
  sierpień 2010 
 

 

 

1

 
Departament Polityki Europejskiej  
i Współpracy z Zagranicą                                                                    

 
 

Przegląd Międzynarodowy 
 

Przegląd Międzynarodowy jest ukazującym się co miesiąc biuletynem wydawanym w formie elektronicznej przez 
Departament Polityki Europejskiej i Współpracy z Zagranicą. Poświęcony jest działalności instytucji Unii 
Europejskiej oraz Rady Europy w dziedzinie mediów, stanowiskom lub inicjatywom podejmowanym przez 
europejskie organizacje branżowe, istotnym wydarzeniom gospodarczym, badaniom naukowym, czy wreszcie 
najważniejszym reformom i inicjatywom podejmowanym przez poszczególne państwa w tym obszarze. 
Ma charakter przede wszystkim informacyjny. Archiwum Przeglądu Międzynarodowego dostępne jest pod 
adresem: http://www.krrit.gov.pl/bip/Publikacje/PrzeglądMiędzynarodowy/tabid/117/Default.aspx 
 
 
 
 
Australia                                                                              AU  
 
Australijski regulator rynku mediów elektronicznych (ACMA) ustalił standardy techniczne 
związane z tzw. blokadą rodzicielską w urządzeniach umożliwiających odbiór telewizji 
cyfrowej. W blokadę rodzicielską zgodną z ustalonymi standardami wyposażone będą 
telewizory cyfrowe, dekodery set-top-box i PVR (Personal Video Recorder) sprzedawane w 
Australii od lutego 2011 roku. 
Określenie standardu technicznego blokady rodzicielskiej kończy proces konsultacji 
publicznych rozpoczętych przez ACMA na początku bieżącego roku, kiedy to przedstawiciele 
branży oraz szerokiej opinii publicznej zostali poproszeni o przedstawienie uwag w tej 
sprawie. 
 
Źródło: Media Network, ACMA determines parental lock standard for digital television receivers, 05.08.2010 
http://blogs.rnw.nl/medianetwork/acma-determines-parental-lock-standard-for-digital-television-receivers 
 
 
Belgia                                                                              BE  
 
Ø List protestacyjny nadawców w sprawie PVR 

 
Trzej flamandzcy nadawcy (VMMa, VRT oraz SBS Broadcasting) wystosowali list 
protestacyjny do dwóch operatorów (Telnet oraz Belgacom TV) zapewniających usługi 
nagrywania audycji na twardy dysk dekodera (PVR).  W liście tym zarzucają operatorom 
„niszczenie” modelu biznesowego oferowanych przez nadawców usług VoD typu catch-up 
TV (tj. udostępnianie w katalogu audycji już wyemitowanych). Jak podkreślono w liście, 
niskie koszty związane z usługami PVR znacznie obniżają gotowość klientów do płacenia za 
usługi typu catch–up TV. Nadawcy nie zaproponowali jednak żadnego rozwiązania, które 
mogłoby zmienić tę sytuację.  
 
Źródło: Broadband TV News, Flemish broadcasters protest against PVRs, 31.08.2010 
http://www.broadbandtvnews.com/2010/08/31/flemish-broadcasters-protest-against-pvrs/ 
 
 



  sierpień 2010 
 

 

 

2

Francja                                                                              FR  
 
