	[image: image1.png]



PRZEWODNICZĄCY
Krajowej Rady Radiofonii

i Telewizji
	
	   Warszawa, dnia 6 listopada 2009 roku


„Telewizja ODRA” Sp. z o.o.
Al. Stanów Zjednoczonych 53

04-028 Warszawa
D E C Y Z J A  Nr DK – 301/2009
Na podstawie art. 33 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii 
i telewizji (Dz.U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2531 z późn. zm.) oraz art. 138 § 1 pkt 2 w zw. z art. 127 § 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 26 września 2007 roku spółki „Telewizja ODRA” Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie o ponowne rozpatrzenie sprawy zakończonej wydaniem decyzji Przewodniczącego KRRiT Nr DK - 300/2007 z dnia 13 września 2007 roku oraz w wykonaniu Uchwały Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Nr 378/2009 z dnia 24 września 2009 roku 

postanawia się:
1.
Uchylić decyzję Przewodniczącego KRRiT Nr DK - 300/2007 z dnia 13 września 2007 roku w sprawie cofnięcia koncesji Nr 190/P/2005-T na rozpowszechnianie programu telewizyjnego pod nazwą „ODRA - Gorzów Wielkopolski”.
2.
Umorzyć postępowanie prowadzone na podstawie uchwały Nr 662/2006 z dnia 20 grudnia 2006 roku w sprawie wszczęcia postępowania o cofnięcie koncesji Nr 190/P/2005-T wydanej spółce „Telewizja ODRA” Sp. z o.o.
U z a s a d n i e n i e
W dniu 14 kwietnia 2005 roku spółka „Telewizja ODRA” Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (obecnie w Warszawie) uzyskała koncesję Nr 190/P/2005-T na rozpowszechnianie programu telewizyjnego pod nazwą „ODRA - Gorzów Wielkopolski”.

Przewodniczący KRRiT wydał decyzję Nr DK - 300/2007 z dnia 13 września 2007 roku w sprawie cofnięcia ww. koncesji. Przesłankę cofnięcia koncesji stanowił art. 38 ust. 2 pkt 4 ustawy o radiofonii i telewizji, zgodnie z którym koncesja może być cofnięta, jeżeli nastąpi przejęcie bezpośredniej lub pośredniej kontroli nad działalnością nadawcy przez inną osobę.
Koncesja Nr 190/P/2005-T została cofnięta na skutek przejęcia kontroli nad działalnością spółki „Telewizja ODRA” Sp. z o.o. przez inną osobę - spółkę „Polskie Media” S.A. W uzasadnieniu decyzji Nr DK - 300/2007 Przewodniczący KRRiT wskazał m.in., iż:
- Telewizja ODRA w trakcie postępowania o udzielenie koncesji zataiła przed organem koncesyjnym fakt, iż spółka „Polskie Media” S.A. jest udziałowcem spółki „Telewizja ODRA” Sp. z o.o. (w dniu 29 czerwca 2005 roku Koncesjonariusz nadesłał postanowienie Sądu Rejonowego dla Wrocławia-Fabrycznej we Wrocławiu z dnia 29 lipca 2004 roku o dokonaniu wpisu w Rejestrze Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego w rubryce 7 (dane wspólników) – spółki „Polskie Media” S.A., posiadającej 10 udziałów w spółce „Telewizja ODRA” Sp. z o.o.);

- dowód w postępowaniu o cofnięcie koncesji na podstawie art. 38 ust. 2 pkt 4 ustawy o radiofonii i telewizji, poza okolicznościami związanymi z udokumentowanymi zmianami właścicielskimi stanowiły również wyniki monitoringu prowadzenia działalności programowej przez „Telewizję ODRA” Sp. z o.o. i wypełniania warunków otrzymanych koncesji;

- Koncesjonariusz nie rozpoczął nadawania programu „ODRA - Gorzów Wielkopolski” w terminie ustalonym w koncesji. W koncesji wydanej w dniu 14 kwietnia 2005 roku został określony termin uruchomienia emisji programu – nie później niż w ciągu trzech miesięcy od daty wydania koncesji. Termin ten zatem przypadał na dzień 14 lipca 2005 roku. Rok później tj. 7 sierpnia 2006 roku Koncesjonariusz na wezwanie do nadesłania materiału poemisyjnego skierowane przez Departament Programowy Biura KRRiT poinformował, że dopiero w dniu 15 czerwca 2006 roku rozpoczęły się prace przygotowawcze do stworzenia ośrodka wspólnego do wytwarzania programów lokalnych dla Szczecina, Koszalina, Gorzowa Wielkopolskiego i Zielonej Góry. Koncesjonariusz oświadczył, że program lokalny „ODRA - Gorzów Wielkopolski” nie jest emitowany lecz w całości wypełniony programem „TV 4” (co oznacza, że na przyznanym w koncesji kanale telewizyjnym był w pełnym dobowym wymiarze odbierany program „TV 4”);

- z informacji przedstawionych przez Koncesjonariusza jednoznacznie wynikało, że dzięki przejęciu kontroli nad działalnością nadawcy, podmiot inny niż Koncesjonariusz przez ponad rok w pełni tj. 24 godziny na dobę korzystał z uprawnień wynikających z koncesji Nr 190/P/2005-T, mając w ten sposób możliwość dotarcia ze swoją ofertą programową – „TV 4” i reklamową do odbiorców w pełnym dobowym czasie rozpowszechniania programu;
- pomimo wezwania z dnia 19 września 2006 roku do natychmiastowej emisji programu Koncesjonariusz nie podjął pełnej realizacji koncesji Nr 190/P/2005-T, zgodnie z jej warunkami określonymi w pkt. od I do VIII. Wyniki monitoringu programu „ODRA – Gorzów Wielkopolski”, wyemitowanego w dniach 9 – 15 października 2006 roku (próba 1 tygodnia), wskazywały, iż Koncesjonariusz nie realizował trzech punktów koncesji istotnych ze względu na lokalny charakter programu, które dotyczyły dobowego czasu nadawania programu, udziału audycji premierowych w programie odnoszących się do tematyki lokalnej i oznaczania programu na antenie pełną nazwą zapisaną w koncesji. Monitoring wykazał, że przez niektóre dni tygodnia program nadawany był przez niepełne 2 godziny na dobę (na przykład: piątek - 1 godzina i 44 minuty). W pozostałym czasie transmitowany był program „TV 4”. Monitoring wykazał, iż czas emisji audycji premierowych dotyczących tematyki lokalnej wynosił średnio na dobę 40 minut, zamiast 1 godziny. Najmniej nawet 2 minuty. Ponadto podczas nadawania programu pojawiała się na ekranie jako logo stacji jedynie nazwa „ODRA”. Wobec tego koncesja nie była realizowana także w zakresie oznaczania programu na ekranie przez jego nazwę zapisaną w koncesji. Jednocześnie warto zauważyć, że wystąpiły sytuacje, iż program nie był nadawany przez 2 godziny, co tym samym umożliwiło dłuższą emisję programu „TV 4”. Wydawałoby się też, że zaledwie o 20 minut krótszy czas emisji audycji premierowych dotyczących tematyki lokalnej od wskazanego w Koncesji nie stanowi poważnego uchybienia, jednakże w rzeczywistości oznacza to, iż czas ten był krótszy o 1/3 niż wymagany. W sytuacji, gdy było to tylko 2 minuty stanowiło to zaledwie około 1,5% wymaganego czasu;

