
  lipiec 2008 
 

 

 

1

 
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji 
Departament Polityki Europejskiej i 
Współpracy z Zagranicą 

 
 

Przegląd Międzynarodowy 
 
Unia Europejska                UE  
 

 Decyzja sądu w sprawie portugalskiego nadawcy publicznego RTP 
 
Sąd Pierwszej Instancji w Luksemburgu anulował część kary nałożonej decyzją Komisji 
Europejskiej na portugalskiego nadawcę publicznego RTP w listopadzie 2001 roku. Zgodnie 
z decyzją Komisji Europejskiej niektóre formy finansowania RTP nie były zgodne z zasadami 
Wspólnego rynku. W grudniu 2003 roku decyzja Komisji Europejskiej została zaskarżona 
przez SIC, nadawcę komercyjnego. 
Zgodnie z wyrokiem Sądu Pierwszej Instancji, Komisja Europejska nie uargumentowała 
decyzji, zgodnie z którą zwolnienie z podatku dla RTP w związku z transformacją nie stanowi 
pomocy publicznej. Z tego też względu decyzja Komisji została uchylona w tym zakresie. 
Sąd Pierwszej Instancji odrzucił również sugestie SIC, iż rząd portugalski był zobowiązany 
do przeprowadzenia otwartego konkursu przed powierzeniem misji publicznej RTP. Zdaniem 
Sądu art. 86 (2) Traktatu nie nakłada na państwa członkowskie takiego obowiązku.  
Sąd podkreślił, iż tylko państwa członkowskie mogą oceniać poziom wypełniania przez 
nadawcę obowiązków misyjnych.  
Sąd  stwierdził, iż Komisja nie wykorzystała wszystkich informacji, które mogłyby 
potwierdzić lub zaprzeczyć tezie o nieproporcjonalnym finansowaniu RTP. Z tego względu 
Sąd uchylił część decyzji Komisji mówiącej, iż niektóre środki ad hoc stanowią pomoc 
publiczną zgodną z zasadami Wspólnego rynku. 
Na odwołanie od wyroku Sądu Pierwszej Instancji do Trybunału Sprawiedliwości pozostają 
dwa miesiące od jego notyfikacji. 
 
Źródło: State Aid and PSB: Case SIC v. Commission 
http://curia.europa.eu/en/actu/communiques/cp08/aff/cp080042en.pdf 
 

 Wystąpienie Komisarz UE ds. Konkurencji w sprawie modernizacji Komunikatu 
Komisji z 2001 roku 

 
W dniach 17-18 lipca br. w Strasburgu odbyła się konferencja organizowana w ramach 
francuskiej prezydencji w Unii Europejskiej pt. „Media publiczne w erze cyfrowej”. 
Konferencja podzielona była na pięć paneli tematycznych poświęconych m.in.: finansowaniu 
mediów publicznych, misji mediów publicznych, konkurencji pomiędzy mediami 
publicznymi i komercyjnymi oraz definicji mediów publicznych. Jedną z uczestniczek 
konferencji była Neelie Kroes Komisarz UE ds. Konkurencji, która w swoim wystąpieniu 
omówiła wyniki przeprowadzonej przez Komisje konsultacji na temat rewizji Komunikatu z 
2001 roku w sprawie pomocy publicznej dla radiofonii i telewizji publicznej. Komisarz Kroes 
podkreśliła, że konsultacje cieszyły się dużym zainteresowaniem i zgodnie z jej opinią 
Komunikat z 2001 roku należy zmodernizować a jego nowa wersja powinna uwzględniać 
dotychczasową praktykę i najnowsze wyzwania technologiczne. Podczas prac nad 
komunikatem kluczowymi elementami będą następujące zagadnienia:  



  lipiec 2008 
 

 

 

2

• pełne wykorzystanie Protokołu Amsterdamskiego; 
• wzmocnienie zasady subsydiarności;  
• poprawa elastyczności obecnie funkcjonujących regulacji prawnych w związku z 

szybko zmieniającą się sytuacją rynkową; 
• bardziej efektywna kontrola na poziomie krajowym. 
 

