	[image: image1.png]



PRZEWODNICZĄCY
Krajowej Rady Radiofonii

i Telewizji
	
	   Warszawa, dnia 21 sierpnia 2008 roku


D E C Y Z J A  Nr DK – 256/2008
Na podstawie art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 37 ust. 1-3 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (Dz.U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2531 z późn. zm.) oraz art. 104 i art. 138 ( 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosków: z dnia 23 kwietnia 2008 roku pełnomocnika spółki „TVN” S.A. z siedzibą w Warszawie i z dnia 25 kwietnia 2008 roku spółki „Polskie Media” S.A. z siedzibą w Warszawie o ponowne rozpatrzenie sprawy zakończonej decyzją Przewodniczącego KRRiT Nr DK – 092/2008 – 5/187/P z dnia 4 kwietnia 2008 roku oraz w wykonaniu Uchwały Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Nr 231/2008 z dnia 13 maja 2008 roku
postanawia się

utrzymać w mocy decyzję Nr DK – 092/2008 – 5/187/P z dnia 4 kwietnia 2008 roku, w sprawie rozszerzenia koncesji Nr 187/P/2004-T z dnia 16 listopada 2004 roku, udzielonej spółce „Telewizja PULS” Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na rozpowszechnianie programu telewizyjnego pod nazwą „PULS”, o stację nadawczą zlokalizowaną we Wrocławiu w województwie dolnośląskim (kanał 28; ERP = 1,0 kW) wraz z odmową rozszerzenia koncesji spółkom - „TVN” S.A. z siedzibą w Warszawie oraz „Polskie Media” S.A. z siedzibą w Warszawie.
U z a s a d n i e n i e

Spółka „Telewizja PULS” Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie uzyskała w dniu 16 listopada 2004 roku koncesję Nr 187/P/2004-T na rozpowszechnianie programu telewizyjnego pod nazwą „PULS”, przeznaczonego do powszechnego odbioru.

W związku z postępowaniem prowadzonym na podstawie pkt. I Ogłoszenia Przewodniczącego KRRiT z dnia 25 kwietnia 2007 roku o możliwości uzyskania koncesji na rozpowszechnianie programu telewizyjnego (opublikowanego w Monitorze Polskim Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 15 maja 2007 roku, Nr 30, poz. 334) oraz w wykonaniu uchwały KRRiT Nr 8/2008 z dnia 15 stycznia 2008 roku, Przewodniczący KRRiT wydał w dniu 4 kwietnia 2008 roku decyzję Nr DK – 092/2008 – 5/187/P o rozszerzeniu ww. koncesji o stację nadawczą zlokalizowaną we Wrocławiu w województwie dolnośląskim (kanał 28; ERP = 1,0 kW). Jednocześnie w decyzji Nr DK –092/2008 – 5/187/P Przewodniczący KRRiT odmówił rozszerzenia koncesji pozostałym stronom postępowania, tj. spółkom - „TVN” S.A. z siedzibą w Warszawie oraz „Polskie Media” S.A. z siedzibą w Warszawie.

Pełnomocnik spółki „TVN” S.A. w piśmie z dnia 23 kwietnia 2008 roku wniósł na podstawie art. 127 § 3 k.p.a. o ponowne rozpatrzenie sprawy zakończonej wydaniem decyzji Przewodniczącego KRRiT Nr DK – 092/2008 – 5/187/P z dnia 4 kwietnia 2008 roku. 

Ponadto spółka „Polskie Media” S.A. złożyła pismo z dnia 25 kwietnia 2008 roku, w którym wniosła na podstawie art. 127 § 3 k.p.a. w zw. z art. 128 k.p.a. o ponowne rozpatrzenie sprawy zakończonej wydaniem ww. decyzji poprzez uchylenie jej w całości, a następnie orzeczenie co do istoty sprawy i rozszerzenie posiadanej koncesji o stację nadawczą zlokalizowaną we Wrocławiu. Spółka „Polskie Media” S.A. także wniosła o przeprowadzenie rozprawy administracyjnej.
We wniosku z dnia 23 kwietnia 2008 roku pełnomocnik spółki „TVN” S.A. wskazał, iż zaskarżoną decyzją została zmieniona koncesja Nr 187/P/2004-T, wydana spółce „Telewizja PULS” Sp. z o.o. Według pełnomocnika w świetle osnowy i uzasadnienia zaskarżonej decyzji „nie istnieje żadna formalna korelacja pomiędzy tą decyzją i koncesją z 2004 r.”. Powyższa sytuacja wynika z faktu, iż koncesja została wydana na rozpowszechnianie programu telewizyjnego o charakterze wyspecjalizowanym – społeczno-religijnym, podczas gdy zmiana dokonana decyzją Nr DK – 092/2008 – 5/187/P odnosi się do rozpowszechniania programu o charakterze uniwersalnym. Pełnomocnik spółki „TVN” S.A. stwierdził, iż w istocie zaskarżona decyzja przeszła do porządku nad zmianami koncesji Nr 187/P/2004-T, które zostały dokonane decyzjami z dnia 13 maja 2005 roku Nr DK – 140/2005 – 1/187/P i Nr DK – 140a/2005 oraz decyzją z dnia 27 lutego 2007 roku Nr DK – 050/2007 – 3/187/P.
Jednocześnie pełnomocnik podniósł zarzut, że uzasadnienie zaskarżonej decyzji nie odpowiada wymogom art. 107 § 3 k.p.a., ponieważ spółka „TVN” S.A. złożyła w toku postępowania pismo z dnia 15 października 2007 roku, zaliczone do materiału dowodowego w sprawie, w którym zakwestionowała legitymację spółki „Telewizja PULS” Sp. z o.o. do udziału w postępowaniu o rozszerzenie koncesji ze względu na kwalifikowaną wadliwość decyzji Przewodniczącego KRRiT Nr DK –050/2007 –3/187/P. Jak wskazał pełnomocnik spółki „TVN” S.A. na mocy powyższej decyzji udzielono spółce „Telewizja PULS” Sp. z o.o. koncesji na rozpowszechnianie programu telewizyjnego o charakterze uniwersalnym. Według skarżącego Przewodniczący KRRiT w ramach prowadzonego postępowania, w piśmie z dnia 15 stycznia 2008 roku (którego zasadnicze zręby zostały powtórzone w piśmie z dnia 4 kwietnia 2008 roku, a więc w dacie podjęcia kwestionowanej decyzji), stwierdził jedynie, że KRRiT nie podziela argumentacji przedstawionej przez TVN S.A. i nie dostrzega przesłanek do stwierdzenia, że przedmiotowa decyzja jest obarczona wadą prawną. Natomiast w uzasadnieniu zaskarżonej decyzji Przewodniczący KRRiT jedynie odesłał do pisma z dnia 15 stycznia 2008 roku. W związku z powyższym nie jest wiadome na jakiej podstawie uznano, że wykazane przez „TVN” S.A. przesłanki uzasadniające stwierdzenie nieważności decyzji Nr DK – 050/2007 – 3/187/P nie zasługują na uwzględnienie, pomimo że decyzja ta rażąco narusza prawo.
Zdaniem pełnomocnika spółki „TVN” S.A. zasadniczy argument w sprawie nie znalazł żadnego odzwierciedlenia w zaskarżonej decyzji (poza lakonicznym stanowiskiem w piśmie z dnia 15 stycznia 2008 roku), co stanowi naruszenie art. 107 § 3 k.p.a., a także art. 11 k.p.a. Pełnomocnik spółki „TVN” S.A. powołał się na wyrok z dnia 21 grudnia 2006 roku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie (II SA/Wa 1693/06), w którym Sąd stwierdził, iż „elementem decydującym o przekonaniu strony, co do trafności rozstrzygnięcia, jest uzasadnienie decyzji. Zasada przekonywania nie zostanie zrealizowana, gdy organ pominie milczeniem niektóre twierdzenia lub nie odniesie się do poczynionych zarzutów” (wskazał także na wyroki WSA: z dnia 18 grudnia 2006 roku, I SA/Wa 1802/06 i z dnia 20 października 2006 roku, I SA/Wa 970/06).

