
  lipiec 2010 
 

 

 

1

 
Departament Polityki Europejskiej  
i Współpracy z Zagranicą                                                                    

 
 
 

Przegląd Międzynarodowy 
 

Przegląd Międzynarodowy jest ukazującym się co miesiąc biuletynem wydawanym w formie elektronicznej przez 
Departament Polityki Europejskiej i Współpracy z Zagranicą. Poświęcony jest działalności instytucji Unii 
Europejskiej oraz Rady Europy w dziedzinie mediów, stanowiskom lub inicjatywom podejmowanym przez 
europejskie organizacje branżowe, istotnym wydarzeniom gospodarczym, badaniom naukowym, czy wreszcie 
najważniejszym reformom i inicjatywom podejmowanym przez poszczególne państwa w tym obszarze. 
Ma charakter przede wszystkim informacyjny. Archiwum Przeglądu Międzynarodowego dostępne jest pod 
adresem: http://www.krrit.gov.pl/bip/Publikacje/PrzeglądMiędzynarodowy/tabid/117/Default.aspx 

 
 

Unia Europejska                UE  
 
 Zgoda Komisji Europejskiej na przejęcie NBC Universal przez Comcast 

 
Komisja Europejska zgodziła się na przejęcie NBC Universal przez Comcast zaznaczając, że 
łączny udział tych podmiotów w rynku europejskim będzie stosunkowo niewielki. Zgodnie ze 
wstępną umową obie firmy mają zawiązać joint-venture, w którym 51% udziałów ma 
posiadać Comcast, a pozostałe 49% ma należeć do General Electric, które jest właścicielem 
NBC Universal. Nowopowstałą spółką ma kierować Comcast. Transakcja wciąż nie może 
dojść jednak do skutku ze względu na brak ostatecznej decyzji amerykańskiego regulatora 
rynku mediów i telekomunikacji FCC, który zwrócił się do zainteresowanych podmiotów z 
prośbą o dodatkowe informacje.  
 
Źródło:  Broadband TV News, EC approves NBC/Comcast deal, 14.07.2010 
http://www.broadbandtvnews.com/2010/07/14/ec-approves-nbccomcast-deal/ 
 
 Komisja Europejska zgodziła się na udział Sky Italia w konkursie na naziemne 

częstotliwości cyfrowe 
 
Zgoda Komisji Europejskiej na udział Sky Italia w konkursie na cyfrowe częstotliwości 
naziemne została oprotestowana przez największych konkurentów tej platformy, tj. przez 
koncern Mediaset oraz nadawcę publicznego RAI. Przedstawiciele Mediaset zapowiedzieli 
możliwość odwołania się od decyzji. W swojej decyzji Komisja zastrzegła jednak, że Sky 
Italia korzystając z naziemnych częstotliwości będzie oferować programy ogólnodostępne aż 
do 2015 roku, kiedy to będzie mogła wejść na rynek telewizji płatnej. 
 
Źródło:  Broadband TV News, EU clears Sky Italia bid for Italian TV frequency, 21.07.2010 
http://blogs.rnw.nl/medianetwork/eu-clears-sky-italia-bid-for-italian-tv-frequency 
 
 
 
 
 
 



  lipiec 2010 
 

 

 

2

 Komisja Europejska zatwierdziła nowy system finansowania hiszpańskiego 
nadawcy publicznego (RTVE)  

