	[image: image1.png]



PRZEWODNICZĄCY
Krajowej Rady Radiofonii
i Telewizji
	
	      Warszawa, dnia 16 lutego 2011 roku


Telewizja POLSAT S.A.
ul. Ostrobramska 77

04-175 Warszawa

D E C Y Z J A  Nr DK – 026/2011
Na podstawie art. 33 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 roku o radiofonii i telewizji (Dz.U. z 2004 r. Nr 253 poz. 2531, z późn. zm.) oraz art. 104 i art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2000 r. Nr 98 poz. 1071, z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 16 grudnia 2010 roku spółki Telewizja POLSAT S.A. z siedzibą w Warszawie o ponowne rozpatrzenie sprawy zakończonej decyzją Przewodniczącego KRRiT Nr DK - 269/2010 – 1/444 z dnia 2 grudnia 2010 roku oraz w wykonaniu Uchwały Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Nr 40/2011 
z dnia 1 lutego 2011 roku 
postanawia się
utrzymać w mocy decyzję Przewodniczącego KRRiT Nr DK-269/2010 – 1/444 
z dnia 2 grudnia 2010 roku w sprawie zmiany koncesji Nr 444/2010-T 
z dnia 30 sierpnia 2010 roku, wydanej spółce Telewizja POLSAT S.A. z siedzibą 
w Warszawie na rozpowszechnianie w sposób rozsiewczy satelitarny programu telewizyjnego pod nazwą „Polsat Sport News”, polegającej na przyznaniu prawa do rozpowszechniania programu drogą rozsiewczą naziemną w sposób cyfrowy 
w sygnale multipleksu drugiego.
U z a s a d n i e n i e
Spółka Telewizja POLSAT S.A. z siedzibą w Warszawie uzyskała w dniu 
30 sierpnia 2010 roku koncesję Nr 444/2010-T na rozpowszechnianie w sposób rozsiewczy satelitarny programu telewizyjnego pod nazwą „Polsat Sport News”.
W dniu 2 grudnia 2010 roku Przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii 
i Telewizji wydał decyzję Nr DK-269/2010 – 1/444 w sprawie zmiany ww. koncesji, poprzez dodanie pkt VIa tj. przyznanie prawa do rozpowszechniania programu drogą rozsiewczą naziemną w sposób cyfrowy w sygnale multipleksu drugiego. Za dokonanie tej zmiany, na podstawie ( 4b ust. 1 w zw. z ( 4b ust. 3 rozporządzenia Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z dnia 4 lutego 2000 roku 
w sprawie opłat za udzielenie koncesji na rozpowszechnianie programów radiowych i telewizyjnych (Dz.U. Nr 12, poz. 153, z późn. zm.), została naliczona opłata w wysokości 10.380.000 (dziesięć milionów trzysta osiemdziesiąt tysięcy) złotych. 

Pismem z dnia 16 grudnia 2010 roku Koncesjonariusz wniósł o ponowne rozpatrzenie sprawy zakończonej wydaniem ww. decyzji, w zakresie opłaty 
za dokonanie zmiany koncesji. 


Spółka podnosi, że w jej ocenie istnieje uzasadniona wątpliwość, czy art. 40 ust. 2 ustawy o radiofonii i telewizji w zakresie w jakim przepis ten upoważnia KRRiT – działającą w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych – do ustalenia, w drodze rozporządzenia, wysokości opłaty 
za udzielenie koncesji, o której mowa w art. 40 ust. 1 ustawy o radiofonii 
i telewizji, jest zgodny z art. 92 ust. 1 oraz czy w sprzeczności z art. 217 w zw. 
z art. 2 Konstytucji RP nie pozostaje również rozporządzenie KRRiT z dnia 
4 lutego 2000 roku w sprawie opłat za udzielenie koncesji na rozpowszechnianie programów radiowych i telewizyjnych. Według Spółki, delegacja z art. 40 ust. 2 ustawy o radiofonii i telewizji nie stanowi wystarczającej podstawy do określenia wysokości opłaty koncesyjnej. Tym samym, ww. rozporządzenie uznać należy 
za sprzeczne z art. 92 ust.1 i art. 217 w związku z art. 2 Konstytucji RP, bowiem wykracza poza zakres upoważnienia wynikającego z ww. art. 40 ust. 2, 
a w konsekwencji – wydane zostało w części określającej wysokość opłaty bez podstawy prawnej. Zakres delegacji ustawowej z art. 40 ust. 2 to wyłącznie: ustalenie wysokości opłaty, o której mowa w art. 40 ust. 1 ww. ustawy oraz określenie podmiotów zwolnionych od opłat. Natomiast treść przepisów tam zawartych wykracza poza zakres przekazany przez Ustawodawcę do uregulowania rozporządzeniem. 

Zdaniem Spółki, skoro przedmiotowa decyzja koncesyjna została wydana pod rządzami aktualnie obowiązującej Konstytucji RP, to przedmiotowe rozstrzygnięcie powinno zapaść wyłącznie w oparciu o źródła prawa, które pozytywnie spełniają test konstytucyjności. Tylko wtedy bowiem gwarantowane Konstytucją RP prawa jednostki pozostaną nienaruszone. 