Pełnomocnik strony podkreślił, że postępowanie było prowadzone z naruszeniem zasady czynnego udziału stron w postępowaniu (art. 10 § 1 k.p.a.), ponieważ spółka „TVN” S.A. nie miała możliwości wypowiedzenia się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań. Pełnomocnik wskazał, że naruszenie tej zasady stanowi kwalifikowaną wadę procesową będącą podstawą uchylenia decyzji I instancji i to bez względu na to, czy miała ona, czy też nie miała wpływu na treść decyzji, a wada ta nie może być konwalidowana przez organ odwoławczy. Jednocześnie wskazał, że zgodnie z wyrokiem z dnia 29 listopada 2006 roku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie (IV SA/Wa 1862/06) obowiązkiem organu prowadzącego postępowanie jest „pouczenie strony o prawie zapoznania się z aktami i złożenia końcowego oświadczenia, a także wstrzymania się od wydania decyzji do czasu (określonego wyznaczonym stronie terminem) złożenia powyższego oświadczenia. Brak w aktach sprawy końcowego oświadczenia strony oraz dowodu, że organ prowadzący postępowanie pouczył stronę o przysługującym jej prawie uzasadnia wniosek, że organ ten naruszył obowiązek ustalony w art. 10 § 1 k.p.a.”.

We wniosku z dnia 25 kwietnia 2008 roku spółka „Polskie Media” S.A. z siedzibą w Warszawie stwierdziła, że zaskarżona decyzja Nr DK –092/2008 –5/187/P narusza art. 36 ust. 1 ustawy o radiofonii i telewizji. Skarżący wskazał, że przesłanki służące ocenie wniosku o udzielenie koncesji, wymienione w ww. artykule nie tworzą katalogu zamkniętego. Organ koncesyjny dokonując oceny zadań, winien brać poza nim pod uwagę wszelkie przesłanki istotne dla oceny zasadności wniosku o koncesję (por. J. Sobczak, Radiofonia i telewizja. Komentarz, Zakamycze, 2001). Dobór przesłanek nie może jednak być dowolny i nie może pozostawać w sprzeczności z przepisami obowiązującego prawa.

Według spółki „Polskie Media” S.A. za sprzeczną z prawem oraz treścią Ogłoszenia, należy uznać ocenę programów wnioskodawców dokonaną pod względem obecności tematyki rodzinno-chrześcijańskiej. Skarżący wskazał, że opublikowane Ogłoszenie dotyczyło rozszerzenia koncesji na program o charakterze uniwersalnym, tzn. program zawierający różne gatunki i formy telewizyjne oraz różnorodną problematykę. Według skarżącego Przewodniczący KRRiT w toku postępowania koncesyjnego dokonał bezpodstawnej zmiany treści Ogłoszenia, wprowadzając dodatkową przesłankę w postaci oceny rodzinnego i chrześcijańskiego charakteru programu. Dodatkowa przesłanka modyfikuje założoną wcześniej uniwersalność programu, na rzecz programu wyspecjalizowanego. Skarżący powołał się na wyrok z dnia 4 kwietnia 1996 roku (ONSA 1997/2/63), w którym Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, że związanie organu koncesyjnego jego publiczną ofertą rozdysponowania określonych częstotliwości pomiędzy określonych wnioskodawców (art. 34 ustawy o radiofonii i telewizji) co do zasady eliminuje możliwość dokonywania zmian w tym zakresie w toku postępowania koncesyjnego.

Spółka „Polskie Media” S.A. wskazała, że zgodnie z treścią art. 36 ust. 1 ustawy o radiofonii i telewizji Przewodniczący KRRiT ocenia w szczególności stopień zgodności zamierzonej działalności programowej z zadaniami określonymi w art. 1 ust. 1 ustawy. Według skarżącego żadne z zadań wymienionych w tym artykule, nie pozwala na ocenę wniosku z punktu widzenia nadawania przez podmiot ubiegający się o koncesję lub jej zmianę programu o tematyce rodzinnej i religijnej. 
Skarżący uważa, że działania Przewodniczącego KRRiT podjęte w celu rzekomego urzeczywistniania pluralizmu mediów w obszarze polskiego rynku analogowej telewizji naziemnej należy uznać za bezpodstawne. Skarżący podkreślił, iż wyrazem chęci zapewnienia otwartości i pluralizmu radiofonii i telewizji jest ustanowiony w art. 36 ust. 2 pkt 2 ustawy o radiofonii i telewizji nakaz odmowy udzielenia koncesji w sytuacji, gdy rozpowszechnianie programów przez wnioskodawcę mogłoby spowodować osiągnięcie przez niego pozycji dominującej w dziedzinie środków masowego przekazu na danym terenie (por. J. Sobczak, Radiofonia i telewizja. Komentarz, Zakamycze, 2001). Jednocześnie skarżący wskazał na definicję pozycji dominującej, zawartą w art. 4 pkt 10 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz.U. Nr 50, poz. 331 z późn. zm.). 
Według skarżącego osiągnięcie przez program „TV 4” większego zasięgu ludnościowego od programu „PULS”, który wynosił w dniu rozstrzygnięcia 26,8 % mieszkańców Polski, nie stanowi podstawy do zastosowania art. 36 ust. 2 pkt 2 ustawy o radiofonii i telewizji oraz podjęcia działań mających na celu zrównoważenie rynku.


Skarżący uważa, że decyzja Nr DK – 092/2008 – 5/187/P narusza art. 89 §2 k.p.a., ponieważ w postępowaniu o zmianę koncesji Nr 187/P/2004-T, w którym biorą udział strony o sprzecznych interesach, organ obligatoryjnie powinien przeprowadzić rozprawę administracyjną. Skarżący wskazał na stanowisko doktryny, zgodnie z którym, przepis art. 89 k.p.a. nie daje podstaw do rozróżnienia między obligatoryjnym a fakultatywnym przeprowadzeniem rozprawy, a zatem obowiązek przeprowadzenia rozprawy w przypadkach określonych w § 1 i 2 tego przepisu należy traktować tak samo (Z. Janowicz, Komentarz, 1995, s. 229; B. Adamiak (w:) Komentarz, 1996, s. 399). Ponadto, skarżący powołał się na komentarz do k.p.a. (M. Jaśkowska, A. Wróbel, Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz, Zakamycze, 2005, wyd. II) z którego wynika, iż użycie w art. 89 §1 k.p.a. wyrażenia modalnego „przeprowadzi rozprawę”, podobnie jak wyrażenia zawartego w art. 89 §2 k.p.a. „powinien przeprowadzić rozprawę” wskazuje na obowiązek (powinność) organu administracji publicznej przeprowadzenia rozprawy.

Następnie w piśmie z dnia 20 maja 2008 roku spółka „Telewizja PULS” Sp. z o.o. zajęła stanowisko wobec wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy z dnia 23 kwietnia 2008 roku pełnomocnika spółki „TVN” S.A. oraz wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy z dnia 25 kwietnia 2008 roku spółki „Polskie Media” S.A.

W odniesieniu do ww. wniosku pełnomocnika „TVN” S.A. spółka „Telewizja PULS” Sp. z o.o. stwierdziła, co następuje:

- „TVN” S.A. zupełnie swobodnie pomija okoliczność prawną, że decyzja Nr DK –050/2007 – 3/187/P z dnia 27 lutego 2007 roku jest ostateczna i na czas rozpoznania sprawy rozszerzenia koncesji o nowe stacje nadawcze, nie została uchylona w żadnym innym postępowaniu. Wobec tego spółka „Telewizja PULS” Sp. z o.o. posiadała pełną legitymację prawną (materialną i formalną) do uczestniczenia w postępowaniu i uzyskania decyzji o rozszerzeniu koncesji;
- „Telewizja PULS” Sp. z o.o. przystąpiła do ogłoszonego przez Przewodniczącego KRRiT postępowania o możliwości uzyskania koncesji, wykazując w formularzu wniosku, swą legitymację prawną poprzez odwołanie (w rubryce drugiej na stronie pierwszej wniosku) do koncesji Nr 187/P/2004-T z dnia 16 listopada 2004 roku i do zmieniającej ją decyzji Nr DK – 050/2007 – 3/187/P z dnia 27 lutego 2007 roku. Tym samym uczestniczyła ona w ogłoszonym postępowaniu, jako nadawca rozpowszechniający program „PULS” o charakterze uniwersalnym zawierający przy tym audycje o tematyce rodzinno-chrześcijańskiej, a nie jako nadawca rozpowszechniający program o charakterze wyspecjalizowanym – społeczno-religijnym. Stan prawny programu został skutecznie i ostatecznie zmieniony na podstawie art. 155 k.p.a.;
- odnośnie zarzutu pełnomocnika spółki „TVN” S.A. o braku w osnowie decyzji i jej uzasadnieniu formalnej korelacji pomiędzy zaskarżoną decyzją a koncesją z 2004 roku, a także dotyczącego przejścia przez organ do porządku nad zmianami w koncesji dokonanymi wcześniejszymi decyzjami (Nr DK – 140/2005 – 1/187/P, Nr DK – 140a/2005, Nr DK – 050/2007 – 3/187/P) spółka „Telewizja PULS” Sp. z o.o. stwierdziła, że jest on bezzasadny. Spółka wskazała przy tym, iż decyzji zmieniającej w niniejszym postępowaniu podlega dotychczas nie zmieniany pkt. Xa koncesji, a sama zmiana dokonuje się w osobnej decyzji administracyjnej o innej strukturze numeracyjnej, tj. w strukturze która jest związana z koncesją przez bezpośrednie odwołanie do jej numeru. Każda kolejna zmiana koncesji (obejmująca także ww. decyzje) jest dokonywana wedle tej samej struktury numeracyjnej stosowanej przez organ. Oznacza to, że wszystkie decyzje zmieniające koncesję są związane z numerem 187/P i składają się na całość koncesji. Jak stwierdziła spółka „Telewizja PULS” Sp. z o.o. decyzją wydaną w niniejszym postępowaniu nie podlega zmianie decyzja Nr DK –050/2007 – 3/187/P, lecz pkt. Xa koncesji. Organ nie przeszedł do porządku nad zmianą koncesji dokonaną w decyzji Nr DK –050/2007 – 3/187/P, ale wręcz przeciwnie odwołał się do niej i wskazał jako istotną część rozstrzygnięcia, o czym świadczy treść uzasadnienia zaskarżonej decyzji, w tym fragmenty z których wynika, że Koncesjonariusz rozpowszechnia program o charakterze uniwersalnym (…) w ramach uniwersalnego programu Koncesjonariusz zapewnia obecność tematyki rodzinno-chrześcijańskiej oraz że, warunki koncesji są zgodne z warunkami Ogłoszenia. Nadesłana dokumentacja programowa wniosku jest kompletna i daje obraz programu nadawanego aktualnie. Natomiast brak numeru decyzji Nr DK – 050/2007 – 3/187/P w treści uzasadnienia zaskarżonej decyzji jest zagadnieniem mniej istotnym dla rozstrzygnięcia sprawy rozszerzenia koncesji;
- zarzut, że uzasadnienie zaskarżonej decyzji nie odpowiada wymogom 
art. 107 § 3 k.p.a. jest całkowicie chybiony i nie odpowiada prawdzie. Organ zgodnie z art. 107 § 3 k.p.a. prawidłowo wskazał w pkt. II uzasadnienia, że Telewizja PULS Sp. z o.o. w związku z ostateczną decyzją Nr DK – 050/2007 –3/187/P miała pełne prawo do złożenia swojego wniosku o rozszerzenie koncesji, jako podmiot upoważniony do rozpowszechniania programu o charakterze uniwersalnym. Organ prawidłowo ograniczył się w uzasadnieniu decyzji jedynie do przywołania pisma z dnia 15 stycznia 2008 roku, które rozstrzygnęło zarzuty „TVN” S.A. (sformułowane w piśmie z dnia 15 października 2007 roku) w odrębnym postępowaniu skargowym. Spółka „Telewizja PULS” Sp. z o.o. poparła i przytoczyła argumenty organu o braku legitymacji materialnej spółki „TVN” S.A. do złożenia wniosku w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji Nr DK – 050/2007 – 3/187/P, zawarte w piśmie z dnia 15 stycznia 2008 roku;
- organ nie mógł pozostawić bez rozpoznania wniosku spółki „Telewizja PULS” Sp. z o.o. w ramach postępowania o rozszerzenie koncesji, ponieważ na dzień złożenia wniosku z dnia 15 października 2008 roku spółki „TVN” S.A. dokonał czynności materialno-technicznej polegającej na ogłoszeniu listy wnioskodawców postępowania koncesyjnego. Natomiast wpis na listę wnioskodawców w postępowaniu koncesyjnym jest czynnością materialno-techniczną na podstawie, której wnioskodawca nabywa w sensie materialnym przymiot strony danego postępowania koncesyjnego i po tym akcie nie jest możliwe usunięcie podmiotu wpisanego na listę ani pominięcie jego praw strony w rozstrzygnięciu postępowania administracyjnego. Zdaniem Telewizji PULS wpis na listę wnioskodawców potwierdza wykazanie przez wnioskodawcę legitymacji materialnej do występowania w postępowaniu koncesyjnym na prawach strony. Przez wpis na listę zawiązuje się stosunek procesowy pomiędzy wszystkimi innymi wnioskodawcami, którzy taki sam wpis uzyskali. Pomijając okoliczność, że ustawa o radiofonii i telewizji oraz Kodeks postępowania administracyjnego nie przewidują trybu zmian na liście wnioskodawców, organ i tak był związany ostateczną decyzją na podstawie której Koncesjonariusz uzyskał prawo do rozpowszechniania programu o charakterze uniwersalnym;
- zaskarżona decyzja o rozszerzeniu koncesji zawiera w uzasadnieniu „element decydujący o przekonaniu strony, co do trafności rozstrzygnięcia”, jakim jest powołanie się na ostateczność decyzji Nr DK – 050/2007 – 3/187/P. W ten sposób zostały spełnione przez organ wymogi art. 107 § 3 k.p.a.;
- w stosunku do zarzutu spółki „TVN” S.A. w zakresie naruszenia zasady czynnego udziału strony w postępowaniu koncesyjnym spółka „Telewizja PULS” Sp. z o.o. uważa, że jest on chybiony w całości. Pełnomocnik spółki „TVN” S.A. pomija w całości problematykę i specyfikę postępowania koncesyjnego z ogłoszenia o udzielenie (rozszerzenie) koncesji. Telewizja PULS wskazała, że czynny udział strony w postępowaniu o udzielenie koncesji jest ograniczony do złożenia wniosku o udzielenie koncesji na urzędowym formularzu oraz wymaganych do tego załączników. Ponadto, wskazała na szczególny tryb postępowania koncesyjnego, który został uregulowany w przepisach ustawy o radiofonii i telewizji (tj. w art. 34, 36 i 37) oraz w wydanym na podstawie art. 37 ust. 4 ustawy o radiofonii i telewizji i art. 213 ust. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku (Dz.U. Nr 78, poz. 483 z późn. zm.) rozporządzeniu Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z dnia 4 stycznia 2007 roku w sprawie zawartości wniosku o udzielenie koncesji oraz szczegółowego trybu postępowania w sprawach udzielania i cofania koncesji na rozpowszechnianie i rozprowadzanie programów radiofonicznych i telewizyjnych (Dz.U. Nr 5, poz. 41 z późn. zm.). Według Telewizji PULS oznacza to, iż postępowanie koncesyjne jest ujęte w tryb wykazujący pewne odrębności 
od postępowania k.p.a. Następnie Telewizja PULS stwierdziła, iż „odrębności te uwzględniają istotę postępowania koncesyjnego jako swego rodzaju konkursu, a nadto służą zapewnieniu równych szans, pewności formalnej, co do wymaganych dokumentów, przejrzystości i ekonomice postępowania. Całość zgromadzonego materiału w postępowaniu koncesyjnym zostaje poddana rozstrzygnięciu przez organ konstytucyjny jakim jest KRRiT – co następuje w formie uchwały – upoważniającej Przewodniczącego KRRiT do wydania decyzji administracyjnej. Oznacza to, że po złożeniu przez wnioskodawców wniosków formularzowych do postępowania koncesyjnego organ administracyjny nie jest zobowiązany do zapewnienia stronom zasady czynnego udziału w postępowaniu, choćby poprzez umożliwienie wypowiedzenia się, co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań. Przedmiotem postępowania koncesyjnego są wyłącznie wnioski formularzowe i one podlegają wewnętrznej konkurencji w trybie postępowania koncesyjnego. Inne pisma czy wnioski stron organ może wziąć pod uwagę jednakże nie jest zobowiązany do zapewnienia dodatkowo czynnego udziału stron w rozumieniu art. 10 § 1 k.p.a. Tym bardziej, że strony w toku postępowania mają pełen wgląd w akta postępowania koncesyjnego i mogą wypowiadać się, co do wniosków innych stron. Trzeba mieć na uwadze, że organ koncesyjny, na gruncie art. 36 zachowuje pełną autonomię w ocenie wniosków poszczególnych wnioskodawców, a równość stron wymaga, aby ocena ta dokonywana była wedle tych samych kryteriów czy to w ustawie, czy ogłoszeniu, czy rozporządzeniu czy wreszcie w samym formularzu wniosku.”

