	[image: image1.png]



PRZEWODNICZĄCY
Krajowej Rady Radiofonii

i Telewizji
	
	   Warszawa, dnia 21 stycznia 2009 roku


„Grupa Radiowa Agory” Sp. z o.o.
ul. Czerska 14
00-732 Warszawa
D E C Y Z J A  Nr DK – 040/2009
Na podstawie art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 37 ust. 1-3 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (Dz.U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2531 z późn. zm.) oraz art. 104 i art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 19 sierpnia 2008 roku spółki „Grupa Radiowa Agory” Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie o ponowne rozpatrzenie sprawy zakończonej decyzją Przewodniczącego KRRiT Nr DK - 225/2008 - 10/278 z dnia 30 lipca 2008 roku oraz w wykonaniu Uchwały Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Nr 559/2008 z dnia 12 listopada 2008 roku 

postanawia się

utrzymać w mocy decyzję Przewodniczącego KRRiT Nr DK - 225/2008 - 10/278 z dnia 30 lipca 2008 roku w sprawie zmiany koncesji Nr 278/2002-R z dnia 5 czerwca 2002 roku, wydanej spółce „Radio PIN” S.A. z siedzibą w Warszawie na rozpowszechnianie programu radiowego pod nazwą „Radio PIN”, poprzez przyznanie prawa do rozpowszechniania programu za pomocą dodatkowej stacji nadawczej zlokalizowanej w Łodzi w województwie łódzkim.
U z a s a d n i e n i e
Spółka Agencja Wydawnicza i Marketingowa „MEDIABANK” S.A. z siedzibą w Warszawie (obecnie: „Radio PIN” S.A.) uzyskała w dniu 5 czerwca 2002 roku koncesję Nr 278/2002-R na rozpowszechnianie programu radiowego pod nazwą „PiN Pieniądz i Nowoczesność” (obecnie: „RADIO PIN”), przeznaczonego do powszechnego odbioru.
W związku z postępowaniem prowadzonym na podstawie pkt. I Ogłoszenia Przewodniczącego KRRiT z dnia 14 lutego 2007 roku o możliwości uzyskania koncesji na rozpowszechnianie programu radiowego (opublikowanego w Monitorze Polskim Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 lutego 2007 roku, Nr 14, poz. 148) oraz w wykonaniu uchwały KRRiT Nr 10/2008 z dnia 15 stycznia 2008 roku, Przewodniczący KRRiT wydał w dniu 30 lipca 2008 roku decyzję Nr DK - 225/2008 - 10/278 o rozszerzeniu ww. koncesji o stację nadawczą zlokalizowaną w Łodzi w województwie łódzkim (częstotliwość = 102,3 MHz; ERP = 0,1 kW). Jednocześnie w powyższej decyzji Przewodniczący KRRiT odmówił udzielenia albo dokonania zmiany (rozszerzenia) koncesji pozostałym stronom postępowania, w tym: udzielenia koncesji spółkom - „Radio SBB Rodło” Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, „Radio PLUS Polska-Zachód” Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, „Fabryka Mediów” Sp. z o.o. z siedzibą w Łodzi i Społecznej Wyższej Szkole Przedsiębiorczości i Zarządzania w Łodzi z siedzibą w Łodzi oraz rozszerzenia koncesji spółce „Grupa Radiowa Agory” Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie.
W piśmie z dnia 19 sierpnia 2008 roku spółka „Grupa Radiowa Agory” Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie wniosła o ponowne rozpatrzenie sprawy zakończonej wydaniem decyzji Nr DK - 225/2008 - 10/278 i wydanie decyzji rozszerzającej koncesję Grupy Radiowej Agory o stację nadawczą w Łodzi, względnie zarządzenie przetargu na udzielenie ogłoszonej częstotliwości.
Wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy został złożony w terminie określonym w art. 127 § 3 w związku z art. 129 § 2 k.p.a.
We wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy Wnioskodawca zarzucił zaskarżonej decyzji:
- naruszenie art. 52 ust. 1 i ust. 2 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej w związku z art. 36 ust. 1 i art. 34 ust. 1 i ust. 1a pkt 1 i pkt 2 ustawy o radiofonii i telewizji oraz w związku z treścią ogłoszenia Przewodniczącego KRRiT z dnia 14 lutego 2007 r. pkt I – poprzez nie ogłoszenie wymaganego obligatoryjnie przetargu w sytuacji, gdy więcej niż jeden podmiot spełnia warunki do udzielenia koncesji zgodnie z treścią warunków określoną w ogłoszeniu Przewodniczącego KRRiT o możliwości uzyskania koncesji;