Informacje na ten temat ukazały się w Przeglądach Międzynarodowych ze stycznia i czerwca 
2008 (http://www.krrit.gov.pl/przeglad/pm.htm). 
 
Źródło: European Commission, Press Releases, Neelie Kroes, The way ahead for the Broadcasting Communication, SPEECH/08/396 
http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=SPEECH/08/396&format=HTML&aged=0&language=EN&guiLanguage
=en 
 

 Zgoda Komisji Europejskiej na dofinansowanie mediów publicznych we Francji 
 
Komisja Europejska wyraziła zgodę na wsparcie finansowe nadawcy publicznego France 
Télévisions. W związku z planowaną redukcją dochodów komercyjnych nadawcy 
publicznego, związanych z likwidacją reklam telewizyjnych, rząd francuski ma dofinansować 
media publiczne kwotą 150 mln Euro. Pomimo tego, że proces stopniowego wycofywania 
bloków reklamowych w kanałach France Televisions rozpocznie się w 2009 roku, to na 
podstawie tej decyzji objęte nim stacje mogą liczyć na wsparcie już w tym roku. Komisja 
Europejska zaznaczyła, że zgoda na dofinansowanie nie dotyczy kolejnych lat. Reklamy z 
francuskich mediów publicznych mają całkowicie zniknąć w 2011 roku, a powstała w wyniku 
tego luka w ich budżetach ma zostać uzupełniona przez nowy podatek, którym obłożeni 
zostaną nadawcy komercyjni i dostawcy usług telekomunikacyjnych. 
 
Źródło: European Commission, Press Releases, State aid: Commission approves EUR 150 million capital injection for France 
Télévisions, IP/08/1175, 
http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/08/1175&format=HTML&aged=0&language=EN&guiLanguage=en 
 
 
Bułgaria                                                                              BG  
 
Zgodnie z doniesieniami prasowymi News Corporation rozważa możliwość wycofania się z 
części swoich inwestycji w Europie Środkowo-Wschodniej, w tym w Bułgarii. W tym 
kontekście rozważa się możliwość sprzedania ogólnokrajowego nadawcy TV za ok. 800 
milionów dolarów (tj. ok. 505 milionów EUR). Według doniesień prasowych istnieje również 
możliwość zmian właścicielskich w przypadku drugiego ogólnokrajowego nadawcy TV 
Nova, kontrolowanego dotychczas przez grecką grupę Antenna Group, która może sprzedać 
do 30% udziałów. Do wejścia na rynek bułgarski szykuje się również amerykańska grupa 
CME, która zamierza przejąć program rozprowadzany w kablu TV2 za 120 milionów 
dolarów.  
 
Źródło: , Broadband TV News, News Corp CEE pullout takes shape, 21.07.2008 
http://www.broadbandtvnews.com/?p=5652 
 
 
Czechy                                                                              CZ  
 
Sąd Najwyższy potwierdził anulowanie kary w wysokości 100 000 EUR, nałożonej na 
nadawcę komercyjnego TV Nova. Kara nałożona została przez regulatora rynku mediów 
elektronicznych RRTV, który zarzucił stacji stronniczość w informowaniu na temat nowego 
aktu prawnego dotyczącego bankructwa osób fizycznych.  
 
Źródła:  , Broadband TV News,  Czech TV Nova fine cancelled, 16.07.2008 
http://www.broadbandtvnews.com/?p=5609 



  lipiec 2008 
 

 

 

3

Hiszpania                                                                              ES  
 
BskyB rozważa możliwość kupna hiszpańskiej cyfrowej platformy satelitarnej Digital +, 
której sprzedaż pod koniec roku ma zaoferować właściciel grupa Prisa. Wcześniej Digital + 
był kontrolowany przez Vivendi oraz News Corporation, obecnego właściciela BskyB.  
Sprzedaż Digital + ma pokryć długi grupy Prisa zaciągnięte pod zakup Sogecable.  
  
