              [image: image1.png]







 Warszawa, dnia 19 września 2007 r.
   PRZEWODNICZĄCA




Krajowej Rady Radiofonii





i Telewizji







„Telewizja Lubań-Bolesławiec” Sp. z o.o.





ul. Bracka 12





59-800 Lubań
D E C Y Z J A  Nr DK - 309/2007
Na podstawie art. 105 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.) oraz w wykonaniu Uchwały Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Nr 305/2007 z dnia 12 czerwca 2007 roku 
postanawia się

umorzyć z urzędu postępowanie o cofnięcie koncesji Nr 199/P/2005-T z dnia 24 października 2005 roku, wydanej spółce „Telewizja Lubań-Bolesławiec” Sp. z o.o. z siedzibą w Lubaniu przy ul. Brackiej 12, na rozpowszechnianie programu telewizyjnego pod nazwą „Studio Lubań-Bolesławiec”.
U z a s a d n i e n i e

Spółka „Telewizja Lubań – Bolesławiec” Sp. z o.o. uzyskała w dniu 24 października 2005 roku koncesję Nr 199/P/2005-T na rozpowszechnianie programu telewizyjnego o charakterze uniwersalnym pod nazwą „Studio Lubań –Bolesławiec”, przeznaczonego do powszechnego odbioru. 

Zgodnie z pkt. II ww. koncesji  program telewizyjny pod nazwą „Studio Lubań –Bolesławiec” ma być rozpowszechniany przez 2 godziny na dobę. Zgodnie z pkt. IX koncesji w pozostałym czasie Koncesjonariusz powinien rozpowszechniać program, zestawiając program pod nazwą „Studio Lubań –Bolesławiec” z programem radiowym pod nazwą „TOK FM”. Ponadto pkt X ppkt 3 koncesji wskazuje, iż reklamy w programie Koncesjonariusza pod nazwą „Studio Lubań – Bolesławiec” i w programie zestawianym „TOK FM”, nie mogą zajmować łącznie więcej niż 15 % dziennego czasu nadawania programu i więcej niż 12 minut w ciągu godziny.

Dotychczasowa działalność nadawcy świadczyła o naruszaniu warunków określonych w koncesji oraz w ustawie o radiofonii i telewizji w zakresie działalności reklamowej i sponsorskiej, co zostało stwierdzone na podstawie analizy przesłanych dokumentów oraz nagrania programu telewizyjnego „Studio Lubań –Bolesławiec” wyemitowanego w dniu 14 lipca 2006 roku w godzinach 18.00 – 22.00. 

Uchybienia Wnioskodawcy polegały na:

- przekroczeniu obowiązującego limitu reklam (dzienny udział reklam w programie wyniósł aż 70 %, przy dozwolonym przez ustawę limicie 15 %), co stanowiło naruszenie warunków koncesji (pkt. X) oraz art. 16 ust. 2 ustawy o radiofonii i telewizji;

- nieprawidłowym wskazaniu sponsora, poprzez użycie sformułowań reklamowych, co stanowiło naruszenie art. 17 ust. 1 i 4 ustawy o radiofonii i telewizji;

- nieprawidłowym oznaczeniu bloku reklamowego, (tj. poprzez użycie słów „nieruchomości” i „autogiełda” zamiast słów „reklama” lub „ogłoszenie”) oraz braku wszystkich wyemitowanych reklam w ewidencji reklam, co było niezgodne z § 4 ust. 1 i 2 oraz § 8 ust. 1 rozporządzenia Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z dnia 3 czerwca 2004 r. w sprawie sposobu prowadzenia działalności reklamowej i telesprzedaży w programach radiowych i telewizyjnych (Dz.U. z 2004 r. Nr 148, poz. 1565);

- braku w ewidencji audycji sponsorowanych sponsora nagrody w audycji (tj. producenta dywaników samochodowych w audycji BRRRUM), co stanowiło naruszenie § 5 ust. 1 rozporządzenia Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z dnia 6 lipca 2000 r. w sprawie sposobu sponsorowania audycji lub innych przekazów (Dz.U. z 2000 r. Nr 65, poz. 785).
W związku ze stwierdzonymi uchybieniami Przewodnicząca KRRiT, na podstawie art. 10 ust. 2 i 3 ustawy radiofonii i telewizji, w piśmie z dnia 9 października 2006 roku wezwała Koncesjonariusza do bezzwłocznego usunięcia uchybień, jak również do złożenia wyczerpujących wyjaśnień.

Koncesjonariusz w piśmie z dnia 17 października 2006 roku zobowiązał się do usunięcia stwierdzonych uchybień.
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji przeprowadziła także monitoring tygodniowej próby programu „Studio Lubań – Bolesławiec”, którego celem była kontrola realizacji warunków koncesji przez nadawcę oraz charakterystyka 
budowy i zawartości nadawanego programu. Monitoring został przeprowadzony na tygodniowej próbie obejmującej program nadany w dniach 13 - 19 listopada 2006 roku.
Wyniki przeprowadzonego monitoringu wskazywały naruszenie zapisów koncesji w zakresie dobowego czasu rozpowszechniania programu oraz udziału audycji premierowych dotyczących tematyki lokalnej.
W związku z dotychczasową działalnością Koncesjonariusza, KRRiT podjęła uchwałę Nr 64/2007 z dnia 13 lutego 2007 roku o wszczęciu postępowania o cofnięcie koncesji Nr 199/P/2005-T z dnia 24 października 2005 roku.

KRRiT ze względu na ww. nieprawidłowości, które jednoznacznie wynikały z przeprowadzonych monitoringów programu „Studio Lubań –Bolesławiec”, powzięła wątpliwości co do dalszej prawidłowej realizacji przez Koncesjonariusza obowiązków wynikających z koncesji.

Koncesjonariusz po zapoznaniu się z wynikami monitoringu przeprowadzonego na tygodniowej próbie obejmującej program nadany w dniach 13 - 19 listopada 2006 roku w piśmie z dnia 7 lutego 2007 roku zapewnił, iż sukcesywnie usuwa stwierdzone przez KRRiT uchybienia.

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji ponownie przeprowadziła monitoring tygodniowej próby programu „Studio Lubań – Bolesławiec”, obejmującej program nadany w dniach 26 lutego – 4 marca 2007 roku, na podstawie którego stwierdziła, iż w programie Wnioskodawcy były realizowane wszystkie warunki programowe koncesji, a także nadawca usunął istotne naruszenia, na które zwrócono uwagę podczas ostatnich kontroli i dostosował swoją działalność do obowiązujących przepisów dotyczących reklamy i sponsoringu. 
W związku z powyższym KRRiT uznając dalsze prowadzenie postępowania za bezprzedmiotowe podjęła w dniu 12 czerwca 2007 roku Uchwałę Nr 305/2007 w sprawie umorzenia postępowania o cofnięcie koncesji Nr 199/P/2005-T z dnia 24 października 2005 roku, wydanej spółce „Telewizja Lubań-Bolesławiec” Sp. z o.o. z siedzibą w Lubaniu, na rozpowszechnianie programu telewizyjnego pod nazwą „Studio Lubań-Bolesławiec”.
Wobec tego należało postanowić jak na wstępie.
Zgodnie z art. 127 § 3 Kodeksu postępowania administracyjnego stronie przysługuje prawo do złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy do Przewodniczącej Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w terminie czternastu dni od dnia doręczenia niniejszej decyzji.
Elżbieta KRUK
Otrzymują:
1. „Telewizja Lubań-Bolesławiec” Sp. z o.o. z siedzibą w Lubaniu;
2. a/a.

1
2

