	[image: image1.png]



PRZEWODNICZĄCY
Krajowej Rady Radiofonii

i Telewizji
	Warszawa, dnia  11 marca 2008 roku



“International Movie Productions TV Ltd.” Sp. z o.o.
ul. Ostrobramska 101
04-041 Warszawa

D E C Y Z J A  Nr DK – 072/2008
Na podstawie art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 35a ust. 2 i art. 38 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 
29 grudnia 1992 roku o radiofonii i telewizji (Dz.U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2531 z późn. zm.) oraz art. 104 i 107 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 15 lutego 2006 roku spółki „International Movie Productions TV Ltd.” Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie oraz w wykonaniu Uchwały Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Nr 129/2008 z dnia 11 marca 2008 roku
postanawia się

odmówić spółce „International Movie Productions TV Ltd.” Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, udzielenia koncesji na kolejny okres na rozpowszechnianie drogą satelitarną programu telewizyjnego pod nazwą „Trochę Młodsza Telewizja”, rozpowszechnianego dotychczas na podstawie koncesji Nr 239/99-T z dnia 
12 marca 1999 roku.

U z a s a d n i e n i e

Spółka „International Movie Productions TV Ltd.” Sp. z o.o. z siedzibą 
w Warszawie uzyskała w dniu 12 marca 1999 roku koncesję na rozpowszechnianie programu telewizyjnego pod nazwą „Trochę Młodsza Telewizja”.
Zgodnie z pkt. XX koncesji Nr 239/99-T koncesja wygasa z dniem 11 marca 2008 roku.

W dniu 15 lutego 2007 roku spółka „International Movie Productions TV Ltd.” 
Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie wystąpiła o udzielenie koncesji na kolejny okres w trybie art. 35a ustawy o radiofonii i telewizji. Wniosek wpłynął w terminie określonym w art. 35a ust. 1 – tj. 12 miesięcy przed wygaśnięciem koncesji.
Zgodnie z art. 35a ust. 2 odmowa udzielenia koncesji na kolejny okres możliwa jest gdy w stosunku do nadawcy zachodzi którakolwiek z okoliczności wskazanych 
w art. 38 ust. 1 lub 2 ustawy o radiofonii i telewizji.

