
  styczeń 2011 
 

 

 

1

 
Departament Polityki Europejskiej  
i Współpracy z Zagranicą                                                                    

 
 

Przegląd Międzynarodowy 
 

Przegląd Międzynarodowy jest ukazującym się co miesiąc biuletynem wydawanym w formie elektronicznej przez 
Departament Polityki Europejskiej i Współpracy z Zagranicą. Poświęcony jest działalności instytucji Unii 
Europejskiej oraz Rady Europy w dziedzinie mediów, stanowiskom lub inicjatywom podejmowanym przez 
europejskie organizacje branżowe, istotnym wydarzeniom gospodarczym, badaniom naukowym, czy wreszcie 
najważniejszym reformom i inicjatywom podejmowanym przez poszczególne państwa w tym obszarze. 
Ma charakter przede wszystkim informacyjny. Archiwum Przeglądu Międzynarodowego dostępne jest pod 
adresem: http://www.krrit.gov.pl/bip/Publikacje/PrzeglądMiędzynarodowy/tabid/117/Default.aspx 

 
 
 
 

Francja                                                                              FR  
 
 Konsultacje publiczne na temat sposobów wsparcia telewizji lokalnej 

 
Francuski organ regulacyjny ds. audiowizualnych (CSA) oraz Dyrekcja Generalna ds. 
Mediów i Przemysłów Kultury (DGMIC) Ministerstwa Kultury i Komunikacji ogłosiły 
wspólne konsultacje publiczne na temat sposobów wsparcia telewizji lokalnej. Telewizja ta, 
postrzegana we Francji jako synonim więzi społecznych oraz wyraz pluralizmu mediów 
audiowizualnych, stoi przed potrójnym wyzwaniem:  

 niestabilności modelu ekonomicznego, co wynika z trudności w sprzedaży czasu 
reklamowego,  

 trudności w zapełnieniu ramówki i to pomimo cennych wysiłków w produkcji 
wartościowej, ale drogiej oferty programowej, oraz  

 szczególnie wysokich kosztów nadawania w okresie konwersji cyfrowej.  
Konsultacje publiczne opierają się na kwestionariuszu (odpowiedzi należy  nadsyłać do 11 
lutego br.), skonstruowanym na podstawie wyników analizy, którą na zamówienie obu 
instytucji zrealizowała niezależna firma konsultingowa Analysis Mason. Jest to analiza 
porównawcza identyfikująca czynniki sukcesu telewizji lokalnych w innych krajach, które 
można by ewentualnie przenieść na grunt francuski, a konsultacje mają zebrać opinię rynku 
na temat zawartych w tej analizie propozycji. Wspomniana analiza w całości dostępna jest na 
stronach internetowych CSA i DGMIC. 
 
Źródło: DGMiC, 4.02.2011 r. http://www.dgmic.culture.gouv.fr/IMG/pdf/Consultation_publique_tv_locales_CSA-DGMIC.pdf 
http://www.ddm.gouv.fr/article.php3?id_article=1566 
CSA,4.02.2011 r. http://www.csa.fr/upload/publication/analysysmason_rapportfinal_tvlocale.pdf 

 
 Udostępnienie aplikacji na iPhon’a i iPad’a dotyczących dostępu do naziemnej 

telewizji cyfrowej 
 
CSA poinformowała o udostępnieniu aplikacji na iPhon’a i iPad’a pod nazwą „mój dostęp do 
naziemnej telewizji cyfrowej”. Aplikacja ta umożliwia sprawdzenie, czy dany adres znajduje 
się w zasięgu naziemnej telewizji cyfrowej oraz na jaki zasięg można liczyć po wyłączeniu 
emisji analogowej. Narzędzie to, dostępne do tej pory na stronie internetowej „wszyscy do 



  styczeń 2011 
 

 

 

2

cyfry”, a także ze strony internetowej CSA, cieszy się wśród zainteresowanych ogromną 
popularnością, gromadząc w tej postaci ponad 14 milionów odsłon. 
 
