              [image: image1.png]







 Warszawa, dnia 13 września 2007 r.
   PRZEWODNICZĄCA




Krajowej Rady Radiofonii





i Telewizji


„Telewizja ODRA” Sp. z o.o.






       Al. Stanów Zjednoczonych 53






       04-028 Warszawa

D E C Y Z J A  Nr DK – 304/2007

Na podstawie art. 33 ust. 3 w zw. z art. 38 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (Dz.U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2531 z późn. zm.) i art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.) oraz w wykonaniu Uchwały Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Nr 417/2007 z dnia 17 lipca 2007 roku,

postanawia się

cofnąć koncesję Nr 194/P/2005-T z dnia 14 kwietnia 2005 roku, udzieloną spółce „Telewizja ODRA” Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na rozpowszechnianie programu telewizyjnego o charakterze uniwersalnym pod nazwą „ODRA – Jelenia Góra”, przeznaczonego do powszechnego odbioru. 

U z a s a d n i e n i e

Spółka „Telewizja ODRA” Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (obecnie w Warszawie) uzyskała w dniu 14 kwietnia 2005 roku koncesję Nr 194/P/2005-T na rozpowszechnianie programu telewizyjnego o charakterze uniwersalnym pod nazwą „ODRA – Jelenia Góra”, przeznaczonego do powszechnego odbioru.

W dniu 20 grudnia 2006 roku Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji podjęła uchwałę Nr 670/2006 w sprawie wszczęcia postępowania o cofnięcie koncesji Nr 194/P/2005-T, wydanej spółce „Telewizja ODRA” Sp. z o.o., w związku z przejęciem kontroli nad działalnością spółki „Telewizja ODRA” Sp. z o.o. przez spółkę „Polskie Media” S.A.

Postępowanie o cofnięcie koncesji zostało wszczęte na podstawie art. 38 ust. 2 pkt 4 ustawy o radiofonii i telewizji, który stanowi, iż koncesja może być cofnięta, jeżeli nastąpi przejęcie bezpośredniej lub pośredniej kontroli nad działalnością nadawcy przez inną osobę.

W piśmie z dnia 21 lutego 2007 roku nadawca został zawiadomiony o wszczęciu postępowania w sprawie cofnięcia koncesji. Informacja o wszczęciu postępowania została również podana do publicznej wiadomości, poprzez umieszczenie jej w Biuletynie Informacyjnym KRRiT.

W toku postępowania KRRiT stwierdziła, co następuje: 


Koncesja Nr 194/P/2005-T została udzielona spółce „Telewizja ODRA” Sp. z o.o. w wyniku postępowania prowadzonego na podstawie pkt. I.2.7 Ogłoszenia Przewodniczącej KRRiT z dnia 16 grudnia 2003 roku o możliwości udzielenia koncesji na rozpowszechnianie programów telewizyjnych. Punkt ten wskazywał stację nadawczą (lokalizacja w Jeleniej Górze, kanał 43), za pomocą której będzie rozpowszechniany program.

W niniejszej sprawie istotną kwestią jest historia nadawców programów o charakterze lokalnym, którzy rozpowszechniali program w sposób rozsiewczy naziemny (czyli z wykorzystaniem dobra rzadkiego jakim są częstotliwości – kanały telewizyjne) oraz okoliczności związane z formułowaniem przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji warunków wykonywania działalności gospodarczej objętej koncesją, która miała zostać udzielona, a które znalazły wyraz w Ogłoszeniu Przewodniczącej KRRiT z dnia 16 grudnia 2003 r.


W dniu 8 stycznia 2005 roku wygasała koncesja numer 113/95-T z dnia 9 stycznia 1995 r. udzielona Spółce „Prywatna Telewizja AVAL” Sp. z o.o. z siedzibą w Jeleniej Górze. Koncesja ta uprawniała do rozpowszechniania programu telewizyjnego o charakterze uniwersalnym pod nazwą „Telewizja AVAL”, który miał być nadawany codziennie nie mniej niż 12 godzin na dobę i w którym miała być obecna tematyka lokalna.


Obowiązujące w roku 2003, jak również w trakcie postępowania koncesyjnego przepisy prawa nie przewidywały tzw. rekoncesjonowania, czyli udzielania nadawcy kolejnej koncesji na kolejny okres w związku z upływającym terminem wygaśnięcia koncesji dotychczasowej. Taką sytuację przewiduje art. 35a ustawy o radiofonii i telewizji, wprowadzony dopiero ustawą z dnia 29 grudnia 2005 r. o przekształceniach i zmianach w podziale zadań i kompetencji organów państwowych właściwych w sprawach łączności, radiofonii i telewizji (Dz.U. Nr 267, poz. 2258 z późn. zm. Zgodnie z § 12 ówcześnie obowiązującego rozporządzenia Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z dnia 2 czerwca 1993 r. w sprawie zawartości wniosku oraz szczegółowego trybu postępowania w sprawach udzielania i cofania koncesji na rozpowszechnianie programów radiofonicznych i telewizyjnych, nie później niż rok przed upływem terminu wygaśnięcia koncesji Przewodniczący KRRiT ogłaszał o możliwościach uzyskania koncesji w zakresie objętym koncesją podlegającą wygaśnięciu.


W tej sytuacji, zgodnie z obowiązującymi przepisami, Przewodniczący KRRiT zobowiązany był do ogłoszenia możliwości uzyskania koncesji na rozpowszechnianie programu telewizyjnego na kanale dotychczas użytkowanym przez spółkę „Prywatna Telewizja AVAL” Sp. z o.o. z siedzibą w Jeleniej Górze.


Koncesja numer 113/95-T z dnia 9 stycznia 1995 r. była jedną z kilku koncesji udzielonych nadawcom lokalnym na programy o tematyce lokalnej. Koncesje te wygasały praktycznie w jednym czasie. Ogłoszenie z dnia 16 grudnia 2003 obejmowało więc zgodnie z pkt. I.2 stacje nadawcze o następujących lokalizacjach, przy czym postępowanie było prowadzone odrębnie dla każdego z poniżej przedstawionych punktów:

1) Gorzów Wlkp. w województwie lubuskim (kanał 40, ERP = 1 kW);

2) Koszalin/Góra Chełmska (kanał 52, ERP = 0,6 kW) i Szczecin (kanał 25, ERP = 1 kW) w województwie zachodniopomorskim;

3) Radomsko w województwie łódzkim (kanał 9, ERP = 1 kW);

4) Głogów (kanał 56, ERP = 1 kW), Legnica (kanał 57; ERP = 1 kW) i Lubin (kanał 22; ERP = 1 kW) w województwie dolnośląskim;

5) Świdnica (kanał 39; ERP = 1 kW) i Wrocław (kanał 31; ERP = 1 kW) w województwie dolnośląskim oraz Opole  w województwie opolskim (kanał 30; ERP = 0,2 kW);

6) Zielona Góra w województwie lubuskim (kanał 51; ERP = 1 kW);

7) Jelenia Góra w województwie dolnośląskim (kanał 43; ERP = 1 kW).

Przystępując do prac nad stanowiskiem w sprawie wydania dla Przewodniczącego KRRiT opinii w zakresie kształtu (treści, zawartości) powyższego Ogłoszenia, dotyczącego kanałów telewizyjnych w miastach zachodniej Polski, dotychczas wykorzystywanych na podstawie wygasających koncesji o numerach: 91/95-T, 92/94-T, 96/94-T, 103/94-T, 106/94-T, 112/95-T, 113/95-T, Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zorganizowała spotkanie z nadawcami tych programów lokalnych, chcąc zapoznać się z ich zamierzeniami i oczekiwaniami.

W szczególności organ koncesyjny chciał zapoznać się z zamierzeniami i możliwościami nadawców lokalnych w zakresie kontynuowania działalności nadawczej w związku z faktem, że nadawcy ci, jak wykazywały wyniki analiz, nie realizowali samodzielnie programów, bądź też nie nadawali programu w wymiarze określonym koncesją (koncesje wskazywały, iż programy miały być nadawane codziennie w wymiarze od minimum 2 godzin do minimum 12 godzin, w zależności od koncesji). Dotychczasowe doświadczenia wskazywały bowiem, że inicjatywa tworzenia telewizji lokalnych się nie sprawdziła, a po początkowym entuzjazmie telewizje te popadły w bardzo poważny regres, który groził im zniknięciem z rynku.

Na spotkaniu w dniu 15 lipca 2003 roku grupę telewizji lokalnych zrzeszonych w tzw. sieci programowej ODRA reprezentował p. Andrzej Kuchar, właściciel spółki „Trans-Media Group” Sp. z o.o., która posiadała udziały w spółkach wykonujących koncesje na nadawanie programów o charakterze lokalnym: „Telewizja Dolnośląska” Sp. z o.o. (Świdnica, Wrocław i Opole), „Bryza Telewizja Prywatna” Sp. z o.o. (Szczecin, Koszalin), „VIGOR” Sp. z o.o. (Gorzów Wielkopolski), „Telewizja Zielona Góra” Sp. z o.o. (Zielona Góra), „Telewizja Regionalna Zagłębia Miedziowego” Sp. z o.o. (Legnica, Głogów, Lubin), „Prywatna Telewizja AVAL” Sp. z o.o. (Jelenia Góra).

Sieć ta była realizacją projektu scalenia stacji w jeden organizm programowy, finansowy i własnościowy. Pan Andrzej Kuchar poinformował Krajową Radę Radiofonii i Telewizji, że sieć ODRA nadaje wspólny program, a stacje potrafiące utrzymać się na rynku dzięki zdobyciu reklam nadają program własny. Zapewniał też, że telewizje te zamieszczają na antenie ilość programu własnego zgodną z zapisami koncesyjnymi. Nie potwierdzały tego wyniki monitoringów prowadzone przez Departament Programowy Biura KRRiT. Pan Andrzej Kuchar wyraził również pogląd, że z powodów finansowych funkcjonowanie telewizji lokalnej zamieszczającej program przez 11 godzin dziennie jest nierealne. Jednocześnie KRRiT została zapewniona, że sieć ODRA została stworzona przez rynek i dlatego jest organem trwałym, a żadna z tych stacji nie miała zadłużeń finansowych względem urzędów. Poinformowano KRRiT, że do 1999 roku, działając w grupie, stacje współpracowały i pomagały sobie wzajemnie w wypełnianiu zapisów koncesyjnych, a w stacjach powstały grupy producenckie zajmujące się produkcją programów lokalnych, które następnie są przekazywane w dzienniku TV 4 nadawanym we wszystkich stacjach. W związku z faktem, iż sieć ODRA funkcjonowała retransmitując program „TV 4”, poruszona została również kwestia dalszej wzajemnej współpracy tzw. grupy ODRA z nadawcą tego programu – Spółką „Polskie Media” S.A. Obecni goście podkreślili, że współpraca ta opiera się na zasadach komercji. 

W związku z wątpliwościami Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji co do udokumentowania możliwości finansowych w przypadku wniosków o udzielenie koncesji, p. Andrzej Kuchar zapewnił, że każda ze stacji należąca do tzw. sieci ODRA posiada finanse pozwalające utrzymać się na rynku, aczkolwiek zapewnienia te nie pokrywały się z dokumentacją finansową będącą w posiadaniu KRRiT. Organ został również poinformowany, że odnowienie koncesji dla stacji lokalnych nie będzie wymagało zakupu nowego sprzętu, a jedynie jego konserwacji i wszystkie stacje mogą funkcjonować bez zaciągania zobowiązań na potrzeby inwestycyjne. Podkreślano, że stacje posiadają profesjonalne studia z nowoczesnym sprzętem i nie wymagają inwestowania.

Krajowa Rada na posiedzeniu w dniu 14 sierpnia 2003 roku, dyskutując nad formułą ogłoszenia rozważała różne warianty rozdysponowania dobra rzadkiego, jakim były częstotliwości - kanały telewizyjne zwalniane w związku ze zbliżającym się terminem wygaśnięcia koncesji. Zdawano sobie sprawę, że jest to bardzo trudna, istotna decyzja o strategicznym znaczeniu, która będzie bardzo uważnie i ostro oceniana przez opinię publiczną. Brano pod uwagę, że z jednej strony tzw. okienka lokalne nie przekraczały 2 godzin, a z drugiej strony, że nie można pozwolić na pełną retransmisję lub na retransmisję w wymiarze 22 godzin na dobę programu „TV 4”, pozostawiając nieokreślone miejsce na program lokalny, który będzie lub nie będzie nadawany. Patrząc na sytuację realnie, Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji rozważała między innymi wariant, który zmierzał w ogóle do odejścia od pomysłu funkcjonowania lokalnej telewizji naziemnej, gdyż miejsce takiej telewizji znajduje się w sieci kablowej. W takiej sytuacji ogłoszenie przewidywałoby, że kanały przeznaczone zostaną na rozszerzenie koncesji (zwiększenie zasięgu) dotychczasowych nadawców. Z uwagi na dotychczasowe doświadczenia z funkcjonowaniem telewizji lokalnych, niektórzy Członkowie KRRiT opowiadali się za takim rozwiązaniem. Pozostałe warianty zakładały różne formuły funkcjonowania lokalnej telewizji naziemnej. 

Pomimo widocznych wątpliwości, Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji decydując się na przychylenie do koncepcji przedstawionych przez p. Andrzeja Kuchara i stworzenie, można by powiedzieć jeszcze jednej - ostatniej szansy takim nadawcom, dążyła do zagwarantowania, aby nadawcy lokalni wzięli odpowiedzialność za nadawany program o tematyce lokalnej, który musiał mieć oryginalny kształt i wychodzić naprzeciw oczekiwań społeczności lokalnej. Skłaniając się ku zachowaniu „status quo” i umożliwieniu kontynuowania działalności telewizji lokalnych w formule ewolucyjnie wypracowanej w ostatnich latach, KRRiT wzięła pod uwagę informacje i zapewnienia złożone w imieniu lokalnych nadawców telewizyjnych przez p. Andrzeja Kuchara, a także wyniki monitoringu programowego niektórych stacji (Telewizja Dolnośląska, TV Legnica), z których wynikało, że nadają one przeciętnie około 2 godzin dziennie programu o tematyce lokalnej, w pozostałym czasie retransmitując inny program telewizyjny (TV 4). Organ uwzględnił również fakt prowadzenia przez te podmioty gospodarcze działalności w ramach koncesji wydanych na okres poprzednich 10 lat.