Rozpatrując wniosek spółki „International Movie Productions TV Ltd.” Sp. z o.o. 
z siedzibą w Warszawie, Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji stwierdziła, że istnieją przesłanki odmowy udzielenia koncesji określone w art. 38 ust. 1 pkt 2 ustawy o radiofonii i telewizji. W ocenie KRRiT Koncesjonariusz w trakcie wykonywania koncesji rażąco naruszał warunki określone w ustawie o radiofonii 
i telewizji oraz koncesji.
Pismem z dnia 13 lutego 2002 roku spółka „International Movie Productions TV Ltd.” Sp. z o.o. została wezwana do nadesłania informacji i udzielenie wyjaśnień 
w sprawie realizacji zapisów koncesyjnych w przedmiocie stanu realizacji zobowiązań z tytułu korzystania z praw autorskich i praw pokrewnych (informacji 
z jakimi organizacjami zbiorowego zarządzania zostały zawarte umowy licencyjne, w przypadku korzystania bezumownego – stan realizacji opłat z tytułu tantiem autorskich oraz czy prowadzone są postępowania prawne z tytułu korzystania 
z praw autorskich i praw pokrewnych, w których nadawca jest stroną). Jednocześnie nadawca został pouczony, że zgodnie z art. 38 ust. 4 ustawy o radiofonii i telewizji (w brzmieniu obowiązującym w tamtym momencie) działania sprzeczne 
z warunkami koncesji w tym nieprzestrzeganie zapisów ustawy o prawie autorskim 
i prawach pokrewnych może spowodować wszczęcie postępowania o cofnięcie koncesji.
W odpowiedzi nadawca stwierdził, że posiada zawarte (lub będące w toku negocjacji) umowy z organizacjami zbiorowego zarządzania, o których mowa 
w art. 21 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Do pisma nie załączono żadnych dokumentów potwierdzających to stwierdzenie. Jednocześnie nadawca stwierdził, że nie widzi prawnego związku przyczynowo skutkowego zadanych pytań z udzieloną koncesją i ustawą o radiofonii i telewizji.
W piśmie z dnia 22 listopada 2002 roku Stowarzyszenie Autorów ZAiKS skierowało do Przewodniczącego KRRiT pismo, w którym stwierdzono, że spółka „International Movie Productions TV Ltd.” Sp. z o.o. rozpoczęła nadawanie utworów z repertuaru chronionego przez Stowarzyszenie bez uzyskania wymaganej licencji oraz że nadawca, pomimo wielokrotnych wezwań i monitów, konsekwentnie odmawiał zawarcia stosownej umowy. W piśmie poinformowano, że przeciwko osobom zarządzającym firmą „International Movie Productions TV Ltd.” Sp. z o.o. toczy się postępowanie karne przed Sądem Rejonowym dla m.st. Warszawy oraz że jednocześnie przeciwko w/w firmie toczy się przed Sądem Okręgowym w Warszawie toczy się również sprawa cywilna z powództwa Stowarzyszenia ZAiKS. Już w tym piśmie ZAiKS wystąpił o uwzględnieniu tych faktów w przyszłym postępowaniu o przedłużenie koncesji, a także o ewentualne wszczęcie postępowania w sprawie cofnięcia koncesji.
W związku z powyższym w piśmie z dnia 7 stycznia 2003 roku, Przewodniczący KRRiT wezwał nadawcę do niezwłocznego nadesłania wyjaśnień. Wezwanie zawierało kolejne pouczenie co do możliwości cofnięcia koncesji w przypadku naruszania warunków koncesji i ustawy o radiofonii i telewizji.
W piśmie z dnia 7 marca 2003 roku nadawca stwierdził, że eksploatacja utworów audiowizualnych przez nadawcę opiera się na umowach zawieranych bezpośrednio 
z producentami audycji telewizyjnych i nie jest objęta obowiązkiem pośrednictwa organizacji zbiorowego zarządzania prawami. Kwestionując roszczenia ZAiKS nadawca stwierdził, że w tej sprawie toczy się postępowanie cywilne przed Sądem Okręgowym w Warszawie.
W dniu 23 lutego 2007 roku Stowarzyszenie Autorów ZAiKS wystąpiło 
z wnioskiem o cofnięcie koncesji na rozpowszechnianie programu „Trochę Młodsza Telewizja” wydanej spółce „International Movie Productions TV Ltd.” Sp. z o.o. (koncesji nr 239/99-T na rozpowszechnianie w sposób rozsiewczy satelitarny oraz koncesji Nr TK-0021/97 na rozpowszechnianie w sieciach kablowych). 
W uzasadnieniu stwierdzono, że pomimo licznych wezwań nadawca nie zawarł umowy licencyjnej. W piśmie poinformowano, że proces o zapłatę należności za okres od 12 kwietnia 1998 roku do 21 grudnia 1999 roku zakończył się prawomocnym wyrokiem zasądzającym kwoty dochodzone przez Stowarzyszenie (wyrok Sądu Najwyższego z dnia 4 lutego 2005 roku – sygn. akt I CK 580/04). Stowarzyszenie stwierdziło, że nadawca nie zawarł umowy licencyjnej ani nie uregulował kwot zasądzonych w tym postępowaniu. Stowarzyszenie ZAiKS poinformowało również (ponownie), że od kwietnia 2001 roku przed Sądem Rejonowym VIII Wydział Karny toczy się także postępowanie przeciwko członkom Zarządu Spółki. 
W związku z wnioskiem Stowarzyszenia ZAiKS, pismem z dnia 29 maja 2007 roku Przewodniczący KRRiT poinformował spółkę „International Movie Productions TV Ltd.” Sp. z o.o., że prowadząc postępowanie o udzielenie koncesji na kolejny okres KRRiT stwierdziła, że zachodzi prawdopodobieństwo nieprzestrzegania przez nadawcę zobowiązań z tytułu praw autorskich i praw pokrewnych. W związku 
z powyższym nadawca został ponownie wezwany do złożenia wyjaśnień w tej sprawie.
W odpowiedzi, w piśmie z dnia 20 lipca 2007 roku, nadawca stwierdza, że nie uchyla się od przewidzianych prawem obowiązków oraz że zwrócił się 
o wyjaśnienia i dalsze negocjacje. Nadawca stwierdził również, że postępowanie karne przeciwko członkom Zarządu Spółki zostało umorzone w dniu 29 listopada 2006 roku.
Pismem z dnia 23 sierpnia 2007 roku Przewodniczący KRRiT wezwał spółkę „International Movie Productions TV Ltd.” Sp. z o.o. do nadesłania kopii dowodów wpłat na rzecz Stowarzyszenia ZAiKS za okres od lutego 2005 roku do lipca 2007 roku poświadczonych notarialnie za zgodność z oryginałem. Nadawca został wezwany również do nadesłania dowodów zapłaty należności na rzecz ZAiKS zasądzonych wyrokiem Sądu Apelacyjnego w Warszawie z 27 kwietnia 2004 (podtrzymanego wyrokiem Sądu Najwyższego z dnia 4 lutego 2005 roku).
W piśmie z dnia 18 października 2007 roku nadawca stwierdził, że wyrok Sądu Apelacyjnego w Warszawie realizowany jest w postępowaniu egzekucyjnym realizowanym przez Komornika Sądowego oraz że brak umowy licencyjnej efektem zamrożenia negocjacji przez ZAiKS.

