	[image: image1.png]



PRZEWODNICZĄCY
Krajowej Rady Radiofonii

i Telewizji
	
	   Warszawa, dnia 9 września 2011 roku


D E C Y Z J A  Nr DK – 170/2011
Na podstawie art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 37 ust. 1-3 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (Dz.U. z 2011 r. Nr 43, poz. 226, z późn. zm.) oraz art. 104 i art. 138 ( 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071, z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosków: z dnia 17 stycznia 2011 roku spółki „Polish Sports Network” Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie, z dnia 17 stycznia 2011 roku spółki „Radio Językowe” Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie i z dnia 21 stycznia 2011 roku spółki „Music Media House” Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, o ponowne rozpatrzenie sprawy zakończonej decyzją Przewodniczącego KRRiT Nr 452/2010-R z dnia 28 grudnia 2010 roku oraz w wykonaniu Uchwały Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Nr 331/2011 z dnia 22 czerwca 2011 roku
postanawia się

utrzymać w mocy decyzję Przewodniczącego KRRiT Nr 452/2010-R z dnia 28 grudnia 2010 roku w sprawie udzielenia koncesji fundacji „BAJKA – Fundacja na Rzecz Rozwoju Dzieci” z siedzibą w Warszawie na rozpowszechnianie programu radiowego pod nazwą „Radio Bajka” ze stacji nadawczej zlokalizowanej w Krakowie w województwie małopolskim (95,2 MHz), wraz z odmową pozostałym stronom postępowania tj. spółce „International Communication” Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, spółce „Radio PIN” S.A. z siedzibą w Warszawie, spółce „ZET Premium” Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, spółce „Music Media House” Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, spółce Radio „TOP” Sp. z o.o. z siedzibą w Kielcach, spółce „Radio Językowe” Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie, spółce „Polish Sports Network” Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie, spółce „Grupa Radiowa Agory” Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego z siedzibą w Krakowie, 
spółce „Projekt Inwestycyjny” Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie oraz spółce „Multimedia” Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie.
U z a s a d n i e n i e

W dniu 28 grudnia 2010 roku Przewodniczący KRRiT wydał decyzję 
Nr 452/2010-R o udzieleniu koncesji fundacji „BAJKA – Fundacja na Rzecz Rozwoju Dzieci” z siedzibą w Warszawie na rozpowszechnianie programu radiowego pod nazwą „Radio Bajka” ze stacji nadawczej w Krakowie w województwie małopolskim (95,2 MHz), wraz z odmową pozostałym stronom postępowania tj. spółkom: „International Communication” Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, „Radio PIN” S.A. z siedzibą w Warszawie, „ZET Premium” Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, „Music Media House” Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, Radio „TOP” Sp. z o.o. z siedzibą w Kielcach, „Radio Językowe” Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie, „Polish Sports Network” Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie, „Grupa Radiowa Agory” Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, „Projekt Inwestycyjny” Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, „Multimedia” Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie oraz Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego z siedzibą w Krakowie.

Decyzja Nr 452/2010-R z dnia 28 grudnia 2010 roku została wydana w wyniku postępowania prowadzonego w związku z pkt. I Ogłoszenia Przewodniczącego KRRiT z dnia 5 lutego 2010 roku o możliwości uzyskania koncesji na rozpowszechnianie programu radiowego (M.P. Nr 12, poz. 129) oraz w wykonaniu uchwały KRRiT Nr 396/2010 z dnia 26 sierpnia 2010 roku.

Zgodnie z art. 127 ( 3 k.p.a. stronom postępowania przysługiwało prawo do złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy do Przewodniczącego KRRiT w terminie czternastu dni od dnia doręczenia decyzji.

W piśmie z dnia 17 stycznia 2011 roku spółka „Polish Sports Network” Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie wniosła o ponowne rozpatrzenie sprawy zakończonej przyznaniem koncesji Nr 452/2010-R, poprzez dokonanie szczegółowej analizy dokumentów zgromadzonych w aktach postępowania, 
ze szczególnym uwzględnieniem uchwał KRRiT: Nr 363/2010 z dnia 3 sierpnia 2010 roku oraz Nr 396/2010 z dnia 26 sierpnia 2010 roku.

Pismem z dnia 17 stycznia 2011 roku spółka „Radio Językowe” Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie wniosła o ponowne rozpatrzenie sprawy przyznania koncesji Nr 452/2010-R, poprzez dokonanie szczegółowej analizy dokumentów zgromadzonych w aktach postępowania, ze szczególnym uwzględnieniem uchwał KRRiT: Nr 363/2010 z dnia 3 sierpnia 2010 roku oraz Nr 396/2010 z dnia 26 sierpnia 2010 roku, co powinno skutkować pozostawieniem wniosku fundacji „BAJKA – Fundacja na Rzecz Rozwoju Dzieci” bez rozpoznania.


Spółka „Music Media House” Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie złożyła pismo z dnia 21 stycznia 2011 roku, w którym wniosła o ponowne rozpatrzenie sprawy zakończonej decyzją Nr 452/2010-R, a także zgodnie z art. 138 ( 1 pkt 2 k.p.a. o uchylenie zaskarżonej decyzji i wydanie koncesji na rzecz strony skarżącej.
Wnioski o ponowne rozpatrzenie sprawy zostały złożone w terminie określonym w art. 129 § 2 k.p.a.
Spółka „Polish Sports Network” Sp. z o.o. stwierdziła w swoim wniosku, iż uchwały KRRiT: Nr 363/2010 z dnia 3 sierpnia 2010 roku oraz Nr 396/2010 z dnia 26 sierpnia 2010 roku były podjęte z naruszeniem przepisów postępowania mającym istotny wpływ na wynik sprawy. Skutkiem podjęcia powyższych uchwał było przyznanie koncesji podmiotowi, którego wniosek z przyczyn formalnych powinien zostać pozostawiony bez rozpoznania.


W uzasadnieniu wniosku Skarżący wskazał na treść § 5 pkt 2 i § 10 ust. 2 rozporządzenia KRRiT z dnia 4 stycznia 2007 r. w sprawie zawartości wniosku o udzielenie koncesji oraz szczegółowego trybu postępowania w sprawach udzielenia i cofania koncesji na rozpowszechnianie i rozprowadzanie programów radiofonicznych i telewizyjnych. Skarżący uważa, iż wykładnia literalna § 5 pkt 2 i § 10 ust. 2 w sposób jednoznaczny formułuje wymagania wniosku w zakresie aktualności danych zawartych we wniosku. Warunkiem złożenia wniosku koncesyjnego, jest m.in. dołączenie do wniosku odpisu z właściwego rejestru albo zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej z którego wynika, że wnioskodawca jest upoważniony do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie objętym wnioskiem. Dokumenty, a tym samym odpis z KRS powinny zawierać dane na dzień złożenia wniosku i być wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed dniem ich złożenia.
Skarżący stwierdził, iż Fundacja ubiegając się o uzyskanie koncesji na rozpowszechnianie programu radiowego, poprzez niedołączenie odpisu z KRS, z którego wynikałoby upoważnienie do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie objętym wnioskiem, nie dopełniła w zakreślonym prawem terminie wymogu formalnego. Ponadto, Fundacja nie uzupełniła przedmiotowego braku w wyniku wezwania. Oznacza to, iż wniosek Fundacji z powodu niedopełnienia wymogów formalnych należało pozostawić bez rozpoznania. 

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji podjęła uchwałę Nr 363/2010 o przywróceniu terminu do uzupełnienia braków. W wykonaniu powyższej uchwały Przewodniczący KRRiT wydał postanowienie, którym przywrócił termin do uzupełnienia braków wniosku Fundacji tj. złożenia odpisu z właściwego rejestru albo zaświadczenia o wpisie działalności gospodarczej z którego wynika, że wnioskodawca jest uprawniony do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie objętym wnioskiem. Jednocześnie z odpisu wniosku wynika, że Fundacja nie była upoważniona do prowadzenia działalności objętej wnioskiem w dniu jego złożenia tj. 16 kwietnia 2010 roku.
Uchwała Nr 363/2010 została podjęta pomimo, iż Fundacja uzyskała informację o warunkach formalnych niezbędnych do uzyskania koncesji z dniem publikacji Ogłoszenia Przewodniczącego KRRiT z dnia 5 lutego 2010 roku i miała pełną możliwość uzyskania wymaganych dokumentów do dnia 19 kwietnia 2010 roku, kiedy upływał termin składania wniosków. Jednak Fundacja złożyła wniosek do KRS dopiero w dniu 15 czerwca 2010 roku na skutek wezwania do uzupełnienia braków formalnych wniosku, po upływie siedmiu dni od dnia jego otrzymania.