- naruszenie art. 36 ust. 1 pkt 1 i 2 w związku z art. 34 ust. 1a pkt 1 i 2 ustawy o radiofonii i telewizji – poprzez dokonanie błędnej oceny zamierzonej działalności programowej programu „103,7 Roxy FM” we wnioskowanej lokalizacji w stosunku do zadań radiofonii określonych w art. 1 ust. 1 tejże ustawy i stopnia realizacji tych zadań przez innych nadawców działających na obszarze objętym koncesją, a także dokonanie błędnej oceny wniosku Radia PIN, poprzez pominięcie ryzyka niemożliwości finansowania programu „RADIO PIN” w lokalizacji Łódź ze źródeł pochodzących z reklamy, a przez to konieczności inwestycji własnych w utrzymanie tegoż programu w tej lokalizacji i zwiększenie zadłużenia;
- naruszenie art. 6, 7 i 8 k.p.a. w związku z art. 77 ust. 1 i ust. 2 i art. 123 ust. 1 
k.p.a. – poprzez powołanie się przez organ na wyniki monitoringu programu „103,7 Roxy FM” przeprowadzonego w zupełnie odrębnym postępowaniu i przeprowadzenie z nich dowodu w sprawie rozstrzygnięcia przedmiotowego ogłoszenia w sposób naruszający przepisy postępowania administracyjnego, a mianowicie: z pominięciem obowiązku wydania w toku postępowania postanowienia o dopuszczeniu dowodu w sprawie, a nadto z pogwałceniem zasady równości stron postępowania, zasady wyjaśnienia wszystkich istotnych okoliczności sprawy oraz zasady pogłębiania zaufania obywateli do organu, poprzez nieprzeprowadzenie tego rodzaju dowodu także wobec innych stron postępowania, a szczególnie wobec programu „RADIO PIN” – co miało istotny wpływ na wynik postępowania;
- naruszenie art. 104 § 2 k.p.a. – poprzez nierozstrzygnięcie sprawy co do jej istoty zakreślonej w ogłoszeniu Przewodniczącego KRRiT w zakresie oceny wniosków stron pod względem wypełniania warunków programowych założonego w Ogłoszeniu programu o charakterze wyspecjalizowanym muzyczno-tematycznym – na co wskazuje treść uzasadnienia decyzji administracyjnej pozostająca w sprzeczności ze zgromadzonym w sprawie materiałem, a w szczególności opiniami programowymi Departamentu Programowego, a nadto brak rozstrzygnięcia tego zagadnienia przez KRRiT, co ujawniają zapisy protokołów z posiedzeń KRRiT;
- naruszenie art. 107 § 3 i § 4 k.p.a. – poprzez nie wyjaśnienie wszystkich istotnych okoliczności faktycznych i prawnych składających się na rozstrzygnięcie w zaskarżonej decyzji.
W uzasadnieniu wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy spółka „Grupa Radiowa Agory” Sp. z o.o. m.in. wskazała, iż:
- organ nieprawidłowo rozstrzygnął sprawę w związku z treścią warunków programowych zakreślonych w Ogłoszeniu Przewodniczącego KRRiT z dnia 14 lutego 2007 roku o możliwości uzyskania koncesji na rozpowszechnianie programu radiowego (pkt I) i treścią uzasadnienia zaskarżonej decyzji, z którego wynika, że zarówno wnioski „RADIO PIN” jak i „103,7 Roxy FM” spełniają warunki programowe zawarte w treści ww. Ogłoszenia. W związku z powyższym organ był zobowiązany zarządzić przetarg na udzielenie koncesji, który zgodnie z przepisami ustawy o swobodzie działalności gospodarczej jest obligatoryjny w razie spełnienia przesłanek wynikających z art. 52 ust. 1 i ust. 2 tej ustawy.
Zdaniem Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie przesłanki ustawowe zarządzenia przetargu zostały w całości spełnione. Ww. wnioski spełniały warunki Ogłoszenia, a wobec tego niedopuszczalne jest – już po dokonaniu przez organ formalnego sformułowania i ogłoszenia warunków Ogłoszenia – włączanie w toku postępowania innego warunku oceny wniosków. Wnioskodawca podkreślił, iż nie jest możliwe uszczegółowienie konkretyzacji warunków programowych, wykraczające poza treść warunków określonych w Ogłoszeniu. Jednocześnie Wnioskodawca wskazał na treść Ogłoszenia i stopień konkretyzacji jego warunków programowych: program wyspecjalizowany muzyczno-tematyczny (…) muzyka dowolnego formatu oraz wskazał na niedopuszczalność wprowadzenia warunku uszczegóławiającego w formie pojęcia muzyka około jazzowa. 

