	[image: image1.png]



PRZEWODNICZĄCY
Krajowej Rady Radiofonii

i Telewizji
	
	   Warszawa, dnia 25 listopada 2008 roku


D E C Y Z J A  Nr DK – 332/2008
Na podstawie art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 37 ust. 1-3 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (Dz.U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2531 z późn. zm.) oraz art. 104 i art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 2 czerwca 2008 roku spółki „Telewizja PULS” Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie o ponowne rozpatrzenie sprawy zakończonej decyzją Przewodniczącego KRRiT Nr DK - 126/2008 - 17/236 z dnia 9 maja 2008 roku oraz w wykonaniu Uchwały Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Nr 413/2008 z dnia 9 września 2008 roku 

postanawia się

utrzymać w mocy decyzję Nr DK – 126/2008 – 17/236 z dnia 9 maja 2008 roku, w sprawie rozszerzenia koncesji Nr 236/99-T z dnia 2 lutego 1999 roku, udzielonej spółce „Polskie Media” S.A. z siedzibą w Warszawie na rozpowszechnianie programu telewizyjnego pod nazwą „TV 4”, o stację nadawczą zlokalizowaną w Lesznie w województwie wielkopolskim (kanał 57; ERP = 1,0 kW) wraz z odmową rozszerzenia koncesji spółkom - „Telewizja PULS” Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, „Telewizja ODRA” Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie oraz „TVN” S.A. z siedzibą w Warszawie.
U z a s a d n i e n i e
Spółka „Polskie Media” S.A. z siedzibą w Warszawie uzyskała w dniu 2 lutego 1999 roku koncesję Nr 236/99-T na rozpowszechnianie programu telewizyjnego pod nazwą „NASZA TELEWIZJA” (obecnie: „TV 4”), przeznaczonego do powszechnego odbioru.
W związku z postępowaniem prowadzonym na podstawie pkt. I Ogłoszenia Przewodniczącego KRRiT z dnia 25 kwietnia 2007 roku o możliwości uzyskania koncesji na rozpowszechnianie programu telewizyjnego (opublikowanego w Monitorze Polskim Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej 
z dnia 15 maja 2007 roku, Nr 30, poz. 336) oraz w wykonaniu uchwały KRRiT Nr 62/2008 z dnia 7 lutego 2008 roku, Przewodniczący KRRiT wydał w dniu 
9 maja 2008 roku decyzję Nr DK - 126/2008 - 17/236 o rozszerzeniu ww. koncesji o stację nadawczą zlokalizowaną w Lesznie w województwie wielkopolskim (kanał 57; ERP = 1,0 kW). Jednocześnie w decyzji Nr DK - 126/2008 - 17/236 Przewodniczący KRRiT odmówił rozszerzenia koncesji pozostałym stronom postępowania, tj. spółkom - „Telewizja PULS” Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, „TVN” S.A. z siedzibą w Warszawie oraz „Telewizja ODRA” Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie.
W piśmie z dnia 2 czerwca 2008 roku spółka „Telewizja PULS” Sp. z o.o. wniosła o ponowne rozpatrzenie sprawy zakończonej wydaniem decyzji Nr DK –126/2008 - 17/236, poprzez uchylenie jej w całości oraz wydanie decyzji rozszerzającej koncesję na rzecz Telewizji PULS. Jednocześnie spółka „Telewizja PULS” Sp. z o.o. wniosła o uwzględnienie z urzędu okoliczności ustawowej (prawnej) nieważności decyzji Nr DK - 010/2007 - 15/236 z dnia 5 stycznia 2007 roku o zmianie koncesji Nr 236/99-T, z powodu wygaśnięcia okresu koncesji, a nadto z powodu rażącego naruszenia prawa przez organ, który dokonał jej niedopuszczalnego ustawowo przedłużenia na okres 12 lat jej trwania; względnie o zawieszenie postępowania na podstawie art. 98 § 1 k.p.a., prowadzonego wobec wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy do czasu zakończenia postępowania o stwierdzenie nieważności decyzji Nr DK - 010/2007 - 15/236 z wniosku z dnia 2 czerwca 2008 roku Prowincji Zakonu Braci Mniejszych Konwentualnych (OO. Franciszkanie) z siedzibą w Warszawie.
Wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy został złożony w terminie określonym w art. 127 § 3 w związku z art. 129 § 2 k.p.a.
We wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy Wnioskodawca zarzucił zaskarżonej decyzji:
- naruszenie art. 104 § 2 i art. 107 § 3 w zw. z art. 155 k.p.a. poprzez dokonanie rozstrzygnięcia sprzecznego z przyjętą przez organ istotą sprawy określoną w uzasadnieniu jako rozszerzenie koncesji mające zapewnić urzeczywistnienie pluralizmu mediów na rynku telewizji analogowych;
- naruszenie art. 107 § 3 k.p.a. poprzez wyjaśnienie powodów rozstrzygnięcia w sposób nielogiczny i wewnętrznie sprzeczny – w zakresie powołania się na zasadę pluralizmu mediów stacji ponadregionalnych jako podstawę rozstrzygnięcia z jednej strony, a z drugiej strony rozstrzygnięcie na korzyść Polskich Mediów w sposób naruszający tę zasadę i wbrew wynikom badania pluralizmu mediów w powołanej w decyzji tabeli;
- naruszenie art. 6 ust. 1 ustawy o radiofonii i telewizji w zw. z art. 213 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku (Dz.U. 
Nr 78, poz. 483 z późn. zm.), a także art. 36 ust. 1 pkt 1 ustawy o radiofonii i telewizji – poprzez naruszenie zasady pluralizmu mediów w strukturze nadawców ponadregionalnych i nie uwzględnienie stopnia realizacji zadań radiofonii i telewizji na obszarze objętym koncesją w stosunku do obszaru pokrycia ludnościowego czy terytorialnego wynikającego ze stanu dotychczas udzielonych koncesji;
- naruszenie art. 36 ust. 1 pkt 5 ustawy o radiofonii i telewizji – poprzez nie ocenienie w przedmiotowym postępowaniu dotychczasowego przestrzegania przepisów i warunków koncesji udzielonej Polskim Mediom, choćby poprzez proste porównanie informacji o programie telewizyjnym zamieszczonych w prasie w rubryce program telewizyjny z warunkami udzielonej koncesji, co miało istotne znaczenie dla zważenia interesu społecznego wyznaczonego jako przesłanka w art. 155 k.p.a. oraz interesu obywateli na gruncie art. 7 k.p.a.;
- naruszenie art. 36 ust. 3 ustawy o radiofonii i telewizji w zw. z art. 155 k.p.a. –poprzez nie uwzględnienie z urzędu okoliczności ustawowej (prawnej), że rozszerzona w tym postępowaniu koncesja Polskich Mediów z dnia 2 lutego 1999 roku Nr 236/99-T wygasła w dniu 19 lutego 2007 roku, a przez to rozszerzenie jej jest niedopuszczalne i nieważne. 

