
  marzec 2009 
 

 

 

1

 
Departament Polityki Europejskiej i  
Współpracy z Zagranicą 

 
 

Przegląd Międzynarodowy 
 

Przegląd Międzynarodowy jest ukazującym się co miesiąc biuletynem wydawanym w formie elektronicznej przez 
Departament Polityki Europejskiej i Współpracy z Zagranicą. Poświęcony jest działalności instytucji Unii 
Europejskiej oraz Rady Europy w dziedzinie mediów, stanowiskom lub inicjatywom podejmowanym przez 
europejskie organizacje branżowe, istotnym wydarzeniom gospodarczym, badaniom naukowym, czy wreszcie 
najważniejszym reformom i inicjatywom podejmowanym przez poszczególne państwa w tym obszarze. 
Ma charakter przede wszystkim informacyjny. Archiwum Przeglądu Międzynarodowego dostępne jest pod 
adresem: http://www.krrit.gov.pl/bip/Publikacje/PrzeglądMiędzynarodowy/tabid/117/Default.aspx 
 
 
 
Unia Europejska                UE  
 

 Wyrok ETS w sprawie finansowania filmów kinowych i telewizyjnych w 
Hiszpanii 

 
9 marca  2009 roku Europejski Trybunał Sprawiedliwości wydał wyrok w sprawie złożonej 
na wniosek Unión de Television Comerciales Asociadas (UTECA) dotyczącej transpozycji 
Dyrektywy o Telewizji bez Granic do hiszpańskiego ustawodawstwa. Trybunał stwierdził, że 
prawo wspólnotowe nie stoi na przeszkodzie podjęciu przez państwo członkowskie środka 
nakładającego na nadawców telewizyjnych obowiązek przeznaczania 5% swoich przychodów 
na finansowanie europejskich filmów kinowych oraz filmów telewizyjnych, a dokładniej 60% 
ze wspomnianych 5% na utwory, których językiem oryginału jest jeden z języków 
urzędowych tego państwa członkowskiego. Trybunał przypomniał, że państwa członkowskie 
mają możliwość wprowadzenia bardziej szczegółowych lub surowszych przepisów, aniżeli 
przepisy dyrektywy. W związku z powyższym państwo członkowskie może nałożyć na 
nadawców telewizyjnych obowiązek przeznaczania części swoich przychodów na 
finansowanie europejskich filmów kinowych i filmów telewizyjnych a ustawodawstwo 
krajowe może również przewidywać określoną stawkę finansowania, przeznaczoną na 
utwory, których językiem oryginału jest jeden z języków urzędowych tego państwa 
członkowskiego. Ponadto Trybunał orzekł, że środki podjęte w niniejszej sprawie nie 
stanowią pomocy państwa na rzecz przemysłu filmowego. 
 
Źródło: European Court of Justice, Press Releases, A member state can require television operators to earmark part of their 
operating revenue for the funding of European cinematographic and TV films, CJE/09/18 
http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=CJE/09/18&format=HTML&aged=0&language=PL&guiLanguage=en 
 

 Komisja wzywa Estonię do przestrzegania przepisów dotyczących reklamy 
 
Komisja Europejska zwróciła uwagę Estonii, że nie przestrzega ona unijnych przepisów 
dotyczących reklamy. Według raportu sporządzonego na zlecenie Komisji przez niezależnych 
ekspertów, główne programy telewizji estońskiej łamią zapisy Dyrektywy o Telewizji bez 
Granic, zgodnie z którymi spoty reklamowe i telesprzedaż nie mogą przekraczać 12 minut w 
ciągu godziny. Monitoring wykazał, że Estonia zbyt wąsko interpretuje pojęcie „spotu 
reklamowego” i w niewłaściwy sposób definiuje „ogłoszenia sponsorskie” (Art. 17 i 18(2) 



  marzec 2009 
 

 

 

2

Dyrektywy o Telewizji bez Granic). Wielu nadawców łączy ogłoszenie sponsorskie ze 
spotem reklamowym a estoński regulator nie zalicza takich połączonych spotów do 
limitowanych 12 minut. W rezultacie w telewizji estońskiej pojawia się więcej reklam niż w 
innych krajach unijnych. 
Komisja przesłała Estonii oficjalne pismo, prosząc ją o wypełnianie zobowiązań 
wynikających z dyrektywy. Rząd Estonii ma dwa miesiące na ustosunkowanie się do uwag 
wyrażonych w liście. 
Decyzja Komisji pojawiła się w przełomowym momencie, gdy państwa członkowskie 
dostosowują swoje systemy prawne do nowych przepisów w dziedzinie mediów. 
 
