
[image: image1.png]







Warszawa, dnia 17 lipca 2008 roku.

   PRZEWODNICZĄCY




Krajowej Rady Radiofonii





i Telewizji










Przedsiębiorstwo Produkcyjno 

Usługowo Handlowe „MAKS” Sp. z o.o.






ul. Jubilerska 10










04 – 190 Warszawa
D E C Y Z J A Nr DK – 212/2008
Na podstawie art. 10 ust. 4 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (Dz.U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2531 z późn. zm.) i art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.) oraz w wykonaniu Uchwały Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Nr 689/2007 z dnia 6 grudnia 2007 roku

postanawia się:
nakazać spółce Przedsiębiorstwo Produkcyjno Usługowo Handlowe „MAKS” Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, rozpowszechniającej na podstawie koncesji Nr 168/2004-R z dnia 16 lutego 2004 roku program radiowy o charakterze uniwersalnym pod nazwą „Radio ESKA Rzeszów”, zaniechania działań naruszających warunki koncesji w zakresie obowiązków programowych, dotyczących:
- oznaczania programu na antenie nazwą zapisaną w koncesji (punkt I koncesji);
- udziału tematyki lokalnej w programie, która powinna stanowić nie mniej niż 10 % tygodniowego czasu nadawania programu, z wyłączeniem reklam (punkt IV koncesji);

-  udziału audycji niepochodzących od Koncesjonariusza, które powinny wynosić nie więcej niż 33% dobowego czasu emisji programu w godz. 6.00 – 22.00 (punkt VI koncesji).
U z a s a d n i e n i e

Spółka Przedsiębiorstwo Produkcyjno Usługowo Handlowe „MAKS” Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie uzyskała w dniu 16 lutego 2004 roku koncesję Nr 168/2004-R na rozpowszechnianie programu radiowego o charakterze uniwersalnym pod nazwą „FAN FM” (obecnie Radio ESKA Rzeszów”), przeznaczonego do powszechnego odbioru.

KRRiT monitorując ww. program w dniach 18 – 24 czerwca 2007 roku, pod kątem przestrzegania warunków programowych koncesji, stwierdziła, że nadawca nie realizuje koncesji w zakresie dotyczącym oznaczania programu na antenie nazwą zapisaną w koncesji, minimalnego udziału tematyki lokalnej w programie a także  udziału audycji niepochodzących od Koncesjonariusza.
Naruszenia warunków programowych koncesji KRRiT stwierdziła w programie monitorowanym w 2005 roku (próba: 21 - 27 marca 2005 roku), po którym zdecydowała o konieczności przeprowadzenia powtórnej kontroli. Wyniki kontroli z 2005 roku wykazały, że program był oznaczany na antenie w wielu przypadkach nazwą inną niż zapisana w koncesji, tj. nazwą ESKA, pozbawioną elementu indywidualizującego, czyli oznaczenia miasta, w którym jest nadawany program. 

W programie kontrolowanym w 2005 roku  udział tematyki lokalnej wynosił 7,7% tygodniowego czasu nadawania programu w godz. 6.00 – 22.00, zamiast wymaganego w koncesji udziału w wysokości nie mniej niż 10% czasu jak wyżej. 

Na podstawie monitoringu programu „Radio ESKA Rzeszów”, wyemitowanego w dniach 18 – 24 czerwca 2007 roku, KRRiT stwierdziła, co następuje:

- program oznaczano na antenie niezgodnie z koncesją, najczęściej jako Radio ESKA rzadziej – ESKA 98,4; 92,6 FM i ESKA Rzeszów  98,4; 92,6 FM;  
- udział tematyki lokalnej w tygodniowym czasie nadawania programu stanowił 8,9%  tj. 9  godz. 55 minut w tygodniu w godz. 6.00 – 22.00, wobec wymaganych 10% tygodniowego czasu nadawania w godz. 6.00 – 22.00;
- w programie przekroczono również dozwolony limit transmisji/retransmisji programów rozpowszechnianych przez nadawców innych niż Koncesjonariusz: każdego dnia od poniedziałku do piątku udział tego typu audycji wyniósł 80 % dobowego czasu nadawania w godz. 6.00 – 22.00; w dni weekendowe – sobota i niedziela - udział ten był niższy i wynosił: 70% dobowego czasu nadawania w godz. 6.00 – 22.00.

