
[image: image1.png]







Warszawa, dnia 12 sierpnia 2008 roku.

   PRZEWODNICZĄCY




Krajowej Rady Radiofonii





i Telewizji










Grupa Radiowa Agory Sp. z o.o.







ul. Czerska 8/10








00 – 732 Warszawa
D E C Y Z J A Nr DK – 249/2008
Na podstawie art. 10 ust. 4 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (Dz.U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2531 z późn. zm.) i art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.) oraz w wykonaniu Uchwały Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Nr 38/2008 z dnia 29 stycznia 2008 roku

postanawia się:
nakazać spółce „Grupa Radiowa Agory” Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, rozpowszechniającej na podstawie koncesji Nr 119/P/2002-R z dnia 19 kwietnia 2002 roku program radiowy o charakterze wyspecjalizowanym – kulturalno - muzycznym pod nazwą „103,8 ROXY FM”, zaniechania działań naruszających warunki koncesji w zakresie obowiązków programowych, dotyczących:
- oznaczenia programu na antenie nazwą zapisaną w koncesji (punkt I koncesji)
- udziału  w programie audycji słownych i innych przekazów słownych dotyczących kultury, realizujących wyspecjalizowany charakter programu, które powinny stanowić nie mniej niż 6% miesięcznego czasu nadawania programu w godzinach 6.00 – 23.00, rozliczanego w okresach tygodniowych (punkt III.3 koncesji) 

- udziału w programie elementów słownych w audycjach i innych przekazach dotyczących tematyki lokalnej, odnoszących się do miejscowości objętych zasięgiem nadawania, które powinny stanowić łącznie nie mniej niż 2% miesięcznego czasu nadawania programu w godzinach 6.00 – 23.00, rozliczanego w okresach tygodniowych (punkt IV koncesji)

- łącznego udziału w programie audycji słownych, elementów słownych w audycjach słowno – muzycznych i innych przekazów słownych, których który powinien stanowić nie mniej niż 12% miesięcznego czasu nadawania programu w godzinach 6.00 – 23.00, rozliczanego w okresach tygodniowych (punkt V.1 koncesji)

U z a s a d n i e n i e

Spółka „Wibor” Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie uzyskała w dniu 19 kwietnia 2002 roku koncesję Nr 119/P/2002-R na rozpowszechnianie programu radiowego o charakterze charakter uniwersalnym, tzn. zawierającym różne gatunki i formy radiowe oraz różnorodną problematykę, poświęcony tematyce lokalnej pod nazwą „Radio ECHO 103,8 FM” przeznaczonego do powszechnego odbioru. 
Na wniosek Koncesjonariusza decyzją Przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Nr DK – 379/2005 – 5/119/P z dnia 21 grudnia 2005 roku koncesja ta w punktach od I – VI, dotyczących zobowiązań programowych, w tym charakteru programu została zmieniona. Obecnie Koncesjonariusz rozpowszechnia program wyspecjalizowany - kulturalno – muzycznym pod nazwą „103,8 ROXY FM”. 
W wyniku przejścia uprawnień ze spółki Wibor Sp. z o.o. na spółkę Grupa Radiowa Agory Sp. z o.o. oraz zmiany koncesji dokonanej w Decyzji Przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji DK – 211/2006-7/119/P z dnia 29 sierpnia 2006 roku koncesję tę wykonuje Grupa Radiowa Agory Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. 
KRRiT monitorując ww. program wyemitowany w dniach 10 – 16 września 2007 roku, pod kątem przestrzegania warunków programowych koncesji, stwierdziła, następujące naruszenia: 
- program był oznaczany na antenie częściowo niezgodnie z koncesją jako ROXY FM lub 103,8 ROXY FM
- udział w programie audycji słownych i innych przekazów słownych dotyczących kultury, realizujących wyspecjalizowany charakter programu, wynosił 4,5% tygodniowego czasu nadawania w godzinach 6.00 – 23.00 (tj. 5 godzin 22 minuty), wobec obowiązującego wymiaru minimalnego, tj. 6% miesięcznego czasu nadawania programu w godzinach 6.00 – 23.00, rozliczanego w okresach tygodniowych 
- udziału w programie elementów słownych w audycjach i innych przekazach dotyczących tematyki lokalnej, odnoszących się do miejscowości objętych zasięgiem nadawania, wynosił 0,5% tygodniowego czasu nadawania w godzinach 6.00 – 23.00, wobec obowiązującego wymiaru minimalnego łącznie nie mniej niż 2% miesięcznego czasu nadawania programu w godzinach 6.00 – 23.00, rozliczanego w okresach tygodniowych
- łączny udział w programie audycji słownych, elementów słownych w audycjach słowno – muzycznych i innych przekazów słownych wynosił 9,7 % tygodniowego czasu nadawania tj. 11 godzin i 32 minuty  wobec obowiązującego wymiaru minimalnego nie mniej niż 12% miesięcznego czasu nadawania programu w godzinach 6.00 – 23.00, rozliczanego w okresach tygodniowych 
W związku z wynikami monitoringu w dniu 29 stycznia 2008 roku Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji podjęła uchwałę Nr 38/2008, w której upoważniła Przewodniczącego KRRiT m.in. do wydania decyzji, na podstawie art. 10 ust. 4 ustawy o radiofonii i telewizji, nakazującej spółce „Grupa Radiowa Agory” Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, rozpowszechniającej na podstawie koncesji Nr 119/2002-R z dnia 19 kwietnia 2002 roku program radiowy o charakterze wyspecjalizowanym – muzyczno - kulturalnym pod nazwą „103,8 ROXY FM”, zaniechania działań naruszających warunki koncesji w zakresie obowiązków programowych.
Zgodnie z dyspozycją art. 10 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego, aby umożliwić stronie wypowiedzenie się, co do stwierdzonych przez KRRiT naruszeń, Przewodniczący KRRiT pismem z dnia 1 lutego 2008 roku powiadomił Koncesjonariusza o zamiarze wydania decyzji, przesyłając informacje na temat przeprowadzonej kontroli i wskazując 7 – dniowy termin do udzielenia odpowiedzi. 

