
  grudzień 2008 
 

 

 

1

 
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji         
Departament Polityki Europejskiej i  
Współpracy z Zagranicą                                                                    

 
 

Przegląd Międzynarodowy 
 
 
Unia Europejska                UE  
 

 Komisja wzywa państwa członkowskie do przyjęcia elastycznego podejścia przy 
dostosowywaniu w 2009 r. przepisów dotyczących telewizji 

 
Rok po wejściu w życie nowej unijnej dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych, 
która ma doprowadzić do liberalizacji przepisów dotyczących telewizji, a także zlikwidować 
przestarzałe i biurokratyczne ograniczenia związane ze świadczeniem usług telewizji 
cyfrowej przez Internet, usług wideo na żądanie i telewizji mobilnej w Europie, państwa 
członkowskie UE dokonały niewielkich postępów w dostosowywaniu swoich przepisów 
krajowych. Jedynie Rumunia dokonała całościowego wdrożenia nowych przepisów UE 
dotyczących mediów audiowizualnych. Pozostałe 26 państw członkowskich wdraża obecnie 
unowocześnione przepisy dotyczące europejskiej branży audiowizualnej do prawa krajowego. 
Mają na to czas do grudnia 2009 r. Do tego czasu w Unii Europejskiej powinien powstać 
jednolity rynek wszystkich audiowizualnych usług medialnych, co zapewni pewność prawną 
przedsiębiorstwom, a widzom da możliwość korzystania z bardziej różnorodnej i lepszej 
jakościowo oferty programowej. 
Zdaniem Viviane Reding, komisarza UE ds. społeczeństwa informacyjnego i mediów, 
„niektóre państwa członkowskie zdają się postrzegać nowe przepisy jako sposobność do 
zwiększenia biurokracji. Poprawiliśmy przepisy dla sektora audiowizualnego na poziomie UE 
i oczekuję, że państwa członkowskie dokonają tego samego na poziomie krajowym.” 
 
Źródło: European Commission, Press Releases, Commission calls on Member States to rule with a light hand while updating TV 
rules in 2009, IP/08/2032 
http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/08/2032&format=HTML&aged=0&language=EN&guiLanguage=pl 
http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=MEMO/08/803&format=HTML&aged=0&language=EN&guiLanguage=e
n 
 

 Komisja daje wytyczne w sprawie telewizji mobilnej  
 
Komisja Europejska podjęła kroki na rzecz promocji konkurencyjnych usług telewizji 
mobilnej w UE. Opublikowany został zestaw wytycznych w sprawie wydawania zezwoleń na 
świadczenie usług telewizji mobilnej, aby przyspieszyć wdrożenie tego typu usług w całej 
Europie. Przewiduje się, że przychody telewizji mobilnej na świecie wyniosą ponad 7,8 mld 
euro w 2013 r. Usługi komercyjne uruchomione przed wakacjami 2008 r. w kilku krajach 
europejskich wskazują na wzrost popytu: na początku jesieni w samej tylko Holandii umowy 
podpisało 10 000 użytkowników. Zezwolenia wydawane przez państwa członkowskie na 
świadczenie usług telewizji mobilnej są niezbędne, aby operatorzy rozpoczęli komercyjną 
działalność w tym zakresie. Wytyczne te, jak również dopisanie w marcu 2008 r. standardu 
DVB-H do oficjalnego wykazu standardów UE, świadczą o silnym zaangażowaniu Komisji w 
szybki rozwój nowych usług dla europejskich konsumentów. 



  grudzień 2008 
 

 

 

2

Informacje na ten temat ukazały się również w Przeglądach Międzynarodowych z marca 2008 
roku i lipca 2007 roku (http://www.krrit.gov.pl/przeglad/pm.htm). 
 