Z powyższych faktów wynika, iż Koncesjonariusz nadal nie przestrzega wymogów określonych w pkt. I, IV i VI koncesji.
W związku z wynikami monitoringu w dniu 6 grudnia 2007 roku Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji podjęła uchwałę Nr 689/2007, w której upoważniła Przewodniczącego KRRiT m.in. do wydania decyzji, na podstawie art. 10 ust. 4 ustawy o radiofonii i telewizji, nakazującej spółce Przedsiębiorstwo Produkcyjno Usługowo Handlowe „MAKS” Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, rozpowszechniającej na podstawie koncesji Nr 168/P/2004-R z dnia 16 lutego 2004 roku program radiowy o charakterze uniwersalnym pod nazwą „Radio ESKA Rzeszów”, zaniechania działań naruszających warunki koncesji w zakresie obowiązków programowych.
Zgodnie z dyspozycją art. 10 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego, aby umożliwić stronie wypowiedzenie się, co do wyników monitoringu i stwierdzonych przez KRRiT naruszeń, Przewodniczący KRRiT pismem z dnia 31 stycznia 2008 roku powiadomił Koncesjonariusza o zamiarze wydania decyzji, przesyłając informacje na temat przeprowadzonej kontroli i wskazując 7 – dniowy termin do udzielenia odpowiedzi. 

Koncesjonariusz odebrał zawiadomienie w dniu 4 lutego 2008 roku i w dniu 11 lutego 2008 roku, a więc z zachowaniem wyznaczonego terminu złożył pismo, w którym przedstawił wyjaśnienia w toku postępowania prowadzonego w związku z Uchwałą KRRiT Nr 689/2007. 

Koncesjonariusz poinformował, że w powakacyjnej ramówce, obowiązującej od 1 września 2007 roku, wprowadził wiele zmian, podkreślających lokalny charakter programu i które w znacznym stopniu poprawiły zgodność emitowanego programu z zapisami koncesyjnymi. W programie tym położono nacisk na publicystykę, zwłaszcza społeczną i kulturalną. Według informacji Koncesjonariusza w regionalnym magazynie są emitowane wywiady i reportaże na tematy istotne dla lokalnej społeczności. Dla przykładu Koncesjonariusz podał tematy, które pojawiły się ostatnio w porannym paśmie programu. Były to rozmowy o problemach rzeszowskich szpitali – strajk lekarzy, ewakuacja pacjentów, wywiady z rektorem o nowych kierunkach na Politechnice Rzeszowskiej, informacje o akcjach charytatywnych np. „Autobus do domu”, relacje z koncertu na rzecz rzeszowskich domów dziecka, reportaże o zbiórkach pieniędzy na rzecz podkarpackiego hospicjum dla dzieci, rozmowy z badaczem historii Rzeszowa dotyczące lokalnej tematyki kulturalnej oraz o nowo otwartej podziemnej trasie turystycznej, a także wywiady z wiceprezydentem Rzeszowa o promocji miasta oraz o zakończonych, trwających i planowanych inwestycjach w stolicy Podkarpacia.  
Koncesjonariusz poinformował, że wprowadził w każdej godzinie programu, między 6.00 a 22.00 emisję oznaczeń „Radio ESKA Rzeszów”.    
Jednocześnie Koncesjonariusz podkreślił, że w tygodniu jedynymi audycjami transmitowanymi w programie są  ESKA Live Remix i Eurotop. Pozostałe audycje zdaniem Koncesjonariusza posiadają swoje indywidualne cechy, charakterystyczne tylko dla stacji ESKA Rzeszów tj. identyfikacja stacji, bloki reklamowe, wiadomości lokalne i lokalna autopromocja. 
Organ koncesyjny uznał, że deklaracje Koncesjonariusza dotyczące „położenia nacisku na publicystykę, zwłaszcza społeczną i kulturalną oraz wskazanie niektórych tematów lokalnych podjętych na antenie po wprowadzeniu nowej ramówki od            1 września 2007 roku  są niewystarczające dla stwierdzenia, że Koncesjonariusz usunął naruszenia warunków wykonywania koncesji stanowiące podstawę do podjęcia Uchwały KRRiT Nr 689/2007. 


Koncesjonariusz poza ogólnymi informacjami o działaniach zmierzających do usunięcia stanu niezgodności rozpowszechnianego programu z warunkami programowymi wynikającymi z koncesji Nr 168/P/2004-R nie uprawdopodobnił, na przykład w formie przedstawienia nowego programu ramowego, że obecnie koncesja jest wykonywana w sposób prawidłowy. Informacje zawarte w stanowisku Koncesjonariusza, dotyczące podjętych działań związanych z dostosowaniem programu do warunków koncesji odnoszą się jedynie do pojedynczych emisji wybranych pozycji programowych. Koncesjonariusz nie podaje ich czasu trwania ani miejsca w ramówce. Nie wiadomo również czy są to pozycje stałe, których obecność w istotny sposób wpłynie na sposób realizacji tematyki lokalnej. 


