konkurs w ogóle jest nieznana” na program, który „nie istnieje”.

Należy podkreślić, iż Ogłoszenie Przewodniczącego KRRiT z dnia 20 grudnia 2012 r. o możliwości uzyskania koncesji na rozpowszechnianie programu telewizyjnego (M.P z dnia 27 grudnia 2012 r. poz. 1015) stanowiło podstawę do składania wniosków zarówno o zmianę koncesji, polegającą na przyznaniu prawa do rozpowszechniania programu w sposób cyfrowy rozsiewczy naziemny w multipleksie pierwszym, w okresie do daty wygaśnięcia obecnie obowiązującej koncesji, jak też o udzielenie koncesji.

Z oczywistych względów warunkiem udziału w postępowaniu nie było więc posiadanie przez wnioskodawcę statusu nadawcy i rozpowszechnianie programu telewizyjnego. W postępowaniu, na równych prawach uczestniczyły zarówno podmioty wnioskujące o zmianę wykonywanej koncesji (jak Skarżąca) oraz podmioty wnioskujące o udzielenie nowej koncesji (jak TV Spektrum Sp. z o.o.).
Jednocześnie ponownie należy wskazać (pkt. I uzasadnienia decyzji o udzieleniu koncesji), „że dołączone do wniosku listy intencyjne o współpracy z innymi nadawcami i firmami producenckimi nie były obowiązującym załącznikiem w części programowej wniosku i nie stanowiły o rozstrzygnięciu postępowania”.
W tym miejscu należy także odnieść się do zarzutu dotyczącego wątpliwego, zdaniem Skarżącej, sposobu wykonywania udzielonej koncesji przez Spektrum TV, w tym zwłaszcza w zakresie zgodności z warunkami określonymi w Ogłoszeniu Przewodniczącego KRRiT i zadeklarowanymi we wniosku.

Należy zauważyć, iż w pkt. II Ogłoszenia Przewodniczącego KRRiT wskazano, iż elementem decyzji koncesyjnej w zakresie określenia warunków programowych będzie odesłanie do zadeklarowanych przez wnioskodawcę we wniosku informacji programowych i związanych z tym załączników, do których przestrzegania po udzieleniu bądź rozszerzeniu koncesji wnioskodawca się zobowiąże. Rażące odstąpienie od zadeklarowanych warunków programowych po udzieleniu koncesji będzie stanowić przesłankę cofnięcia koncesji w trybie art. 38 ust. 1 pkt 2 ustawy o radiofonii i telewizji.
Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 18 lipca 2006 r. o sygn. akt: II GSK 34/06 wskazał, iż „informacje programowe dołączane do wniosku koncesyjnego są, wraz z innymi składnikami wniosku i załączników do niego, istotnym czynnikiem branym pod uwagę przy rozstrzyganiu przez organ koncesyjny o tym, czy dany podmiot spełnia wymagania do otrzymania koncesji, a w razie ubiegania się o koncesję więcej niż jednego wnioskodawcy - o tym, komu koncesję przyznać”. Sąd podkreślił, iż „Koncesjonariusz ma obowiązek ich przestrzegania, jako zadeklarowanych przez siebie zamierzeń, przy ubieganiu się o otrzymanie koncesji, a nie jako warunków określonych jednostronnie i władczo przez organ”. Co za tym idzie, w przypadku stwierdzenia przez organ, iż nadawca realizuje program w sposób niezgodny z deklaracją złożoną w toku postępowania koncesyjnego w odpowiedzi na Ogłoszenie Przewodniczącego KRRiT, taka okoliczność stanie się przedmiotem postępowania o cofnięcie koncesji, które z mocy art. 38 ust. 1 pkt 2 ustawy o radiofonii i telewizji następuje obligatoryjnie w przypadku, gdy nadawca rażąco narusza warunki określone w ustawie lub w koncesji.

Należy także zdecydowanie podkreślić, iż bezzasadne są zarzuty Skarżącej, iż inne programy właściciela spółki Spektrum TV Sp. z o.o. „(Polo TV i Eska TV) odbiegają znacznie treścią programu od warunków niniejszego postępowania koncesyjnego”, co zdaniem Skarżącej czyni prawdopodobnym, iż „program Fokus TV upodobni się bardziej do już emitowanych programów tego nadawcy niż do programu z założeń podanych we wniosku.” Z faktu rozpowszechniania przez różne powiązane ze sobą podmioty programów o odmiennej treści nie sposób wnioskować o ewentualnych problemach związanych z wykonaniem udzielonej koncesji, która jak wyżej wskazano, ma być przez koncesjonariusza realizowana zgodnie z deklaracją i przyjętymi przezeń zobowiązaniami programowymi.
Nie można także zgodzić się z wyrażonym przez Skarżącą poglądem, iż wydając zaskarżoną decyzję przekroczono granice uznania administracyjnego. 
Jak wskazał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 19 maja 2009 r. (sygn. akt: VI SA/Wa 2253/08) decyzja w przedmiocie koncesji 
„ma charakter uznania administracyjnego. […] Przepisy powołanej ustawy (o radiofonii i telewizji - dopisek własny) upoważniają do kształtowania polityki na rynku audiowizualnym z uwzględnieniem jednak samodzielności nadawców i interesów odbiorców i zapewnieniem otwartego i pluralistycznego charakteru radiofonii i telewizji i podejmowane w postępowaniu koncesyjnym rozstrzygnięcie winno odpowiadać celom i zasadom określonym w powyższej regulacji.” Jak zaś wskazywał wielokrotnie Naczelny Sąd Administracyjny w granicach uznania administracyjnego w przedmiocie udzielenia koncesji na rozpowszechnianie programu mieści się dokonanie przez organ porównania wniosków koncesyjnych z uwzględnieniem treści ogłoszenia (por. wyrok NSA z dnia 29 listopada 2012 r., sygn. akt: II GSK 1133/11) ze wskazaniem okoliczności, które zdaniem organu wpłynęły na wynik sprawy (por. wyrok NSA z dnia 4 marca 2011 r., sygn. akt: II GSK 51/10).