Według spółki „Telewizja PULS” Sp. z o.o. ww. uwagi należy także odnieść do wniosku z dnia 25 kwietnia 2008 roku spółki „Polskie Media” S.A. w zakresie dotyczącym rozprawy administracyjnej (art. 89 § 2 k.p.a.). Rozporządzenie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z dnia 4 stycznia 2007 roku w sprawie zawartości wniosku o udzielenie koncesji oraz szczegółowego trybu postępowania w sprawach udzielania i cofania koncesji na rozpowszechnianie i rozprowadzanie programów radiofonicznych i telewizyjnych nie przewiduje takiej fazy postępowania koncesyjnego. Natomiast organ ocenia wyłącznie wnioski złożone na wymaganych ogłoszeniem i ww. rozporządzeniem formularzach. Wobec tego zarzut spółki „Polskie Media” S.A. jest bezzasadny.

W stosunku do pozostałych zarzutów zawartych we wniosku spółki „Polskie Media” S.A. Telewizja PULS stwierdziła, iż:

- KRRiT nie zmieniła treści Ogłoszenia przez dopuszczenie do postępowania programów wyspecjalizowanych, ponieważ Telewizja PULS rozpowszechnia na podstawie wymaganej prawem koncesji program uniwersalny zawierający audycje o obowiązkowej tematyce rodzinno-chrześcijańskiej i taki właśnie program został poddany ocenie w postępowaniu o rozszerzenie koncesji o kolejną stację nadawczą;
- na gruncie art. 36 ust. 1 w zw. z art. 1 i art. 6 ustawy o radiofonii i telewizji oraz art. 213 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej organ ma wyłączną kompetencję w zakresie oceny programów wnioskodawców. Oznacza to, iż organ może kierować się każdą istotną z jego punktu widzenia, a mieszcząca się w jego kompetencjach okolicznością mającą służyć wyborowi najodpowiedniejszego wniosku 
nie tylko z uwagi na treść ogłoszenia, ale także cele ustawy o radiofonii 
i telewizji i Konstytucji. Jednakże kryterium wyboru powinno zostać wyraźnie zakomunikowane w decyzji koncesyjnej, jak to się stało w przedmiotowym postępowaniu. Organ kierując się zasadą pluralizmu strukturalnego i niedostatku programów o tematyce rodzinno-chrześcijańskiej w gamie programów uniwersalnych zdecydował, że oferta Telewizji PULS najpełniej odpowiada potrzebie budowania zrównoważonego ładu medialnego nadawców rozpowszechniających programy o zasięgu ponadregionalnym.

Spółka „Telewizja PULS” Sp. z o.o. stwierdziła, iż każdy ze złożonych wniosków o ponowne rozpatrzenie sprawy jest bezzasadny i nie zasługuje na uwzględnienie, a wydana w postępowaniu decyzja Nr DK – 092/2008 – 5/187/P z dnia 4 kwietnia 2008 roku o rozszerzenie koncesji powinna być utrzymana.
Dokonując analizy wniosków o ponowne rozpatrzenie sprawy Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji stwierdziła, co następuje:
I.
Decyzja Przewodniczącego KRRiT Nr DK – 092/2008 – 5/187/P z dnia 4 kwietnia 2008 roku dotyczyła zmiany koncesji Nr 187/P/2004-T, udzielonej spółce „Telewizja PULS” Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Ww. koncesja została udzielona w dniu 16 listopada 2004 roku na rozpowszechnianie programu telewizyjnego o charakterze wyspecjalizowanym – społeczno-religijnym pod nazwą „PULS”, przeznaczonego do powszechnego odbioru.

W związku z koncesją Nr 187/P/2004-T z dnia 16 listopada 2004 roku wydane zostały następujące decyzje Przewodniczącego KRRiT:

- Nr DK - 140/2005 – 1/187/P z dnia 13 maja 2005 roku – w sprawie wyrażenie zgody na rozłożenie na raty opłaty koncesyjnej;

- Nr DK - 140a/2005 z dnia 13 maja 2005 roku – wydana w związku z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy zakończonej udzieleniem koncesji. W wyniku wydania tej decyzji nastąpiło uchylenie punktów: VI (maksymalny udział reklam w programie), VII ppkt 1 (struktura właścicielska), X w zakresie zastrzeżenia (warunki techniczne rozpowszechniania programu) i nadanie tym punktom w części nowego brzmienia oraz utrzymanie w mocy punktów XV i XVI (wysokość i termin wniesienia opłaty koncesyjnej);
- Nr DK - 272/2006 – 2/187/P z dnia 23 października 2006 roku – w sprawie zmiany w trybie art. 155 k.p.a. struktury udziałów i zmiany brzmienia pkt. VII koncesji, zgodnie z formułą zapisów właścicielskich przyjętych przez KRRiT w dniu 1 września 2005 roku;
- Nr DK - 050/2007 – 3/187/P z dnia 27 lutego 2007 roku – w sprawie zmiany w trybie art. 155 k.p.a. pkt. I koncesji (zmiana charakteru programu z wyspecjalizowanego społeczno-religijnego na uniwersalny, w ramach którego Koncesjonariusz będzie nadawał audycje o tematyce rodzinno-chrześcijańskiej) oraz pkt. III i IV (zmiana zapisów programowych);
- Nr DK - 347/2007 – 4/187/P z dnia 25 września 2007 roku – w sprawie zmiany w trybie art. 155 k.p.a. pkt. I koncesji (wykreślenie pełnego adresu siedziby Spółki - Koncesjonariusza).

Zaskarżona decyzja Nr DK – 092/2008 – 5/187/P z dnia 4 kwietnia 2008 roku, uwzględniała stan prawny ukształtowany w wyniku wydania ww. decyzji, zmieniających koncesję Nr 187/P/2004-T. Zmiana dokonana decyzją Nr DK –092/2008 – 5/187/P polegała na dodaniu do koncesji pkt. Xa, który dotyczył rozszerzenia koncesji o dodatkową stację nadawczą zlokalizowaną we Wrocławiu w województwie dolnośląskim (kanał 28; ERP = 1,0 kW).

W uzasadnieniu zaskarżonej decyzji Przewodniczący KRRiT wskazał na treść pkt. I Ogłoszenia Przewodniczącego KRRiT z dnia 25 kwietnia 2007 roku o możliwości uzyskania koncesji na rozpowszechnianie programu telewizyjnego, zgodnie z którym Ogłoszenie stanowiło podstawę do składania wniosków o rozszerzenie koncesji, na okres do czasu wygaśnięcia koncesji wskazanej we wniosku, na rozpowszechnianie programu telewizyjnego o charakterze uniwersalnym tzn. programu zawierającego różne gatunki i formy telewizyjne oraz różnorodną problematykę. Ogłoszenie stanowiło podstawę do ubiegania się o rozszerzenie koncesji o stację nadawczą zlokalizowaną we Wrocławiu w województwie dolnośląskim (kanał 28; ERP = 1,0 kW).
Przewodniczący KRRiT stwierdził, że w związku z pkt. I Ogłoszenia wnioski o rozszerzenie koncesji na rozpowszechnianie programu za pomocą stacji nadawczej zlokalizowanej we Wrocławiu złożyły w wyznaczonym terminie następujące podmioty: „Telewizja PULS” Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (wniosek Nr 069/2007 z dnia 28 czerwca 2007 roku o rozszerzenie koncesji Nr 187/P/2004-T z dnia 16 listopada 2004 roku), „TVN” S.A. z siedzibą w Warszawie (wniosek Nr 056/2007 z dnia 26 czerwca 2007 roku o rozszerzenie koncesji Nr 175/P/2004-T z dnia 15 kwietnia 2004 roku) oraz „Polskie Media” S.A. z siedzibą w Warszawie (wniosek Nr 066/2007 z dnia 27 czerwca 2007 roku o rozszerzenie koncesji Nr 236/99-T z dnia 2 lutego 1999 roku).