Wnioskodawca wskazał, że po dokonaniu pozytywnej oceny ww. wniosków pod względem spełnienia warunków programowych liczba przedsiębiorców spełniających warunki do udzielenia koncesji i dających rękojmię prawidłowego wykonywania działalności była nadal większa niż jeden, co oznacza, iż rozstrzygnięcie sprawy udzielenia koncesji winno nastąpić w trybie przetargowym.
Wnioskodawca stwierdził, że przeprowadzenie przetargu w przypadku równej oceny wniosków pod względem programowym pozwoliłoby na uzyskanie przez budżet państwa większych wpływów z opłaty koncesyjnej, a także zagospodarowanie już nielicznych częstotliwości w sposób bardziej ekonomiczny dla budżetu państwa. Zdaniem Wnioskodawcy zapewniłoby to trwałość wykonania decyzji koncesyjnej przez podmiot oferujący większą opłatę, który jednocześnie daje większą rękojmię ciągłości prowadzenia działalności programowej pod względem ekonomicznym. Wnioskodawca uważa, że przetarg jest celowym sposobem udzielania koncesji, mając na względzie całość i strukturę ukształtowanego dotychczas przez KRRiT rynku radiofonii i zdolność do finansowania działalności nadawczej przez istniejące podmioty w stopniu zapewniającym spełnienie postulatu o samodzielności nadawców;
- konieczność przeprowadzenia przetargu wynika z faktu, że organ dokonał błędnej i sprzecznej z materiałem sprawy oceny wniosku Grupy Radiowej Agory. Wnioskodawca wskazał, że ocena spełnienia warunków programowych ogłoszenia powinna być dokonana wyłącznie na zasadzie art. 1 ust. 1 oraz art. 36 ust. 1 pkt 1 ustawy o radiofonii i telewizji, a przepisy te w całości są spełnione przez wniosek Grupy Radiowej Agory. Zdaniem Wnioskodawcy błędna i nie znajdująca odzwierciedlenia w rzeczywistości jest także teza organu, zawarta w uzasadnieniu decyzji, jakoby wniosek spółki „Grupa Radiowa Agory” Sp. z o.o. nie dawał rękojmi wykonywania udzielanej koncesji z uwagi na wyniki monitoringu.
Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, iż w Ogłoszeniu nie określono kwot udziału poszczególnych audycji w programie radiowym, natomiast Wnioskodawca składając wniosek o rozszerzenie koncesji zadeklarował wykonywanie kwot audycji określonych w zapisach posiadanej koncesji.
Wnioskodawca stwierdził, że koncesja jest wykonywana, a ocena w tym zakresie w oparciu o wyniki monitoringu dokonanego w zupełnie odrębnym postępowaniu kontrolnym jest niedopuszczalna. Wnioskodawca zarzucił, że nie sposób uznać rozstrzygnięcia postępowania jako prawidłowo i wszechstronnie przeprowadzonego na zasadach równych dla każdej ze stron, ponieważ: organ nie podjął formalnie postanowienia o dopuszczeniu dowodu z wyników monitoringu, postanowienie nie zostało sformułowane wobec wszystkich stron postępowania, a ponadto nie przeprowadzono monitoringu programu innych stron postępowania, w szczególności Radia PIN.
Wnioskodawca uważa, iż organ powinien pominąć wynik monitoringu programu „103,7 Roxy FM” i ograniczyć się w postępowaniu do oceny wniosku pod względem spełnienia warunków programowych zakreślonych w Ogłoszeniu albo przeprowadzić w toku postępowania monitoring programów wszystkich stron na podstawie formalnego postanowienia.
Wnioskodawca odniósł się do wyników monitoringu programu „103,7 Roxy FM”, obejmującego okres od 10 do 16 września 2007 roku, które zostały przekazane Wnioskodawcy w dniu 1 lutego 2008 roku. Wnioskodawca uważa, iż powyższe daty mają szczególne znaczenie, gdyż Wnioskodawca nie miał faktycznej możliwości ustosunkowania się do wyników monitoringu przed rozstrzygnięciem niniejszej sprawy, które zapadło na posiedzeniu KRRiT w dniu 15 stycznia 2008 roku. W związku z powyższym naruszona została zasada praworządności i pozbawiono stronę prawa do obrony. Jednocześnie porównanie powyższych dat wskazuje, że w żadnej mierze wyników monitoringu przeprowadzonego w odrębnym postępowaniu kontrolnym nie można uznać jako prawomocnych, a więc mogących stanowić podstawę do rozstrzygnięcia w postępowaniu w niniejszej sprawie.
Według Wnioskodawcy w monitorowanym tygodniu udział warstwy słownej poświęconej specjalizacji był mniejszy od określonego w koncesji, jednakże w kolejnych tygodniach poprzez wprowadzenie do emisji wskazanych przez Wnioskodawcę dodatkowych audycji został zwiększony do wymaganego. Wnioskodawca podkreślił, że w dacie rozstrzygnięcia niniejszej sprawy oraz obecnie „103,7 Roxy FM” realizuje postanowienia koncesji w tym zakresie.
Zdaniem Wnioskodawcy w wynikach monitoringu niesłusznie do warstwy słownej programu nie zaliczono 2 godz. i 27 min. zakwalifikowanych jako „zapowiedzi piosenek na antenie”. Wnioskodawca nie zgodził się z metodologią kwalifikacji audycji przyjętą przez organ. Jednocześnie wskazał, że razem z ww. przekazami warstwa słowna wyniosła 15 godz. i 45 min. (wobec wymaganych jako minimum 14 godz. i 17 min.), co wskazuje na to, iż koncesja jest wykonywana. 
W zakresie oznaczania programu na antenie Wnioskodawca stwierdził, iż pojawiające się najczęściej na antenie oznaczenie „Roxy FM” (bez częstotliwości) nie mogło nikogo wprowadzić w błąd co do nazwy programu – „słysząc nazwę Roxy FM słuchacz z Warszawy nie mógł się spodziewać, że usłyszy program np. krakowski lub wrocławski, ani też nie mógł mieć wątpliwości co do tego, że spośród programów dostępnych w Warszawie odbiera właśnie program 103,7 Roxy FM, a dla wykonywania koncesji sprawa ta jest drugorzędna, tym bardziej w przypadku rozstrzygnięcia pozytywnego w lokalizacji Łódź.”
Według Wnioskodawcy wyniki ww. monitoringu są niedopuszczalną podstawą rozstrzygnięcia wniosku Grupy Radiowej Agory w sytuacji, w której organ dowolnie i zupełnie a priori (nie dokonując monitoringu Radia PIN) założył, iż spółka „Radio PIN” S.A. wykonuje koncesję.
Wnioskodawca podniósł, iż ocena programowa wniosku Grupy Radiowej Agory, zawarta w opinii Departamentu Programowego Biura KRRiT, wskazywała, że program Roxy FM byłby nową propozycją programową w Łodzi, co świadczy o pozytywnej ocenie tego programu. Natomiast dowolnie i bez utrwalonego w protokołach posiedzeń KRRiT rozważenia sprawy, organ w uzasadnieniu zaskarżonej decyzji przedstawił argumentację, że program 103,7 Roxy FM powielałby ofertę programową w Łodzi. W związku z powyższym decyzja organu jest sprzeczna ze zgromadzonym w sprawie materiałem, a rozstrzygnięcie jest niejasne i dowolne, co wskazuje na przekroczenie granic uznania administracyjnego oraz nie znajduje oparcia w przesłankach wynikających z art. 36 ust. 1 pkt 1 ustawy o radiofonii i telewizji;
- błędne rozstrzygnięcie niniejszej sprawy jest wynikiem pominięcia jej wszechstronnego rozpatrzenia w zakresie zdolności do finansowania założonej działalności programowej w danej lokalizacji w stosunku do warunków ekonomicznych i rynkowych związanych z rynkiem reklamy oraz samodzielnością finansowania działalności programowej nadawcy.
Wnioskodawca uzasadnił, iż Radio PIN, jako nadawca lokalny, nie posiada pozycji na rynku, która pozwoliłaby na pozyskanie reklamy agencyjnej (domy mediowe), ponieważ rynek ten jest zdominowany przez podmioty ogólnopolskie. W przypadku stacji lokalnych mogą one liczyć na realne przychody z rynku reklamy agencyjnej, jeżeli ich nadawcy mogą zaoferować domom mediowym czas w stacjach nadających na co najmniej kilku ważnych dla reklamodawcy rynkach. Ponadto koszt pozyskania reklamy bezpośredniej (lokalnej) jest 3-4 razy wyższy niż reklamy agencyjnej.

