
  listopad 2008 
 

 

 

1

 
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji         
Departament Polityki Europejskiej i  
Współpracy z Zagranicą                                                                    

 
 

Przegląd Międzynarodowy 
 
Unia Europejska                UE  
 

 Nowe dokumenty w sprawie reformy sektora telekomunikacyjnego 
 
Komisja Europejska opublikowała nowe dokumenty prawne dotyczące unijnej reformy sektora 
telekomunikacji, w których uwzględnione zostały wyniki głosowania Parlamentu Europejskiego z 
września 2008 r. oraz dyskusji trwających obecnie w Radzie Unii. W listopadzie 2007 r. Komisja 
przedstawiła propozycje dotyczące reformy unijnych przepisów w dziedzinie telekomunikacji, których 
celem był stworzenie jednolitego unijnego rynku telekomunikacyjnego, a tym samym wzmocnienie 
praw konsumentów i przedsiębiorców, zwiększenie konkurencyjności oraz przyciągnięcie inwestycji z 
myślą o przyspieszeniu upowszechniania się usług transgranicznych i dostępu dla wszystkich do 
bezprzewodowego szerokopasmowego Internetu. Nowe dokumenty przedstawione przez Komisję 
zostały omówione podczas posiedzenia Rady Ministrów Telekomunikacji w dniu 27 listopada. 
Zasadniczym elementem zawartego przez nich kompromisu jest utworzenie nowego, małego i 
niezależnego biura europejskich regulatorów telekomunikacji, którego zadaniem będzie wspieranie 
działań Komisji związanych z wprowadzaniem spójności systemów regulacyjnych na europejskich 
rynkach telekomunikacji. Oczekuje się, że nowe ramy prawne zaczną obowiązywać we wszystkich 27 
państwach członkowskich UE do 2010 r. 
Informacja na ten temat ukazała się w Przeglądzie Międzynarodowym z września 2008 roku 
(http://www.krrit.gov.pl/przeglad/pm.htm). 
 
Źródło: European Commission, Press Releases, Telecoms Reform: Commission presents new legislative texts to pave the way for 
compromise between Parliament and Council, IP/08/1661 
http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/08/1661&format=HTML&aged=0&language=EN&guiLanguage=en 
 

 Projekt komunikatu w sprawie finansowania nadawców publicznych 
 
Komisja Europejska opublikowała projekt komunikatu wprowadzającego zasady 
finansowania nadawców publicznych. Państwa Członkowskie oraz zainteresowane strony 
mają możliwość przedstawienia swoich uwag wobec powyższego dokumentu do 15 stycznia 
2009 roku. Podstawowe zagadnienia objęte dyskusją dotyczą większej elastyczności 
nadawców publicznych w związku z wyzwaniami w nowym środowisku medialnym, zasad 
określających definicję misji publicznej w Państwach Członkowskich oraz sprawowania 
nadzoru nad działalnością mediów publicznych na poziomie krajowym. Na podstawie 
otrzymanych uwag Komisja będzie mogła przyjąć zmodernizowany komunikat w pierwszej 
połowie 2009 roku. Pierwsze publiczne konsultacje na ten temat miały miejsce w okresie od 
stycznia do marca 2008 roku. 
Informacje na ten temat ukazały się w Przeglądach Międzynarodowych ze stycznia i czerwca 
2008 roku (http://www.krrit.gov.pl/przeglad/pm.htm). 
 