W uzasadnieniu skarżonej decyzji w sposób jasny, precyzyjny i wyczerpujący organ wskazał w jaki sposób dokonał porównania i oceny wniosków, a także jakie kryteria uznał za najbardziej istotne.
W uzasadnieniu podkreślono m.in., iż „Na posiedzeniu w dniu 18 czerwca 2013 r., w trakcie omawiania wniosków złożonych w niniejszym postępowaniu, Krajowa Rada podkreśliła, że program edukacyjno-poznawczy powinien być odległy od krótkiej perspektywy i problemów życia codziennego. Powinien zajmować się ważnymi dziedzinami cywilizacyjnymi, pokazać widzom długofalową perspektywę: cywilizacyjną, kulturową, istotne zjawiska w życiu społecznym w skali globalnej. Programy, w których obecna jest bieżąca codzienność, również polityczna, zajmujące się budowaniem tożsamości narodowej, kulturowej, tradycją polską są ważne, ale znajdują się już na multipleksach.”

Dokonując oceny wniosków organ podał przesłanki, które sprawiły, iż to oferty programowe przedstawione przez TV Spektrum Sp. z o.o. oraz DISCOVERY COMMUNICATIONS EUROPE LIMITED, a nie oferty TVS Sp. z o.o., APELLA S.A. i MEDIA WORKS S.A., zostały uznane za wyróżniające się i poddane dalszej analizie porównawczej, która doprowadziła w efekcie do udzielenia koncesji na rozpowszechnianie programu spółce TV Spektrum Sp. z o.o.

Krajowa Rada - kierując się warunkami ww. Ogłoszenia wydanego po przeprowadzonych wcześniej konsultacjach społecznych oraz analizie programów telewizyjnych dostępnych na multipleksach naziemnych - ofertę programową przedstawioną przez TVS Sp. z o.o. uznała „za ciekawą, jednak niespójną pod kilkoma względami np. adresatem planowanego programu mają być widzowie w wieku 16-49 lat, tymczasem spółka zaplanowała w programie aż 20% audycji dla dzieci i młodzieży. Ponadto 16% tygodniowego czasu nadawania w godz. 
6.00-23.00 postanowiła przeznaczyć na audycje o tematyce lokalnej dotyczącej Śląska. Krajowa Rada uznała, że tak wysoki procent treści lokalnych w programie to ciekawa oferta z punktu widzenia Śląska, ale poddała w wątpliwość na ile tematyka związana tylko z jednym regionem ma szansę zainteresować szersze grono widzów ogólnopolskich.”

Powyższa ocena nie stanowi, jak twierdzi Skarżąca, o dyskryminowaniu, czy też uprzywilejowaniu jakiegokolwiek regionu geograficznego, a jest wyrazem oceny przez organ oferty programowej dokonywanej z uwzględnieniem Ogłoszenia (dotyczącego możliwości uzyskania koncesji na rozpowszechnianie programu telewizyjnego w sygnale ogólnopolskiego Multipleksu 1) oraz interesu odbiorcy, na którego straży stoi KRRiT z mocy art. 6 ust. 1 ustawy o radiofonii i telewizji. Program edukacyjno-poznawczy ma być bowiem z założenia programem ogólnopolskim skierowanym do szerokiego grona odbiorców, a tak wysoki udział tematyki lokalnej może spowodować, że stanie się on nieatrakcyjny i mało interesujący dla widzów z innych regionów Polski.
Spółka DISCOVERY COMMUNICATIONS EUROPE LIMITED (dalej: Skarżąca) z siedzibą w Londynie uzasadniając wniosek z dnia 12 grudnia 2013 r. o ponowne rozpatrzenie sprawy przestawiła szereg zarzutów dotyczących rozstrzygnięcia postępowania o udzielenie koncesji na rozpowszechnianie w sposób cyfrowy rozsiewczy naziemny w sygnale MUX 1 programu telewizyjnego o charakterze wyspecjalizowanym edukacyjno-poznawczym.
Skarżąca wskazała, iż w jej przekonaniu organ nie zastosował się do przepisu art. 7 k.p.a., gdyż „nie podjął wszelkich czynności niezbędnych do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego przedmiotowego postępowania, co powinien był uczynić mając na względzie interes społeczny i słuszny interes obywateli”. Zdaniem Skarżącej organ oparł rozstrzygnięcie na zapewnieniach i deklaracjach TV Spektrum Sp. z o.o., których możliwość realizacji nie została poddana żadnej faktycznej weryfikacji.