- w piśmie z dnia 28 czerwca 2007 roku Koncesjonariusz poinformował Przewodniczącego KRRiT o aktualnych zmianach struktury kapitałowej spółki „Telewizja ODRA” Sp. z o.o., dokonanych na podstawie umowy sprzedaży udziałów zawartej pomiędzy „Trans-Media Group” Sp. z o.o., a spółką „Polskie Media” S.A. Zmiany zostały zarejestrowane przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego w dniu 20 czerwca 2007 roku. Zgodnie informacją zawartą w ww. piśmie (do którego został dołączony odpis z KRS z dnia 28 czerwca 2007 roku) spółka „Trans-Media Group” Sp. z o.o. posiada 52% udziałów w kapitale zakładowym i 52% głosów na Zgromadzeniu Wspólników Koncesjonariusza, natomiast spółka „Polskie Media” S.A. 48% udziałów w kapitale zakładowym i 48% głosów na Zgromadzeniu Wspólników Koncesjonariusza. Natomiast z uzyskanych w toku postępowania (tj. w dniu 11 lipca 2007 roku) przez KRRiT informacji z Krajowego Rejestru Sądowego wynikało, iż powiązania kapitałowe pomiędzy spółką „Telewizja ODRA” Sp. z o.o., a spółką „Polskie Media” S.A. przedstawiały się następująco: Spółka „Trans-Media Group” Sp. z o.o. posiada 74,6 % akcji i 80,9 % głosów w spółce „Polskie Media” S.A., natomiast w spółce „Telewizja ODRA” Sp. z o.o. posiada 52 % udziałów bezpośrednio i 35,8 % pośrednio przez spółkę „Polskie Media” S.A. Ponadto, spółka „Trans-Media Group” Sp. z o.o. przestała być własnością jednego udziałowca, tj. Pana Andrzeja Kuchara (co, dotychczas wynikało z dokumentacji zawartej we wnioskach koncesyjnych) i należy do dwóch nowych udziałowców – zagranicznych osób prawnych: Rexon Overseas Limited z siedzibą w Nikozji (Republika Cypru), która posiada 85 % udziałów i Monsunny Limited z siedzibą w Nikozji (Republika Cypru), posiadającą 15 % udziałów. Spółka Rexon Overseas Limited jest również udziałowcem bezpośrednim w spółce „Polskie Media” S.A., w której posiada 18,3 % akcji i 13,7 % głosów. W związku z powyższym zarówno spółka „Polskie Media” S.A., jak i „Telewizja ODRA” Sp. z o.o. są spółkami pośrednio kontrolowanymi przez Rexon Overseas Limited z siedzibą w Nikozji. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji nie była informowana w toku postępowania o udzielenie koncesji o powyżej wskazanych zmianach w strukturze właścicielskiej udziałowca – spółki „Trans-Media Group” Sp. z o.o., które zostały wpisane postanowieniem Sądu z dnia 15 grudnia 2004 roku w aktach rejestrowych spółki „Trans-Media Group” Sp. z o.o. w Krajowym Rejestrze Sądowym – Rejestrze Przedsiębiorców;

- mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że same zmiany kapitałowe w spółce „Telewizji ODRA” Sp. z o.o. nie mogły mieć decydującego znaczenia w zakresie badania przesłanek przejęcia bezpośredniej lub pośredniej kontroli nad działalnością Spółki-Koncesjonariusza oraz podstaw do cofnięcia koncesji. Dopiero analiza wpływu jaki wywierała spółka „Polskie Media” S.A. udziałowiec „Telewizji ODRA” Sp. z o.o. na działalność Koncesjonariusza w zakresie realizacji Koncesji, dawała podstawę do podjęcia rozstrzygnięcia czy zachodzą przesłanki do cofnięcia koncesji;

- w uzasadnieniu stwierdzono, iż obecna sytuacja godzi w ład medialny, a także, że nastąpiła utrata samodzielności przez spółkę „Telewizję ODRA” Sp. z o.o. Nie ma przy tym znaczenia, że Koncesjonariusz poinformował o zmniejszeniu przez spółkę „Polskie Media” S.A. udziału w kapitale zakładowym poniżej 50%, gdyż w świetle dotychczasowych doświadczeń nie ulega wątpliwości, że podmioty, od których zależna jest spółka „Telewizja ODRA” Sp. z o.o. zainteresowane są przede wszystkim w rozszerzaniu zasięgu programu „TV 4” w pełnym wymiarze dobowym;

- spółka „Telewizja ODRA” Sp. z o.o. miała nadawać program lokalny i być ewentualnie wspierana przez nadawcę ponadregionalnego (zgodnie z Ogłoszeniem Przewodniczącego KRRiT z dnia 16 grudnia 2003 roku), a nie częścią programu o charakterze ponadregionalnym, co jest jednocześnie niezgodne z interesem odbiorców na obszarze objętym zasięgiem nadawania programu, którzy mieli mieć możliwość oglądania programu o tematyce lokalnej, zgodnie z warunkami określonymi w wydanej koncesji; na podstawie przeprowadzonych monitoringów można wywnioskować, że rzeczywistym celem wnioskodawców nie było nadawanie programów lokalnych, ale uzyskanie kanałów dla celów zwiększenia zasięgu programu „TV 4”, którego nadawcą jest spółka „Polskie Media” S.A.;

- przejmowanie kontroli nad nadawcą lokalnym i programami lokalnymi miało miejsce już w trakcie postępowania koncesyjnego, o czym KRRiT nie była informowana, a następnie kontynuowane po uzyskaniu przez „Telewizję ODRA” Sp. z o.o. koncesji. Nie pozostało to bez wpływu na działalność nadawcy programów lokalnych i wykonywanie koncesji. Program lokalny był marginalizowany lub w ogóle nie nadawany kosztem programu „TV 4”, który mógł być rozpowszechniany w pełniejszym wymiarze. KRRiT uznała, że nie widzi również szans na zmianę tej sytuacji. „Telewizja ODRA” Sp. z o.o. straciła swój lokalny charakter i jest silnie powiązana kapitałowo z nadawcą programu „TV 4”. Dotychczasowa działalność nadawcy nie daje podstaw aby sądzić, że prawidłowe wykonywanie koncesji będzie mieć charakter trwały oraz, że program lokalny będzie rzeczywiście tworzony i rozpowszechniany zgodnie z koncesją. Ze względu na istotę koncesji, jako instrumentu ograniczającego wolność gospodarczą, należyte wykonywanie działalności objętej koncesją stanowi ważny interes publiczny. Spółka „Polskie Media” S.A. wywiera decydujący i negatywny wpływ na Spółkę-Koncesjonariusza, o czym świadczą rażące naruszenia postanowień koncesji.
W świetle ww. okoliczności KRRiT uznała, iż spełnione zostały przesłanki do cofnięcia koncesji, wskazane w art. 38 ust. 2 pkt 4 ustawy o radiofonii i telewizji.