W tej sytuacji, na posiedzeniu w dniu 2 października 2003 r. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, przyjęła taką formułę ogłoszenia, która zakładała nadawanie własnego programu – lokalnego przez 2 godziny na dobę, oraz że w pozostałym czasie, czyli przez 22 godziny kanał będzie służyć do rozprowadzania programu innego naziemnego nadawcy krajowego, którego sygnał nie jest dostępny drogą naziemną na danym terenie. Intencją Krajowej Rady było umożliwienie dalszego funkcjonowania lokalnych programów telewizyjnych nadawanych przez nadawców, którzy deklarowali dalszą działalność na rynku telewizyjnym i zapewniali Krajową Radę Radiofonii i Telewizji zarówno o finansowaniu, jak i posiadaniu sprzętu i zasobów organizacyjno – kadrowych do tworzenia tych programów. Ponadto tak sformułowane przyszłe warunki koncesji miały gwarantować obecność na antenie stałego, emitowanego codziennie 2 godzinnego programu lokalnego, z zastrzeżeniem, że udział premier w tym programie nie będzie mniejszy niż 1 godzinę dziennie. Formuła ta praktycznie ograniczała krąg potencjalnych wnioskodawców do podmiotów już zaangażowanych w sieci ODRA.

Ogłoszenie Przewodniczącego KRRiT z dnia 16 grudnia 2003 roku przewidywało w pkt. I.2: „Udzielenie koncesji na rozpowszechnianie uniwersalnych programów telewizyjnych o tematyce lokalnej, nadawanych codziennie, przez 2 godziny na dobę. Do czasu nadawania programu nie wlicza się przekazów planszowych. Program własny lub produkowany na wyłączne zamówienie koncesjonariusza powinien zawierać minimum 1 godzinę dziennie audycji premierowych. Koncesje obejmować będą, w pozostałym czasie, prawo do rozprowadzania programu, innego naziemnego nadawcy krajowego, którego sygnał nie jest dostępny drogą naziemną, na obszarze objętym zasięgiem stacji nadawczej rozprowadzającej program”.

W ten sposób, mając na względzie stworzenie możliwości samodzielnego nadawania programów lokalnych przez dotychczasowych nadawców lub ich kontynuatorów, KRRiT jednocześnie umożliwiła wykorzystanie warunków technicznych - ograniczonego zasobu kanałów telewizyjnych, do rozprowadzania przez tych nadawców innego programu telewizyjnego rozpowszechnianego droga naziemną, lecz nie dostępnego naziemnie odbiorcom we wskazanych lokalizacjach. Warto zauważyć, że zgodnie z definicją ustawową zawartą w art. 4 pkt 3 ustawy o radiofonii i telewizji, rozprowadzaniem jest przejmowanie w całości i bez zmian programu nadawcy krajowego lub zagranicznego, z wyjątkiem programu rozpowszechnianego w sieci kablowej, i równoczesne jego rozpowszechnianie. W związku z powyższym o rozprowadzaniu można mówić jedynie wówczas, kiedy zachodzi całościowe przejęcie programu, do którego rozprowadzający nie wprowadza zmian. Przejęcie programu innego nadawcy jedynie w części (na przykład programu 24-godzinnego tylko w wymiarze 22 godzin), czy wprowadzenie do takiego programu zmian (na przykład przerwanie programu w celu nadawania programu własnego – lokalnego) odbiera tym czynnościom znamiona rozprowadzania.

W tej sytuacji nie może dziwić, że na tak sformułowane Ogłoszenie, na którego treść kluczowy wpływ miały deklaracje przedstawicieli sieci ODRA, w dniu 29 stycznia 2004 roku wnioski złożył tylko jeden podmiot - spółka „Telewizja ODRA” Sp. z o.o. (w punktach dotyczących kanałów m.in.: Gorzów Wlkp. kanał 40, Koszalin/Góra Chełmska kanał 52, Szczecin kanał 25, Głogów kanał 56, Legnica kanał 57, Lubin kanał 22, Świdnica kanał 39, Wrocław kanał 31, Opole kanał 30, Zielona Góra kanał 51, Jelenia Góra kanał 43). W przypadku lokalizacji Koszalin/Góra Chełmska wniosek złożyła spółka „Telewizja Pomorze” s.c., której z przyczyn formalnych odmówiono udzielenia koncesji. Natomiast w postępowaniu dotyczącym lokalizacji Radomsko kanał 9 brała także udział spółka „NTL-TED” Sp. z o.o. - obecnie: „NTL – Radomsko” Sp. z o.o., będąca własnością dotychczasowego nadawcy p. Dąbrowskiego, która otrzymała koncesję Nr 188/P/2005-T.

W związku z rozpatrywaniem wniosków tylko jednego wnioskodawcy Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji w tym postępowaniu nie miała już możliwości dokonania wyboru między różnymi ofertami, a jedynie miała za zadanie dokonać oceny, czy wniosek (Nr 008/2004) spełnia kryteria określone w ustawie o radiofonii i telewizji oraz czy nie istnieją przesłanki do odmowy udzielenia koncesji.
W postępowaniu o udzielenie koncesji ustalono, że Wnioskodawca - spółka „Telewizja ODRA” Sp. z o.o. została zawiązana aktem notarialnym z dnia 26 lipca 2003 roku (poprzednia nazwa „Prywatna Telewizja AVAL” Sp. z o.o.), a jej jedynym udziałowcem, w dniu złożenia wniosku o udzielenie koncesji, była spółka „Trans-Media Group” Sp. z o.o., będąca własnością p. Andrzeja Kuchara.

Zgodnie z deklaracjami Spółki zamiarem jej było rozpowszechnianie siedmiu odrębnych, dwugodzinnych programów poświęconych tematyce lokalnej. W pozostałym czasie Wnioskodawca miał zamiar rozprowadzać program „TV 4” rozpowszechniany drogą naziemna przez innego nadawcę – Spółkę „Polskie Media” S.A.

Przyszły nadawca deklarował zgodnie z wcześniejszymi informacjami przedstawionymi KRRiT na spotkaniu w dniu 15 lipca 2003 roku pełną samodzielność finansową w realizacji przedsięwzięcia. Spółce „Telewizja Dolnośląska” Sp. z o.o., jako inicjatorowi i koordynatorowi tzw. sieci ODRA, Wnioskodawca powierzył rolę producenta programów lokalnych dla wszystkich stacji z tego projektu.

Wnioskodawca założył, iż źródłem finansowania planowanej inwestycji będzie podniesiony kapitał zakładowy spółki „Telewizja ODRA” Sp. z o.o. W trakcie postępowania, w odpowiedzi na wezwanie o wskazanie źródeł finansowania, w piśmie z dnia 9 czerwca 2004 roku Prezes Zarządu p. Tomasz Kuchar poinformował, że: „…. w najbliższym dniach odbędzie się Zgromadzenie Udziałowców spółki Telewizja Odra z porządkiem obrad – podjęcie uchwały o dokonaniu dopłat do udziałów w wysokości wystarczającej na wypełnienie założonego przez spółkę biznes planu w kontekście złożonych przez TV Odra wniosków koncesyjnych”. 

W dniu 25 czerwca 2004 roku Wnioskodawca poinformował, że uchwała o dopłatach do udziałów w kapitale spółki została przez udziałowców Telewizji ODRA, podjęta i wykonana. Do pisma załączono zaświadczenie Banku Millennium z dnia 25 czerwca 2004 roku potwierdzające wpływ kwoty 4.500 tys. zł na rachunek firmy Telewizja ODRA tytułem dopłaty do kapitału.

Ponadto z protokołu Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników „Telewizji ODRA” Sp. z o.o. z dnia 17 czerwca 2004 roku, a więc z dnia w którym została podjęta przywoływana już wcześniej uchwała, zobowiązująca udziałowców do wniesienia dopłat do kapitału, wynika że została pojęta także druga uchwała wyrażająca zgodę na sprzedaż przez udziałowca - „Trans-Media Group” Sp. z o.o. 10 udziałów na rzecz spółki „Polskie Media” S.A. Wnioskodawca w trakcie postępowania koncesyjnego nie powiadomił organu koncesyjnego o tym, czy w następstwie tej uchwały dokonały się zmiany własnościowe. Nie ulega wątpliwości, iż w związku z tym, że spółka „Polskie Media” S.A. posiada koncesję na rozpowszechnianie programu „TV 4”, który Wnioskodawca miał zamiar rozprowadzać, pojawienie się informacji w trakcie postępowania koncesyjnego o objęciu nawet niewielkiego udziału, mogło stanowić istotną okoliczność mającą wpływ na podjęcie przez Krajową Radę rozstrzygnięcia, w sprawie udzielenia, zakresu lub warunków koncesji.

Natomiast w dniu 9 listopada 2004 roku nadesłane zostały dokumenty udziałowców Wnioskodawcy to jest: spółki „Trans-Media Group” Sp. z o.o. i p. Ewy Katarzyny Andreasik Kuchar, która w trakcie postępowania nabyła 10 % udziałów w spółce „Telewizja ODRA” Sp. z o.o.. Dokumenty te nadal nie potwierdzały możliwości finansowych niezbędnych do podniesienia kapitału zakładowego spółki. 

Wezwany, w trybie art. 64 k.p.a. do uzupełnienia wniosków w części ekonomiczno-finansowej Wnioskodawca przedstawił organowi koncesyjnemu umowę pożyczki z dnia 17 czerwca 2004 roku zawartą pomiędzy spółką „Trans-Media Group” Sp. z o.o. a spółką „RS TV” S.A. z siedzibą w Radomiu na kwotę 5 mln zł. Jednocześnie spółka „RS TV” S.A. jako pożyczkodawca oświadczyła, że pożyczka w tej kwocie została już udzielona „Trans-Media Group” Sp. z o.o. z przeznaczeniem na dopłatę do kapitału w spółce „Telewizja ODRA” Sp. z o.o. Oświadczenie Zarządu spółki „RS TV” S.A. zawierało klauzulę, że w przypadku niemożności spłaty pożyczki dokonana zostanie konwersja wierzytelności na udziały w spółce pożyczkobiorcy.

W wyniku odrębnych postępowań, prowadzonych zgodnie z pkt. I.2 Ogłoszenia Przewodniczącej KRRiT z dnia 16 grudnia 2003 roku oraz w wyniku uchwał KRRiT spółka „Telewizja ODRA” Sp. z o.o. otrzymała w dniu 14 kwietnia 2005 roku następujące koncesje: Nr 190/P/2005-T („ODRA – Gorzów Wielkopolski”), Nr 191/P/2005-T („ODRA – Głogów, Legnica, Lubin”), Nr 192/P/2005-T („ODRA –Świdnica, Wrocław, Opole”), Nr 193/P/2005-T („ODRA – Zielona Góra”) oraz będącą przedmiotem niniejszego postępowania o cofnięcie koncesji - koncesję Nr 194/P/2005-T („ODRA – Jelenia Góra”).

Według udzielonej koncesji program miał być oznaczony na ekranie przez jego nazwę zapisaną w koncesji. Program miał być rozpowszechniany codziennie, przez 2 godziny na dobę, w programie nie mogły być nadawane przekazy planszowe (z wyjątkiem reklam). Program ten miał mieć charakter uniwersalny – poświęcony tematyce lokalnej (koncesja określiła obligatoryjne i fakultatywne elementy programu lokalnego - dot. Jeleniej Góry i okolic, w wymiarze nie mniejszym nie mniej niż 70 % czasu nadawania programu w ciągu miesiąca w godzinach 6:00 – 23:00). Program ten miał również zawierać nie mniej niż 1 godzinę dziennie audycji premierowych poświęconych tematyce lokalnej dotyczącej społeczności objętej zasięgiem nadawanego programu. Program innego nadawcy nie mógł stanowić części programu poświęconego tematyce lokalnej. W pozostałym czasie (czyli przez pozostałe 22 godziny na dobę) Koncesjonariusz mógł wykorzystywać dobro rzadkie jakim jest kanał telewizyjny do rozpowszechniania programu zestawiając program pod nazwą „ODRA – Jelenia Góra” z programem „TV 4” (rozpowszechniany przez Spółkę „Polskie Media” S.A.), który nie jest dostępny drogą naziemną na obszarze objętym zasięgiem danej stacji nadawczej Koncesjonariusza. W odróżnieniu do Ogłoszenia, Koncesja nie posługuje się terminem „rozprowadzanie”, ale „rozpowszechnianie”. Związane jest to z wyżej wskazanymi konsekwencjami wynikającymi z ustawowej definicji rozprowadzania i miało to zagwarantować zachowanie kontroli nad treściami programowymi przez nadawcę programu lokalnego.


W pkt. XI ppkt. 1 koncesji Nr 194/P/2005-T wskazano, iż w dniu udzielenia koncesji udziałowcami Spółki-Koncesjonariusza były: spółka „Trans-Media Group” Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie oraz Ewa Katarzyna Andreasik Kuchar zamieszkała we Wrocławiu. Oznacza to, że w świetle dowodów – informacji i dokumentacji przekazanej przez wnioskodawcę w trakcie trwania postępowania koncesyjnego, taki stan faktyczny znany był organowi koncesyjnemu w dniu wydawania decyzji.

