
  luty 2010 
 

 

 

1

 
Departament Polityki Europejskiej  
i Współpracy z Zagranicą                                                                    

 
 

Przegląd Międzynarodowy 
 

Przegląd Międzynarodowy jest ukazującym się co miesiąc biuletynem wydawanym w formie elektronicznej przez 
Departament Polityki Europejskiej i Współpracy z Zagranicą. Poświęcony jest działalności instytucji Unii 
Europejskiej oraz Rady Europy w dziedzinie mediów, stanowiskom lub inicjatywom podejmowanym przez 
europejskie organizacje branżowe, istotnym wydarzeniom gospodarczym, badaniom naukowym, czy wreszcie 
najważniejszym reformom i inicjatywom podejmowanym przez poszczególne państwa w tym obszarze. 
Ma charakter przede wszystkim informacyjny. Archiwum Przeglądu Międzynarodowego dostępne jest pod 
adresem: http://www.krrit.gov.pl/bip/Publikacje/PrzeglądMiędzynarodowy/tabid/117/Default.aspx 
 
 
Unia Europejska                UE  
 

 Zgoda Komisji na zwiększenie irlandzkiego funduszu wspierającego produkcję 
 
Komisja Europejska zaakceptowała propozycję podniesienia wartości irlandzkiego funduszu 
wspierającego produkcję telewizyjną i radiową, który jest zasilany ze środków 
abonamentowych. Fundusz powstał aby wspierać produkcję i transmisję wysokiej jakości 
programów odwołujących się do irlandzkiej kultury, dziedzictwa i doświadczeń a także 
programów podejmujących takie problemy jak środowisko naturalne czy inne kwestie o 
znaczeniu światowym. Dotychczas na funkcjonowanie funduszu przekazywano 5% wartości 
środków abonamentowych. Komisja zaakceptowała postulat zwiększenia tej wartości do 7%.  
Komisja uznała, że proponowana zmiana pozostaje w zgodzie ze wspólnotowymi zasadami 
pomocy publicznej i prawa konkurencji. Irlandzki regulator rynku mediów elektronicznych 
(BAI) otrzymał oficjalną zgodę od Komisji, co pozwoli rozpocząć procedurę zbierania 
aplikacji. Szacuje się, że fundusz będzie dysponować rocznym budżetem w wysokości 11 
milionów EUR.  
 
Źródło: Media Network, EU approves increase in Irish broadcasting fund, 03.02.2010  
http://blogs.rnw.nl/medianetwork/eu-approves-increase-in-irish-broadcasting-fund 
 

 Wezwanie Komisji do zmiany przepisów koncesyjnych na Litwie 
 
Komisja Europejska ostrzegła litewskiego regulatora telekomunikacyjnego (RRT), że 
zobowiązując nadawców naziemnych do korzystania z usług określonych operatorów w celu 
transmitowania programów, stwarza barierę dla konkurencji i przeszkadza w wejściu na rynek 
nowych naziemnych operatorów telekomunikacyjnych. Komisja uważa, że regulatorzy nie 
powinni już interweniować na rynkach nadawczych. W tej sprawie wypowiedziała się 
zarówno Viviane Reding, komisarz ds. telekomunikacyjnych jak i komisarz ds. konkurencji, 
Neelie Kroes. Tym niemniej RRT zamierza w dalszym ciągu regulować litewski rynek 
naziemnego nadawania w związku z wyjątkową pozycją na rynku, jaka została 
zagwarantowana operatorom Lietuvos radijo ir televizijos centras oraz TEO. 
 
Źródło: European Commission, Press Releases, Telecoms: European Commission urges Lithuanian telecoms regulator to take action 
on the broadcasting licensing regime, IP/10/128 
http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/10/128&format=HTML&aged=0&language=EN&guiLanguage=pl 



  luty 2010 
 

 

 

2

Belgia                                                                              BE  
 

 Zakończenie nadawania telewizji analogowej 
 
1 marca br. zostały wyłączone ostatnie telewizyjne nadajniki analogowe nadawcy 
publicznego w walońskiej części Belgii.  Jest to ostatni etap belgijskiego procesu cyfryzacji 
naziemnej telewizji, jako że we flamandzkiej części kraju proces ten przeprowadzono w 
listopadzie 2008 roku. Publiczny nadawca RTBF uruchomił już cyfrowy multipleks, 
oferujący kanały: La Une, La Deux, La Trois, Euronews i niemieckojęzyczny BRF 
Blickpunkt. Wkrótce oferta ma zostać wzbogacona o Arte i TV5 Monde. 
 