Według Wnioskodawcy rozszerzenie koncesji Radia PIN, nie zmieni pozycji tego podmiotu wobec domów mediowych. Natomiast pozyskanie środków z łódzkiego rynku reklamy, które pokryłyby koszty prowadzenia sprzedaży oraz koszty nadawania, uwarunkowane jest uzyskaniem pozycji w czołówce stacji lokalnych w Łodzi. Zdaniem Wnioskodawcy pozycja Radia PIN w Warszawie nie wskazuje, aby mogło to nastąpić. W związku z powyższym rozszerzenie działalności Radia PIN o Łódź jest ekonomicznie nieefektywne, co w dalszej perspektywie może prowadzić do zachwiania płynności tej działalności oraz utraty samodzielności nadawcy. Należy także pamiętać o ogromnej dysproporcji między wielkością rynku reklamy lokalnej w Warszawie i Łodzi.
Wnioskodawca podkreślił, że sytuacja Roxy FM, która jest obecna w pięciu największych miastach w Polsce i na dwóch mniejszych rynkach oraz posiada swój oddział w Łodzi przedstawia się inaczej. Wnioskodawca uważa, że w przypadku Roxy FM uzupełnienie zasięgu technicznego o Łódź poprawi pozycję tej stacji wobec domów mediowych. Jednocześnie prowadzenie sprzedaży lokalnej przez Roxy FM w Łodzi wymaga niewielkich kosztów inkrementalnych. Wobec tego stacja Wnioskodawcy może być rentowna nawet przy niewielkim udziale w rynku.
Pismem z dnia 2 września 2008 roku spółka „Radio PIN” S.A. została zawiadomiona na podstawie art. 131 k.p.a. o złożeniu przez Grupę Radiową Agory wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy zakończonej wydaniem decyzji Nr DK -225/2008 - 10/278 oraz o możliwości wypowiedzenia się co do treści tego wniosku w terminie 14 dni od daty otrzymania zawiadomienia.
W piśmie z dnia 18 września 2008 roku spółka „Radio PIN” S.A. szczegółowo ustosunkowała się do zarzutów zawartych we wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy i wniosła o utrzymanie w mocy zaskarżonej decyzji (pismo w aktach sprawy). KRRiT podejmując rozstrzygnięcie w niniejszej sprawie wzięła pod uwagę ww. odpowiedź Strony.
W odniesieniu do wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy spółka „Radio PIN” S.A. m.in. stwierdziła, co następuje: 