Koncesjonariusz odebrał zawiadomienie osobiście, w dniu 1 lutego 2008 roku i w dniu 11 lutego 2008 roku, a więc z uchybieniem wyznaczonego terminu złożył pismo, w którym przedstawił wyjaśnienia w toku postępowania prowadzonego w związku z uchwałą KRRiT Nr 38/2008. 

Koncesjonariusz odniósł się do materiału dowodowego zgromadzonego w wyniku analizy programu i wskazał następujące kwestie: 

Koncesjonariusz poinformował, że dokłada wszelkich starań aby projekt ROXY stanowił wartościową pozycję programową, zwiększającą pluralizm radiowej oferty programowej a program radia podlega ciągłemu doskonaleniu. Koncesjonariusz od października 2008 roku wprowadził nawą audycję publicystyczno – informacyjną, która porusza tematykę lokalną, od stycznia wydłużone zostały weekendowe audycje kulturalne,  zaś od lutego miały być wprowadzone do ramówki audycje autorskie prezentujące muzykę i wydarzenia spoza głównego nurtu sceny rozrywkowej. 

Koncesjonariusz załączył nową ramówkę stacji która miała obowiązywać od 18 lutego 2008 roku. 


Zdaniem Koncesjonariusza, raport z przeprowadzonej przez organ koncesyjny kontroli programu, wyemitowanego w dniach 10 – 16 września 2007 roku, ze względu na błędy metodologiczne nie może stanowić podstawy zarzutu niezrealizowania koncesji. W pierwszym rzędzie nie znajduje podstawy w zapisach koncesji ani w żadnym akcie prawnym dokonane przez anonimowego autora „Raportu z monitoringu….” wyłączenie animacji antenowych prowadzonych przez prezenterów, w szczególności zapowiedzi piosenek, z kategorii „audycji słownych, elementów słownych w audycjach słowno – muzycznych i innych przekazów słownych”, o których mowa w punkcie V.1 koncesji. 

Koncesjonariusz zwrócił również uwagę, że zakwalifikowanie podania tytułu granego utworu oraz jego wykonawcy do zapowiedzi programu jest wewnętrznie niespójne z podziałem programu na audycje i bloki, dokonanym w punkcie 1.4 „Raportu z monitoringu….”. W tym miejscu Koncesjonariusz zaznaczył, że w przeciwieństwie do pojęcia audycja, którego definicja została zawarta w art. 4 ust. 5 ustawy o radiofonii i telewizji, pojęcie bloku programowego jest tworem pozbawionym oparcia w przepisach prawa, a sposób jego pojmowania pozostaje w całkowitej dowolności osoby sporządzającej raport z monitoringu. 

Jednocześnie Koncesjonariusz odnotował niezgodności pomiędzy wynikami pomiaru czasu trwania poszczególnych elementów programu podanymi w „Raporcie z monitoringu…..” a zawartością nadawanych audycji. Błędne, zdaniem Koncesjonariusza pomiary mogą kumulować się do znacznych wartości. 

Koncesjonariusz zwrócił się z prośbą o przekazanie informacji o wytycznych, jakimi kierują się osoby dokonujące monitoringu programów radiowych, a w szczególności: zasad kwalifikowania animacji antenowych prowadzonych przez prezenterów do poszczególnych kategorii programowych przewidzianych w koncesji, podstawy prawnej wyłączenia poszczególnych typów animacji antenowych z kategorii: audycji słownych, elementów słownych w audycjach słowno – muzycznych i innych przekazów słownych, kryteriów kwalifikowania poszczególnych audycji do kategorii programowych wymienionych w koncesji oraz definicji bloku programowego stosowanej na potrzeby monitoringu.