Źródło: European Commission, Press Releases, State aid: Commission consults on revised rules for state funding of public service 
broadcasting, IP/08/1626 
http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/08/1626&format=HTML&aged=0&language=EN&guiLanguage=en 
http://ec.europa.eu/comm/competition/consultations/broadcasting_communication_pl.pdf 
 



  listopad 2008 
 

 

 

2

 EURANET uruchamia platformę internetową 
 
Europejska sieć rozgłośni radiowych EURANET uruchomiła nową, wielojęzyczną i 
interaktywną platformę internetową: „community on web”. Sieć EURANET została 
uruchomiona przez europejskie rozgłośnie radiowe, m. in. przez Deutsche Welle, Radio 
France Internationale, Radio Netherlands, Polskie Radio, Punto Radio i RTBF a jej 
podstawowym celem jest przybliżenie Unii Europejskiej jej obywatelom. Przedsięwzięcie to 
powstało z inicjatywy i przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej. Od kwietnia 2008 r. 
16 rozgłośni radiowych i 8 stacji stowarzyszonych z 15 krajów UE codziennie wspólnie 
produkuje i emituje programy poświęcone aktualnym wydarzeniom w Unii Europejskiej w 10 
językach (angielskim, bułgarskim, francuskim, greckim, hiszpańskim, niemieckim, polskim, 
portugalskim, rumuńskim i węgierskim), a z czasem w 23 oficjalnych językach UE. 
 
Źródło: European Commission, Press Releases, Europe on the airwaves ... and on the Web: launch of the EURANET European 
Radio Network on-line platform, IP/08/1680 
http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/08/1680&format=HTML&aged=0&language=PL&guiLanguage=en 
 
 
Austria                                                                           AT 
 
Według informatorów serwisu NewBusiness.de. koncern RTL Group zainteresowany jest 
kupnem pakietu udziałów w austriackiej publicznej telewizji ORF. Wiadomość ta związana 
jest z pojawiającymi się wcześniej informacjami o kłopotach finansowych ORF 
spowodowanych drastycznym spadkiem wpływów reklamowych. Według prognoz ORF 
zamknie rok ze stratą blisko 100 mln EUR. Władze firmy zaapelowały do polityków o 
zwiększenie państwowej dotacji, ale rządząca partia ÖVP skłania się raczej ku sprzedaży 
części udziałów ORF prywatnemu inwestorowi, na co jak na razie nie wyraża zgody 
koalicyjny partner - socjaldemokratyczne SPÖ. ORF zatrudnia 4,5 tys. osób i jest 
największym koncernem medialnym w Austrii. Roczne obroty firmy sięgają 900 mln EUR. 
 
Źródło: 
http://www.new-business.de 
http://www.press.pl/ 
 
 
Francja                                                                           FR 
 
Pracownicy mediów publicznych przeprowadzili 24-godzinny strajk protestując w ten sposób 
przeciwko planowanym przez rząd reformom mediów publicznych. Propozycja obejmuje 
między innymi stworzenie konglomeratu, w skład którego wchodziłoby pięć programów 
telewizyjnych. Prezes tego ciała miałby być wybierany przez rząd. Plan zakłada również 
stopniowe  zmniejszanie reklam w telewizji publicznej aż do całkowitego odejścia od 
nadawania spotów reklamowych w 2011 roku. Szacuje się, że straty z tego tytułu wyniosą 
około 450 milionów EUR rocznie. Straty te jednak mają zostać w pełni zrekompensowane z 
wpływów związanych z podwyższeniem o 3% podatku od dochodu nadawców komercyjnych. 
Projekt wywołuje wiele kontrowersji w parlamencie.   
 
Źródło: Media Weblog, French public media on strike against reform plans 
November 25th, 2008 - 12:50 UTC by Andy Sennitt 
http://blogs.rnw.nl/medianetwork/french-public-media-on-strike-against-reform-plans 
 
 
Korea Południowa                                                        KR 
 
Organizacje społeczne sprzeciwiają się decyzji regulatora KCC (Korean Communication 
Commission) dotyczącej złagodzenia przepisów antykoncentracyjnych. Zgodnie z nowym 



  listopad 2008 
 

 

 

3

prawem podmioty gospodarcze o aktywach do 10 trylionów wonów mogą posiadać firmy 
nadawcze. Przewodniczący KCC Choi See–joong broni decyzji, zwracając uwagę na kryzys 
finansowy. Natomiast związki zawodowe Pracowników Mediów zapowiadają zaskarżenie 
tego prawa do Trybunału Konstytucyjnego.  
  