W związku z powyższym Skarżąca stwierdziła, że organ naruszył art. 77 § 1 
i art. 80 k.p.a., gdyż „Organ przyjął wiarygodność okoliczności i zapewnień deklarowanych przez TV Spektrum Sp. z o.o. w toku postępowania koncesyjnego, pomimo faktu, że nie zostały one w toku postępowania udowodnione a mogą budzić uzasadnione wątpliwości” na co już wskazywała Skarżąca w toku postępowania.
Nadto, zdaniem Skarżącej organ naruszył art. 50 pkt 2 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2013 r. poz. 672, z późn. zm.), który wskazuje, iż przed podjęciem decyzji w sprawie udzielenia koncesji lub jej zmiany organ koncesyjny może dokonać sprawdzenia faktów podanych we wniosku o udzielenie koncesji w celu stwierdzenia, czy przedsiębiorca spełnia warunki wykonywania działalności gospodarczej objętej koncesją oraz czy daje rękojmię prawidłowego wykonywania działalności objętej koncesją. Skarżąca wskazała, iż w piśmie z dnia 30 października 2013 r. „argumentowała z jakich względów nowo powstała spółka należąca do podmiotu, który nigdy wcześniej nie zajmował się działalnością telewizyjną, nieposiadająca de facto kontentu emisyjnego ani żadnej własnej bazy technicznej (...) nie daje rękojmi prawidłowego wykonywania działalności objętej koncesją”. Skarżąca podniosła, iż mimo to organ nie uzupełnił postępowania i nie dokonał pod tym kątem ponownej weryfikacji wniosku TV Spektrum Sp. z o.o.
W zakresie zarzutu naruszenia art. 50 pkt 2 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej należy wskazać, iż zgodnie z art. 40b ustawy o radiofonii i telewizji do kontroli działalności gospodarczej przedsiębiorcy, o której mowa w art. 33, stosuje się przepisy rozdziału 5 ustawy z o swobodzie działalności gospodarczej (dalej: u.s.d.g.). Również art. 4 pkt 11 i 27 ustawy o radiofonii i telewizji odsyłają do konkretnie wskazanych uregulowań u.s.d.g. Ponadto zgodnie z art. 52 ust. 2 u.s.d.g. w postępowaniu o udzielenie koncesji na rozpowszechnianie programów radiowych i telewizyjnych organ koncesyjny zarządza przetarg jeżeli w wyniku dokonania oceny wniosków w trybie art. 36 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji liczba przedsiębiorców pozostaje większa niż liczba koncesji. W związku z tym należy uznać, iż tylko w zakresie, w którym ustawa o radiofonii i telewizji odsyła do u.s.g.d. lub odwrotnie, Przewodniczący KRRiT jest zobowiązany do stosowania konkretnych przepisów u.s.d.g. Przedmiotowy fakt potwierdził NSA w wyroku z dnia 11 października 2012 r., wydanym w sprawie o sygn. akt: II GSK 1088/11, w którym czytamy: „do dnia 6 marca 2009 r. w sprawach nieuregulowanych w rozdziale 5 - Koncesja na rozpowszechnianie programów - ustawy radiofonii i telewizji, zastosowanie miały przepisy ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Po tej dacie jedynie do kontroli działalności gospodarczej przedsiębiorcy, o której mowa w art. 33, stosuje się przepisy rozdziału 5 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.” Reasumując, gdyby w stosunku do postępowania koncesyjnego miała zastosowanie cała u.s.d.g., ustawodawca nie odsyłałby w ustawie o radiofonii i telewizji do poszczególnych jej przepisów. W obecnie obowiązującym stanie prawnym brak w ustawie o radiofonii i telewizji wyraźnego odesłania do art. 50 u.s.d.g., również sam art. 50 u.s.d.g. nie stanowi wprost o jego stosowaniu do postępowań prowadzonych przez Przewodniczącego KRRiT. Z tego też względu art. 50 u.s.d.g. nic znajduje zastosowania w przedmiotowych sprawach. Powyższy pogląd został w pełni zaaprobowany przez WSA w Warszawie m.in. w postanowieniu z dnia 3 lipca 2013 r. sygn. akt: VI SAB/Wa 85/13, w którym sąd jednoznacznie stwierdził, iż „przepisy ustawy o swobodzie działalności gospodarczej mają ograniczone, ściśle określone zastosowanie do uregulowań ustawy o radiofonii i telewizji” (por. VI SAB/Wa 32/13, VI SAB/Wa 100/13, VI SAB/Wa 90/13, VI SAB /Wa 45/13 i VI SAB/Wa 60/13, VI SAB/Wa 75/13).
Skarżąca stwierdziła, iż wniosek TV Spektrum Sp. z o.o. posiada braki formalne, które powinny skutkować pozostawieniem go bez rozpoznania. Skarżąca wskazała iż „Pismem z dnia 22 kwietnia 2013 r. TV Spektrum Sp. z o.o. wezwana została do uzupełnienia braków formalnych wniosku o udzielenie koncesji poprzez dostarczenie brakującego sprawozdania finansowego spółki ZPR S.A. za rok 2012.” W ocenie Skarżącej uzupełnienie dokonane przez TV Spektrum Sp. z o.o. obarczone jest wadą polegającą na poświadczeniu tego dokumentu za zgodność z oryginałem przez radcę prawnego, który nie występował w sprawie, niezgodnie więc z § 15 rozporządzenia KRRiT z dnia 4 stycznia 2007 r. w sprawie zawartości wniosku o udzielenie koncesji oraz szczegółowego trybu postępowania w sprawach udzielania i cofania koncesji na rozpowszechnianie i rozprowadzanie programów radiofonicznych i telewizyjnych (Dz. U. Nr 5, poz. 41, z późn. zm.). Co za tym idzie wniosek TV Spektrum Sp. z o.o. winien być zdaniem Skarżącej pozostawiony bez rozpoznania.

Należy zauważyć, iż stosownie do § 6b w zw. z § 5 pkt 7 lit. a rozporządzenia w sprawie zawartości wniosku o udzielenie koncesji oraz szczegółowego trybu postępowania w sprawach udzielania i cofania koncesji na rozpowszechnianie i rozprowadzanie programów radiofonicznych i telewizyjnych (dalej zwane „rozporządzeniem”) wnioskując o udzielenie koncesji na rozpowszechnianie programu telewizyjnego drogą rozsiewczą naziemną w sposób cyfrowy w standardzie DVB-T wnioskodawca jest zobowiązany do przedłożenia wraz z wnioskiem sprawozdania finansowego udziałowców, akcjonariuszy lub wspólników posiadających ponad 10% udziałów, akcji lub wkładów w kapitale zakładowym wnioskodawcy będącego spółką handlową, sporządzanego na podstawie ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości za ostatnie dwa lata - w przypadku podmiotów sporządzających sprawozdania finansowe, w pozostałych przypadkach - rocznego rozliczenia podatkowego za ostatnie dwa lata wraz z dowodem przyjęcia przez urząd skarbowy lub poświadczonego przez audytora, albo z dowodem nadania do urzędu skarbowego.