 
W odpowiedzi na postępowanie wszczęte w grudniu 2009 r. (patrz. Przegląd 
Międzynarodowy nr 12/2009) odnośnie unijnych zasad w zakresie pomocy publicznej, 
Komisja Europejska zatwierdziła nowy system finansowania  nadawcy publicznego RTVE. Z 
jednej strony, Komisja wyraziła wątpliwości co do zgodności nowych zasad podatkowych 
finansujących ten system z zasadami Unii Europejskiej w zakresie sieci i usług komunikacji 
elektronicznej (kwestia ta jest przedmiotem odrębnego postępowania). Z drugiej strony, 
Komisja wyraźnie stwierdziła, iż sposób wyliczania pomocy udzielanej RTVE nie ma 
związku z ewentualną legalnością (lub nie) nowego systemu podatkowego zasilającego ten 
system oraz, że sposób ten jest zgodny z zasadami unijnymi w zakresie pomocy publicznej, 
gdyż wyklucza wszelką nadmierną rekompensatę dla RTVE jako dostawcy usług publicznej 
radiofonii i telewizji. Oznacza to, że wysokość pomocy dla RTVE została ustalona w 
zależności od kosztów operacyjnych netto, a nie w zależności od zysków generowanych przez 
nałożenie nowych podatków. Ponadto, Hiszpania potrafiła udowodnić zastosowanie środków 
mających na celu wykluczenie nadmiernej rekompensaty (zewnętrzny audyt ksiąg 
rachunkowych). 
 
Nowa ustawa hiszpańska (ustawa 8/2009) z 1 września 2009 r. znosi w programach RTVE 
wszelką reklamę, telesprzedaż, merchandising oraz usługi pay-per-view. W celu 
zrekompensowania strat ponoszonych z tego tytułu przez nadawcę publicznego, poza jego 
aktualnym finansowaniem publicznym, zaprojektowano następujące nowe instrumenty 
podatkowe: 
 3% podatek dochodowy od nadawców komercyjnych nadających programy bezpłatne 

oraz 1,5% podatek od nadawców telewizji płatnej; 
 0,9% podatek dochodowy od operatorów komunikacji elektronicznej; 
 przeznaczenie na ten cel 80% istniejącego już podatku od wykorzystywanego widma 

radiowego (do maksymalnej kwoty 330 milionów EUR). 
 
 
Źródło: European Commission, Press Releases, State aid: Commission approves new tax-based funding 
system for Spanish public broadcaster RTVE, IP/10/978, 20.07.2010 
http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/10/978&format=HTML&aged=0&language
=EN&guiLanguage=en 
Media Network Weblog, EC approves new tax-based funding system for RTVE, 20.07.2010 
http://blogs.rnw.nl/medianetwork/ec-approves-new-tax-based-funding-system-for-rtve 
 
 
 Komisja Europejska zatwierdziła system długoterminowego finansowania 

francuskiej telewizji publicznej France Televisions 
 
Komisja Europejska zatwierdziła roczny mechanizm finansowania telewizji publicznej France 
Televisions jako zgodny z zasadami Unii Europejskiej w zakresie pomocy publicznej, 
szczególnie jeśli chodzi o definicję i kontrolę misji publicznej oraz o unikanie nadmiernej 
rekompensaty kosztów misji publicznej.  
 
Zatwierdzony przez Komisję mechanizm przewiduje przyznanie France Televisions części 
wpływów z publicznej opłaty audiowizualnej (poprzednio abonament telewizyjny, 
zatwierdzony przez Komisję Europejską w 2005 r.) oraz subwencji z budżetu państwa. 
Subwencja ta wynika z ustawy o nowej służbie publicznej telewizji, która przewiduje 
zmniejszanie, a z końcem roku 2011 likwidację reklamy w telewizji publicznej (przed 
reformą, wpływy  z reklamy stanowiły od 25 do 30% rocznych zysków France Televisions). 
 



  lipiec 2010 
 

 

 

3

Poprzednio, już we wrześniu 2009 r. Komisja Europejska zatwierdziła wypłatę na rzecz 
France Televisions 450 mln EUR za rok 2009 r. (patrz. Przegląd Międzynarodowy nr 9/2009) 
co, według francuskiej prasy, stało się przedmiotem skargi nadawców prywatnych TF 1, M6 
oraz Canal+ do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Tym samym, Komisja Europejska 
stwierdziła, iż pomoc ta nie zakłóca konkurencji wobec nadawców prywatnych i nie nosi 
znamion nadmiernej rekompensaty w odniesieniu do kosztów misji publicznej, która jest w 
jasny sposób zdefiniowana. 
 
