
[image: image1.png]



Warszawa, dnia 21 lipca 2008 roku.

   PRZEWODNICZĄCY
Krajowej Rady Radiofonii

i Telewizji
„ADA Corporation Radio FON” Sp. z o.o.
Al. Waszyngtona 1

30 – 204 Kraków 
D E C Y Z J A Nr DK – 217/2008
Na podstawie art. 10 ust. 4 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (Dz.U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2531 z późn. zm.) i art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.) oraz w wykonaniu Uchwały Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Nr 689/2007 z dnia 6 grudnia 2007 roku

postanawia się:
nakazać spółce „ADA Corporation Radio FON” Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie, rozpowszechniającej na podstawie koncesji Nr 125/P/2002-R z dnia 17 maja 2002 roku program radiowy o charakterze uniwersalnym pod nazwą „RMF MAXXX Częstochowa”, zaniechania działań naruszających warunki koncesji w zakresie obowiązków programowych, dotyczących:
- oznaczenia programu na antenie nazwą zapisaną w koncesji, (punkt I koncesji)
- udziału tematyki lokalnej w programie, która powinna stanowić nie mniej niż 12% tygodniowego czasu nadawania programu w godz. 6.00 – 22.00 (punkt IV.1 koncesji)
- udziału własnych lokalnych serwisów informacyjnych (dzienniki) i publicystyki na tematy lokalne, które powinny stanowić nie mniej niż 6% tygodniowego czasu nadawania programu w godz. 6.00 – 22.00 (punkt V koncesji)
- udziału audycji niepochodzących od Koncesjonariusza, które powinny wynosić nie więcej niż 33% dobowego czasu emisji programu w godz. 6.00 – 22.00 (punkt VI koncesji)




U z a s a d n i e n i e

Spółka „ADA Corporation Radio FON” Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie uzyskała w dniu 17 maja 2002 roku koncesję Nr 125/P/2002-R na rozpowszechnianie programu radiowego o charakterze uniwersalnym pod nazwą „Radio FON” (obecnie „RMF MAXXX Częstochowa”), przeznaczonego do powszechnego odbioru.

KRRiT monitorując ww. program w dniach 18 – 24 czerwca 2007 roku, pod kątem przestrzegania warunków programowych koncesji, stwierdziła, następujące naruszenia: 
- program był oznaczany na antenie częściowo niezgodnie z koncesją: najczęściej RMF MAXXX Częstochowa, w weekend dominuje nazwa RMF MAXXX (pkt. I koncesji)
- udział tematyki lokalnej stanowił 3,5%  tj. 3 godz. 52 minuty tygodniowego czasu nadawania programu w godzinach 6.00 – 22.00 wobec obowiązującego wymiaru minimalnego, tj. 12% czasu jak wyżej (pkt. IV. koncesji)
- udział własnych lokalnych serwisów informacyjnych (dzienniki) i publicystyki na tematy lokalne stanowił 2,2% tj. 2 godz. 28 minut tygodniowego czasu nadawania programu w godzinach 6.00 – 22.00 wobec obowiązującego wymiaru minimalnego tj. 6% czasu jak wyżej (pkt. V koncesji)

- udział audycji niepochodzących od Koncesjonariusza wynosił ( w godz. 6.00 – 22.00 ) w sobotę – 50%, w niedzielę 75% wobec maksymalnego, dozwolonego koncesją udziału 33% dobowego czasu nadawania w godz. 6.00 – 22.00 (pkt. VI koncesji)
W związku z wynikami monitoringu w dniu 6 grudnia 2007 roku Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji podjęła uchwałę Nr 689/2007, w której upoważniła Przewodniczącego KRRiT m.in. do wydania decyzji, na podstawie art. 10 ust. 4 ustawy o radiofonii i telewizji, nakazującej spółce „ADA Corporation Radio FON” Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie, rozpowszechniającej na podstawie koncesji Nr 125/P/2002-R z dnia 17 maja 2002 roku program radiowy o charakterze uniwersalnym pod nazwą „RMF MAXXX Częstochowa”, zaniechania działań naruszających warunki koncesji w zakresie obowiązków programowych.
Zgodnie z dyspozycją art. 10 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego, aby umożliwić stronie wypowiedzenie się, co do wyników monitoringu i stwierdzonych przez KRRiT naruszeń, Przewodniczący KRRiT pismem z dnia 31 stycznia 2008 roku powiadomił Koncesjonariusza o zamiarze wydania decyzji, przesyłając informacje na temat przeprowadzonej kontroli i wskazując 7 – dniowy termin do udzielenia odpowiedzi. 