Wyżej wymienieni udziałowcy nie mogli posiadać mniej niż 51 % udziałów w kapitale zakładowym Spółki oraz mniej niż 51 % głosów na Zgromadzeniu Wspólników Koncesjonariusza. Koncesjonariusz został zobowiązany do każdorazowego poinformowania Przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji o osiągnięciu lub przekroczeniu progu 10%, 20%, 30% albo 40% głosów na Zgromadzeniu Wspólników Koncesjonariusza przez osobę nie będącą udziałowcem w dniu udzielenia koncesji. Informację o powyższych okolicznościach należało dostarczyć na piśmie w terminie 14 dni od dnia, w którym dana okoliczność nastąpiła. Koncesjonariusz został zobowiązany również do poinformowania Przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji o zmianach struktury kapitałowej lub uprawnień do głosowania na Zgromadzeniu Wspólników Koncesjonariusza, polegających na osiągnięciu przez któregokolwiek z udziałowców progu 10 % głosów na Zgromadzeniu Wspólników Koncesjonariusza albo kolejnych wielokrotności tego progu w terminie 14 dni od dnia zdarzenia powodującego zmianę. Koncesjonariusz powinien poinformować również o ustanowienia zastawu na udziałach połączonego z pełnomocnictwem do wykonywania prawa głosu z tych udziałów, a także do innych czynności prawnych skutkujących przejściem prawa głosu na Zgromadzeniu Wspólników Koncesjonariusza lub przyznaniem innych uprawnień umożliwiających wpływanie na podejmowane uchwały przez Zgromadzenie. Koncesjonariusz został także zobowiązany do informowania Przewodniczącego KRRiT o powstaniu stosunku dominacji lub powiązania oraz, o tym że uprawnienia związane z koncesją mogą być przeniesione na inny podmiot tylko w wyniku łączenia, podziału czy innego rodzaju przekształceń spółek handlowych o którym mowa w ustawie z dnia 15 września 2000 r. Kodeks Spółek Handlowych (t.j. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.). 

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zobowiązała tym samym Koncesjonariusza do zachowania kontroli nad wykonywaniem koncesji w całym okresie jej ważności. KRRiT ustaliła, że aktualni na dzień wydania koncesji udziałowcy spółki „Telewizja ODRA” Sp. z o.o. powinni dysponować określoną ilością głosów i udziałów na Walnym Zgromadzeniu, taką która gwarantuje zachowanie władztwa nad realizacją uprawnień nadanych Wnioskodawcy decyzją administracyjną. W myśl art. 38 ust. 2 pkt 4 ustawy o radiofonii i telewizji nie powinno bowiem dojść do sytuacji, w której następuje niekontrolowana zmiana inwestorów prowadząca do przejęcia pośredniej lub bezpośredniej kontroli nad działalnością Koncesjonariusza. 

W uzasadnieniu decyzji koncesyjnej wskazano również, że w świetle przepisów ustawy o radiofonii i telewizji samodzielność nadawców została uznana za szczególną wartość ustroju mediów w Polsce, a w art. 38 ust. 2 pkt 4 ustawy o radiofonii i telewizji ustawodawca uznał, iż utrata samodzielności może się wyrazić przez przejęcie kontroli uprawnień kapitałowych (korporacyjnych) nad nadawcą i gdy taka sytuacja godziłaby w ład medialny winna się stać powodem do wszczęcia postępowania o cofniecie koncesji.

Organ stwierdził również, iż środki zabezpieczone dla realizacji przedsięwzięcia z pożyczki udzielonej głównemu udziałowcy Wnioskodawcy przez podmiot zewnętrzny umożliwiają realizację przez Wnioskodawcę całości projektu oraz przyjętych we wniosku założeń. Jednakże w oparciu o deklaracje większościowego wspólnika spółki „Trans-Media Group” Sp. z o.o. co do faktycznej woli samodzielnej realizacji przedsięwzięcia jakim było uruchomienie i rozpowszechnianie programów lokalnych przez spółkę „Telewizja ODRA” Sp. z o.o., w obawie, iż finansowanie projektu z pożyczki udzielonej głównemu udziałowcy Wnioskodawcy mogłoby się stać w przyszłości źródłem faktycznego podziału wpływów, KRRiT postanowiła zobowiązać Telewizje ODRA SP. z o.o. do realizacji złożonej w toku postępowania deklaracji podniesienia kapitału zakładowego. 

Zgodnie z punktem XXI ww. koncesji, Koncesjonariusz został zobowiązany do realizacji deklaracji w zakresie podniesienia kapitału zakładowego o kwotę 5 mln złotych, w terminie do dnia 13 czerwca 2005 roku. Udokumentowaniem wstępnej realizacji podniesienia kapitału powinno być nadesłanie wniosku złożonego do KRS z prezentatą sądu oraz oświadczenie Zarządu o opłaceniu przez udziałowców wkładów w podwyższonym kapitale. Dokumenty te powinny zostać przedstawione organowi koncesyjnemu w terminie 14 dni od daty odbioru decyzji. 

Koncesjonariusz został zobowiązany do rozpoczęcia rozpowszechniania programu nie później niż trzy miesiące od daty wydania koncesji, czyli w dniu 14 lipca 2005 roku.


Koncesja Nr 194/P/2005-T została doręczona w dniu 25 kwietnia 2005 roku.

Pismem z dnia 9 maja 2005 roku, (w tym dniu upływał również termin do przedstawienia dokumentów wymaganych punktem XXI) Koncesjonariusz wystąpił z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy zakończonej wydaniem koncesji Nr 194/P/2005-T. Wniesienie w/w wniosku wstrzymało wykonanie decyzji koncesyjnej w zakresie wyznaczonego w pkt XXI koncesji terminu na udokumentowanie realizacji podniesienia kapitału. Jednocześnie we wniosku, zatytułowanym przez spółkę „Telewizja ODRA” Sp. z o.o., jako wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy, Koncesjonariusz zwrócił się z prośbą o rozważenie możliwości wpisania do koncesji nowego udziałowca spółki „Telewizja ODRA” Sp. z o.o. – spółki „Polskie Media” S.A. - będącej nadawcą programu o charakterze ponadregionalnym „TV 4”, który to program zgodnie z koncesją może być obecny przez 22 z 24 godzin na dobę na kanale telewizyjnym rozdysponowanym w postępowaniu koncesyjnym na rozpowszechnianie programu lokalnego.
Następnie w dniu 14 czerwca 2005 roku Koncesjonariusz dostarczył organowi koncesyjnemu kopię protokołu ze Zgromadzenia Wspólników z dnia 13 czerwca 2005 roku, które przyjęło uchwałę o podwyższeniu kapitału zakładowego, z kwoty 1 mln zł do kwoty 6 mln zł, poprzez utworzenie 10.000 udziałów po 500 zł każdy. Zgodnie z zapisami przyjętej uchwały nowoutworzone udziały w podwyższonym kapitale zakładowym mieli objąć dotychczasowi wspólnicy proporcjonalnie do już posiadanych udziałów. Wspólnicy zobowiązali się, w terminie 14 dni od daty podjęcia uchwały, złożyć oświadczenia o objęciu udziałów i pokryciu gotówką. Uchwała przewidywała również, że w przypadku nie objęcia nowoutworzonych udziałów w tym terminie przez któregokolwiek ze wspólników, nastąpi objęcie tych udziałów przez „Polskie Media” S.A., poprzez złożenie oświadczenia o objęciu udziałów i pokryciu gotówką. Oznaczało to, iż podmiot, który jak wynikało z wiedzy KRRiT nie był udziałowcem Spółki-Koncesjonariusza i nie był wpisanym do pierwotnej struktury właścicielskiej w koncesji, stałby się udziałowcem większościowym spółki „Telewizja ODRA” Sp. z o.o.

Dopiero w dniu 29 czerwca 2005 roku Koncesjonariusz nadesłał postanowienie Sądu Rejonowego dla Wrocławia-Fabrycznej we Wrocławiu z dnia 29 lipca 2004 roku o dokonaniu wpisu w Rejestrze Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego w rubryce 7 (dane wspólników) – spółki „Polskie Media” S.A., posiadającej 10 udziałów w spółce „Telewizja ODRA” Sp. z o.o. w tym miejscu należy wyraźnie podkreślić, że trakcie postępowania o udzielenie koncesji, Spółka zataiła ten fakt przed organem koncesyjnym.

Na żądanie organu koncesyjnego o przedstawienie informacji czy i w jaki sposób nastąpiło objęcie nowych udziałów oraz jakie podmioty dokonały ich objęcia, Koncesjonariusz w dniu 22 lipca 2005 roku przedstawił aktualną listę udziałowców spółki „Telewizja ODRA” Sp. z o.o. oraz wniosek do KRS o zarejestrowanie zmian, z którego wynikało, iż objęcie udziałów nie dokonało się w sposób proporcjonalny lecz nowoutworzone udziały objął nowy udziałowiec spółki tj. „Polskie Media” S.A.

W wyniku rozpatrzenia wniosku spółki „Telewizja ODRA” Sp. z o.o. z dnia 9 maja 2005 roku wydana została decyzja Nr DK – 233/2005 z dnia 26 lipca 2005 roku, w której m.in. utrzymano w mocy punkt XI przedmiotowej koncesji, jednocześnie odmawiając Wnioskodawcy uzupełnienia zapisów koncesyjnych o informację o nowym udziałowcu Spółki – Koncesjonariusza. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji nie widziała potrzeby wprowadzenia zmian w zapisach koncesyjnych, uznając że zmiana polegająca na objęciu przez nowego wspólnika 0,5 % udziałów nie jest objęta obowiązkiem informacyjnym i ujawnianiem w Koncesji.


Spółka „Telewizja ODRA” Sp. z o.o. złożyła skargę na decyzję Nr DK –233/2005 do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie żądając m.in. uchylenia pkt. XI koncesji (w szczególności pkt. XI ppkt 1), a w razie nieuwzględnienia tego wniosku wykreślenia ograniczeń w kształtowaniu struktury własnościowej Koncesjonariusza zawartych w pkt. XI ppkt 1.

Ponadto w dniu 27 września 2005 roku Koncesjonariusz zwrócił się do KRRiT z wnioskiem o zmianę w trybie art. 155 k.p.a. koncesji Nr 194/P/2005-T, która miała polegać na dodaniu w pkt. XI ppkt 1 nowego udziałowca, tj. spółki „Polskie Media” S.A. z siedzibą w Warszawie, która zgodnie z przekazaną informacją posiadała wówczas 83 % udziałów w kapitale zakładowym.  Powyższe postępowanie zostało zawieszone przez Przewodniczącą KRRiT postanowieniem Nr DK – 398/2005 z dnia 22 grudnia 2005 roku (utrzymanym w mocy postanowieniem Nr DK – 010/2006 z dnia 1 marca 2006 roku) do czasu rozstrzygnięcia przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie skargi spółki „Telewizja ODRA” Sp. z o.o. na decyzję Nr DK – 233/2005.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wydał w dniu 15 marca 2006 roku wyrok (Sygn. akt VI SA/Wa 1938/05), w którym z przyczyn formalnych uchylił decyzję Nr DK –233/2005 oraz poprzedzającą jej wydanie uchwałę Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Nr 324/2005 z dnia 14 lipca 2005 roku. Na skutek orzeczenia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego nastąpił powrót do stanu prawnego sprzed podjęcia uchwały Nr 324/2005 i wydania decyzji Nr DK –233/2005, a zatem konieczność ponownego rozstrzygnięcia wniosku z dnia 9 maja 2005 roku spółki „Telewizja ODRA” Sp. z o.o.

W piśmie z dnia 12 czerwca 2006 roku Koncesjonariusz wycofał na podstawie art. 137 k.p.a. wniosek z dnia 9 maja 2005 roku. W ten sposób wskazał on na wniosek z dnia 27 września 2005 roku oraz na tryb postępowania (art. 155 k.p.a.) na podstawie którego miała zostać rozstrzygnięta kwestia dotycząca wpisania do koncesji Nr 194/P/2005-T nowego udziałowca Spółki-Koncesjonariusza.

W dniu 20 grudnia 2006 roku KRRiT podjęła uchwały: Nr 670/2006 o wszczęciu postępowania w sprawie cofnięcia koncesji Nr 194/P/2005-T oraz Nr 671/2006 o zawieszeniu postępowania prowadzonego w sprawie wniosku z dnia 27 września 2005 roku spółki „Telewizja ODRA” Sp. z o.o. o zmianę ww. koncesji, polegającą na dodaniu w pkt. XI. ppkt 1 spółki „Polskie Media” S.A. Postępowanie prowadzone na podstawie wniosku z dnia 27 września 2005 roku zostało zawieszone postanowieniem Przewodniczącej KRRiT Nr DK –046/2007 (utrzymanym w mocy postanowieniem Nr DK – 110/2007) do czasu zakończenia postępowania o cofnięcie koncesji Nr 194/P/2005-T. Spółka „Telewizja ODRA” Sp. z o.o. zaskarżyła postanowienie Nr DK –110/2007 do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, który dotychczas nie rozstrzygnął sprawy.

Dowód w postępowaniu o cofnięcie koncesji na podstawie art. 38 ust. 2 pkt 4 ustawy o radiofonii i telewizji, który stanowi, iż koncesja może być cofnięta, jeżeli nastąpi przejęcie bezpośredniej lub pośredniej kontroli nad działalnością nadawcy przez inną osobę, poza przytoczonymi powyżej okolicznościami związanymi ze zmianami właścicielskimi, poza udokumentowanymi zmianami właścicielskimi stanowiły również wyniki monitoringu prowadzenia działalności programowej przez „Telewizję ODRA” Sp. z o.o. i wypełniania warunków otrzymanych koncesji.

W roku 2006, a wiec w rok po udzieleniu Koncesji, organ dwukrotnie wezwał Koncesjonariusza do nadesłania materiału poemisyjnego programu „ODRA – Jelenia Góra” (za okres 19 – 25 czerwca 2006 roku). Koncesjonariusz w piśmie z dnia 7 sierpnia 2006 roku poinformował, że „modernizacja infrastruktury technicznej i wprowadzenie nowej sieci połączeń, na której po wakacjach opierać się będzie dosył materiałów lokalnych z terenu Jeleniej Góry od korespondentów do producentów i zestawionych programów od producentów do nadajników jest przyczyną czasowego (w okresie wakacyjnym) braku emisji programu lokalnego z terenu Jeleniej Góry”.