Źródło: Komunikat prasowy CSA 
http://www.csa.fr/actualite/communiques/communiques_detail.php?id=132161 

 
 

Niemcy                                                                              DE  
 
 ProSiebenSat.1 sprzedaje swoje udziały 

 
Koncern medialny ProSiebenSat.1 Media (należący do funduszy inwestycyjnych KKR i 
Permira) rozpoczął proces sprzedaży niektórych swoich aktywów w celu spłaty zadłużenia 
wynoszącego w ubiegłym roku 3.3 mld Euro. W 2007 roku, w celu stworzenia silnej 
konkurencji dla RTL Group (Bertelsmann), za taką kwotę koncern kupił spółkę SBS 
Broadcasting. Władze ProSiebenSat.1 zamierzają sprzedać belgijskie i holenderskie filie SBS. 
Ponadto, w celu zmniejszenie zadłużenia KKR i Permira sprzedały 3,7% akcji kapitału 
zakładowego ProSiebenSat.1 za 194 mln Euro. Po transakcji KKR i Permira nadal będą 
posiadały 53% kapitału zakładowego ProSiebenSat.1 i 88% praw głosu w spółce. 
 
Źródło: Media Network Weblog, ProSieben says disposals begun, outcome uncertain, 23.01.2011 
http://blogs.rnw.nl/medianetwork/prosieben-says-disposals-begun-outcome-uncertain 
http://www.broadbandtvnews.com/2011/01/14/kkr-and-permira-to-sell-prosiebensat-1-stake/ 
 
 

Turcja                                                                           TR 
 
 Liberalizacja przepisów w sprawie inwestycji zagranicznych 

 
Parlament Turcji przyjął ustawę zezwalającą na posiadanie 50% udziałów nadawców 
radiowych i telewizyjnych w Turcji. Dotychczasowe przepisy zezwalały na posiadanie 
udziałów jedynie w 25%. Podniesienie tego limitu ma wpłynąć na zwiększenie 
zainteresowania kapitału zagranicznego szybko rozwijającym się tureckim rynkiem  mediów 
audiowizualnych. Obecnie sektor ten jest zdominowany przez koncern medialny Dogan 
Yayin, który jest właścicielem głównych stacji telewizyjnych i wysokonakładowych gazet 
takich jak  Hürriyet i Milliyet. 
Dogan Yayin, który uwikłany jest w proces sadowy w sprawie kary z tytułu niezapłaconych 
podatków, planuje sprzedać swoje udziały zagranicznym inwestorom, wśród których 
wymieniane są fundusze inwestycyjne KKR i TPG oraz koncern Time Warner. 
Nowe przepisy wejdą w życie po ich podpisaniu przez prezydenta Abdullaha Gül. 
Dotychczasowe próby liberalizacji rynku audiowizualnego były wetowane przez 
poprzedniego prezydenta. 
Informacje na ten temat ukazały się również w Przeglądach Międzynarodowych ze stycznia i 
listopada 2008 roku. 
 
Źródło: Media Network Weblog, Turkey to allow 50% foreign ownership in broadcasting, 8.01.2011 
http://blogs.rnw.nl/medianetwork/turkey-to-allow-50-foreign-ownership-in-broadcasting 

 
 

Wielka Brytania                                                            GB 
 
 BBC planuje kolejne cięcia kosztów 

 
Brytyjski nadawca publiczny BBC planuje cięcia kosztów, które mają pozwolić na 
zaoszczędzenie 400 mln funtów przez najbliższe sześć lat.  Zarząd nadawcy zapowiedział 



  styczeń 2011 
 

 

 