Źródła: Broadband TV News,  BSkyB mulls Digital+ bid, 04.07.2008 
http://www.broadbandtvnews.com/?p=5495 
 
 
Holandia                                                                              NL 
 

 Zmiana przepisów dotyczących koncesji radiowych 
 
Holenderski regulator rynku Commissariaat voor de Media zliberalizował przepisy dotyczące 
udzielania koncesji na krótkookresowe nadawanie falach UKF w związku ze specjalnymi 
wydarzeniami. Zgodnie z nowymi przepisami koncesje te będą mogły być wydawane na 
okres do jednego roku i będą mogły być co roku odnawiane. W ten sposób zgodnie z prawem 
będą mogły permanentnie nadawać radiostacje o słabej sile. Koncesje te nie będą wydawane 
nadawcom publicznym i komercyjnym. W przypadku tych nadawców niedozwolone będzie 
emitowanie  bloków reklamowych. 
 
Źródło: Medianetwork Weblog, Dutch Media Authority relaxes rules for Restricted Service licences, 07.08.2008 
http://blogs.rnw.nl/medianetwork/dutch-media-authority-relaxes-rules-for-restricted-service-licences 
 

 Nadawca publiczny zmniejsza ilość cyfrowych kanałów tematycznych 
 
Holenderski nadawca publiczny NOP zdecydował się zmniejszyć ilość cyfrowych kanałów 
tematycznych z 17 do 12. W ten sposób z anteny zniknął między innymi program poświęcony 
muzyce alternatywnej, edukacji czy filmom dokumentalnym. Oficjalnym powodem podjęcia 
tej decyzji jest chęć ograniczenia kosztów i poprawa jakości pozostałych usług. Ekspansja 
nadawcy publicznego w segmencie kanałów tematycznych była wielokrotnie krytykowana 
zarówno przez komercyjną konkurencję jak i operatorów kablowych.    
 
Źródła: Broadband TV News,  Dutch pubcaster to reduce thematic channels, 09.07. 2008  
http://www.broadbandtvnews.com/?p=5525&print=1 
 
 
Rumunia                                                                              RO  
 
Trybunał Konstytucyjny uznał za niekonstytucyjną propozycję aktu prawnego nakładającego 
na nadawców obowiązek równomiernego poświęcania czasu informacjom pozytywnym i 
negatywnym w programach informacyjnych. Zmiana prawa została zainicjowana przez 
rządzącą partię liberalną oraz opozycyjną skrajnie prawicową partię Wielka Rumunia.  
Projekt został zaskarżony przez opozycyjna partię Demokratyczno-Liberalną. Trybunał 
Konstytucyjny uznał cały projekt za niekonstytucyjny co oznacza, iż prezydent nie będzie 
mógł podpisać nowego aktu prawnego.  
Za zawetowaniem tej ustawy przez prezydenta opowiadało się OBWE a także rumuński 
regulator rynku mediów CNA.  
 
Źródło: Medianetwork Weblog, Romanian Cort blocks „happy news” legislation, 09.07.2008 
http://blogs.rnw.nl/medianetwork/romanian-court-blocks-happy-news-legislation 
 
 



  lipiec 2008 
 

 

 

4

Turcja                                                                              TR 
 
Podczas spotkania państw regionu Morza Czarnego w Istambule przedstawiciele ciał 
regulacyjnych podjęli decyzję o rozpoczęciu prac nad regionalnym porozumieniem 
regulatorów. W tym celu powołana została grupa ekspertów, która ma pracować nad 
dokumentami przyszłego forum. W spotkaniu w Istambule wzięli udział przedstawiciele 
Armenii, Azerbejdżanu, Bułgarii, Gruzji, Grecji, Mołdawii, Rumunii, Rosji, Serbii, Turcji i 
Ukrainy.  
 