Składając wniosek koncesyjny w dniu 25 lutego 2013 r. spółka TV Spektrum Sp. z o.o. przedłożyła wraz z wnioskiem stosowne dokumenty finansowe swojego udziałowca i spółki ZPR S.A. za 2010 i 2011 r. Mając na uwadze treść art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2013 r. poz. 330 i poz. 613), Wnioskodawca spełnił tym samym wymóg formalny rozporządzenia w powyższym zakresie.
W notatce służbowej za dnia 29 marca 2013 r. stwierdzono, że wniosek spółki TV Spektrum Sp. z o.o. nie zawiera braków formalnych w części ekonomiczno-finansowej. Jednocześnie Spółka, pismem z dnia 22 kwietnia 2013 r., została wezwana do przedstawienia dodatkowej dokumentacji, w postaci sprawozdania finansowego za rok 2012 spółki ZPR S.A., w celu oceny aktualnej kondycji finansowej udziałowca, wraz z pouczeniem, że nienadesłanie dokumentów w terminie 14 dni od daty otrzymania wezwania może skutkować rozstrzygnięciem na podstawie dotychczas złożonej dokumentacji.
Wspomniane przez Skarżącą pismo organu z dnia 22 kwietnia 2013 r. nie stanowiło wezwania do uzupełnienia braków formalnych w omawianym zakresie w trybie art. 64 § 2 k.p.a. lecz było elementem prowadzonego postępowania dowodowego w trybie art. 77 § 1 k.p.a., co było przez organ w sposób wyraźny wskazane.
W odpowiedzi na wezwanie do złożenia wyjaśnień Wnioskodawca w dniu 6 maja 2013 r. złożył niepoświadczoną za zgodność z oryginałem kopię bilansu i rachunku wyników spółki ZPR S.A. za rok 2012 (w dacie dokonania uzupełnienia Wnioskodawca zgodnie z przepisami o rachunkowości nie był zobowiązany do posiadania zatwierdzonego sprawozdania finansowego), w dniu 8 maja 2013 r. uzupełnił wniosek o oryginały tych dokumentów, natomiast w dniu 11 czerwca 2013 r. złożył kopię sprawozdania finansowego spółki ZPR S.A. za rok 2012 poświadczoną za zgodność z oryginałem przez radcę prawnego, który nie występował w sprawie. Analizy wskaźnikowej obrazującej sytuację finansową Spółki w tym okresie dokonano w oparciu o złożone oryginały bilansu i rachunku wyników za rok 2012. Niezależnie od faktu, że brak sprawozdań finansowych spółki ZPR S.A. za rok 2012 w dniu złożenia wniosku nie stanowił braku formalnego, również w przypadku nienadesłania przez spółkę TV Spectrum Sp. z o.o. tych dokumentów w trybie art. 77 § 1 k.p.a. nie stanowiłoby przesłanki do negatywnej oceny wniosku, bowiem wskazane przez Spółkę źródła finansowania w postaci podwyższenia kapitału zakładowego o kwotę 990 tys. zł oraz dopłat do kapitału w kwocie 13 mln zł zostały udokumentowane zarówno od strony formalnej (uchwała z dnia 15 lutego 2013 r. oraz uchwała z dnia 21 lutego 2013 r.) jak i faktycznej (odpis z KRS z dnia 21 lutego 2013 r., potwierdzenie przelewu na konto spółki TV Spectrum Sp. z o.o.).
Wobec niestwierdzenia braków formalnych wniosku brak było jakichkolwiek podstaw do pozostawienia wniosku TV Spektrum Sp. z o.o. bez rozpoznania.

Skarżąca podniosła, iż po zastosowaniu metody przesiewowej oceny wniosków, w wyniku której wyłoniono wnioski Skarżącej oraz TV Spektrum Sp. z o.o., organ porównał przedmiotowe wnioski jedynie z punktu widzenia wybranych kryteriów. Skarżąca stwierdziła, że organ nie dokonał porównania wniosków w oparciu o kryterium z art. 36 ust. 1 pkt 2 i 5 ustawy o radiofonii i telewizji. Skarżąca ponownie wskazała, iż organ oparł się tylko na złożonych w postępowaniu wnioskach koncesyjnych i dołączonych do nich przez wnioskodawców dokumentach bez dokonywania merytorycznej weryfikacji złożonych wniosków z punktu widzenia wiarygodności deklaracji oraz nie dokonał oceny i nie porównał wniosków z punktu widzenia rękojmi, o której mowa w art. 50 pkt 2 u.s.d.g. Skarżąca obszernie przedstawiła też własną działalność na światowym i europejskim rynku telewizyjnym zestawiając ją z TV Spektrum Sp. z o.o.

Odnosząc się do ww. zarzutów należy wskazać, iż w uzasadnieniu zaskarżonej decyzji organ obszernie przedstawił i wyjaśnił w oparciu o jakie dokumenty 
i w jaki sposób dokonał analizy możliwości finansowych poszczególnych wnioskodawców, która doprowadziła do wniosku, iż udokumentowali oni dysponowanie środkami umożliwiającymi realizację wnioskowanego przedsięwzięcia zgodnie z przyjętymi założeniami.

Żaden przepis prawa nie zobowiązuje natomiast organu do prowadzenia analizy porównawczej wniosków w zakresie możliwości finansowych poszczególnych wnioskodawców. Przedmiotem postępowania koncesyjnego nie jest bowiem wyłonienie wnioskodawcy o największym potencjale finansowym. Mając na względzie, iż koncesjonowaniu podlega rozpowszechnianie programu, zdefiniowanego w art. 4 pkt 6 ustawy o radiofonii i telewizji, istotą postępowania prowadzonego przez organ w sytuacji wielości wnioskodawców jest zatem dokonanie wyboru najlepszej oferty programowej. Przesłanka, o której mowa w art. 36 ust. 1 pkt 2 ustawy o radiofonii i telewizji ma zatem charakter zero-jedynkowy i analiza z tego punktu widzenia ma na celu jedynie ustalenie, czy wnioskodawca ma możliwości dokonania koniecznych inwestycji i finansowania programu według przedstawionych przezeń założeń, co organ ustalił, stwierdził i wyjaśnił wskazując na jakich przesłankach się oparł.
W zakresie zarzutu dotyczącego braku odniesienia się przez organ do przesłanki z art. 36 ust. 1 pkt 5 ustawy o radiofonii i telewizji należy zauważyć, iż w uzasadnieniu skarżonej decyzji organ wskazał, iż w toku postępowania oceniano wnioski zgodnie z kryteriami wymienionymi w art. 36 ust. 1 ustawy o radiofonii i telewizji, tj. z uwzględnieniem przesłanki dotychczasowego przestrzegania przepisów dotyczących radiokomunikacji i środków masowego przekazu. Organ uznał, czemu dał wyraz w uzasadnieniu decyzji, iż analizowane wnioski spełniają wymogi art. 36 ust. 1 ww. ustawy, a mając powyższe na względzie o sposobie rozstrzygnięcia zdecydowało porównanie zawartej we wnioskach oferty programowej.
Podkreślenia wymaga fakt, iż przedmiotowa przesłanka z art. 36 ust. 1 pkt 5 ustawy o radiofonii i telewizji ma charakter podmiotowy i odnosi się do konkretnego wnioskodawcy. W tym kontekście za istotne uznać należy, iż jak przyznaje sama Skarżąca, spółka TV Spektrum Sp. z o.o. nie prowadziła działalności w dziedzinie radiokomunikacji i środków masowego przekazu, zaś Skarżąca nie rozpowszechnia w chwili obecnej żadnego programu w oparciu o koncesję udzieloną na podstawie przepisów polskiej ustawy o radiofonii i telewizji przez Przewodniczącego KRRiT. Ponadto, organowi nie są znane i nie zostały ustalone, ani wskazane w toku postępowania jakiekolwiek naruszenia przepisów dotyczących radiokomunikacji i środków masowego przekazu przez TV Spektrum Sp. z o.o., czy też przez Skarżącą. Brak jest więc możliwości dokonania rozstrzygnięcia postępowania w oparciu o ww. kryterium.
Jak już stwierdzono, przedmiotem postępowania koncesyjnego jest dokonanie wyboru najlepszej oferty programowej skonstruowanej i zaprezentowanej przez wnioskodawcę. Okoliczność, iż jeden z wnioskodawców rozpowszechnia już w wielu krajach programy telewizyjne, których odbiorcami (pomimo nieposiadania przez Skarżącą żadnej polskiej koncesji) są także polscy odbiorcy, nie ma i nie może mieć przesądzającego charakteru. Natomiast ten fakt został dostrzeżony przez organ, czemu dano wyraz w uzasadnieniu zaskarżonej decyzji.