3

25% obniżkę wynagrodzeń kadry kierowniczej korporacji, zamknięcie pięciu sekcji 
językowych i likwidację 650 etatów spośród niemal 2,4 tys. zatrudnionych w sieci radiowej 
BBC World Service. Zwolnienia pozwolą zaoszczędzić 46 mln funtów rocznie. Zamknięte 
zostaną sekcje: albańska, macedońska i serbska oraz redakcje przygotowujące programy dla 
krajów karaibskich w języku angielskim i po portugalsku dla krajów afrykańskich. 
Dodatkowo BBC rezygnuje z programów radiowych nadawanych w językach: 
mandaryńskim, wietnamskim, ukraińskim, azerskim, tureckim, rosyjskim (poza audycjami 
dostępnymi online) oraz hiszpańskim (dla Kuby). Serwisy internetowe BBC w tych językach 
będą nadal dostępne.  
Ponadto władze BBC podjęły decyzję o zmniejszeniu działalności BBC Online o 25%. 
Budżet działu zmniejszy się ze 137 mln funtów do 103 mln funtów do roku obrachunkowego 
2013-2014. Cięcia te oznaczają likwidację 360 etatów w dziale internetowym. Znikną 
niektóre blogi, fora, strony i portale. W BBC Online ma być mniej sportu i showbiznesu. 
Podjęte przez władze korporacji działania oszczędnościowe spowodowane są wycofaniem się 
brytyjskiego rządu z dotowania sieci BBC World Service i przejęciem jej finansowania przez 
BBC oraz decyzją BBC Trust, organu nadzorującego BBC, o zamrożeniu stawek abonamentu 
do 2017 roku, co spowoduje 16% spadek realnych wpływów do budżetu nadawcy.  
Informacja na ten temat ukazała się również w Przeglądzie Międzynarodowym z października 
2010 roku. 
 
Źródło: Media Network Weblog,  BBCWS cuts language services and radio broadcasts, 26.01.2011  
http://blogs.rnw.nl/medianetwork/bbcws-cuts-language-services-and-radio-broadcasts 
http://blogs.rnw.nl/medianetwork/bbcws-to-lose-650-jobs-five-language-services 
Media Network Weblog,  BBC announces plans to restructure BBC Online, 24.01.2011 
http://blogs.rnw.nl/medianetwork/bbc-announces-plans-to-restructure-bbc-online 
Press 

 
 

Informacje branżowe                                                                                                                      
 
 Telewizja hybrydowa zagrożeniem dla ekosystemu mediów audiowizualnych?  

 
Spór pomiędzy  producentami odbiorników, gigantami Internetu i nadawcami telewizyjnymi 
w zakresie telewizji hybrydowej (mariaż telewizji i Internetu na telewizyjnym ekranie) 
stanowił jeden z głównych punktów Consumer Electronics Show - międzynarodowego salonu 
elektroniki, który odbył się w Las Vegas na początku stycznia br. Rok temu, w tym samym 
miejscu, telewizję hybrydową obwołano rewolucją, dziś obawiają się jej głównie nadawcy 
telewizyjni, gdyż stawia pod znakiem zapytania ich tradycyjny model ekonomiczny. 
Postrzegając niekontrolowany rozwój tej gałęzi jako potencjalne zagrożenie dla swojej 
działalności, francuscy nadawcy po raz pierwszy w historii zjednoczyli się (w sumie 18 
czołowych nadawców, w tym telewizja publiczna, Canal+, dwóch największych nadawców 
komercyjnych oraz inni nadawcy obecni w naziemnej telewizji cyfrowej) i podpisali w 
październiku 2010 r. „Kartę nadawców w sprawie trybu umieszczania treści i usług on-line w 
odbiornikach telewizyjnych i w innych hybrydowych odbiornikach wideo”. Celem nadawców 
jest utrzymanie pełnej kontroli nad treścią programową. Deklaracja stanowi, że nadawcy 
telewizyjni są jedyną stroną uprawnioną do zapewnienia zgodności umieszczonych treści z 
obowiązującymi przepisami prawa, jak też z zapisami koncesji i innych wiążących 
dokumentów (np. w zakresie praw autorskich i pokrewnych). W interesie nadawców byłoby 
stworzenie „środowiska – marki” wokół jednego sztandarowego programu, wokół którego 
funkcjonują pozostałe programy, usługi catch-up tv, VoD (usługi na żądanie) oraz powiązane 
z nimi strony internetowe.  
Nadawcy obawiają się, że Google mógłby stać się dla nich głównym dostarczycielem 
oglądalności, a co za tym idzie, przejąć znaczną część internetowego rynku reklamowego. Z 
rynku szacowanego na około 3 mld Euro netto rocznie, już dziś Google praktycznie 
„inkasuje” około 1 mld Euro z linków sponsorowanych. W tym kontekście, telewizja 



  styczeń 2011 
 

 

