	[image: image1.png]



PRZEWODNICZĄCY
Krajowej Rady Radiofonii
i Telewizji
	
	Warszawa, dnia 5 stycznia 2009 roku

	
	
	Przedsiębiorstwo Produkcyjno Usługowo Handlowe „MAKS” Sp. z o.o.

ul. Jubilerska 10
04 – 190 Warszawa


D E C Y Z J A Nr DK – 005/2009
Na podstawie art. 154 § 1 i 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.) oraz w wykonaniu Uchwały Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Nr 593/2008 
z dnia 25 listopada 2008 roku
postanawia się
uchylić decyzję Przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji 
Nr DK-212/2008 z dnia 17 lipca 2008 roku w sprawie nakazania spółce 
Przedsiębiorstwo Produkcyjno Usługowo Handlowe „MAKS” Sp. z o.o. 
z siedzibą w Warszawie, rozpowszechniającej na podstawie koncesji 
Nr 168/P/2004-R z dnia 16 lutego 2004 roku program radiowy o charakterze uniwersalnym pod nazwą „Radio ESKA Rzeszów”, zaniechania działań naruszających warunki koncesji w zakresie obowiązków programowych.
U z a s a d n i e n i e
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji na posiedzeniu w dniu 25 listopada 2008 roku zapoznała się w wynikami monitoringu programu radiowego pod nazwą „Radio ESKA Rzeszów”, rozpowszechnianego przez spółkę Przedsiębiorstwo Produkcyjno Usługowo Handlowe „MAKS” Sp. z o.o. na podstawie koncesji Nr 168/P/2004-R 
z dnia 16 lutego 2004 roku i stwierdziła co następuje:
Analiza programu wyemitowanego w dniach 16 – 22 czerwca 2008 roku świadczy 
o realizacji przez Koncesjonariusza obowiązków programowych wynikających 
z koncesji. Program wyemitowany we wskazanym okresie zawierał, zgodnie 
z koncesją, różne rodzaje audycji tj. audycje informacyjne, publicystyczne, rozrywkowe  i sportowe, co potwierdza realizację przez Koncesjonariusza uniwersalnego charakteru programu.
Analiza ta wykazała, że udział tematyki lokalnej w godzinach 6.00–22.00 stanowił 10,6 % tygodniowego czasu nadawania i był nieco wyższy od minimum, o którym mowa w punkt IV.1 koncesji, zaś udział własnych serwisów informacyjnych (dzienników) i publicystyki na tematy lokalne wynosił 9,3 % tygodniowego czasu nadawania programu w godzinach 6.00–22.00 i także przekraczał wymagane minimum w wysokości 5 % tego czasu. W programie nie stwierdzono obecności audycji i innych przekazów niepochodzących od Koncesjonariusza.
Przeprowadzony w ww. okresie monitoring wskazuje jednakże, że Koncesjonariusz nadal oznacza program w sposób nie w pełni zgodny z określonym w punkcie I Koncesji używając na antenie głównie nazwy „Radio ESKA”.
W tej sytuacji po szczegółowej analizie sprawy, z uwzględnieniem poprawy działalności Koncesjonariusza w zakresie obowiązków programowych, Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, zdecydowała o uchyleniu uchwały upoważniającej Przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji do wydania decyzji 
w sprawie nakazania spółce Przedsiębiorstwo Produkcyjno Usługowo Handlowe „MAKS” Sp. z o.o., zaniechania działań naruszających warunki koncesji w zakresie obowiązków programowych.
Na postawie art. 16 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego decyzją ostateczną jest decyzja, na którą nie służy odwołanie w administracyjnym toku instancji. Zatem decyzja Przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Nr DK-212/2008 z dnia 17 lipca 2008 roku jest decyzją ostateczną, gdyż nie służy na nią odwołanie w administracyjnym toku instancyjnym tylko jak przewiduje 
art. 47928  § 2 ustawy z dnia 17 listopada 1964 roku Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. Nr 43 poz. 296 z późń. zm.) w związku z art. 56 ust. 1 i 2 ustawy 
o radiofonii i telewizji – odwołanie do Sądu Okręgowego – Sądu Gospodarczego.
