
  lipiec 2011 

 

 

 

1 

  
Departament Polityki Europejskiej  

i Współpracy z Zagranicą                                                                    

 

 

Przegląd Międzynarodowy 

 
Przegląd Międzynarodowy jest ukazującym się co miesiąc biuletynem wydawanym w formie elektronicznej przez 

Departament Polityki Europejskiej i Współpracy z Zagranicą. Poświęcony jest działalności instytucji Unii 

Europejskiej oraz Rady Europy w dziedzinie mediów, stanowiskom lub inicjatywom podejmowanym przez 

europejskie organizacje branżowe, istotnym wydarzeniom gospodarczym, badaniom naukowym, czy wreszcie 

najważniejszym reformom i inicjatywom podejmowanym przez poszczególne państwa w tym obszarze. 

Ma charakter przede wszystkim informacyjny. Archiwum Przeglądu Międzynarodowego dostępne jest pod 

adresem: http://www.krrit.gov.pl/bip/Publikacje/PrzeglądMiędzynarodowy/tabid/117/Default.aspx 

 

 

 

Unia Europejska                UE  
 

 Wyrok ETS w sprawie kryptoreklamy 

 

9 czerwca br. Europejski Trybunał Sprawiedliwości wydał wyrok w sprawie kryptoreklamy 

uznając, że brak zapłaty za taką reklamę nie wyklucza jej zaistnienia. 

Podczas audycji nadanej w 2003 r. w Grecji w prywatnej stacji telewizyjnej „ALTER 

CHANNEL” przedstawiono zabieg dentystyczny o charakterze estetycznym, poświęcając mu 

trzy odsłony: przed rozpoczęciem zabiegu na pacjentce, w czasie jego przebiegu i po jego 

dokonaniu. Przedstawiono wyjaśnienia dotyczące skuteczności oraz kosztów zastosowanej 

metody. Grecka Rada ds. radiofonii i telewizji - ESR (Ethniko Symvoulio Radiotileorasis) 

nałożyła karę w wysokości 25 tys. Euro uzasadniając, że omawiana audycja telewizyjna 

zawierała kryptoreklamę. Nadawca wniósł skargę do greckiego sądu administracyjnego, który 

skierował zapytanie do ETS w sprawie wykładni dyrektywy o telewizji bez granic. Zdaniem 

Trybunału, brak zapłaty nie może wykluczać zaistnienia kryptoreklamy, a nadawca, który 

rozpowszechnia taki przekaz perswazyjny i nie pobiera z tego tytułu opłat, nadal emituje 

kryptoreklamę. 

 
Źródło: Court of Justice of the European Union, PRESS RELEASE, The fact that no payment is made does not mean that the 

intentional nature of surreptitious advertising can be ruled out, No 57/11 

http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=CJE/11/57&format=HTML&aged=0&language=PL&guiLanguage=pl 

   

 

Czechy   ______             CZ  

 

 Unikalny kanał telewizyjny  

 

W połowie miesiąca w Czechach uruchomiony został kanał telewizyjny pod nazwą Harmonie 

TV. Grupa docelowa tej usługi to odbiorcy w wieku 45 – 64 lata oraz starsi, w odróżnieniu od 

grup odbiorców, dla których nadają najpopularniejsze czeskie stacje komercyjne TV Nova 

oraz Prima TV (15 – 54 lata) czy Prima Cool (14 – 40 lat).  

Grupa starszej widowni jest atrakcyjna dla reklamodawców w związku z tym, że 

dwumilionowa rzesza czeskich emerytów wydaje razem miesięcznie ok. 20 mld CZK (827,3 

mln euro). 

http://www.krrit.gov.pl/bip/Publikacje/PrzeglądMiędzynarodowy/tabid/117/Default.aspx
http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=CJE/11/57&format=HTML&aged=0&language=PL&guiLanguage=pl


  lipiec 2011 

 

 

 

2 

Kanał Harmonie TV ma być odbierany w 23 miastach, m. in. w Brnie Pilznie, Ostrawie i w 

Pradze, a także ma być dostępny w Internecie i rozprowadzany przez IPTV. 

Harmonie TV ma siedmiu właścicieli, a finansowana ma być głównie z bloków 

telesprzedażowych.  

