4

              [image: image1.png]







   Warszawa, dnia 16 lipca 2007 r.

   PRZEWODNICZĄCA




Krajowej Rady Radiofonii





i Telewizji








    „Telewizja Lubań –Bolesławiec” Sp. z o.o.






     ul. Bracka 12






     59-800 Lubań
D E C Y Z J A  Nr  DK - 203/2007 
Na podstawie art. 33 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 roku o radiofonii i telewizji  (Dz.U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2531 z późn. zm.), w związku z art. 104 i 138 § 1 pkt. 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 18 maja 2007 roku spółki „Telewizja Lubań –Bolesławiec” Sp. z o.o. z siedzibą w Lubaniu o ponowne rozpatrzenie sprawy zakończonej wydaniem decyzji Przewodniczącej KRRiT Nr DK - 088/2007 z dnia 5 kwietnia 2007 roku oraz w wykonaniu Uchwały Krajowej Rada Radiofonii i Telewizji Nr 327/2007 z dnia 26 czerwca 2007 roku
postanawia się
utrzymać w mocy decyzję Przewodniczącej Nr DK – 088/2007 z dnia 5 kwietnia 2007 roku w sprawie odmowy dokonania zmiany pkt. IX i pkt. X ppkt 3 koncesji Nr 199/P/2005-T z dnia 24 października 2005 roku, wydanej spółce „Telewizja Lubań –Bolesławiec” Sp. z o.o. z siedzibą w Lubaniu na rozpowszechnianie programu telewizyjnego pod nazwą „Studio Lubań –Bolesławiec”, polegającej na zamianie zestawianego z programem Wnioskodawcy programu radiowego pod nazwą „TOK FM” na program telewizyjny pod nazwą „TVN”.

U z a s a d n i e n i e

Spółka „Telewizja Lubań – Bolesławiec” Sp. z o.o. uzyskała w dniu 24 października 2005 roku koncesję Nr 199/P/2005-T na rozpowszechnianie programu telewizyjnego o charakterze uniwersalnym pod nazwą „Studio Lubań –Bolesławiec”, przeznaczonego do powszechnego odbioru.

Decyzją Nr DK 088/2007 z dnia 5 kwietnia 2007 roku Przewodnicząca KRRiT odmówiła dokonania zmiany pkt. IX i pkt. X ppkt 3 koncesji Nr 199/P/2005-T z dnia 24 października 2005 roku, polegającej na zamianie zestawianego z programem Wnioskodawcy programu radiowego pod nazwą „TOK FM” na program telewizyjny pod nazwą „TVN”.
W dniu 18 maja 2007 roku Koncesjonariusz złożył wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy zakończonej wydaniem decyzji Przewodniczącej KRRiT Nr DK - 088/2007 z dnia 5 kwietnia 2007 roku, w którym odniósł się do poszczególnych tez uzasadnienia decyzji i stwierdził, iż KRRiT przy rozstrzygnięciu wniosku z dnia 3 sierpnia 2006 roku nie uwzględniła przesłanek wynikających z art. 155 Kpa tj. interesu społecznego i słusznego interesu strony, co zdaniem Wnioskodawcy nie budzi wątpliwości.
W dniu 24 października 2005 roku Koncesjonariusz otrzymał koncesję na rozpowszechnianie programu telewizyjnego pod nazwą „Studio Lubań –Bolesławiec” codziennie, przez 2 godziny na dobę (pkt. II koncesji). Zgodnie z pkt. IX koncesji w pozostałym czasie Koncesjonariusz powinien rozpowszechniać program, zestawiając program pod nazwą „Studio Lubań –Bolesławiec” z programem radiowym pod nazwą „TOK FM”. Ponadto pkt X ppkt 3 koncesji wskazuje, iż reklamy w programie Koncesjonariusza pod nazwą „Studio Lubań – Bolesławiec” i w programie zestawianym „TOK FM”, nie mogą zajmować łącznie więcej niż 15 % dziennego czasu nadawania programu i więcej niż 12 minut w ciągu godziny.

KRRiT wydała koncesję Nr 199/P/2005-T na rozpowszechnianie programu telewizyjnego pod nazwą „Studio Lubań –Bolesławiec” o treści zgodnej z wolą Wnioskodawcy. 

W piśmie z dnia 3 sierpnia 2006 roku Koncesjonariusz wystąpił z wnioskiem o dokonanie zmiany pkt. IX, pkt. X ppkt. 3 oraz pkt. XIV koncesji Nr 199/P/2005-T, polegającej na zmianie zestawianego z programem Wnioskodawcy programu radiowego pod nazwą „TOK FM” na program telewizyjny pod nazwą „TVN” oraz o zmianę lokalizacji stacji nadawczej i przeniesienie jej z obiektu TON Lubań, ul. Kombatantów 11 na obiekt RTCN Lubań Nowa Karczma w województwie dolnośląskim wraz ze zmianą innych technicznych warunków rozpowszechniania programu. W zakresie pkt. XIV koncesji wniosek został pozytywnie rozstrzygnięty decyzją Przewodniczącej KRRiT Nr DK-029/2007-2/199/P z dnia 19 stycznia 2007 roku w sprawie zmiany koncesji Nr 199/P/2005-T z dnia 24 października 2005 roku. 