Koncesjonariusz wyjaśnił ponadto, iż „z lokalizacji Jelenia Góra program lokalny ODRA – Jelenia Góra nie był emitowany ze względu na wprowadzenie nowej sieci połączeń. Jednak, aby nie pozbawić osób zainteresowanych dostępem do programów o tematyce lokalnej, po zakończeniu emisji programu TV 4 emitowany był program lokalny „ODRA – Głogów, Legnica, Lubin”. Kasety z nagraniami tego programu zostały dostarczone Krajowej Radzie w terminie wcześniejszym dla lokalizacji lubińskiej. Z uwagi na bardzo późną i nieregularną porę emisji program nie był umieszczany w ramówce Odry i TV 4 dla lokalizacji w Jeleniej Górze”.

Wobec tego stwierdzono, że program lokalny „ODRA – Jelenia Góra”, nie był rozpowszechniany, a dobro rzadkie jakim jest kanał telewizyjny wypełnione było programem „TV 4” i w pozostałym czasie uzupełniane programem „ODRA – Głogów, Legnica, Lubin”. Oznacza to, iż koncesja Nr 194/P/2005-T nie była realizowana. 

W związku z powyższym w piśmie z dnia 19 września 2006 roku Przewodnicząca KRRiT wezwała Koncesjonariusza do natychmiastowej emisji programu

W piśmie z dnia 6 października 2006 roku Koncesjonariusz poinformował, iż program jest emitowany.

Mimo wezwania do natychmiastowej emisji programu pod nazwą „ODRA – Jelenia Góra” Koncesjonariusz nie podjął pełnej realizacji koncesji Nr 194/P/2005-T, zgodnie z jej warunkami określonymi w pkt. od I do VIII.

Wyniki monitoringu programu „ODRA – Jelenia Góra”, wyemitowanego w dniach 9 – 15 października 2006 roku (próba 1 tygodnia), wskazywały, iż Koncesjonariusz nie realizował trzech punktów koncesji istotnych ze względu na lokalny charakter programu, które dotyczyły dobowego czasu nadawania programu, udziału audycji premierowych w programie odnoszących się do tematyki lokalnej i oznaczania programu na antenie pełną nazwą zapisaną w koncesji.

Zgodnie z pkt. VII koncesji Nr 194/P/2005-T program wytworzony przez Koncesjonariusza lub na jego zamówienie ma zawierać nie mniej niż 1 godzinę dziennie audycji premierowych poświęconych tematyce lokalnej dotyczącej społeczności objętej zasięgiem nadawania programu. Natomiast pkt. I i II ww. koncesji wskazywały, iż program „ODRA – Jelenia Góra”, będzie oznaczany na ekranie przez jego nazwę zapisaną w koncesji i będzie rozpowszechniany codziennie przez dwie godziny na dobę. Ponadto Koncesjonariusz zobowiązany był uzyskać zgodę KRRiT na okresową zmianę dobowego czasu rozpowszechniania programu.

Monitoring wykazał, że przez niektóre dni tygodnia program nadawany był przez niepełne 2 godziny na dobę (na przykład: wtorek - 1 godzina i 42 minuty, sobota niedziela po około 1 godziny i 30 minut). W pozostałym czasie transmitowany był program „TV 4”.

Audycje poświęcone tematyce lokalnej nadawane były w programie w stałym paśmie – po południu, a ich powtórki – w paśmie porannym następnego dnia. Reguła ta dotyczyła przede wszystkim codziennych bieżących informacji (dzienników) oraz codziennej publicystyki. W odniesieniu do tych rodzajów audycji proporcja wydań premierowych do powtórkowych wynosiła 1:1.

Pozostałe rodzaje audycji (edukacyjne, edukacyjno-poradnicze, publicystyczne wykraczające poza bieżący komentarz itp.) miały na ogół premierę w określonym dniu tygodnia i były powtarzane dwu- lub trzykrotnie w ciągu następnych dni. Na skutek tego, wydania powtórkowe były łącznie około dwa – do trzech razy liczniejsze (i zajęły dwa do trzech razy więcej czasu) niż wydania premierowe.

Zgodnie z wynikami monitoringu programu „ODRA – Jelenia Góra”, wyemitowanego w dniach 9 – 15 października 2006 r., czas emisji audycji premierowych dotyczących tematyki lokalnej wynosił średnio na dobę 42 minuty, zamiast 1 godziny (najmniej to tylko 14 minut !)

Ponadto podczas nadawania programu pojawiała się na ekranie jako logo stacji jedynie nazwa „ODRA”. Wobec tego koncesja nie była realizowana także w zakresie oznaczania programu na ekranie przez jego nazwę zapisaną w koncesji.

Na powyższe uchybienia trzeba przede wszystkim patrzeć poprzez pryzmat doświadczeń z opisanym wyżej regresem tych programów i stopniowym ich zanikaniem oraz brać pod uwagę okoliczności towarzyszące formułowaniu Ogłoszenia, i związane z tym wątpliwości co do tego czy umożliwić kontynuowanie niesprawdzonej formuły telewizji lokalnych wykorzystujących kanały naziemne. Warunki programowe w Koncesji miały zagwarantować, że nie będzie następować dalsze ograniczanie czasu programów o tematyce lokalnej. 

Warto zauważyć, że wystąpiły sytuacje, iż program nie był nadawany przez 2 godziny, co tym samym umożliwiło dłuższą emisję programu „TV 4”. Wydawałoby się też, że zaledwie średnio o 18 minut krótszy czas emisji audycji premierowych dotyczących tematyki lokalnej od wskazanego w Koncesji nie stanowi poważnego uchybienia, jednakże w rzeczywistości oznacza to, iż czas ten był krótszy o prawie 1/3 niż wymagany. Wtedy gdy takich audycji było najmniej – 14 minut stanowiło to tylko 1/4 wymaganego czasu takich audycji.

Dokonując analizy podstaw do wszczęcia postępowania o cofnięcie koncesji Nr 194/P/2005-T KRRiT oraz oceny materiału dowodowego w sprawie wzięła również pod uwagę stan realizacji pozostałych koncesji, posiadanych przez spółkę „Telewizja ODRA” Sp. z o.o. Przeprowadzone monitoringi wykazały, że potwierdziły się wątpliwości KRRiT co do tego czy programy lokalne będą realizowane. 

KRRiT stwierdziła, co następuje:

- w zakresie programu „ODRA – Głogów, Legnica, Lubin”, rozpowszechnianego na podstawie koncesji Nr 191/P/2005-T, Koncesjonariusz podobnie jak w przypadku koncesji Nr 192/P/2005-T na rozpowszechnianie programu pod nazwą „ODRA – Świdnica, Wrocław, Opole”, nie realizował punktów koncesji istotnych ze względu na lokalny charakter programu, tj. dotyczących udziału audycji premierowych odnoszących się do tematyki lokalnej i oznaczania programu na ekranie pełną nazwą zapisaną w koncesji;

- w zakresie programu „ODRA – Gorzów Wielkopolski”, rozpowszechnianego na podstawie koncesji Nr 190/P/2005-T, Spółka „Polskie Media” S.A. przez ponad rok w pełni tj. 24 godziny na dobę korzystała z uprawnień wynikających z koncesji Nr 190/P/2005-T, mając w ten sposób możliwość dotarcia ze swoją ofertą programową i reklamową do odbiorców w pełnym dobowym czasie rozpowszechniania programu. Ponadto, jak wynika z monitoringu programu, wyemitowanego w dniach 9 – 15 października 2006 roku, po rozpoczęciu nadawania program „ODRA – Gorzów Wielkopolski” nadawany był przez niepełne 2 godziny na dobę, czas emisji audycji premierowych dotyczących tematyki lokalnej był w programie niższy niż wymaga tego koncesja i nie był na ekranie oznaczany pełną nazwą;

- w zakresie programu „ODRA – Zielona Góra”, rozpowszechnianego na podstawie koncesji Nr 193/P/2005-T, spółka „Polskie Media” SA. przez ponad rok w pełni tj. 24 godziny na dobę korzystała z uprawnień wynikających z koncesji Nr 193/P/2005-T, mając w ten sposób możliwość dotarcia ze swoją ofertą programową i reklamową do odbiorców w pełnym dobowym czasie rozpowszechniania programu. Jednocześnie, podobnie jak przypadku programu „ODRA – Gorzów Wielkopolski”, po rozpoczęciu nadawania nie były przestrzegane obowiązki programowe ustalone w koncesji.

W dniu 21 czerwca 2007 roku spółka „Telewizja ODRA” Sp. z o.o. została zawiadomiona o zakończeniu postępowania dowodowego w sprawie cofnięcia koncesji Nr 194/P/2005-T z dnia 14 kwietnia 2005 roku, na rozpowszechnianie programu telewizyjnego o charakterze uniwersalnym pod nazwą „ODRA – Jelenia Góra” oraz o przysługującym prawie zapoznania się z aktami sprawy i złożenia końcowego oświadczenia.

W piśmie z dnia 28 czerwca 2007 roku Koncesjonariusz poinformował Przewodniczącą KRRiT o aktualnych zmianach struktury kapitałowej spółki „Telewizja ODRA” Sp. z o.o., dokonanych na podstawie umowy sprzedaży udziałów zawartej pomiędzy „Trans-Media Group” Sp. z o.o. a spółką „Polskie Media” S.A. Zmiany zostały zarejestrowane przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego w dniu 20 czerwca 2007 roku. Zgodnie informacją zawartą w ww. piśmie (do którego został dołączony odpis z KRS z dnia 28 czerwca 2007 roku) spółka „Trans-Media Group” Sp. z o.o. posiada obecnie 52 % udziałów w kapitale zakładowym i 52 % głosów na Zgromadzeniu Wspólników Koncesjonariusza, natomiast spółka „Polskie Media” S.A. 48 % udziałów w kapitale zakładowym i 48 % głosów na Zgromadzeniu Wspólników Koncesjonariusza.

Natomiast z uzyskanych w toku postępowania (tj. w dniu 11 lipca 2007 roku) przez KRRiT informacji z Krajowego Rejestru Sądowego wynika, iż powiązania kapitałowe pomiędzy spółką „Telewizja ODRA” Sp. z o.o. a spółką „Polskie Media” S.A. przedstawiają się następująco: Spółka „Trans-Media Group” Sp. z o.o. posiada 74,6 % akcji i 80,9 % głosów w spółce „Polskie Media” S.A., natomiast w spółce „Telewizja ODRA” Sp. z o.o. posiada 52 % udziałów bezpośrednio i 35,8 % pośrednio przez spółkę „Polskie Media” S.A. Ponadto, spółka „Trans-Media Group” Sp. z o.o. przestała być własnością jednego udziałowca, tj. p. Andrzeja Kuchara (co, dotychczas wynikało z dokumentacji zawartej we wnioskach koncesyjnych) i należy do dwóch nowych udziałowców – zagranicznych osób prawnych: Rexon Overseas Limited z siedzibą w Nikozji (Republika Cypru), która posiada 85 % udziałów i Monsunny Limited z siedzibą w Nikozji (Republika Cypru), posiadającą 15 % udziałów. Spółka Rexon Overseas Limited jest również udziałowcem bezpośrednim w spółce „Polskie Media” S.A., w której posiada 18,3 % akcji i 13,7 % głosów. W związku z powyższym obecnie zarówno spółka „Polskie Media” S.A., jak i „Telewizja ODRA” Sp. z o.o. są spółkami pośrednio kontrolowanymi przez Rexon Overseas Limited z siedzibą w Nikozji.

W tym miejscu należy zauważyć, że Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji nie była informowana w toku postępowania o udzielenie koncesji o powyżej wskazanych zmianach w strukturze właścicielskiej udziałowca – spółki „Trans-Media Group” Sp. z o.o., które zostały wpisane postanowieniem Sądu z dnia 15 grudnia 2004 roku w aktach rejestrowych spółki „Trans-Media Group” Sp. z o.o. w Krajowym Rejestrze Sądowym – Rejestrze Przedsiębiorców. 

Ponadto, Koncesjonariusz (w piśmie z dnia 28 czerwca 2007 roku) w związku z toczącym się postępowaniem o cofnięcie koncesji powołał się na opublikowany przez KRRiT dokument zatytułowany „Obrona lokalności i demokracji lokalnej. Strategia działania Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji na rzecz ochrony lokalnego charakteru i pluralizmu oferty programowej w lokalnych mediach elektronicznych” i wskazał na liczne trudności związane z prowadzeniem działalności, a także potrzebę ochrony lokalnego przedsięwzięcia telewizyjnego.

Należy podkreślić, iż intencją KRRiT było stworzenie po raz kolejny, ale już ostatni, warunków do kontynuowania nadawania programów z tematyką lokalną przez nadawcę lokalnego. Wymiar 2 godzin na dobę uwzględniał możliwości organizacyjno-finansowe tego nadawcy. Przyznanie prawa do korzystania z dobra rzadkiego w postaci częstotliwości radiodyfuzji naziemnej w pozostałych 22 godzinach miało na celu zagospodarowanie tej częstotliwości. 

Przywołane w początkowej części uzasadnienia niniejszej decyzji doświadczenia związane z funkcjonowaniem nadawców lokalnych oraz okoliczności formułowania warunków prowadzenia działalności, które znalazły się w Ogłoszeniu z dnia 16 grudnia 2003 r. świadczą o tym, jak wielką wagę KRRiT przywiązywała i przywiązuje do idei lokalności. Pomimo wielu wątpliwości, Krajowa Rada postanowiła przychylić się przedstawionej koncepcji programów lokalnych i dać wiarę zapewnieniom przedstawicieli sieci ODRA.