 
Źródło: Broadband TV News, Unique Czech channel set to launch, June 14, 2011 

http://www.broadbandtvnews.com/2011/06/14/unique-czech-channel-set-to-launch/ 

 

 Zniknie reklama w głównym kanale telewizji publicznej? 

 

Główne partie polityczne w Czechach są zgodne co do tego, że z końcem bieżącego roku 

należy całkowicie wyeliminować reklamy z głównego kanału telewizji publicznej w tym 

kraju – CT1. Skorzystają na tym prywatne stacje telewizyjne: Nova, własność Central 

European Media Enterprises i Prima, należąca częściowo do skandynawskiego nadawcy 

MTG. 

Czeska Telewizja w tej chwili ma prawo przeznaczać na reklamę 0,75% dziennego czasu 

nadawania na kanale CT1. Po zmianie, nadawca publiczny, który finansowany jest  głównie z 

opłat abonamentowych wnoszonych przez każde gospodarstwo domowe i każdą firmę 

wyposażoną w odbiornik telewizyjny, będzie mógł utrzymać 0,5% czasu przeznaczonego na 

reklamę na swoich mniejszych kanałach – CT2 i CT4. 

Dom mediowy AT Media ocenia, że jeżeli proponowana zmiana wejdzie w życie, 

przyszłoroczny zysk z reklam, jaki osiągną prywatne stacje, może wzrosnąć o 500 mln CZK 

(29,5 mln USD), z czego ok. 2/3 trafi do stacji Nova. 

 
Źródło: Media Network, Czech MPs plan to cut advertising on main public TV, June 21st, 2011  
http://blogs.rnw.nl/medianetwork/czech-mps-plan-to-cut-advertising-on-main-public-tv 

 

 

Estonia   ______             EE  

 

 Cyfryzacja sieci kablowych 

 

Poczynając od września 2012 roku estońskie sieci kablowe będą świadczyć usługi jedynie w 

formacie cyfrowym. Przygotowania do zmiany są już bardzo zaawansowane, mimo że 

obecnie 87% gospodarstw domowych w tym kraju odbiera telewizję kablową w postaci 

analogowej. Głównym inicjatorem akcji jest firma Starman, wiodący na rynku operator 

kablowy, którego sieci w tej chwili obejmują 45% estońskich gospodarstw domowych. 

 
Źródło: Broadband TV News, Estonia sets digital cable goal, June 6, 2011 

http://www.broadbandtvnews.com/2011/06/06/estonia-sets-digital-cable-goal/ 

 

 

Francja   ______             FR  

 

 Telewizja hybrydowa: rząd zamawia ekspertyzę zewnętrzną oraz zbiera opinie 

podmiotów rynkowych i konsumentów 

 

Francuski Minister Kultury i Komunikacji wraz z Ministrem Przemysłu, Energii i Gospodarki 

Cyfrowej powołał 5-osobową grupę ekspertów reprezentującą najbardziej zainteresowane 

strony (twórcy i producenci treści, nadawcy telewizyjni, dostawcy Internetu, producenci 

odbiorników oraz konsumenci) do opracowania w terminie do 1 października br. 

kompleksowej analizy (bilans szans i zagrożeń) oraz sformułowania odpowiednich zaleceń do 

ewentualnego przyjęcia przez władze publiczne w związku z upowszechnianiem się telewizji 

hybrydowej.  

http://www.broadbandtvnews.com/2011/06/14/unique-czech-channel-set-to-launch/
http://blogs.rnw.nl/medianetwork/czech-mps-plan-to-cut-advertising-on-main-public-tv
http://www.broadbandtvnews.com/2011/06/06/estonia-sets-digital-cable-goal/


  lipiec 2011 

 

 

 

3 

Łącząc dwa dotychczas niezależne od siebie światy – telewizji i Internetu, telewizja 

hybrydowa prowadzi do poważnych zmian w sposobach odbioru treści audiowizualnych oraz 

znacząco wpływa na ekonomię sektora audiowizualnego i komunikacji elektronicznej. 

Wykorzystanie wspólnego ekranu w celu dostępu do usług audiowizualnych i Internetu nie 

jest we Francji niczym nowym (np. telewizja ADSL cieszy się tam dużym powodzeniem), 

natomiast przypadek telewizji hybrydowej jest o tyle szczególny, że zmienia układ sił w 

wyniku re-pozycjonowania podmiotów – producenci odbiorników, agregatorzy treści, 

nadawcy i wyszukiwarki stają się pośrednikami dostępu. Odbierając to jako zagrożenie, 

działający we Francji nadawcy naziemnej telewizji cyfrowej podpisali Kartę, której celem jest 

zagwarantowanie integralności sygnału.   