W piśmie z dnia 8 lutego 2008 roku nadawca został ponownie wezwany do nadesłania informacji z tytułu realizacji zobowiązań z tytułu korzystania z praw autorskich i praw pokrewnych za okres od lutego 2005 roku, którego nie dotyczy wyrok z 2004 roku Sądu Apelacyjnego w Warszawie.
W piśmie z dnia 4 marca 2008 roku nadawca stwierdził, że nie posiada dowodów wpłat na rzecz Stowarzyszenia ZAiKS gdyż nie posiada umowy licencyjnej. Nadawca twierdzi, że jest gotów do zawarcia umowy a jako przyczynę jej braku wskazuje brak woli ZAiKS do podpisania umowy i ustalenia sposobu realizacji zaległych należności.
Zgodnie z przyjętym przez KRRiT stanowiskiem, jeżeli nadawca płaci tantiemy, 
a ZAiKS twierdzi iż ich wysokość nie odpowiada umowie licencyjnej bądź stawkom ustalonym w inny sposób, organ koncesyjny co do zasady nie wszczyna postępowania o cofnięcie koncesji oraz nie odmawia udzielenia koncesji na kolejny okres. Natomiast brak jakichkolwiek opłat za korzystanie z utworów ze strony nadawcy bądź też prawomocne wyroki sądów powszechnych w sprawach o zapłatę tantiem stanowią przesłankę cofnięcia koncesji lub nieudzielania koncesji na kolejny okres.

Brak realizacji zobowiązań z tytułu korzystania z chronionych utworów jest naruszeniem zapisów ustawy o radiofonii i telewizji oraz warunków koncesji 
(takie stanowisko zajął Wojewódzki Sąd Administracyjny w sprawie ze skargi Agencji Reklamowej EKS Radio Konin – prawomocny wyrok z dnia 21 kwietnia 2005 roku sygn. akt VI SA/Wa 109/04). Brak realizacji obowiązku płacenia tantiem autorskich przez nadawcę stanowi naruszenie przepisu art. 1 ust. 1 pkt 5 ustawy 
o radiofonii i telewizji. Spełnienie obowiązku zapłaty tantiem mieści się w pojęciu popierania twórczości krajowej audiowizualnej.