W związku z powyższym organ był zobowiązany do zastosowania przepisu art. 64 § 2 k.p.a. i pozostawienia wniosku Fundacji bez rozpoznania. Brak było podstaw do przywrócenia terminu w szczególności, że uzupełnienie to dotyczyło braków mających charakter materialno-prawny, a nie formalny. Ww. uchwała została podjęta z rażącym naruszeniem prawa, mimo rażącej winy Fundacji w związku z niezłożeniem kompletnego wniosku koncesyjnego.

W związku z przywróceniem terminu dopuszczony został do merytorycznej oceny wniosek, który nie mógł być rozpatrywany. W ten sposób doszło do naruszenia praw wszystkich pozostałych wnioskodawców spełniających wymogi formalne, co miało istotny wpływ na pogorszenie ich sytuacji prawnej. 


Skarżący nie zgodził się z argumentem organu koncesyjnego, iż audycje i inne przekazy kierowane do dzieci w mniejszym stopniu obecne są w krakowskich programach radiowych niż tematyka sportowa, która jest stałym ich elementem.

Skarżący powołał się na wyniki analizy ramówek stacji radiowych w Krakowie. Według ww. analizy obecne w tym mieście stacje radiowe nadają tygodniowo 828 minut programów dla dzieci, w porównaniu z 713 minutami programów o sporcie. Skarżący zaznaczył także, iż audycje dla dzieci to długie programy, z których najkrótszy ma 23 minuty, a do czasu audycji sportowych zaliczono również krótkie, zaledwie 2 minutowe informacje sportowe, będące zaledwie dodatkiem do programów informacyjnych.
Spółka „Polish Sports Network” Sp. z o.o. załączyła do wniosku kopie opinii prawnych dotyczących przedmiotowej sprawy: z kancelarii prawnej Grynhoff, Woźny i Wspólnicy Sp. K oraz dr. Krzysztofa A. Wąsowskiego z dnia 6 września 2010 roku.
We wniosku z dnia 17 stycznia 2011 roku spółka „Radio Językowe” Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie stwierdziła, iż uchwały KRRiT: Nr 363/2010 z dnia 3 sierpnia 2010 roku oraz Nr 396/2010 z dnia 26 sierpnia 2010 roku zostały podjęte z naruszeniem przepisów postępowania mającym istotny wpływ na wynik sprawy. Skutkiem podjęcia ww. uchwał było przyznanie koncesji fundacji „BAJKA – Fundacja na Rzecz Rozwoju Dzieci”, której wniosek o przyznanie koncesji z przyczyn formalnych powinien zostać pozostawiony bez rozpoznania.

W uzasadnieniu Skarżący wskazał na § 5 pkt 2 i § 10 ust. 2 rozporządzenia KRRiT z dnia 4 stycznia 2007 r. w sprawie zawartości wniosku o udzielenie koncesji oraz szczegółowego trybu postępowania w sprawach udzielenia i cofania koncesji na rozpowszechnianie i rozprowadzanie programów radiofonicznych i telewizyjnych. Skarżący uważa, iż w świetle tych przepisów, warunkiem złożenia wniosku koncesyjnego, jest m.in. dołączenie do wniosku odpisu z właściwego rejestru albo zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej z którego wynika, że wnioskodawca jest upoważniony do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie objętym wnioskiem. Dokumenty, a tym samym odpis z KRS powinny zawierać dane na dzień złożenia wniosku i być wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed dniem ich złożenia. 

Skarżący stwierdził, iż Fundacja ubiegając się o uzyskanie koncesji na rozpowszechnianie programu radiowego, poprzez niedołączenie odpisu z KRS, z którego wynikałoby upoważnienie do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie objętym wnioskiem, nie dopełniła w zakreślonym prawem terminie wymogu formalnego. Ponadto, Fundacja nie uzupełniła przedmiotowego braku w wyniku wezwania jej przez KRRiT. Wobec tego należy uznać, że wniosek Fundacji z powodu niedopełnienia wymogów formalnych należało pozostawić bez rozpoznania.
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji podjęła uchwałę Nr 363/2010 o przywróceniu terminu do uzupełnienia braków. W wykonaniu powyższej uchwały Przewodniczący KRRiT wydał postanowienie, którym przywrócił termin do uzupełnienia braków wniosku Fundacji tj. złożenia odpisu z właściwego rejestru albo zaświadczenia o wpisie działalności gospodarczej z którego wynika, że wnioskodawca jest uprawniony do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie objętym wnioskiem. Jednocześnie z odpisu wniosku wynika, że Fundacja nie była upoważniona do prowadzenia działalności objętej wnioskiem w dniu jego złożenia tj. 16 kwietnia 2010 roku.
Skarżący powołał się na art. 58 § 1 k.p.a., a także stwierdził, że nie da się obronić teza, iż w uchybieniu terminu nie było winy Fundacji. Według Skarżącego nie posiadanie wpisu w dniu składania wniosku o udzielenie koncesji, a następnie wystąpienie do KRS o dokonanie zmian wymaganych prawem dopiero po sześciu dniach od otrzymania wezwania było rażącym niedbalstwem ze strony Fundacji.
Skarżący powołał się także na orzecznictwo sądowe w zakresie dotyczącym przesłanki braku winy, które wskazuje na konieczność starannego działania przy dokonywaniu czynności procesowej. Zgodnie z orzecznictwem przywrócenie terminu nie jest dopuszczalne, gdy strona dopuściła się choćby lekkiego niedbalstwa (postanowienie NSA – Ośrodek Zamiejscowy w Warszawie z dnia 8 lipca 2003 roku, sygn. akt II SA 377/03; wyrok WSA w Warszawie z dnia 13 kwietnia 2005 roku, sygn. akt II SA/Wa 30/04).

Według Strony w analizowanym stanie faktycznym należy uznać, że nie zostały spełnione przesłanki do przywrócenia terminu z art. 58 k.p.a. Wobec tego dalsze działania podjęte przez KRRiT, a także przez Przewodniczącego KRRiT, powinny zostać uznane za naruszające przepisy postępowania administracyjnego.

Organ koncesyjny, który wezwał Fundację w trybie art. 64 § 2 k.p.a. do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni, był zobowiązany na podstawie tego samego przepisu do pozostawienia wniosku bez rozpoznania.

W związku z przywróceniem terminu doszło do naruszenia praw wszystkich pozostałych wnioskodawców spełniających wymogi formalne, co miało istotny wpływ na pogorszenie ich sytuacji prawnej. 

Ponieważ wniosek Fundacji powinien zostać pozostawiony bez rozpoznania z przyczyn formalnych Skarżący nie odniósł się do uzasadnienia merytorycznego wydanej decyzji.

Na potwierdzenie swoich zarzutów Skarżący dołączył do wniosku opinie prawne: radcy prawnego Piotra Woźnego oraz dr. Krzysztofa A. Wąsowskiego, które były przedstawione KRRiT jeszcze przed udzieleniem koncesji, tj. w dniu 9 września 2010 roku. 

Ponadto, wraz z pismami z dnia 18 stycznia 2011 roku oraz 3 i 25 lutego 2011 roku Skarżący przedstawił kopie wyroków sądowych, które w zakresie rozpowszechniania programów telewizyjnych i radiowych odnosiły się do kwestii pozostawienia wniosku bez rozpoznania (wyrok WSA w Warszawie z dnia 6 października 2010 roku, sygn. akt VI SA/Wa 1148/10), a także przywrócenia terminu (wyrok WSA w Warszawie z dnia 26 października 2010 roku, sygn. akt VI SA/Wa 1424/10).
Spółka „Music Media House” Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie złożyła wniosek z dnia 21 stycznia 2011 roku, w którym zarzuciła zaskarżonej decyzji 
Nr 452/2010-R naruszenie przepisów postępowania, które miało istotny wpływ na wynik sprawy, tj. art. 7, art. 8, art. 10 § 1, art. 11, art. 77 § 1, art. 80, art. 104 § 2 i art. 107 § 1 k.p.a. Według Skarżącego przedmiotowa decyzja jest nieuzasadniona. Ponadto, zawiera wadę prawną, która uzasadnia uznanie jej za nieważną.