Świadomy wyzwań związanych z telewizją hybrydową rząd francuski zachęca wszelkie 

zainteresowane osoby i podmioty gospodarcze do nadsyłania do 15 września br. opinii na 

następujące tematy: 

 wpływ telewizji hybrydowej na ofertę programową, na rodzaj oferowanych usług oraz 

na modele ekonomiczne podmiotów rynkowych; 

 zmiany w zakresie konkurencji oraz wpływ na łańcuch wartości; 

 nowe pozycjonowanie i strategie podmiotów rynkowych; 

 ewolucja ram prawnych i metod regulacji treści; 

 finansowanie oryginalnych treści audiowizualnych i kinematograficznych;    

 możliwości i ewentualna potrzeba harmonizacji pod względem technicznym i 

logistycznym. 

Temat innej francuskiej inicjatywy dotyczącej telewizji hybrydowej (międzynarodowe 

seminarium) był poruszony w PM nr 06/2011. 

 
Źródło: DGMiC - Dyrekcja Generalna ds. Mediów i Przemysłów Kultury francuskiego Ministerstwa Kultury i Komunikacji,  

http://www.dgmic.culture.gouv.fr/article.php3?id_article=1677, 27.06.2011 r. 

 

Holandia                                                                                                        NL  

 

 Cięcia w mediach publicznych  

 

Holenderska Rada Ministrów ogłosiła swe plany dotyczące drastycznych zmian w systemie 

mediów publicznych. Zmiany te w największym stopniu dotyczą rozgłośni zagranicznej 

Radio Nederland Wereldomroep – RNW (Holenderskie Radio na Świecie). Rząd holenderski 

postanowił pójść w ślad krajów skandynawskich i proponuje likwidację międzynarodowej 

działalności nadawczej. RNW ma zakończyć swą działalność statutową z końcem 2012 roku. 

W bieżącym roku rozgłośnia ta dysponuje kwotą 46 mln euro na produkcję programów w 10 

językach. 

Cięcia budżetu nadawcy publicznego wpisują się w szerszy plan oszczędności, który objął już 

szkolnictwo wyższe, sztukę i obronność.  

Po reformie rozgłośnia RNW nie będzie już uczestniczyć w budżecie mediów publicznych, 

lecz podlegać ma Ministerstwu Spraw Zagranicznych, które deklaruje promowanie wolności 

słowa na świecie jako jedyną funkcję rozgłośni. 

Decyzja rządu musi jeszcze zostać zaakceptowana przez holenderski Parlament. W 

międzyczasie prowadzona jest rozległa akcja protestacyjna w obronie rozgłośni, w którą 

oprócz dziennikarzy zaangażowali się również byli dyplomaci. Padają argumenty poddające 

w wątpliwość niezależność radia, które znalazłoby się pod skrzydłami rządu lub 

podkreślające szczególną rolę RNW w sytuacji, gdy ponad połowa dochodu narodowego 

brutto tworzona jest poza granicami kraju. 

 
Źródło: Media Network, Cabinet announces details of proposed cuts to RNW, June 17th, 2011  
http://blogs.rnw.nl/medianetwork/cabinet-announces-details-of-proposed-cuts-to-rnw 

Radio Netherlands 4 you, The importance of Radio Netherlands Worldwide to the Netherlands as a trading nation 

http://radionetherlands4u.nl/en 

 

http://www.dgmic.culture.gouv.fr/article.php3?id_article=1677
http://blogs.rnw.nl/medianetwork/cabinet-announces-details-of-proposed-cuts-to-rnw
http://radionetherlands4u.nl/en


  lipiec 2011 

 

 

 

4 

Niemcy                                                                                                        DE 
 

 Zakaz reklamy na podzielonym ekranie 

 

Niemiecki regulator Kommission für Zulassung und Aufsicht (ZAK) odmówił zgody kanałom 

RTL i Sat.1 na pokazywanie reklam na podzielonym ekranie w trakcie emisji programów, 

argumentując, iż taki sposób nadawania reklam jest niezgodny z obowiązującym prawem. 