Zgodnie z art. 127 ( 3 k.p.a. stronie postępowania przysługiwało prawo do złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy do Przewodniczącego KRRiT w terminie czternastu dni od dnia doręczenia decyzji.
Pismem z dnia 26 września 2007 roku Koncesjonariusz wniósł o ponowne rozpatrzenie sprawy zakończonej decyzją Nr DK - 300/2007, uchylenie tej decyzji w całości oraz mając na uwadze ostrożność procesową – uchylenie i przekazanie sprawy do ponownego rozpatrzenia przez organ I instancji, ze względu na potrzebę przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego w znaczącej części.
Wniosek został złożony w terminie określonym w art. 127 § 3 w związku z art. 129 § 2 k.p.a.
Spółka „Telewizja ODRA” Sp. z o.o. we wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy stwierdziła, iż zaskarżona decyzja w rażący sposób narusza prawo procesowe i materialne. Zdaniem Wnioskodawcy działania KRRiT oraz organu koncesyjnego – Przewodniczącego KRRiT, naruszają elementarne zasady postępowania administracyjnego. Wnioskodawca podniósł następujące zarzuty w stosunku do zaskarżonej decyzji Nr DK - 300/2007:
1.
Naruszenie zasady oficjalności oraz dwuinstancyjności postępowania. Przewodniczący KRRiT w sposób rażący naruszył art. 7, 77 § 1 oraz 107 § 3 k.p.a., ponieważ uzasadnienie decyzji nie zawiera elementów wskazanych w tych przepisach w zakresie postępowania dowodowego. Według Wnioskodawcy z treści uzasadnienia wynika także, że to nie organ koncesyjny (Przewodniczący KRRiT) przeprowadził postępowanie dowodowe – zresztą w sposób wadliwy – lecz KRRiT. Według Wnioskodawcy zachodzi uzasadniona obawa, że sprawę w istocie rozstrzygał inny organ, niż ten, który został do tego powołany. Krajowa Rada – jako organ kolegialny – naruszyła obowiązujące przepisy dotyczące właściwości jej działania, postępowanie prowadził organ niewłaściwy. Powinno to skutkować nie tylko uchyleniem zaskarżonej decyzji, ale wręcz stwierdzeniem jej nieważności na podstawie art. 156 § 1 pkt 1 k.p.a. Przewodniczący KRRiT nie przeprowadził postępowania dowodowego, natomiast oparł się na ustaleniach organu, który kompetencji do tego nie posiada. W związku z powyższym organ koncesyjny rozstrzygając wniosek w trybie odwoławczym (art. 138 § 1 pkt 2 k.p.a.), chcąc dać stronie szanse uczestnictwa w postępowaniu dowodowym przed właściwym organem, powinien strzec fundamentalnej dla postępowania administracyjnego zasady dwuinstancyjności postępowania (art. 15 k.p.a.);
2.
Naruszenie zasady praworządności i norm regulujących ustrojowe relacje między Krajową Radą, a jej Przewodniczącym. Zaskarżona decyzja w sposób rażący narusza art. 6 k.p.a. w zw. z art. 6 ust. 1 i art. 33 ust. 3 ustawy o radiofonii i telewizji oraz art. 213 ust. 1 Konstytucji RP. Wnioskodawca wskazał na treść art. 33 ust. 2 i 3 ustawy o radiofonii i telewizji oraz stwierdził, że naruszono zasadę praworządności, ponieważ organ koncesyjny zobowiązany do przestrzegania przepisów prawa (o charakterze procesowym, materialno-prawnym oraz ustrojowym) zaakceptował nadużycie kompetencji przez KRRiT, które zostały zgodnie z regulacją ustrojową i ustawą o radiofonii i telewizji wyłącznie powierzone Przewodniczącemu KRRiT. Wnioskodawca powołał się na treść orzeczenia NSA z dnia 18 marca 1998 roku oraz uchwały TK z dnia 10 maja 1994 roku. Następnie wskazał na konstytucyjny status KRRiT i podkreślił, że nie posiada ona kompetencji do prowadzenia postępowania koncesyjnego. Z wykładni językowej postanowień konstytucyjnych nie wypływają żadne uprawnienia dla Krajowej Rady o charakterze wykonawczym, władczym wobec nadawców radiofonicznych i telewizyjnych. Oznacza to, iż „uchwała Krajowej Rady w przedmiotowej sprawie daleko wykracza poza konstytucyjne umocowanie tego organu, która została potwierdzona także w przepisach ustawy o radiofonii i telewizji (art. 6)”;
3.
Naruszenie granic uznania administracyjnego. Jak wskazał Wnioskodawca zaskarżona decyzja została wydana w sposób arbitralny i dyskrecjonalny, 
co w sposób rażący narusza zasadę równoważenia interesu społecznego i słusznego interesu strony (art. 7 in fine k.p.a.) oraz dyspozycję art. 38 ust. 2 ustawy o radiofonii i telewizji. Wnioskodawca stwierdził, że organ administracji publicznej wydając decyzję administracyjną jest zobowiązany do załatwienia sprawy w sposób zgodny ze słusznym interesem obywatela, jeżeli nie stoi temu na przeszkodzie interes społeczny. Wnioskodawca powołał się na orzecznictwo (wyrok NSA z dnia 11 czerwca 1981 roku, sygn. akt SA 820/81) oraz na doktrynę prawa (J. Borkowski, J. Łętowski), która przyjmuje, że art. 7 in fine k.p.a. formułuje konstrukcję domniemania pozytywnej decyzji dla strony gdy organ działa na podstawie uznania administracyjnego. Wnioskodawca wskazał, że organ administracji jest zobowiązany do kierowania się interesem obywatela, aż do granic naruszenia interesu społecznego. Natomiast Krajowa Rada w uzasadnieniu do zaskarżonej decyzji, przedstawiając poglądy doktryny na temat uznania, pomija powyższe domniemanie i w sposób nieusprawiedliwiony daje pierwszeństwo rzekomemu interesowi społecznemu, którego naruszenie nie zostało wykazane. Wnioskodawca odwołując się do wyroku z dnia 18 listopada 1993 roku Sądu Najwyższego (III ARN 49/93) wskazał, że przytaczając przepisy Konstytucji RP i ustawę o radiofonii i telewizji, KRRiT nie udowodnia jaki interes społeczny jest ważny w przedmiotowej sprawie i dlaczego jest na tyle ważny, że bezwzględnie wymaga ograniczenia uprawnień indywidualnych obywateli. Organ nie wykazał na czym polegało naruszenie interesu społecznego przez Telewizję ODRA. Według Wnioskodawcy możliwość nadawania programów lokalnych, nawet w mniejszym wymiarze niż spodziewany, leży nie tylko w interesie partykularnym, lecz także w interesie ogólnym. W związku z powyższym zarówno organ koncesyjny jak i Krajowa Rada in corpore, w sposób nazbyt swobodny interpretuje pojęcie interesu społecznego, naruszając tym samym granice uznania administracyjnego. W przedmiotowym postępowaniu nie ustalono w sposób wszechstronny i rzetelny stanu faktycznego, co warunkuje możliwość korzystania z uznania administracyjnego. Świadczy o tym fakt, iż decyzja została oparta na niezweryfikowanych przekazach prasowych i wydana bez bezpośredniego przeprowadzenia dowodów przez organ. Uzasadnienie decyzji uznaniowej powinno zawierać motywy potwierdzające zasadność dokonanego przez organ wyboru, natomiast dokonane rozstrzygnięcie ma charakter autorytarny, co stanowi rażące nadużycie kompetencji;
4.
Naruszenie zasady pogłębiania zaufania obywateli do organów Państwa. Zasada wynikająca z art. 8 k.p.a. została w rażący sposób naruszona w związku ze zmianą stanowiska przez KRRiT w zakresie charakteru udzielanej koncesji. Wnioskodawca wskazał, że organ koncesyjny przyjął formułę ogłoszenia, która zakładała nadawanie własnego programu lokalnego przez 2 godziny na dobę oraz że przez 22 godziny kanał będzie służyć do rozpowszechniania programu innego nadawcy naziemnego. Następnie w zaskarżonej decyzji organ koncesyjny stwierdził, że nastąpiło naruszenie zasady równości, w tym znaczeniu, iż z racji sformułowania ogłoszenia, nie przystąpili do niego nadawcy ponadregionalni. Wnioskodawca powołał się na wyrok NSA z dnia 8 kwietnia 1998 roku (I SA/Łd 652/97) oraz stwierdził, że taka zmienność poglądów wyrażonych w decyzjach organów administracji jest podstawą do uznania takich działań za godzące w zasadę pogłębiania zaufania obywateli do organów Państwa. Za rażące naruszenie ww. zasady Wnioskodawca uznał także przeprowadzenie postępowania dowodowego przez organ niewłaściwy w sprawie, prowadzenie postępowania w znacznym stopniu w oparciu o materiały prasowe (które nie mogą stanowić wiarygodnego dowodu) oraz przypuszczenia organu niezweryfikowane w postępowaniu dowodowym;