Źródło: European Commission, Press Releases, "Television without Frontiers": Commission warns Estonia to apply the EU's TV 
advertising rules, IP/09/424 
http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/09/424&format=HTML&aged=0&language=EN&guiLanguage=en 
 
 

 Wyrok Sądu Pierwszej Instancji w Luksemburgu w sprawie finansowania 
nadawców publicznych we Francji  

 
11 marca  2009 roku Sąd Pierwszej Instancji w Luksemburgu wydał wyrok w sprawie 
złożonej na wniosek nadawcy telewizyjnego Télévision Française 1 SA (TF1) dotyczącej 
decyzji Komisji Europejskiej odnośnie finansowania nadawców publicznych France 2 i 
France 3. Sąd orzekł, że decyzja Komisji z kwietnia 2005 roku o tym, iż francuski system 
abonamentowy jest zgodny ze wspólnotowymi regułami dotyczącymi pomocy publicznej jest 
ważna.  
Na odwołanie od wyroku Sądu Pierwszej Instancji do Trybunału Sprawiedliwości pozostają 
dwa miesiące od jego notyfikacji. 
Informacje na ten temat ukazały się również w Przeglądach Międzynarodowych z maja 2005 
roku i lutego 2004 roku. 
 
Źródło: Court of First Instance, Press Releases, The Commission’s decision that the French audiovisual licence fee system constitutes 
state aid compatible with the common market is valid, CJE/09/22 
http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=CJE/09/22&format=HTML&aged=0&language=EN&guiLanguage=en 
 
 
Dania                                                                             DK 
 

 Dania zamierza zabronić działalności Roj TV 
 
Wysłannicy premiera Danii Andersa Rasmussena rozmawiają w Turcji na temat zakazu 
nadawania Roj TV, o co od czterech lat stara się rząd turecki. Nadawca ten jest bowiem 
organem Partii Pracujących Kurdystanu (PKK), która jest postrzegana przez Turcję jako 
organizacja terrorystyczna. Jak donoszą media, przyczyną zmiany stanowiska rządu 
duńskiego była groźba braku poparcia Turcji dla premiera Rasmussena w jego staraniach o 
stanowisko Sekretarza Generalnego NATO.  
 
Źródło: Media Network, Danish prime minister finally moves to shut down Roj TV, 29.03. 2009 
http://blogs.rnw.nl/medianetwork/danish-prime-minister-finally-moves-to-shut-down-roj-tv 
 
 
Francja                                                                             FR 
 

 Duża ilość nielegalnych retransmisji we Francji 
 
CSA, francuski regulator rynku mediów elektronicznych odkrył w czasie procesu 
przechodzenia na nadawanie cyfrowe „dużą ilość” nielegalnych retransmisji. W wielu 



  marzec 2009 
 

 

 

3

przypadkach, takich nielicencjonowanych nadajników używa się jak „wypełniaczy” dla 
poprawienia odbioru naziemnych programów analogowych. Nielegalne nadajniki instalowane 
były przez władze lokalne. Zgodnie z doniesieniami prasy lokalnej urządzenia te będą 
musiały dopasować się do narodowego planu częstotliwości lub zaprzestać nadawania.  
CSA odkryła również nielegalną retransmisję czterech kanałów katalońskich z sąsiadującej 
Hiszpanii, w okolicach miasta Perpignan. Do niedawna te retransmisje były tolerowane, ale 
nadajniki analogowe zostały wyłączone 19 lutego. W międzyczasie rząd kataloński zwrócił 
się z prośbą o oficjalne zezwolenie na włączenie tych retransmisji do planu naziemnych 
częstotliwości cyfrowych. 
 