Wnioskodawca stwierdził w uzasadnieniu, że zaskarżona decyzja jest błędna w zakresie rozstrzygnięcia co do istoty sprawy oceny pluralizmu mediów i porównania wniosków Telewizji PULS i Polskich Mediów w celu ustalenia, który z nich zapewni urzeczywistnienie tej zasady. Ponadto w warstwie formalnej decyzja Nr DK - 126/2008 - 17/236 jest dotknięta wadą nieważności z uwagi na jej osnowę zawartą w pkt. 1 decyzji, na mocy której rozszerza się koncesję, która już wygasła.
Wnioskodawca wskazał, iż organ w zaskarżonej decyzji (pkt VI str. 10) wykłada istotę i podstawę swego rozstrzygnięcia jako potrzebę urzeczywistnienia pluralizmu mediów w obszarze polskiego rynku analogowej telewizji naziemnej i stwierdza, że aktualny stan wymaga uzupełnienia obecności nadawców w niedostępnych dotychczas lokalizacjach, a także wsparcia mniejszych
 nadawców ponadregionalnych, wzmożenia konkurencji pomiędzy nadawcami koncesjonowanymi w celu zapewnienia różnorodnej oferty programowej
 na obszarze objętym zasięgiem stacji nadawczej będącej przedmiotem Ogłoszenia. Jednocześnie w zaskarżonej decyzji (str. 9 i 10) organ przywołuje tabelę zawierającą porównanie wyników z badania pluralizmu w pokryciu poszczególnych stacji. Z powyższej tabeli (uzupełnionej wynikami rozszerzeń koncesji na rzecz Telewizji PULS uzyskanych w innych postępowaniach) wynika, że nadal Telewizja PULS jest najmniejszą stacją telewizyjną bo posiadającą 23,4% pokrycia ludnościowego i wyprzedzają ją „TV 4” (Polskie Media) o pokryciu 26,8% (jeszcze przed rozszerzeniem koncesji w niniejszej sprawie) i TVN o pokryciu 46,9%. Ponadto w wyniku rozszerzenia koncesji o stację w Lesznie „TV 4” (Polskie Media) uzyskało wzrost o dodatkowe pokrycie ludnościowe 1,12%.
Zdaniem Wnioskodawcy ww. argumenty dowodzą, że rozstrzygnięcie niniejszej sprawy jest wewnętrznie sprzeczne oraz, że nie zostaje osiągnięty cel w postaci zwiększenia pluralizmu rynku telewizji ponadregionalnych, a wręcz przeciwnie organ powoduje pogłębienie jego wypaczeń oraz utrwala strukturę udziału w rynku z góry strukturalnie określając pozycję nadawcy w pozycji niekonkurencyjnej. Organ poprzez swoje rozstrzygnięcie, jak dalej twierdzi Wnioskodawca, nie realizuje podstawowych celów ustawodawcy wyznaczających działanie organu na rzecz budowania: otwartego i pluralistycznego rynku, wolności słowa, samodzielności nadawców i prawa odbiorców do informacji. Wnioskodawca wskazał, iż samodzielność nadawców nie może być w pełni realizowana, jeśli nie są zapewnione warunki otwartego pluralizmu i konkurencji na rynku, a odbiorca jest wykluczony z różnorodnej na danym terenie oferty programowej. Wnioskodawca 
nie ma wątpliwości, że postulat różnorodności oferty programowej na danym terenie zapewnia oferta Telewizji PULS w stopniu bardziej satysfakcjonującym niż oferta „TV 4”.
Wnioskodawca uważa, iż wobec sprzeczności i nielogiczności uzasadnienia zaskarżona decyzja powinna zostać uchylona. Zdaniem Wnioskodawcy przekroczone zostały granice uznania administracyjnego wyznaczone w art. 155 k.p.a., art. 6 ust. 1 i art. 36 ust. 1 pkt 1 ustawy o radiofonii i telewizji oraz art. 213 ust. 1 Konstytucji RP.
Wnioskodawca zarzucił, iż organ zaniechał porównania prawidłowości dotychczasowego wykonywania koncesji przez dwóch wnioskodawców. Natomiast z prostego porównania ogłaszanych publicznie informacji o programie telewizyjnym można dojść do wniosku, że „TV 4” (Polskie Media) nie realizowały koncesji w warunkach w niej wyznaczonych oraz w stopniu zapewniającym realizację 
art. 1 ustawy o radiofonii i telewizji. Według Wnioskodawcy nie można tego powiedzieć o programie Telewizji PULS, który był realizowany bez zarzutów ze strony organu. Powyższa okoliczność powinna być wzięta pod uwagę przy ocenie możliwości wnioskodawcy w zakresie zaspokajania interesu publicznego oraz interesów odbiorców. Brak tej oceny wskazuje na naruszenie art. 36 ust. 1 pkt 5 ustawy o radiofonii i telewizji.
Według Wnioskodawcy rozszerzeniu (zmianie) uległa decyzja koncesyjna Nr 236/99-T z dnia 2 lutego 1999 roku, która wygasła w dniu 19 marca 2007 roku, co wyraźnie wynika z jej treści. Wobec tego dokonane w niniejszej sprawie rozszerzenie nieistniejącej (wygasłej) decyzji jest nieważne (niedopuszczalne), natomiast zaskarżona decyzja powinna zostać uchylona. Okoliczność tę organ powinien uwzględnić z urzędu.
Ponadto organ z urzędu powinien wziąć pod uwagę okoliczność prawną, że decyzja Nr DK - 010/2007 - 15/236 z dnia 5 stycznia 2007 roku o zmianie koncesji Nr 236/99-T (w punkcie dotyczącym czasu trwania i przedłużająca ten czas do dnia 19 marca 2009 roku) jest nieważna z mocy prawa i powinna być wykluczona z obrotu prawnego, gdyż przedłuża czas trwania koncesji na okres 12 lat, czyli niedopuszczalny wobec wyznaczonego ustawą okresu 10 lat.
W powyższym zakresie Wnioskodawca podziela stanowisko Prowincji Zakonu Braci Mniejszych Konwentualnych (OO. Franciszkanie) zawarte w piśmie z dnia 2 czerwca 2008 roku, będącym wnioskiem o stwierdzenie nieważności decyzji Nr DK - 010/2007 - 15/236. Według Wnioskodawcy stanowisko to powołuje okoliczności, które organ z urzędu powinien wziąć pod uwagę w niniejszej sprawie.
Wnioskodawca wskazał, iż w przedmiotowej sprawie istotne znaczenie ma okoliczność, że Polskie Media otrzymały decyzję koncesyjną z dnia 2 lutego 1999 roku, natomiast w sprawie zapadła pierwotna decyzja z dnia 20 marca 1997 roku, która wyznaczyła czas obowiązywania koncesji do dnia 19 marca 2007 roku – czyli na okres 10 lat.
Wnioskodawca uważa, że na podstawie koncesji z dnia 20 marca 1997 roku spółka „Polskie Media” S.A. nabyła prawo nadawania programu przez 10 lat na podstawie zarezerwowanych częstotliwości, z którego to prawa nieprzerwanie korzystała, co oznacza, że w stosunkach społecznych powstały na rynku radiofonii i telewizji, skutki prawne decyzji z dnia 20 marca 1997 roku rozciągające się w sposób nieodwracalny począwszy od 20 marca 1997 roku. Zdaniem Wnioskodawcy nie ma w tym zakresie znaczenia prawnego orzeczenie NSA z dnia 26 maja 1998 roku, mające jedynie charakter kasatoryjny, a które uchyliło decyzję ostateczną z 1997 roku. Jak twierdzi Wnioskodawca, pierwotna koncesja była wykonywana przez Koncesjonariusza, a decyzja koncesyjna z 1999 roku była wydana nie samodzielnie, lecz właśnie na skutek wyroku NSA i w jego wykonaniu. W związku z tym okresy tych dwóch decyzji zostały zsynchronizowane i termin wygaśnięcia decyzji z dnia 2 lutego 1999 roku został określony na 19 marca 2007 roku (tak samo jak decyzji z dnia 20 marca 1997 roku) – co odpowiada 10 letniemu ustawowemu czasowi trwania koncesji.
W zakresie dotyczącym zawieszenia postępowania Wnioskodawca uważa, iż rozstrzygnięcie wniosku z dnia 2 czerwca 2008 roku Prowincji Zakonu Braci Mniejszych Konwentualnych (OO. Franciszkanie) ma bezpośrednio wpływ na rozstrzygnięcie wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy zakończonej wydaniem decyzji Nr DK - 126/2008 - 17/236. Wnioskodawca wskazał, że wniosek o zawieszenie postępowania został złożony na wypadek gdyby organ miał rozstrzygnąć podniesione we wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy zarzuty dotyczące pluralizmu, sprzeczności uzasadnienia i porównania programów na korzyść Polskich Mediów.
Pismem z dnia 23 lipca 2008 roku spółka „Polskie Media” S.A. została zawiadomiona na podstawie art. 131 k.p.a. o złożeniu przez Telewizję PULS wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy zakończonej wydaniem decyzji Nr DK -126/2008 - 17/236 oraz o możliwości wypowiedzenia się co do treści tego wniosku w terminie 14 dni od daty otrzymania zawiadomienia.
W piśmie z dnia 5 sierpnia 2008 roku spółka „Polskie Media” S.A. wyraziła sprzeciw na zawieszenie postępowania na podstawie art. 98 § 1 k.p.a. oraz złożyła odpowiedź na wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy.
W odniesieniu do wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy z dnia 2 czerwca 2008 roku spółka „Polskie Media” S.A. stwierdziła, co następuje: 