Skarżąca stwierdziła, że TV Spektrum Sp. z o.o. „nie posiada żadnego własnego kontentu, który mógłby być wykorzystany w programie telewizyjnym" oraz „nie wykazała się również żadnym doświadczeniem, zasobami osobowymi lub sprzętowymi, które pozwalałyby jej na samodzielną produkcję kontentu emisyjnego.” Skarżąca wskazała, że do wniosku TV Spektrum Sp. z o.o. załączyła wprawdzie szereg listów intencyjnych, podniosła jednak argumenty dotyczące prawnego charakteru tych dokumentów oraz zarzuciła organowi, iż nie wezwał TV Spektrum Sp. z o.o. do złożenia pełnomocnictw wskazujących na umocowanie każdej z osób podpisujących z wnioskodawcą ww. listy intencyjne. Podobnie, Skarżąca poddała w wątpliwość prawny charakter przedłożonych przez TV Spektrum Sp. z o.o. umów o współpracy z NGC Europe Ltd i Murator S.A. Skarżąca zarzuciła organowi, iż nie przeprowadził odpowiedniego postępowania w celu ustalenia stanu faktycznego, a w szczególności wiarygodności deklaracji udzielonych przez TV Spektrum Sp. z o.o. w części wniosku „Informacje Programowe”. Skarżąca stwierdziła, że „TV Spektrum Sp. z o.o. nie posiada żadnego kontentu emisyjnego, ani też doświadczenia na rynku mediów (...) Tak więc zdaniem Skarżącej (prowadzącej od wielu lat działalność na rynku mediów) zapewnienia TV Spektrum Sp. z o.o. zawarte w części wniosku „Informacje Programowe”, trudno traktować jako wiarygodne.”
Odnosząc się do powyższych zarzutów Skarżącej należy zauważyć, iż zgodnie z § 6b w zw. z § 5 pkt 14 rozporządzenia, w sferze programowej, poza formularzem „Informacje Programowe”, wniosek zawierać ma założenia projektowanego programu - rodzaje audycji, zakres tematyczny oraz formy realizacji. Istotą programowej części wniosku jest właśnie skonstruowana przez wnioskodawcę koncepcja programowa planowanego zamierzenia. Kwantyfikatory przedkładanej oferty umożliwiające organowi porównanie poszczególnych ofert zawarto w formularzu, który obliguje wnioskodawcę do określenia procentowego udziału w programie wyszczególnionych w nim elementów.

