	[image: image1.png]



PRZEWODNICZĄCY
Krajowej Rady Radiofonii
i Telewizji
	
	Warszawa, dnia 5 stycznia 2009 roku

	
	
	„Grupa Radiowa Agory” Sp. z o.o.

ul. Czerska 8/10
00 – 732 Warszawa 


D E C Y Z J A Nr DK – 004/2009
Na podstawie art. 154 § 1 i 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.) oraz w wykonaniu Uchwały Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Nr 569/2008 
z dnia 12 listopada 2008 roku
postanawia się
uchylić decyzję Przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji 
Nr DK-249/2008 z dnia 12 sierpnia 2008 roku w sprawie nakazania spółce 
„Grupa Radiowa Agory” Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, rozpowszechniającej na podstawie koncesji Nr 119/P/2002-R z dnia 19 kwietnia 2002 roku program radiowy o charakterze wyspecjalizowanym – kulturalno - muzycznym pod nazwą „103,8 ROXY FM”, zaniechania działań naruszających warunki koncesji 
w zakresie obowiązków programowych.
U z a s a d n i e n i e
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji na posiedzeniu w dniu 12 listopada 2008 roku zapoznała się w wynikami monitoringu programu radiowego pod nazwą 
„103,8 ROXY FM”, rozpowszechnianego przez spółkę „Grupa Radiowa Agory” Sp. z o.o. na podstawie koncesji Nr 119/P/2002-R z dnia 19 kwietnia 2002 roku 
i stwierdziła co następuje:
Analiza programu wyemitowanego w dniach 26 maja – 1 czerwca 2008 roku świadczy o realizacji przez Koncesjonariusza obowiązków programowych wynikających z koncesji. Program wyemitowany we wskazanym okresie miał charakter wyspecjalizowany muzyczny tzn. przedstawiano i komentowano w nim wydarzenia, trendy, i zjawiska z różnych dziedzin kultury i sztuki: muzyki, filmu. 
W programie była prezentowana muzyka rozrywkowa. Udział audycji i innych przekazów realizujących wyspecjalizowany charakter programu wymienionych 
w pkt. III.2 koncesji stanowił 83,1 % tygodniowego czasu nadawania programu 
w godzinach 6.00 – 23.00, a więc przekraczał minimum określone w koncesji. Udział audycji słownych i innych przekazów słownych dotyczących kultury 
(tj. realizujących specjalizację programu) stanowił 7,4 % tygodniowego czasu nadawania programu w godzinach 6.00 – 23.00, a więc także był powyżej wymaganego minimum. Także udział tematyki lokalnej w tygodniowym czasie emisji programu w porze dziennej tj. w godzinach 6.00- 23.00 był nieco wyższy od ustalonego w koncesji i wynosił 2,4 %.
Przeprowadzony w ww. okresie monitoring wskazuje jednakże, że Koncesjonariusz nadal oznacza program w sposób niezgodny z punktem I Koncesji używając na antenie nazwy „ROXY FM” zamiast „103,8 ROXY FM”.
W tej sytuacji po szczegółowej analizie sprawy, z uwzględnieniem poprawy działalności Koncesjonariusza w zakresie obowiązków programowych, Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, zdecydowała o uchyleniu uchwały upoważniającej Przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji do wydania decyzji 
w sprawie nakazania spółce „Grupa Radiowa Agory” Sp. z o.o. z siedzibą 
w Warszawie, zaniechania działań naruszających warunki koncesji w zakresie obowiązków programowych.
Na postawie art. 16 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego decyzją ostateczną jest decyzja, na którą nie służy odwołanie w administracyjnym toku instancji. Zatem decyzja Przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Nr DK-249/2008 z dnia 12 sierpnia 2008 roku jest decyzją ostateczną, gdyż nie służy na nią odwołanie w administracyjnym toku instancyjnym tylko jak to przewiduje art. 47928  § 2 ustawy z dnia 17 listopada 1964 roku Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. Nr 43 poz. 296 z późń. zm.) w związku z art. 56 ust. 1 i 2 ustawy o radiofonii i telewizji – odwołanie do Sądu Okręgowego – Sądu Gospodarczego.