Koncesjonariusz odebrał zawiadomienie w dniu 5 lutego 2008 roku i w dniu 11 lutego 2008 roku, a więc z zachowaniem wyznaczonego terminu złożył pismo, w którym przedstawił wyjaśnienia w toku postępowania prowadzonego w związku z uchwałą KRRiT Nr 689/2007. 

Koncesjonariusz korzystając z prawa do złożenia wyjaśnień w toku postępowania kontrolnego przedstawił następujące informacje:  
- w zakresie oznaczania programu nazwą zapisaną w koncesji:

Używanie po każdym elemencie programu tzw. jingli identyfikujących (pozycjonujących) stację jest konieczne ze względu na przyjętą przez Koncesjonariusza koncepcję marketingową. Przy tak dużej ilość jingli używanie ciągle tego samego dźwięku byłoby nużące dla słuchacza i monotonne. RMF MAXX Częstochowa – podobnie jak inne stacje – używa więc na antenie identyfikatorów będących wariantami nazwy określonej w koncesji (nazwa pełna i skrócona) oraz tzw. linera stacji. 

 
Koncesjonariusz zwrócił uwagę na fakt, że jest to powszechna praktyka nadawców, podając za przykład sposób oznaczania na antenie nazwy przez nadawcę publicznego, w I i II Programie Polskiego Radia jako Program Pierwszy Polskiego Radia /Jedynka oraz Program Trzeci Polskiego Radia /Trójka, mimo, że określona ustawowo nazwa jest tylko jedna.
Koncesjonariusz zwrócił również uwagę na fakt, że ustawa o radiofonii i telewizji gwarantuje nadawcy swobodę w tworzeniu programu a zatem należy przyjąć, że nie każdy element dźwiękowy emitowany w programie stanowi oznaczenie nazwy w koncesji. 
Analizując tę argumentację  Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji stwierdziła, że koncepcja marketingowa nie jest przedmiotem monitoringu prowadzonego w związku z kontrolą realizacji przez Koncesjonariusza warunków programowych koncesji. 
Natomiast warto w tym miejscu przypomnieć, że w dniu 9 września 2005 roku Koncesjonariusz złożył wniosek o zmianę pkt. I przedmiotowej koncesji w zakresie zmiany nazwy programu z „Radio FON” na „RMF MAXXX - Częstochowa”. W uzasadnieniu wniosku stwierdza, że „zmiany, jakie dokonały się na śląskim rynku radiowym sprawiły, że właściciele Spółki podjęli działania mające na celu znalezienie partnera, który wzmocniłby stabilne funkcjonowanie Spółki oraz pozwalający odnieść sukces komercyjny na coraz trudniejszym rynku lokalnym. Partnerem, który w ocenie właścicieli Spółki pozwolił zrealizować powyższe założenia, jest Spółka REGION Sp. z o.o. z siedzibą 
w Krakowie, która od roku tworzy w Krakowie bardzo nowatorski 
i odnoszący sukcesy program radiowy o nazwie RMF MAXXX”.
Koncesjonariusz nadesłał umowę franchisingową z dnia 18 sierpnia 2005 roku zawartą pomiędzy spółką „REGION” Sp. z o.o. i „ADA Corporation Radio FON” Sp. z o.o. określającą warunki prowadzenia działalności nadawczej przez franchisingobiorcę oraz używania zarejestrowanego znaku towarowego. Nadesłany przez Koncesjonariusza Załącznik Nr 2 do w/w umowy, określał zasady tworzenia
i nadawania informacji lokalnych, planowane rodzaje tych informacji i godziny ich emisji, ogólny podział programu na pasma oraz czas emisji pasma wspólnego obu stacji. Z analizy tego Załącznika, jak też z analizy układu ramowego programu, który Koncesjonariusz zamierzał nadawać po zmianie nazwy tego programu, wynika, że wnioskowana zmiana nazwy programu nie zakłóci realizacji warunków koncesji Nr 125/P/2002-R. Ponadto pismem z dnia 12 września 2005 roku Koncesjonariusz zadeklarował, że zmiana nazwy programu nie wpłynie na realizację warunków programowych koncesji Nr 125/P/2002-R.
Odnosząc się do konieczności urozmaicenia nazwy, którą jest oznaczany program nie można przyjąć, że podawanie na antenie jednej nazwy – w tym przypadku nazwy identyfikującej program ze społecznością dla której jest ona nadawany – może znużyć słuchacza. Praktyka stosowana przez Koncesjonariusza, czyli dominacja w programie nazwy RMF MAXXX może również znużyć słuchacza. 