Skarżący uważa, iż w osnowie ww. decyzji nie określono lokalizacji stacji nadawczej oraz częstotliwości nadawania. Zdaniem Skarżącego analiza treści rozstrzygnięcia prowadzi do wniosku, iż udzielona koncesja obejmuje obszar całego kraju, bowiem nie jest ograniczona do stacji nadawczej w Krakowie, co jest sprzeczne z treścią Ogłoszenia Przewodniczącego KRRiT z dnia 5 lutego 2010 roku o możliwości uzyskania koncesji na rozpowszechnianie programu radiowego (M.P. Nr 12, poz. 129).

Ponadto, decyzja Nr 452/2010-R jest sprzeczna z dyspozycją art. 107 § 1 k.p.a. oraz art. 104 § 2 k.p.a. bowiem brak jest istotnych elementów koniecznych do całościowego rozstrzygnięcia sprawy. Skarżący powołał się na wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 2 sierpnia 1995 roku (III SA 1225/94), zgodnie z którym rozstrzygnięcie będące treścią decyzji (art. 107 § 1 k.p.a.) musi być tak sformułowane, aby wynikało z niego w sposób nie budzący wątpliwości, jakie uprawnienia lub jakie obowiązki zostały na stronę nałożone. Wskazał także na wyrok z dnia 31 października 1989 roku (IV SA 705/89), w którym NSA stwierdził, że w razie sprzeczności między rozstrzygnięciem a uzasadnieniem decyzji należy przyjąć, że moc wiążącą ma rozstrzygnięcie decyzji.

Skarżący wskazał, że naruszono dyspozycję art. 10 § 1 k.p.a. poprzez niezapewnienie stronie czynnego udziału w każdym stadium postępowania oraz niepowiadomienie przed wydaniem decyzji o możliwości wypowiedzenia się co do zebranych dowodów i materiałów, zgłoszonych żądań oraz podjętych uchwał organu koncesyjnego. W piśmie z dnia 22 października 2010 roku spółka „Music Media House” Sp. z o.o. zwróciła się do organu koncesyjnego o usunięcie stanu niezgodnego z prawem poprzez wydanie rozstrzygnięcia w sprawie decyzją administracyjną oraz wyjaśnienia przyczyn zwłoki i niezałatwienia sprawy w terminie, co organ pozostawił bez odpowiedzi.

W postępowaniu naruszono zasadę praworządności i prawdy obiektywnej, zasadę pogłębienia zaufania obywateli do organów państwa oraz zasadę wyjaśniania zasadności przesłanek (art. 7, 8 i 11 k.p.a.).

Z uzasadnienia zaskarżonej decyzji wynika, że Fundacja liczy na zbieranie datków od darczyńców. Biorąc powyższe pod uwagę, w uzasadnieniu nie wskazano przyczyny oraz podstawy uznania przez organ, iż „BAJKA – Fundacja na Rzecz Rozwoju Dzieci” posiada zdolność sfinansowania przedsięwzięcia w postaci utworzenia lokalnej stacji radiowej.
W decyzji nie wykazano, dlaczego spółka „Music Media House” Sp. z o.o. nie ma zdolności do sfinansowania przedsięwzięcia, przyjmując niezweryfikowane ustalenie, iż nie udokumentowała ona w pełni posiadanych środków finansowych oraz źródeł finansowania przedsięwzięcia. Organ nie ocenił sprawy na podstawie całokształtu materiału dowodowego, lecz pobieżne (art. 77 § 1 oraz art. 80 k.p.a.).

Według Strony uzasadnienie jest arbitralne i nieprzekonujące.


„Music Media House” Sp. z o.o. uważa, iż organ koncesyjny nie podjął kroków niezbędnych do dokładnego wyjaśnienia sprawy z uwzględnieniem słusznego interesu strony skarżącej i interesu społecznego.

W pismach z dnia 4 lutego 2011 roku fundacja „BAJKA – Fundacja na Rzecz Rozwoju Dzieci” z siedzibą w Warszawie zajęła stanowisko wobec wniosków o ponowne rozpatrzenie sprawy spółek „Radio Językowe” Sp. z o.o. i „Polish Sports Network” Sp. z o.o.

Fundacja stwierdziła, co następuje:

- wnioski o ponowne rozpatrzenie sprawy są nieuzasadnione, nie zachodzą żadne prawne czy faktyczne przesłanki do jakiejkolwiek zmiany czy uchylenia decyzji, która powinna pozostać utrzymana w mocy. Według Fundacji nie doszło do żadnych naruszeń przepisów postępowania mogących mieć wpływ na wynik sprawy, a wskazywane uchwały zapadły z poszanowaniem prawa oraz w oparciu o wszechstronne zbadanie sprawy;
- chybiony jest zarzut, iż nie doszło do uzupełnienia wniosku zgodnie z wezwaniem organu koncesyjnego. Zgodnie z wezwaniem z dnia 2 czerwca 2010 roku (doręczonym w dniu 9 czerwca 2010 roku) Fundacja natychmiast przystąpiła do uzupełnienia wniosku. W dniu 16 czerwca 2010 roku Fundacja przedstawiła wniosek z dnia 15 czerwca 2010 roku do Krajowego Rejestru Sądowego o dokonanie stosowanych zmian w zakresie przedmiotu działalności gospodarczej Fundacji tj. dopisanie m.in. pozycji PKD 60.10.Z – nadawanie programów radiofonicznych. Fundacja dopełniła warunków wezwania w zakreślonym terminie wykazując swoje uprawnienie do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie objętym wnioskiem. Następnie po uzyskaniu w dniu 28 czerwca 2010 roku wpisu zmian w KRS Fundacja złożyła w Biurze KRRiT odpis z KRS, z którego jasno wynika objęcie przedmiotem działalności Fundacji także prowadzenia działalności nadawczej w zakresie programów radiofonicznych (wpis ma jedynie charakter deklaratywny). W ten sposób Fundacja dopełniła wezwania do uzupełnienia wniosku zgodnie z obowiązującymi przepisami;
- bezpodstawny i pozostający bez wpływu na wynik postępowania jest zarzut, że Fundacja nie była upoważniona do prowadzenia działalności objętej wnioskiem w chwili jego złożenia tj. 16 kwietnia 2010 roku. Fundacja przedstawiła informację prawną z dnia 9 lipca 2010 roku z Kancelarii Leśnodorski, Ślusarek i wspólnicy dotyczącą dokonywania wpisów działalności gospodarczej wymagającej uzyskania koncesji do KRS. Ponadto, prowadzenie działalności nadawczej było wskazane w statucie Fundacji (§ 5 ust. 1 pkt 1.1), jako sposób realizowania jej celów – była więc de facto uprawniona do prowadzenia takiej działalności. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, w tym rozporządzeniem KRRiT z dnia 4 stycznia 2007 r. w sprawie zawartości wniosku o udzielenie koncesji oraz szczegółowego trybu postępowania w sprawach udzielenia i cofania koncesji na rozpowszechnianie i rozprowadzanie programów radiofonicznych i telewizyjnych (§ 5 pkt. 2), wnioskodawca winien wykazać swoje uprawnienie do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie objętym wnioskiem, a nie na dzień składania wniosku;
- chybiony jest zarzut, że złożenie wniosku do KRS nastąpiło po upływie 
7 - dniowego terminu. Fundacja otrzymała wezwanie 9 czerwca 2010 roku, zaś wniosek do KRS złożyła w dniu 15 czerwca 2010 roku – czyli w ciągu 6 dni od dnia wezwania. W okolicznościach faktycznych i prawnych niniejszej sprawy nie można podważać prawidłowości przywrócenia przez Przewodniczącego KRRiT terminu do uzupełnienia braków (złożenie odpisu z KRS uwzględniającego w przedmiocie działalności Fundacji prowadzenie działalności nadawczej). Mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa i praktykę sądów rejestrowych Fundacja nie mogła uzyskać wpisu w terminie 7 dni od dnia otrzymania wezwania do dokonania uzupełnień. Stosowny wniosek wpłynął do KRS w dniu 15 czerwca 2010 roku, a w dniu następnym Fundacja złożyła potwierdzenie złożenia wniosku do KRS w Biurze KRRiT, co już należało uznać za wypełnienie otrzymanego wezwania z dnia 2 czerwca 2010 roku;
- bezpodstawne jest przypisywanie winy Fundacji za uchybienie terminu w wykonaniu wezwania do uzupełnienia braków we wniosku. Potwierdzenie złożenia wniosku (w przedmiocie rozszerzenia działalności gospodarczej) Fundacja przedstawiła KRRiT z zachowaniem terminu. Natomiast przeszkody uniemożliwiające złożenie odpisu z KRS w terminie 7 dni miały charakter obiektywny, niezależny od Fundacji i trwały przez cały czas biegu terminu przewidzianego na wykonanie czynności procesowej, co w pełni uzasadnia przywrócenie terminu w trybie art. 58 k.p.a. (Fundacja wskazała na wyrok NSA z dnia 13 października 1999 roku, sygn. akt IV SA 1656/97). Natychmiast po uzyskaniu postanowienia o wpisie do KRS tj. w dniu 29 czerwca 2010 roku Fundacja wystąpiła o przywrócenie terminu do złożenia odpisu z KRS, jednocześnie składając w Biurze KRRiT właściwy odpis;
- bezpodstawny jest zarzut, że zaistniały w niniejszej sprawie jakiekolwiek postaci niedbalstwa czy inne podstawy do odmowy przywrócenia terminu i pozostawienia wniosku Fundacji bez rozpoznania. Nie zaistniały żadne przesłanki faktyczne czy prawne do zastosowania trybu z art. 64 § 2 k.p.a. Fundacja wskazała, iż w czasie postępowania koncesyjnego nie mogą być uwzględniane jedynie te zmiany wniosku, które dotyczą informacji programowych i ekonomiczno-finansowych (§ 18 rozporządzenia KRRiT z dnia 4 stycznia 2007 r. w sprawie zawartości wniosku o udzielenie koncesji oraz szczegółowego trybu postępowania w sprawach udzielenia i cofania koncesji na rozpowszechnianie i rozprowadzanie programów radiofonicznych i telewizyjnych). Natomiast w czasie trwania postępowania może ulec zmianom przedmiot działalności (w tym też działalności gospodarczej) podmiotu starającego się o koncesję na rozpowszechnianie programu radiowego, a zmiany takie powinny być przedmiotem rozpoznania w postępowaniu. Zgodnie z art. 36 ustawy o radiofonii i telewizji w postępowaniu w zakresie spełnienia przesłanek do udzielenia koncesji nie są poddawane ocenie kwestie związane z zakresem PKD wnioskodawcy, ale okoliczności merytoryczne. Oznacza to, iż wszelkie braki w zakresie przedmiotu działalności gospodarczej mogą być usuwane w trybie art. 64 § 2 k.p.a. Fundacje nie muszą prowadzić działalności gospodarczej, poza tym o koncesje ubiegają się także podmioty, które działalność nadawczą prowadzą poza działalnością gospodarczą. Oznacza to, iż aspekty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej prowadzonej przez wnioskodawcę nie są bezpośrednim wymogiem koncesyjnym;
- Fundacja w chwili orzekania przez KRRiT spełniała wszelkie niezbędne wymagania do uzyskania koncesji. Zaskarżona decyzja o przyznaniu Fundacji koncesji zapadła bez uchybień materialnych i proceduralnych, po rzeczowym i wszechstronnym rozpoznaniu złożonych wniosków.
Dokonując analizy wniosków o ponowne rozpatrzenie sprawy Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji stwierdziła, co następuje:
I.
Zaskarżona decyzja Nr 452/2010-R z dnia 28 grudnia 2010 roku została wydana w wyniku postępowania prowadzonego w związku z pkt. I Ogłoszenia Przewodniczącego KRRiT z dnia 5 lutego 2010 roku o możliwości uzyskania koncesji na rozpowszechnianie programu radiowego (M.P. Nr 12, poz. 129), 
po porozumieniu z Prezesem Urzędu Komunikacji Elektronicznej w zakresie technicznych warunków rozpowszechniania oraz w wykonaniu uchwały KRRiT Nr 396/2010 z dnia 26 sierpnia 2010 roku.
W pkt. I Ogłoszenia Przewodniczącego KRRiT z dnia 5 lutego 2010 roku o możliwości uzyskania koncesji na rozpowszechnianie programu radiowego wskazano, iż Ogłoszenie stanowi podstawę do składania wniosków o udzielenie jednej koncesji, na okres 10 lat, na rozpowszechnianie programu radiowego o charakterze wyspecjalizowanym ze względu na tematykę lub adresata (ściśle określoną przez wnioskodawcę grupę odbiorców), w którym będą nadawane m.in. audycje słowne i inne przekazy słowne lub elementy słowne w audycjach słowno-muzycznych realizujące wybraną specjalizację programu. Utwory słowno-muzyczne i muzyczne w programie wyspecjalizowanym ze względu na adresata będą dostosowane do tej specjalizacji. Program radiowy będzie rozpowszechniany ze stacji nadawczej w Krakowie w województwie małopolskim (częstotliwość 95,2 MHz; ERP = 1,0 kW). Jak wskazywał pkt. II Ogłoszenia elementem decyzji koncesyjnej w zakresie określenia warunków programowych będzie odesłanie do zadeklarowanych przez wnioskodawcę we wniosku o udzielenie koncesji informacji programowych i związanych z tym załączników, do których przestrzegania po uzyskaniu koncesji wnioskodawca się zobowiązał. 
Termin do składania wniosków upływał w dniu 19 kwietnia 2010 roku.
W związku z pkt. I Ogłoszenia wnioski o udzielenie koncesji złożyły następujące podmioty:
-
spółka „International Communication” Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (wniosek Nr 021/2010 z dnia 14 kwietnia 2010 roku);

-
spółka „Radio PIN” S.A. z siedzibą w Warszawie (wniosek Nr 022/2010 z dnia 15 kwietnia 2010 roku);

-
spółka „ZET Premium” Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (wniosek Nr 034/2010 z dnia 19 kwietnia 2010 roku);
-
spółka „HOBBY.NET” Sp. z o.o. z siedzibą w Legionowie (wniosek Nr 035/2010 z dnia 16 kwietnia 2010 roku, pozostawiony bez rozpoznania uchwałą KRRiT Nr 288/2010 z dnia 23 czerwca 2010 roku);
-
spółka „Music Media House” Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (wniosek Nr 036/2010 z dnia 16 kwietnia 2010 roku);

-
spółka Radio „TOP” Sp. z o.o. z siedzibą w Kielcach (wniosek Nr 037/2010 z dnia 14 kwietnia 2010 roku);

-
spółka „Radio Językowe” Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie (wniosek Nr 038/2010 z dnia 19 kwietnia 2010 roku);

-
spółka „Polish Sports Network” Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie (wniosek Nr 039/2010 z dnia 19 kwietnia 2010 roku);

-
spółka „Grupa Radiowa Agory” Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (wniosek Nr 040/2010 z dnia 16 kwietnia 2010 roku);

-
fundacja „BAJKA – Fundacja na Rzecz Rozwoju Dzieci” z siedzibą w Warszawie (wniosek Nr 041/2010 z dnia 16 kwietnia 2010 roku);

-
Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego z siedzibą w Krakowie (wniosek Nr 042/2010 z dnia 16 kwietnia 2010 roku);

-
spółka „Projekt Inwestycyjny” Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (wniosek Nr 043/2010 z dnia 16 kwietnia 2010 roku);

