
  październik 2010 
 

 

 

1

 
Departament Polityki Europejskiej  
i Współpracy z Zagranicą                                                                    

 
 

Przegląd Międzynarodowy 
 

Przegląd Międzynarodowy jest ukazującym się co miesiąc biuletynem wydawanym w formie elektronicznej przez 
Departament Polityki Europejskiej i Współpracy z Zagranicą. Poświęcony jest działalności instytucji Unii 
Europejskiej oraz Rady Europy w dziedzinie mediów, stanowiskom lub inicjatywom podejmowanym przez 
europejskie organizacje branżowe, istotnym wydarzeniom gospodarczym, badaniom naukowym, czy wreszcie 
najważniejszym reformom i inicjatywom podejmowanym przez poszczególne państwa w tym obszarze. 
Ma charakter przede wszystkim informacyjny. Archiwum Przeglądu Międzynarodowego dostępne jest pod 
adresem: http://www.krrit.gov.pl/bip/Publikacje/PrzeglądMiędzynarodowy/tabid/117/Default.aspx 

 
 

Unia Europejska                UE  
 
 Brak zgody Komisji na wprowadzenie opłat od firm telekomunikacyjnych we 

Francji i Hiszpanii 
 
Komisja Europejska podjęła decyzję o wezwaniu Francji i Hiszpanii do zniesienia przepisów 
wprowadzających opłaty od firm telekomunikacyjnych. W obu przypadkach środki uzyskane 
w ten sposób przeznaczone są dla nadawców publicznych jako rekompensata w związku z 
wprowadzeniem zakazu uzyskiwania przez nich dochodów reklamowych. Podatek dla firm z 
branży telekomunikacyjnej w wysokości 0,9 % ich obrotów w obu krajach wprowadzono w 
ubiegłym roku. Miał on wypełnić dziurę w budżetach mediów publicznych powstałą po 
uchwaleniu zakazu nadawania reklam. Zdaniem Komisji regulacje te nie są zgodne z 
unijnymi przepisami telekomunikacyjnymi, które dopuszczają wprowadzenie dodatkowych 
opłat od operatorów telekomunikacyjnych jedynie na pokrycie kosztów administracyjnych 
związanych z sektorem telekomunikacyjnym i powinny być obiektywne, przejrzyste i 
proporcjonalne. Ponadto zainteresowane strony muszą również mieć możliwość 
uczestniczenia w konsultacjach dotyczących zmian w opłatach na nich nakładanych. 
Wezwania ze strony Komisji mają formę uzasadnionej opinii w ramach procedury w sprawie 
naruszenia przepisów. Francja i Hiszpania mają teraz dwa miesiące na poinformowanie 
Komisji o działaniach podjętych w celu dostosowania swoich regulacji do unijnych przepisów 
telekomunikacyjnych. Jeśli tego nie zrobią, Komisja może skierować sprawę do 
Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. 
Informacje na ten temat ukazały się również w Przeglądach Międzynarodowych z kwietnia i 
października 2009 roku oraz z lipca 2010 roku. 
 
Źródło: European Commission, Press Releases, Digital Agenda: Commission requests France and Spain to end 'telecoms taxes', 
IP/10/1211 
http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/10/1211&format=HTML&aged=0&language=EN&guiLanguage=en 

 
 

Belgia                                                                              BE  
 
 Niski poziom obecności kobiet w mediach informacyjnych 

 
Zgodnie z najnowszym badaniem przeprowadzonym przez GMMP (Global Media 
Monitoring Project) kobiety reprezentowane są we francuskojęzycznych mediach 



  październik 2010 
 

 

 

2

informacyjnych w Belgii (prasa, radio i telewizja)  tylko w 28%. Badanie to prowadzane jest 
od dziesięciu lat w mediach informacyjnych różnych krajów świata. Media walońskie badane 
były w tym zakresie po raz pierwszy, a koordynatorem całej akcji, znanej pod nazwą „Quel 
genre d’infos” było Stowarzyszenie Zawodowych Dziennikarzy (AJP). Raport w tej sprawie 
dostępny jest na stronie www.quelgenredinfos.be.  
Co prawda francuskojęzyczne media informacyjne osiągnęły w tym zakresie wynik o 5 
punktów procentowych lepszy niż media niderlandzkojęzyczne oraz o 4 punkty lepszy od 
średniej światowej, ale i tak jest on daleki jest od rzeczywistych proporcji płci we Wspólnocie 
Walońskiej.  
W wynikach szczegółowych, na tle innych mediów najlepiej wypadła telewizja z 35% 
reprezentacją kobiet w programach informacyjnych, ale aż w 70% przypadków kobiety 
pokazywane były w nich jako „naoczni świadkowie”, podczas gdy mężczyźni pokazywani 
byli w roli „rzeczników danej sprawy” (82%) lub  „ekspertów” (73%).  
Jeśli chodzi o CSA, waloński audiowizualny organ regulacyjny, kwestia reprezentacji kobiet i 
mężczyzn w mediach audiowizualnych stanowi obszar jego zainteresowania od dłuższego 
czasu. W 2006 r. organ ten wydał w tym zakresie Stanowisko, a obecnie jest on 
koordynatorem „Planu działania na rzecz równości i różnorodności w mediach 
audiowizualnych”. 
 