Zgodnie z art. 154 §1 Kodeksu postępowania administracyjnego decyzja ostateczna, na mocy której żadna ze stron nie nabyła prawa, może zostać w każdym czasie uchylona lub zmieniona przez organ administracji publicznej, który ją wydał, lub przez organ wyższego stopnia, jeżeli przemawia za tym interes społeczny lub słuszny interes strony. 
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji uchylając w dniu 25 listopada 2008 roku  uchwałę Nr 689/2007 z dnia 6 grudnia 2007 roku, w punkcie dotyczącym spółki Przedsiębiorstwo Produkcyjno Usługowo Handlowe „MAKS” Sp. z o.o., uznała, że uchylenie decyzji Przewodniczącego Nr DK-212/2008 z dnia 17 lipca 2008 roku leży w interesie strony, gdyż Spółka „Przedsiębiorstwo Produkcyjno Usługowo Handlowe Maks” Sp. z o.o. nie zgadzając się z postanowieniami ww. decyzji wystąpiła w dniu 31 lipca 2008 roku do Sądu Okręgowego w Warszawie – Sądu Gospodarczego, za pośrednictwem Przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii 
i Telewizji, o uchylenie przedmiotowej decyzji.
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji dokonując uchylenia uchwały będącej podstawą zaskarżonej przez Koncesjonariusza decyzji uznała także, że uchylenie tej decyzji jest w interesie społecznym.
Koncesjonariusz, co zostało potwierdzone w wynikach monitoringu, przeprowadzonego w oparciu o materiał poemisyjny z okresu od 16 – 22 czerwca 2008 roku, realizuje koncesję w zakresie uniwersalnego charakteru programu, udziału tematyki lokalnej oraz udziału własnych serwisów i publicystyki poświęconej tej tematyce. Jedynie w zakresie sposobu oznaczania programu Koncesjonariusz działa nie w pełni zgodnie z obowiązkiem wynikającym z koncesji używając oprócz nazwy zapisanej w koncesji także innej nazwy. Fakt ten nie może jednak stanowić wyłącznej podstawy do dalszego prowadzenia postępowania nakazowego.
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji stwierdziła, że obecnie działalność Koncesjonariusza jest prowadzona zgodnie z prawem i gwarantuje ochronę interesu publicznego, rozumianego jako zapewnienie dostępu odbiorców do treści programu uniwersalnego z udziałem tematyki lokalnej.
W ocenie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji na skutek postępowania wszczętego w związku z wynikami monitoringu programu wyemitowanego w dniach 
18 – 24 czerwca 2007 roku Koncesjonariusz dostosował rozpowszechniany program do wymogów koncesji, a zatem nastąpiło osiągnięcie stanu zgodnego z wynikiem rozstrzygnięcia postępowania koncesyjnego. Udzielenie koncesji nastąpiło po dokonaniu przez organ koncesyjny oceny zgodności jego zamierzeń, w kontekście sposobu realizacji zadań wynikających z art. 1 ust.1 ustawy o radiofonii i telewizji, z uwzględnieniem stopnia realizacji tych zadań przez innych nadawców działających na tym obszarze.
Wobec faktu uchylenia, uchwałą Nr 593/2008 z dnia 25 listopada 2008 roku, przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji części uchwały Nr 689/2007 z dnia 6 grudnia 2007 roku, która stanowiła podstawę do wydania decyzji DK-212/2008 z dnia 
17 lipca 2008 roku, należało postanowić jak na wstępie.
Zgodnie z art. 127 § 3 Kodeksu postępowania administracyjnego stronie przysługuje prawo do złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy do Przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w terminie czternastu dni od daty otrzymania niniejszej decyzji.

Witold Kołodziejski
W załączeniu:
1. Wyniki monitoringu programu wyemitowanego w dniach 16 – 22 czerwca 2008 roku

Otrzymują:
1.
Przedsiębiorstwo Produkcyjno Usługowo Handlowe „MAKS” Sp. z o.o.
z siedzibą w Warszawie;
2.
a/a.
2
2