Źródło: European Commission, Press Releases, Commission issues guidelines to get Mobile TV on Europeans' mobile phones, 
IP/08/1923 
http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/08/1923&format=HTML&aged=0&language=PL&guiLanguage=en 
 

 Komisja daje zielone światło Solaris Mobile 
 
Komisja Europejska zatwierdziła firmę Solaris Mobile jako “dopuszczalnego kandydata” w 
dwuetapowym procesie selekcji satelitarnych usług mobilnych w Europie. Solaris jest jednym 
z czterech kandydatów w procesie procedury koncesyjnej, która będzie przeprowadzona 
według jednolitej europejskiej procedury selekcyjnej. Pozostali trzej kandydaci to: Inmarsat, 
TerreStar Europe oraz ICO Globar. Solaria Mobile jest spółką należącą do firm Eutelsat i 
SAS Astra. 
 
Źródło: Broadband TV, Solaris gets Commission green light, 22.12.2008 
http://www.broadbandtvnews.com/?p=12262 
 

 Zgoda Komisji na programy wsparcia produkcji filmowej w Niemczech i we 
Włoszech 

 
Komisja Europejska zatwierdziła programy wspierania produkcji filmowej we Włoszech i w 
Niemczech. Komisja uznała, że niemiecki program w wysokości 212 mln EUR, który będzie 
obowiązywał do 31 grudnia 2013 roku, jest zgodny z przepisami o pomocy publicznej 
Traktatów Europejskich oraz z w tzw. Cinema Communication.  
W przypadku Włoch Komisja podobnie uznała, że program zachęt podatkowych w wysokości 
104 mln EUR jest zgodny z przepisami o pomocy publicznej Traktatów Europejskich oraz z 
Cinema Communication. Włoski program ma obowiązywać do końca 2010 roku. 
 
Źródło: European Commission, Press Releases, State aid: Commission authorises €212 million German film support scheme, 
IP/08/1940; State aid: Commission authorises €104 million Italian film production tax incentives, IP/08/2037 
http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/08/1940&format=HTML&aged=0&language=EN&guiLanguage=en 
http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/08/2037&format=HTML&aged=0&language=EN&guiLanguage=pl 
 
 
Rada Europy                 RE  
 

 Reakcja Rady Europy w sprawie sytuacji mediów w Azerbejdżanie 
 
Sekretarz Generalny Rady Europy Terry Davis wyraził swoje zaniepokojenie faktem, iż 
regulator rynku w Azerbejdżanie nie przedłużył koncesji dla zagranicznych radiostacji takich 
jak BBC, Głos Ameryki czy Radio Wolność. Zgodnie z decyzją rady nadawcy Ci będą 
musieli zaprzestać nadawania od stycznia 2009 roku.  
 
Źródło: Media Network Weblog, Council of Europe concerned at Azeri plan to ban foreign radio broadcasts, 02.12.2008 
http://blogs.rnw.nl/medianetwork/council-of-europe-concerned-at-azeri-plan-to-ban-foreign-radio-broadcasts 
 

 Wyrok ECHR w sprawie reklamy politycznej w Norwegii 
 
Europejski Trybunał Praw Człowieka (ECHR) orzekł, że w sprawie TV Vest AS & Rogaland 
Pensjonistparti przeciwko Norwegii doszło do naruszenia art. 10 (wolność wyrażania opinii) 
Europejskiej Konwencji Praw Człowieka w przypadku kary nałożonej na TV Vest za 
złamanie norweskiego zakazu transmisji reklamy politycznej w telewizji.  
W 2003 roku w Norwegii, podczas wyborów regionalnych i lokalnych,  mała partia 
polityczna (Rogaland Pensjonistparti) wykupiła czas reklamowy w stacji TV Vest w celu 
nadania serii reklam politycznych. We wrześniu 2003 roku Media Authority, norweski 



  grudzień 2008 
 

 

 

3

regulator rynku, nałożył na TV Vest karę za złamanie zakazu transmisji reklamy politycznej 
w telewizji. Decyzja regulatora rynku została podtrzymana przez Sąd w Oslo i norweski Sąd 
Najwyższy. 
 