Następnie Przewodniczący KRRiT wskazał na treść i wykładnię stosownych przepisów Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej (art. 2, art. 7, art. 213), ustawy o radiofonii i telewizji (m.in. art. 5, art. 6 ust. l i ust. 2 pkt. 1-3, art. 36 ust. 1) i Kodeksu postępowania administracyjnego (art. 7 – 11 oraz art. 155) oraz podkreślił, iż analiza i ocena wniosków złożonych w związku z Ogłoszeniem oraz przeprowadzona analiza interesu społecznego została dokonana zgodnie z uznaniem administracyjnym. Jednocześnie Przewodniczący KRRiT określił granice uznania administracyjnego, a także stwierdził, że organy administracji uprawnione są do własnej oceny interesu społecznego i słuszności interesu obywatela. Ponadto podkreślił, iż każdorazowo o treści podejmowanego rozstrzygnięcia decydują okoliczności konkretnego przypadku, konkretnej sprawy administracyjnej. Natomiast interes społeczny jest też rozumiany, jako interes telewidzów mających dostęp do różnorodnej oferty programowej rozpowszechnianych programów.
Przewodniczący KRRiT wskazał w uzasadnieniu zaskarżonej decyzji, że KRRiT porównując oferty programowe wnioskodawców uczestniczących w postępowaniu stwierdziła, że programy rozpowszechniane przez wymienionych Koncesjonariuszy, są identyczne pod względem ich charakterów określonych w koncesjach. Zobowiązani są oni do nadawania programów o charakterze uniwersalnym, tj. zawierającym różne gatunki i formy telewizyjne oraz różnorodną problematykę. KRRiT stwierdziła jednocześnie, że program rozpowszechniany przez spółkę „Telewizja PULS” Sp. z o.o. wyróżnia się spośród programów pozostałych wnioskodawców obecnością tematyki rodzinno-chrześcijańskiej, której brak w pozostałych programach. Jest ona nadawana obok treści społecznych, politycznych, gospodarczych, kulturalnych i realizowana poprzez różne rodzaje audycji i formy telewizyjne (audycje informacyjne i publicystyczne, religijne, edukacyjne i poradnicze). Audycje o tej tematyce mają umacniać wartości chrześcijańskie z poszanowaniem pluralizmu religijnego i światopoglądowego, mają uwzględniać problematykę dotyczącą małżeństwa i rodziny, uwrażliwiać na kwestie m.in. patriotyczne, religijne i ekumeniczne. Analizując ofertę programową dostępną drogą naziemną we Wrocławiu i okolicach, w ocenie KRRiT, program „PULS” stanowi alternatywę wobec programów „TVN” i „TV 4” i jest istotnym wzbogaceniem oferty telewizyjnej obecnej na tym rynku. KRRiT porównała także zasięgi ponadregionalnych programów telewizyjnych: „TVN”, „TV 4” i „PULS” (program ten posiadał najmniejsze pokrycie ludnościowe i powierzchniowe).
Ponadto, jak wynika z uzasadnienia zaskarżonej decyzji, wnioski złożone w postępowaniu zostały poddane przez KRRiT szczegółowej ocenie (w części programowej, technicznej i ekonomicznej). 
W uzasadnieniu stwierdzono, iż spółka „Telewizja PULS” Sp. z o.o. nie posiadała możliwości nadawania programu na obszarze objętym zasięgiem stacji nadawczej we Wrocławiu (kanał 28, ERP = 1 kW). W ocenie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji urzeczywistnienie pluralizmu mediów w obszarze polskiego rynku analogowej telewizji naziemnej, wymaga uzupełnienia obecności nadawców w  niedostępnych dotychczas lokalizacjach, a także wsparcia rozwoju mniejszych nadawców ponadregionalnych, wzmożenia konkurencji pomiędzy nadawcami koncesjonowanymi w celu zapewnienia różnorodnej oferty programowej na obszarze objętym zasięgiem stacji nadawczej będącej przedmiotem Ogłoszenia. W związku z powyższym KRRiT postanowiła rozszerzyć zasięg rozpowszechniania programu „PULS” o stację nadawczą we Wrocławiu.
W wyniku analizy wniosku spółki „TVN” S.A., m.in. stwierdzono, iż wnioskodawca posiada stację nadawczą w lokalizacji Wrocław/Żórawina rozpowszechniającą program „TVN” na kanale 56 z mocą ERP = 20 kW. Zasięg ludnościowy programu na obecnie wykorzystywanym kanale 56 wynosi 1.035.800 mieszkańców, a zasięg na kanale 28 byłby mniejszy i wynosiłby 707.200 mieszkańców. Zasięg stacji nadawczej we Wrocławiu na kanale 28 mieści się prawie całkowicie w zasięgu stacji nadawczej Wrocław/Żórawina rozpowszechniającej program na kanale 56. 
Natomiast w przypadku wniosku spółki „Polskie Media” S.A. m.in. stwierdzono, iż wnioskodawca nie posiada możliwości nadawania programu na obszarze objętym zasięgiem stacji nadawczej we Wrocławiu (kanał 28, ERP = 1 kW). Jednakże program „TV 4” dostępny jest drogą naziemną na terenie Wrocławia w wyniku zestawiania go z dwugodzinnym programem „ODRA – Świdnica, Wrocław, Opole” nadawanym przez spółkę „Telewizja ODRA” Sp. z o.o. na podstawie koncesji Nr 192/P/2005-T. W uzasadnieniu wskazano, iż Przewodniczący KRRiT wydał decyzję Nr DK-302/2007 w sprawie cofnięcia koncesji, ale sprawa znajduje się na etapie wniosku o ponowne rozpatrzenie i program „ODRA – Świdnica, Wrocław, Opole” zestawiany z programem „TV 4” jest obecnie emitowany. Zasięg ludnościowy programu „TV 4” wynosił w dniu rozstrzygnięcia postępowania 26,8 % mieszkańców Polski (bez uwzględnienia rozpowszechniania programu z wykorzystaniem stacji Telewizji ODRA) i był prawie dwukrotnie większy od zasięgu programu „PULS” wynoszącego 15,9 % mieszkańców Polski,. W przypadku zasięgu powierzchniowego zasięg programu „TV 4” był prawie trzykrotnie wyższy niż programu „PULS” (zasięgi wynosiły odpowiednio 13,7 % i 4,8 % powierzchni Polski). KRRiT w celu zrównoważenia rynku ponadregionalnych nadawców telewizyjnych postanowiła wyrównać pozycje konkurencyjnych nadawców spółki „Polskie Media” S.A. i „Telewizja PULS” 
Sp. z o.o. Ponadto KRRiT uznała propozycje programowe przedstawione we wniosku spółki „Telewizja PULS” Sp. z o.o., za najbogatsze, spośród złożonych wniosków, ze względu na obecność tematyki rodzinno-chrześcijańskiej w ramach uniwersalnego charakteru programu.

Z powyższych przyczyn KRRiT postanowiła w uchwale Nr 8/2008 z dnia 15 stycznia 2008 roku odmówić rozszerzenia koncesji na rozpowszechnianie programu telewizyjnego ze stacji nadawczej zlokalizowanej we Wrocławiu w województwie dolnośląskim spółkom: „TVN” S.A. z siedzibą w Warszawie oraz „Polskie Media” S.A. z siedzibą w Warszawie. W wykonaniu ww. uchwały została wydana przez Przewodniczącego KRRiT decyzja Nr DK – 092/2008 – 5/187/P.
W wyniku ponownego rozpatrzenia sprawy KRRiT postanowiła podtrzymać swoje dotychczasowe stanowisko, zawarte w uzasadnieniu skarżonej decyzji Nr DK – 092/2008 – 5/187/P z dnia 4 kwietnia 2008 roku.
II.
Pełnomocnik spółki „TVN” S.A. z siedzibą w Warszawie w piśmie z dnia 23 kwietnia 2008 roku wniósł o ponowne rozpatrzenie sprawy zakończonej wydaniem decyzji Nr DK – 092/2008 – 5/187/P.
Jak już wskazano strona zarzuca przedmiotowej decyzji brak formalnej korelacji pomiędzy tą decyzją, a decyzją koncesyjną Nr 187/P/2004-T z dnia 16 listopada 2004 roku, wydaną spółce „Telewizja PULS” Sp. z o.o. Zdaniem strony decyzja koncesyjna dotyczy rozpowszechniania programu telewizyjnego o charakterze wyspecjalizowanym – społeczno-religijnym, podczas gdy zmiana odnosi się do rozpowszechniania programu o charakterze uniwersalnym. Ponadto zaskarżona decyzja przeszła do porządku nad zmianami koncesji Nr 187/P/2004-T, dokonanymi decyzjami Nr DK – 140/2005 – 1/187/P i Nr DK – 140a/2005 z dnia 13 maja 2005 roku oraz Nr DK – 050/2007 – 3/187/P z dnia 27 lutego 2007 roku.