5.
Naruszenie zasady oceny dowodów. Wnioskodawca odwołał się do zasady oficjalności w postępowaniu dowodowym oraz wskazał na treść art. 80 k.p.a. Według Wnioskodawcy zarówno Krajowa Rada, jak i organ koncesyjny nie przeprowadzili w sposób wyczerpujący postępowania dowodowego w niniejszej sprawie. Wnioskodawca powołał się na wyrok NSA z dnia 19 marca 1981 roku (sygn. akt SA 234/81) i stwierdził, że nastąpiło uchybienie przepisom postępowania administracyjnego, skutkujące wadliwością decyzji. Wnioskodawca wskazał, że w uzasadnieniu powołano się na wyniki monitoringu programu Telewizji ODRA, zgodnie z którym czas emisji audycji premierowych dotyczących tematyki lokalnej wynosił przeciętnie kilkanaście minut poniżej 1 godziny, natomiast nie podano żadnych szczegółowych danych ani raportów zawierających dokładną datę, godzinę, czas emisji i tytułów programów. Według Wnioskodawcy pozostałe opinie na ten temat przytoczone w uzasadnieniu również nie znajdują potwierdzenia w materiale dowodowym. Nie został przedstawiony żaden szczegółowy raport pozwalający na rzeczywistą ocenę dokonanych naruszeń i wskazujący na konkretne terminy i osoby dokonujące monitoringu. Irracjonalne jest także twierdzenie, że nadawca nie zachował swojego lokalnego charakteru – związanego z miastami zachodniej Polski, ponieważ Spółka przeniosła swoją siedzibę do Warszawy. Według Wnioskodawcy, gdyby argumenty dotyczące utraty przez stację lokalnego charakteru oraz skrócenia nadawania programu miały istotne znaczenie to podstawę cofnięcia koncesji stanowiłby art. 38 ust. 1 pkt 2 lub 3 ustawy o radiofonii i telewizji. Jednocześnie w uzasadnieniu decyzji nie wykazano przejęcia bezpośredniej oraz pośredniej kontroli nad działalnością „Telewizja ODRA” Sp. z o.o. przez spółkę „Polskie Media” S.A. W związku z powyższym ocena materiału dowodowego dokonana przez organ wydający skarżone rozstrzygnięcie rażąco narusza reguły postępowania dowodowego;
6.
Nadinterpretacja pojęcia „przejęcie kontroli”. Wnioskodawca zarzucił zaskarżonej decyzji błędną wykładnię i niewłaściwe zastosowanie art. 4 pkt 4 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów oraz niewłaściwe zastosowanie analogii legis, poprzez użycie w uzasadnieniu legalnej definicji „przejęcia kontroli” wyrażonej w ww. artykule. Wnioskodawca powołał się na rzymską premię ubi eadem legis ratio, ibi eadem legis dispositio oraz podniósł, iż analogię stosuje się wtedy, gdy do sytuacji nie unormowanej prawnie można zastosować przepis przeznaczony do sytuacji innej, ale do niej bardzo podobnej (por. E. Smoktunowicz, Analogia w prawie administracyjnym, Łódź 1970). Wnioskodawca stwierdził, że KRRiT stosując analogię naruszyła powyższą zasadę ponieważ sytuacje normowane przez ustawę o radiofonii i telewizji oraz ustawę o ochronie konkurencji i konsumentów są różne. Wnioskodawca uważa, że w związku z treścią art. 1 ust. 2 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów przejęcie kontroli należy odnieść do sytuacji w której przejęcie prowadzi do wyeliminowania lub ograniczenia konkurencji występującej na określonym rynku. Jednocześnie Wnioskodawca odwołał się do stanowiska zawartego w wyroku Sądu Ochrony Konkurencji z dnia 16 listopada 2005 roku (sygn. XVII Ama 97/04). Według Wnioskodawcy nie można uznać, iż art. 38 ust. 2 pkt 4 ustawy o radiofonii i telewizji dotyczy bardzo podobnej sytuacji, ponieważ „nie jest rolą tego przepisu, aby KRRiT poprzez cofnięcie koncesji kształtowała stosunki konkurencyjne na rynku mediów”. Jednocześnie niedopuszczalne w sferze prawa administracyjnego jest posługiwanie się analogią na niekorzyść jednostki i innych osób, co miało miejsce w niniejszej sprawie. Wnioskodawca wskazał, że art. 38 ust. 2 pkt 4 ustawy o radiofonii i telewizji dotyczy przejęcia bezpośredniej lub pośredniej kontroli nad działalnością nadawcy, co należy uznać za pojęcie węższe niż zawarte w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów w której ustawodawca definiuje pojęcie przejęcia kontroli nad przedsiębiorcą jako takim i rozumie pod tym pojęciem wszelkie formy bezpośredniego lub pośredniego uzyskania przez przedsiębiorcę uprawnień, które osobno lub łącznie, przy uwzględnieniu wszystkich okoliczności prawnych lub faktycznych, umożliwiają wywieranie decydującego wpływu na innego przedsiębiorcę lub przedsiębiorców;
7.
Błędna interpretacja art. 38 ust. 2 pkt 4 ustawy o radiofonii i telewizji – rażące naruszenie normy materialno-prawnej. Wnioskodawca powołał się na przedstawioną organowi koncesyjnemu przed wydaniem decyzji o cofnięciu koncesji, opinię prawną dr. Maksymiliana Cherki w zakresie wykładni art. 38 ust. 2 pkt 4 ustawy o radiofonii i telewizji. Wnioskodawca stwierdził, że ww. opinia została całkowicie pominięta przez organ koncesyjny, a następnie, że organ potwierdził zawartą w tej opinii interpretację w uzasadnieniu przedmiotowej decyzji. Zarówno z ww. opinii prawnej, jak i z uzasadnienia wynika, że same zmiany kapitałowe w spółce będącej nadawcą nie świadczą o przejęciu bezpośredniej lub pośredniej kontroli nad działalnością nadawcy. Cofnięcie koncesji może nastąpić dopiero w wyniku analizy, że nastąpiło przejęcie kontroli, które polega na wywieraniu bezpośredniego lub pośredniego wpływu na działalność nadawcy w zakresie realizacji koncesji. Wnioskodawca podkreślił, że w zaskarżonej decyzji Przewodniczący KRRiT nie udowadnia, że nastąpiło bezpośrednie lub pośrednie przejęcie kontroli nad działalnością nadawcy. Zdaniem Wnioskodawcy KRRiT w chwili wydawania koncesji wiedziała, że sieć ODRA funkcjonuje na rynku retransmitując program „TV 4”. Wnioskodawca wskazał, iż z uzasadnienia decyzji wynika, że KRRiT uwzględniła ww. fakt przygotowując treść ogłoszenia, które zakładało „nadawanie programu lokalnego przez 2 godziny na dobę, oraz że w pozostałym zakresie, czyli przez 22 godziny program będzie służyć do rozprowadzania programu lokalnego”. W związku z powyższym sposób prowadzenia działalności przez nadawcę był taki sam przed, jak i po udzieleniu koncesji, co oznacza, że cofnięcie koncesji na podstawie art. 38 ust. 2 pkt 4 ustawy o radiofonii i telewizji jest bezpodstawne (z pewnością nie dowodzi tego naruszenie czasu emisji programu lokalnego o kilkanaście minut);
8.