Źródło: CSA, http://www.csa.be/breves/show/472 20.10.2010 r. 

 
 

Francja                                                                              FR  
 
 Inicjatywa telewizyjnych stacji muzycznych w zakresie ochrony małoletnich 

widzów 
 
Nadawcy telewizyjnych kanałów muzycznych we Francji podjęli inicjatywę wpisującą się w 
ramy ochrony małoletnich widzów przed obrazami, które mogą urazić ich wrażliwość. Chodzi 
o nadawane w porze dziennej wideoklipy o konotacji seksualnej: jedni nadawcy starają się w 
tym czasie nadawać „lżejszą” wersję tego typu przekazów (szczególnie w przypadku 
wideoklipów o dłuższym czasie trwania), inni zaś znakują je jako „nie zalecane dla osób 
poniżej 10-go roku życia”.  
CSA, francuski organ regulacyjny ds. audiowizualnych, z zadowoleniem przyjęła tę 
inicjatywę uważając, że przyczynia się ona do poszanowania przepisów zabraniających 
nadawania przed godz. 22.00 wideoklipów, które mogą mieć negatywny wpływ na 
wrażliwość najmłodszych widzów. Ponadto, CSA stwierdziła, że od czasu jej interwencji 
dotyczącej wideoklipów Lady Gaga „Telephone” i „Alejandro” oraz Ch. Aguilera „Not 
myself tonight” muzyczne stacje telewizyjne wykazują większą czujność pod kątem ochrony 
małoletnich widzów w zakresie warunków nadawania wideoklipów. 
 
Źródło: CSA, http://www.csa.fr/actualite/communiques/communiques_detail.php?id=132021, 29.10.2010 r.  

 
 Nowe obszary działalności Narodowego Instytutu Audiowizualnego    

 
Narodowy Instytut Audiowizualny (INA), który należy do instytucji mediów publicznych we 
Francji i jest finansowany z tych samych co one środków publicznych, poszerzył obszary 
swojej działalności: 

 Instytut podpisał umowę z Dailymotion (założony w 2005 r. we Francji serwis 
internetowy, będący odpowiedzią na YouTube; umożliwia on bezpłatną prezentację w 
Internecie filmów, wideoklipów lub własnych mini produkcji)  na umieszczenie w nim 
50 tys. filmów wideo, w tym wszystkich dzienników telewizyjnych nadanych we 
wszystkich francuskich kanałach telewizyjnych w latach 1971-2008 oraz kilku innych 
ważnych z kulturowego punktu widzenia audycji telewizyjnych;  



  październik 2010 
 

 

 

3

 w październiku br. Instytut otworzył nowy wortal internetowy „InaGlobal.fr” 
tworzony przez naukowców, analityków oraz ekspertów z dziedziny przemysłów 
kreatywnych. Jest to rodzaj pogłębionego, tematycznego przeglądu krajowych i 
światowych informacji z zakresu szeroko pojętych mediów, ale też prawa, ekonomii, 
historii, edukacji, nauk społecznych, technologii, telekomunikacji oraz komunikacji i 
reklamy. Wortal dostępny jest bezpłatnie dla wszystkich chętnych, w podwójnej wersji 
językowej (fr-ang). Do lata 2011 r. będzie on dostępny w wersji beta, a jego różne 
funkcje, np. społecznościowe, dla profesjonalistów, czy blogi będą sukcesywnie 
oddawane do użytku.  

INA od maja 2010 r. ma nowego szefa, którego kadencja pokrywa się z terminem niedawno 
podpisanego z rządem nowego 5 letniego kontraktu służby publicznej (tzw. contrat 
d’objectifs et de moyens). Kontrakt ten przewiduje podwyżkę budżetu Instytutu średnio o 3% 
rocznie w celu wzmocnienia najważniejszych jego zadań, czyli archiwizacji, cyfryzacji 
zasobów oraz edukacji, szkoleń i badań naukowych (INA prowadzi m.in. szkołę wyższą). 

 
Źródło: INA: www.inaglobal.fr, Le Figaro: http://www.lefigaro.fr/medias/2010/10/06/04002-20101006ARTFIG00444-mathieu-gallet-
invite-du-buzz-media-orange-le-figaro.php, http://www.lefigaro.fr/medias/2010/10/19/04002-20101019ARTFIG00629-dailymotion-
devient-la-vitrine-de-la-television-francaise.php 

 
 

Niemcy                                                                              DE  
 
 Nowy kanał ZDF o tematyce kulturalnej  

 
Nadawca publiczny ZDF w kwietniu 2011 roku zamierza zmienić cyfrowy program 
tematyczny ZDFTheaterkanal na ZDFkultur. Filarami nowego przedsięwzięcia mają być 
kultura popularna oraz gry. Nowy kanał ma łączyć kulturę popularną z kulturą wysoką w 
nowy, atrakcyjny sposób. Jego celem jest przyciągnięcie młodej widowni. ZDFKultur ma 
nadawać sześciogodzinny blok, który będzie powtarzany w ciągu dnia. Planowany budżet  na 
nowy kanał to 12,58 milionów Euro (dla porównania budżet ZDFtheaterkanal wynosił 8,08 
milionów Euro). Finansowanie ma być zapewnione z budżetu ZDF.  
 