- decyzja Nr DK - 225/2008 - 10/278 z dnia 30 lipca 2008 roku jest zgodna z treścią Ogłoszenia Przewodniczącego KRRiT z dnia 14 lutego 2007 roku. Radio PIN spełnia kryteria wskazane w ww. Ogłoszeniu. Jest jedyną stacją w Łodzi o tematyce specjalistycznej, tj. ekonomiczno-biznesowej, na co wskazuje zaskarżona decyzja. Ponadto, jako jedyna w Łodzi nadaje muzykę jazzową i około jazzową. Strona nie zgodziła się z twierdzeniem, że program „103,7 Roxy FM” stanowiłby nową, unikalną ofertę na łódzkim rynku radiowym. Nie zmienił tego fakt powołania się przez Skarżącego na opinię Departamentu Programowego Biura KRRiT. Radio PIN wskazało, że w Łodzi nadaje stacja Eska Rock prezentująca bardzo zbliżony do „103,7 Roxy FM” format muzyczny. Jednocześnie Strona uważa, że posiada przewagę nad konkurencją oraz zapewniła o oryginalności programu „RADIO PIN”, zarówno w zakresie warstwy słownej, jak i muzycznej. Według Strony propozycja programowa Radia PIN w pełni uzupełnia programy dostępne już na obszarze Łodzi i nie powtarza tematyki innych stacji – „Radio PIN stanowi unikalną płaszczyznę debaty publicznej poświęconej zmianom zachodzącym w gospodarce, polityce ekonomicznej, makro i mikroekonomii”. Natomiast oferta programowa „103,7 Roxy FM” nie stanowi istotnego uzupełnienia oferty programowej w Łodzi i powiela zadania realizowane przez kilka rozgłośni działających na obszarze objętym Ogłoszeniem. Zdaniem Strony, udzielenie koncesji Grupie Radiowej Agory byłoby niewłaściwe ze względu na interes słuchaczy, którzy mieliby do dyspozycji kolejną rozgłośnię radiową przedstawiającą audycje z dziedziny kultury i sztuki oraz muzykę rozrywkową. W związku z powyższym Przewodniczący KRRiT miał prawo wydać decyzję, która uwzględnia najlepiej pojęty interes słuchaczy oraz jest zgodna z założeniami KRRiT. Ponieważ „RADIO PIN” najpełniej spełnia kryteria potrzebne do uzyskania koncesji, zarządzenie przetargu jest bezprzedmiotowe i służyłoby jedynie przedłużeniu postępowania o wydanie koncesji;
- Strona wskazała na treść art. 1 ust. 1  oraz art. 36 ust. 1 pkt 1 ustawy o radiofonii i telewizji, a następnie stwierdziła, że kryteria realizacji działań KRRiT nie mogą być i nie są ostro określone. Według Strony, ustawodawca pozostawia KRRiT możliwość opisowej oceny wartości ofert poszczególnych nadawców. Zaskarżona decyzja jest zgodna z zadaniami wynikającymi z art. 1 ust. 1 ustawy o radiofonii i telewizji, ponieważ udzielenie koncesji Radiu PIN pozwoliło na upowszechnianie tematyki ekonomiczno-biznesowej oraz muzyki jazzowej i około jazzowej na obszarze Łodzi. Natomiast przyznanie koncesji Grupie Radiowej Agory powieliłoby jedynie tematykę już dostępną w Łodzi, przez co nie służyłoby dostarczaniu informacji i upowszechnianiu edukacji. W powyższych okolicznościach wydanie decyzji zgodnej w wnioskiem Grupy Radiowej Agory byłoby sprzeczne z zadaniami KRRiT;