Żródło: EPRA, Regulatory bodies from the Black Sea region meet in Istanbul  
http://www.epra.org/content/english/index2.html 
 
 
Wielka Brytania                                                            GB 
 

 Ofcom publikuje nowy kodeks reklamy telewizyjnej 
 
Brytyjski regulator rynku telekomunikacyjnego Ofcom opublikował nowy kodeks reklamy 
telewizyjnej. W związku ze zmianami, jakie wprowadziła Dyrektywa o audiowizualnych 
usługach medialnych (AMSD), Ofcom postanowił dokonać zmiany przepisów reklamowych 
w dwóch etapach. Najważniejszą zmianą wprowadzoną w pierwszej fazie jest zniesienie 
wynoszącego do tej pory 20 minut minimalnego odstępu pomiędzy dwoma blokami 
reklamowymi. Nowe przepisy będą dopuszczały jeden blok reklamowy na każde 30 minut 
filmu (do tej pory limit ten wynosił 45 minut). Zliberalizowany kodeks wejdzie w życie 1 
września br. Na jesieni Ofcom rozpocznie drugą fazę konsultacji publicznych związaną ze 
zmianami w kodeksie, tym razem poświęconą dopuszczalnej ilości czasu reklamowego w 
stosunku do całości nadawanych treści. Regulator jest przeciwny zwiększeniu limitu czasu 
reklamowego. 
 
Żródło: Ofcom, News Releases, Ofcom publishes a new Advertising Code, 24.07.08 
http://www.ofcom.org.uk/media/news/2008/07/nr_20080724b 
 

 DCMS ogłasza konsultacje publiczne w sprawie implementacji dyrektywy 
 
Brytyjskie Ministerstwo Kultury, Mediów i Sportu ogłosiło rozpoczęcie publicznych 
konsultacji dotyczących implementacji Dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych. 
Konsultacją objęto szereg zagadnień  wymagających omówienia w związku z ich wdrożeniem 
do prawa krajowego. W dokumentach problemowych DCMS zwrócono uwagę na kwestie 
usług wideo na żądanie, nielinearnych usług telewizyjnych, reklam telewizyjnych, uplinku 
oraz product placement. Konsultacje publiczne zakończą się 31 października 2008 roku. 
 
Źródła: Broadband TV News,  DCMS consults on VOD and UK uplinks, 25.07. 2008 
http://www.culture.gov.uk/reference_library/consultations/5309.aspx 
http://www.broadbandtvnews.com/?p=5925 
 
 
Informacje branżowe                                                                                                                      
 

 Rozpoczęcie projektu “Green on Air” 
 
Europejska Unia Nadawców (EBU) zrzeszająca europejskich nadawców publicznych 
rozpoczęła multimedialny projekt zatytułowany “Green on Air”. Celem projektu 
obejmującego programy tworzone przez 40 nadawców i niezależnych producentów z 14 
państw europejskich jest promowanie świadomości dotyczącej zmiany klimatu na świecie. 
Inicjatywa ta została zaproponowana podczas Generalnego Zgromadzenia EBU przez 



  lipiec 2008 
 

 

 

5

dyrektora Eorovision TV Bjørn’a Erichsen’a. Trzydziestu pięciu członków EBU zgłosiło 
dotychczas swoje zainteresowanie projektem m.in. BBC, YLE, ZDF.  
 
Źródło: Medianetwork Weblog, European broadcasters go green, 08. 07. 2008 http://blogs.rnw.nl/medianetwork/european-
broadcasters-go-green 
 

 Nowe władze EBU 
 
Podczas Generalnego Zgromadzenia Europejskiej Unii Nadawców (EBU)  zostały wybrane 
nowe władze organizacji. Dotychczasowy prezes EBU Fritz Pleitgen (ARD) zostanie od 
nowego roku zastąpiony przez Jean-Paul Philippot (RTBF-Belgia). Na stanowisko 
wiceprzewodniczącego został wybrany natomiast Richard Sambrook (BBC).    
 
Źródło: Medianetwork Weblog, European public broadcasters elect next President and Vice-President, 04.07.2008 
http://blogs.rnw.nl/medianetwork/european-public-broadcasters-elect-next-president-and-vice-president 
EBU, European broadcasters elect next President and Vice-President 
http://www.ebu.ch/en/union/news/2008/tcm_6-61038.php 
 
 
 
 
 

Zebrali i opracowali: 
Albert Woźniak 
Paweł Stępka 