Źródło: Broadband TV News, ZDF to change Theaterkanal to ZDFkultur, 17.10.2010 
http://www.broadbandtvnews.com/2010/10/17/zdf-to-change-theaterkanal-in-zdfkultur/ 

 
 

Stany Zjednoczone                                                    USA 
 
 Blokada Google TV przez największych nadawców telewizyjnych 

 
Trzech największych nadawców telewizyjnych w USA zablokowało dostęp do internetowych 
wersji ich produkcji za pomocą usługi Google TV.  Przedstawiciele Walt Disney Corporation 
(właściciel m.in. ABC, sieci telewizji kablowej i ESPN),  NBC Universal i News Corporation 
(CBS) potwierdzili, że firmy zablokowały dostęp do pełnych wersji swoich audycji na swoich 
stronach internetowych poprzez Google TV. Usługa Google TV, która od miesiąca dostępna 
jest w USA, umożliwia konsumentom dostęp do zawartości sieci internetowej poprzez ekrany 
odbiorników telewizyjnych. Usługa ta została zainstalowana w odbiornikach telewizyjnych 
Sony Corporation i Logitech International.  
Wcześniej Google Incorporation ogłosiła, że za pomocą jej usługi setki godzin audycji 
wyprodukowanych przez HBO będą dostępne obecnym subskrybentom stacji oraz że Turner 
Broadcasting zoptymalizowała niektóre ze swoich najbardziej popularnych stron 
internetowych (TBS, TNT i CNN) dla potrzeb  Google TV. 
 
Źródło: Media Network Weblog,  US television broadcasters block Google TV, 22.10.2010  
http://blogs.rnw.nl/medianetwork/us-television-broadcasters-block-google-tv 



  październik 2010 
 

 

 

4

Wielka Brytania                                                            GB 
 
 Nowe wytyczne Ofcom  

 
Regulator rynku Ofcom wydał wytyczne w sprawie koncesjonowania nadawców nadających 
program na różne terytoria. Ofcom podkreślił, iż koncesja jest przydzielana na 
rozpowszechnianie tej samej treści redakcyjnej oraz tych samych bloków reklamowych, 
odbieranych w tym samym czasie na różnych terytoriach. Każda zmiana albo nadawanej 
treści albo czasu nadawania wymaga uzyskania oddzielnej koncesji ze strony Ofcom.   
 
Źródło: Broadband TV News, UK: New Ofcom guidance for UK-based channels, 19.10. 2010 
http://www.broadbandtvnews.com/2010/10/19/new-ofcom-guidance-for-uk-based-channels/ 
http://licensing.ofcom.org.uk/binaries/tv/licensing-position.pdf 

 
 Akcja protestacyjna związana z planami finansowymi wobec BBC 

 
Brytyjski Krajowy Związek Dziennikarzy (NUJ) rozpoczął akcje protestacyjną w związku z 
planami zamrożenia opłaty abonamentowej radiowo-telewizyjnej oraz obciążeniem BBC 
dodatkowymi kosztami. BBC Trust, organ nadzorujący BBC, ogłosił, że stawka abonamentu 
nie zmieni się przez najbliższe sześć lat i pozostanie na poziomie 145,50 £ rocznie. Oznacza 
to realny spadek wpływów nadawcy o około 16 procent w tym okresie. BBC Trust 
zdecydował również, że BBC przejmie finansowanie oddziału BBC World Service (272 mln 
£ rocznie) i kanału S4C nadającego w języku walijskim (100 mln £ rocznie), które dotychczas 
dotowane były przez brytyjski MSZ i Ministerstwo Kultury, Mediów i Sportu (DCMS). 
Ponadto nadawcę publicznego zobowiązano do finansowania kosztów budowy Internetu 
szerokopasmowego na obszarach wiejskich, wspierania rozwoju telewizji lokalnej i usług 
online. W latach 2014 -2015 działania te mają kosztować 340 mln £ rocznie. 
BBC Trust odstąpiła od planów zwolnienia z obowiązku płacenia abonamentu osób powyżej 
75 roku życia.  
Władze BBC zapowiedziały, że w związku z mniejszymi wpływami do budżetu korporacji 
firma zmniejszy wydatki na zakup praw do transmisji sportowych i hollywoodzkich produkcji 
filmowych.  
 
Źródło: Media Network Weblog,  NUJ condemns the Government’s “attack on the BBC”, 20.10.2010 
http://blogs.rnw.nl/medianetwork/nuj-condemns-the-government%e2%80%99s-attack-on-the-bbc 

 
 
 

Zebrali i opracowali: 
Albert Woźniak 
Paweł Stępka 
Ewa Murawska-Najmiec 