Ø Priorytety nowego szefa telewizji publicznej 

  
Nowy prezes France Televisions, Remy Pflimlin w pierwszych dniach urzędowania określił 
najważniejsze priorytety swojej kadencji. Należą do nich, oprócz doraźnego celu w postaci 
uwolnienia z rąk Talibów dwóch reporterów, przywrócenie poszczególnym antenom odrębnej 
tożsamości programowej oraz ponowne jej zdefiniowanie, a także odmłodzenie widowni za 
pomocą nowej strategii cyfryzacji. Działania te mają na celu m.in. podkreślenie społecznego 
pożytku płynącego z istnienia telewizji publicznej. W praktyce oznacza to, że idea jednolitej 
spółki, w jaką docelowo ma przekształcić się France Televisions będzie teraz realizowana nie 
tyle w zakresie programowym, ale w sferze obsługi organizacyjno-technicznej spółki 
(finanse, informatyzacja, zakupy, HR, itp.), co zdaniem nowego prezesa, pozwoli na 
poczynienie znacznych oszczędności, które będzie można przeznaczyć na cele związane z 
działalnością programową. 
France Televisions zatrudnia 11 tys. pracowników, a jej szacunkowy budżet na 2010 r. 
wynosi 2,72 miliardów EUR, z czego 1,96 mld ma pochodzić z opłaty audiowizualnej, 0,45 
mld – z wpływów budżetowych, a 0,31 mld – z wpływów reklamowych. 
Pierwszą decyzją nowego prezesa France Televisions było powołanie zespołu najbliższych 
współpracowników. W zespole tym znalazło się 4 tzw. dyrektorów generalnych 
odpowiedzialnych za finanse, HR, strategię i cyfryzację spółki oraz koordynację programową 
poszczególnych anten, a także nowo powołani szefowie poszczególnych anten (stanowiska te 
zostały zlikwidowane w marcu br.). W przypadku negocjacji dotyczących nowego jednolitego 
układu zbiorowego, nowy prezes France Televisions zapewnił, iż wszystkie poprzednio 
ustalone i zaakceptowane przez partnerów społecznych sprawy będą jak najszybciej 
wdrożone, natomiast negocjacje spornych dotychczas kwestii zostaną wznowione po 
opracowaniu nowej strategii obejmującej spółkę jako całość.  
Informacje na ten temat ukazały się również w Przeglądach Międzynarodowych z 
października 2009 roku i lipca 2010 roku. 
 
Źródło: Le Figaro, 22, 23 i 29 sierpnia 2010 r. 
http://www.lefigaro.fr/medias/2010/08/29/04002-20100829ARTFIG00172-pflimlinfixe-ses-priorites-pour-france-televisions.php 
http://www.lefigaro.fr/medias/2010/08/23/04002-20100823ARTFIG00476-france-televisions-les-hommes-du-president.php 
http://www.lefigaro.fr/medias/2010/08/22/04002-20100822ARTFIG00194-remy-pflimlin-presente-la-nouvelle-equipe-dirigeante-de-
france-televisions.php 
 
 
Niemcy                                                                              DE  
 
Ø RTL i ProSiebenSat1 planują wspólną platformę VoD 

 
Konkurujący ze sobą dwaj najwięksi nadawcy komercyjni: RTL oraz ProSiebenSat1 pracują 
nad wspólną platformą internetową catch-up TV oferującą darmowy dostęp do emitowanych 
audycji . Nowa platforma ma być dostępna dla klientów w Austrii i Niemczech. Obie firmy 
planują stworzyć spółkę joint-venture, która miałaby zarządzać platformą. Platforma ma 
oferować audycje wyemitowane do siedmiu dni wstecz. Będzie dostępna funkcja streamingu 
zamiast ściągania (downloading) materiałów. Audycje będą udostępniane bez opłat. Platforma 
będzie mogła rozpocząć działalność po uzyskaniu zgody od Dyrekcji Generalnej ds. 
Konkurencji Komisji Europejskiej. Jak zapowiedzieli obaj nadawcy, platforma ma być 
otwarta również na programy nadawców publicznych tj. ARD i ZDF. 
 
Źródło: Broadband TV News, RTL and ProSiebenSat.1 plan common catch-up platform, 06.08.2010  
http://www.broadbandtvnews.com/2010/08/06/rtl-and-prosiebensat-1-working-on-catch-up-platform/ 
 
 



  sierpień 2010 
 

 

 

3

Rosja                                                                           RU 
 
Ø Możliwe wycofanie grupy RTL z rynku rosyjskiego 

 
Według doniesień prasowych grupa RTL może odsprzedać swoje udziały (30%) w stacji 
telewizyjnej Ren TV, które nabyła pięć lat temu. Mimo, iż wyjście grupy RTL z rynku 
rosyjskiego nie jest oczekiwane w tym roku, to może ono nastąpić wkrótce. Ta decyzja 
byłaby zgodna z ostatnio przyjętą strategią grupy, polegającą na wycofywaniu się z rynków, 
na których nie jest liderem bądź nie posiada pakietu kontrolnego w danej spółce. Strategię tę 
potwierdza ostatnia decyzja o sprzedaży udziałów w brytyjskim Channel Five. Obecnie Ren 
TV zajmuje w Rosji szóstą pozycję na rynku oglądalności.  
 