Odwołanie się Koncesjonariusza do praktyki oznaczania na antenie nazwy programu przez nadawców publicznych nie jest adekwatne bowiem przepisy ustaw o radiofonii i telewizji nie rozstrzyga co do takiej sposobu w jaki powinni oni identyfikować swoje programy odmiennie niż zapisy koncesji wydanej Spółce Region Sp. z o.o.

 -  w zakresie udziału tematyki lokalnej  
W ocenie Koncesjonariusza program był realizowany zgodnie z wymogami koncesji, świadczy o tym fakt, że warstwa słowna w monitorowanym programie, w porze dziennej stanowiła 12% to jest na poziomie wynikającym z koncesji. Zdaniem Koncesjonariusza pojawiła się różnica w ocenie jej zawartości, co może wynikać z odmiennego sposobu klasyfikacji elementów słownych dotyczących tematyki lokalnej. Koncesjonariusz uważa, że nie znając szczegółowego rozpisania materiałów zakwalifikowanych do tematyki lokalnej trudno odnieść się do wyników kontroli. Koncesjonariusz poddał w wątpliwość, czy stosowana przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji definicja lokalności odpowiada oczekiwaniom współczesnego słuchacza – uczestnika szerokiego forum dostępu do informacji. 
Jest oczywistym fakt, że Koncesjonariusz ma prawo zapoznać się ze szczegółowym raportem z przeprowadzonej kontroli, jednak taki postulat w piśmie z dnia 11 lutego 2008 roku, ani w żadnej późniejszej korespondencji z organem koncesyjnym nie został zgłoszony przez Koncesjonariusza. 
Ponadto należy nadmienić, że Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji nie stosuje kryteriów kwalifikacji audycji i przekazów realizujących tematykę lokalną, które nie byłyby znane nadawcom. Po pierwsze, są one zawarte w formularzach koncesyjnych, które Koncesjonariusz wypełnił składając wniosek o udzielenie koncesji. Po drugie, Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji posługuje się tymi kryteriami od 2001 roku przedstawiając informacje dotyczące wyników monitoringu programów zawierających tematykę lokalną w corocznych sprawozdaniach ze swojej działalności składanych Parlamentowi i Prezydentowi RP, dostępnych na stronie internetowej www. krrit. gov.pl. I po trzecie – najistotniejsze - Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji ustalając warunki wykonywania koncesji m.in. dla nadawców programów uniwersalnych zawierających tematykę lokalną podała katalog przykładowych rodzajów audycji i tematów realizujących tę tematykę. W koncesji Nr 125/P/2002-R katalog ten został przedstawiony w pkt. IV.1. Nie można więc przyjąć argumentacji Koncesjonariusza, że istnieją jakiekolwiek rozbieżności interpretacyjne w zakresie klasyfikacji, jakiego typu przekazy zaliczane są do tematyki lokalnej, które zaś do niej nie należą. 

Nie można się również zgodzić, z oceną Koncesjonariusza dotyczącą rozumienia pojęcia tematyka lokalna. Argument, który ma potwierdzić tę oceną, to przywołana przez Koncesjonariusza muzyka ludowa regionu w katalogu form, gatunków i problemów realizujących tematykę lokalną. Jak wynika z tego katalogu do treści lokalnych zaliczane są audycje i przekazy prezentujące historię, kulturę i tradycję danego regionu, w tym muzyka ludowa jako nieodłączny element kultury ludowej. 