Bezpodstawność zarzutów dotyczących „personalnych” poszlak przejęcia kontroli. Według Wnioskodawcy przedstawienie w uzasadnieniu decyzji okoliczności, że Pan Mariusz Walkiewicz – prokurent spółki „Telewizja ODRA” Sp. z o.o. jest równocześnie wiceprezesem zarządu spółki „Polskie Media” S.A., o czym KRRiT dowiedziała się 10 lipca 2007 roku, nie stanowi dowodu na to, iż nastąpiło przejęcie kontroli nad nadawcą i nie może być podstawą do cofnięcia koncesji. Wnioskodawca wskazał, że już w 2004 roku (czyli przed udzieleniem koncesji) istniały powiązania osobowe i organizacyjne w związku z osobą Pana Andrzeja Kuchara - akcjonariusza spółki „Polskie Media” S.A. („TMG” Sp. z o.o. której był właścicielem posiadała 66,713% akcji i 77,568 głosów w spółce „Polskie Media” S.A.). Ponadto, spółka „TMG” Sp. z o.o. posiadała także w marcu 2004 roku 90% udziałów w spółce „Telewizja ODRA” Sp. z o.o. Powyższe dane powinny być znane KRRiT z racji przymiotu jawności materialnej wpisu w KRS i domniemania powszechnej znajomości danych zawartych w rejestrze, a więc podniesienie tego zarzutu na etapie wykonywania koncesji nie znajduje uzasadnienia w stanie faktycznym i prawnym z chwili składania wniosku o przyznanie koncesji, z którym organ na mocy przepisów prawa mógł się zapoznać;
9.
Bezpodstawność zarzutu przejęcia kontroli. Zarzut przejęcia kontroli nad spółką „Telewizja ODRA” Sp. z o.o. przez spółkę „Polskie Media” S.A. w sferze kapitałowej należy uznać za bezpodstawny, ponieważ w Telewizji ODRA nie doszło do zmian o charakterze właścicielskim, które mogłyby wpływać pośrednio lub bezpośrednio na funkcjonowanie nadawcy, co wynika z analizy struktury udziałów i akcji w tych spółkach. W dniu 15 grudnia 2003 roku 100% udziałów w spółce „Telewizja ODRA” Sp. z o.o. należało do spółki „Trans Media Group” Sp. z o.o. (TMG), natomiast w dniu 30 stycznia 2004 roku „TMG” Sp. z o.o. posiadała 66,713% akcji i 77,568 głosów w spółce „Polskie Media” S.A. W uzasadnieniu zaskarżonej decyzji stwierdzono, że w dniu udzielenia koncesji udziałowcami Spółki-Koncesjonariusza byli „TMG” Sp. z o.o. oraz Ewa Katarzyna Andreasik Kuchar, ale nie dodano, w jakich innych spółkach udziały/akcje posiadała TMG w czasie toczącego się postępowania. Organ w uzasadnieniu przedstawił informacje z KRS uzyskane w dniu 11 lipca 2007 roku, kiedy rzekomo dowiedział się o nowym udziałowcu spółce Rexon Overseas Ltd. z siedzibą w Republice Cypru. Wnioskodawca podkreślił, że „nowy” udziałowiec posiadał 24% akcji w Polskich Mediach już 30 stycznia 2004 roku, a więc przed wydaniem koncesji. Oznacza to, iż zarzut przejęcia kontroli przez „nowego” udziałowca jest bezpodstawny. Następnie wyjaśnił, że wobec powyżej przedstawionej struktury spółki „Telewizja ODRA” Sp. z o.o., objęcie udziałów powstałych w wyniku podwyższenia kapitału, przez „Polskie Media” S.A. nie zmieniło faktycznie udziału „TMG” Sp. z o.o. w Spółce-Koncesjonariuszu. „TMG” Sp. z o.o. przed podniesieniem kapitału posiadała 89,500% (stan na 25 czerwca 2004 roku) udziałów w Telewizji ODRA i 66,713% akcji w spółce „Polskie Media” S.A. (stan na 30 stycznia 2004 roku). Według Wnioskodawcy spółka „Polskie Media” S.A. zwiększyła swój udział w spółce „Telewizja ODRA” Sp. z o.o. zgodnie z przepisami kodeksu spółek handlowych, co nie wprowadziło zmian w działalności nadawcy, gdyż w obydwu spółkach udziały i akcje posiada ta sama spółka - „TMG” Sp. z o.o. W związku z powyższym bezpodstawne są twierdzenia zawarte w zaskarżonej decyzji, że sytuacja spółki godziła w ład medialny oraz nastąpiła utrata samodzielności przez spółkę „Telewizja ODRA” Sp. z o.o.;
10.
Wadliwość zarzutów opartych na przekształceniach własnościowych Koncesjonariusza. Wnioskodawca wskazał, iż art. 494 § 1 i 2 kodeksu spółek handlowych i art. 55¹ kodeksu cywilnego, a także przepisy materialnego prawa administracyjnego i ustawy o radiofonii i telewizji nie ograniczają możliwości przekształceń własnościowych w spółkach wykonujących koncesję. Jednocześnie stwierdził, że przejęcie kontroli z art. 38 ust. 2 pkt 4 ustawy o radiofonii i telewizji, dotyczy przejęcia kontroli nad działalnością, a nie jako takich zmian właścicielskich, natomiast ograniczenia wynikające z ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów odnoszą się do ściśle określonej sytuacji – naruszenia konkurencji na rynku i nie ograniczają zbycia przedsiębiorstwa wykonującego koncesję;
11.
Bezpodstawność zarzutów dotyczących braku informowania organu koncesyjnego przez Koncesjonariusza. Wnioskodawca stwierdził, że zarzuty dotyczące nieinformowania przez Koncesjonariusza o zaistniałych zmianach właścicielskich są bezpodstawne, samo zaś określenie w koncesji (pkt XI) obowiązków informacyjnych stanowi rażące naruszenie art. 7 Konstytucji RP oraz art. 6 k.p.a., formułujących zasadę legalizmu. Według Koncesjonariusza brak jest wyraźnie przewidzianych prawem kompetencji do żądania przestawienia ww. informacji za wyjątkiem art. 10 ust. 2 ustawy o radiofonii i telewizji i zobowiązania nałożonego w decyzji administracyjnej. Jednakże umieszczenie w decyzji „zobowiązania” do udzielenia informacji należy uznać za rażące naruszenie zasady legalizmu. Jak stwierdził Wnioskodawca, sądy administracyjne podobnie oceniają umieszczenie takiego zapisu w koncesji. Wnioskodawca odwołał się do wyroku z dnia 27 lipca 2005 roku (sygn. VI SA/Wa 163/05) WSA. W związku z wyrokiem Wnioskodawca wskazał m.in., że żaden przepis ustawy o radiofonii i telewizji, poza art. 40a ust. 1, nie pozwala ingerować w sposób określony w koncesji w czynności dotyczące struktury kapitałowej Spółki-Koncesjonariusza. Art. 38 ust. 2 pkt 4 ustawy o radiofonii i telewizji stanowi tyko o możliwości cofnięcia koncesji w sytuacji przejęcia bezpośredniej lub pośredniej kontroli nad działalnością nadawcy przez inną osobę, co może nastąpić na podstawie informacji powszechnie dostępnych w Krajowym Rejestrze Sądowym. Natomiast przepisy kodeksu spółek handlowych (art. 494 § 2 i 531 §  2) nie ograniczają możliwości przekształceń własnościowych w spółkach wykonujących koncesje, a więc nie mogą być przesłanką formułowania warunków takich przekształceń w samej koncesji;
12.
Wadliwość argumentacji dotyczącej rzekomego wprowadzania w błąd organu koncesyjnego przez Koncesjonariusza. Biorąc pod uwagę przytoczoną zasadę jawności materialnej wpisu w KRS i brak podstawy prawnej „zobowiązania” Koncesjonariusza w koncesji do przekazywania informacji dotyczących zmian własnościowych, nie mają podstaw twierdzenia organu o braku posiadania informacji o wejściu do organizacji Koncesjonariusza spółki „Polskie Media” S.A., która została wpisana do KRS postanowieniem Sądu Rejonowego dla Wrocławia-Fabrycznej we Wrocławiu z dnia 29 lipca 2004 roku. Z uzasadnienia zaskarżonej decyzji wynika, że organ wiedział o uchwale Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników z dnia 17 czerwca 2007 roku o sprzedaży przez „TMG” Sp. z o.o. 10 udziałów na rzecz spółki „Polskie Media” S.A. W związku z powyższym KRRiT powinna sama sięgnąć do informacji powszechnie dostępnych w Krajowym Rejestrze Sądowym. 
Organ mógł także wystąpić do nadawcy z żądaniem na podstawie art. 10 ust. 2 ustawy o radiofonii i telewizji, czego jednak nie uczynił. Wnioskodawca 
nie nadesłał ww. postanowienia Sądu w celu wypełnienia zaległego „zobowiązania informacyjnego”, lecz postanowienie stanowiło element wniosku Telewizji ODRA o uzupełnienie zapisów koncesyjnych o informację o nowym udziałowcu. Według Wnioskodawcy o braku w przepisach obowiązującego prawa obowiązku samoczynnego informowania przez Koncesjonariusza organu o zmianach właścicielskich może świadczyć zawarte w decyzji stwierdzenie, że objęcie przez nowego wspólnika 0,5% udziałów nie jest objęte obowiązkiem informacyjnym.