Mając powyższe na uwadze, Spółka podnosi, że nie jest zadowolona 
z doręczonej jej decyzji, w zakresie ostatniego zdania sentencji – obliczenie bowiem przez Organ opłaty koncesyjnej mogło nastąpić bez podstawy prawnej, 
co w konsekwencji w wątpliwość poddaje wysokość ustalonej tam kwoty.
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji stwierdziła co następuje:
Zgodnie z art. 40 ustawy o radiofonii i telewizji,
„1. Za udzielenie koncesji pobiera się opłatę, niezależnie od opłat za używanie urządzeń radiokomunikacyjnych oraz używanie częstotliwości, przewidzianych 
w ustawie o łączności.

2. Krajowa Rada w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych, uwzględniając charakter poszczególnych nadawców i ich programów, ustala, w drodze rozporządzenia, wysokość opłaty, o której mowa 
w ust. 1, oraz może określić podmioty zwolnione od opłaty.”
W dniu 4 lutego 2000 roku Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji wydała rozporządzenie w sprawie opłat za udzielenie koncesji na rozpowszechnianie programów radiowych i telewizyjnych (Dz.U. Nr 12, poz. 153, z późn. zm.).
Oceniając zawarte w art. 40 ust. 2 ustawy o radiofonii i telewizji, upoważnienie do wydania aktu wykonawczego w świetle wymogów art. 92 ust. 1 Konstytucji należy wskazać, iż art. 40 ust. 2 ustawy o radiofonii i telewizji określa podmiot uprawniony – Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, tryb wydania rozporządzenia – w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych, oraz wyznacza zakres przedmiotowy materii, która ma zostać uregulowana – ustalenie wysokości opłaty za wydanie koncesji i ewentualne określenie podmiotów zwolnionych od tej opłaty, spełniając tym samym wymagania szczegółowości przedmiotowej i podmiotowej.

Odnosząc się do kwestii szczegółowości wytycznych dotyczących treści aktu wykonawczego należy podnieść, iż ustawodawca wskazał na konieczność uwzględnienia przy wydawaniu przedmiotowego rozporządzenia „charakteru poszczególnych nadawców i ich programów”, tym samym uzależniając od tej przesłanki wysokość opłat.

Ponadto należy w tym miejscu wskazać, iż zgodnie z ustalonym orzecznictwem Trybunału Konstytucyjnego (por. m.in. wyrok z dnia 
26 października 1999 r. sygn. K 12/99) wytyczne nie muszą być zawarte 
w przepisie formułującym upoważnienie do wydania rozporządzenia ale mogą być również zrekonstruowane na podstawie innych przepisów ustawy. 

Ustawowa delegacja do wydania przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji przedmiotowego rozporządzenia w sprawie opłat, rozpatrywana w świetle domniemania konstytucyjności aktów prawnych, obligowała KRRiT do jej realizacji. Trybunał Konstytucyjny w wyroku z dnia 9 lutego 1999 r. (U 4/98) stwierdził, że ocena, iż rozporządzenie wykonawcze narusza art. 217 Konstytucji byłaby możliwa dopiero po uchyleniu ustawowego przepisu stanowiącego podstawę do jego wydania. Jednocześnie Trybunał Konstytucyjny wskazał, 
że brak rozporządzenia oznaczałby zaniechanie poboru opłaty.
Analogiczne stanowisko zajął Wojewódzki Sąd Administracyjny 
w Warszawie w wyroku z dnia 10 stycznia 2007 r. sygn. akt VI SA/Wa 1712/06 
w sprawie ze skargi Telewizji Polsat S.A. na decyzję Przewodniczącego KRRiT 
z dnia 15 listopada 2004 roku Nr DK-231/2004-1/171/P w przedmiocie koncesji 
na rozpowszechnianie programu telewizyjnego. WSA nie podzielił stanowiska Telewizji Polsat S.A., że opłata za udzielenie koncesji została wydana 
na podstawie przepisów niezgodnych z Konstytucją. Sąd stwierdził, że „opłata 
ta została ustalona na podstawie rozporządzenia KRRiT z 2000 r., wydanego 
na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy o radiofonii i telewizji. Organ miał bowiem obowiązek zastosować te przepisy, gdyż nie zostały one uznane za niezgodne 
z Konstytucją.” 

W związku z faktem, iż przedmiotowe rozporządzenie jest aktem obowiązującym, Przewodniczący KRRiT miał obowiązek wydać koncesję 
z określoną w niej opłatą, naliczoną zgodnie z ww. aktem tj. rozporządzeniem 
z dnia 4 lutego 2000 roku w sprawie opłat za udzielenie koncesji 
na rozpowszechnianie programów radiowych i telewizyjnych.
Mając powyższe na uwadze, KRRiT w dniu 1 lutego 2011 roku podjęła uchwałę Nr 40/2011, w sprawie utrzymania w mocy decyzji Przewodniczącego KRRiT Nr DK-269/2010 – 1/444 z dnia 2 grudnia 2010 roku w sprawie zmiany koncesji Nr 444/2010-T z dnia 30 sierpnia 2010 roku, wydanej spółce Telewizja POLSAT S.A. z siedzibą w Warszawie, polegającej na przyznaniu prawa 
do rozpowszechniania programu drogą rozsiewczą naziemną w sposób cyfrowy 
w sygnale multipleksu drugiego.
Niniejsza decyzja jest ostateczna.
Na podstawie art. 3 § 2 pkt 1, art. 53 § 1 oraz art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. Nr 153, poz. 1270, z późn. zm.) stronie przysługuje prawo do złożenia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie 
za pośrednictwem Przewodniczącego KRRiT w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia niniejszej decyzji.

Jan Dworak
Otrzymują:

1. Telewizja POLSAT S.A. z siedzibą w Warszawie; 
2. a/a.

1
2