Rozważania Koncesjonariusza na temat archaiczności pojęcia tematyki lokalnej zdefiniowanej w koncesji w dobie internetu, telewizyjnych przekazów satelitarnych, informacji sieci komórkowych wykraczają poza zakres przedmiotowej decyzji. Ewentualne zmiana podejścia regulacyjnego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji nie może mieć wymiaru jednostkowego, a więc odnosić się jedynie do sposobu realizacji koncesji przez Spółkę „ADA Corporation Radio FON” Sp. z o.o.
- udział własnych lokalnych serwisów informacyjnych (dzienniki) i publicystyki lokalnej


Koncesjonariusza zakwestionował również i te ustalenia monitoringu prezentując pogląd, że w monitorowanym programie udział tematyki lokalnej w serwisach i publicystyce był na poziomie odpowiadającym zapisom koncesji. Podobnie jak w poprzedniej kwestii Koncesjonariusz domniemywa, że negatywny wynik monitoringu programu w tym zakresie powstał w związku z rozbieżnościami interpretacyjnymi na temat treści zaliczanych jako tematyka lokalna. W ocenie Krajowej Rady radiofonii i Telewizji argumentacja Koncesjonariusza jest niezasadna wobec znanego nadawcom z wielu źródeł, opisanych powyżej, sposobu klasyfikacji tematyki lokalnej. 

- udział audycji niepochodzących od Koncesjonariusza  

Koncesjonariusz zakwestionował wyniki kontroli w zakresie wspomnianego powyżej parametru informując, że wykorzystuje głosy prezenterów do realizacji odrębnych programów w różnych miastach. 

Po przeprowadzeniu rekontroli monitorowanego programu pod tym kątem organ koncesyjny stwierdził, że 23 i 24 czerwca 2008 roku RMF MAXXX Częstochowa oraz RMF MAXXX Łomża nadawały program wspólny. W dniu 23 czerwca 2008 roku (w sobotę) jego udział w godzinach 6.00 – 22.00 wyniósł 43%, zaś 24 czerwca 2008 roku (w niedzielę) aż 81%. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji posiada szczegółową dokumentację która zostanie przesłana wraz z niniejszą decyzją. Jak wynika z tej dokumentacji Koncesjonariusz przekroczył dozwolony koncesją maksymalny udział w dobowym programie, w godz. 6.00 – 23.00 audycji rozpowszechnianych równocześnie w programie innego nadawcy.  Stwierdzono również, że w dniu 19 czerwca w godz. 13.00 – 14.00 Koncesjonariusz zamiast programu RMF MAXXX Częstochowa nadawał audycje pochodzące z programu RMF MAXXX Łomża, co może świadczyć o braku kontroli nad realizacją koncesji, którą przejmuje podmiot innych niż Koncesjonariusz.   


Wobec stwierdzonych naruszeń dotyczących braku realizacji koncesji w zakresie niewłaściwego oznaczenia programu nazwą inną niż zapisana w koncesji,  udziału w programie tematyki lokalnej, udziału własnych lokalnych serwisów informacyjnych (dzienniki) i publicystyki lokalnej oraz udziału audycji niepochodzących od Koncesjonariusza należało postanowić jak na wstępie.
Jak stanowi art. 54 ust. 1 i 3 ustawy o radiofonii i telewizji, jeżeli osoba kierująca działalnością nadawcy nie wykonuje decyzji wydanych na podstawie art. 10 ust. 4, Przewodniczący Krajowej Rady może wydać decyzję nakładającą na nią karę pieniężną, nieprzekraczającą jednak jej sześciomiesięcznego wynagrodzenia. Decyzja nakładająca karę nie może być wydana, jeżeli od daty wydania decyzji na podstawie art. 10 ust. 4 upłynęły dwa lata.

Zgodnie z art. 56 ust. 1 i 2 ustawy o radiofonii i telewizji w związku z art. 47928 § 2 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (Dz.U. Nr 43, poz. 296 z późn. zm.) stronie przysługuje odwołanie od niniejszej decyzji do Sądu Okręgowego w Warszawie – Sądu Gospodarczego za pośrednictwem Przewodniczącego KRRiT w terminie dwóch tygodni od dnia doręczenia niniejszej decyzji.
Witold Kołodziejski
W załączeniu
1. przykładowy stenogram wypowiedzi prezenterów w programie nadanym jednocześnie w RMF MAXXX Częstochowa i RMF MAXXX Łomża

Otrzymują:
1.
„ADA Corporation Radio FON” Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie;
2.
a/a.
2
2

_1011434508.doc
[image: image1.png]/ /,%\\\

...w«

RN mg)ww.%mwuv%

.
<2 K .
\, uﬂ/ b

\ez/