- bezpodstawny jest zarzut naruszenia art. 6 ust. 1 ustawy o radiofonii i telewizji, który uszczegółowia normę konstytucyjną wyrażoną w art. 213 ust. 1 Konstytucji RP i określa cele do których realizacji jest zobowiązana Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, zaliczając do nich zapewnienie otwartego i pluralistycznego charakteru radiofonii i telewizji. Spółka powołując się na literaturę prawniczą (F. Longchamp, Założenia nauki administracji, Wrocław 1949) wyjaśniła jak należy pojmować cele, które są funkcją wartości realizowanych przez organ koncesyjny. Wskazała, że prawidłowo rozumiany pluralizm w radiofonii i telewizji polega na prezentowaniu w środkach przekazu różnorodnych poglądów, stanowisk, reprezentacji wszystkich społeczności i możliwie szerokim dostępie społeczności do bogatej oferty programowej. Zapewnienie tej różnorodności wymaga od organu koncesyjnego m.in. ciągłego uzupełniania obecności nadawców w niedostępnych dla nich dotychczas lokalizacjach, tak by oferta programowa była możliwie jak najszersza. Spółka podkreśliła, że takiego pojmowania pluralizmu nie negował Skarżący w korzystnych dla siebie rozstrzygnięciach. Według spółki „Polskie Media” S.A. Telewizja PULS wyraźnie miesza pojęcie „pluralizmu” z pojęciem „koncentracji rynkowej” i „samodzielności rynkowej”. Zdaniem Spółki bezzasadne są zarzuty Telewizji PULS dotyczące jej mniejszego udziału w rynku o 3,2%, a także wypaczania rynku i utrwalania niekorzystnej struktury udziału na rynku oraz naruszania samodzielności nadawców w wyniku działań organu. Podniesione zarzuty są całkowicie chybione z punktu widzenia naruszenia pluralizmu, są również całkowicie niezasadne w oderwaniu od tego kontekstu, ponieważ pozycja rynkowa obydwu koncesjonariuszy jest bardzo zbliżona. Polskie Media wskazują, że Telewizja PULS pomija również, że jednym z powodów dla których rozszerzono koncesję na rzecz Polskich Mediów, był fakt zwiększenia zasięgu programu Telewizji PULS o ponad 7,5% ludności Polski w wyniku rozstrzygnięcia równolegle toczących się postępowań. Zdaniem Polskich Mediów świadczy to o tym, że organ koncesyjny równolegle z realizacją wartości pluralizmu miał na względzie zasadę równości oraz proporcjonalności rynkowej. Bezsporne jest bowiem, że na tych obszarach na których Telewizja PULS może nadawać na podstawie niedawno rozszerzonych koncesji nie mogą nadawać Polskie Media. Spółka „Polskie Media” S.A. uważa, iż w tym względzie zaskarżone rozstrzygnięcie czyni zadość wspomnianym wyżej zasadom;
- pozbawiony jakiejkolwiek racji jest zarzut zaniechania prawidłowości dotychczasowego wykonywania koncesji przez Polskie Media. Zgodnie z zasadą oficjalności w postępowaniu administracyjnym, to na organie ciąży obowiązek przeprowadzenia postępowania dowodowego w sprawie, natomiast uzasadnienie zaskarżonej decyzji (str. 7) wskazuje, że organ dokonał stosownej oceny i stwierdził jednoznacznie, że koncesjonariusz realizuje warunki koncesji. Telewizja PULS stawiając tezę przeciwną nie przedstawia żadnego dowodu na poparcie przytoczonych okoliczności. W zakresie rozkładu ciężaru dowodu w postępowaniu administracyjnym Polskie Media powołały się na wyrok NSA z dnia 11 lipca 2002 r. (sygn. I SA/Po 788/00);
- wszystkie zarzuty Telewizji PULS konstruowane w oparciu o art. 36 ustawy o radiofonii i telewizji są bezzasadne albowiem zaskarżona decyzja została wydana przez organ koncesyjny w trybie nadzwyczajnym, na podstawie art. 155 k.p.a. Postępowanie toczące się w tym trybie, jest samodzielnym postępowaniem administracyjnym, którego istotą jest jedynie ustalenie, czy zachodzą przesłanki określone w art. 155 k.p.a., uzasadniające uchylenie bądź zmianę decyzji. Podstawą działania organu w zakresie sprawy o zmianę koncesji stanowią przepisy k.p.a., a nie jak sądzi Telewizja PULS, przepisy prawa materialnego. Wobec tego art. 36 ustawy o radiofonii i telewizji nie ma w niniejszej sprawie zastosowania. Jednocześnie Polskie Media powołały się na wyrok NSA z dnia 16 marca 2007 r. (sygn. I OSK 733/06);
- decyzja administracyjna do czasu ostatecznego stwierdzenia nieważności przez kompetentne organy administracyjne pozostaje aktem indywidualnym istniejącym i wywiera skutki prawne (art. 16 k.p.a.). W związku z tym absurdalny i pozbawiony podstawy prawnej jest wniosek o uwzględnienie z urzędu okoliczności ustawowej (prawnej) nieważności decyzji Nr DK - 010/2007 - 15/236 z dnia 5 stycznia 2007 roku gdyż organ może brać pod uwagę okoliczność nieważności jakiejkolwiek decyzji tylko od chwili ostatecznego stwierdzenia jej nieważności w drodze decyzji. Zdaniem Polskich Mediów bez znaczenia jest okoliczność, że organem prowadzącym przedmiotowe postępowanie w trybie zwykłym, jak i w trybie nadzwyczajnym, jest Przewodniczący KRRiT;
- bezzasadny jest zarzut, że organ rozszerzył wygasłą decyzję, skoro obowiązuje ona do 2 lutego 1999 roku. Jednocześnie w kontekście zarzutów Telewizji PULS 
Polskie Media wskazały, że decyzja administracyjna która posiada przymiot decyzji ostatecznej, podlega wykonaniu pomimo zaskarżenia decyzji do sądu administracyjnego, który zresztą w granicach przewidzianych przez przepisy prawa posiada kompetencję do wstrzymania wykonalności decyzji. Fakt możliwości wykonywania ostatecznej decyzji wynika więc z samego prawa. Nie można zgodzić się z zarzutem Telewizji PULS, że orzeczenie NSA z dnia 26 maja 1998 r. nie ma znaczenia prawnego gdyż ma jedynie charakter kasatoryjny. Orzeczenie sądu administracyjnego uchylające decyzję administracyjną wywiera skutek procesowy i materialnoprawny w postaci eliminacji z obrotu prawnego decyzji organu. Polskie Media nie zgadzają się również z twierdzeniem, że decyzja wydana na skutek ponownego rozpoznania sprawy po uchyleniu decyzji przez sąd administracyjny, jest decyzją niesamodzielną, lecz wydaną na skutek wyroku NSA. Jak wskazują Polskie Media każda decyzja wydawana przez organ administracyjny, nawet w warunkach ponownego rozpoznania sprawy po uchyleniu decyzji przez sąd administracyjny, jest decyzją samodzielną, gdyż zgodnie z Konstytucją RP sąd administracyjny sprawuje kontrolę administracji, a nie współuczestniczy w wydawaniu decyzji administracyjnych. Zdaniem Polskich Mediów w wyniku uchylenia decyzji przez NSA, została wydana nowa decyzja administracyjna, konkretyzująca prawo materialne w ten sposób, że wywiera ona wszelkie skutki prawne od chwili jej wydania. Również w zakresie okresu, na który wydawana jest koncesja. Natomiast w chwili wydawania decyzji art. 36 ust. 3 ustawy o radiofonii i telewizji przewidywał możliwość udzielenia koncesji na okres nie krótszy niż 3 lata oraz nie dłuższy niż 10 lat w przypadku telewizji. Tak więc w stanie prawnym obowiązującym w chwili wydania decyzji, to organ w granicach tzw. uznania administracyjnego, decydował o okresie na który udzielono koncesji. Ponadto w dniu 12 lipca 2006 roku Polskie Media złożyły wniosek o zmianę pkt. XXVI koncesji, tj. okresu na który koncesja została udzielona. Organ dokonał powyższej zmiany decyzją Nr DK - 010/2007 - 15/236 z dnia 5 stycznia 2007 roku na podstawie art. 155 k.p.a., zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa;
- wobec sprzeciwu Polskich Mediów wniosek Telewizji PULS o fakultatywne zawieszenie postępowania na podstawie art. 98 § 1 k.p.a. jest bezprzedmiotowy. Ponadto w niniejszej sprawie nie zachodzą przesłanki do obligatoryjnego zawieszenia postępowania na podstawie art. 97 § 1 pkt 4 k.p.a.
Dokonując analizy wniosku spółki „Telewizja PULS” Sp. z o.o. o ponowne rozpatrzenie sprawy KRRiT stwierdziła, iż przedstawione przez stronę argumenty są bezpodstawne.