Koncesjonariusz nie zrealizował swoich deklaracji. W rzeczywistości po dwóch latach okazało się, że faktycznie rozdysponowanie częstotliwości nie służy do realizacji zadań lokalnych przez nadawcę „Telewizję ODRA” Sp. z o.o. Trudno jest również mówić, iż nadawca zachował swój charakter lokalny – związany z miastami zachodniej Polski, gdyż spółka przeniosła swoją siedzibę do Warszawy. 

Natomiast spółka „Polskie Media” S.A., która nie jest nadawcą lokalnym, wykorzystuje pośrednio kanał przyznany spółce, w której jest udziałowcem, kosztem programu lokalnego, do powiększenia zasięgu nadawania swojego programu o charakterze ponadregionalnym – „TV 4” poza procedurą koncesyjną.

W świetle powyższych okoliczności należy uznać, iż powołanie się przez nadawcę na dokument dotyczący działań KRRiT w zakresie ochrony lokalnego charakteru i pluralizmu oferty programowej w lokalnych mediach elektronicznych jest niezasadne (należy wspomnieć, że dokument ten powstał w grudniu 2005 r.).

Koncesjonariusz podjął także próbę wyjaśnienia zaistniałych uchybień w monitorowanych programach, w tym „ODRA – Jelenia Góra”. Koncesjonariusz wskazał na trudną sytuację ekonomiczną lokalnego nadawcy, wynikającą z niewielkiego rynku reklam i na ograniczony zasięg programu oraz dostęp do lokalnych widzów. Ponadto, wskazał na przyjęcie błędnej interpretacji zapisów koncesji w zakresie udziału w programie audycji premierowych, dotyczących tematyki lokalnej oraz błędnej praktyki w zakresie oznaczania programu na antenie nazwą zapisaną w koncesji i sposobu ustalania wymaganych kwot dobowego czasu emisji programu. 

W świetle wyżej wskazanych deklaracji składanych przez przedstawicieli sieci ODRA na spotkaniu z KRRiT w dniu 15 lipca 2003 roku, a także w trakcie postępowania koncesyjnego, zarówno w zakresie możliwości finansowych, jak i znajomości rynku telewizyjnego, trudno jest dać wiarę takim wyjaśnieniom składanym przez Koncesjonariusza, w szczególności, iż zdawano sobie sprawę z wysokości kosztów tworzenia telewizji, trudności na rynku reklamy lokalnej, a niewielki raptem 2-godzinny wymiar programu lokalnego był właśnie wynikiem zapewnień, że jest to przedsięwzięcie możliwe do zrealizowania.

Następnie w piśmie z dnia 11 lipca 2007 roku Koncesjonariusz przedstawił swój pogląd na kwestię przekształceń struktury właścicielskiej w spółce „Telewizja ODRA” Sp. z o.o. Koncesjonariusz uznał prowadzone postępowanie o cofnięcie koncesji za wszczęte bezpodstawnie i stwierdził w oparciu o art. 38 ust. 2 pkt 4 ustawy o radiofonii i telewizji, iż przepis ten wyraźnie odnosi się do działalności nadawcy a nie przejęcia kontroli nad nadawcą jako takim, na przykład poprzez wejście do struktury kapitałowej danego nadawcy. Według Koncesjonariusza nabycie udziałów w spółce wykonującej koncesję, nie może oznaczać - samo przez się – przejęcia kontroli nad jego działalnością. Koncesjonariusz wskazał, ze samo nabycie udziałów w spółce posiadającej koncesję nie przenosi na nowego udziałowca praw z tytułu koncesji, ponieważ prawa te cały czas związane są z daną spółką, będącą samodzielnym podmiotem praw i obowiązków. Jednocześnie Koncesjonariusz podkreślił, iż dopiero wskazanie przez organ koncesyjny, że owo przejęcie kontroli ma – pośredni lub bezpośredni – wpływ na działalność danej spółki (w zakresie objętym postanowieniami koncesji na nadawanie programu) spowoduje, że będzie zasadne stosowanie przez ten organ trybu cofnięcia koncesji w związku z art. 38 ust. 2 pkt 4 ustawy o radiofonii i telewizji. Ponadto, organ koncesyjny nie powinien w sposób rozszerzający interpretować podstaw prawnych do cofnięcia koncesji, bowiem może narazić się na zarzut, iż jego zachowanie pozostaje w rażącej sprzeczności z fundamentalnymi dla funkcjonowania organu zasadami legalizmu działania władzy publicznej i z konstytucyjnymi gwarancjami swobody prowadzenia działalności gospodarczej.

W tym miejscu należy wskazać, że ze swej istoty koncesja jest wyjątkiem od zasady swobody działalności gospodarczej i stanowi instrument ograniczający wolność gospodarczą. W świetle art. 22 Konstytucji RP, wprowadzenie koncesji jest dopuszczalne, ale musi być uzasadnione potrzebą ochrony ważnego interesu publicznego. Na mocy art. 33 ust. 1 ustawy o radiofonii i telewizji rozpowszechnianie programów radiowych i telewizyjnych, z wyjątkiem programów publicznej radiofonii i telewizji, wymaga uzyskania koncesji. Wynika z tego, że ustawodawca uznał, iż rozpowszechnianie programów radiowych i telewizyjnych jest uzasadnione ze względu na ważny interes państwa. Jak wskazuje się w doktrynie, przedsiębiorcy, którzy uzyskali koncesję biorą udział w realizacji zadań publicznoprawnych. „(…)W związku z tym państwo dąży do tego, aby za pomocą regulacji dotyczących koncesji zapewnić sobie określony stosunkowo szeroki (w porównaniu z wykonywaniem działalności w innych dziedzinach reglamentowanych np. obowiązkiem uzyskania zezwolenia lub licencji; zob. teza nr 6 komentarza do art. 6 u.s.d.g.) wpływ na weryfikację podmiotów mających być dopuszczonych do podejmowania koncesjonowanej działalności, jak i na wykonywanie przedmiotowej działalności przez te podmioty.” [Kohutek K. Komentarz do art. 46 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, LEX/el 2005].

Według Koncesjonariusza zmiany struktury udziałowej nie wpłynęły na jego działalność jako nadawcy i w szczególności nie wpływają na podstawowe elementy składające się na jego funkcjonowanie, w tym na władztwo organizacyjne, emisyjne, programowe i finansowe. Wobec tego nie doszło nawet do pośredniego przejęcia kontroli nad działalnością nadawcy.

Ponadto, Koncesjonariusz odniósł się do stanowiska KRRiT z dnia 12 czerwca 2007 roku w sprawie zapisów właścicielskich oraz do zawartej w uzasadnieniu do tego stanowiska wykładni pojęcia „przejęcia kontroli” dokonanej na podstawie art. 4 pkt. 4 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz.U. Nr 50, poz. 331 z późn. zm.).

Następnie w piśmie dnia 23 lipca 2007 roku Koncesjonariusz powtórzył zaprezentowane dotychczas argumenty, a także nadesłał opinię prawną z dnia 7 maja 2007 roku dotyczącą możliwości stosowania przez KRRiT art. 38 ust. 2 pkt 4 ustawy o radiofonii i telewizji.

Należy równocześnie odnotować fakt, iż pismem z dnia 23 lipca 2007 roku Koncesjonariusz wystąpił o zmianę koncesji Nr 194/P/2005-T, poprzez wykreślenie pkt. XI (zapisy właścicielskie), zgodnie z aktualnym stanowiskiem KRRiT z dnia 12 czerwca 2007 roku w sprawie zapisów właścicielskich (z analogicznym wnioskiem wystąpił Koncesjonariusz w przypadku pozostałych koncesji). 

W związku z powyższym należy podkreślić, iż KRRiT obecnie uznaje, iż w świetle aktualnego stanu prawnego, a także dotychczasowego orzecznictwa sądowego w zakresie stosowania przez KRRiT tzw. zapisów właścicielskich kwestia badania przejęcia kontroli nad działalnością koncesjonariusza, jak również realizacja uprawnień KRRiT w tym zakresie, nie wymaga umieszczania zapisów własnościowych w treści koncesji.

W tym miejscu można przytoczyć fragmenty z uzasadnienia stanowiska z dnia 12 czerwca 2007 r.:

„Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji po dokonaniu analizy podstaw prawnych wskazanych w stanowisku KRRiT z dnia 1 września 2005 r. w sprawie zapisów właścicielskich, w tym w szczególności: Konstytucji RP, ustawy o radiofonii i telewizji, ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, kodeksu spółek handlowych, ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, jak również rozporządzenia KRRiT z dnia 4 stycznia 2007 r. w sprawie zawartości wniosku o udzielenie koncesji oraz szczegółowego trybu postępowania w sprawach udzielania i cofania koncesji na rozpowszechnianie i rozprowadzania programów radiofonicznych i telewizyjnych oraz orzecznictwa sądowego w zakresie treści koncesji wydawanych przez Przewodniczącego KRRiT, uznała za uzasadnione odstąpienie od stosowania w osnowie decyzji koncesyjnej udzielanej na rozpowszechnianie programów radiowych lub telewizyjnych treści określonej stanowiskiem KRRiT z dnia 1 września 2005 r. w sprawie zapisów właścicielskich, stosowanych w koncesjach udzielanych spółkom kapitałowym.


Rezygnacja ze stosowania ww. stanowiska w sprawie zapisów właścicielskich z dnia 1 września 2005 r. w treści koncesji, nie oznacza braku obowiązku przedstawiania informacji o m.in. zmianach w zakresie struktury właścicielskiej Koncesjonariusza. (...)

KRRiT analizując przepisy aktów prawnych wskazanych na wstępie niniejszego uzasadnienia, jak również dokonując analizy orzecznictwa sądowego uznała ponadto, że kwestia badania przejęcia kontroli nad działalnością koncesjonariusza, nie wymaga wskazania w sentencji decyzji koncesyjnej. Ocena przesłanek uzasadniających cofnięcie koncesji, jak również badanie okoliczności wskazujących na przejęcie kontroli nad działalnością koncesjonariusza będzie przez KRRiT prowadzona, jednakże realizacja uprawnień KRRiT i Przewodniczącego KRRiT w zakresie art. 38 ust.2 pkt. 4 nie wymaga umieszczania, w tym zakresie, przepisów w treści koncesji.



Pojęcie ,,przejęcia kontroli” nad działalnością koncesjonariusza, o którym mowa w art. 38 ust. 2 pkt. 4 ustawy o radiofonii i telewizji, nie zostało zdefiniowane przez ustawodawcę w ustawie o radiofonii i telewizji. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji uznała, po dokonaniu analizy przedmiotowego zagadnienia oraz kierując się wykładnią systemową, że pomimo braku odpowiedniej definicji w treści ustawy o radiofonii i telewizji, jak również braku stosownego odesłania do innej ustawy, właściwym będzie stosowanie jedynej definicji legalnej pojęcia ,,przejęcia kontroli” tzn. definicji zawartej w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów 
w art. 4 pkt. 4, w myśl której przez przejęcie kontroli rozumie się wszelkie formy bezpośredniego lub pośredniego uzyskania przez przedsiębiorcę uprawnień, które osobno albo łącznie, przy uwzględnieniu wszystkich okoliczności prawnych 
lub faktycznych, umożliwiają wywieranie decydującego wpływu na innego przedsiębiorcę lub przedsiębiorców; uprawnienia takie tworzą w szczególności:

a)
dysponowanie bezpośrednio lub pośrednio większością głosów na zgromadzeniu wspólników albo na walnym zgromadzeniu, także jako zastawnik albo użytkownik, bądź w zarządzie innego przedsiębiorcy (przedsiębiorcy zależnego), także na podstawie porozumień z innymi osobami,

b)
uprawnienie do powoływania lub odwoływania większości członków zarządu lub rady nadzorczej innego przedsiębiorcy (przedsiębiorcy zależnego), także na podstawie porozumień z innymi osobami,

c)
członkowie jego zarządu lub rady nadzorczej stanowią więcej niż połowę członków zarządu innego przedsiębiorcy (przedsiębiorcy zależnego),

d)
dysponowanie bezpośrednio lub pośrednio większością głosów w spółce osobowej zależnej albo na walnym zgromadzeniu spółdzielni zależnej, także na podstawie porozumień z innymi osobami,

e)
prawo do całego albo do części mienia innego przedsiębiorcy (przedsiębiorcy zależnego),

f)
umowa przewidująca zarządzanie innym przedsiębiorcą (przedsiębiorcą zależnym) lub przekazywanie zysku przez takiego przedsiębiorcę.

Przejęcie kontroli nad działalnością koncesjonariusza, w myśl art. 38 ust. 2 pkt. 4 ustawy o radiofonii i telewizji, stanowi fakultatywną przesłankę cofnięcia koncesji, zatem w każdej sprawie indywidualnie będą rozpatrywane przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji okoliczności dotyczące przejęcia kontroli nad działalnością koncesjonariusza, jak również ocena wpływu wyniku ww. przejęcia na działalność koncesjonariusza. KRRiT dokona oceny przesłanek z art. 38 ust. 2 pkt. 4 ustawy o radiofonii i telewizji, kierując się zasadą wyrażoną w art. 7 kpa, zgodnie z którą w toku postępowania organy administracji publicznej stoją na straży praworządności i podejmują wszelkie kroki niezbędne do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego oraz do załatwienia sprawy, mając na względzie interes społeczny i słuszny interes obywateli, mając jednocześnie na uwadze zadanie ustawowe postawione przed KRRiT wyrażone w art. 6 ust. 1 ustawy o radiofonii i telewizji, zgodnie z którym Krajowa Rada stoi na straży wolności słowa w radiu i telewizji, samodzielności nadawców i interesów odbiorców oraz zapewnia otwarty i pluralistyczny charakter radiofonii i telewizji.