-
spółka „Multimedia” Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie (wniosek Nr 044/2010 z dnia 16 kwietnia 2010 roku).
Pismem z dnia 2 czerwca 2010 roku (doręczonym w dniu 9 czerwca 2010 roku) fundacja „BAJKA – Fundacja na Rzecz Rozwoju Dzieci” z siedzibą w Warszawie została wezwana w trybie art. 64 § 2 k.p.a. do uzupełnienia wniosku Nr 041/2010, w terminie 7 dni od dnia otrzymania wezwania, o odpis z właściwego rejestru albo zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, z którego wynika, że wnioskodawca jest uprawniony do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie objętym wnioskiem. Wnioskodawca został pouczony, iż nieusunięcie ww. braku spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania.
W odpowiedzi z dnia 16 czerwca 2010 roku Fundacja poinformowała, iż w związku z wezwaniem należy wziąć pod uwagę specyfikę podmiotu jakimi jest fundacja, dla której kwestią o zasadniczym znaczeniu jest realizacja jej celów, o jakich mowa w § 4 Statutu oraz działania, poprzez które będzie te cele realizować. W § 5 pkt 1.1 Statutu Fundacji, gdzie mowa jest o zasadach i zakresie działalności Fundacji, zamieszczono jako jedno z działań zmierzających do realizacji celów Fundacji - prowadzenie i rozwijanie projektu rozgłośni radiowej dla dzieci pod nazwą „Radio Bajka”. Jednakże w celu uniknięcia jakichkolwiek wątpliwości Fundacja dokonała zmiany statutu i stosownych zgłoszeń w zakresie poszerzenia działalności gospodarczej Fundacji o nadawanie programów radiofonicznych. Na dowód Wnioskodawca przedstawił, potwierdzoną za zgodność z oryginałem przez radcę prawnego, kopię wniosku o zmianę danych podmiotu w Krajowym Rejestrze Sądowym, złożonego w dniu 15 czerwca 2010 roku.
Ponadto, Fundacja złożyła wniosek z dnia 29 czerwca 2010 roku o przywrócenie terminu na uzupełnienie wniosku o udzielnie koncesji na rozpowszechnianie programu radiowego. Wskazała, iż dokonała zgłoszenia działalności gospodarczej w przedmiocie nadań radiofonicznych w dniu 15 czerwca 2010 roku, mieszcząc się w terminie przyznanym przez KRRiT na dokonanie uzupełnień. Podkreśliła, że wskazany termin nie jest zbieżny z terminami rozpatrywania spraw przez Sąd Gospodarczy KRS. Jednocześnie przedstawiła aktualny odpis z rejestru przedsiębiorców KRS z dnia 28 czerwca 2010 roku, zgodnie z którym jest uprawniona do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie objętym wnioskiem o udzielenie koncesji.
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji uznała, iż Wnioskodawca uprawdopodobnił, że uchybienie wyznaczonemu terminowi nastąpiło bez jego winy oraz w dniu 3 sierpnia 2010 roku podjęła uchwałę Nr 363/2010 o przywróceniu terminu do uzupełnienia braków formalnych wniosku Nr 041/2010 z dnia 16 kwietnia 2010 roku fundacji „BAJKA – Fundacja na Rzecz Rozwoju Dzieci” z siedzibą w Warszawie. W wykonaniu ww. uchwały Przewodniczący KRRiT wydał w dniu 30 sierpnia 2010 roku postanowienie Nr DK – 212/2010 o przywróceniu terminu.
W dniu 26 sierpnia 2010 roku KRRiT podjęła uchwałę Nr 396/2010 o udzieleniu koncesji fundacji „BAJKA – Fundacja na Rzecz Rozwoju Dzieci” z siedzibą w Warszawie na rozpowszechnianie programu radiowego pod nazwą „Radio Bajka”, za pomocą stacji nadawczej w Krakowie w województwie małopolskim (95,2 MHz), wraz z odmową pozostałym stronom postępowania.
Następnie pismem z dnia 14 września 2010 roku ww. uchwała została skierowana do Prezesa UKE z prośbą o uzgodnienie w trybie art. 106 k.p.a. technicznych warunków rozpowszechniania programu radiowego.

Po otrzymaniu postanowienia Prezesa UKE Nr DZC-WRF-5153-165/10 (2) z dnia 22 września 2010 roku, akceptacji Fundacji z dnia 4 października 2010 roku w zakresie warunków technicznych rozpowszechniania programu i w wykonaniu uchwały KRRiT Nr 396/2010 Przewodniczący KRRiT wydał w dniu 28 grudnia 2010 roku koncesję Nr 452/2010-R fundacji „BAJKA – Fundacja na Rzecz Rozwoju Dzieci” z siedzibą w Warszawie na rozpowszechnianie programu radiowego pod nazwą „Radio Bajka”, za pomocą stacji nadawczej w Krakowie.
W pkt. I-X osnowy decyzji określono warunki rozpowszechniania programu przez fundację „BAJKA – Fundacja na Rzecz Rozwoju Dzieci” w tym warunki techniczne (pkt VI) oraz opłatę koncesyjną, natomiast w pkt. XI odmówiono udzielenia koncesji pozostałym stronom postępowania tj. spółkom: „International Communication” Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, „Radio PIN” S.A. z siedzibą w Warszawie, „ZET Premium” Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, „Music Media House” Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, Radio „TOP” Sp. z o.o. z siedzibą w Kielcach, „Radio Językowe” Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie, „Polish Sports Network” Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie, „Grupa Radiowa Agory” Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, „Projekt Inwestycyjny” Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, „Multimedia” Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie oraz Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego z siedzibą w Krakowie.

Zgodnie z pkt. III koncesji Nr 452/2010-R program „Radio Bajka” będzie miał charakter wyspecjalizowany ze względu na odbiorcę, tzn. adresowany do dzieci, głównie w wieku od 2 do 7 lat, a także ich rodziców. Program poprzez różne rodzaje audycji będzie ułatwiał poznawanie świata, popularyzował zasady bezpieczeństwa, uczył poprawnego posługiwania się językiem polskim oraz 
innych języków (w tym m.in. j. angielskiego, j. francuskiego, j. włoskiego, j. hiszpańskiego), umożliwiał poznawanie literatury adresowanej do tej grupy odbiorców (w tym nadawanie bajek i słuchowisk), a także będzie kształcił dzieci w zakresie odbioru muzyki poważnej. Będzie także wspomagał rozwój tej grupy odbiorców w różnych wymiarach (psychicznym, intelektualnym, fizycznym i duchowym) a także wspierał rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych. W części muzycznej programu dotyczącej specjalizacji będą nadawane utwory słowno-muzyczne i muzyczne tworzone specjalnie dla dzieci.
W uzasadnieniu zaskarżonej decyzji stwierdzono, iż rozpatrując złożone wnioski kierowano się zasadą praworządności, prawdy obiektywnej, pogłębiania zaufania. Przy wydawaniu rozstrzygnięcia kierowano się również zasadą równości wobec prawa, zgodnie bowiem z art. 32 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. Nr 78, poz. 483, z późn. zm.) „Wszyscy są wobec prawa równi. Wszyscy mają prawo do równego traktowania przez władze publiczne”. W toku postępowania o udzielenie koncesji oceniano w szczególności stopień zgodności zamierzonej działalności programowej z zadaniami określonymi w art. 1 ust. 1 ustawy o radiofonii i telewizji, z uwzględnieniem stopnia realizacji tych zadań przez innych nadawców działających na obszarze objętym koncesją, możliwość dokonania przez wnioskodawcę koniecznych inwestycji i finansowania programu, przewidywany udział w programie audycji wytworzonych przez nadawcę lub na jego zamówienie albo we współdziałaniu z innymi nadawcami, przewidywany udział audycji, o których mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o radiofonii i telewizji, dotychczasowe przestrzeganie przepisów dotyczących radiokomunikacji i środków społecznego przekazu.

W pkt. I-XII uzasadnienia zaskarżonej decyzji szczegółowo scharakteryzowano wnioski w zakresie programowym, technicznym oraz ekonomiczno-finansowym. Jednocześnie podano przyczyny udzielenia albo odmowy udzielenia koncesji poszczególnym wnioskodawcom. Pkt XIII uzasadnienia zawiera ocenę wniosków pod względem kryterium ekonomiczno- finansowym (art. 36 ust. 1 pkt 2 ustawy o radiofonii i telewizji) i wymogów ustawowych dotyczących specjalizacji programu (art. 4 ust. 4a ww. ustawy). Stwierdzono w nim m.in., iż wnioski spółek: „Music Media House” Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie i „Radio Językowe” Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie nie spełniają kryterium wiarygodności finansowej.