 

4

publiczna France Télévisions ma najmniej do stracenia, gdyż w pewnym stopniu chroni ją 
brak reklam po godzinie 20.00 (prace parlamentarne idą w kierunku pełnego wycofania 
reklam w programach tego nadawcy począwszy od 2016 r.) oraz wierność starszych wiekiem 
telewidzów. 
CSA, francuski organ regulacyjny ds. audiowizualnych, dostrzega zagrożenia, jakie niesie 
telewizja hybrydowa określając je jako „fundamentalne zmiany w środowisku 
audiowizualnym”. Regulator identyfikuje problem na poziomie ekonomicznym (nie 
wiadomo, kto „przejmie” oglądalność; potrzebne jest zatem zrewidowanie sposobów 
finansowania programów audiowizualnych) i regulacyjnym, gdyż regulacje koncentrują się na 
nadawaniu naziemnym, a w ogóle nie uwzględniają producentów odbiorników czy 
dostawców dostępu. Telewizja przyszłości może też zaburzyć tradycyjną konkurencję między 
nadawcami, w przypadku gdy wyszukiwarki indeksowałyby zarówno audycje nadawców 
krajowych jak i zagranicznych oraz wszystkie dostępne usługi na żądanie, a któryś z 
nadawców kupiłby od Google słowa kluczowe, przez co wygenerowałby ruch większy od 
przeciętnej oglądalności. Zagrożenie dla nadawców krajowych idzie też z drugiej strony, 
ponieważ widz, który np. wpisałby do wyszukiwarki nazwę swojego ulubionego 
amerykańskiego serialu, mógłby zostać skierowany nie do krajowego nadawcy nadającego 
ten serial, ale albo do starych odcinków dostępnych w katalogu usług na żądanie, albo też do 
najnowszych odcinków nowej, nie nadawanej jeszcze w kraju serii, którą już nadaje u siebie 
nadawca amerykański. W tej sytuacji nadawcy krajowi dużo ryzykują: z jednej strony będą 
nadal kupować zagraniczne produkcje, ale z drugiej muszą też przechodzić przez sieć Google 
w celu generowania oglądalności ponosząc przy tym ryzyko, że widzowie zwrócą się ku 
bardziej pociągającej ofercie. Google może też stać się narzędziem pomiaru doraźnej 
(aktualnej) oglądalności i proponować reklamodawcom przekierowanie spotów reklamowych 
do najbardziej oglądanych audycji. Na obecnym etapie wszystkie strony próbują się 
porozumieć. Jak pisze Le Figaro, jednym z  mediatorów w tej sprawie jest dyrektor generalny 
Sony France (partnera Google TV) i jednocześnie prezes izby producentów odbiorników. 
Jego wielokrotne wizyty u szefów mediów audiowizualnych mają na celu znalezienie 
akceptowalnego dla wszystkich stron rozwiązania. 
 
Źródło: Le Figaro, La télévision connectée menace le PAF, 3.01.2011 r. 
http://recherche.lefigaro.fr/recherche/access/lefigaro_fr.php?archive=BszTm8dCk78atGCYonbyzs7LyoA%2Bj6kVlM2Bk3ujKW4
%2BSO2vaNHWGCsidAbmrDPsu2IGtjAq08M%3D 
Europejskie Obserwatorium Audiowizualne, IRIS 2011-1, Amélie Blocman, « Signature d’une charte encadrant la responsabilité 
éditoriale sur la télévision connectée » oraz « Fin de la publicité sur France Télévisions en 2016 » 
http://merlin.obs.coe.int/newsletter.php 
 

 
 

Zebrali i opracowali: 
Albert Woźniak 
Ewa Murawska-Najmiec 