Kontrola realizacji zapisów programowych koncesji Nr 168/P/2004-R przeprowadzona przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji w 2005 roku wykazała istotne odstępstwo od warunków rozpowszechniania programu pod nazwą Radio ESKA Rzeszów w zakresie udziału tematyki lokalnej w programie, oznaczania programu nazwą zapisaną w koncesji oraz dozwolonego koncesją udziału w programie audycji niepochodzących od Koncesjonariusza. Miało to miejsce mimo złożenia przez Koncesjonariusza, we wniosku z dnia 12 stycznia 2005 roku o zmianę nazwy w koncesji na „Radio ESKA Rzeszów”,  deklaracji, że zawarcie umowy franchisingowej ze spółką „Radio ESKA” S.A. oraz planowana w związku z tym zmiana nazwy programu nie zakłóci realizacji koncesji w zakresie programu i jako Koncesjonariusz Spółka będzie wypełniała warunki programowe, określone w posiadanej koncesji. 


Z nadesłanej przez Koncesjonariusza, w dniu 8 lutego 2005 roku, planowanej do wdrożenia po zmianie nazwy na „Radio ESKA Rzeszów”,  ramówki wynikało, że wskazane przez niego audycje lokalne będą stanowić 10% tygodniowego czasu emisji programu w godzinach 6.00 – 22. 00. Z deklaracji w ramówce, dotyczących udziału w planowanym programie audycji pochodzących  z programu spółki „Radio ESKA” S.A. (określonych przez Koncesjonariusza jako „emisja sieciowa z Radia ESKA) wynika, że ich udział w tygodniowym czasie nadawania programu w godzinach 6.00 – 22.00 będzie wynosił 31,5%. 



Na podstawie tych deklaracji organ koncesyjny stwierdził, że Koncesjonariusz po zmianie nazwy będzie realizował warunki koncesji Nr 168/P/2004 –R w zakresie programu. 


Koncesjonariusz kwestionuje również ustalenie pokontrolne związane z przekroczeniem dozwolonego w koncesji udziału audycji niepochodzących od nadawcy programu „Radio ESKA Rzeszów”. Organ koncesyjny nie podzielił poglądu Koncesjonariusza, że jedynie dwie audycje (tj. Eurotop i ESKA Live Remix) są elementami pochodzącymi z innego programu niż „Radio ESKA Rzeszów”. Po przeprowadzeniu szczegółowej analizy porównawczej zawartości kilku programów działających w grupie ESKA (Radio ESKA Rzeszów, Radio ESKA Łomża, Radio ESKA Przemyśl, Radio ESKA Szczecinek) tj. porównaniu nadanych w tych programach poszczególnych pozycji słownych, utworów słowno – muzycznych oraz wypowiedzi prowadzących program prezenterów okazało się, że udział audycji i przekazów niepochodzących od Koncesjonariusza był znacznie wyższy od dozwolonego. 
Wobec powtarzających się naruszeń dotyczących braku realizacji koncesji w zakresie udziału w programie tematyki lokalnej oraz udziału w tym programie audycji niepochodzących od Koncesjonariusza i niewłaściwego oznaczenia programu nazwą inną niż zapisana w koncesji należało postanowić jak na wstępie.
Jak stanowi art. 54 ust. 1 i 3 ustawy o radiofonii i telewizji, jeżeli osoba kierująca działalnością nadawcy nie wykonuje decyzji wydanych na podstawie art. 10 ust. 4, Przewodniczący Krajowej Rady może wydać decyzję nakładającą na nią karę pieniężną, nieprzekraczającą jednak jej sześciomiesięcznego wynagrodzenia. Decyzja nakładająca karę nie może być wydana, jeżeli od daty wydania decyzji na podstawie art. 10 ust. 4 upłynęły dwa lata.

Zgodnie z art. 56 ust. 1 i 2 ustawy o radiofonii i telewizji w związku z art. 47928 § 2 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (Dz.U. Nr 43, poz. 296 z późn. zm.) stronie przysługuje odwołanie od niniejszej decyzji do Sądu Okręgowego w Warszawie – Sądu Gospodarczego za pośrednictwem Przewodniczącego KRRiT w terminie dwóch tygodni od dnia doręczenia niniejszej decyzji.
Witold Kołodziejski

Otrzymują:
1.
Przedsiębiorstwo Produkcyjno Usługowo Handlowe „MAKS” Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie;
2.
a/a.
2
2

_1011434508.doc
[image: image1.png]/ /,%\\\

...w«

RN mg)ww.%mwuv%

.
<2 K .
\, uﬂ/ b

\ez/