Następnie porównano projekty programów radiowych pod względem kryteriów programowych, tj.: łącznego udziału w programie słowa i muzyki realizującej specjalizację, udziału warstwy słownej audycji realizujących specjalizację, udziału muzyki realizującej specjalizację, różnorodności planowanych rodzajów audycji realizujących wyspecjalizowany charakter programu, udziału warstwy słownej w tygodniowym czasie nadawania programu oraz udziału utworów słowno-muzycznych wykonywanych w języku polskim w kwartalnym czasie nadawania wszystkich utworów słowno-muzycznych. Wskazano projekty, które deklarowały udział tematyki lokalnej w programie.
Stwierdzono także, iż w ocenie KRRiT na wyodrębnienie ze względu na swe walory zasługiwały programy: „Radio Bajka”, „Radio Zet Mini Kraków”, „Radio TokSport” (projekt „Polish Sports Network” Sp. z o.o.), „Radio Językowe” (projekt „Radio Językowe” Sp. z o.o.), Radio PIN Kraków. W ocenie KRRiT pozostałe projekty uczestniczące w tym postępowaniu, tj. „Radio Wisła 95,2 FM”; „Radio Style FM” (projekt „Music Media House” Sp. z o.o.), „Radio Tuba 95,2 FM”; „Radio Fama Info”, „RMF po polsku Kraków”, „Wawa Kraków”, „Radio Frycz Krakowska Alternatywa”, nie stanowiły uzupełnienia oferty programowej istniejącej na rynku krakowskim, bowiem koncentrowały się głównie na informacji, muzyce i rozrywce, a więc takich elementach programu do których słuchacze Krakowa mają już dostęp (zaznaczyć należy, że z pkt. VII ppkt 2 uzasadnienia wynikało, iż z powodu niespójności danych i deklaracji projekt „Radio Językowe” jest niewiarygodny).
W uzasadnieniu decyzji wskazano, że Krajowa Rada dokonała oceny istniejącej w Krakowie oferty programowej pod kątem grup odbiorców, do których kierowane są nadawane programy. KRRiT stwierdziła, że na rynku krakowskim brak programów adresowanych do dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. W ocenie KRRiT tego rodzaju programy są bardzo wartościowe i pożyteczne, ponieważ mogą służyć kształceniu młodszej grupy słuchaczy oraz wspomagać ich rozwój i proces wychowawczy. Tego rodzaju projekty zaproponowały „BAJKA – Fundacja na Rzecz Rozwoju Dzieci” oraz „ZET Premium” Sp. z o.o. KRRiT porównując oba projekty stwierdziła, że projekt pn. „Radio Bajka” przewyższa projekt pn. „Radio Zet Mini Kraków” pod względem: dostosowania w większym stopniu oferty programowej do wybranego adresata, tj. do dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym; udziału w programie audycji słownych, słowno-muzycznych i muzycznych realizujących wyspecjalizowany charakter programu; udziału w programie audycji i innych przekazów słownych realizujących wyspecjalizowany charakter programu oraz udziału w programie utworów słowno-muzycznych wykonywanych w języku polskim. W oparciu o ocenę wniosków w trybie art. 36 ustawy o radiofonii i telewizji KRRiT stwierdziła, że wniosek fundacji „BAJKA – Fundacja na Rzecz Rozwoju Dzieci” w stopniu najwyższym spełnia ustawowe kryteria.
W wyniku ponownego rozpatrzenia sprawy KRRiT postanowiła podtrzymać 
swoje dotychczasowe stanowisko, zawarte w uzasadnieniu skarżonej decyzji 
Nr 452/2010-R z dnia 28 grudnia 2010 roku;
II.
Spółka „Polish Sports Network” Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie wystąpiła z wnioskiem z dnia 17 stycznia 2011 roku o ponowne rozpatrzenie sprawy zakończonej decyzją Nr 452/2010-R z dnia 28 grudnia 2010 roku. W dniu 29 kwietnia 2011 roku Spółka złożyła pisemne wyjaśnienia dotyczące prawa do reprezentowania spółki w zakresie złożenia ww. wniosku.
Nie można zgodzić się z twierdzeniem Wnioskodawcy, dotyczącym braku możliwości dopuszczenia do postępowania w sprawie udzielenia koncesji fundacji „BAJKA – Fundacja na Rzecz Rozwoju Dzieci”, z uwagi na brak w przedmiocie działalności spółki w dniu złożenia wniosku o udzielenie koncesji możliwości prowadzenia działalności w zakresie radiofonii. Z akt sprawy wynika, że Fundacja uzupełniła ten brak i na dzień udzielenia koncesji jej przedmiot działalności obejmował również ww. działalność. Przepis § 15 ust. 2 rozporządzenia KRRiT z dnia 4 stycznia 2007 r. w sprawie zawartości wniosku o udzielenie koncesji oraz szczegółowego trybu postępowania w sprawach udzielenia i cofania koncesji na rozpowszechnianie i rozprowadzanie programów radiofonicznych i telewizyjnych (Dz.U. Nr 5, poz. 41, z późn. zm.) stanowi, że dokumenty złożone w postępowaniu powinny zawierać dane aktualne na dzień złożenia wniosku i być wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed dniem ich złożenia, lecz zgodnie z § 18 ust. 1 ww. rozporządzenia w czasie trwania postępowania wnioskodawca obowiązany jest zgłaszać niezwłocznie Przewodniczącemu Krajowej Rady zmiany stanu faktycznego lub prawnego objętego wnioskiem.
W tym miejscu wskazać można na uzasadnienie wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 25 października 2010 roku (sygn. akt VI SA/Wa 1298/10) w sprawie ze skargi spółki „Radio 90” Sp. z o.o. z siedzibą w Rybniku na decyzję Przewodniczącego KRRiT Nr DK - 065/2010, dotyczącą udzielenia koncesji na rozpowszechnianie programu radiowego, w którym WSA przyjął ten sam kierunek wykładni ww. przepisów (wyrok nieprawomocny).
Pismem z dnia 29 czerwca 2010 roku fundacja „BAJKA – Fundacja na Rzecz Rozwoju Dzieci” przedstawiła odpis aktualny z rejestru przedsiębiorców KRS, z którego wynika, że jest uprawniona do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie objętym wnioskiem, jednocześnie występując o przywrócenie terminu do uzupełnienia wniosku o udzielenie koncesji. Z uzasadnienia ww. wniosku o przywrócenie terminu do uzupełnienia wniosku wynika, że przyczyną niewywiązania się z terminu wskazanego przez organ koncesyjny w piśmie z dnia 2 czerwca 2010 roku było postępowanie przed sądem rejestrowym w przedmiocie rozpoznania wniosku o zmianę danych podmiotu w Krajowym Rejestrze Sądowym.
Zgodnie z art. 58 k.p.a. w razie uchybienia terminu należy przywrócić termin na prośbę zainteresowanego, jeżeli uprawdopodobni, że uchybienie nastąpiło bez jego winy. Prośbę o przywrócenie terminu należy wnieść w ciągu siedmiu dni od dnia ustania przyczyny uchybienia terminu. Jednocześnie z wniesieniem prośby należy dopełnić czynności, dla której określony był termin.

KRRiT uznała, iż Wnioskodawca uprawdopodobnił, że uchybienie wyznaczonemu terminowi nastąpiło bez jego winy i postanowiła przywrócić termin do złożenia uzupełnień wniosku Nr 041/2010 o udzielenie koncesji na rozpowszechnianie programu radiowego pod nazwą „Radio Bajka”.