Jednym z powodów odmowy dokonania zmiany koncesji w decyzji Nr DK-088/2007 z dnia 5 kwietnia 2007 roku było naruszenie warunków określonych w koncesji oraz w ustawie o radiofonii i telewizji w zakresie działalności reklamowej i sponsorskiej, co zostało stwierdzone na podstawie analizy przesłanych dokumentów oraz nagrania programu telewizyjnego pod nazwą „Studio Lubań Bolesławiec” wyemitowanego w dniu 14 lipca 2006 roku w godzinach 18.00 – 22.00. 
W związku ze stwierdzonymi uchybieniami Przewodnicząca KRRiT, na podstawie art. 10 ust. 2 i 3 ustawy radiofonii i telewizji, w piśmie z dnia 9 października 2006 roku wezwała Koncesjonariusza do bezzwłocznego usunięcia uchybień, jak również do złożenia wyczerpujących wyjaśnień.

Koncesjonariusz w piśmie z dnia 17 października 2006 roku zobowiązał się do usunięcia stwierdzonych uchybień.
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji przeprowadziła także monitoring tygodniowej próby programu „Studio Lubań – Bolesławiec”, którego celem była kontrola realizacji warunków koncesji przez nadawcę oraz charakterystyka 
budowy i zawartości nadawanego programu. Monitoring został przeprowadzony na tygodniowej próbie obejmującej program nadany w dniach 13 - 19 listopada 2006 roku.
Wyniki przeprowadzonego monitoringu wskazywały naruszenie zapisów koncesji w zakresie dobowego czasu rozpowszechniania programu oraz udziału audycji premierowych dotyczących tematyki lokalnej.
W związku z dotychczasową działalnością Koncesjonariusza, KRRiT podjęła uchwałę Nr 64/2007 z dnia 13 lutego 2007 roku o wszczęciu postępowania o cofnięcie koncesji Nr 199/P/2005-T z dnia 24 października 2005 roku.

KRRiT ze względu na ww. nieprawidłowości, które jednoznacznie wynikały z przeprowadzonych monitoringów programu „Studio Lubań –Bolesławiec”, powzięła wątpliwości co do dalszej prawidłowej realizacji przez Koncesjonariusza obowiązków wynikających z koncesji.

Koncesjonariusz po zapoznaniu się z wynikami monitoringu przeprowadzonego na tygodniowej próbie obejmującej program nadany w dniach 13 - 19 listopada 2006 roku w piśmie z dnia 7 lutego 2007 roku zapewnił, iż sukcesywnie usuwa stwierdzone przez KRRiT uchybienia.

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji ponownie przeprowadziła monitoring tygodniowej próby programu „Studio Lubań – Bolesławiec”, obejmującej program nadany w dniach 26 lutego – 4 marca 2007 roku, na podstawie którego stwierdziła, iż w programie Wnioskodawcy były realizowane wszystkie warunki programowe koncesji, a także nadawca usunął istotne naruszenia na które zwrócono uwagę podczas ostatnich kontroli i dostosował swoją działalność do obowiązujących przepisów dotyczących reklamy i sponsoringu. 
Kolejnym powodem odmowy dokonania zmiany koncesji we wnioskowany przez Koncesjonariusza sposób było uznanie przez KRRiT, iż w świetle przesłanek wynikających z art. 155 k.p.a. za zmianą zestawianego z programem Wnioskodawcy programu radiowego pod nazwą „TOK FM” na program telewizyjny pod nazwą „TVN” nie przemawia interes społeczny.

Koncesjonariusz wystąpił z wnioskiem o zmianę koncesji w trybie art. 155 kpa.

Określony w art. 155 Kpa tryb (zastosowany do ww. zmiany) jest nadzwyczajnym trybem postępowania administracyjnego służącym wzruszeniu decyzji poprzez jej zmianę.   Postępowanie to może być wszczęte z urzędu bądź na żądanie strony w każdym czasie obowiązywania decyzji, a zastosowanie trybu określonego w tym przepisie nie jest uzależnione od wcześniejszego wyczerpania przez stronę drogi odwoławczej (złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy). Decyzja wydana w tym postępowaniu ma charakter uznaniowy. Postępowanie to nie służyło ponownemu merytorycznemu rozpatrzeniu sprawy zakończonej decyzją administracyjną, ale polegało na weryfikacji wydanej decyzji ostatecznej, za zgodą strony, wyłącznie na podstawie przesłanek określonych w tym przepisie -  przepisy szczególne nie sprzeciwiają się uchyleniu lub zmianie takiej decyzji i przemawia za tym interes społeczny lub słuszny interes strony.