Źródło: Media Weblog, Korean media union attacks ownership rules change 
November 28th, 2008  
http://blogs.rnw.nl/medianetwork/korean-media-union-attacks-ownership-rules-change 
 
 
Niemcy                                                                              DE  
 
Kontrolowna przez Silvio Berlusconi firma Fininvest podniosła swoje udziały w niemieckiej 
płatnej platformie Premiere do 3,13%. Informacja na temat ukazała się ze względu na 
przepisy nakazujące ujawnianie się podmiotów posiadających ponad 3% udziałów. Innym 
udziałowcem Premiere jest News Corporation.  
 
Źródło:  Broadband TV, Berlusconi’s Fininvest buys into Premiere, 25.11.2008 
http://www.broadbandtvnews.com/?p=11235 
 
 
Serbia                                                                                                     SRB  
 
Serbski regulator rynku wstępnie zgodził się na przejęcie przez grupę RTL mniejszościowego 
pakietu (49%) w nadawcy TV Avala. Zgoda ta została wydana pod pewnymi warunkami, 
wśród których między innymi zakaz zmiany nazwy. Ostatecznie wypracowano rozwiązanie 
kompromisowe, zgodnie z którym nowy nadawca będzie nosił nazwę TV RTL-Avala. 
Wartość transakcji szacuje się na 45 milionów EUR.  
 
Źródło: Broadband TV, RTL prepares Serbia move 11.11.2008 
http://www.broadbandtvnews.com/?p=10671 
 
 
Słowacja                                                                                                        SK  
 
Cztery przedsiębiorstwa zgłosiły się do przetargu na operatora pierwszych dwóch naziemnych 
multipleksów cyfrowych: austriackie ORS, kanadyjska grupa Valtech Communications oraz 
słowackie Towerom i Telecom Corp. Ostatnie z przedsiębiorstw było operatorem podczas 
testowej transmisji w Prešovie i Košicach. 
 
Źródło: Broadband TV, Slovak DTT contenders emerge, 21.11.2008, 
http://www.broadbandtvnews.com/?p=11138 
 
 
Szwecja                                                                                                        SE  
 
Według opublikowanego raportu, zreformowana zostanie polityka koncesyjna względem 
komercyjnych stacji radiowych. Plan przewiduje zmniejszenie opłat koncesyjnych (około 
5700 dolarów rocznej opłaty przez okres sześciu lat), jak również zwolnienie stacji 
komercyjnych z obowiązku produkcji treści oryginalnych i lokalnych. Ponadto nowe 
regulacje mają zezwolić na sponsoring trzykrotnie w ciągu godziny. Nowy system koncesyjny 
ma wejść w życie w 2010 roku i przewiduje 4-letni okres przejściowy dla obecnych 
posiadaczy koncesji.  
 
Źródło: Media Weblog, Easier times for Swedish commercial radio,  11.11.2008 
http://blogs.rnw.nl/medianetwork/easier-times-for-swedish-commercial-radio 
 



  listopad 2008 
 

 

 

4

Turcja                                                                           TR 
 
Niemiecki koncern Axel Springer nabył 10-procentowy pakiet udziałów tureckiego holdingu 
medialnego Dogan Yayin. Kwota transakcji to 47 mln EUR. Dogan Yayin jest jednym z 
największych holdingów medialnych w Turcji, który zatrudnia 13 tys. pracowników a jego 
roczny obrót wynosi 1,5 mld EUR. Dogan Yayin jest czołowym wydawcą popularnych 
tureckich gazet „Hürriyet”, „Milliyet” i „Posta” oraz właścicielem grupy telewizyjnej Dogan 
TV, w której od dwóch lat Axel Springer ma udziały (obecnie zredukowane z 25 % do 
19,9%). Reprezentantem niemieckiego koncernu w radzie nadzorczej Dogan Yayin będzie 
Helmut Thoma, długoletni szef grupy RTL. 
 