W uzasadnieniu zaskarżonej decyzji Nr DK – 126/2008 – 17/236 z dnia 9 maja 2008 roku Przewodniczący KRRiT wskazał na treść pkt. I Ogłoszenia Przewodniczącego KRRiT z dnia 25 kwietnia 2007 roku o możliwości uzyskania koncesji na rozpowszechnianie programu telewizyjnego, zgodnie z którym Ogłoszenie stanowiło podstawę do składania wniosków o rozszerzenie koncesji, na okres do czasu wygaśnięcia koncesji wskazanej we wniosku, na rozpowszechnianie programu telewizyjnego o charakterze uniwersalnym tzn. programu zawierającego różne gatunki i formy telewizyjne oraz różnorodną problematykę. Ogłoszenie stanowiło podstawę do ubiegania się o rozszerzenie koncesji o stację 
nadawczą zlokalizowaną w Lesznie w województwie wielkopolskim (kanał 57; ERP = 1,0 kW).
Przewodniczący KRRiT stwierdził, że w związku z pkt. I Ogłoszenia wnioski o rozszerzenie koncesji na rozpowszechnianie programu za pomocą stacji nadawczej zlokalizowanej w Lesznie złożyły w wyznaczonym terminie następujące podmioty: „Polskie Media” S.A. z siedzibą w Warszawie (wniosek Nr 064/2007 z dnia 27 czerwca 2007 roku o rozszerzenie koncesji Nr 236/99-T z dnia 2 lutego 1999 roku), „Telewizja PULS” Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (wniosek Nr 068/2007 z dnia 28 czerwca 2007 roku o rozszerzenie koncesji Nr 187/P/2004-T z dnia 16 listopada 2004 roku), „TVN” S.A. z siedzibą w Warszawie (wniosek Nr 055/2007 z dnia 27 czerwca 2007 roku o rozszerzenie koncesji Nr 175/P/2004-T z dnia 15 kwietnia 2004 roku) oraz „Telewizja ODRA” Sp. z o.o. (wniosek Nr 062/2007 z dnia 27 czerwca 2007 roku o rozszerzenie koncesji Nr 193/P/2005-T z dnia 14 kwietnia 2005 roku).