Źródło: Broadband TV, Belgium completes analogue switchover, 8.02.2010 
http://www.broadbandtvnews.com/2010/02/08/belgium-completes-analogue-switchover/ 
 
 
Francja                                                                              FR  
 

 Pierwszy region we Francji bez dostępu do telewizji analogowej  
 
Od 2 lutego 2010 r. Alzacja jako pierwszy region we Francji ma dostęp wyłącznie do telewizji 
cyfrowej. Następnym regionem, w którym nastąpi wyłączenie telewizji analogowej i przejście na
nadawanie wyłącznie drogą cyfrową jest Dolna Normandia (9 marca br.).  
W związku z tym procesem, CSA (francuski organ regulacyjny ds. audiowizualnych) uruchomił 
na swojej stronie internetowej specjalną aplikację pozwalającą sprawdzić, czy dany region jest 
objęty naziemną telewizją cyfrową. Ponadto został uruchomiony specjalny portal 
http://www.tousaunumerique.fr, (www.wszyscydocyfry.fr), który odpowiada na 3 zasadnicze 
pytania przeciętnego obywatela:  

• o co w tym wszystkim chodzi? 
• co mam zrobić? 
• co i kiedy? 

Ponadto, portal ten w przystępny sposób podaje najświeższe wiadomości w zakresie
przechodzenia na cyfrę, wymienia metody wsparcia dla ludności i sposoby jej uzyskania, a także
zawiera najczęściej zadawane pytania wraz z odpowiedziami i podaje numer infolinii, gdzie
można otrzymać dodatkowe informacje. Zawiera on również kanał zwrotny do komunikacji z
odbiorcami, a także zakładkę przeznaczoną dla profesjonalistów. Dla wszystkich
zainteresowanych przedstawia również narodowy plan przejścia na nadawanie cyfrowe oraz
harmonogram działań.  
Portal CSA informuje również o kampanii informacyjnej, którą uruchamia się w poszczególnych 
regionach kraju w momencie ustalenia daty, kiedy nastąpi przejście na nadawanie cyfrowe. Do
kampanii informacyjnej należą następując elementy:  

• kampania w mediach regionalnych i lokalnych; 
• na 3 miesiące przed datą wyłączenia analogu, na ekranach telewizorów pojawiają się 

odpowiednie  napisy informacyjne; 
• do skrzynek pocztowych dostarczane są ulotki i broszury informacyjne; 
• w miejscach, w których zwyczajowo gromadzi się dużo osób otwierane są punkty

informacyjne; 
• po okolicznych miasteczkach i wsiach  krążą specjalnie oznakowane busy informacyjne,

prezentujące praktyczne aspekty przejścia na cyfrę. 
 
Źródło: www.csa.fr , www.tousaunumerique.fr 
 
 



  luty 2010 
 

 

 

3

 Decyzje Rady Stanu w sprawie telewizji publicznej 
 
W dn. 11 lutego br. francuska Rada Stanu1 wydała orzeczenie uchylające dwa następujące 
dokumenty: 

• pisemne polecenie Ministra Kultury i Komunikacji dotyczące wycofania z telewizji 
publicznej reklam w godzinach 20.00 – 6.00 począwszy od 5 stycznia 2009 r.  

• uchwałę Rady Administracyjnej Grupy France Televisions przyjmującą polecenie
Ministra Kultury i Komunikacji w powyższej sprawie oraz zlecającą jego wykonanie 
prezesowi Grupy. 