Źródło: Broadband TV News, France uncovers “large number” of illegal retransmissions, 09.03.2009 
http://www.broadbandtvnews.com/?p=15193 
 
 
Wielka Brytania                                                            GB 
 

 Stanowisko ministerstwa w sprawie implementacji dyrektywy AMS 
 
Sekretarz ds. Kultury, Andy Burnham ogłosił plany ministerstwa na temat implementacji 
dyrektywy o audiowizualnych usług medialnych. W swoim stanowisku ministerstwo wezwało 
branżę wideo na żądanie do współpracy i współtworzenia systemu współregulacyjnego 
dotyczącego standardów oferowanej treści. Ponadto ministerstwo zapowiedziało 
podtrzymanie swojego zdania na temat zakazu lokowania produktów w audycjach 
produkowanych dla brytyjskiej telewizji. Decyzja w sprawie lokowania produktu została 
uargumentowana brakiem dowodów na korzyści ekonomiczne oraz istotnym zagrożeniem 
zatarcia się granicy pomiędzy reklamą a treścią redakcyjną. Postanowiono również, iż rząd 
dokona przeglądu swojego stanowiska w sprawie lokowania produktu w usługach 
telewizyjnych na przełomie 2011 i 2012 roku biorąc pod uwagę sugestie i obserwacje Ofcom. 
Ustalono ponadto, iż wszystkie kanały telewizyjne spoza UE, które posiadają dosył na terenie 
Wielkiej Brytanii będą zobowiązane do posiadania koncesji wydawanej przez Ofcom. W 
przypadku gdy nadawca nie uzyska koncesji lub złamie jej postanowienia, operator urządzeń 
dosyłowych jest zobowiązany do zakończenia świadczenia usługi danemu nadawcy. 
 
Źródło: DCMS, Preserving standards will be cornerstone of UK media services, Media Releases 028/09, 11 March 2009 
http://www.culture.gov.uk/reference_library/media_releases/5931.aspx 
 

 Zatwierdzenie budżetu BBC 
 
BBC Trust zatwierdził budżet BBC na sezon 2009/2010. Przy podejmowaniu decyzji wzięto 
pod uwagę złą sytuację ekonomiczną całej branży obcinając część wcześniej planowanych 
wydatków np. podwyżek dla wysokiej rangi menadżerów czy dodatków dla pracowników 
BBC. Mniejsze środki zostały również przekazane na rozwój BBC Online. Zamiast 52,7 
miliona funtów przekazano na ten cel 30, 7. Budżet na pięć lat ma ostatecznie uwzględniać 
istotne oszczędności, z czego oszczędności z tytułu efektywności mają wynieść 1,9 miliardów 
funtów.    
 
Źródło: Media Network, BBC Trust approves BBC budget for 2009/10, 20.03. 2009 
http://blogs.rnw.nl/medianetwork/bbc-trust-approves-bbc-budget-for-200910 
 

 PVR przyczyną zmiany zwyczajów widzów w Wielkiej Brytanii 
 
Ostatnie badania BARB i SkyView pokazują, jak posiadanie PVR1 (Personal Video Recorder) 
wpływa na zwyczaje widzów. Na przykład pierwszy odcinek nowego serialu „Lost”, który 

                                                 
1 Elektroniczne urządzenie powszechnego użytku służące do nagrywania programów w formacie cyfrowym 



  marzec 2009 
 

 

 

4

został wyemitowany w styczniu  na kanale Sky One, aż 53% spośród 1,6 mln widzów 
obejrzało z przesunięciem w czasie.  
Badanie szereguje również kanały i gatunki według proporcji oglądania z przesunięciem w 
czasie. Najczęściej przesuwane są przedstawienia teatralne (38% wszystkich oglądanych z 
przesunięciem), opery mydlane i filmy dokumentalne. Spośród kanałów przodują Sky Movies 
Premier i BBC4 – odpowiednio 37% i 35% czasu nadawania. Najrzadziej oglądane „z 
poślizgiem” są programy informacyjne, muzyka, publicystyka i transmisje sportowe, które 
widzowie ze zrozumiałych względów wolą oglądać na żywo. 
Warto zauważyć, że jedynie ok. 25% gospodarstw domowych w Wielkiej Brytanii posiada 
PVR. Liderami na rynku są Sky+ (4,5 mln gospodarstw), Freeview PVRs (ok. 1 mln) i Virgin 
Media PVRs (ponad 0,5 mln). 
 
Źródło: Broadband TV News, PVRs change TV viewing behaviour, 28.03.2009 
http://www.broadbandtvnews.com/?p=15983 
 
 
 
 
 

 
 
Zebrali i opracowali: 
Albert Woźniak 
Paweł Stępka 
Maria Borkowska 