Następnie Przewodniczący KRRiT wskazał na treść i wykładnię stosownych przepisów Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej (art. 2, art. 7, art. 213), ustawy o radiofonii i telewizji (m.in. art. 5, art. 6 ust. l i ust. 2 pkt. 1-3, art. 36 ust. 1) i Kodeksu postępowania administracyjnego (art. 7 – 11 oraz art. 155) oraz podkreślił, iż analiza i ocena wniosków złożonych w związku z Ogłoszeniem oraz przeprowadzona analiza interesu społecznego została dokonana zgodnie z uznaniem administracyjnym. Jednocześnie Przewodniczący KRRiT określił granice uznania administracyjnego, a także stwierdził, że organy administracji uprawnione są do własnej oceny interesu społecznego i słuszności interesu obywatela. Ponadto podkreślił, iż każdorazowo o treści podejmowanego rozstrzygnięcia decydują okoliczności konkretnego przypadku, konkretnej sprawy administracyjnej. Natomiast interes społeczny jest też rozumiany, jako interes telewidzów mających dostęp do różnorodnej oferty programowej rozpowszechnianych programów.
W stosunku do wniosku spółki „Telewizja ODRA” Sp. z o.o. stwierdzono, iż wnioskodawca rozpowszechnia program telewizyjny pod nazwą „ODRA – Zielona Góra” na podstawie koncesji Nr 193/P/2005-T z dnia 14 kwietnia 2005 roku. Przewodniczący KRRiT wydał decyzję Nr DK-303/2007 w sprawie cofnięcia ww. koncesji, ale sprawa znajduje się na etapie wniosku o ponowne rozpatrzenie i program „ODRA – Zielona Góra” jest obecnie emitowany. Zgodnie z koncesją ww. program ma charakter uniwersalny i poświęcony jest tematyce lokalnej dotyczącej Zielonej Góry i okolic, w wymiarze nie mniej niż 70 % czasu nadawania programu w ciągu miesiąca, w godzinach 6.00 – 23.00. Program ma być nadawany codziennie przez 2 godziny na dobę. Zgodnie z uzasadnieniem na odmowę rozszerzenia koncesji dla Telewizji ODRA miały wpływ następujące okoliczności: dotychczasowe naruszenia nadawcy, które skutkowały przeprowadzeniem postępowania o cofnięcie koncesji; fakt, iż program „ODRA – Zielona Góra” w odróżnieniu od programów pozostałych nadawców uczestniczących w postępowaniu jest rozpowszechniany jedynie przez dwie godziny na dobę, a także fakt, iż program „ODRA – Zielona Góra” dostępny jest na części obszaru będącego w zasięgu stacji w Lesznie.