Źródło: Broadband TV News, RTL Group may exit Russia,  26.08.2010  
http://www.broadbandtvnews.com/2010/08/26/rtl-group-may-exit-russia/ 
 
Rumunia                                                                           RO 
 
Ø Przesunięcie daty wyłączenia nadawania analogowego o trzy lata 

 
Rumunia zdecydowała się anulować trwający przetarg na naziemną telewizję cyfrową, 
decydując się tym samym na przełożenie terminu wyłączenia nadawania analogowego (ASO) 
o trzy lata. Termin wyłączenia nadawania analogowego został przesunięty z 1 stycznia 2012 r. 
na 1 stycznia 2015 roku. Do tej daty dwa pierwsze multipleksy powinny osiągnąć poziom 
dotarcia do 95% populacji, zaś wszystkie sprzedawane odbiorniki telewizyjne w Rumunii 
winny być wyposażone w dekodery DVB-T MPEG-4. Proces przechodzenia na nadawanie 
cyfrowe powinien zacząć się w połowie 2014 roku, kiedy to dwa pierwsze multipleksy 
powinny osiągnąć poziom dotarcia do 60%.populacji i 50% pokrycia terytorium. W związku 
z anulowaniem konkursu regulator rynku ANCOM jest zobligowany do zwrotu opłat 
uiszczonych przez podmioty.  
 
Źródło: Broadband TV News, Romania cancels DTT tender,31.08.2010  
http://www.broadbandtvnews.com/2010/08/31/romania-cancels-dtt-tender/ 
 
 
Stany Zjednoczone                                                    USA 
 
Ø Viacom zapowiedział odwołanie się od wyroku w sporze z YouTube 

 
Właściciel MTV Networks oraz studia filmowego Paramount, firma Viacom zapowiedziała w 
nowojorskim sądzie federalnym odwołanie się od wyroku w sporze z YouTube. Viacom 
zarzuca serwisowi YouTube spowodowanie szkód w wysokości jednego miliarda dolarów w 
związku z umieszczaniem przez użytkowników bez odpowiedniego pozwolenia dziesiątek 
tysięcy klipów, do których prawa posiada Viacom. 
 
Źródło: Broadband TV News, Viacom signals start of YouTube appeal, 12.08.2010 
http://www.broadbandtvnews.com/2010/08/12/viacom-signals-start-of-youtube-appeal/ 
 
 
Szwecja                                                                                                        SE  
 
Ø Time Warner inwestuje w Skandynawii 

 
Turner Broadcasting Europe, którego właścicielem jest amerykański koncern medialny Time 
Warner, przejął skandynawską grupę medialną Millennium Media Group (MMG). W związku 
z transakcją zostanie utworzony nowy holding, który będzie połączeniem oferty programowej 



  sierpień 2010 
 

 

 

4

Turner Nornic i MMG. W ofercie nowego holdingu oprócz dotychczasowych kanałów MMG 
jak: Star!, Showtime, Silver, Silver HD i TV7) dostępne będą międzynarodowe kanały 
należące do koncernu Time Warner (CNN International, Cartoon Network, Turner Classic 
Movies i Boomerang). Firma będzie działać w Skandynawii, w krajach nadbałtyckich, 
Beneluksie i Afryce. Większość pracowników nowej grupy będzie zatrudniona w 
Sztokholmie, a pozostali w Kopenhadze i Londynie. Transakcja wymaga jeszcze zgody 
szwedzkich i norweskich regulatorów rynku. 
 
Źródło: Broadband TV, Turner acquires Scandi channel group, 17.08.2010 
http://www.broadbandtvnews.com/2010/08/17/turner-acquires-scandi-channel-group/ 
 