Wnioskodawca nie zgadza się z rozstrzygnięciem postępowania na korzyść projektu „Radio Bajka”. Uważa, że nie jest prawdziwe stwierdzenie zawarte w uzasadnieniu decyzji, iż audycje i inne przekazy kierowane do dzieci w mniejszym stopniu obecne są w krakowskich programach radiowych niż tematyka sportowa, która jest stałym ich elementem. Informuje, że z przeprowadzonych przez spółkę „Polish Sports Network” Sp. z o.o. analiz ramówek programów rozpowszechnianych w Krakowie wynika, że w programach nadawanych jest w ciągu tygodnia 828 minut „programów” (zapewne chodzi o audycje) dla dzieci i 713 minut „programów o sporcie”. Podkreśla, że „audycje dla dzieci to długie programy” – najkrótszy ma 23 minuty, a audycje sportowe to krótkie (zaledwie 2 minutowe) informacje, będące zaledwie dodatkiem do programów informacyjnych.
W ocenie KRRiT powyższe argumenty przedstawione przez Wnioskodawcę mają charakter zbyt ogólny. Brak w nich informacji jakich programów (ich nazwy, zasięg, charakter) dotyczyły analizowane ramówki, czy pozyskano je od nadawców czy też były to prasowe/internetowe informacje o zawartości programów, jaki okres obejmowała analiza, jakie kryteria stosował Wnioskodawca kwalifikując audycje/programy jako „dla dzieci”;
III.
Spółka „Radio Językowe” Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie złożyła wniosek z dnia 17 stycznia 2011 roku o ponowne rozpatrzenie sprawy zakończonej decyzją Nr 452/2010-R z dnia 28 grudnia 2010 roku.
W stosunku do podniesionych zarzutów aktualne są argumenty zawarte w pkt. II uzasadnienia niniejszej decyzji, za wyjątkiem kwestii programowych.
Krytycznego podejścia wymaga twierdzenie Wnioskodawcy, iż organ koncesyjny więc, w tym samym trybie Kpa w którym wezwał do uzupełnienia wniosku i na podstawie tego samego przepisu (art. 64 § 2), był zobowiązany do zastosowania przepisu art. 64 § 2 Kpa i pozostawić wniosek Fundacji bez rozpoznania. Przyjęcie takiego podejścia prowadziłoby w istocie do negacji przewidzianej w Kodeksie postępowania administracyjnego instytucji przywrócenia terminu w oparciu o dokonywaną przez organ ocenę wskazanych w art. 58 k.p.a. przesłanek.
Należy wskazać, iż ustawodawca mając na względzie umożliwienie łagodzenia rygoryzmu postępowania administracyjnego posłużył się w art. 58 k.p.a. pojęciem „uprawdopodobnienia”.
Jak już powyżej wskazano KRRiT uznała, iż Wnioskodawca uprawdopodobnił, że uchybienie wyznaczonemu terminowi nastąpiło bez jego winy i postanowiła przywrócić termin do złożenia uzupełnień wniosku Nr 041/2010 o udzielenie koncesji na rozpowszechnianie programu radiowego pod nazwą „Radio Bajka”;
IV.
Spółka „Music Media House” Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie zwróciła się z wnioskiem z dnia 21 stycznia 2011 roku o ponowne rozpatrzenie sprawy zakończonej decyzją Nr 452/2010-R z dnia 28 grudnia 2010 roku.

Spółka na podstawie art. 138 § 1 pkt 2 k.p.a. wniosła o uchylenie zaskarżonej decyzji i wydanie koncesji na rzecz strony skarżącej.

Wnioskodawca stwierdził, iż przedmiotowa decyzja jest sprzeczna z art. 107 § 1 k.p.a. oraz art. 104 § 2 k.p.a. wskutek tego, iż brak jest jej istotnych elementów koniecznych do całościowego rozstrzygnięcia sprawy. W szczególności strona przedstawiła stanowisko, iż osnowa przedmiotowej decyzji nie określa lokalizacji stacji nadawczej oraz częstotliwości nadawania co miałoby prowadzić do udzielenia koncesji na rozpowszechnianie programu na obszarze całego kraju.

Powyższy zarzut nie znajduje oparcia w treści decyzji. Przedmiotowa decyzja 
w pkt VI rozstrzyga, iż program będzie rozpowszechniany w sposób rozsiewczy naziemny oraz określa parametry techniczne stacji nadawczej zlokalizowanej w Krakowie. Jeśli chodzi o lokalizację stacji to jest ona podana z dokładnością do sekund szerokości i długości geograficznej. Natomiast częstotliwość została podana z dokładnością do 100 kHz, bo w zakresie częstotliwości 87,5 – 108 MHz raster kanałowy wynosi 100 kHz, zgodnie z Aktami końcowymi Regionalnej Konferencji Administracyjnej Genewa 84.

Należy także zaznaczyć, iż w związku z pismem z dnia 26 października 2010 roku (a nie jak wskazano 22 października) została skierowana do Wnioskodawcy odpowiedź z dnia 16 listopada 2010 roku, która wyjaśniała wszelkie okoliczności związane z prowadzonym postępowaniem (odpowiedź w aktach sprawy; nie została podjęta w terminie przez spółkę „Music Media House” Sp. z o.o.).

Za obiektywnie nieuzasadnione należy uznać również zarzuty naruszenia zasad postępowania administracyjnego (art. 7, 8 i 11 k.p.a.). Organ koncesyjny uzasadnił merytorycznie skarżoną decyzję, a przedmiotem wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy jest treść tego uzasadnienia, z którą Wnioskodawca się nie zgadza.
Wnioskodawca uważa, iż w zaskarżonej decyzji nie wskazano na jakiej podstawie i dlaczego uznano, iż „BAJKA – Fundacja na Rzecz Rozwoju Dzieci” posiada zdolność sfinansowania przedsięwzięcia w postaci utworzenia lokalnej stacji radiowej, skoro z opisu zawartego w uzasadnieniu decyzji wynika, iż Fundacja ta liczy na zebranie datków od darczyńców. Takie uzasadnienie nosi cechy daleko posuniętej arbitralności ocen i jest nieprzekonujące.
W odpowiedzi na powyższy zarzut należy wskazać, iż Fundacje powoływane są przede wszystkim do realizacji celów społecznych lub gospodarczo użytecznych, a także działalności gospodarczej w rozmiarach służących realizacji ich celów statutowych. Fundacje zgodnie ze swoimi statutem oraz ustawą z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz.U. z 1991 r., Nr 46, poz. 203, z późn. zm.) na swoją działalność pozyskują środki finansowe z darowizn, grantów, akcji społecznych, akcji SMS-owych, licytacji czy fundraisingu. Fundacja „BAJKA – Fundacja na Rzecz Rozwoju Dzieci” do złożonego wniosku dołączyła sprawozdanie finansowe za rok 2009 z którego wynika, że posiada już część bazy technicznej, co potwierdzają aktywa jednostki oraz ewidencja środków trwałych. Brakującą część bazy technicznej Fundacja nabędzie na podstawie umowy leasingu. Na potwierdzenie przedstawiono List intencyjny spółki leasingowej należącej do grupy leasingowej GrenkeLeasing, w którym Leasingodawca zobowiązał się do podpisania umowy leasingu po otrzymaniu koncesji przez Fundację. Koszty opłaty koncesyjnej oraz koszty działalności początkowej Fundacja zamierzała pokryć darowizną w kwocie 2.000 tys. zł od spółki handlowej, która zobowiązała się do tego Listem intencyjnym podpisanym w dniu 16 kwietnia 2010 roku. Możliwość realizacji zobowiązania Spółka-darczyńca udokumentowała, przekładając do analizy dokumenty finansowe Spółki. Do wniosku zostały załączone Listy intencyjne innych Darczyńców, które przedstawiały ich zobowiązania finansowe do realizacji projektu oraz dokumenty potwierdzające ich możliwości finansowe do wywiązania się ze złożonego zobowiązania. Wobec powyższego twierdzenie Skarżącego, że uzasadnienie zawarte w koncesji Nr 452/2010-R nosi cechy daleko posuniętej arbitralności ocen jest niesłuszne.