Źródło: http://www.epra.org/content/english/index2.html 
http://cmiskp.echr.coe.int/tkp197/view.asp?action=html&documentId=844230&portal=hbkm&source=externalbydocnumber&table
=F69A27FD8FB86142BF01C1166DEA398649 
 
 
Austria                                                                           AT 
 
Zgodnie z zapowiedziami nadawca publiczny ORF ma w pierwszym kwartale 2009 roku 
uruchomić serwis ORF-Mediathek umożliwiający oglądanie audycji telewizyjnych przez 
Internet do siedmiu dni po ich emisji. Początkowo usługa ma obejmować około 35-40 
audycji, m.in. programy informacyjne, wiadomości sportowe, reportaże czy audycje 
kulturalne. Natomiast obrady parlamentu oraz relacje z ważnych wydarzeń sportowych będą 
dostępne na żywo dzięki technologii streamingowej.   
 
Źródło:  Media Network Weblog, ORF launches TV ‘catch up’ service, 23.12.2008 
http://blogs.rnw.nl/medianetwork/orf-launches-tv-catch-up-service 
 
 
Francja                                                                           FR 
 
17 grudnia 2008 roku francuskie Zgromadzenie Narodowe, izba niższa Parlamentu, 
przegłosowało projekt nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji zawierający  propozycje 
prezydenta Nicolasa Sarkozy dotyczące telewizji publicznej oraz przepisy implementujące 
treść Dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych do francuskiego porządku 
prawnego.  
Za propozycjami prezydenta Francji, które wzbudzają wiele kontrowersji, głosowali 
deputowani rządzącej Unii na rzecz Ruchu Ludowego (UMP), przeciwna była opozycja - 
centryści, socjaliści, Zieloni i radykalna lewica. 
Izba niższa parlamentu zdecydowała, że po wejściu w życie przepisów (prawdopodobnie w 
lutym lub w marcu br.) publiczne stacje telewizyjne France 2 i France 3 będą emitować swój 
program bez reklam od godziny 20 do 6 rano, a do końca 2011 roku zrezygnują z reklam 
całkowicie. Poza tym projekt reformy mediów elektronicznych przewiduje, że prezesów 
spółek France Televisions i Radio France będzie powoływał bezpośrednio prezydent Francji, 
a nie - jak obecnie – Najwyższa Rada Audiowizualna (CSA). To największa zmiana w 
publicznej telewizji od dwudziestu lat, gdy sprywatyzowano pierwszy kanał telewizji TF1. 
Szacuje się, że w następstwie tej decyzji telewizja publiczna straci dochody z reklam w 
wysokości 450 milionów EUR, które mają być rekompensowane z dotacji rządowej.  
Przeciwko wspomnianym planom strajkowali kilkakrotnie pracownicy francuskiego 
publicznego radia i telewizji. Domagają się oni od państwa gwarancji dla finansowania i 
niezależności mediów publicznych. Obawy pracowników telewizji wywołuje zwłaszcza nowy 
tryb mianowania prezesów, który grozi podporządkowaniem telewizji publicznej 
prezydentowi państwa oraz częściowe uzależnienie nadawców publicznych od budżetu 
państwa. 
Obecnie projekt ustawy omawiany jest w Senacie, izbie wyższej Parlamentu. 
 