W przedstawionej powyżej sytuacji KRRiT uznała, że ZAiKS uprawdopodobnił fakt nierespektowania przepisów prawa autorskiego przez nadawcę, w szczególności poprzez nadesłanie prawomocnego wyroku sądowego.
Organ koncesyjny stwierdził ponadto, że „International Movie Productions TV Ltd.” Sp. z o.o. naruszał warunki koncesji Nr 239/99-T poprzez nadawanie programu niezgodnie z warunkami technicznymi określonymi w koncesji.
Koncesja Nr 239/99-T wydana w dniu 12 marca 1999 roku wskazywała, że program pod nazwą „Trochę Młodsza Telewizja” rozpowszechniany będzie przy użyciu satelity Eutelsat II F2.
W dniu 1 kwietnia 1999 roku nadawca poinformował, że rozpowszechnianie programu odbywa się za pośrednictwem satelity AMOS 1 i Hot Bird IV. KRRiT pismo powyższe potraktowała jako wniosek o zmianę koncesji i podjęła uchwałę 
w powyższej sprawie (Nr 297/99 w dniu 8 kwietnia 1999 roku). Minister Łączności wydał w dniu 30 lipca 1999 roku postanowienie Nr DRT-TV-5140-5/99/2 
w powyższej sprawie. Wobec braku informacji co do prawomocności w/w postanowienia KRRiT w piśmie z dnia 20 września 1999 roku zwróciła się 
z pytaniem do nadawcy czy akceptuje warunki określone w postanowieniu Ministra Łączności. W piśmie z dnia 6 października 1999 roku nadawca stwierdził, że nastąpiła zmiana parametrów technicznych nadawania. Następnie 14 lutego 2000 roku nadawca przesłał wniosek o zmianę parametrów nadawania poprzez zmianę adresu stacji dosyłowej do satelity (na ul. Kawalerii 5) oraz wskazanie satelity Hot Bird 4 (transponder 119) jako satelity, za pomocą którego będzie rozpowszechniany program. W związku z powyższym KRRiT podjęła w dniu 16 marca 2000 roku uchwałę Nr 132/2000 w sprawie zmiany satelity na satelitę Hot Bird 4 (transponder 119). W dniu 20 września 2000 roku Minister Łączności przesłał nieprawomocne postanowienie Nr DRT-TV-5140-7/00/4 w sprawie zmiany satelity na Hot Bird 4. W piśmie z dnia 5 października 2000 roku KRRiT zwróciła się z pytaniem do nadawcy czy akceptuje obecne warunki techniczne rozpowszechniania programu. Pismo powyższe pozostało bez odpowiedzi – nadawcę obowiązywały 
więc dotychczasowe warunki nadawania programu – rozpowszechnianie 
z wykorzystaniem satelity Eutelsat II F2. Pismem z dnia 27 lipca 2005 roku Prezes Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty (który przejął kompetencje w tej dziedzinie od Ministra Łączności) poinformował, że nadawca nie odwołał się 
w przewidzianym ustawowo terminie od postanowienia (tzn. zaakceptował nowe warunki rozpowszechniania). W związku z powyższym Przewodniczący KRRiT wydał w dniu 1 września 2005 roku decyzję Nr DK-261/2005-1/239 ws. zmiany wykorzystywanego satelity na Hot Bird 4. Decyzja nie została odebrana gdyż zgodnie z informacją Poczty Polskiej zaginęła w czasie transportu.
W dniu 20 marca 2007 roku „Krajewski i Partnerzy Kancelaria Radców Prawnych Spółka Cywilna”, jako pełnomocnik spółki Space – Communication Ltd. z siedzibą w Izraelu (świadczącej usługi transmisji sygnałów telewizyjnych dla nadawców za pośrednictwem satelity AMOS 1) poinformowała, że doszło do zakończenia współpracy ze spółką „International Movie Productions TV Ltd.” Sp. z o.o. oraz że podjęto kroki prawne w związku z bezprawnym wykorzystywaniem instalacji satelity AMOS 1.