Powodem unieważnienia obu dokumentów przez Radę Stanu, o co wnosili senatorowie, było 
stwierdzenie, iż ani Minister Kultury, ani Rada Administracyjna nadawcy publicznego nie mieli
prawa decydować o wstrzymaniu nadawania reklam w telewizji publicznej bez podstawy prawnej
w postaci ustawy, będącej wówczas jeszcze w trakcie prac senackich (pismo Ministra nosiło
grudniową datę 2008 r., podczas gdy ustawę uchwalono dopiero 5 marca 2009 r.). 
Powyższe orzeczenie Rady Stanu nie niesie za sobą żadnych konsekwencji praktycznych,
niemniej jednak odbierane jest jako akt o dużym znaczeniu symbolicznym i prewencyjnym
(„lekcja” prawa instytucjonalnego dla władzy wykonawczej oraz dla kierownictwa nadawcy
publicznego, które teraz pracuje nad prywatyzacją biura reklamy) oraz porządkującym relacje na
linii władza ustawodawcza – władza wykonawcza (ochrona praw parlamentarzystów przed
ingerencją rządu). 
 
Źródło: Decision du Conseil d’Etat nr 324233 z dn. 11.02.2010 r.,  
http://www.conseil-etat.fr/cde/fr/base-de-jurisprudence/ 
http://www.lefigaro.fr/medias/2010/02/11/04002-20100211ARTFIG00613-france-tv-la-decision-d-arret-de-la-publicite-annulee-.php 
 
 
Niemcy                                                                              DE  
 

 Wstrzymanie zakazu nadawania dla Roj TV 
 
Kurdyjska satelitarna stacja telewizyjna Roj TV wygrała przed sądem w Lipsku sprawę
przeciwko rządowi niemieckiemu. Przedmiotem sporu był zakaz nadawania na terenie Niemiec
wydany przez władze w 2008 roku. Sąd w Lipsku przekazał sprawę do Europejskiego Trybunału
Sprawiedliwości wnioskując o orzeczenie w tej sprawie i jednocześnie uznając, że do czasu jej 
rozstrzygnięcia telewizja może nadawać. Według niemieckich władz, Roj TV jest instrumentem 
Partii Pracujących Kurdystanu (PKK), która zgodnie z przepisami niemieckimi i tureckimi jest
organizacją terrorystyczną. Kurdyjska telewizja ma siedzibę w Danii, ale jej główną widownię 
stanowią imigranci w Niemczech. 
 
Źródło: Media Network, Kurdish Roj TV wins right to broadcast in Germany, 25.02.2010 
http://blogs.rnw.nl/medianetwork/kurdish-roj-tv-wins-right-to-broadcast-in-germany 
 
 
Ukraina                                                                             UA 
 

 Inwestycje MTG na Ukrainie 
 
Szwedzka grupa medialna Modern Times Group (MTG) nabyła kolejnych 35%  udziałów w 
ukraińskiej platformie cyfrowej Viasat. Po sfinalizowaniu transakcji w drugim kwartale
bieżącego roku MTG będzie kontrolować 85% udziałów w Viasat. Sprzedawcą jest grupa Strong 
Media, która w 2008 roku wspólnie z MTG uruchomiła platformę na Ukrainie. Kwota transakcji 
nie została ujawniona.  
                                                 
1 Rada Stanu to najwyższa władza sądownicza prawa administracyjnego we Francji oraz organ doradczy rządu 
(opiniuje projekty ustaw) 



  luty 2010 
 

 

 

4

W ofercie programowej platformy cyfrowej są ukraińskie, rosyjskie i międzynarodowe stacje
telewizyjne oraz własne kanały telewizyjne takie jak: TV1000 East, TV1000 Russian Kino, 
TV1000 Action East, Viasat Sport East, Viasat History and Viasat Explorer. 
 
Źródło: Broadband TV, MTG boosts Ukrainian satellite share, 22.02.2010 
http://www.broadbandtvnews.com/2010/02/22/mtg-boosts-ukrainian-satellite-share/ 
 
 
 

Albert Woźniak 
Paweł Stępka 
Ewa Murawska-Najmiec 
Maria Borkowska 