Źródło:http://www.wirtualnemedia.pl/article/2561073_Parlament_przeciwko_reklamom_w_telewizji_publicznej.htm 
http://www.gazeta.pl/0,0.html 
 
 
 



  grudzień 2008 
 

 

 

4

Irlandia                                                                              IE  
 
Regulator rynku BCI podpisał umowę z City Channel Eastern Europe na nadawanie nowego 
programu City 7 skierowanego do osób z Europy Wschodniej zamieszkujących Dublin. 
Program City 7 ma być dostępny na cyfrowej platformie UPC jako cześć pakietu 
podstawowego. Nowy program ma zostać uruchomiony na początku Nowego Roku  
 
Źródło: Media Network Weblog, New TV channel for Eastern Europeans in Dublin area, 15.12.2008  
http://blogs.rnw.nl/medianetwork/new-tv-channel-for-eastern-europeans-in-dublin-area 
 
 
Niemcy                                                                              DE  
 

 Wykorzystanie dywidendy cyfrowej na testy bezprzewodowego 
szerokopasmowego Internetu 

 
W Wittstock rozpoczęły się pierwsze w Europie testy wykorzystania naziemnych 
częstotliwości telewizyjnych do dostarczania bezprzewodowego szerokopasmowego 
Internetu. Testowana jest użyteczność częstotliwości, które nie są wykorzystywane do 
naziemnego nadawania cyfrowego, a które zostały uwolnione po wyłączeniu nadawania 
analogowego. Testy są prowadzone przez firmę T-Mobile oraz regulatora rynku mediów dla 
obszaru Berlin - Brandenburgia. W przypadku powodzenia projektu pilotażowego w ten 
sposób będzie można zapewnić dostęp do szerokopasmowego Internetu gospodarstwom 
domowym z terenów wiejskich. Projekt ma trwać przez rok i obejmować stu uczestników. 
  
Źródło: Media Network Weblog,  Germany tests Internet on broadcast spectrum, 02.12. 2008, 
http://blogs.rnw.nl/medianetwork/germany-tests-internet-on-broadcast-spectrum 
 

 Radio internetowe w ofercie Deutsche telecom 
 
Deutsche telecom oferujący usługę IPTV – “T-Home Entertain” podpisał umowę z portalem 
Phonostar, dzięki czemu może do swojej oferty dodać 2500 internetowych rozgłośni 
radiowych. Usługa T-Home Entertain” na koniec roku według szacunków powinna osiągnąć 
poziom 500 000 klientów.  
 
Źródło:  Media Network Weblog, Deutsche Telekom adds 2500 radio stations to T-Home Entertain, 13.12.2008  
http://blogs.rnw.nl/medianetwork/deutsche-telekom-adds-2500-radio-stations-to-t-home-entertain 
 

 Deutsche Bank nabył akcje Axel Springer AG 
 
Deutsche Bank kupił ponad 2,7 tys. akcji niemieckiego koncernu medialnego Axel Springer 
AG i aktualnie posiada pakiet 8,4 proc. udziałów koncernu. Bank kupił akcje od 
amerykańskiego funduszu inwestycyjnego Hellman & Friedman, który tym samym 
zredukował swój pakiet udziałów Springera do 1,6 proc. Kwota transakcji nie została 
ujawniona. 
Największym akcjonariuszem jest Friede Springer, wdowa po Axelu Springerze, która 
kontroluje 51,5 proc. udziałów koncernu. 
 
Źródło:http://www.axelspringer.de/en/presse/Deutsche-Bank-acquires-approx.-8.4-percent-participation-in-Axel-Springer-
AG_461757.html 
 
 
 
 



  grudzień 2008 
 

 

 

5

Serbia                                                                                                     SRB  
 
Według doniesień serbskiej prasy, ze względu na kryzys finansowy, grupa RTL została 
zmuszona do porzucenia planów kupienia 49% udziałów w belgradzkiej telewizji TV Avala. 
Wartość tej transakcji szacowano na 45 milionów EUR. Wstępnie grupa RTL uzyskała 
również zgodę regulatora rynku RRA.  
 