- bezpodstawny i nieuzasadniony jest zarzut wykorzystania w uzasadnieniu zaskarżonej decyzji wyników monitoringu programowego. KRRiT ma obowiązek sprawowania kontroli nad działalnością nadawców, pod kątem zgodności nadawanych programów z ustawą o radiofonii i telewizji, rozporządzeniami KRRiT oraz przyznaną koncesją (art. 6 ustawy o radiofonii i telewizji oraz art. 57 ust. 1 pkt 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej). Przeprowadzone dotychczas monitoringi dotyczyły także innych programów radiowych, w tym Radia PIN. Jednakże brak było podstaw do powoływania się na wyniki monitoringu Radia PIN, ponieważ wskazywały one, że koncesja jest wykonywana. Natomiast wyniki monitoringu programu „103,7 Roxy FM” nie były zgodne z przyznaną koncesją i wskazywały, że taka sytuacja może się powtórzyć na obszarze Łodzi. KRRiT ma prawo przy podejmowaniu decyzji posługiwać się wynikami swoich kontroli, jeżeli mają one wpływ na prowadzone postępowanie. Argumenty Grupy Radiowej Agory podważające wyniki monitoringu nie mają związku z niniejszą sprawą;
- argumentacja dotycząca zdolności do finansowania przez nadawców założonej działalności programowej jest błędna. Grupa Radiowa Agory bezpodstawnie twierdzi, że miałaby większe możliwości finansowe niż Radio PIN pod względem reklamowym. Radio PIN działając na rynku warszawskim osiąga satysfakcjonujące wpływy z reklamy, a zwiększenie zasięgu o miasto wielkości Łodzi może ten stan tylko polepszyć. W odpowiedzi na zarzuty dotyczące możliwości utraty płynności przez nadawcę oraz samodzielności finansowania działalności programowej, 
Radio PIN m.in. podkreśliło, iż jest stacją precyzyjnie sformatowaną, trafiającą do audytorium o ponadprzeciętnej sile nabywczej. Natomiast tego rodzaju media, w dobie dostrzegania i doceniania przez reklamodawców stacji niszowych czy kanałów tematycznych, są beneficjentem nieproporcjonalnej alokacji budżetów reklamowych, daleko przekraczający zwykły stosunek udziału w czasie słuchania do wartości rynku reklamowego. Zdaniem Strony Grupa Radiowa Agory w swoim wniosku powołuje się na własne koszty prowadzenia działalności, przez co nie dostrzega, że jej model nie jest uniwersalnym sposobem prowadzenia biznesu i być może istnieją od niego efektywniejsze. Radio PIN uważa, iż w Łodzi znajduje się wiele firm, które będą zainteresowane reklamą w stacji radiowej zajmującej się tematyką ekonomiczno-biznesową, trafiającej do osób z wyższym wykształceniem, zajmujących wysokie stanowiska. W ten sposób zdefiniowana grupa docelowa pozwoli reklamodawcom precyzyjnie trafiać do najcenniejszego z punktu widzenia przedsiębiorstwa grona osób o ponadprzeciętnej sile nabywczej. Ponadto Strona podkreśliła fakt, że akcjonariuszami spółki „Radio PIN” S.A. są dwie potężne grupy kapitałowe, które są w stanie w razie potrzeby (chociaż nie ma przesłanek aby twierdzić, że dojdzie do takiej sytuacji) wspomóc nadawcę. Jednocześnie Radio PIN wskazuje, że koncesjonowanie działalności radiowej ma przede wszystkim prowadzić do wzbogacenia rynkowej oferty programowej a nie kształtowania stosunków własnościowych na rynku. Według Strony wywody Grupy Radiowej Agory dotyczące rynku reklamowego w Polsce nie mają związku z niniejszą sprawą i nie powinny być brane pod uwagę przy wydawaniu decyzji.
Dokonując oceny wniosku spółki „Grupa Radiowa Agory” Sp. z o.o. o ponowne rozpatrzenie sprawy, KRRiT stwierdza, iż wnioski złożone na podstawie Ogłoszenia Przewodniczącego KRRiT z dnia 14 lutego 2007 roku, dotyczącego możliwości uzyskania bądź rozszerzenia koncesji o stację nadawczą zlokalizowaną w Łodzi, zostały poddane szczegółowej analizie (w części programowej, technicznej i ekonomicznej), co wynikało z treści uzasadnienia zaskarżonej decyzji Nr DK -225/2008 - 10/278 z dnia 30 lipca 2008 roku.
Rozstrzygnięcia postępowania w części programowej KRRiT dokonała biorąc za podstawę kryteria określone w art. 36 ust. 1 pkt 1 ustawy o radiofonii i telewizji, zgodnie z którym w postępowaniu o udzielenie koncesji ocenia się w szczególności stopień zgodności zamierzonej działalności programowej z zadaniami określonymi w art. 1 ust. 1 ustawy, z uwzględnieniem stopnia realizacji tych zadań przez nadawców działających na obszarze objętym koncesją.
Po dokonaniu ponownej analizy wniosków stron, KRRiT podtrzymuje zawartą w decyzji Nr DK - 225/2008 - 10/278 jednoznacznie wyższą ocenę projektu programowego „PiN” niż projekt „103,7 Roxy FM”. Decydujący dla rozstrzygnięcia argument wynika z oceny wniosków z punktu widzenia art. 36 ust. 1 ustawy, 
a w szczególności pkt 1 tego artykułu. Stopień realizacji kryteriów określonych w tym artykule jednoznacznie wskazuje na wyższość oferty programowej „PiN”.


KRRiT podtrzymuje, to co wcześniej zawarła w ww. decyzji, tj. że program pn. „Radio PiN” będzie w Łodzi jedynym programem radiowym tak wyspecjalizowanym, tj. informacyjno–biznesowo–muzycznm. Żaden z nadawców działających na tym obszarze nie podejmuje w takim zakresie jak „Radio PiN” tematyki ekonomiczno–biznesowej w połączeniu z niedostępną obecnie słuchaczom w Łodzi specjalizacją muzyczną, tj. muzyką jazzową i około jazzową.