W ocenie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji rozróżnienie w ustawie o radiofonii i telewizji na bezpośrednie i pośrednie przejęcie kontroli ma na celu wskazanie przez ustawodawcę bez wątpliwości, że przez przejęcie kontroli należy rozumieć taki stan, gdy inny podmiot bezpośrednio uzyskuje uprawnienia do wywierania wpływu na koncesjonariusza a także, gdy inny podmiot za pośrednictwem kolejnego (ych) podmiotu (ów) takie uprawnienie uzyskuje.

Jednocześnie podkreślenia wymaga fakt, iż Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji uznaje, że zgodnie z treścią art. 38 ust. 2 pkt. 4 ustawy o radiofonii i telewizji, ,,inną osobą” w rozumieniu tego przepisu może być również dotychczasowy mniejszościowy udziałowiec koncesjonariusza. W ocenie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji brak jest bowiem podstaw prawnych do wykluczenia możliwości przejęcia kontroli nad działalnością koncesjonariusza przez dotychczasowego udziałowca koncesjonariusza, będącego odrębnym, ,,innym”, w stosunku do koncesjonariusza, podmiotem, ,,osobą”, posiadającym pierwotnie nawet niewielki wpływ na działalność koncesjonariusza. Zatem przejąć kontrolę nad działalnością koncesjonariusza może zarówno podmiot (osoba) zewnętrzny, niezwiązany z koncesjonariuszem, jak również jego dotychczasowy udziałowiec (akcjonariusz)”.

W świetle powyższego stanowiska KRRiT, należy wyraźnie stwierdzić, że same zmiany kapitałowe w spółce „Telewizji ODRA” Sp. z o.o. nie mogły mieć decydującego znaczenia w zakresie badania przesłanek przejęcia bezpośredniej lub pośredniej kontroli nad działalnością Spółki-Koncesjonariusza oraz podstaw do cofnięcia koncesji. Dopiero analiza wpływu jaki wywiera Spółka „Polskie Media” S.A. udziałowiec „Telewizji ODRA” Sp. z o.o. na działalność Koncesjonariusza w zakresie realizacji Koncesji, daje podstawy do podjęcia rozstrzygnięcia czy zachodzą przesłanki do cofnięcia koncesji.

Zgodnie z art. 213 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku (Dz.U. Nr 78, poz. 483 z późn. zm.) Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji stoi na straży wolności słowa, prawa do informacji oraz interesu publicznego w radiofonii i telewizji. Ponadto, art. 6 ust. 1 ustawy o radiofonii i telewizji wskazuje, iż Krajowa Rada stoi na straży wolności słowa w radiu i telewizji, samodzielności nadawców i interesów odbiorców oraz zapewnia otwarty i pluralistyczny charakter radiofonii i telewizji. 

Obecna sytuacja godzi w ład medialny. Nastąpiła utrata samodzielności przez spółkę „Telewizję ODRA” Sp. z o.o.. Nie ma przy tym znaczenia, że Koncesjonariusz poinformował o zmniejszeniu przez Spółkę „Polskie Media” S.A. udziału w kapitale zakładowym poniżej 50%, gdyż w świetle dotychczasowych doświadczeń nie ulega wątpliwości, że podmioty, od których zależna jest Spółka „Telewizja ODRA” Sp. z o.o.. zainteresowane są przede wszystkim w rozszerzaniu zasięgu programu „TV 4” w pełnym wymiarze dobowym.

Na negatywną ocenę dotychczasowej działalności spółki „Telewizji ODRA” Sp. z o.o. w zakresie koncesji Nr 194/P/2005-T wpłynął wynik monitoringu programu wyemitowanego w dniach 9 – 15 października 2006 roku, który wskazywał, iż Koncesjonariusz nie realizował istotnych punktów koncesji ze względu na lokalny charakter programu, w tym dotyczącego dobowego czasu nadawania programu, udziału audycji premierowych w programie odnoszących się do tematyki lokalnej i oznaczania programu pełną nazwą zapisaną w koncesji.

Ponadto, należy podkreślić następujące okoliczności, które mają znaczenie w sprawie cofnięcia wydanych koncesji:

· w trakcie postępowania koncesyjnego Wnioskodawca ubiegający się o przyznanie prawa do dysponowania ograniczonym dobrem, jakim są kanały telewizyjne, starał się prezentować organowi pełną gotowość do samodzielnego funkcjonowania, jako nadawca programów lokalnych, swobodnie decydujący o wyborze programu, który miał uzupełniać tworzoną przezeń własną ofertę programową. Faktycznie zaś, poszukiwał gwarancji finansowych w grupie kapitałowej, do której należał nadawca programu „TV 4” tj. „Polskie Media” S.A.

· Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji w dniu wydania koncesji nie posiadała informacji, dotyczących wejścia do organizacji Koncesjonariusza spółki „Polskie Media” S.A. O fakcie tym Koncesjonariusz poinformował dopiero po uzyskaniu koncesji. Nadesłane dopiero w dniu 29 czerwca 2005 roku postanowienie Sądu Rejonowego dla Wrocławia-Fabrycznej we Wrocławiu o dokonaniu wpisu udziałowca spółki „Polskie Media” S.A., wydane zostało w dniu 29 lipca 2004 roku. Uchwała wyrażająca zgodę zapadła w dniu 17 czerwca 2004 roku, a więc nowy udziałowiec musiał nabyć udziały po tej dacie, a przed 29 lipca 2004 r. Przy czym, aby móc wydać postanowienie w tym dniu, Sąd musiałby otrzymać wcześniej wniosek o dokonanie zmiany złożony przez zarząd Spółki „Telewizja ODRA” Sp. z o.o. Zgodnie z obowiązującym wtedy § 9 ust. 1 rozporządzenia Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z dnia 2 czerwca 1993 r. w sprawie zawartości wniosku oraz szczegółowego trybu postępowania w sprawach udzielania i cofania koncesji na rozpowszechnianie programów radiofonicznych i telewizyjnych (Dz.U. Nr 52, poz. 244 z późn. zm.) w czasie trwania postępowania wnioskodawca obowiązany był zgłaszać niezwłocznie Przewodniczącemu Krajowej Rady zmiany stanu faktycznego lub prawnego objętego wnioskiem, czyli również informacje dotyczące wszystkich wspólników (§ 2 pkt 12 rozporządzenia). Należy przy tym mieć na uwadze, że w trakcie spotkania z przedstawicielami sieci ODRA w dniu 15 lipca 2003 roku, na pytanie, czy w ramach postępowania o ponowne udzielenie koncesji należy spodziewać się przekształcenia w obrębie współpracujących ze sobą spółek, p. Kuchar odparł, że spółka ODRA gotowa jest do dokonania przekształceń zgodnie z sugestiami KRRiT, a za namową KRRiT może nastąpić wymiana udziałów między poszczególnymi podmiotami połączona z podniesieniem kapitału. Taka deklaracja oznaczała wolę pełnej jawność wobec organu regulacyjnego w zakresie zmian kapitałowych na każdym etapie – również w trakcie postępowania koncesyjnego.
· opóźnienie powyżej roku w rozpoczęciu nadawania programu lokalnego w Gorzowie Wielkopolskim, Zielonej Górze i Jeleniej Górze, co świadczy o traktowaniu przez „Polskie Media” S.A. koncesji wydanych spółce „Telewizja ODRA” Sp. z o.o. jako „dodatkowych koncesji” na rozpowszechnianie programu własnego nadawanego w innych miastach na podstawie koncesji Nr 236/99-T. Uruchomienie programu lokalnego nastąpiło dopiero w wyniku wezwania Przewodniczącego KRRiT i pod sankcją utraty koncesji. O fakcie tym powiadomił Krajową Radę Radiofonii i Telewizji sam nadawca, który jako powód nie rozpoczęcia nadawania w ww. lokalizacjach wskazał problemy finansowe spółki „Telewizja ODRA” Sp. z o.o. (informacja została zawarta w piśmie z dnia 7 sierpnia 2006 roku nadesłanym wraz z nagraniami pozostałych programów emitowanych przez „Telewizję ODRA” Sp. z o.o., dostarczonymi na wezwanie Przewodniczącego KRRiT). Argumentacja ekonomiczna dotycząca powodów nie podjęcia działalności nadawczej w terminach przewidzianych koncesjami Nr 190/P/2005-T, Nr 193/P/2005-T i Nr 194/P/2005-T stoi w sprzeczności z deklaracjami o gotowości do realizacji przyszłych koncesji składanych przez p. A. Kuchara w imieniu Telewizji ODRA przed rozpoczęciem postępowania o udzielenie koncesji jak również przez Wnioskodawcę w dokumentacji ekonomiczno – finansowej stanowiącej element wniosku o uzyskanie koncesji. Koncesjonariusz jako powód załamania ekonomicznego w 2005 roku wskazuje osiąganie mniejszych od zakładanych przychodów ze sprzedaży reklamy lokalnej w Szczecinie oraz większe od założonych koszty działalności nadawczej związane z koniecznością rozsyłu sygnału metodą „tradycyjną” ze względu na brak realizacji sieci światłowodowej łączącej korespondentów lokalnych z producentami, która miała powstać w ośrodku producenckim w Szczecinie. Uzasadnienie takie nie może być uznane za przekonywujące bowiem spółka „Telewizja ODRA” Sp. z o.o. składając 7 odrębnych wniosków o udzielenie koncesji na nadawanie różnych programów telewizyjnych nie miała podstaw zakładać, że otrzyma wszystkie koncesje o których uzyskanie wystąpiła, a tym samym uzależniać możliwość realizacji obowiązków wynikających z indywidualnie wydanych koncesji od rozstrzygnięcia innego postępowania, zapoczątkowanego w związku z innym Ogłoszeniem Przewodniczącego KRRiT. „Telewizja ODRA” Sp. z o.o. w korespondencji z Krajową Radą Radiofonii i Telewizji potwierdziła, że nie daje rękojmi wykonywania koncesji na nadawanie programów telewizyjnych z powodu błędnych założeń ekonomiczno-finansowych i braku środków finansowych na wdrożenie inwestycji, którą przedstawiła organowi koncesyjnemu w postępowaniu o udzielenie koncesji;

· spółka „Telewizja ODRA” Sp. z o.o. wystąpiła z wnioskiem Nr 010/2004 o udzielenie koncesji na rozpowszechnianie programu telewizyjnego za pomocą stacji nadawczych w Szczecinie i Koszalinie w związku z Ogłoszeniem Przewodniczącego KRRiT z dnia 16 grudnia 2003 roku. W trakcie postępowania o uzyskanie koncesji, prawdopodobnie po 10 grudnia 2004 roku, czyli po podjęciu przez KRRiT uchwały w sprawie udzielenia koncesji (uchwała KRRiT Nr 625/2004 z dnia 10 grudnia 2004 roku) „Telewizja ODRA” Sp. z o.o. złożyła operatorowi stacji nadawczych w Koszalinie i Szczecinie, firmie „RS TV” S.A. oświadczenie dotyczące woli współpracy i tym samym dalszego pełnienia funkcji operatora na w/w obiektach (dawniej kanały wykorzystywane przez TV Bryza). Zgodnie z informacjami udzielonymi przez Prezesa UKE w piśmie z dnia 28 maja 2007 roku powołując się na ten fakt spółka „RS TV” S.A. występowała (na przykład w dniu 26 kwietnia 2006 roku) z wnioskami do Prezesa UKE o wydanie kolejnych pozwoleń radiowych na używanie urządzeń radiowych w lokalizacjach Koszalin i Szczecin, w celu emisji programu telewizyjnego z wykorzystaniem kanałów będących przedmiotem prowadzonego postępowania, informując, że spółka „Telewizja ODRA” Sp. z o.o. oczekuje na wydanie koncesji przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji. 

Z informacji prasowych wynika, że w tym okresie kanały te były wykorzystywane do emisji programu „TV 4”. Na uwagę zasługują następujące informacje zawarte w publikacjach prasowych: „Sprawdziliśmy w Polskich Mediach, które emitują czwórkę. Okazuje się, że TV 4 była dostępna w Koszalinie drogą naziemną na częstotliwości Telewizji Odra. Po decyzji Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, nadajniki telewizji Odra zostały wyłączone, a tym samym sygnał TV 4 w Koszalinie i Szczecinie przestał być dostępny” (artykuł „TV 4 zniknęła” w Głosie Pomorza z 6 lutego 2007 roku); „Wczoraj wyjaśniliśmy, że czwórka była emitowana w Koszalinie z nadajnika naziemnego na częstotliwości Telewizji Odra. Po decyzji Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji nadajniki Telewizji Odra zostały wyłączone, a tym samym sygnał TV 4 w Koszalinie i Szczecinie przestał być dostępny.” (artykuł „Bez telewizyjnej czwórki” w Głosie Pomorza z 7 lutego 2007 roku).