Odnosząc się do powyższego zarzutu należy stwierdzić, iż decyzja Nr DK –050/2007 –3/187/P w czasie trwania postępowania o rozszerzenie koncesji spółki „Telewizja PULS” Sp. z o.o. była ostateczna (nie została wzruszona). Tym samym Koncesjonariusz – Telewizja PULS posiadała pełne prawo (legitymację prawną) do uczestniczenia w przedmiotowym postępowaniu. Zmiana koncesji Nr 187/P/2004-T (decyzji) przez decyzję Nr DK – 050/2007 –3/187/P z 27 lutego 2007 roku odbyła się na podstawie art. 155 k.p.a. Na mocy decyzji Nr DK – 050/2007 – 3/187/P spółka „Telewizja PULS” Sp. z o.o. uzyskała prawo rozpowszechniania programu telewizyjnego o charakterze uniwersalnym pod nazwą „PULS”, przeznaczonego do powszechnego odbioru. W ramach tego programu Koncesjonariusz zobowiązany został do nadawania audycji o tematyce rodzinno-chrześcijańskiej.
Przewodniczący KRRiT na podstawie art. 34 ust. 2 ustawy o radiofonii i telewizji podał do publicznej wiadomości listę wnioskodawców uczestniczących w postępowaniu o udzielenie koncesji. Przewodniczący KRRiT zobowiązany jest do podawania do publicznej wiadomości na podstawie § 17 ust. 2 rozporządzenia Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z dnia 4 stycznia 2007 roku w sprawie zawartości wniosku o udzielenie koncesji oraz szczegółowego trybu postępowania w sprawach udzielania i cofania koncesji na rozpowszechnianie i rozprowadzanie programów radiofonicznych i telewizyjnych informacji o podmiotach, których wnioski pozostawiono bez rozpoznania z przyczyn takich jak: złożenia wniosku po terminie określonym w ogłoszeniu; niezgodności wniosku z warunkami określonymi w ogłoszeniu w zakresie przedmiotu postępowania, określenia charakteru programu lub warunków technicznych. Przewodniczący KRRiT podał do publicznej wiadomości informację o podmiotach uczestniczących w niniejszym postępowaniu. Wśród tych podmiotów znajdowała się między innymi spółka „Telewizja PULS” Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie.
Decyzje z dnia 13 maja 2005 r. (Nr DK – 140/2005 – 1/187/P i Nr DK –140a/2005) oraz decyzja z dnia 27 lutego 2007 r. (Nr DK – 050/2007 – 3/187/P) są ostateczne, nie zostały w żadnym postępowaniu wzruszone. Powyższe decyzje dotyczą odpowiednio: rozłożenia na raty opłaty koncesyjnej i ustalenia opłaty prolongacyjnej, zmiany dotyczącej struktury Spółki - Koncesjonariusza oraz zmiany charakteru programu. Nie było żadnego uzasadnienia, aby skarżona decyzja w swojej osnowie zmieniała treść wyżej wymienionych decyzji, a także aby się do nich bezpośrednio odnosiła.

Pełnomocnik strony zarzuca przedmiotowej decyzji, że nie odpowiada ona wymogom art. 107 § 3 k.p.a., bowiem „TVN” S.A. złożyła w toku postępowania pismo z dnia 15 października 2007 roku, zaliczone do materiału dowodowego w sprawie, w którym zakwestionowano legitymację spółki „Telewizja PULS” Sp. z o.o. do udziału w niniejszym postępowaniu ze względu kwalifikowaną wadliwość decyzji Przewodniczącego KRRiT Nr DK – 050/2007 – 3/187/P z dnia 27 lutego 2007 roku.

Zdaniem KRRiT uzasadnienie przedmiotowej decyzji jest prawidłowe i odpowiada wymogom art. 107 § 3 k.p.a. Przewodniczący KRRiT w decyzji odniósł się w następujący sposób do pisma z 15 października 2007 roku: Telewizja PULS Sp. z o.o. dysponując decyzją ostateczną Nr DK – 050/2007 –3/187/P miała pełne prawo do złożenia swojego wniosku o rozszerzenie koncesji, jako podmiot upoważniony do rozpowszechniania programu o charakterze uniwersalnym. Tym samym wniosek z dnia 15 października 2007 roku spółki TVN S.A. jest bezprzedmiotowy, gdyż spółka Telewizja PULS Sp. z o.o. miała pełne prawo do dysponowania swoją wolą w zakresie przystąpienia do niniejszego postępowania koncesyjnego. Powyższa treść uzasadnienia jest wystarczająca, gdyż decyzja Nr DK – 050/2007 – 3/187/P jest ostateczna, nie została uchylona w wyniku postępowania nadzwyczajnego (dot. wznowienia postępowania, uchylenia decyzji lub stwierdzenie nieważności postępowania). Tym samym KRRiT podejmując uchwałę o rozszerzeniu koncesji dla spółki „Telewizja PULS” Sp. z o.o. nie mogła mieć wątpliwości co do jej statusu jako nadawcy rozpowszechniającego program telewizyjny o charakterze uniwersalnym.

W uzasadnieniu skarżonej decyzji Przewodniczący KRRiT poinformował, że w trakcie postępowania wpłynęło pismo spółki „TVN” S.A. z dnia 15 października 2007 roku, na które w piśmie z dnia 15 stycznia 2008 roku udzielił odpowiedzi.


Zgodnie z art. 234 pkt 2 k.p.a. w sprawie, w której toczy się postępowanie administracyjne skarga pochodząca od innych osób stanowi materiał, który organ prowadzący postępowanie powinien rozpatrzyć z urzędu.

Według G. Łaszczyc, A. Martysz, A. Matan, [Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz. Tom II. Komentarz do art. 104-269, LEX, 2007, wyd. II] skarga pochodząca od osoby innej niż strona winna być także rozpatrzona z urzędu; również ona może się przyczynić do wyjaśnienia pewnych aspektów sprawy i jeżeli wnosi coś nowego, należy ją uwzględnić w postępowaniu administracyjnym. W wyroku z dnia 31 października 1996 roku (I SA 1038/95, niepubl.) NSA przyjął, że: "skarga nie pochodząca od strony (art. 234 § 2 k.p.a.) nie wywołuje takiego samego skutku jak skarga pochodząca od strony (art. 234 § 1 k.p.a.). Skargę pochodzącą od strony ocenia się jako "żądanie" (art. 235 k.p.a.), natomiast ze skargi nie pochodzącej od strony nie wynikają dla skarżącego żadne skutki prawne, a brak reakcji organu (z urzędu) może być tylko przedmiotem skargi nieprocesowej". Skarga pochodząca od innej osoby spowoduje jedynie obowiązek rozważenia danych okoliczności z urzędu, np. przeprowadzenia dowodu czy wyłączenia pracownika lub organu [według M. Jaśkowska, A. Wróbel, Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz, Zakamycze, 2005, LEX 2007, wyd. II.].