Źródło:  Media Network Weblog, Global financial crisis forces RTL to abandon Serbian move – reports, 27.12.2008  
http://blogs.rnw.nl/medianetwork/global-financial-crisis-forces-rtl-to-abandon-serbian-move-reports 
 
 
Wielka Brytania                                                            GB 
 
Platforma cyfrowa BSkyB przez ostatni rok prowadziła testy z tzw. telewizją 3D. Transmisje 
w tej technologii dotyczyły między innymi walk bokserskich, meczów rugby, meczów piłki 
nożnej oraz programów rozrywkowych. Oglądanie tego rodzaju telewizji wymaga 
wykorzystania specjalnych kamer 3D, odbiornika telewizyjnego oraz okularów 
trójwymiarowych. W chwili obecnej tego rodzaju odbiornik kosztuje około 2000 funtów. Z 
nową technologią obecnie eksperymentuje BBC oraz amerykańska telewizja Fox. Podobne 
próby przeprowadzono również w Japonii. 
 
Źródło:  Media Network Weblog After HDTV, 3D television is the next major step forward, 21.12.2008 
http://blogs.rnw.nl/medianetwork/after-hdtv-3d-television-is-the-next-major-step-forward 
 
 
Włochy                                                                               IT 
 
Po dziesięciu latach oczekiwania włoskie Ministerstwo ds. Rozwoju Gospodarczego, które 
ma w swojej kompetencji sprawy telekomunikacyjne, przyznało stacji Europa 7 częstotliwość 
niezbędną do rozpoczęcia nadawania programu. Europa 7 otrzymała licencję na nadawanie 
programu ogólnokrajowego naziemnego lub cyfrowego na kanale 8 VHF. Zgodnie z decyzją 
ministerstwa stacja powinna rozpocząć nadawanie od 1 lipca 2009 roku (nie później niż do 
końca czerwca 2011 roku). Wspomniany nadawca, którego właścicielem jest  Francesco Di 
Stefano, otrzymał koncesję telewizyjną w 1998 roku ale nigdy nie rozpoczął nadawania 
ponieważ niezbędna częstotliwość wykorzystywana była przez Rete 4, stację telewizyjną 
należącą do grupy medialnej Silvio Berlusconiego - Mediaset. 
Decyzja Ministerstwa związana jest z ogłoszeniem we Włoszech Krajowego Planu 
Zagospodarowania Częstotliwości, który jest wynikiem decyzji podjętych podczas 
Konferencji ITU w Genewie w czerwcu 2006 roku. 
 
Źródło: Broadband TV, 10 year wait over for Europa 7, 19.12.2008 
http://www.broadbandtvnews.com/?p=12228 
 
 
Informacje branżowe                                                                                                                      
 
Organizacja zrzeszająca europejskich nadawców komercyjnych (Association of Commercial 
Television in Europe- ACT) oraz europejska rada wydawców (European Publishers’ Council 
– EPC)  zwróciły się z apelem w sprawie reformy regulacji w zakresie pomocy publicznej dla 
nadawców publicznych. Apel został wydany przed spotkaniem państw członkowskich z 
przedstawicielami Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji. Obie organizacje, podkreślając 
znaczenie prac mających na celu zmianę regulacji w tym zakresie, zaapelowały do państw 
członkowskich i Komisji Europejskiej miedzy innymi o: 
 

• Wprowadzenie wymogu jasnej definicji misji publicznej 



  grudzień 2008 
 

 

 

6

• Wprowadzenia niezależnej kontroli ex ante działalności nadawców publicznych w 
środowisku internetowym.  

• Zapewnienie przejrzystej i rozdzielnej księgowości nadawców publicznych 
• Zapewnienie przez państwa członkowskie równych warunków konkurowania, tak aby 

dualny system finansowania nadawców publicznych nie wpływał negatywnie na 
rynek.  

 
Źródło:  ACT, EPC, Joiint Call from European Commercial Broadcasters & Publishers for Fair Play in the Media Market, 
03.12.2008. 
http://www.acte.be/EPUB/easnet.dll/GetDoc?APPL=1&DAT_IM=02665D 
 
 
 

Zebrali i opracowali: 
Albert Woźniak 
Paweł Stępka 