Zdaniem Koncesjonariusza brak jasnych i precyzyjnych reguł w przeprowadzaniu monitoringu utrudnia zarówno realizację koncesji przez nadawcę, jak i uznanie wyników monitoringu za słuszne i wiążące. 

Analizując wyjaśnienia i informacje przedstawione przez Koncesjonariusza w piśmie z dnia 11 lutego 2008 roku Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji stwierdziła, że 

składając wniosek o zmianę koncesji w zakresie charakteru rozpowszechnianego programu oraz obowiązków dotyczących udziału audycji słownych, elementów słownych i innych przekazów, poświęconych specjalizacji kulturalnej, tematyce lokalnej oraz udziału warstwy słownej w programie, spółka Wibor Sp. z o.o. (obecnie Grupa radiowa Agory Sp. z o.o. ) złożyła następujące deklaracje : 
- Kulturalno-muzyczny program pod nazwą „103,8 ROXY FM” będzie ofertą skierowaną do słuchaczy stacji muzycznych nadających muzykę rozrywkową, zarazem jednak oczekujących w programie treści bogatszych, niż przedstawiane zazwyczaj przez te stacje.

- W programie pod nazwą „103,8 ROXY FM” znajdzie miejsce, jak pisze Wnioskodawca, tematyka kulturalna „szeroka i różnorodna”, wykraczająca poza bieżące informacje o wydarzeniach i imprezach, obejmująca różnorodne dziedziny kultury i sztuki: film, literaturę, teatr i sztuki plastyczne, muzykę i telewizję. Program będzie nie tylko informować o wydarzeniach kulturalnych, ale także recenzować je i komentować, prezentować opinie znawców i krytyków, przedstawiać nowe zjawiska i trendy kultury, formować gusty słuchaczy, a także stwarzać możliwość przedstawiania przez nich na antenie własnych opinii i sądów. W celu zapewnienia wysokiego poziomu merytorycznego programu, Wnioskodawca zamierza zaprosić do współpracy uznane autorytety z różnych dziedzin kultury i sztuki.

- Obok skupienia uwagi na kulturze, Wnioskodawca chce ponadto wypełniać wobec słuchaczy podstawowe zadania informacyjne w zakresie tematów lokalnych. W programie „103,8 ROXY FM” mają więc być nadawane lokalne dzienniki i inne informacje lokalne, wykraczające poza kulturalną specjalizację programu, w tym m.in. prognoza pogody, traffiki, a także, jak deklaruje Wnioskodawca, wszelkie inne informacje ważne dla mieszkańców.

- Wnioskodawca stwierdza, że audycje i inne przekazy realizujące kulturalno-muzyczną specjalizację programu będą stanowić nie mniej niż 70% miesięcznego czasu nadawania programu w godzinach 6.00 – 23.00, rozliczanego w okresach tygodniowych. Projektowany udział audycji realizujących specjalizację w programie jest więc zgodny z ustawą o radiofonii i telewizji. Nadawane w ramach specjalizacji audycje słowne dotyczące kultury mają zajmować, według projektu, nie mniej niż 6% wymienionego wyżej czasu. Wnioskodawcy deklarują jednocześnie, że całość nadawanych w programie audycji słownych i innych przekazów słownych – zarówno dotyczących specjalizacji programu jak i tematyki lokalnej, jak wreszcie wszelkich innych przedstawianych w programie spraw i tematów – będzie zajmować nie mniej niż 12% miesięcznego czasu nadawania w godzinach 6.00 – 23.00.

Oceniając projekt KRRiT stwierdziła, że program o charakterze wyspecjalizowanym – kulturalno-muzycznym pod nazwą „103,8 ROXY FM” ma szansę stać się  - jeśli zostanie zrealizowany zgodnie z założeniami – interesującą ofertą dla słuchaczy poszukujących w programie radiowym obok popularnej muzyki także treści słownych o  określonej tematyce. Program pod nazwą „103,8 ROXY FM”, jak wynika z projektu ma zarówno dostarczać informacji i wiedzy o kulturze, jak też objaśniać i uprzystępniać słuchaczom dzieła kultury i sztuki. W ocenie KRRiT tak zaprojektowany projekt programu miał stanowić interesującą ofertę dla wielu słuchaczy. Oceniając wniosek z punktu widzenia programów dostępnych w Krakowie, KRRiT stwierdziła, że kulturalno-muzyczny program radiowy pod nazwą „103,8 ROXY FM” będzie stanowił uzupełnienie tej oferty.