Jak wynika z kolejnych punktów uzasadnienia zaskarżonej decyzji (pkt. III-V), wnioski złożone przez nadawców: „Polskie Media” S.A., „Telewizja PULS” Sp. z o.o. oraz „TVN” S.A. zostały poddane przez KRRiT szczegółowej ocenie (w części programowej, technicznej i ekonomicznej).
Przewodniczący KRRiT wskazał w uzasadnieniu zaskarżonej decyzji, że KRRiT porównując oferty programowe telewizyjnych nadawców ponadregionalnych uczestniczących w postępowaniu stwierdziła, iż programy spółek: „Polskie Media” S.A., „Telewizja PULS” Sp. z o.o. oraz „TVN” S.A. są identyczne pod względem ich charakterów określonych w koncesjach. Zobowiązani są oni do nadawania programów o charakterze uniwersalnym, tj. zawierającym różne gatunki i formy telewizyjne oraz różnorodną problematykę.


Ponadto ww. nadawcy nie posiadają możliwości nadawania programu na obszarze objętym zasięgiem stacji nadawczej w Lesznie (kanał 57; ERP = 1,0 kW).

Jednocześnie w tabeli zawartej w pkt. VI uzasadnienia zaskarżonej decyzji wskazano jak kształtował się zasięg ponadregionalnych programów telewizyjnych: „TVN” (pokrycie ludnościowe – 46,9%; pokrycie powierzchniowe – 21,7%), „TV4” (pokrycie ludnościowe – 26,8,%; pokrycie powierzchniowe – 13,7%) i „PULS” (pokrycie ludnościowe – 15,9%; pokrycie powierzchniowe – 4,8%) przed rozstrzygnięciem postępowań o rozszerzenie koncesji o stacje nadawcze w Katowicach, Nowym Sączu, Szczecinie i Wrocławiu. Po rozszerzeniu 
koncesji Nr 187/P/2004-T, wydanej spółce „Telewizja PULS” Sp. z o.o. na rozpowszechnianie programu telewizyjnego pod nazwą „PULS”, o stacje nadawcze w Katowicach, Nowym Sączu, Szczecinie i Wrocławiu, pokrycie ludnościowe tego programu wzrosło o ponad 7,5% (tj. do 23,4%). Natomiast zasięg ludnościowy programu „TVN” jest o ponad 20% większy niż pozostałych telewizyjnych programów ponadregionalnych.

Uzasadnienie wskazuje, iż w ocenie KRRiT urzeczywistnienie pluralizmu mediów w obszarze polskiego rynku analogowej telewizji naziemnej, wymaga uzupełnienia obecności nadawców w niedostępnych dotychczas lokalizacjach, a także wsparcia rozwoju mniejszych nadawców ponadregionalnych, wzmożenia konkurencji pomiędzy nadawcami koncesjowanymi w celu zapewnienia różnorodnej oferty programowej na obszarze objętym zasięgiem stacji nadawczej będącej przedmiotem Ogłoszenia. 
W związku z powyższym oraz biorąc pod uwagę fakt zwiększenia zasięgu programu „PULS” o ponad 7,5% ludności Polski w wyniku rozstrzygnięcia równolegle toczących się postępowań, których przedmiotem były stacje nadawcze w 4 miastach (Katowicach, Nowym Sączu, Szczecinie i Wrocławiu) z czego 3 są dużymi rynkami reklamowymi, KRRiT postanowiła rozszerzyć koncesję spółce „Polskie Media” S.A. o stację nadawczą w Lesznie oraz odmówić rozszerzenia koncesji pozostałym stronom postępowania.
W wyniku ponownego rozpatrzenia sprawy KRRiT postanowiła podtrzymać swoje dotychczasowe stanowisko, zawarte w przytoczonym powyżej uzasadnieniu skarżonej decyzji Nr DK – 126/2008 – 17/236 z dnia 9 maja 2008 roku.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o radiofonii i telewizji Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji stoi na straży wolności słowa w radiu i telewizji, samodzielności nadawców i interesów odbiorców oraz zapewnia otwarty i pluralistyczny charakter radiofonii i telewizji. KRRiT dążąc do zapewnienia otwartego i pluralistycznego charakteru radiofonii i telewizji przeciwdziała dążeniom zmierzającym do zmonopolizowania przekazów radiowych i telewizyjnych zarówno 
w sensie instytucjonalnym, jak i programowym, politycznym, ideowym czy światopoglądowym. Pojęcia pluralizmu nie można zinterpretować, jako sytuacji, w której nadawca mający najmniejszą oglądalność (pokrycie ludnościowe) mógłby domniemywać, że otrzyma prawo do rozpowszechniania programu dlatego tylko, że jego udział w rynku jest najmniejszy.