W związku z powyższym pismem z dnia 29 maja 2007 roku Przewodniczący KRRiT skierował do nadawcy wezwanie o złożenie wyjaśnień w sprawie wykorzystywania satelity AMOS – satelity innego niż określonego w koncesji.
W piśmie z dnia 20 lipca 2007 roku nadawca stwierdził, że w dniu 30 lipca 1999 roku otrzymał postanowienie Ministra Łączności (Nr DRT-TV-5140-5/99/2) 
z wniosku Przewodniczącego KRRiT z dnia 19 kwietnia 1999 roku w sprawie uzgodnień zmiany koncesji poprzez zmianę satelity na AMOS i Hot Bird 4 
i opierając się na tym postanowieniu korzysta z usług satelity AMOS.
KRRiT stwierdziła, że zgodnie z art. 33 ust. 2 ustawy o radiofonii i telewizji organem właściwym w sprawach koncesji jest Przewodniczący KRRiT, a Minister Łączności był w tym postępowaniu jedynie organem uzgadniającym. W związku 
z powyższym prawomocne postanowienie Ministra Łączności nie było dokumentem upoważniającym nadawcę do zmiany wykorzystywanego satelity. Dokumentem takim jest, w obowiązującym stanie prawnym, wyłącznie decyzja Przewodniczącego KRRiT.
W piśmie z dnia 23 sierpnia 2007 roku Przewodniczący KRRiT przedstawił nadawcy stan faktyczny i zwrócił się o przesłanie dokumentów dotyczących zgody operatora na wykorzystywanie satelity.
Pismem z dnia 18 września 2007 roku (zmodyfikowanym 19 listopada 2007 roku) nadawca wystąpił o zmianę wykorzystywanego satelity na AMOS 1. Uchwałą 
Nr 653/2007 z dnia 20 listopada 2007 roku, KRRiT postanowiła przychylić się do wniosku nadawcy w sprawie zmiany wykorzystywanego satelity. Uchwała 
w sprawie zmiany satelity na AMOS 1 skierowana została do uzgodnień z Prezesem Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