Źródło: Broadbant TV, Axel Springer buys into Dogan media group, 27.11.2008 
http://www.broadbandtvnews.com/?p=11347 
 
 
Węgry                                                                           HU 
 

 Projekt nowej ustawy o mediach elektronicznych 
 
Rządząca koalicja kończy prace nad projektem nowego prawa o mediach, które ma zastąpić 
obowiązujące prawo z 1997 roku. Zgodnie z przygotowanym projektem obecne ciało 
regulacyjne (ORTT) ma zostać zastąpione przez nowego, wyposażonego w nowe 
kompetencje, regulatora. Ponadto nowe prawo da głównym nadawcom (RT Klub oraz TV2) 
możliwość nadawania większej ilości programów. Projekt ma zostać poddany pod głosowanie 
przed końcem roku.   
 
Źródło: Broadband TV, Hungary considers new media law, 04.11.2008 
http://www.broadbandtvnews.com/?p=10343&print=1 
 

 Uruchomienie kolejnej platformy cyfrowej  
 
Magyar Telecom rozpoczął działalność satelitarnej platformy cyfrowej. Jest to już czwarta 
platforma satelitarna DTH po UPC Direct, Digi TV oraz Hello HD.  Według doniesień 
rozpoczęcie tej działalności będzie kosztować poniżej 1 miliarda forintów (3,77 milionów 
EUR). Magyar Telecom jest obecnie drugim co do wielkości operatorem kablowym na 
Węgrzech a od końca 2006 roku oferuje również usługi IPTV.   
 
Źródło: Broadband TV, Hungary launches new DTH platform. 24.11.2008 
http://www.broadbandtvnews.com/?p=11208 
 
 
Wielka Brytania                                                            GB 
 

 Kolejne programy BBC dostępne w Internecie 
 
Od 27 listopada dwa główne programy BBC - BBC One i BBC Two będą dostępne na żywo 
przez Internet. Tym samym dołączą one do innych programów BBC, które wcześniej zostały 
udostępnione w Internecie np. BBC Three, BBC Four, CBBC, CBeeebies i BBC News.  
 
Źródło: Broadband TV, BBC completes online simulcasts, 19.11.2008 
http://www.broadbandtvnews.com/?p=10962 
 
 
 



  listopad 2008 
 

 

 

5

 Odrzucenie planu BBC Local 
 
BBC Trust odrzucił plan BBC Local polegający na zainwestowaniu około 68 milionów £ na 
lokalne programy informacyjne, lokalne wiadomości sportowe i prognozę pogody. Program 
miał obejmować sześćdziesiąt obszarów i dodatkowe pięć obszarów z językiem walijskim. 
Zgodnie z przeprowadzoną przez Ofcom analizą skutków rynkowych tego rodzaju projektu, 
inicjatywa ta miałaby negatywne skutki dla podmiotów komercyjnych – przede wszystkim 
lokalnej prasy. W związku z tą decyzją BBC Trust zarekomendował przekazanie środków na 
poprawę istniejących usług lokalnych i regionalnych.  
 
Źródło: Broadband TV, BBC Trust rejects local news plan, 21.11.2008 
http://www.broadbandtvnews.com/?p=11120 
 
 
Informacje branżowe                                                                                                                      
 
EBU wyraziła swój sprzeciw wobec projektu zmian Komunikatu Komisji Europejskiej na 
temat pomocy publicznej, podkreślając, że nie uwzględnia on zdania wyrażonego przez 
większość państw członkowskich, które sprzeciwiły się szczegółowej regulacji tej materii. 
Zdaniem EBU, Komisja Europejska podtrzymując kierunek reform, dąży do ujednolicenia 
regulacji dotyczących mediów publicznych bez uwzględnienia specyfiki poszczególnych 
państw.  
 
Źródło: Media Weblog, EBU opposes detailed EU rules on funding of public service broadcasting, 06.11.2008 
http://blogs.rnw.nl/medianetwork/ebu-opposes-detailed-eu-rules-on-funding-of-public-service-broadcasting 

 
 
Zebrali i opracowali: 
Albert Woźniak 
Paweł Stępka 