W konkluzji Wnioskodawca ponowił zarzut, że przedmiotowa decyzja została wydana bezpodstawnie, przy braku prawidłowo przeprowadzonego postępowania wyjaśniającego. Według Wnioskodawcy „organ prowadzący postępowanie kierował się poza merytorycznymi (nie prawniczymi) przesłankami”.
Dokonując oceny wniosku spółki „Telewizja ODRA” Sp. z o.o. o ponowne rozpatrzenie sprawy stwierdzono, co następuje:
1.
Zaskarżona decyzja Nr DK - 300/2007 z dnia 13 września 2007 roku została wydana w wyniku postępowania o cofnięcie koncesji, które zostało wszczęte uchwałą KRRiT Nr 662/2006 z dnia 20 grudnia 2006 roku na podstawie art. 38 ust. 2 pkt 4 ustawy o radiofonii i telewizji.
Pismem z dnia 21 lutego 2007 roku nadawca został zawiadomiony o wszczęciu postępowania w sprawie cofnięcia koncesji. Informacja o wszczęciu postępowania została również podana do publicznej wiadomości, poprzez umieszczenie jej w Biuletynie Informacyjnym KRRiT;
2.
W piśmie z dnia 26 września 2007 roku strona wystąpiła na podstawie art. 127 § 3 w zw. z art. 128 k.p.a. o ponowne rozpatrzenie sprawy, uchylenie decyzji Nr DK - 300/2007 w całości, a także z ostrożności procesowej o uchylenie i przekazanie sprawy do ponownego rozpatrzenia sprawy przez organ I instancji, ze względu na potrzebę przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego w znaczącej części. Zdaniem strony ww. decyzja w rażący sposób narusza prawo procesowe i materialne. Ponadto, w uzasadnieniu strona stwierdziła, iż postępowanie prowadził organ niewłaściwy, co powinno skutkować nie tylko uchyleniem decyzji, ale wręcz stwierdzeniem jej nieważności na podstawie art. 156 § 1 pkt 1 k.p.a.
Pismo spółki „Telewizja ODRA” Sp. z o.o. z dnia 26 września 2007 roku należało potraktować jako wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy, złożony w trybie art. 127 § 3 w zw. z art. 138 § 1 k.p.a., ze względu na poniżej wskazane okoliczności.
Zgodnie z art. 138 § 1 k.p.a. organ koncesyjny może wydać decyzję w której:
1) utrzymuje w mocy zaskarżoną decyzję albo