Obecny system pomocy publicznej dla France Televisions ma wynieść łącznie 1,5 miliarda 
EUR do 2012 roku. Opiera się on na stopniowym zmniejszaniu oraz docelowym zniesieniu 
reklamy w programach tego nadawcy.  
 
Francuska prasa podkreśla, że Paryż umiał przekonać Brukselę, iż ustanowiony w związku z 
tym audiowizualny podatek od operatorów telekomunikacyjnych i nadawców prywatnych nie 
będzie zasilać tej pomocy. Jednocześnie należy zauważyć, że o ile Bruksela pozytywnie 
odniosła się do legalności samej pomocy publicznej, o tyle w styczniu br. wszczęła ona 
procedurę w celu zbadania, czy podatek audiowizualny pobierany od operatorów 
telekomunikacyjnych jest zgodny z prawem dotyczącym tego sektora.  
 
 
Źródło: European Commission, Press Releases,  State aid: Commission approves long-term funding 
mechanism for France Télévisions, IP/10/979  20.07.2010. 
http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/10/979&format=HTML&aged=0&language
=EN&guiLanguage=en 
Media Network Weblog, EC approves long-term funding mechanism for France Télévisions, 20.07.2010 
http://blogs.rnw.nl/medianetwork/ec-approves-long-term-funding-mechanism-for-france-televisions 
Le Figaro, Bruxelles autorise les aides d'Etat à France Télévisions, 21.07.2010 
http://www.lefigaro.fr/medias/2010/07/20/04002-20100720ARTFIG00638-bruxelles-autorise-les-aides-d-
etat-a-france-televisions.php 
 

Francja                ____FR  

 
 Zatwierdzenie przez CSA prezydenckiego kandydata na prezesa telewizji 

publicznej 
 
Na podstawie tzw.ustawy organicznej z marca 2009 r., na początku lipca br. Prezydent Francji 
po raz pierwszy wskazał kandydata na nowego prezesa France Televisions. Jest nim 56-letni 
Remy Pflimlin, ostatnio szef firmy Presstalis (dystrybucja prasy), a w latach 1999-2005 
dyrektor generalny France 3 (główny kanał France Televisions). Zgodnie z ww. ustawą oraz z 
orzecznictwem Trybunału Konstytucyjnego, kandydatura ta wymaga wspólnej decyzji  ze 
strony CSA (organ regulacyjny ds. audiowizualnych). W związku z powyższym, organ ten 
zorganizował i transmitował na żywo na swojej stronie internetowej (transmisja miała też 
miejsce na stronie France Televisions) publiczne przesłuchanie ww. kandydata, a następnie 
zatwierdził tę kandydaturę większością głosów (6 członków za, 3-wstrzymujących się). Jeżeli 
obie parlamentarne komisje kultury nie zgłoszą weta, Remy Pfimlin obejmie stanowisko 
prezesa France Televisions  23 sierpnia br. 
 
Źródło: CSA: Komunikat prasowy, 12.07.2010 
http://www.csa.fr/actualite/communiques/communiques_detail.php?id=131696 
wideo z przesłuchania kandydata na prezesa France Televisions, 8.07.2010 
http://www.csa.fr/actualite/dossiers/dossiers_detail.php?id=131668 
Media Network Weblog, French regulator approves new head of public TV, 12.07.2010 
http://blogs.rnw.nl/medianetwork/french-regulator-approves-new-head-of-public-tv 
 
 



  lipiec 2010 
 

 

 