Na pytanie skierowane przez Przewodniczącą KRRiT w tej sprawie do spółki „Polskie Media” S.A. (nadawcy programu „TV 4”), Spółka pismem z dnia 13 marca 2007 roku udzieliła jednoznacznej odpowiedzi, informując, że nie wykorzystywała i nie wykorzystuje nadajników naziemnych pracujących na kanale nr 52 w Koszalinie oraz na kanale nr 25 w Szczecinie. Operator tych stacji spółka „RS TV” S.A. na prośbę Przewodniczącej KRRiT skierowaną pismem w dniu 26 kwietnia 2007 roku (doręczonym w dniu 7 maja 2007 r.) w sprawie udzielenia informacji na temat zawartych umów z dostawcami programów emitowanych na tych kanałach oraz okresów ich wykorzystywania do emisji programu telewizyjnego nie udzielił odpowiedzi. Zasadny jest zatem wniosek, że spółka „Telewizja ODRA” Sp. z o.o. oczekując na wydanie koncesji, bez posiadania uprawnień do rozpowszechniania programów ze stacji w Koszalinie i Szczecinie zleciła operatorowi spółce „RS TV” S.A. emisję programu „Telewizja ODRA Koszalin Szczecin” a następnie dostarczała program „TV 4”, który był rozpowszechniany w tych miastach. Świadczy o tym również fakt, że operator w piśmie z dnia 25 stycznia 2007 roku powołując się na fakt podjęcia przez KRRiT na posiedzeniu w dniu 9 stycznia 2007 roku uchwały w sprawie odmowy udzielenia koncesji spółce „Telewizja ODRA” Sp. z o.o. wniósł do Prezesa UKE o uchylenie z dniem 1 marca 2007 roku pozwoleń radiowych na używanie urządzeń radiowych zainstalowanych na obiektach nadawczych w Koszalinie i Szczecinie. A zatem w ocenie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Koncesjonariusz – spółka „Telewizja ODRA” Sp. z o.o. pośredniczyła, powołując się na uchwałę KRRiT o udzieleniu koncesji na rozpowszechnianie programu w Koszalinie i Szczecinie, w uzyskaniu możliwości emisji programu „TV 4” z tych nadajników, przez podmiot od którego była zależna i na rzecz którego utraciła kontrolę lub jak wynika z informacji uzyskanych przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji w KRS w dniu 11 lipca 2007 roku przez podmiot zależny od zagranicznej osoby prawnej – Rexon Overseas Limited, przedsiębiorcy dominującego zarówno wobec Koncesjonariusza jak i wobec spółki „Polskie Media” S.A.;

· powiązania organizacyjne i osobowe:

w punkcie I koncesji Nr 194/P/2005-T udzielonej spółce „Telewizja ODRA” Sp. z o.o., zgodnie z przedstawionymi przez Wnioskodawcę danymi, został wskazany adres siedziby Koncesjonariusza – Wrocław, ulica Muchoborska 6. W dniu 17 stycznia 2006 Koncesjonariusz wniósł o dokonanie zmiany zapisów koncesji polegającej na ustaleniu nowego adresu siedziby Spółki – Warszawa, Al. Stanów Zjednoczonych 53, załączając odpis z Krajowego Rejestru Sądowego, dokumentujący ten stan. Fakt ten potwierdza istnienie ścisłych powiązań między Koncesjonariuszem a spółką „Polskie Media” S.A. Koncesjonariusz działający dotychczas we Wrocławiu tj. w mieście będącym jednym z ważniejszych ośrodków regionu dla którego (w założeniach Nadawcy) miał być rozpowszechniany program poświęcony tematyce lokalnej, zmienił swoją siedzibę przenosząc się do Warszawy, do budynku, w którym mieści się także siedziba spółki „Polskie Media” S.A. nadawcy programu „TV 4”;

Pan Mariusz Walkiewicz – prokurent Spółki „Telewizja ODRA” Sp. z o.o. jest równocześnie, jak wynika z odpisu aktualnego z KRS z dnia 10.07.2007 r., Wiceprezesem Zarządu Spółki „Polskie Media” S.A.

· wyniki monitoringu programowego za okres 9 – 15 października 2006 roku w przypadku pozostałych koncesji (Gorzów Wielkopolski, Zielona Góra), które wskazywały, że nie były realizowane istotne punkty koncesji ze względu na lokalny charakter koncesji: dobowy czas nadawania programu był krótszy niż określony w koncesji, niższy od wymaganego był udział audycji premierowych dotyczących tematyki lokalnej oraz program nie był oznaczany na ekranie pełną nazwą zapisaną w koncesji. W przypadku programu „ODRA – Świdnica, Wrocław, Opole” program zawierał analogiczne uchybienia, jak program „ODRA – Głogów, Legnica, Lubin” (monitoring za okres 19 – 25 czerwca 2006 roku). Przeprowadzony monitoring ww. programów może świadczyć o pogłębiającym się braku samodzielności nadawcy, natomiast dobro rzadkie, jakim są kanały telewizyjne wykorzystywane jest przede wszystkim do nadawania przez „Polskie Media” S.A. – większościowego udziałowca spółki „Telewizja ODRA” Sp. z o.o. – swojego programu „TV 4”, na terenach, na których spółka ta nie posiada koncesji;

· faktyczne wykorzystywanie do emitowania programu „TV 4”, którego nadawcą jest spółka „Polskie Media” S.A., kanałów, o których mowa koncesjach Nr 190/P/2005-T (Gorzów Wielkopolski) i Nr 193/P/2005-T (Zielona Góra) w pełnym dobowym wymiarze (24 godzin) i wynikające z tego utożsamianie programu sieci „ODRA” z programem „TV 4”, przez opinię publiczną, odbiorców programu, a także pracowników spółki „Polskie Media” S.A. Dowodzą tego m.in. wyniki monitoringu prasy przeprowadzone przez „NEWTON PL” Sp. z o.o., w tym informacje zawarte w artykułach Gazety Wyborczej Zielona Góra („TV ODRA w końcu nadaje”, „Telewizja na papierze”, „Abonenci kablówek nie odbierają programu telewizji Odra”). Oto przykładowe cytaty z ww. artykułów: „Jak szukać Odry w swoim telewizorze? Na kanale TV 4, związanym z Polsatem. Na tym samym paśmie przed kilku laty widzowie oglądali telewizję Vigor (Gorzów) i TV 51 (Zielona Góra). Gdy wygasły ich koncesje, Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji przyznała je Odrze …” (artykuł „TV ODRA w końcu nadaje” w Gazecie Wyborczej Zielona Góra nr 203 z dnia 31 sierpnia 2006 roku); „Nowa ponadregionalna stacja miała emitować lokalne wiadomości z Gorzowa i Zielonej Góry. Koncesję na nadawanie dostała już w kwietniu ub.r., ale do dziś Lubuszanie oglądają jedynie TV 4 …” (artykuł „Telewizja na papierze” w Gazecie Wyborczej Zielona Góra nr 163 z dnia 14 lipca 2006 roku)

Ponadto, należy ponownie wskazać artykuły dotyczące sytuacji w Koszalinie – „TV 4 zniknęła”, „Bez telewizyjnej „czwórki” oraz „Koncesja cofnięta” (Miasto – Nowy Dziennik Koszaliński z dnia 6 lutego 2007 roku), który zawiera takie stwierdzenia jak: „TV 4 już nie pooglądamy”, i wypowiedź Pana Ryszarda Nowaka, szefa działu emisji „TV 4” - „Niestety, Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji cofnęła nam koncesję na nadawanie w województwie zachodniopomorskim” itp.

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji uznała za wiarygodne powyższe artykuły prasowe, w szczególności ze względu na fakt, iż w toku postępowania żaden z zainteresowanych podmiotów nie kwestionował i nie domagał się sprostowań informacji zamieszczonych w ww. artykułach prasowych. KRRiT stwierdziła także, iż zaistniała sytuacja jest niezgodna z prawem i wprowadza w błąd opinię publiczną.

KRRiT uznała, że dotychczasowa działalność spółki „Telewizja ODRA” Sp. z o.o. jako nadawcy programów telewizyjnych, w związku z przejęciem kontroli nad tą spółką przez nadawcę programu „TV 4”, świadczy o naruszaniu przepisów ustawy o radiofonii i telewizji, a także warunków zawartych w przyznanych koncesjach. Przedstawione powyżej fakty świadczą jednoznacznie, iż przejęcie kontroli własnościowej nad Spółką-Koncesjonariusza, a następnie uzyskanie wpływu na jego działalność przez spółkę „Polskie Media” S.A., wywarło negatywny wpływ na realizację lokalnych programów przez Koncesjonariusza.

Jednocześnie fakty powyższe wskazują na niedotrzymanie deklaracji składanych na etapie postępowania o udzielenie koncesji przez spółkę „Telewizja ODRA” Sp. z o.o., dotyczących samodzielności finansowej przyszłego nadawcy w zakresie realizacji przedsięwzięcia, a także odnośnie wykonywania obowiązków programowych wynikających z udzielonej koncesji.

Biorąc pod uwagę dotychczasową działalność Koncesjonariusza można przypuszczać, iż program lokalny „ODRA – Jelenia Góra” może być przez nadawcę marginalizowany lub minimalizowany, a warunki przestrzegania koncesji nie będą realizowane. Sieć ODRA w założeniach miała być telewizją lokalną, wspieraną programowo przez nadawcę ponadregionalnego, a nie częścią programu o charakterze ponadregionalnym – jak wskazują dotychczasowe zmiany struktury własnościowej w spółce „Telewizja ODRA” Sp. z o.o. oraz spowodowane nimi odstępstwa od realizacji koncesji. 

Organ koncesyjny ma obowiązek tworzenia równych warunków do uzyskania koncesji na rozpowszechnianie programów telewizyjnych i radiowych. Stan faktyczny wyrażający się wykorzystywaniem uprawnień z koncesji udzielonych spółce „Telewizja ODRA” Sp. z o.o. do rozpowszechniania programu innego niż na który została udzielona koncesja narusza tę zasadę. Podmiot, który nie brał udziału w postępowaniu o udzielenie koncesji może uzyskać w ten sposób lepszą pozycję rynkową poprzez zwiększenie zasięgu technicznego i związane z tym zwiększenie liczby potencjalnych odbiorców i reklamodawców.

O tym, kto faktycznie czerpie korzyści dzięki udzielonej koncesji i wykorzystywaniu dobra rzadkiego jakim jest kanał telewizyjny świadczą wypowiedzi przedstawicieli „Telewizji ODRA” Sp. z o.o. dla prasy. W artykule zamieszczonym w Gazecie Wyborczej w dniu 26.07.2007 r. - „Telewizja Odra nie odda koncesji bez walki” można przeczytać, iż: „"Decyzja KRRiT powoduje już na obecnym etapie olbrzymie, wielomilionowe straty. Zarząd spółki powiadomił KRRiT o bezprawności tej uchwały, a w konsekwencji o roszczeniach odszkodowawczych, z którymi TV Odra wystąpi w wypadku wydania decyzji cofającej koncesję" - czytamy w oświadczeniu zarządu Odry. O jakie straty chodzi? - Działalność spółki jest zagrożona, bo nasi pracownicy zaczynają szukać nowej pracy, a lokalni reklamodawcy nie chcą powierzać swoich budżetów stacji, która może lada moment zniknąć - wyjaśnia prokurent TV Odra. I dodaje, że niejasna przyszłość regionalnej stacji może odbić się rykoszetem na TV4. - Na podstawie umowy handlowej i zgodnie z zapisami koncesji za pośrednictwem naszych nadajników rozpowszechniany jest również sygnał TV4. Reklamodawcy tej stacji także nie wiedzą, jaki zasięg będzie ona miała na jesieni, a przecież jesień, to kluczowy okres w negocjacjach - narzeka Walkiewicz.” Jak wskazano wcześniej Pan Mariusz Walkiewicz jest prokurentem „Telewizji ODRA” Sp. z o.o. i jednocześnie wiceprezesem Spółki „Polskie Media” S.A. 
Powiadomienie, o którym mowa w tym artykule to skierowane do KRRiT pismo z dnia 23 lipca 2007 r. Koncesjonariusz stwierdza w nim, że podjęcie przez KRRiT uchwały o cofnięciu Koncesji naraża go na straty na działalności, gdyż dotychczasowi reklamodawcy nie zamierzają kontynuować współpracy i nabywać czasu reklamowego, chociaż jeszcze niedawno tłumaczył swoje trudności w zgodnym z Koncesją rozpowszechnianiu programu lokalnego, trudną sytuacją ekonomiczną lokalnego nadawcy wynikającą z niewielkiego rynku reklam. W piśmie z dnia 23 lipca 2007 r. Koncesjonariusz niejako podważa kompetencje KRRiT do podejmowania decyzji władczych na podstawie ustawy o radiofonii i telewizji oraz stara się wywrzeć wpływ na Krajową Radę uznając, iż działania organu naruszają obowiązujące przepisy prawa (przy czym nie wskazuje jakie) i informuje o zamiarze dochodzenia wielomilionowego odszkodowania od Skarbu Państwa oraz podjecie innych działań przewidzianych prawem. 


Na podstawie art. 38 ust. 2 pkt 4 ustawy o radiofonii i telewizji koncesja może być cofnięta, jeżeli nastąpi przejęcie bezpośredniej lub pośredniej kontroli nad działalnością nadawcy przez inna osobę. Powyższy przepis pozostawia sposób rozstrzygnięcia sprawy administracyjnej uznaniu Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Uznaniem administracyjnym jest możliwość wyboru przez organ administracyjny skutku prawnego, jaki wywoła działanie władcze organu. Organ w danym stanie faktycznym, gdy zachodzi sytuacja opisana w hipotezie normy, wybiera którąś z możliwych alternatyw. W doktrynie podkreśla się, że o uznaniu administracyjnym świadczą zwroty „organ może”, „organowi służy prawo”, „dopuszcza się” itp. Uznanie administracyjne to uprawnienie i obowiązek dla organu administracyjnego znalezienia najlepszego rozstrzygnięcia ze skali rozstrzygnięć w danej sprawie.

Jednocześnie należy stwierdzić, iż uznanie organu administracyjnego nie może nosić cech dowolności. Wypowiadał się o tym wielokrotnie sądy administracyjne: „decyzja powinna być zatem wynikiem wszechstronnej oceny konkretnego przypadku dokonanej na podstawie analizy całokształtu materiału dowodowego sprawy, przy uwzględnieniu zasad postępowania przewidzianych w kodeksie postępowania administracyjnego (…)” [wyrok NSA z dnia 26 maja 1981 r., SA 810/81, ONSA 1981, nr 1, poz. 45]. „Skorzystanie przez organ administracyjny z uznania oznacza zatem, iż organ ten ma prawo wyboru treści rozstrzygnięcia; wybór ten nie może być jednak dowolny” [wyrok NSA z dnia 2 lutego 1996 r., II SA 2875/95, Wokanda 1996, nr 6, s. 32 i n.]. Granice uznania administracyjnego znajdują wyraz w przepisach prawa, a konkretnie w zasadach ogólnych Kodeksu postępowania administracyjnego (art. 7 – 11).