Oceniając z punktu widzenia art. 36 ust. 1 pkt 1 ustawy o radiofonii i telewizji wniosek Grupy Radiowej Agora, KRRiT stwierdziła w przywoływanej decyzji, że program pod nazwą „103,7 Roxy FM” nie stanowiłby uzupełnienia zróżnicowania oferty programowej dostępnej słuchaczom w Łodzi. W porównaniu z ofertą „PiN” program ten byłby w znacznym stopniu powieleniem oferty programowej stacji radiowych działających już na rynku łódzkim, zarówno w zakresie specjalistycznych treści słownych jak i w warstwie muzycznej.

Jak stwierdzono w decyzji we wniosku „103,7 Roxy FM” „w części słownej, tj. w zakresie audycji słownych i słowno muzycznych dotyczących różnych dziedzin kultury i sztuki, które miałyby wypełnić nie mniej niż 6% miesięcznego czasu nadawania programu w godzinach 6.00-23.00 nie byłby nową propozycją programową w Łodzi. Specjalizacja wskazana przez Wnioskodawcę pokrywa się w części tematycznej programu z programem „RMF Classic”, który rozpowszechnia program o charakterze wyspecjalizowanym muzyczno-literackim.”

Również obowiązek nadawania tematyki lokalnej w programie nie stanowi nowego elementu w aktualnej ofercie radiowej dostępnej w Łodzi. Jak stwierdzono w decyzji „w zakresie pozostałej części warstwy słownej, w tym w szczególności w odniesieniu do tematyki lokalnej, program Wnioskodawcy powielałby zadania realizowane przez trzech nadawców programów uniwersalnych poświęconych tematyce lokalnej („Radio Parada”, „Pogoda 89,6 FM Pogodne Przeboje”, „Złote Przeboje 101,3 FM”) oraz nadawców dwóch programów wyspecjalizowanych muzycznych o zasięgu lokalnym („Radio WAWA 90,1” i „Radio ESKA Łódź”), których dodatkowym zadaniem jest także realizacja tematyki lokalnej.”

Także w części muzycznej programu „103,7 Roxy FM” odbiorcom proponuje się muzykę rozrywkową oferowaną przez większość łódzkich stacji radiowych. W decyzji stwierdzono, że byłby to w Łodzi - obok „Radio ESKA Łódź” oraz „Radio WAWA 90,1”- trzeci program poświęcony muzyce rozrywkowej.
Ponadto KRRiT zwraca jednocześnie uwagę na wskazane w ww. decyzji wyniki analizy ramówek aktualnie nadawanych programów „PiN” i „103,7 Roxy FM”, które jednoznacznie wskazują, że obaj wnioskodawcy realizują warunki programowe koncesji, jednak w programie „PiN” warstwa słowna stanowi 26% tygodniowej emisji programu w godz. 6.00-23.00, podczas gdy w programie „103,7 Roxy FM” jej udział jest o 10 pkt. proc. niższy i wynosi 16% czasu jw. Przytoczone fakty wskazują na odmienność koncepcji programowej „PiN”, w której kładziony jest większy nacisk na znaczenie przekazów słownych w programie, co przy określonym w Ogłoszeniu charakterze programu jako „wyspecjalizowany muzyczno-tematyczny” przemawia na korzyść „PiN”, który deklaruje znacząco wyższy udział w programie warstwy słownej, przez którą realizowana jest „tematyczna” specjalizacja projektowanego programu.

Należy podkreślić, że w decyzji KRRiT Nr DK - 225/2008 - 10/278 z dnia 30 lipca 2008 roku, KRRiT jednoznacznie wskazała, kryteria, które stanowiły podstawę rozstrzygnięcia postępowania o częstotliwość w Łodzi. Wynikały one zarówno z ustawy o radiofonii i telewizji jak tez z treści Ogłoszenia Przewodniczącego KRRiT. Tym samym należy stwierdzić, że zawarta w uzasadnieniu ww. decyzji KRRiT informacja o wynikach kontroli programu „103,7 Roxy FM”, nie miała wpływu na podjętą decyzję.
Spółka „Grupa Radiowa Agory” Sp. z o.o. we wniosku o ponowne rozpatrzenia sprawy podniosła zarzut, że zarówno wniosek Radia PIN, jak i Grupy Radiowej Agory spełniają warunki programowe zawarte w treści ww. Ogłoszenia, w związku z czym organ był zobowiązany do zarządzenia przetargu na podstawie art. 52 ust. 1 i 2 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 52 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095 z późn. zm.) organ koncesyjny zarządza przetarg, którego przedmiotem jest udzielenie koncesji, jeżeli liczba przedsiębiorców spełniających warunki do udzielenie koncesji i dających rękojmię prawidłowego wykonywania działalności objętej koncesją, jest większa niż liczba koncesji przewidzianych do udzielenia.