ZAK wskazał trzy przykłady zakazanej formy reklamy, wyemitowanej w listopadzie i 

grudniu 2010 roku przez ww. stacje telewizyjne. Pokazywanie reklam w trakcie programu 

sprawia, iż zaciera się różnica pomiędzy reklamą a właściwą treścią programu. Regulator 

upomniał nadawców, bez wymierzania kar.  

 
Źródło: No split-screen ads for RTL and Sat.1, Europe/London, June 29, 2011  

http://www.broadbandtvnews.com/2011/06/29/no-split-screen-ads-for-rtl-and-sat-1/ 

 

 

Norwegia                                                                                                        NO  

 

 „Reality-rejs” hitem w norweskiej telewizji 

 

Norweska telewizja nadała na żywo relację z pięciodniowego rejsu po fiordach. 11 kamer 

umieszczonych w różnych miejscach statku pozwalało obserwować widoki mijanych 

brzegów, ruchy innych jednostek pływających, oficerów na mostku kapitańskim i ponad 600 

pasażerów biorących udział w rejsie. Pomysłodawca projektu, Rune Moeklebust uważa, że 

tym, co przyciągało widzów było bardzo wolne tempo akcji, pozwalające odpocząć od 

szybkiego tempa codziennego życia, a także od audycji telewizyjnych o szybkim tempie 

akcji. 

Wstępne dane na temat oglądalności były bardzo zachęcające. Pierwszego dnia emisji spośród 

4,9 mln mieszkańców Norwegii 1,3 mln obejrzało przynajmniej fragment nadawanej relacji 

pomiędzy godz. 20.00 a 3.00. Szczytowa oglądalność wyniosła 325 000 osób, zaś ok. 160 tys. 

osób śledziło audycję przez cały ten czas.  

Pasażerowie statku, głównie Niemcy i Norwegowie, kupili bilety na rejs z Bergen do 

Kirkenes, arktycznego portu na Morzu Barentsa, nie wiedząc, że będą częścią wydarzenia 

określanego przez telewizję NRK „najdłuższą na świecie relacją na żywo”. Dla wielu 

Norwegów wycieczka wzdłuż fiordów jest najważniejszą podróżą w życiu i stąd pewnie tak 

duże zainteresowanie audycją. 

 
Źródło: Media Network, “Very slow” live cruise show a hit on Norwegian TV, June 18th, 2011  
http://blogs.rnw.nl/medianetwork/very-slow-live-cruise-show-a-hit-on-norwegian-tv 

 

 

Szwecja                                                                                                        SE  

 

 Rząd Szwecji rozważa zastąpienie abonamentu podatkiem 

 

Rząd Szwecji rozpoczął badania na temat przyszłości mediów publicznych w tym kraju a 

szczególnie kwestii ich finansowania. Przegląd dotyczy Szwedzkiego Radia, Szwedzkiej 

Spółki Mediów Edukacyjnych oraz Szwedzkiej Telewizji, które dotąd finansowane były z 

opłat abonamentowych, wnoszonych przez wszystkich posiadaczy odbiorników. Roczna 

opłata wynosiła ostatnio 2076 SKr (318 USD). W związku z coraz większym zróżnicowaniem 

sposobu odbierania treści (komputer, telefon komórkowy), pojawiły się głosy nawołujące do 

zmiany systemu. Rozważane jest zastąpienie opłaty abonamentowej powszechnym 

podatkiem.  

http://www.broadbandtvnews.com/2011/06/29/no-split-screen-ads-for-rtl-and-sat-1/
http://blogs.rnw.nl/medianetwork/very-slow-live-cruise-show-a-hit-on-norwegian-tv


  lipiec 2011 

 

 

 

5 

Rząd jest zdania, że trzy spółki składające się na media publiczne powinny w dalszym ciągu 

pełnić ważną rolę w nowym krajobrazie medialnym w związku z dużym zaufaniem, jakim się 

cieszą w społeczeństwie. Należy w związku z tym dążyć do utrzymania ich autonomii dzięki 

zapewnieniu pewnego i stabilnego finansowania. Ich praca powinna być efektywna i 

przynosić wartości szwedzkiemu społeczeństwu, jak powiedziała podczas konferencji 

prasowej Lena Adelsohn-Liljeroth, szwedzka Minister Kultury. 