Należy także dodać, że „Polskie Media” S.A. należące do kategorii określonej przez Skarżącego, jako kategoria mniejszych nadawców, także nie posiadają nadajnika zlokalizowanego w Lesznie.

Przedmiotowa decyzja została wydana na podstawie art. 155 kpa.
Z wykładni gramatycznej przepisu art. 155 wynika, że organ administracji publicznej może uchylić lub zmienić decyzję ostateczną, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki: a) strona wyraziła zgodę na zmianę lub uchylenie decyzji, b) przepisy szczególne nie sprzeciwiają się zmianie lub uchyleniu takiej decyzji, c) za uchyleniem lub zmianą decyzji przemawia interes społeczny lub słuszny interes strony (A. Wróbel, M. Jaśkowska Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz. Zakamycze 2005). Z uwagi na to, że strony postępowania wyraziły zgodę na zmianę decyzji oraz zmianie koncesji nie sprzeciwia się przepis szczególny KRRiT poddała szczegółowej analizie interes społeczny (interes strony).

W odniesieniu do spraw z zakresu radiofonii i telewizji, przesłanka interesu społecznego badana przez KRRiT dotyczyła oceny przedmiotowej sprawy w kategoriach określonych w art. 6 ust. 1 ustawy o radiofonii i telewizji. Ponadto jak stanowi art. 213 ust. 1 Konstytucji RP KRRiT stoi na straży wolności słowa, prawa do informacji oraz interesu publicznego w radiofonii i telewizji. W powyższym kontekście należy wskazać, że kwestia oceny interesu publicznego w dziedzinie radiofonii i telewizji, rozumianego również jako interes społeczny w rozumieniu k.p.a., jest czynnikiem, któremu ustawodawca zdecydował się nadać rangę konstytucyjną, jako szczególnie istotnemu w ramach realizacji kompetencji wykonawczych przez KRRiT.
Wnioski stron złożone zgodnie z ogłoszeniem Przewodniczącego KRRiT dotyczącym możliwości rozpowszechnianie programu telewizyjnego z nadajnika zlokalizowanego w Lesznie zostały poddane przez KRRiT szczegółowej analizie. Przedmiotowe wnioski reprezentowały interesujący poziom programowy i pod tym względem były porównywalne. KRRiT mogła dokonać zmiany koncesji (przyznać prawo do rozpowszechniania programu) tylko jednemu z Wnioskodawców. Uchwała KRRiT Nr 62/2008 z dnia 7 lutego 2008 roku wskazała najlepszy wniosek, ze szczególnym uwzględnieniem interesu społecznego. Przedmiotowa decyzja jest zgodna z art. 104 § 2 k.p.a rozstrzyga sprawę co do istoty w całości i kończy postępowanie w tej instancji. W uzasadnieniu faktycznym zostały wskazane fakty, które organ uznał za udowodnione oraz dowody na których się oparł. Decyzja zawiera także uzasadnienie prawne, ze wskazaniem i wyjaśnieniem podstawy prawnej oraz z przytoczeniem przepisów prawa. Należy stwierdzić, że tym samym został wypełniony obowiązek organu, co do zawartości treści decyzji.

Strona zarzuca przedmiotowej decyzji naruszenie art. 36 ust. 1 pkt 5 ustawy o radiofonii i telewizji ze względu na brak oceny w niniejszym postępowaniu dotychczasowego przestrzegania przepisów i warunków koncesji udzielonej Polskim Mediom, choćby poprzez proste porównanie informacji o programie telewizyjnym zamieszczanych w prasie w rubryce „program telewizyjny” z warunkami udzielonej koncesji, co miało zdaniem skarżącej strony istotne znaczenie dla zważenia interesu społecznego wyznaczonego jako przesłanka w art. 155 Kpa oraz interesu obywateli na gruncie art. 7 Kpa.

Zdaniem KRRiT powyższe zarzuty są bezpodstawne. KRRiT jest zobowiązana na podstawie art. 36 ust. 1 pkt 5 ustawy o radiofonii i telewizji do dokonania oceny dotychczasowego przestrzegania przepisów dotyczących radiokomunikacji i środków masowego przekazu. Pod tym względem doszło w trakcie postępowania do szczegółowej oceny. KRRiT poddała ocenie dotychczasowe przestrzeganie przepisów radiokomunikacyjnych i środków masowego przekazu.

„Telewizja PULS” Sp. z o.o. w swoim wniosku stawia zarzut, że w przedmiotowej decyzji doszło do naruszenia art. 36 ust. 3 ustawy o radiofonii i telewizji w zw. z art. 155 k.p.a. – poprzez nie uwzględnienie z urzędu okoliczności ustawowej (prawnej), że rozszerzana w tym postępowaniu koncesja Polskich Mediów z dnia 2 lutego 1999 roku Nr 236/99-T wygasła w dniu 19 lutego 2007 roku, a przez to jej rozszerzenie jest w niniejszym postępowaniu niedopuszczalne i nieważne.