Zgodnie z art. 154 §1 Kodeksu postępowania administracyjnego decyzja ostateczna, na mocy której żadna ze stron nie nabyła prawa, może zostać w każdym czasie uchylona lub zmieniona przez organ administracji publicznej, który ją wydał, lub przez organ wyższego stopnia, jeżeli przemawia za tym interes społeczny lub słuszny interes strony. 
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji uchylając w dniu 12 listopada 2008 roku  uchwałę Nr 38/2008 z dnia 29 stycznia 2008 roku, w punkcie dotyczącym spółki „Grupa Radiowa Agory” Sp. z o.o., uznała, że uchylenie decyzji Przewodniczącego KRRiT Nr DK-249/2008 z dnia 12 sierpnia 2008 roku leży w interesie strony, gdyż spółka „Grupa Radiowa Agory” Sp. z o.o. nie zgadzając się z postanowieniami 
ww. decyzji wystąpiła w dniu 3 września 2008 roku do Sądu Okręgowego 
w Warszawie – Sądu Gospodarczego, za pośrednictwem Przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, o uchylenie przedmiotowej decyzji.
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji dokonując uchylenia uchwały będącej podstawą zaskarżonej przez Koncesjonariusza decyzji uznała także, że uchylenie tej decyzji jest w interesie społecznym.
Koncesjonariusz, co zostało potwierdzone w wynikach monitoringu, przeprowadzonego w oparciu o materiał poemisyjny z okresu od 26 maja – 
1 czerwca 2008 roku, realizuje koncesję w zakresie wyspecjalizowanego – kulturalno - muzycznego charakteru programu oraz udziału tematyki lokalnej. Jedynie w zakresie sposobu oznaczania programu Koncesjonariusz działa niezgodnie z obowiązkiem wynikającym z koncesji używając nazwy innej niż zapisana w koncesji. Fakt ten nie może jednak stanowić wyłącznej podstawy do dalszego prowadzenia postępowania nakazowego.
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji stwierdziła, że obecnie działalność Koncesjonariusza jest prowadzona zgodnie z prawem i gwarantuje ochronę interesu publicznego, rozumianego jako zapewnienie dostępu odbiorców do treści programu o charakterze wyspecjalizowanym – kulturalno - muzycznym z udziałem tematyki lokalnej.
W ocenie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji na skutek postępowania wszczętego w związku z wynikami monitoringu programu wyemitowanego w dniach 
10 – 16 września 2007 roku Koncesjonariusz dostosował rozpowszechniany program do wymogów koncesji, a zatem nastąpiło osiągnięcie stanu zgodnego 
z wynikiem rozstrzygnięcia postępowania koncesyjnego w sprawie zmiany zapisów programowych zapoczątkowanego wnioskiem Koncesjonariusza, a zakończonego wydaniem decyzji Przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji 
Nr DK-379/2005-5/119/P z dnia 21 grudnia 2005 roku. Zmiana koncesji polegająca na ustaleniu nowych obowiązków programowych Koncesjonariusza nastąpiła po dokonaniu przez organ koncesyjny oceny zgodności jego zamierzeń, 
w kontekście sposobu realizacji zadań wynikających z art. 1 ust.1 ustawy 
o radiofonii i telewizji, z uwzględnieniem stopnia realizacji tych zadań przez innych nadawców działających na tym obszarze.
Wobec faktu uchylenia, uchwałą Nr 569/2008 z dnia 12 listopada 2008 roku, przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji części uchwały Nr 38/2008 z dnia 29 stycznia 2008 roku, która stanowiła podstawę do wydania decyzji DK-249/2008 z dnia 
12 sierpnia 2008 roku, należało postanowić jak na wstępie.
Zgodnie z art. 127 § 3 Kodeksu postępowania administracyjnego stronie przysługuje prawo do złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy do Przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w terminie czternastu dni od daty otrzymania niniejszej decyzji.

Witold Kołodziejski
W załączeniu:
1. Wyniki monitoringu programu wyemitowanego w dniach 26 maja – 1 czerwca 2008 roku.
Otrzymują:
1.
„Grupa Radiowa Agory” Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie;
2.
a/a.
2
3