Według Wnioskodawcy w decyzji nie przedstawiono dlaczego uznano, iż strona skarżąca nie ma zdolności do sfinansowania przedsięwzięcia, przyjmując niezweryfikowane ustalenie, iż strona skarżąca nie udokumentowała w pełni posiadanych środków finansowych tudzież źródeł finansowania przedsięwzięcia. Powyższe przemawia za tym, że nie oceniono sprawy na podstawie całokształtu materiału, lecz pobieżnie. Naruszono tym samym przepis art. 77 § 1 i art. 80 k.p.a.
Stwierdzić należy, iż analiza wniosku była przeprowadzona bardzo dokładnie w oparciu o dokumenty przedłożone przez spółkę „Music Media House” Sp. z o.o. Pierwsza analiza przeprowadzona w dniu 28 maja 2010 roku wykazała szereg braków, o uzupełnienie których zwrócono się do Wnioskodawcy w dniu 2 czerwca 2010 roku. Wezwanie do uzupełnienia wniosku zostało doręczone skutecznie zgodnie z art. 77 § 1 k.p.a. Druga analiza wniosku została przeprowadzona po nadesłaniu przez Wnioskodawcę dokumentów uzupełniających wniosek. Na jej podstawie, zgodnie z art. 80 k.p.a., dokonano oceny na podstawie całokształtu materiału dowodowego i sporządzono opinię ekonomiczną wydaną w dniu 14 czerwca 2010 roku. Stwierdzono w niej, że spółka „Music Media House” Sp. z o.o. powstała w marcu 2010 roku, z minimalnym kapitałem założycielskim w kwocie 5 tys. zł i do dnia złożenia wniosku nie prowadziła działalności gospodarczej.

Wnioskodawca w planach inwestycyjnych przewidział koszty inwestycji w kwocie 80 tys. zł do realizacji w I roku działalności. Natomiast w programie inwestycyjnym określił wydatki na zakup sprzętu technicznego w wysokości 230 tys. zł oraz na opłatę koncesyjną w kwocie 252 tys. zł, do realizacji również w I roku działalności. 

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wyjaśnił rozbieżności w wielkościach dotyczących inwestycji informując, że:

· opłata koncesyjna będzie płatna w 10 ratach w wysokości ok. 25,5 tys. zł rocznie (po ewentualnym uzyskaniu koncesji, Wnioskodawca zamierzałby wystąpić do KRRiT o rozłożenie opłaty koncesyjnej na raty);

· w planowanych przepływach finansowych uwzględniono jedynie koszt raty opłaty koncesyjnej, raty leasingu operacyjnego (Wnioskodawca założył, że otrzyma leasing na wyposażenie i sprzęt techniczny niezbędny do uruchomienia stacji radiowej) oraz planowany wydatek związany z zakupem samochodów służbowych.
Jako źródło finansowania zaplanowanego przedsięwzięcia wskazano podniesienie po uzyskaniu koncesji kapitału zakładowego, który obecnie wynosi 5 tys. zł, o kwotę 95 tys. zł oraz uzyskanie pożyczki od jedynego udziałowca w wysokości 20 tys. zł.
Wnioskodawca udokumentował tylko możliwość dysponowania środkami finansowymi w łącznej kwocie 115 tys. zł, które miałaby zapewnić realizację inwestycji - uruchomienia dwóch rozgłośni radiowych w Warszawie (wniosek Nr 25/2010) i Krakowie (wniosek Nr 36/2010) oraz zabezpieczać początkową działalność rozgłośni.
Wnioskodawca nie udokumentował możliwości zakupu bazy technicznej w systemie leasingowym (nie przedstawił, wymaganego w takich przypadkach przyrzeczenia udzielenia leasingu, które Leasingobiorca otrzymuje po zbadaniu przez Leasingodawcę kondycji finansowej firmy oraz przedstawieniu odpowiednich zabezpieczeń umowy). Należy zauważyć, że Spółka nie posiada żadnych aktywów, którymi mogłaby zabezpieczyć umowę leasingu.
Rozłożenie opłaty koncesyjnej na raty wymaga odrębnej decyzji uznaniowej KRRiT po uprzednim złożeniu wniosku przez Koncesjonariusza.
W oparciu o porównanie projektów składanych w postępowaniach koncesyjnych, należy stwierdzić, że przewidziane przez Wnioskodawcę środki finansowe w kwocie 115 tys. zł na uruchomienie rozgłośni w Warszawie i w Krakowie są niewystarczające na realizację nawet jednego projektu. Planowane przez Wnioskodawcę sposoby finansowania (umowa leasingu, rozłożenie opłaty koncesyjnej na raty) są nieudokumentowane i niepewne.
Wobec powyższego należy stwierdzić, że finansowanie inwestycji w zaplanowany
we wniosku sposób nie zostało uwiarygodnione a zarzuty Skarżącego są bezpodstawne.
W związku z powyższym KRRiT stwierdziła, iż należy utrzymać w mocy zaskarżoną przez strony decyzję Przewodniczącego KRRiT Nr 452/2010-R.

W dniu 22 czerwca 2011 roku Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji podjęła uchwałę Nr 331/2011, w której upoważniła Przewodniczącego KRRiT do wydania decyzji utrzymującej w mocy decyzję Nr 452/2010-R z dnia 28 grudnia 2010 roku w sprawie udzielenia koncesji fundacji „BAJKA – Fundacja na Rzecz Rozwoju Dzieci” z siedzibą w Warszawie na rozpowszechnianie programu radiowego pod nazwą „Radio Bajka” ze stacji nadawczej zlokalizowanej w Krakowie w województwie małopolskim (95,2 MHz), wraz z odmową pozostałym stronom postępowania tj. spółce „International Communication” Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, spółce „Radio PIN” S.A. z siedzibą w Warszawie, spółce „ZET Premium” Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, spółce „Music Media House” Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, spółce Radio „TOP” Sp. z o.o. z siedzibą w Kielcach, spółce „Radio Językowe” Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie, spółce „Polish Sports Network” Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie, spółce „Grupa Radiowa Agory” Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego z siedzibą w Krakowie, spółce „Projekt Inwestycyjny” Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie oraz spółce „Multimedia” Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie.
Niniejsza decyzja jest ostateczna.
Na podstawie art. 3 § 2 pkt 1, art. 53 § 1 oraz art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. Nr 153, poz. 1270, z późn. zm.) stronie przysługuje prawo do złożenia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie za pośrednictwem Przewodniczącego KRRiT w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia niniejszej decyzji.
Jan Dworak
Otrzymują:

1.
„BAJKA – Fundacja na Rzecz Rozwoju Dzieci” z siedzibą w Warszawie (02-682), przy ul. Bokserskiej 1;

2.
„Polish Sports Network” Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie (20-151), przy ul. Stefczyka 32b;

3.
„Radio Językowe” Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie (20-445), przy ul. Zemborzycka 112;

4.
„Music Media House” Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (02-796), przy ul. Wąwozowej 9 lok. 7;

5.
„International Communication” Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (04-190), przy ul. Jubilerskiej 10;

6.
Adwokat Bohdan Żochowski – Kancelaria Adwokacka „NEXT” z siedzibą w Warszawie (02-448), przy ul. Potrzebnej 24 – Pełnomocnik działający w imieniu spółki „Radio PIN” S.A. z siedzibą w Warszawie;

7.
Henryk Jasiński – Pełnomocnik działający w imieniu spółki „ZET Premium” Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (00-503), przy ul. Żurawiej 8;

8.
Radio „TOP” Sp. z o.o. z siedzibą w Kielcach (25-416), przy ul. Zbożowej 21;

9.
Radca prawny Ewa Lewszuk – „Ewa Lewszuk Kancelaria Radcy Prawnego” z siedzibą w Warszawie (02-956), przy ul. Rumianej 84 lok 1 – Pełnomocnik działający w imieniu spółki „Grupa Radiowa Agory” Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie;

10.
 Marcin Mucha zamieszkały Rzeszowie (35-604), przy ul. Azaliowej 22 – Pełnomocnik działający w imieniu Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego z siedzibą w Krakowie;

11.
Radca prawny Ewa Lewszuk – „Ewa Lewszuk Kancelaria Radcy Prawnego” z siedzibą w Warszawie (02-956), przy ul. Rumianej 84 lok 1 – Pełnomocnik działający w imieniu spółki „Projekt Inwestycyjny” Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie;

12.
„Multimedia” Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie (30-204), przy Al. Waszyngtona 1;

13.
a/a.
3
2