 
Źródło: Media Network Webblog, Sweden contemplates replacing TV licence with tax, 17.06.2011 

http://blogs.rnw.nl/medianetwork/sweden-contemplates-replacing-tv-licence-with-tax 

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=2408&grupp=15085&artikel=4557589 

 

 

Informacje branżowe________________________________________                                                                                   
 

 Programy w sieci już nie za darmo 

 

W lutym br. w PM ukazała się informacja o nakazie zaprzestania dystrybucji sygnału 

telewizyjnego przez Internet, wydanym przez sąd federalny w USA firmie ivi TV. W tamtym 

przypadku werdykt sądu wynikał z faktu, iż ivi TV nie jest operatorem kablowym.  

Tymczasem coraz więcej nadawców decyduje się na samodzielne udostępnianie swoich 

materiałów za pośrednictwem Internetu i/lub telewizji hybrydowej.  

Jak poinformował New York Times w artykule z 6 czerwca br., znany amerykański prezenter 

– Glenn Beck opuścił Fox News Channel i zdecydował się na nadawanie własnego programu 

wyłącznie przez Internet. GBTV planuje opłatę 4,95 USD za prawo do oglądania ok. 2 

godzinnego programu pięć dni w tygodniu; oferta programowa GBTV może zostać 

rozszerzona, jeżeli znajdą się subskrybenci chętni do zapłaty 9,95 USD za dostęp do innych 

programów. 

Z podobnym zamiarem wystąpił również brytyjski nadawca publiczny, BBC, który planuje 

wprowadzenie opłaty (ok. 6 GBP) dla zagranicznych odbiorców korzystających z 

internetowego serwisu video-on-demand – iPlayer’a.  Ponadto, serwis BBC News będzie 

dostępny dla widzów telewizji hybrydowej (connected TV) korzystających z odbiorników 

Samsung Smart TV. Oferta będzie obejmowała istniejące materiały wideo oraz treści ze 

strony internetowej BBC News Online.  

Warto dodać, że w czerwcu br. firma Red Bee Media, która zarządza treściami m.in. dla BBC 

iPlayer ogłosiła, iż jakość wideo dostępnego dzięki jej platformie internetowej jest 

porównywalna z jakością oferowaną przez telewizję. Dodatkowo, platforma internetowa 

pozwala na personalizację programów dostosowaną do indywidualnych zainteresowań i 

upodobań odbiorcy, a także umożliwia oglądanie treści na iPhonie, iPadzie i PlayStation. Red 

Bee Media pozwala użytkownikom na oglądanie dostępnych materiałów przez wykupienie 

miesięcznego abonamentu, ściąganie pojedynczych treści za opłatą, jak również 

„wypożyczenie” oraz dostęp do „mediateki” z limitem i/lub bez limitu.    

 
Źródła: Moving Online, Beck Will Charge Viewers a Fee, June 6, 2011, NYT 

http://www.nytimes.com/2011/06/07/business/media/07beck.html?_r=1&nl=todaysheadlines&emc=tha25&pagewanted=print 

BBC to charge for international iPlayer, Published: 10.22 Europe/London, June 15, 2011  

http://www.broadbandtvnews.com/2011/06/15/bbc-to-charge-for-international-iplayer/ 

Red Bee launches ‘broadcast quality’ online player, Published: 00.01 Europe/London, June 16, 2011  

http://www.broadbandtvnews.com/2011/06/16/redbee-launches-%E2%80%98broadcast-quality%E2%80%99-online-player/ 

BBC News product launches on connected TV, June 17, 2011  

http://blogs.rnw.nl/medianetwork/bbc-news-product-launches-on-connected-tv 

 

 

         Zebrali i opracowali: 

Maria Borkowska  

Marcin Czuryszkiewicz 

Ewa Murawska-Najmiec 

Albert Woźniak 

http://blogs.rnw.nl/medianetwork/sweden-contemplates-replacing-tv-licence-with-tax
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=2408&grupp=15085&artikel=4557589
http://www.nytimes.com/2011/06/07/business/media/07beck.html?_r=1&nl=todaysheadlines&emc=tha25&pagewanted=print
http://www.broadbandtvnews.com/2011/06/15/bbc-to-charge-for-international-iplayer/
http://www.broadbandtvnews.com/2011/06/16/redbee-launches-%E2%80%98broadcast-quality%E2%80%99-online-player/
http://blogs.rnw.nl/medianetwork/bbc-news-product-launches-on-connected-tv