KRRiT w toku postępowania o zmianę koncesji zwróciła się do Koncesjonariusza o akceptację propozycji redakcji zapisów programowych w koncesji Nr 119/P/2002-R, uwzględniając deklaracje, co do sposobu jej dalszej realizacji.

Koncesjonariusz wyraził zgodę na zmianę treści zapisów programowych w sposób określony przez KRRiT.

Składane w trakcie wspomnianego powyżej postępowania o zmianę koncesji deklaracje Koncesjonariusza w zakresie realizacji programu, jak wynika z monitoringu programu wyemitowanego w dniach 10 -16 września 2007 roku nie były realizowane. Informacja o przyjęciu nowej ramówki, począwszy od 15 października 2007 roku i dostosowaniu programu do wymogów koncesji, wobec faktów przedstawionych powyżej, w ocenie organu koncesyjnego, nie może stanowić przesłanki do odstąpienia od wydania decyzji, o której mowa w uchwale Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji               Nr 38/2008.
Koncesjonariusz podważając stwierdzone w toku monitoringu programu naruszenia koncesji, uważa, że nie mają one podstaw ponieważ Raport z monitoringu zawiera błędy metodologiczne, w szczególności w odniesieniu do tzw. „animacji antenowych”, mających wpływ, w ocenie koncesjonariusza, na realizacje koncesji (wielkość udziału warstwy słownej). W Raporcie z monitoringu nie występuje taka kategoria audycji jak „animacje antenowe”. Jeśli rozumieć je jako wypowiedzi prezenterów (Koncesjonariusz nie wyjaśnia jak rozumie ten termin), to z Raportu wyraźnie wynika, że wypowiedzi te są kwalifikowane w zależności od ich treści do audycji realizujących specjalizację lub tematykę lokalną. Natomiast wszelkie przekazy antenowe niosące wyłącznie informacje o programie, tj. stanowiące element porządkujący jego emisję (np. dżingle programu i audycji, zapowiedzi piosenek) stanowią element autopromocji i zapowiedzi programu i do tych kategorii w toku monitoringu są wliczane. Taka metodologia jest stosowana od lat we wszystkich monitorowanych programach. 


Ponadto Koncesjonariusz twierdzi, że Raport z monitoringu wskazuje na błędy w pomiarze czasu trwania nadawanych audycji („wynik każdego pomiaru jest obarczony błędem”), na dowód tego podaje wyłącznie jeden przykład, tj. czas trwania audycji pt. Prognoza pogody. Jednakże wskazane przez Koncesjonariusza liczby nie znajdują potwierdzenia w Raporcie z monitoringu. Jednocześnie trudno odnieść się do tak sformułowanego zarzutu, bowiem Koncesjonariusz nie podaje konkretnych tytułów tych audycji, ani też wyliczonego przez siebie czasu ich trwania. Raport zawiera informację o średnim czasie trwania jednego wydania audycji ale podstawą rozliczania obowiązków programowych określonych w koncesji jest rzeczywisty czas trwania każdej nadanej audycji i przekazu.


Odnosząc się do kwestii związanej z terminem „blok programowy” należy podkreślić, że  wyróżnienie w Raporcie z monitoringu takiej kategorii służyło jedynie scharakteryzowaniu budowy programu i nie miało żadnego wpływu na wyniki przeprowadzonej kontroli programu. 

Jak stanowi art. 54 ust. 1 i 3 ustawy o radiofonii i telewizji, jeżeli osoba kierująca działalnością nadawcy nie wykonuje decyzji wydanych na podstawie art. 10 ust. 4, Przewodniczący Krajowej Rady może wydać decyzję nakładającą na nią karę pieniężną, nieprzekraczającą jednak jej sześciomiesięcznego wynagrodzenia. Decyzja nakładająca karę nie może być wydana, jeżeli od daty wydania decyzji na podstawie art. 10 ust. 4 upłynęły dwa lata.

Zgodnie z art. 56 ust. 1 i 2 ustawy o radiofonii i telewizji w związku z art. 47928 § 2 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (Dz.U. Nr 43, poz. 296 z późn. zm.) stronie przysługuje odwołanie od niniejszej decyzji do Sądu Okręgowego w Warszawie – Sądu Gospodarczego za pośrednictwem Przewodniczącego KRRiT w terminie dwóch tygodni od dnia doręczenia niniejszej decyzji.
Witold Kołodziejski

Otrzymują:
1.
„Grupa Radiowa Agory” Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie;
2.
a/a.
2
2

_1011434508.doc
[image: image1.png]/ /,%\\\

...w«

RN mg)ww.%mwuv%

.
<2 K .
\, uﬂ/ b

\ez/