KRRiT, w oparciu o ocenę wniosków w trybie art. 36 ust. 1 pkt 1 ustawy o radiofonii i telewizji, stwierdziła, że wniosek spółki Agencja Wydawnicza i Marketingowa „MEDIABANK” S.A. z siedzibą w Warszawie, w stopniu najwyższym spełnia kryteria wynikające z przytoczonych wyżej przepisów 
ustawy o radiofonii i telewizji.
Wobec przytoczonych wyżej faktów należy stwierdzić, iż organ koncesyjny nie powinien decydować o uruchomianiu procedury przetargowej, ponieważ obydwa wnioski nie zostały ocenione jako równorzędne.
Wnioskodawca sformułował zarzut naruszenia art. 36 ust. 1 oraz art. 34 ust 1 i 1a pkt. 1 i 2 ustawy o radiofonii i telewizji, poprzez dokonanie błędnej oceny zamierzonej działalności programowej w stosunku do zadań radiofonii określonych w art. 1 ust. 1 ww. ustawy oraz stopnia realizacji tych zadań przez innych nadawców na obszarze objętym koncesją, a także pominięcie ryzyka niemożliwości finansowania programu Radio PIN w lokalizacji Łódź ze źródeł pochodzących z reklamy, a przez to konieczność inwestycji własnych w utrzymanie tego programu i zwiększenie zadłużenia.

Stwierdzono także, iż według załączonych dokumentów i informacji Wnioskodawca dla sfinansowania projektu rozszerzenia działalności będzie mógł dysponować środkami pochodzącymi z pożyczki od jedynego udziałowca – spółki „Prokom Investments” S.A. Należy zwrócić uwagę, że jak wskazano w uzasadnieniu do decyzji, także Grupa Radiowa Agory jako źródło sfinansowania przedsięwzięcia wskazała środki własne, którymi spółka dysponuje dzięki długoterminowym pożyczkom udzielonym przez udziałowca spółki – „Agora” S.A.


Jednocześnie należy wskazać, iż zgodnie z art. 10 k.p.a. podczas postępowania koncesyjnego strony mają pełen wgląd w akta postępowania i mogą wypowiadać się co do zebranych materiałów.

KRRiT uważa, iż zarzuty naruszenia art. 104 § 2 k.p.a. oraz art. 107 § 3 i § 4 k.p.a. także są nietrafne. Decyzją Nr DK - 225/2008 - 10/278 Przewodniczący KRRiT rozstrzygnął co do istoty postępowanie prowadzone w związku z Ogłoszeniem z dnia 14 lutego 2007 roku o możliwości uzyskania koncesji na rozpowszechnianie programu radiowego. Zaskarżona decyzja zawiera uzasadnienie, w którym organ zajął stanowisko wobec całego materiału zgromadzonego w toku postępowania oraz jasno i należycie uzasadnił swoje zdanie.
W związku z powyższym KRRiT stwierdziła, iż należy utrzymać w mocy zaskarżoną przez spółkę „Grupa Radiowa Agory” Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie decyzję Nr DK - 225/2008 - 10/278.
W dniu 12 listopada 2008 roku Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji podjęła uchwałę Nr 559/2008, w której upoważniła Przewodniczącego KRRiT do wydania decyzji utrzymującej w mocy decyzję Nr DK - 225/2008 - 10/278 z dnia 30 lipca 2008 roku w sprawie zmiany koncesji Nr 278/2002-R z dnia 5 czerwca 2002 roku, wydanej spółce „Radio PIN” S.A. z siedzibą w Warszawie na rozpowszechnianie programu radiowego pod nazwą „Radio PIN”, poprzez przyznanie prawa do rozpowszechniania programu za pomocą dodatkowej stacji nadawczej zlokalizowanej w Łodzi w województwie łódzkim.

Niniejsza decyzja jest ostateczna.
Na podstawie art. 3 § 2 pkt 1, art. 53 § 1 oraz art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.) stronom przysługuje prawo do złożenia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie za pośrednictwem Przewodniczącego KRRiT w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia niniejszej decyzji.
Witold Kołodziejski

Otrzymują:

1.
Radca prawny Michał Czarnik – adres do korespondencji: Czarnik Porębski i Wspólnicy Spółka Partnerska Radców Prawnych w Warszawie (00-722), przy ul. Podchorążych 79 lok. 13 – Pełnomocnik działający w imieniu spółki „Grupa Radiowa Agory” Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie;
2.
„Radio PIN” S.A. z siedzibą w Warszawie (01-552), przy Pl. Inwalidów 10 lok. 117;
3.
„Radio SBB Rodło” Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (02-777), przy Al. Komisji Edukacji Narodowej 93;
4.
Pełnomocnik Sebastian Wojciechowski działający w imieniu spółki „Radio PLUS Polska-Zachód” Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (02-777), przy Al. Komisji Edukacji Narodowej 93;
5.
Społeczna Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Zarządzania w Łodzi z siedzibą w Łodzi (90-113), przy ul. Sienkiewicza 9;
6.
„Fabryka Mediów Sp. z o.o. z siedzibą w Łodzi – adres do korespondencji: Łódź (90-213), ul. Rewolucji 1905 r. , Nr 52;
7.
a/a.
3
2