Przewodniczący KRRiT prawidłowo ograniczył się w uzasadnieniu decyzji tylko do przywołania pisma organu z dnia 15 stycznia 2008 roku. W piśmie tym Przewodniczący KRRiT udzielił odpowiedzi na zarzuty spółki „TVN” S.A., a w szczególności na zarzut nieważności decyzji Nr DK – 050/2007 – 3/187/P z dnia 27 lutego 2007 roku. Argumentacja organu została zawarta w osobnym postępowaniu skargowym, stąd w decyzji niekonieczne było szczegółowe opisywanie argumentacji zawartej w piśmie z dnia 15 stycznia 2008 roku, Przewodniczący KRRiT ograniczył się do wzmianki o niniejszym fakcie. Spółka „TVN” S.A. wnosząc pismo z dnia 15 października 2007 roku wystąpiła z wnioskiem o stwierdzenie nieważności wspomnianej decyzji, nie będąc stroną postępowania zakończonego wydaniem decyzji (koncesji) Nr DK – 050/2007 –3/187/P z dnia 27 lutego 2007 roku. Tym samym spółka „TVN” S.A. nie miała prawa do złożenia skutecznego wniosku o stwierdzenie nieważności ww. decyzji. KRRiT potraktowała ten wniosek jako pismo w trybie skargowo-wnioskowym o podjęcie przez organ działania z urzędu w celu stwierdzenia nieważności wspomnianej decyzji. W piśmie z dnia 15 stycznia 2008 r. organ nie podzielił argumentacji przedstawionej przez „TVN” S.A. i nie dostrzegł przesłanek do stwierdzenia, że przedmiotowa decyzja jest obarczona wadą prawną. KRRiT zdecydowała nie wszczynać odrębnego postępowania, którego przedmiotem byłoby stwierdzenie nieważności decyzji Nr DK – 050/2007 – 3/187/P. W tym stanie prawnym spółka „Telewizja PULS” Sp. z o.o. miała pełne prawo do korzystania z uprawnień strony postępowania zakończonego wydaniem decyzji objętej wnioskami o ponowne rozpatrzenie sprawy.

Na podstawie art. 36 ust. 1 w związku z art. 1 oraz art. 6 ustawy o radiofonii i telewizji organ posiada kompetencje w zakresie oceny programów wnioskodawców. W niniejszym postępowaniu KRRiT kierując się zasadą pluralizmu medialnego i niedostatku programów o tematyce rodzinno-chrześcijańskiej w zbiorze programów uniwersalnych zdecydowała, że oferta spółki „Telewizja PULS” Sp. z o.o. najpełniej odpowiada potrzebie budowania zrównoważonego ładu medialnego nadawców rozpowszechniających programy o zasięgu ponadregionalnym.

Pełnomocnik strony zarzuca przedmiotowemu postępowaniu, że było prowadzone z naruszeniem zasady czynnego udziału stron w postępowaniu 
(art. 10 § 1 kpa), w szczególności przez brak możliwości wypowiedzenia się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań. Zdaniem skarżącego organ powinien pouczyć stronę o prawie zapoznania się z aktami i złożenia końcowego oświadczenia, a także wstrzymania się od wydania decyzji do czasu złożenia powyższego oświadczenia.

W tym miejscu należy stwierdzić, iż postępowanie koncesyjne jest swego rodzaju konkursem, prowadzonym przy zapewnieniu równych szans i pewności formalnej, co do wymaganych dokumentów, oraz przejrzystości i ekonomice postępowania. Całość zgromadzonego materiału w postępowaniu koncesyjnym została poddana rozstrzygnięciu przez KRRiT. Uchwała KRRiT Nr 8/2008 z dnia 15 stycznia 2008 roku stanowiła podstawę do wydania przez Przewodniczącego KRRiT decyzji administracyjnej, która została zaskarżona przez strony.
Przedmiotem postępowania koncesyjnego zgodnie z rozporządzeniem Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z dnia 4 stycznia 2007 roku w sprawie zawartości wniosku o udzielenie koncesji oraz szczegółowego trybu postępowania w sprawach udzielania i cofania koncesji na rozpowszechnianie i rozprowadzanie programów radiofonicznych są wyłącznie wnioski złożone na odpowiednich formularzach i to one podlegają wewnętrznej konkurencji w trybie 
postępowania koncesyjnego. Zgodnie z § 18 ust. 2 i 3 powyższego rozporządzenia w postępowaniach, dotyczących udzielania lub rozszerzenia koncesji (polegającej na rozszerzeniu koncesji o kolejną stację nadawczą) na rozpowszechnianie programów telewizyjnych drogą rozsiewczą naziemną, zmiany wniosku, w części dotyczącej informacji programowych oraz ekonomiczno-finansowych, wskazane w § 4 pkt 5, § 5 pkt 8 i 8a oraz § 11 pkt 3 i 4 rozporządzenia, dokonane w czasie trwania postępowania, nie będą uwzględniane, jeżeli w postępowaniu rozpatrywane są wnioski złożone przez więcej niż jednego wnioskodawcę. Za zmianę uważa się również uzupełnienie wniosku polegające na złożeniu dokumentów lub dostarczeniu informacji brakujących w dniu złożenia wniosku. Z uwagi na to, że, wnioski koncesyjne są składane na jednakowych formularzach i wszyscy uczestnicy postępowania mają wiedzę o ich treści, organ uznaje, że dowody zgromadzone w toku postępowania, są znane wszystkim uczestnikom postępowania. Obowiązek umożliwienia wypowiedzenia się przez stronę ciąży na organie w sytuacji, gdy jest przeprowadzany nowy dowód. Taka sytuacja w niniejszym postępowaniu nie miała miejsca.

W toku postępowania dowodowego organ powinien zapewnić stronie możliwość wypowiedzenia się co do poszczególnych dowodów jedynie w miarę potrzeb, i to tylko w tych przypadkach, gdy strona uczestniczy w ich przeprowadzaniu (co może mieć miejsce podczas przeprowadzania dowodów ze świadków, biegłych oraz w drodze oględzin). Umożliwienie stronie skorzystania z tego prawa w takich przypadkach (w toku postępowania dowodowego) należy więc pozostawić uznaniu organu [Kmiecik Zbigniew R., artykuł, M.Prawn.2008.6.333, Wypowiedzenie się strony po przeprowadzeniu dowodów w postępowaniu administracyjnym. Teza nr 1, 84194/1].

Strony w toku postępowania mają pełen wgląd w akta postępowania koncesyjnego i mogą wypowiadać się, również co do treści wniosków pozostałych stron.

Należy przypomnieć, że strona jak wynika z prowadzonej przez organ ewidencji nie korzystała ze swojego uprawnienia do przeglądania akt sprawy. Powyższe akta oraz akta pozostałych uczestników postępowania były stronie dostępne. Pismo strony z 15 października 2007 roku także świadczy o wykonywaniu służącego stronie uprawnienia, jakim jest możliwość wypowiadania się, co do treści wniosków pozostałych stron. Tym samym strona miała zapewnione pełne prawo czynnego udziału w niniejszym postępowaniu koncesyjnym. Ze swojego prawa mogła korzystać w dowolnym czasie i na każdym etapie postępowania administracyjnego.

Koniecznym warunkiem uchylenia decyzji administracyjnej z powodu naruszenia przepisów postępowania jest wykazanie przez skarżącego, iż podnoszone w skardze naruszenie mogło mieć istotny wpływ na wynik sprawy, co oznacza, że to właśnie na stronie ciąży obowiązek udowodnienia, że niezawiadomienie jej przed wydaniem decyzji o zebraniu materiału dowodowego i możliwości składania wniosków dowodowych pozbawiło ją możności dokonania w tym postępowaniu konkretnej czynności procesowej. Należy dodać, że wspomniana czynność procesowa powinna mieć znaczenie dla rozstrzygnięcia sprawy, a więc nie może dotyczyć okoliczności już udowodnionych lub niemających znaczenia dla końcowego rezultatu postępowania administracyjnego. [Taras Wojciech, glosa, OSP.2007.3.26, Glosa do wyroku NSA z dnia 18 maja 2006 r., II OSK 831/05. Teza nr 1,58571/1]. Strona nie sprecyzowała jakiej czynności procesowej została pozbawiona, poprzez brak pouczenia organu o prawie zapoznania się z aktami i złożenia końcowego oświadczenia przed wydaniem decyzji administracyjnej, natomiast wszystkie okoliczności (dowody) są udowodnione.

W uzasadnieniu zaskarżonej decyzji stwierdzono, że spółka „TVN” S.A. jest już obecna ze swoim programem we Wrocławiu. KRRiT kierując się interesem społecznym, jako jedną z przesłanek wymienionych w art. 155 k.p.a., który stanowi podstawę do zmiany decyzji (koncesji) uprawniającej do nadawania z lokalizacji będącej przedmiotem postępowania, nie przyznała spółce „TVN” S.A. prawa do wykorzystywania ogłoszonego kanału telewizyjnego. Należy podkreślić, iż wniosek „TVN” S.A. nie zawierał deklaracji zrezygnowania z posiadanego kanału w przypadku pozytywnego rozstrzygnięcia postępowania zakończonego wydaniem decyzji, która została objęta wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy.
III.
Spółka „Polskie Media” S.A. w swoim wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy z dnia 25 kwietnia 2008 roku podniosła, że przedmiotowa decyzja jest sprzeczna z prawem oraz treścią Ogłoszenia, z uwagi na ocenę programów wnioskodawców pod względem kryterium tematyki rodzinno chrześcijańskiej.