Z wykładni gramatycznej przepisu art. 155 wynika, że organ administracji publicznej może uchylić lub zmienić decyzję ostateczną, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki: a) strona wyraziła zgodę na zmianę lub uchylenie decyzji, b) przepisy szczególne nie sprzeciwiają się zmianie lub uchyleniu takiej decyzji, c) za uchyleniem lub zmianą decyzji przemawia interes społeczny lub słuszny interes strony (A. Wróbel, M. Jaśkowska Kodeks  postępowania administracyjnego. Komentarz. Zakamycze 2005).  

W związku z tym, że strona sama wystąpiła z wnioskiem o zmianę koncesji należy uznać, że za zmianą przemawia słuszny interes strony.
  

Ocena interesu społecznego nastąpiła z uwzględnieniem art. 7 Kpa, zgodnie 
z którym w toku postępowania organy administracji publicznej stoją na straży praworządności i podejmują wszelkie kroki niezbędne do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego oraz do załatwienia sprawy, mając na względzie interes społeczny i słuszny interes obywateli. W odniesieniu do spraw z zakresu radiofonii i telewizji, przesłanka interesu społecznego badana przez KRRiT dotyczy oceny przedmiotowej sprawy w kategoriach określonych w art. 6 ust. 1 ustawy o radiofonii i telewizji, który to artykuł wskazuje, że KRRiT stoi na straży wolności słowa w radiu i telewizji, samodzielności nadawców i interesów odbiorców oraz zapewnia otwarty i pluralistyczny charakter radiofonii i telewizji. Ponadto w kontekście art. 213 ust. 1 Konstytucji RP, zgodnie z którym KRRiT stoi na straży wolności słowa, prawa do informacji oraz interesu publicznego w radiofonii i telewizji, należy wskazać, iż kwestia oceny interesu publicznego w dziedzinie radiofonii i telewizji, rozumianego również jako interes społeczny w rozumieniu Kpa, jest czynnikiem, któremu ustawodawca zdecydował się nadać rangę konstytucyjną, jako szczególnie istotnemu w ramach realizacji kompetencji wykonawczych przez KRRiT.
Przepisy zapewniające otwarty i pluralistyczny charakter radiofonii i telewizji zawarte są w ustawie o radiofonii i telewizji w szczególności w art. 33 ust 1 w związku z art. 34 ust. 1 według których rozpowszechnianie programów radiowych i telewizyjnych, z wyjątkiem programów publicznej radiofonii i telewizji, wymaga uzyskania koncesji. Przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w porozumieniu z Prezesem Urzędu Komunikacji Elektronicznej ogłasza w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" informacje o możliwościach uzyskania koncesji na rozpowszechnianie programu radiowego lub telewizyjnego oraz ustala termin, nie krótszy niż 45 dni od dnia ogłoszenia, do składania wniosków o udzielenie koncesji.  
Zgodnie z art. 48 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 153, poz.1807 z późn. zm.) organ koncesyjny może określić w koncesji, w granicach przepisów ustawy o radiofonii i telewizji, szczególne warunki wykonywania działalności gospodarczej objętej koncesją. Przyznanie organowi koncesyjnemu prawa do określenia w koncesji szczególnych warunków wykonywania działalności gospodarczej – a przede wszystkim uzależnienie wprowadzenia do koncesji tychże warunków - od woli organu administracji publicznej  oznacza, że organ ten w omawianym zakresie działa w ramach swego uznania. Uprawnienie to ma na celu zapewnienie jak najlepszej ochrony interesu publicznego. Koncesjonariusz zaakceptował warunki nałożone w koncesji Nr 199/P/2005-T z dnia 24 października 2005 r. i nie wnosił o ponowne rozpatrzenie sprawy. Koncesja została wydana o treści zgodnej z wolą Wnioskodawcy. 

KRRiT uznała, iż wnioskowana zmiana koncesji jest sprzeczna z interesem społecznym. Zgoda na przedmiotową zmianę byłaby przykładem omijania przepisów obowiązujących oraz naruszeniem zasady równości wobec prawa nadawców telewizyjnych.