Ø Utworzenie nowego regulatora 

 
W związku z wejściem w życie w sierpniu br. ustawy o radiofonii i telewizji w Szwecji został 
utworzony nowy regulator rynku mediów elektronicznych Myndigheten för radio och TV 
(Swedish Broadcasting Authority). Nowy organ powstał z połączenia dwóch instytucji 
zajmujących się dotychczasowo regulacją mediów: Radio- och TV-verket  (Radio and TV 
Authority) oraz Granskningsnämnden för radio och TV (Swedish Broadcasting Commission). 
Wspomniana fuzja ma na celu ustanowienie prostszych i bardziej efektywnych regulacji 
związanych ze sprawami zarówno technicznymi jak i programowymi dotyczącymi radiofonii 
i telewizji. Do głównych kompetencji nowoutworzonego urzędu będzie należało 
koncesjonowanie i rejestrowanie operatorów audiowizualnych usług medialnych oraz 
nadzorowanie działalności nadawców radiowych i telewizyjnych, a także usług na żądanie i 
telegazety pod kątem zgodności z prawem.  
Ponadto ww. ustawa o radiofonii i telewizji implementowała do szwedzkiego ustawodawstwa 
przepisy Dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych. 
 
Źródło: EPRA, news, 17.08.2010 
http://www.epra.org/comasystem/view/presse/view_presse.pl?datensatz=pre2JTIe803Y3vpb7EFxlHRHzaFuVaKy1vu28QvqaN9pHn
7GQ9NrA1282032163 
 
 
Węgry                                                                             HU 
 
Ø Zmiany w węgierskim prawie medialnym 

 
Nowy parlament węgierski postanowił zmienić prawo w zakresie mediów. Pierwszym 
krokiem była lipcowa poprawka do Konstytucji, która definiuje rolę mediów publicznych, 
określa ich organy kierownicze i instytucje sprawujące kontrolę nad ich funkcjonowaniem.  
Drugim elementem reformy była opublikowana 10 sierpnia b.r. ustawa, która tworzy nowy 
zintegrowany organ regulacyjny, przekształcając dotychczasowe instytucje i organy 
sprawujące kontrolę nad działaniem nadawców publicznych i publicznej agencji 
informacyjnej.  
Nowoutworzona instytucja - Krajowy Organ ds. Mediów i Komunikacji (NMHH) jest 
sukcesorem dawnego regulatora ds. telekomunikacyjnych – NHH. Rolę dawnej Rady NHH 
przejmie przewodniczący nowej instytucji, mianowany przez premiera na 9-letnią, 
odnawialną kadencję. Funkcja ta odgrywa znaczącą rolę w nowym systemie, ponieważ 
przewodniczący mianuje m. in. dyrektora generalnego biura NMHH, jego zastępców oraz 
dyrektora generalnego Funduszu Wspierania i Zarządzania Własnością Mediów (MTVA). 
Przewodniczący NMHH przewodniczy również obradom Rady Mediów, która ma  regulować 
rynek mediów. Ma to być oddzielna, autonomiczna instytucja połączona z NMHH. Jej 
członkowie mają być wybierani przez parlament (również na 9-letnią odnawialną kadencję). 
Dla celów przygotowywania i egzekwowania swych decyzji Rada Mediów ma korzystać z 
Biura NMHH. Rada Mediów jest następcą dawnej Komisji ds. Radia i Telewizji – ORTT.  



  sierpień 2010 
 

 

 

5

W nowym systemie MTVA przejmie rolę Funduszu Audiowizualnego, który zarządzał 
środkami państwowymi przeznaczonymi na finansowanie działania mediów publicznych, 
wspieranie produkcji i rozwoju technicznego. Nowa ustawa zmienia również system 
zarządzania mediami publicznymi. Poprzednio funkcjonujące odrębne zarządy mają zostać 
scalone w jeden organ, a trzech nadawców publicznych – MTV, Duna TV, MR (radio) oraz 
agencja informacyjna MTI mają podlegać nowo utworzonym ww. instytucjom. 
Wejście w życie ustawy medialnej spowoduje zmiany na wszystkich kierowniczych 
stanowiskach zarówno organów regulacyjnych jak i nadawców publicznych.  
Trzeci element przeprowadzanej reformy oczekuje jeszcze na akceptację przez parlament. 
Ustawa, zwana roboczo „Konstytucją Mediów” – ma regulować kwestie związane z prawem 
do informacji, prawem prasowym, prawem do odpowiedzi itp. zagadnień dotyczących treści. 
Oczekuje się, że parlament przyjmie tę ustawę jesienią br. 
 
 

Zebrali i opracowali: 
Albert Woźniak 
Paweł Stępka 
Maria Borkowska 
Ewa Murawska-Najmiec 


