
[image: image1.png]









  PRZEWODNICZĄCA




Krajowej Rady Radiofonii





i Telewizji




D E C Y Z J A  Nr DK - 347/2005 

z dnia 30 listopada 2005 roku 

Na podstawie art. 33 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii 
i telewizji (t.j. Dz.U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2531 z późn. zm.) oraz
art. 104 i 138 § 1 pkt. 1 Kodeksu postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 
16 sierpnia 2005 roku spółki „Grupa Multimedia” Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie o ponowne rozpatrzenie sprawy zakończonej wydaniem decyzji Przewodniczącej KRRiT Nr DK – 204/2005 z dnia 4 lipca 2005 roku oraz w wykonaniu Uchwały Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Nr 404/2005 z dnia 8 września 2005 roku
postanawia się

utrzymać w mocy decyzję Przewodniczącej KRRiT Nr DK – 204/2005 z dnia 4 lipca 2005 roku w sprawie cofnięcia koncesji Nr 281/2002-T z dnia 5 sierpnia 2002 roku, udzielonej spółce „Grupa Multimedia” Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na rozpowszechnianie w sposób rozsiewczy satelitarny programu telewizyjnego pod nazwą „Telewizja CENTRUM”.
U z a s a d n i e n i e

Spółka „Grupa Multimedia” Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie uzyskała w dniu 5 sierpnia 2002 roku koncesję Nr 281/2002-T na rozpowszechnianie w sposób rozsiewczy satelitarny programu telewizyjnego pod nazwą „Telewizja CENTRUM”. 

W dniu 28 listopada 2003 roku Koncesjonariusz wystąpił do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z wnioskiem o zawieszenie emisji programu telewizyjnego do dnia 15 grudnia 2003 r. Wniosek swój uzasadniał zmianami związanymi z kompleksową modernizacją sprzętu technicznego oraz zmianą siedziby. Przewodnicząca Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji decyzją Nr DK-315/2003 z dnia 18 grudnia 2003 roku wyraziła zgodę na zawieszenie emisji programu do dnia 15 grudnia 2003 roku. 
W dniu 3 lutego 2004 roku Koncesjonariusz wystąpił do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z wnioskiem o przedłużenie terminu zawieszenia emisji programu do dnia 29 lutego 2004 roku. Spółka „Grupa Multimedia” Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie wniosek swój uzasadniała przedłużającymi się pracami nad przygotowaniem programu ramowego „Telewizji CENTRUM” oraz finalizowaniu uzgodnień dotyczących podniesienia kapitału zakładowego spółki w celu zapewnienia niezbędnych środków do realizacji zaplanowanych przedsięwzięć. Decyzją Nr DK-043/2004 z dnia 20 lutego 2004 roku Przewodnicząca Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji wyraziła zgodę na zawieszenie emisji programu do dnia 29 lutego 2004 roku.

W dniu 3 czerwca 2004 r. spółka „Grupa Multimedia” Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie dostarczyła do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji kolejny wniosek o przedłużenie terminu zawieszenia emisji programu telewizyjnego „Telewizja CENTRUM” do dnia 30 czerwca 2004 roku. Koncesjonariusz ponownie uzasadniał swój wniosek finalizowaniem uzgodnień dotyczących podniesienia kapitału zakładowego spółki w celu zapewnienia niezbędnych środków do realizacji zaplanowanych przedsięwzięć. Na podstawie decyzji Nr DK-133/2004 z dnia 28 czerwca 2004 roku Przewodnicząca Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji wyraziła zgodę na zawieszenie emisji programu do dnia 30 czerwca 2004 roku.

W związku z faktem, że Koncesjonariusz nie wznowił emisji programu „Telewizja CENTRUM” w terminie wskazanym w decyzji Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji Uchwałą Nr 421/2004 z dnia 2 września 2004 roku. postanowiła wszcząć postępowania o cofnięcie Koncesji Nr 281/2002-T. 

W dniu 14 września 2004 roku Koncesjonariusz ponownie wystąpił z wnioskiem o zawieszenie emisji programu do 31 grudnia 2004 roku. Wniosek swój motywował zapowiadanym objęciem udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym przez nowego wspólnika. 
Ze względu na fakt, iż spółka „Grupa Multimedia” Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie nie emitowała programu od ponad roku, a składane kolejne deklaracje w zakresie wznowienia emisji programu nie były realizowane, Przewodnicząca Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji postanowiła wydać w dniu 24 listopada 2004 roku decyzję Nr DK-236/2004 o odmowie wyrażenia zgody na zawieszenie emisji programu telewizyjnego do dnia 31 grudnia 2004 roku.

Ponadto Przewodnicząca Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji pismem z dnia 4 listopada 2004 roku wezwała Koncesjonariusza do natychmiastowego wznowienia emisji programu „Telewizja CENTRUM” wraz z pouczeniem, że w przypadku nie wszczęcia emisji programu koncesja Nr 281/2002-T, na podstawie art. 38 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (Dz.U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2531 z późn. zm.), zostanie cofnięta.

W piśmie z dnia 4 lutego 2005 roku Koncesjonariusz poinformował o przystąpieniu do spółki nowych udziałowców, opracowaniu nowego biznesplanu oraz o planowanym na miesiąc kwiecień 2005 roku wznowieniu emisji programu. W kolejnym piśmie z dnia 14 kwietnia 2005 roku Koncesjonariusz poinformował Krajową Radę Radiofonii i Telewizji o kolejnym przesunięciu terminu wznowienia emisji programu „Telewizja CENTRUM” na miesiąc maj 2005 roku. 