2) uchyla zaskarżoną decyzję w całości albo w części i w tym zakresie orzeka co do istoty sprawy bądź uchylając tę decyzję - umarza postępowanie pierwszej instancji, albo

3) umarza postępowanie odwoławcze.
Natomiast art. 138 § 2 k.p.a. stanowi, iż organ odwoławczy może uchylić zaskarżoną decyzję w całości i przekazać sprawę do ponownego rozpatrzenia przez organ pierwszej instancji, gdy rozstrzygnięcie sprawy wymaga uprzedniego przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego w całości lub w znacznej części. Przekazując sprawę organ ten może wskazać, jakie okoliczności należy wziąć pod uwagę przy ponownym rozpatrzeniu sprawy.

Zgodnie z art. 127 § 3 k.p.a. od decyzji wydanej w pierwszej instancji przez ministra lub samorządowe kolegium odwoławcze nie służy odwołanie, jednakże strona niezadowolona z decyzji może zwrócić się do tego organu z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy; do wniosku tego stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące odwołań od decyzji.

Zdaniem A. Wróbla, Kodeks postępowania administracyjnego, Komentarz, Zakamycze 2000, s. 704: „Z odesłania do odpowiedniego stosowania przepisów dotyczących odwołań od decyzji wynika, że w odniesieniu do wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy nie będą miały zastosowania te przepisy o postępowaniu odwoławczym, które są powiązane z cechą dewolutywności odwołania, tj. art. 129 § 1, art. 132, 136 in fine, art. 138 § 2 (B  Adamiak (w:) Komentarz, 1996, s. 562)”.
Według G. Łaszczyca, A. Martysz, A. Matan, Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz. Tom II. Komentarz, komentarz do art. 127 k.p.a., LEX 2007: „Istotną cechą wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy jest jego niedewolutywność. Wniesienie tego środka nie powoduje skutku w postaci przesunięcia kompetencji do rozpoznania lub rozstrzygnięcia sprawy na organ wyższego stopnia, lecz powierza ją ponownie temu samemu organowi. Brak cechy dewolutywności, choćby względnej, powoduje określone konsekwencje w zakresie rezultatów odpowiedniego stosowania do wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy przepisów dotyczących odwołań od decyzji. Wymóg odpowiedniości ich stosowania oznacza, że do wniosku i wywołanego nim postępowania nie znajdują zastosowania te przepisy dotyczące odwołań i postępowania odwoławczego, które związane są z cechą dewolutywności odwołania (B. Adamiak (w:) B. Adamiak, J. Borkowski, Kodeks..., s. 569; A. Wróbel (w:) M. Jaśkowska, A. Wróbel, Kodeks..., s. 704; wyr. NSA z dnia 10 czerwca 1999 r., II SA 655/99, niepubl.). Należą do nich: art. 129 § 1 (ustalający pośredni tryb wnoszenia odwołania), art. 132 (wyznaczający granice dopuszczalności samokontroli organu I instancji), art. 133 (określający obowiązek organu I instancji przesłania odwołania), art. 136 in fine (umożliwiający zlecenie przeprowadzenia uzupełniającego postępowania dowodowego organowi, który wydał decyzję), art. 138 § 2 (dopuszczający wśród decyzji organu odwoławczego decyzję kasacyjną o przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia przez organ I instancji)”;
3.
Zarzuty niewłaściwości organu, naruszenia art. 33 ust. 2 oraz art. 6 ustawy o radiofonii i telewizji były przedmiotem orzeczeń sądowych m.in. wyrok WSA 
z 19 maja 2009 roku (Sygn.akt VI SA/Wa 2254/08). Art. 33 ust. 2 ustawy o radiofonii i telewizji stanowi, iż organem właściwym w sprawach koncesji jest Przewodniczący KRRiT, który zgodnie z ust. 3 powołanego artykułu podejmuje decyzję w sprawie koncesji na podstawie uchwały KRRiT. Jak wskazał Sąd Przewodniczący KRRiT jest zatem taką uchwałą związany, co oznacza, że ma obowiązek zastosowania się do niej i uwzględnienia jej postanowień w swojej decyzji. […] Zatem fakt odwoływania się przez Przewodniczącego KRRiT, w uzasadnieniu zaskarżonej decyzji do ustaleń ww. uchwały KRRiT nie stanowi o niewłaściwości organu, który decyzję wydał.

Odnosząc się do zarzutów dotyczących naruszenia procedury administracyjnej oraz obligatoryjnych elementów decyzji administracyjnej należy podkreślić, że organ koncesyjny w sposób czytelny i jednoznaczny wskazał w uzasadnieniu zaskarżonej decyzji przesłanki, jakimi kierował się cofając przedmiotową koncesję.
Rozpatrując wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy organ rozpoznaje sprawę w sytuacji jak gdyby była rozpatrywana w pierwszej instancji. Wobec tego zarzuty co do podstawy wniosku o ponowne rozpatrzenie spraw, są pozbawione znaczenia prawnego. [Zdaniem A. Wróbla, M. Jaśkowskiej, Kodeks postępowania administracyjnego – Komentarz, Zakamycze 2000 r., s. 734: organ odwoławczy ma ponownie rozpoznać sprawę tak jakby (w ogóle) nie była rozpatrywana przez organ pierwszej instancji, to wnioski, zarzuty i podstawy odwołania, a nawet „niezadowolenie” strony z wydanej decyzji, są pozbawione znaczenia prawnego. Organ odwoławczy ma bowiem „ponownie rozstrzygnąć sprawę administracyjną rozstrzygniętą decyzją organu pierwszej instancji”, a zatem powinien postępować zgodnie z regułami przyjętymi w postępowaniu przed organami pierwszej instancji, nie zaś oceniać prawidłowość zaskarżonej decyzji. Skoro zatem przyjmuje się, że przedmiotem postępowania odwoławczego jest sprawa administracyjna, to jest oczywiste, że organ odwoławczy nie jest związany odwołaniem, a mówiąc ściślej nie może być nawet związany takim środkiem prawnym ze względu na minimalne wymagania stawiane odwołaniu, które nie musi zawierać wniosków i podstaw odwoławczych, a ponadto, co wydaje się być konsekwencją również owego braku związania, organ odwoławczy ma obowiązek dążenia z urzędu do ustalenia rzeczywistego stanu sprawy w jej całokształcie].
KRRiT uwzględniła następujące okoliczności:

- wyniki monitoringu programu „ODRA - Gorzów Wielkopolski”, który został przeprowadzony na tygodniowej próbie programu nadanego w dniach 18-24 luty 2008 roku. Celem monitoringu była kontrola realizacji warunków koncesji Nr 190/P/2005-T przez nadawcę oraz charakterystyka układu (budowy) i zawartości programu. Materiały do monitoringu, czyli poemisyjne nagrania tygodniowego programu uzyskano od nadawcy. Nadawca dołączył do nich tygodniowy układ ramowy wyemitowanego programu. KRRiT stwierdziła, że program był oznaczany na antenie zgodnie z koncesją, tj. „ODRA - Gorzów Wielkopolski”. Czas emisji programu wynosił ponad 2 godziny na dobę (średnio 3 godziny 13 minut). Koncesjonariusz nadawał program o charakterze uniwersalnym poświęcony tematyce lokalnej, zawierający różne rodzaje audycji o tematyce lokalnej (informacyjne, publicystyczne, kulturalne, sportowe, rozrywkowe). Zgodny z koncesją był udział tematyki lokalnej dotyczącej miejscowości objętych zasięgiem nadawania, obligatoryjnych elementów programu, tj. lokalnych serwisów informacyjnych i publicystyki o problemach lokalnych oraz udział w programie audycji premierowych o tematyce lokalnej (ponad 1 godzina dziennie). W programie nie były nadawane przekazy planszowe oraz audycje pochodzące od innego nadawcy. Koncesjonariusz realizował więc i ten warunek koncesji.