W tym kontekście można przywołać wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 12 maja 2009 r. (sygn. akt: VI SA/Wa 2521/08), w którym sąd stwierdził, iż „koncesjonowaniem nie jest w ogóle objęta treść poszczególnych audycji, a jedynie ich zestaw, właściwy dla danego rodzaju programu. Bowiem koncesją objęty jest program - uporządkowany zestaw audycji, czyli zestaw składający się z odrębnych części określonych w koncesji. Rodzaj tych części (audycji) składających się na zestaw, określa rodzaj programu. W ramach koncesji na program (uporządkowany zestaw audycji) może być (i jest) zastrzeżony np. procentowy udział różnych rodzajów audycji: informacyjnych, muzyczno- rozrywkowych, edukacyjno-poradniczych, publicystycznych, literackich czy sportowych.”
Przedmiotem analizy porównawczej, jak organ wskazał w uzasadnieniu zaskarżonej decyzji, były przedłożone oferty programowe. Jak już wspomniano w uzasadnieniu niniejszej decyzji przedmiotowe rozstrzygnięcie zostało zaś dokonane na zasadzie i w granicach uznania administracyjnego.
Wnioskodawcy starający się o koncesję nie są zobowiązani do wykazania na etapie postępowania o udzielenie koncesji, iż dysponują już konkretną bazą audycji i innych przekazów, które następnie zestawią w rozpowszechniany program (zgodnie z art. 4 pkt 6 i pkt 13 ustawy o radiofonii i telewizji). Stąd też brak podstaw do prowadzenia przez Krajową Radę postępowania dowodowego w celu ustalenia np. ilości godzin audycji i innych przekazów zakupionych, wyprodukowanych lub pozyskanych przez wnioskodawcę w inny sposób. Jak już wskazano w punkcie I uzasadnienia zaskarżonej decyzji o udzieleniu koncesji „dołączone do wniosku listy intencyjne o współpracy z innymi nadawcami i firmami producenckimi nie były obowiązującym załącznikiem w części programowej wniosku i nie stanowiły o rozstrzygnięciu postępowania”.
Ponadto, należy ponowne wskazać na pkt. II Ogłoszenia Przewodniczącego KRRiT, zgodnie z którym elementem decyzji koncesyjnej w zakresie określenia warunków programowych będzie odesłanie do zadeklarowanych przez wnioskodawcę we wniosku informacji programowych i związanych z tym załączników, do których przestrzegania po udzieleniu bądź rozszerzeniu koncesji wnioskodawca się zobowiąże. Rażące odstąpienie od zadeklarowanych warunków programowych po udzieleniu koncesji będzie stanowić przesłankę cofnięcia koncesji w trybie art. 38 ust. 1 pkt 2 ustawy o radiofonii i telewizji. Ponownie należy też przywołać cytowany już w uzasadnieniu niniejszej decyzji wyrok NSA z dnia 18 lipca 2006 r. o sygn. akt: II GSK 34/06.
Skarżąca poddała pod wątpliwość zdolność spółki TV Spektrum Sp. z o.o. do nadawania programu telewizyjnego ze względu na brak doświadczenia Spółki oraz jej jedynego wspólnika w zakresie działalności nadawczej lub związanego z produkcją emisyjnych materiałów audiowizualnych. „TV Spektrum nie wykazał się żadnym doświadczeniem nie tylko jako nadawca, ale również w zakresie działalności na rynku mediów. Tak więc trudno powiedzieć, czy spółka ta zdaje sobie w ogóle sprawę z warunków, w szczególności warunków finansowych, na jakich może się odbywać tego rodzaju współpraca w zakresie produkcji, czy zakupu kontentu emisyjnego.”
Ustawa o radiofonii i telewizji nie ogranicza możliwości udziału w postępowaniach koncesyjnych, a co za tym dostępu do rynku dostawców usług medialnych podmiotom, które wcześniej takiej działalności nie prowadziły. Niezależnie jednak od faktu, iż spółka TV Spektrum Sp. z o.o. jest nowopowstałą spółką celową, utworzoną na potrzeby realizacji kanału telewizyjnego „Fokus TV”, co nie stanowi przesłanki do odmowy koncesji, jest jednocześnie podmiotem należącym do jednej z największych w Polsce medialnych grup kapitałowych, Grupy ZPR, w ramach której realizowana jest od wielu lat m.in. działalność prasowa, wydawnicza, radiowa i telewizyjna. W związku z powyższym trudno uznać za zasadny argument Skarżącej o braku rozeznania spółki TV Spektrum Sp. z o.o. na rynku mediów oraz braku możliwości przyjęcia do biznes planu realnych założeń finansowych.

Skarżąca podniosła, iż „organ bezpodstawnie uznał, że TV Spektrum Sp. z o.o. posiada dostateczne zaplecze techniczne do prowadzenia działalności objętej koncesją w sposób profesjonalny i bezawaryjny”, a baza techniczna, która „miałaby zostać rzekomo „udostępniona” spółce przez Time S.A. (...) dalece odbiega od bazy technicznej, która jest własnością Skarżącej”. Skarżąca podniosła, iż „TV Spektrum Sp. z o.o. nie posiada żadnego własnego zaplecza technicznego ani własnej bazy technicznej”, podczas gdy Skarżąca „dysponuje urządzeniami związanymi z edycją i nadawaniem programów telewizyjnych (z wyłączeniem transponderów tj. miejsca na satelitach) o wartości 45 000 000,00 funtów brytyjskich” i jest sukcesywnie rozwijana i modernizowana. Skarżąca stwierdziła, że jasno wynika „chociażby z prostego zestawienia wartości liczbowych, że Skarżąca posiada nieporównywalnie większe zaplecze techniczne, zapewniające bezproblemowe i nieprzerwane nadawanie programu”. Skarżąca przedstawiła argumenty świadczące w jej przekonaniu o przewadze bazy technicznej pozostającej w jej dyspozycji z deklarowaną przez TV Spektrum Sp. z o.o.
W zakresie części ekonomicznej wniosków Skarżąca zwróciła uwagę na własny potencjał finansowy wyrażony w wartościach finansowych, w kilku walutach, posiadanych na rachunkach bankowych i zestawiła je ze środami finansowymi TV Spektrum Sp. z o.o. (13 milionów zł) podnosząc, iż „nie ulega wątpliwości, że są one wielokrotnie mniejsze od środków finansowych posiadanych przez Skarżącą”.
DISCOVERY COMMUNICATIONS EUROPE LIMITED „planuje sfinansowanie programu DMAX z własnych środków, nie planuje podnoszenia kapitału zakładowego ani dopłat do kapitału - środki finansowe miały być przealokowane z nadwyżki finansowej posiadanej z pozostałych obszarów działalności. Skarżąca nie planuje również zaciągnięcia kredytu ani pożyczek w celu sfinansowania programu DMAX.
Tymczasem wyjściowy kapitał zakładowy TV Spektrum Sp. z o.o. wynosił jedynie 10.000 zł, a dopiero później został podwyższony do 13.000.000 zł. Wskazać również należy, że według dołączonego do wniosku zaświadczenia z banku, w czasie składania wniosku na rachunku bankowym TV Spektrum Sp. z o.o. znajdowała się jedynie czterocyfrowa suma (czyli mogło to być np. 1.000 zł). W zestawieniu z tą kwotą, wartości finansowe, jakie na swoich rachunkach bankowych posiada Skarżąca, są dużo wyższe […]
Również ta okoliczność nie została przez Organ wzięta pod uwagę, a ma ona znaczenie nie tylko z punktu widzenia odpowiedniej rękojmi prowadzenia działalności gospodarczej objętej koncesją […], ale również punktu widzenia kryteriów określonych w art. 36 ust 1 ustawy o radiofonii i telewizji, 
a w szczególności z uwagi na ocenę możliwości dokonania przez wnioskodawcę koniecznych inwestycji i finansowania programu.”