Biorąc pod uwagę fakt, że spółka „Grupa Multimedia” Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie od ponad 10 miesięcy, bez zgody Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji nie emitowała programu, w dniu 4 lipca 2005 roku decyzją Nr DK-204/2005 została cofnięta koncesja Nr 281/2002-T z dnia 5 sierpnia 2002 roku.

W dniu 16 sierpnia 2005 roku Koncesjonariusz nadał w urzędzie pocztowym wniosek o ponowne rozpatrzenia sprawy. Zdaniem Koncesjonariusza decyzja o cofnięciu koncesji została wydana bez rozpatrzenia wszystkich argumentów świadczących na korzyść spółki. Koncesjonariusz twierdzi, że kłopoty z rozpowszechnianiem programu „Telewizji CENTRUM” spowodowane były zmianą części udziałowców oraz całkowitą zmianą składu Zarządu, co skutkowało problemami w skompletowaniu dokumentacji. Ponadto Koncesjonariusz uważa, że nie korzysta z dobra rzadkiego, jakim jest częstotliwość naziemna, a co za tym nie blokuje działania innych podmiotów, w związku z czym rynek mediów nie ponosi w tym względzie żadnych strat. Biorąc powyższe pod uwagę Koncesjonariusz wnosi o uchylenie decyzji Nr DK-204/2005 z dnia 4 lipca 2005 roku.  

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji analizując argumenty Koncesjonariusza przedstawione we wniosku o ponowne rozpatrzenie stwierdziła, ze w okresie od listopada 2003 r. do daty wydania niniejszej decyzji wielokrotnie stwarzała Koncesjonariuszowi warunki do informowania o planach i zamierzeniach związanych z wykonywaniem koncesji a wszelkie dostarczane przezeń informacje poddawała szczegółowej analizie.  Jednak mimo zapewnień Koncesjonariusza o podejmowaniu różnych działań na rzecz wznowienia emisji programu Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji nie została poinformowana o efektach tych działań. 

W ocenie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Koncesjonariusz nie przedstawił żadnych, wiarygodnych i udokumentowanych faktów i okoliczności świadczących na korzyść Spółki w aspekcie jej zdolności do wykonywania przyznanej koncesji. Deklaratywny i ogólnych charakter informacji przedstawianych KRRiT nie mógł stanowić podstawy do rozstrzygnięcia postępowania o cofnięcie koncesji na korzyść Koncesjonariusza, który nie daje rękojmi do realizacji podstawowego obowiązku – emisji programu telewizyjnego. 

Odnosząc się do argumentu, że kłopoty Koncesjonariusza w skompletowaniu dokumentacji którą zamierzał przedstawić KRRiT, spowodowane były zmianą części udziałowców i całkowitą zmianą składu Zarządu, należy zauważyć iż nie jest on okolicznością świadczącą na korzyść Koncesjonariusza. Problemy związane z przekształceniami w strukturze własnościowej  Spółki oraz problemy organizacyjne w pracach jej Zarządu są wewnętrzną sprawą Spółki i jako takie nie mogą być przedmiotem analiz organu koncesyjnego.

Koncesjonariusz uważa, że nie korzysta z dobra rzadkiego, jakim jest częstotliwość naziemna, wobec czego nie blokuje działań innych podmiotów, a rynek mediów nie ponosi żadnych strat w sytuacji nie emitowania przez Koncesjonariusza programu na podstawie wydanej koncesji. 

Argument ten choć logiczny, nie może być uznany w świetle przepisów prawnych regulujących działalność, polegającą na emisji programu telewizyjnego, bowiem ustawa o radiofonii i telewizji stanowi w art. 33 ust. 1, że rozpowszechnianie programów radiowych i telewizyjnych, z wyjątkiem programów publicznej radiofonii i telewizji, wymaga uzyskania koncesji a ponadto, w art. 47, że do rozprowadzania programów w sposób bezprzewodowy stosuje się odpowiednio przepisy o udzielaniu koncesji na rozpowszechnianie programów. Nie ma więc żadnych podstaw prawnych aby traktować sytuację Koncesjonariusza odmiennie niż w kontekście wszystkich zapisów ustawy o radiofonii i telewizji regulujących działalność nadawców niepublicznych, w tym również w kontekście treści art. 38 tej ustawy w którym określono obligatoryjne przesłanki cofnięcia koncesji.  

Nie budzi zatem wątpliwości fakt, że Koncesjonariusz nie prowadząc działalności polegającej na nadawaniu programu telewizyjnego w tak długim czasie dopuścił się rażącego naruszenia warunków określonych w ustawie o radiofonii i telewizji i wydanej mu koncesji oraz pomimo wezwania Przewodniczącej KRRiT nie podjął rozpowszechniania programu, trwale zaprzestając jego nadawania (art. 38 ust. 1 pkt. 2 i 4). 

Wobec powyższego należało postanowić jak na wstępie.

Zgodnie z art. 53 § 1 oraz art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi stronie przysługuje prawo do złożenia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie za pośrednictwem Przewodniczącej KRRiT w terminie trzydziestu dni od daty doręczenia niniejszej decyzji.








 Danuta WANIEK

Otrzymują:

1. „Grupa Multimedia” Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie; 
2. Prezes Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty;

3. a/a.

1
2