KRRiT stwierdziła, iż decyzja koncesyjna Nr 236/99 z dnia 2 lutego 1999 roku jest decyzją ostateczną i nie została wzruszona. Stosowanie zasady pewności prawnej i zapewnianie tej pewności wymaga przyjęcia, że każda decyzja koncesyjna jest nowym prawem (nową koncesją). Koncesja Nr 218/97 z 20 marca 1997 roku została uchylona przez NSA w dniu 26 maja 1998 roku. Po wyeliminowaniu z obrotu prawnego decyzji Nr 218/97, na podstawie zaktualizowanych wniosków i w oparciu o zasadę związania organu wyrokiem sądu administracyjnego, przeprowadzone zostało nowe postępowanie administracyjne, które zakończyło się nową decyzją administracyjną – koncesją Nr 236/99-T. Koncesjonariusz „Polskie Media” S.A. wykonuje działalność gospodarczą polegającą na rozpowszechnianiu programu telewizyjnego na podstawie decyzji administracyjnej koncesji Nr 236/99-T z dnia 2 lutego 1999 roku, w której termin obowiązywania został określony wyrażeniem: „koncesja wygasa 19 marca 2007 roku”. Spółka „Polskie Media” S.A. nie skorzystała z przysługującego jej prawa do ponownego rozpatrzenia sprawy zakończonej wydaniem tej decyzji na podstawie art. 127 § 3 k.p.a., ani w zakresie określenia terminu, ani w zakresie uzasadnienia decyzji. Tym samym decyzja stała się ostateczna.

Po rozpatrzeniu wniosku z dnia 12 lipca 2006 roku, zmodyfikowanego pismem z dnia 24 lipca 2006 roku spółki „Polskie Media” S.A. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji podjęła uchwałę Nr 619/2006 z dnia 30 listopada 2006 roku w sprawie zmiany terminu obowiązywania koncesji Nr 236/99-T z dnia 2 lutego 1999 roku. Na podstawie powyższej uchwały Przewodniczący KRRiT wydał decyzję Nr DK - 010/2007 - 15/236 z dnia 5 stycznia 2007 roku w sprawie zmiany koncesji Nr 236/99-T z dnia 2 lutego 1999 roku. Na podstawie tej decyzji koncesja Nr 236/99-T wygasa z dniem 2 lutego 2009 roku. Należy zauważyć, że istotą tej decyzji nie jest „wydłużenie” czasu obowiązywania koncesji ponad ustawowo określony okres 10-letni. W istocie zmiana polega na zmianie terminu, na jaki została udzielona koncesja, z określonych w decyzji koncesyjnej 8 lat 1 miesiąca i 17 dni na lat 10 (od dnia wydania decyzji, czyli do dnia 2 lutego 2009 roku), czyli na określeniu okresu obowiązywania koncesji zgodnie z obecnie obowiązującym prawem.

„Telewizja PULS” Sp. z o.o. w piśmie z dnia 2 czerwca 2008 roku zwróciła się także z wnioskiem o zawieszenie postępowania prowadzonego na podstawie wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy do czasu rozstrzygnięcia sprawy stwierdzenia nieważności decyzji z dnia 5 stycznia 2007 roku Nr DK - 010/2007 -15/236 z wniosku OO. Franciszkanów z dnia 2 czerwca 2008 roku. Rozstrzygnięcie wskazanego wniosku, ma zdaniem Skarżącego bezpośrednio wpływ na rozstrzygnięcie niniejszej sprawy. Wniosek o zwieszenie postępowania został złożony na wypadek gdyby organ miał rozstrzygnąć zarzuty dotyczące pluralizmu, sprzeczności uzasadnienia i porównania programów na korzyść Polskich Mediów.
Wobec sprzeciwu strony – spółki „Polskie Media” S.A., złożonego na podstawie art. 98 § 1 k.p.a., Przewodniczący KRRiT wydał w dniu 24 października 2008 roku postanowienie Nr DK - 305/2008 w sprawie odmowy zawieszenia postępowania. W związku z wnioskiem Prowincji Zakonu Braci Mniejszych Konwentualnych (OO. Franciszkanie) z dnia 2 czerwca 2008 roku została wysłana odpowiedź Przewodniczącego KRRiT z dnia 30 września 2008 roku w trybie postępowania określonego dla skarg i wniosków, gdyż skarga pochodzi od osoby trzeciej.
W związku z powyższym KRRiT stwierdziła, iż należy utrzymać w mocy zaskarżoną przez stronę decyzję Nr DK - 126/2008 - 17/236.
W dniu 9 września 2008 roku Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji podjęła uchwałę Nr 413/2008, w której upoważniła Przewodniczącego KRRiT do wydania decyzji utrzymującej w mocy decyzję Nr DK - 126/2008 - 17/236 z dnia 9 maja 2008 roku, w sprawie rozszerzenia koncesji Nr 236/99-T z dnia 2 lutego 1999 roku, udzielonej spółce „Polskie Media” S.A. z siedzibą w Warszawie na rozpowszechnianie programu telewizyjnego pod nazwą „TV 4”, o stację nadawczą zlokalizowaną w Lesznie w województwie wielkopolskim (kanał 57; ERP = 1,0 kW) wraz z odmową rozszerzenia koncesji spółkom - „Telewizja PULS” Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, „Telewizja ODRA” Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie oraz „TVN” S.A. z siedzibą w Warszawie.
Niniejsza decyzja jest ostateczna.
Na podstawie art. 3 § 2 pkt 1, art. 53 § 1 oraz art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.) stronie przysługuje prawo do złożenia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie za pośrednictwem Przewodniczącego KRRiT w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia niniejszej decyzji.
Witold Kołodziejski

Otrzymują:

1.
„Polskie Media” S.A. z siedzibą w Warszawie (04-028), przy Al. Stanów Zjednoczonych 53;
2.
„Telewizja PULS” Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (00-724), przy ul. Chełmskiej 21 lok. 22;
3.
Adwokat Adam Jaroszyński – Kancelaria Adwokacka w Warszawie (00-764), przy ul. Sobieskiego 102a - 4 – Pełnomocnik działający w imieniu spółki „TVN” S.A. z siedzibą w Warszawie;
4.
„Telewizja ODRA” Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (04-028), przy Al. Stanów Zjednoczonych 53;
5.
a/a.
3
2