4

 Dostawcy wideo na żądanie będą współfinansować zakup filmów europejskich 
 
W związku z wejściem w życie nowej dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych, 
francuskie Ministerstwo Kultury przygotowuje dekret dotyczący nowych zobowiązań dla 
dostawców usług wideo na żądanie (VoD). Jedną ze spornych kwestii jest ustalenie poziomu 
zaangażowania finansowego tego typu dostawców w finansowanie twórczości filmowej. Do 
tej pory obowiązek ten spoczywał wyłącznie na nadawcach;  dostawcy VoD uważali bowiem, 
że nie można ich dodatkowo obciążać do czasu uzyskania przez nich finansowej stabilności. 
Ponieważ warunek ten został spełniony (w 2009 r. 64% Francuzów korzystało z VoD, w 2010 
r.  szacowane obroty VoD mają wynieść 150 mln EUR), dostawcy VoD zgodzili się na udział 
w finansowaniu utworów europejskich od momentu, gdy obroty dostawcy przekroczą 10 
milionów EUR. Zgodnie z prasowymi doniesieniami, osiągnięto już porozumienie dotyczące 
usług Pay per Download („a la carte”), które przewiduje przeznaczenie 15% obrotów z usług 
VoD na zakup utworów europejskich, natomiast nie znaleziono jeszcze kompromisowego 
rozwiązania dotyczącego dostawców usług subskrypcyjnych (Subscription VoD).  
 
Obserwatorzy podkreślają, że wysoki poziom obciążeń może spowodować migrację tego typu 
dostawców do innych krajów europejskich, cieszących się łagodniejszymi przepisami w tym 
zakresie oraz lżejszymi rygorami podatkowymi (przykład Google oraz iTunes). Zwracają 
ponadto uwagę na brak środków technicznych, którymi powinien dysponować organ  
regulacyjny w celu prowadzenia skutecznej kontroli w tym zakresie. 
 
Źródło:  Le Figaro, 09.07.2010 r. 
http://www.lefigaro.fr/medias/2010/07/09/04002-20100709ARTFIG00652-la-video-a-la-demande-
financera-le-cinema.php 
 
 
 Urząd ds. Ochrony Konkurencji zamierza uregulować rynek płatnej telewizji 

 
Prezes Urzędu ds. Ochrony Konkurencji nalega na ustawowe uregulowanie rynku telewizji 
płatnej w celu przeciwdziałania dominującej pozycji Canal+. W praktyce polegałoby to na 
hurtowym udostępnieniu przez Canal+ innym operatorom (takim jak Free) dostępu do 
niektórych swoich kanałów premium, dzięki czemu ci ostatni mogliby umieszczać je w 
swoich pakietach w wybranej przez siebie cenie detalicznej. Pomysł ten, jak dotychczas, był 
odrzucany przez francuski rząd, który w 2006 r., podczas przejęcia TPS przez Canal+,  
nakazał temu ostatniemu udostępnić konkurentom niektóre kanały premium (TPS Star, 
Sport+, CineCinema). Rozwiązanie to przestanie jednak obowiązywać w 2013 r. a sektor nie 
podlega żadnej regulacji ex-ante. Stąd bierze się obecna inicjatywa regulacyjna Urzędu ds. 
Ochrony Konkurencji, której perspektywa czasowa sięga właśnie roku 2013.   
 
Prezes Urzędu przyznaje się w tym zakresie do inspiracji przykładem brytyjskim, gdzie 
Ofcom, zintegrowany regulator rynku telekomunikacji mediów elektronicznych, zmusił Sky 
(brytyjski odpowiednik Canal+) do udostępnienia na rynku hurtowym niektórych kanałów 
premium w celu zapobieżenia wyłączności w ich eksploatacji.  
 
Źródło: ARCEP (Urząd ds. Regulacji Komunikacji Elektronicznej i Poczty), 7.07.2010  
http://www.arcep.fr/index.php?id=10509 
Challenges.fr, Vers une loi regulant le marche de la television payante? 6.07.2010.  
http://www.challenges.fr/actualites/medias/20100706.CHA5794/vers_une_loi_regulant_le_marche_de_la_t
elevision_payant.html 
Broadband Tv News, Canal+ facing tighter regulation, 8.07.2010  
http://www.broadbandtvnews.com/2010/07/08/canal-facing-tighter-regulation/ 
 
 
 



  lipiec 2010 
 

 

 

5

Wielka Brytania                             UK 
 
 Wycofanie się RTL Group z Channel 5 

 
Grupa RTL ogłosiła sprzedaż brytyjskiego nadawcy Channel 5 firmie Nothern&Stell, której 
właścicielem jest wydawca Richard Desmond. Szacuje się, że za stuprocentowy udział w 
Channel 5 Nothern&Stell zapłaciło 125 milionów EUR. Zgodnie z oświadczeniem 
przedstawicieli RTL Group realizacja tej transakcji była możliwa dzięki ożywieniu na 
brytyjskim rynku reklamy oraz poprawie kondycji Channel 5.  
 