Odnosząc się do ww. zarzutów ponownie należy odwołać się do przepisów prawa. Zgodnie z § 6b w związku z § 5 pkt 12 i 13 rozporządzenia, wnioskodawca zobowiązany jest do przedłożenia opisu własnej, dzierżawionej lub planowanej bazy technicznej, w tym wyposażenia: emisyjnego, produkcyjnego, reporterskiego. informatycznego i oprogramowania, transmisji i dosyłu programu oraz telekomunikacyjnego oraz opisu planów rozwojowych. Żaden przepis prawa nie zobowiązuje zatem wnioskodawcy do wykazania się dysponowaniem własną, ani nawet dzierżawioną bazą techniczną. Za wystarczające z punktu widzenia rozporządzenia uznać należy przedłożenie opisu planowanej bazy technicznej i planów rozwojowych.
Zgodnie z art. 36 ust 1 pkt 2 ustawy o radiofonii i telewizji wnioskodawca zobowiązany jest do udokumentowania możliwości dokonania koniecznych inwestycji i finansowania programu. Jednocześnie przepis ten nie ogranicza wnioskodawcy do udokumentowania źródeł finansowania jedynie w postaci własnych środków finansowych.
W praktyce gospodarczej istnieją dwa rodzaje źródeł finansowania: środki własne pochodzące z wypracowanej nadwyżki lub zasilenia kapitału przez udziałowców, i zewnętrzne, do których zaliczamy m.in. kredyty, pożyczki, emisję obligacji, leasing.
KRRiT ocenia przede wszystkim zdolność wnioskodawców do sfinansowania nakładów inwestycyjnych, opłaty koncesyjnej oraz działalności początkowej projektu.
Kryterium to wnioskodawcy mogą spełniać niezależnie od wielkości posiadanego własnego potencjału, czy wartości poszczególnych wskaźników finansowych.

Dlatego podkreślenia wymaga fakt, że w postępowaniach koncesyjnych celem KRRiT jest wyłonienie nie tyle podmiotów w najlepszej sytuacji finansowej, co takich, które udokumentowały możliwość finansowania wybranego projektu, bowiem o powodzeniu inwestycji decyduje nie tylko bieżąca kondycja finansowa wnioskodawcy, lecz przede wszystkim dostęp do niezbędnych źródeł finansowania, własnych lub zewnętrznych.

Spółka TV Spektrum Sp. z o.o. przedstawiła plan finansowy, wskazała oraz udokumentowała niezbędne do jego realizacji, szeroko przyjęte w praktyce gospodarczej, źródła finansowania, co zostało przez KRRiT ocenione pozytywnie.
W związku z powyższym należy podkreślić, iż organ nie prowadzi postępowania w celu wyłonienia wnioskodawcy o największym zapleczu technicznym, czy potencjale finansowym. Celem postępowania jest udzielenie koncesji na rozpowszechnianie programu zdefiniowanego w art. 4 pkt 6 ustawy o radiofonii i telewizji jako „uporządkowany zestaw audycji, przekazów handlowych lub innych przekazów, rozpowszechniany w całości, w sposób umożliwiający jednoczesny odbiór przez odbiorców w ustalonym przez nadawcę układzie”.
W przypadku przyjęcia wskazywanych przez Skarżącą mierników oceny przedkładanych organowi ofert za całkowicie niemożliwe uznać należałoby dokonanie rozstrzygnięcia z uwzględnieniem celów określonych w art. 6 ust. 1 ustawy o radiofonii i telewizji, w tym zwłaszcza w zakresie zapewniania otwartego i pluralistycznego charakteru radiofonii i telewizji. Jeśliby bowiem decydujące znaczenie miała mieć nie oferta programowa przedstawiona przez wnioskodawcę, a wymierzony materialnie potencjał finansowy i techniczny, w sposób oczywisty prowadziłoby to do uprzywilejowania podmiotów już od lat funkcjonujących na rynku, uniemożliwiając, ze szkodą dla odbiorców, skuteczne konkurowanie z nimi na równych prawach przez innych przedsiębiorców.
W toku postępowania organ ocenił wnioski z punktu widzenia kryteriów finansowych i technicznych, czemu dał wyraz w uzasadnieniu zaskarżonej decyzji wskazując indywidualnie, iż zarówno TV Spektrum Sp. z o.o., jak i Skarżąca przedstawiły „dane o bazie technicznej, która pozwala na produkcję, realizację i emisję programu telewizyjnego w sposób cyfrowy rozsiewczy naziemny w multipleksie pierwszym”, a także udokumentowały posiadanie środków finansowych pochodzących z podniesienia wartości kapitałów własnych (TV Spektrum Sp. z o.o.), czy też środki własne Wnioskodawcy (Skarżąca), które umożliwią realizację wnioskowanego przedsięwzięcia zgodnie z przyjętymi założeniami.

Jednak to nie przedmiotowa analiza finansowa i techniczna stanowiła 
istotę rozstrzygnięcia postępowania przez organ, lecz porównanie zawartych we wnioskach ofert programowych. Program wyspecjalizowany edukacyjno-poznawczy zgodnie z treścią Ogłoszenia miał za zadanie prezentację filmów, reportaży oraz innych audycji z takich dziedzin jak: nowe technologie i wynalazki, gospodarka, kultura i historia cywilizacji świata oraz o tematyce podróżniczej, etnograficznej, geograficznej, przyrodniczej i ekologicznej. Za wiodące rodzaje audycji w przypadku programu o charakterze edukacyjno-poznawczym Krajowa Rada uznała: dokument, edukację i poradnictwo. Jak już wskazano oferty programowe spółek TV Spektrum Sp. z o.o. i DISCOVERY COMMUNICATIONS EUROPE LIMITED, a nie oferty TVS Sp. z o.o., APELLA S.A. i MEDIA WORKS S.A., zostały uznane za wyróżniające się i poddane dalszej analizie porównawczej, która doprowadziła w efekcie do udzielenia koncesji na rozpowszechnianie programu spółce TV Spektrum Sp. z o.o.
W wyniku porównania dwóch wyróżniających się ofert - TV Spektrum Sp. z o.o. oraz Skarżącej, które zostało przez Organ szczegółowo opisane, przedstawione i wyjaśnione w uzasadnieniu zaskarżonej decyzji, ,,Krajowa Rada wyżej oceniła projekt programu „Fokus TV”. Organ zwrócił uwagę, iż:

· w programie „Fokus TV” zaplanowano 5 rodzajów audycji, zaś w programie „DMAX" - 4 rodzaje audycji;

·  łączny udział audycji realizujących specjalizację w programie „Fokus TV” zaplanowano na poziomie o 2,5 punktu procentowego wyższym niż w programie „DMAX” („Fokus TV” - 72,5%, a ,.DMAX” - 70% tygodniowego czasu nadawania programu w godz. 6.00-23.00);
· łączny udział audycji wiodących wyspecjalizowany edukacyjno-poznawczy charakter, tj. dokumentu, audycji edukacyjnych i poradniczych w przypadku „Fokus TV” - wyniósł 64% (najwyższy spośród wszystkich złożonych ofert) zaś „DMAX” - 60% tygodniowego czasu nadawania programu w godz.
6.00-23.00. Poszczególne rodzaje audycji wiodących w przypadku „Fokus TV” to dokument - 24%, audycje edukacyjne - 24%, poradnictwo - 16%, zaś „DMAX” przedstawił następującą strukturę: dokument - 31%, edukacja - 20%, poradnictwo - 9%. Z porównania wynika, że „Fokus TV” zaplanował 
o 4 punkty procentowe więcej audycji edukacyjnych oraz o 7 punktów procentowych więcej audycji poradniczych niż „DMAX”;

· procentowy udział audycji wytworzonych pierwotnie w języku polskim oraz audycji europejskich w kwartalnym czasie nadawania programu wynosił w przypadku „Fokus TV” o 2 i 4 punkty procentowe więcej tzn. „Fokus TV” - 35% i 55% zaś „DMAX” - 33% i 51% czasu jw.;

- poza tym Krajowa Rada doceniła, że prezentowany program „Fokus.TV” 
„ma mieć formę dialogu z widzem. Wnioskodawca zaprojektował także formy uzupełniania dystrybucji tradycyjnej w ramach Hybrid Broadcast Broadband TV oraz ofertę internetową z nowoczesnym portalem edukacyjno-poznawczym”.
Organ uznał, że „program „Fokus TV” będzie w największym stopniu realizował wyspecjalizowany charakter programu określony w Ogłoszeniu, zapewniając tym samym odbiorcom dostęp do urozmaiconej oferty programowej w ofercie bezpłatnej telewizji cyfrowej.”

Tym samym, mając powyższe na względzie, za bezzasadne uznać należy zarzuty skarżących Spółek w zakresie naruszenia przez organ zasady oceny dowodów. Dokonując w wyniku przeprowadzenia postępowania wyboru oferty programowej organ oparł się na całości zgromadzonego w sprawie materiału, a wykonując uznanie administracyjne, podał i szczegółowo umotywował przesłanki rozstrzygnięcia (str. 35-41 zaskarżonej decyzji).

W ocenie KRRiT argumenty przedstawione przez spółki TVS Sp. z o.o. i DISCOVERY COMMUNICATIONS EUROPE LIMITED nie wskazują na zaistnienie przesłanek uzasadniających uchylenie decyzji Przewodniczącego KRRiT Nr 546/2013-T z dnia 22 listopada 2013 r.
W związku z powyższym Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji stwierdziła, iż należy utrzymać w mocy zaskarżoną decyzję.
Zgodnie z art. 138 § 1 k.p.a. organ odwoławczy wydaje decyzję, w której:

1) 
utrzymuje w mocy zaskarżoną decyzję albo

2) 
uchyla zaskarżoną decyzję w całości albo w części i w tym zakresie orzeka co do istoty sprawy albo uchylając tę decyzję - umarza postępowanie pierwszej instancji w całości albo w części, albo

3)
 umarza postępowanie odwoławcze.
W dniu 11 marca 2014 r. KRRiT podjęła uchwałę Nr 128/2014, w której upoważniła Przewodniczącego KRRiT do utrzymania w mocy decyzji Przewodniczącego KRRiT Nr 546/2013-T z dnia 22 listopada 2013 r. w sprawie udzielenia koncesji spółce TV Spektrum Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na rozpowszechnianie programu telewizyjnego pod nazwą „Fokus TV” oraz odmowy udzielenia koncesji spółkom: APELLA S.A. z siedzibą w Gdyni, MEDIA WORKS S.A. z siedzibą w Warszawie, DISCOVERY COMMUNICATIONS EUROPE LIMITED z siedzibą w Londynie i odmowy zmiany (rozszerzenia) koncesji Nr 371/2007-T z dnia 13 listopada 2007 r., udzielonej spółce TVS Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach.
Wobec tego należało postanowić jak na wstępie.
Niniejsza decyzja jest ostateczna.
Na podstawie art. 3 § 2 pkt 1, art. 53 § 1 oraz art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.) stronom przysługuje prawo do złożenia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie za pośrednictwem Przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia niniejszej decyzji.
Jan Dworak
Otrzymują:
1. Radca Prawny Andrzej Lesiewicz – Kancelaria Radcy Prawnego z siedzibą w Katowicach (40-126), przy Pl. Grunwaldzkim 12/12 – pełnomocnik spółki TVS Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach;
2. Adwokat Monika Woźniacka – Kancelaria prawna Traple Konarski Podrecki i Wspólnicy sp. j. z siedzibą w Warszawie (00-828), przy ul. Jana Pawła II 15 – pełnomocnik spółki DISCOVERY COMMUNICATIONS EUROPE LIMITED z siedzibą w Londynie;
3. Radca Prawny Aneta Łuczka – pełnomocnik spółki TV Spektrum Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, ul. Jubilerska 10, 04-190 Warszawa;

4. Radca Prawny Małgorzata Okoń – Burzak Okoń i Wspólnicy Kancelaria Radców Prawnych sp.k. z siedzibą w Gdyni (81-540), przy Al. Zwycięstwa 252/3 – pełnomocnik spółki APELLA S.A. z siedzibą w Gdyni;
5. Radca Prawny Paulina Piaszczyk – pełnomocnik spółki MEDIA WORKS S.A. z siedzibą w Warszawie, Al. Jerozolimskie 179, 02-222 Warszawa;
6. Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej;

7. a/a.
1
DR – 129/2014

PAGE  
2
DR – 129/2014