Ograny administracji uprawnione są do własnej oceny interesu społecznego i słuszności interesu obywatela. Każdorazowo o treści podejmowanego rozstrzygnięcia decydują okoliczności konkretnego przypadku, konkretnej sprawy administracyjnej.
Ocena sytuacji, w których zasadne będzie cofnięcie koncesji w przypadku przejęcia kontroli nad nadawcą przez inną osobę wymaga sprecyzowania pojęć interesu społecznego oraz interesu obywateli, które winny być ważone przez organ decyzyjny w procesie decyzyjnym. Pojęcia te nie zostały ustawowo zdefiniowane i traktowane są jako należące do kategorii pojęć niedookreślonych. Interes społeczny jest nieraz traktowany jako odpowiednik interesu państwowego oraz interesu publicznego, należy jednak zastrzec, że nie jest on kategorią jednolitą. Wątpliwości interpretacyjne budzić może pojęcie słusznego interesu obywateli. Wskazuje się, że interes obywatela powinien być słuszny w sensie obiektywnym, a nie opartym na osobistym, subiektywnym przeświadczeniu obywatela o słuszności swojego interesu.

W każdym przypadku, w postępowaniu w sprawie cofnięcia koncesji na podstawie art. 38 ust. 2 pkt 4 ustawy o radiofonii i telewizji, Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji ma obowiązek nadać wyżej wskazanym pojęciom „interes społeczny” i „słuszny interes obywateli” odpowiednią treść, a pojęcia te powinny być interpretowane przez pryzmat zadań i celów postawionych przez ustawodawcę.

Jak już wcześniej wskazano, na podstawie art. 213 Konstytucji, Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji jest strażnikiem wolności słowa, prawa do informacji oraz interesu publicznego w radiofonii i telewizji. Ustawa o radiofonii i telewizji doprecyzowuje zadania postawione Krajowej Radzie, stanowiąc, że stoi ona na straży wolności słowa w radiu i telewizji, samodzielności nadawców oraz zapewnia otwarty i pluralistyczny charakter radiofonii i telewizji.

Krajowa Rada musi zatem brać pod uwagę wskazane w tych aktach wartości takie jak: zapewnienie trwałości koncesji (art. 37 ust. 1 pkt 1 ustawy o radiofonii i telewizji w zw. art. 47 ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. Nr 173, poz. 1807 z późn. zm.), uniemożliwienie, aby koncesja wydana osobie prawnej służyła innej osobie prawnej, a także wyrażoną w art. 6 ust. 1 ustawy o radiofonii i telewizji zasadę samodzielności nadawców.

Według komentarza do art. 38 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (Dz.U.93.7.34), [w:] J. Sobczak, Radiofonia i telewizja. Komentarz, Zakamycze, 2001 „uregulowanie pozwalające na cofnięcie koncesji w wypadku przejęcia bezpośredniej lub pośredniej kontroli na działalnością nadawcy przez inny podmiot ma zapewnić ochronę trwałości koncesji oraz uniemożliwić to, aby koncesja wydana określonej osobie fizycznej lub prawnej mogła służyć bez zgody KRRiT innym jednostkom. Przejęcie kontroli może nastąpić w wyniku sprzedaży przedsiębiorstwa, odstąpienia udziałów, ubezwłasnowolnienia posiadacza koncesji i ustanowienia dla niego opiekuna”.

Reasumując, Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji podejmując rozstrzygnięcie dotyczące cofnięcia koncesji Nr 194/P/2005-T uznała, że dalsze wykonywanie koncesji przez Koncesjonariusza stanowi zagrożenie dla interesu społecznego, a interes strony nie może być uznany za słuszny i nie może usprawiedliwiać innego rozstrzygnięcia.

W wyroku z dnia 6 lutego 1995 roku (II S.A. 1835/93, ONSA 1996, nr 1, poz. 36) Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, iż „1. Koncesja na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług ochrony osób i mienia nie upoważnia ani do świadczenia pomocy prawnej w ściąganiu długów, ani do prowadzenia egzekucji długów przez podmiot koncesjonowany. 2. Podmiot koncesjonowany nie może przenieść swoich uprawnień do prowadzenia działalności gospodarczej na osobę trzecią w całości ani w części. 3. W aspekcie art. 7 k.p.a., to jest zasady uwzględnienia interesu społecznego i słusznego interesu strony, należy mieć na względzie, że korzystanie z uprawnień w sposób niezgodny z prawem, przez prawo zabroniony, w tym zwłaszcza zagrożony konstytucyjnie chronionym dobrom innych obywateli, zarówno narusza interes społeczny, jak i powoduje, że interes naruszającego nie może być uznany za słuszny”. 

Należy podkreślić, iż KRRiT będąc strażnikiem praworządności i ładu medialnego nie może akceptować działań zmierzających do omijania prawa.

O powyższym korzystaniu z uprawnień niezgodnie z prawem świadczą następujące okoliczności związane z wykonywaniem posiadanych koncesji przez spółkę „Telewizja ODRA” Sp. z o.o.:

- przejęcie kontroli nad spółką „Telewizja ODRA” Sp. z o.o. przez innego nadawcę (Polskie Media), które skutkuje tym, iż „omijane jest prawo”, gdyż nadawca 
„Polskie Media” S.A. nie ma uprawnienia skonkretyzowanego w koncesji do rozpowszechniania swojego programu (TV 4) na obszarze objętym zasięgiem stacji nadawczej Koncesjonariusza;

- faktyczne wykorzystywanie częstotliwości radiodyfuzji naziemnej, która jest dobrem rzadkim, przez podmiot, który przejął kontrolę nad działalnością Koncesjonariusza. Spółka „Polskie Media” S.A. nie brała udziału w postępowaniu koncesyjnym, czyli uzyskała uprawnienie do rozpowszechniania swojego programu ponadregionalnego (TV 4) na obszarze objętym zasięgiem wskazanym w koncesji poza procedurą publicznego ogłoszenia przewidzianą w ustawie o radiofonii i telewizji;

- pogwałcenie zasady równości, gdyż inni nadawcy, chcący wykorzystywać dobro rzadkie, jakimi są częstotliwości radiodyfuzji naziemnej, nie mogli ubiegać się o koncesję na rozpowszechnianie swojego programu o charakterze ponadregionalnym na tym terenie, z powodu braku tak sformułowanego ogłoszenia. W przypadku koncesji na nadawanie lokalnego, dwugodzinnego programu telewizyjnego, jakim jest program Telewizji ODRA, oraz przez pozostałe 22 godziny programu o innym charakterze – „TV 4”, naruszenie ww. zasady jest szczególnie wyraźne w sytuacji przejęcia kontroli przez innego nadawcę (spółkę „Polskie Media” S.A.) nad działalnością nadawcy lokalnego;

- spółka „Telewizja ODRA” Sp. z o.o. miała nadawać program lokalny i być ewentualnie wspierana przez nadawcę ponadregionalnego (zgodnie z Ogłoszeniem Przewodniczącej KRRiT z dnia 16 grudnia 2003 roku), a nie a nie częścią programu o charakterze ponadregionalnym, co jest jednocześnie niezgodne z interesem odbiorców na obszarze objętym zasięgiem nadawania programu, którzy mieli mieć możliwość oglądania programu o tematyce lokalnej, zgodnie z warunkami określonymi w wydanej koncesji.


Powyższe fakty jednoznacznie wynikały z zebranych dowodów, w tym z deklaracji i pism składanych przez Koncesjonariusza, analiz publikacji prasowych, a także wyników monitoringu programów nadawanych przez spółkę „Telewizja ODRA” Sp. z o.o.

Nie ulega wątpliwości, że w przypadku nadawców lokalnych, którzy wykorzystując dobro rzadkie jakim są kanały naziemne rozpowszechniają programy lokalne Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji ma do czynienia z postępującym od wielu lat przejmowaniem kontroli nad tymi podmiotami i ich działalnością. Wyraźne symptomy takiego zjawiska widoczne były w trakcie przygotowań do tzw ponownego procesu koncesyjnego i prac związanych z formułowaniem warunków koncesjonowanej działalności gospodarczej, które znalazły się w Ogłoszeniu z dnia 16 grudnia 2003 r. Dotychczasowi nadawcy lokalni zostali skupieni w sieci ODRA, która jako „Telewizja ODRA” SP. z o.o. przystąpiła do postępowań koncesyjnych.
Jak się okazało, na podstawie przeprowadzonych monitoringów, rzeczywistym celem wnioskodawców nie było nadawanie programów lokalnych, ale uzyskanie kanałów dla celów zwiększenia zasięgu programu „TV 4”, którego nadawcą jest Spółka „Polskie Media” S.A. Znamienne, że Spółka „Trans Media Group” Sp. z o.o. udziałowiec „Telewizji ODRA” Sp. z o.o. posiadała w czasie gdy toczyło się postępowanie koncesyjne 74,6 % akcji i 84,1 % głosów na Walnym Zgromadzeniu Akcjonariuszy spółki „Polskie Media” S.A. – nadawcy programu „TV 4”. 
Wydaje się, że p. Andrzej Kuchar – udziałowiec „Trans Media Group” Sp. z o.o., a pośrednio zarówno „Telewizji ODRA” Sp. z o.o., jak i „Polskich Mediów” S.A. przedstawiając koncepcję funkcjonowania nadawców lokalnych dążył faktycznie do rozwoju terytorialnego innego programu – „TV 4” z pominięciem procedury koncesyjnej, w której możliwym było, że „TV 4”. musiałyby się zmierzyć z nadawcami innych programów o charakterze ponadregionalnym takimi jak „TVN” lub „TV Puls”. Dobitnie obrazuje to stosunek 2 godzin programu lokalnego do 22 godzin programu rozprowadzanego. Wykorzystując troskę organu regulacyjnego o treści lokalne, udało mu się osiągnąć przychylność KRRiT do zaprezentowanej koncepcji, co znalazło wyraz w formule Ogłoszenia. 
Dalsze przejmowanie kontroli nad nadawcą lokalnym i programami lokalnymi miało miejsce już w trakcie postępowania koncesyjnego o czym nie poinformowano KRRiT i kontynuowane było po uzyskaniu przez „Telewizję ODRA” Sp. z o.o. koncesji. Nie pozostało to bez wpływu na działalność nadawcy programów lokalnych i wykonywanie koncesji. Program lokalny był marginalizowany lub w ogóle nie nadawany kosztem programu „TV 4”, który mógł być rozpowszechniany w pełniejszym wymiarze. 
W ten sposób ostatecznie okazało się, że idea telewizji lokalnych na kanałach naziemnych nie sprawdziła się. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji formułując Ogłoszenie z dnia 16 grudnia 2003 roku pomimo wątpliwości postanowiła stworzyć możliwości rozwoju inicjatywie lokalnej. Niestety nadawca „Telewizja ODRA” Sp. z o.o. nie wykorzystał tej szansy. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji nie widzi również szans na zmianę tej sytuacji. „Telewizja ODRA” Sp. z o.o. straciła swój lokalny charakter i jest silnie powiązana kapitałowo z nadawcą programu „TV 4”. 

Należy podkreślić, że nadawca zaczął wykonywać działalność zgodnie z Koncesją dopiero w obawie przed utratą Koncesji. Należy jednak przypuszczać, że obawa dotyczy przede wszystkim tego, że utrata Koncesji wiązać się będzie z utratą prawa do emitowania programu „TV 4” i zmniejszeniem zasięgu tego programu. Dotychczasowa działalność nadawcy nie daje podstaw aby sądzić, że prawidłowe wykonywanie koncesji będzie mieć charakter trwały i rzeczywiście program lokalny będzie tworzony, i rozpowszechniany zgodnie z koncesją. 

Należy zaznaczyć, że ze względu na istotę koncesji jako instrumentu ograniczającego wolność gospodarczą, należyte wykonywanie działalności objętej koncesją stanowi ważny interes publiczny (taki pogląd znajduje odzwierciedlenie w piśmiennictwie – Kohutek K. w Komentarzu do art. 46 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, LEX/el 2005).


Spółka „Polskie Media” S.A. wywiera decydujący i negatywny wpływ na Spółkę-Koncesjonariusza, o czym świadczą rażące naruszenia postanowień koncesji. 

W sytuacji, gdy materiał dowodowy wskazuje, że nadawca nie wykonuje działalności koncesjonowanej na warunkach, które sam proponował przed publikacją Ogłoszenia i następnie deklarował w postępowaniu koncesyjnym, w interesie społecznym jest cofnąć koncesję, a zwolnione kanały rozdysponować w nowym postępowaniu, na podstawie nowego Ogłoszenia – na przykład na rozszerzenie zasięgu już nadawanych programów. W takiej sytuacji nic nie stoi na przeszkodzie, aby Spółka „Polskie Media” S.A. złożyła wniosek i ubiegała się o rozszerzenie koncesji na program „TV 4” w zwolnionych lokalizacjach.

W świetle powyższych okoliczności Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji uznała, iż spełnione zostały przesłanki do cofnięcia koncesji, wskazane w art. 38 ust. 2 pkt 4 ustawy o radiofonii i telewizji.

W związku z powyższym w dniu 17 lipca 2007 roku KRRiT podjęła Uchwałę Nr 417/2007 o cofnięciu koncesji Nr 194/P/2005-T, wydanej spółce „Telewizja ODRA” Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na rozpowszechnianie programu telewizyjnego pod nazwą „ODRA – Jelenia Góra”.

Wobec tego należało postanowić jak na wstępie.

Zgodnie z art. 127 § 3 Kodeksu postępowania administracyjnego stronie przysługuje prawo do złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy do Przewodniczącej Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w terminie czternastu dni od dnia doręczenia niniejszej decyzji.




  
Elżbieta KRUK

Otrzymują:

1. „Telewizja ODRA” Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie;

2. Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej;

3. a/a.

1
2