Na podstawie wyników monitoringu KRRiT dokonała oceny, iż spółka „Telewizja ODRA” Sp. z o.o. obecnie w pełni realizuje obowiązki programowe wynikające z koncesji;
- spółka „Telewizja ODRA” Sp. z o.o. wniosła w pismach z dnia 21 lipca 2008 roku o dokonanie zmiany w trybie art. 155 k.p.a. posiadanych koncesji, w tym także koncesji Nr 190/P/2005-T. Wnioskowane zmiany mają m.in. polegać na zwiększeniu dobowego czasu nadawania z dotychczasowych 2 godz. na dobę do nie mniej 
niż 10 godz. na dobę; zmianie charakteru programu na uniwersalny (zamiast dotychczasowego uniwersalnego poświęconego tematyce lokalnej), zwiększeniu wymiaru tematyki lokalnej dotyczącej Gorzowa Wielkopolskiego i okolic (z dotychczasowych 2 godz. na dobę do nie mniej niż 2,5 godz. na dobę 
w godz. 6.00-23.00, a od 30 czerwca 2010 roku - do nie mniej niż 3 godz. na dobę w godz. 6.00-23.00); zmianie sposobu rozliczania premier w dziennym programie (nie 1 godzina w ciągu doby a 50% czasu trwania programu lokalnego), a także uchyleniu zapisów koncesji dotyczących zestawiania obecnie nadawanego programu z programem „TV4”. Koncesjonariusz m.in. stwierdził, że jego zamiarem jest stopniowy wzrost udziału tematyki lokalnej w programie, a także urzeczywistnienie prawa do wykorzystania warunków technicznych koncesji w pełnym dobowym wymiarze. Zmiana charakteru programu na uniwersalny, zawierający zarówno audycje tworzone przez nadawcę lub na jego zamówienie, jak i audycje pozyskane na podstawie współpracy programowej ze spółką „Polskie Media” S.A. lub audycje tworzone przez innych producentów, daje „możliwość stworzenia atrakcyjnej dla widza oferty programowej”. Ponadto, rozszerzenie obecnych uprawnień do rozpowszechniania programu poprzez usunięcie z koncesji zapisów dotyczących zestawiania obecnie nadawanego programu z programem innego nadawcy ma służyć „zachowaniu pełnego władztwa nad realizacją Koncesji wraz z jej warunkami technicznymi”.
KRRiT oceniła proponowane zmiany pozytywnie, ponieważ społeczność lokalna zamieszkująca w zasięgu nadawania programu uzyska program poświęcony tematyce lokalnej w większym niż dotąd wymiarze, ze zwiększonym udziałem audycji premierowych. Postępowanie wszczęte wnioskiem z dnia 21 lipca 2008 roku zostanie zakończone wydaniem odrębnej decyzji przez Przewodniczącego KRRiT;
- w związku z ww. wnioskiem nadawca stwierdził, że „kierując się koniecznością zapewnienia, zarówno w części dotyczącej tematyki lokalnej jak i pozostałym czasie nadawania programu, właściwej realizacji koncesji w zakresie jej uniwersalnego programu jak i przepisów ustawy o radiofonii i telewizji a w szczególności tych, które dotyczą ochrony małoletnich, wykorzystania limitów czasu reklamowego, produkcji europejskiej itp. zawarł w ramach współpracy programowej porozumienie ze Spółką POLSKIE MEDIA S.A. oraz zamierza zawrzeć z innymi podmiotami posiadającymi prawa do innych audycji, które mają zostać umieszczone w ramówce. Porozumienie to zakłada, że Nadawca samodzielnie dokonuje wyboru pozycji programowych udostępnionych przez nadawców tych programów oraz samodzielnie zarządza czasem emisji reklamy”. W piśmie z dnia 13 października 2008 roku nadawca został wezwany w trybie art. 77 § 1 k.p.a. do nadesłania porozumienia ze spółką „Polskie Media” S.A. o współpracy programowej oraz ewentualnych listów intencyjnych (umowy przedwstępne) z innymi podmiotami, których audycje mają być rozpowszechniane przez Koncesjonariusza. W odpowiedzi Koncesjonariusz nadesłał kopię wstępnego porozumienia o współpracy ze spółką „Polskie Media” S.A., zawartego w dniu 20 października 2008 roku. Zgodnie z ww. porozumieniem spółka „Polskie Media” S.A. oświadczyła, że będzie odpłatnie udostępniała Telewizji ODRA wybrane przez nią audycje telewizyjne i wyraża zgodę na umieszczanie udostępnionych audycji w programie Telewizji ODRA. Ponadto, będzie przekazywać Telewizji ODRA wybrane przez nią audycje telewizyjne w terminie umożliwiającym zachowanie ciągłości emisji programu. Natomiast spółka „Telewizja ODRA” Sp. z o.o. będzie uprawniona do samodzielnego wyboru audycji telewizyjnych emitowanych na swojej antenie, spośród tych, które będą jej oferowane przez TV 4 oraz będzie uprawniona do samodzielnego zarządzania czasem emisji reklam nadawanych w rozpowszechnianym przez nią programie (§ 1-4). Koncesjonariusz nadesłał także kopie listów intencyjnych zawartych z następującymi podmiotami: PRESSMEDIAL ANDRZEJ NIEMIEC, „ATM GRUPA” S.A. z siedzibą w Bielanach Wrocławskich, „Azart Sat” Sp. z o.o. z siedzibą w Bolesławcu oraz Agencja Reklamy i Promocji „DAMI” Sp. z o.o. z siedzibą w Jeleniej Górze. Koncesjonariusz podkreślił, iż pozyskane audycje nie będą częścią bloku programów lokalnych, które będą produkowane samodzielnie przez spółkę „Telewizja ODRA” Sp. z o.o. lub przez producentów zewnętrznych na bezpośrednie zamówienie Spółki. W wyniku analizy przedstawionych dokumentów należy stwierdzić, że mogą one stanowić pewne domniemanie, że nadawca będzie samodzielnie dokonywał wyboru audycji udostępnionych przez nadawców oraz samodzielnie zarządzał czasem emisji reklam.
Natomiast odnosząc się do zarzutu naruszenia granic uznania administracyjnego należy stwierdzić, że KRRiT rozstrzygając o cofnięciu koncesji nie podejmowała decyzji w sposób dowolny. Przepisy art. 6 ust. 1 ustawy o radiofonii i telewizji obligują organ który kieruje kształtem polityki na rynku audiowizalnym do zachowania następujących przesłanek przy podejmowaniu decyzji: samodzielności nadawców, interesu odbiorców, zapewnienia otwartego i pluralistycznego charakteru radiofonii i telewizji. Mając na uwadze powyższe oraz w szczególności wyniki monitoringu przeprowadzonego w dniach 18-24 lutego 2008 roku należy podkreślić, że przesłanka dotycząca samodzielności nadawców unormowana w art. 6 ust. 1 ustawy o radiofonii i telewizji miała szczególne znaczenie przy podejmowaniu uchwały KRRiT Nr 378/2009 w dniu 24 września 2009 roku. Jednocześnie należy wskazać, że za treścią niniejszej decyzji przemawia interes społeczny, rozumiany jako interes odbiorców (telewidzów) którzy jak wskazuje wynik monitoringu będą mogli odbierać program lokalny zgodny z warunkami zawartymi w koncesji.
Mając na uwadze powyższe oraz zawartość wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy z dnia 26 września 2007 roku KRRiT uznała, że istnieją przesłanki by przedmiotową decyzję uchylić, a postępowanie prowadzone na podstawie uchwały Nr 622/2006 z dnia 20 grudnia 2006 roku w sprawie wszczęcia postępowanie o cofnięcie koncesji Nr 190/P/2005-T umorzyć.
Wobec tego w dniu 24 września 2009 roku KRRiT podjęła uchwałę Nr 378/2009, w której postanowiła w pkt 1 o uchyleniu uchwały Nr 413/2007 z dnia 17 lipca 2007 roku oraz decyzji Przewodniczącego KRRiT Nr DK - 300/2007 z dnia 13 września 2007 roku w sprawie cofnięcia koncesji Nr 190/P/2005-T na rozpowszechnianie programu telewizyjnego pod nazwą „ODRA - Gorzów Wielkopolski”. Ponadto, w pkt. 2 ww. uchwały, KRRiT postanowiła o umorzeniu postępowania prowadzonego na podstawie uchwały Nr 662/2006 z dnia 20 grudnia 2006 roku w sprawie wszczęcia postępowania o cofnięcie koncesji Nr 190/P/2005-T wydanej spółce „Telewizja ODRA” Sp. z o.o.
Niniejsza decyzja jest ostateczna.

Na podstawie art. 3 § 2 pkt 1, art. 53 § 1 oraz art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.) stronie przysługuje prawo do złożenia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie za pośrednictwem Przewodniczącego KRRiT w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia niniejszej decyzji.
Witold Kołodziejski
Otrzymują:
1. Adwokat Krzysztof Andrzej Wąsowski – adres do korespondencji: 
Al. 3 Maja 2 lok. 38, 00-391 Warszawa – Pełnomocnik działający w imieniu spółki „Telewizja ODRA”  Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie;
2. Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej;

3. a/a.
3
17