W obecnej sytuacji prawnej KRRiT stwierdziła, iż brak jest podstaw do umożliwienia innemu niż Koncesjonariusz nadawcy telewizyjnemu dysponowania częstotliwością przez 22 godziny na dobę oraz dokonywania w tym czasie reemisji własnego programu telewizyjnego. Zgodnie z przepisami ustawy o radiofonii i telewizji przyznanie takiego prawa musiałoby nastąpić w wyniku odrębnego postępowania koncesyjnego. Zgoda KRRiT na wnioskowane zmiany w koncesji byłaby pogwałceniem zasady równości, gdyż inni nadawcy programu telewizyjnego, chcący wykorzystać dobro rzadkie jakimi są częstotliwości (kanały telewizyjne) radiodyfuzji naziemnej, nie mogliby ubiegać się o koncesję na rozpowszechnianie swojego programu ponadregionalnego na tym terenie, z powodu braku ogłoszenia. Doprowadziłoby to do faktycznego wykorzystywania częstotliwości radiodyfuzji naziemnej przez 22 godziny na dobę przez spółkę „TVN” S.A., wobec 2 godzin programu Koncesjonariusza. Program „Studio Lubań – Bolesławiec” byłby marginalny wobec pozostałego 22 godzinnego programu „TVN”.    Program „TVN” byłby dostępnym na kanale wskazanym w koncesji 199/P/2005-T z którego wydzielony byłby program lokalny (audycja)  „Studia Lubań – Bolesławiec”. Program ten przestałby być postrzegany przez odbiorców jako program lokalny (vide przykład Telewizji Odra, postrzeganej przez widzów i publikacje prasowe: „TV4 już nie pooglądamy”, „Niestety, Krajowa Rada Radiofonii i telewizji cofnęła nam koncesję (TV4) na nadawanie w województwie zachodniopomorskim”, „Sprawdziliśmy w Polskich Mediach, które emitują 4. Okazuje się, że  TV 4 była dostępna w Koszalinie drogą naziemną na częstotliwości Telewizji Odra. Po decyzji Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji nadajniki telewizji Odra zostały wyłączone, a tym samym sygnał TV 4 w Koszalinie i Szczecinie przestał być dostępny” (Głos Pomorza z 6 lutego br.), „Wczoraj wyjaśniliśmy, że 4 była emitowana w Koszalinie z nadajnika naziemnego na częstotliwości Telewizji Odra. Po decyzji KRRiT nadajniki Telewizji Odra zostały wyłączone, a tym samym sygnał TV 4 w Koszalinie i w Szczecinie przestał być dostępny” (Głos Pomorza z 7 lutego br.), „Stacje sieci Odra pełnią w gruncie rzeczy funkcję przekaźników TV4” (Puls Biznesu z 6 maja 2003 r.) Wyniki monitoringu prasy przeprowadzone przez NEWTON PL Sp. z o.o. wskazują, że opinia publiczna nie utożsamia emitowanego programu z Telewizją ODRA a TV4). 
Intencją Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji do udzielenia koncesji spółce „Telewizja Lubań – Bolesławiec” Sp. z o.o. było prawo do rozpowszechniania uniwersalnego programu telewizyjnego o tematyce lokalnej, a nie udzielenie koncesji na telewizyjny program ponadregionalny np. „TVN”.  Jak wynika z uzasadnienia koncesji 199/P/2005-T, pozostały czas emisji na wskazanym w koncesji kanale (poza dwiema godzinami programu na dobę „Studia Lubań – Bolesławiec”) ma wypełniać teletekst oraz reemisja części programu radiowego „TOK FM”. Program  w obecnym charakterze jest programem lokalnym, a reemisja programu radiowego „TOK FM” nie narusza istoty telewizyjnego programu lokalnego, nadawanego na kanale wskazanym w koncesji.

Spółka „TVN” S.A. nie brała udziału w postępowaniu koncesyjnym, a więc uzyskałaby uprawnienie do rozpowszechniania swojego programu ponadregionalnego poza procedurą publicznego ogłoszenia przewidzianą w ustawie o radiofonii i telewizji. Wyrażenie zgody przez KRRiT na zmianę koncesji byłoby naruszeniem istoty uprawnień nabytych w koncesji 199/P/2005-T i trwałości koncesji. Co istotne, wykorzystanie kanału telewizyjnego przez 22 godziny programu „TOK FM”, nie narusza równości nadawców radiowych, gdyż oni nie mogliby ubiegać się o prawo do rozpowszechniania programu radiowego przy pomocy dobra rzadkiego jakim jest kanał telewizyjny.

Wobec powyższego Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji w uchwale Nr 327/2007 
z dnia 28 czerwca 2007 roku postanowiła jak na wstępie.
Decyzja jest ostateczna.
Zgodnie z art. 53 § 1 oraz art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. z 2002 r. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.) stronie przysługuje prawo do złożenia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie za pośrednictwem Przewodniczącej KRRiT w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia niniejszej decyzji.







    Elżbieta KRUK
Otrzymują:
1. „Telewizja Lubań –Bolesławiec” Sp. z o.o. z siedzibą w Lubaniu;

2. a/a.
PAGE  
2