Ogłoszenie z dnia 25 kwietnia 2007 roku stanowiło podstawę do składania wniosków o zmianę w trybie art. 155 k.p.a., posiadanej przez wnioskodawcę koncesji, polegającą na rozszerzeniu koncesji o stację nadawczą we Wrocławiu, na okres do wygaśnięcia zmienianej koncesji, na rozpowszechnianie programu telewizyjnego o charakterze uniwersalnym, tzn. programu zawierającego różne gatunki i formy telewizyjne oraz różnorodną problematykę.

Decyzja Nr DK – 092/2008 – 5/187/P o zmianie koncesji nie została wydana w oparciu o ocenę pod względem kryterium tematyki rodzinno chrześcijańskiej. Jak powyżej wskazano, KRRiT porównując oferty programowe wnioskodawców uczestniczących w postępowaniu stwierdziła, że programy rozpowszechniane przez wnioskodawców są identyczne pod względem ich charakterów określonych w koncesjach. Zobowiązani są oni do nadawania programów o charakterze uniwersalnym, tj. zawierającym różne gatunki i formy telewizyjne oraz różnorodną problematykę. KRRiT stwierdziła jedynie, że program rozpowszechniany przez spółkę „Telewizja PULS” Sp. z o.o. wyróżnia się spośród programów pozostałych wnioskodawców obecnością tematyki rodzinno chrześcijańskiej, której brak w innych programach. Analizując ofertę programową dostępną we Wrocławiu i okolicach, w ocenie KRRiT program „PULS” stanowi alternatywę wobec programów „TVN” i „TV4” i jest istotnym wzbogaceniem oferty telewizyjnej obecnej na tym rynku. Dokonując niniejszego rozstrzygnięcia KRRiT brała szczególnie pod uwagę interes społeczny (interes odbiorców programu).
Za całkowicie bezpodstawny należy uznać zarzut spółki „Polskie Media” S.A., że w toku postępowania Przewodniczący KRRiT zmienił treść Ogłoszenia wprowadzając dodatkową przesłankę w postaci oceny rodzinnego i chrześcijańskiego charakteru programu. Zdaniem strony powyższa przesłanka modyfikuje założoną wcześniej uniwersalność programu, na rzecz programu wyspecjalizowanego.
Spółka „Telewizja PULS” Sp. z o.o. rozpowszechnia na podstawie wymaganej prawem koncesji program uniwersalny zawierający audycje o tematyce rodzinno-chrześcijańskiej i taki poddała ocenie w postępowaniu o rozszerzenie koncesji o kolejną stacje nadawczą.
KRRiT rozstrzygając o rozszerzeniu koncesji Telewizji PULS uznała, że wniosek złożony przez Telewizję PULS jest najbardziej atrakcyjny i najlepszy spośród innych złożonych wniosków.
Przedmiotowa decyzja nie została wydana, jak mylnie wskazuje strona - „Polskie Media” S.A., na podstawie art. 36 ust. 2 ustawy o radiofonii i telewizji, a na podstawie art. 155 k.p.a. KRRiT oceniła przesłanki wskazane w art. 155 k.p.a. Szczegółowej analizie poddano przesłankę dotyczącą interesu społecznego, rozumianego jako interes telewidzów mających dostęp do różnorodnej oferty programowej (pluralizm medialny) rozpowszechnianych programów.
Strona wniosła o przeprowadzenie rozprawy administracyjnej. W tym miejscu należy stwierdzić, iż nie jest jasne, na jakim etapie postępowania strona wnosi o przeprowadzenie rozprawy administracyjnej.
Rozprawa w administracyjnym postępowaniu wyjaśniającym jest formą wyjątkową.

Według A. Wiktorowskiej, Postępowanie administracyjne – ogólne, podatkowe i egzekucyjne, Warszawa 1999 przepis art. 89 §1 i 2 k.p.a. różnicuje okoliczności wedle których organ administracji ma obowiązek przeprowadzić rozprawę. Niektóre spośród nich są obligatoryjne inne zaś – uznaniowe. Samo sformowanie przepisu: „organ administracji publicznej przeprowadzi w toku postępowania rozprawę” (§ 1),  „organ powinien przeprowadzić rozprawę” (§ 2), ma charakter normy nakazującej, obligujący organ do wyznaczenia rozprawy. Jednak treść tych przesłanek, które maja charakter uznaniowy, powoduje, że organ wyznaczy rozprawę wówczas, jeżeli uzna się zobowiązany do jej wyznaczenia poprzez stosowane zinterpretowanie przesłanki. A zatem organ wyznaczy rozprawę: gdy zapewni to przyspieszeniu lub uproszczeniu postępowania bądź osiągnięcie celu wychowawczego, gdy wymaga tego przepis prawa, gdy zachodzi potrzeba uzgodnienia interesów stron, gdy jest to potrzebne dla wyjaśnienia sprawy przy udziale świadków lub biegłych albo w drodze oględzin.

Strona argumentuje, że wydana decyzja narusza art. 89 § 2 k.p.a. Jej zdaniem w postępowaniu o zmianę koncesji Nr 187/P/2004-T, w którym biorą udział strony o sprzecznych interesach, organ obligatoryjnie winien przeprowadzić rozprawę administracyjną.

Według A. Wiktorowskiej potrzeba uzgodnienia interesu stron zachodzi w sytuacji, gdy w postępowaniu występuje kilka podmiotów mających interes prawny, czyli stron, i w dodatku interesy stron wykluczają się nawzajem albo co najmniej kolidują ze sobą. Jest to sytuacja, w której strony te mogą porozumieć się w kwestiach spornych poprzez zawarcie ugody. Innymi słowy, rozprawę wyznacza się wówczas, gdy zachodzą przesłanki dopuszczalności zawarcia ugody. W analizowanym postępowaniu dotyczącym stacji nadawczej we Wrocławiu przedmiotem postępowania był jeden kanał, w postępowaniu brało udział kliku uczestników, a żaden z uczestników (w tym skarżący) nie deklarował gotowości współużytkowania kanału.
W związku z powyższym KRRiT stwierdziła, iż należy utrzymać w mocy zaskarżoną przez strony decyzję Nr DK – 092/2008 – 5/187/P.

W dniu 13 maja 2008 roku Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji podjęła uchwałę Nr 231/2008, w której upoważniła Przewodniczącego KRRiT do wydania decyzji utrzymującej w mocy decyzję Nr DK – 092/2008 – 5/187/P z dnia 4 kwietnia 2008 roku, w sprawie rozszerzenia koncesji Nr 187/P/2004-T z dnia 16 listopada 2004 roku, udzielonej spółce „Telewizja PULS” Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na rozpowszechnianie programu telewizyjnego pod nazwą „PULS”, o stację nadawczą zlokalizowaną we Wrocławiu w województwie dolnośląskim (kanał 28; ERP = 1,0 kW) wraz z odmową rozszerzenia koncesji spółkom - „TVN” S.A. z siedzibą w Warszawie oraz „Polskie Media” S.A. z siedzibą w Warszawie.
Niniejsza decyzja jest ostateczna.
Na podstawie art. 3 § 2 pkt 1, art. 53 § 1 oraz art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. z 2002 r. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.) stronie przysługuje prawo do złożenia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie za pośrednictwem Przewodniczącego KRRiT w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia niniejszej decyzji.
Witold Kołodziejski
Otrzymują:

1. „Telewizja PULS” Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (00-724), przy ul. Chełmskiej 21 lok. 22;
2. Adwokat Adam Jaroszyński – Kancelaria Adwokacka w Warszawie (00-764), przy ul. Sobieskiego 102a - 4 – Pełnomocnik działający w imieniu spółki „TVN” S.A. z siedzibą w Warszawie;
3. „Polskie Media” S.A. z siedzibą w Warszawie (04-028), przy Al. Stanów Zjednoczonych 53;
4. a/a.
3
20