W związku ze skargą spółki Space – Communication Ltd. z siedzibą w Izraelu oraz skargą Ministerstwa Łączności Państwa Izrael, Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej skierował do nadawcy w dniu 27 grudnia 2007 roku pismo 
o udzielenie wyjaśnień w sprawie bezprawnego korzystania z instalacji satelity AMOS 1.
W dniu 5 lutego 2008 roku nadawca został wezwany do przesłania do KRRiT aktualnej wstępnej umowy lub listu intencyjnego na wynajem transpondera na satelicie AMOS 1. W piśmie wskazano, że dokument ten jest wymagany zgodnie 
z przepisami rozporządzenia KRRiT z dnia 4 stycznia 2007 roku w sprawie zawartości wniosku o udzielnie koncesji oraz szczegółowego trybu postępowania 
w sprawach udzielania i cofania koncesji na rozpowszechnianie i rozprowadzanie programów radiofonicznych i telewizyjnych. W w/w piśmie nadawca został pouczony, że podjęte dotychczas przez KRRiT oraz jej Przewodniczącego działania, wynikające z przepisów ustawy o radiofonii i telewizji nie nadają żadnych uprawnień nadawcy w zakresie wykorzystywania satelity AMOS 1. Dopiero decyzja w sprawie zmiany Koncesji umożliwi nadawcy rozpoczęcie emisji programu ze zmienionymi warunkami technicznymi.
W piśmie z dnia 3 marca 2008 roku nadawca przesłał parametry techniczne transpondera na nowym satelicie Telstar 12. Do pisma załączono odpis listu intencyjnego podpisanego pomiędzy spółką „International Movie Productions TV Ltd.” Sp. z o.o., a spółką ck!tv Agencja Reklamowa Sp. z o.o. z siedzibą 
w Warszawie o świadczenie usług telekomunikacyjnych polegających na udostępnianiu pojemności satelitarnej i dosyłu sygnału do satelity Telstar 12. 
W przedmiotowym piśmie Prezes Zarządu spółki „International Movie Productions TV Ltd.” Sp. z o.o. stwierdza, że spółka ck!tv Agencja Reklamowa Sp. z o.o. jest najemcą stacji dosyłowej i jednocześnie najemcą transpondera.
Pomijając fakt, że przedmiotowe pismo nie jest wnioskiem a jedynie informacją KRRiT stwierdziła, że zgodnie z dokumentacją przesłaną do KRRiT (pismo z dnia 
4 marca 2008 roku, stanowiące uzupełnienie wniosku spółki ck!tv Agencja Reklamowa Sp. z o.o. o udzielenie koncesji na rozpowszechnianie programu pod nazwą „Polska Muzyka”) spółka nie jest najemcą stacji dosyłowej jak również nie jest najemcą transpondera na satelicie Telstar 12. Spółka ck!tv Agencja Reklamowa 
Sp. z o.o. przesłała list intencyjny dotyczący ewentualnego udostępnienia jej pojemności transpondera K20 na satelicie Telstar 12. Tak więc nawet gdyby potraktować pismo spółki „International Movie Productions TV Ltd.” Sp. z o.o. jako wniosek o zmianę wykorzystywanego satelity, nie spełnia on wymogów dokumentu, o którym mowa w § 7 pkt 1 rozporządzenia KRRiT z dnia 4 stycznia 2007 roku 
w sprawie zawartości wniosku o udzielnie koncesji oraz szczegółowego trybu postępowania w sprawach udzielania i cofania koncesji na rozpowszechnianie 
i rozprowadzanie programów radiofonicznych i telewizyjnych. Rozporządzenie wskazuje, że do wniosku należy załączyć:
1) umowę wstępną lub list intencyjny na wynajem transpondera;

2) umowę wstępną z operatorem stacji dosyłowej.

Wobec tego KRRiT stwierdziła, że nadawca nie udokumentował posiadania prawa do wykorzystywania satelity AMOS 1. KRRiT stwierdziła ponadto, że miał miejsce fakt wykorzystywania tego satelity do rozpowszechniania programu bez zgody operatora.
W ocenie KRRiT stanowi to rażące naruszenie warunków określonych w ustawie 
o radiofonii i telewizji oraz w koncesji.
KRRiT stwierdziła również, że nadawca wprowadzał w błąd organ koncesyjny, składając nie poparte dowodami oświadczenia woli dotyczące rzekomego posiadania prawa do wykorzystywania satelity AMOS 1.

KRRiT stwierdziła, że opisany powyżej stan faktyczny, znajdujący pełne potwierdzenie w posiadane przez organ koncesyjny dokumentacji spełnia przesłanki do uznania, że nadawca rażąco naruszał warunki określone w ustawie o radiofonii oraz w koncesji (art. 38 ust. 1 pkt 2 ustawy).

Wobec tego w sprawie znajduje zastosowanie przepis art. 35a ust. 2 ustawy 
o radiofonii i telewizji.

Wobec powyższego KRRiT postanowiła jak na wstępie.

Zgodnie z art. 127 ( 3 Kodeksu postępowania administracyjnego stronie przysługuje prawo do złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy do Przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w terminie czternastu dni od daty otrzymania decyzji.

Witold Kołodziejski
Otrzymują:

1. „International Movie Productions TV Ltd.” Sp. z o.o. z siedzibą 
w Warszawie;
2. Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej;
3. a/a.

PAGE  
7