 
Źródło:  Broadband TV News, RTL Group says farewell to Five, 23.07.2010 
http://www.broadbandtvnews.com/2010/07/23/rtl-group-says-farewell-to-five/ 
 
 
 Ofcom opublikował roczny raport na temat mediów publicznych 

 
Celem wydawanego co roku przez Ofcom raportu na temat brytyjskich mediów publicznych 
(Public Service Broadcasting Annual Report 2010) jest ocena oferty programowej tych 
nadawców pod kątem spełniania obowiązku realizacji misji publicznej. Przedmiotem analizy 
jest oferta następujących nadawców: BBC, ITV1, Channel 4, Five oraz S4C. Raport 
podsumowujący działalność programową wspomnianych podmiotów w roku 2009 wskazał 
następujące tendencje: 
 
 Zanotowano spadek wydatków na nową produkcję brytyjską w stosunku do 2008 

roku. Od 2005 roku spadek ten wynosi 16%, 
 Odnotowano znaczny spadek produkcji programów o tematyce regionalnej, 
 Od 2006 roku wzrosła liczba osób pozytywnie oceniających ofertę programową 

nadawców publicznych (z 58 do 63%), 
 Odnotowano znaczny wzrost korzystania z oferty programowej na żądanie. 

 
Źródło:  Ofcom, Spending on new TV programmes continues to fall, 14.07.2010 
http://media.ofcom.org.uk/2010/07/14/spending-on-new-tv-programmes-continues-to-fall/ 
Ofcom, Public Service Broadcasting Annual Report 2010 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/reviews-investigations/psb-
review/psb2010/psbreport.pdf 
 
 

Holandia                                                                 NL 
 
 Fuzja nadawców publicznych 

 
Ze względu na planowane przez rząd ograniczenia w finansowaniu mediów publicznych 
trzech nadawców (tj. NPS, Teleac oraz RVU) zapowiedziano chęć połączenia się ich w jedną 
organizację.  Fuzja ta ma wejść w życie 1 września br.  Nazwą nowej organizacji ma być 
skrót od pierwszych liter dotychczasowych nadawców tj. NTR. Nowy podmiot ma zatrudniać 
około trzystu pracowników i koncentrować swoją działalność na treściach informacyjnych, 
rozrywkowych oraz kulturalnych.  
 
Źródło:  Broadband TV News, Three Dutch public broadcasters announce merger, 01.07.2010 
http://blogs.rnw.nl/medianetwork/three-dutch-public-broadcasters-announce-merger 
 
 
 
 
 



  lipiec 2010 
 

 

 

6

 

Rumunia                                                               RO 
 
 
 Spór o koncesję dla operatora trzeciego multipleksu naziemnej telewizji cyfrowej 

(DTT) 
 
Ministerstwo Komunikacji i Informatyzacji zaproponowało, aby bez przetargu przyznano 
koncesję operatorowi trzeciego multipleksu DTT. Zgodnie z doniesieniami prasowymi, 
Ministerstwo przygotowało projekt dokumentu, na mocy którego koncesję operatora trzeciego 
multipleksu miałaby otrzymać firma SNR w zamian za opłatę koncesyjną w wysokości 
miliona EUR. Firma SNR do tej pory odpowiadała za transmisję sygnału dwóch 
ogólnokrajowych programów telewizji publicznej tj. TVR1 i TVR2. Decyzji Ministerstwa 
sprzeciwił się regulator rynku CNA. 
 
Źródło:  Broadband TV News, Surprise move in Romanian DTT licensing, 28.07.2010 
http://www.broadbandtvnews.com/2010/07/28/surprise-move-in-romanian-dtt-licensing/ 
 
 

Zebrali i opracowali: 
Ewa Murawska-Najmiec 
Paweł Stępka 
 


