
  czerwiec 2008 
 

 

 

1

 
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji         
Departament Polityki Europejskiej i  
Współpracy z Zagranicą                                                                    

 
 
 
 

Przegląd Międzynarodowy 
 
 
Unia Europejska                UE  
 

 Komisja Europejska zezwala na przejęcie Premiere 
 
Komisja Europejska wyraziła zgodę na przejecie przez News Corporation stacji Premiere - 
największego płatnego nadawcy telewizyjnego w Niemczech. Koncern Ruperta Murdocha 
będzie mógł kupić Premiere pod warunkiem zagwarantowania dostępu do swoich platform 
konkurencyjnym nadawcom. News Corporation kontroluje obecnie ponad 25 proc. akcji 
niemieckiego nadawcy i w przypadku zwiększenia udziałów powyżej 30 proc. będzie 
zmuszona do złożenia oferty wykupu akcji od pozostałych udziałowców. 
Zdaniem analityków News Corp. chce jeszcze przejąć hiszpańską platformę cyfrową Digital+ 
a na obu płatnych nadawców może przeznaczyć w sumie ponad 4 mld Euro. Digital+ należy 
do koncernu medialnego Prisa, który od jakiegoś czasu rozważa możliwość pozbycia się 
telewizyjnego biznesu. Oprócz News Corp. przejęciem platformy zainteresowane są m.in. 
francuski holding Vivendi i hiszpańska Telefónica. News Corp. posiada udziały w brytyjskiej 
grupie medialnej BSkyB i jest właścicielem włoskiej platformy Sky Italia. 
Informacja na ten temat ukazała się w Przeglądzie Międzynarodowym ze stycznia 2008 
(http://www.krrit.gov.pl/przeglad/pm.htm). 
 
Źródło: European Commission, Press Releases, Mergers: Commission clears proposed acquisition of Premiere by News Corp, 
subject to conditions, IP/08/1012, 
http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/08/1012&format=HTML&aged=0&language=EN&guiLanguage=en 
http://www.broadbandtvnews.com/?p=5372 
http://www.broadbandtvnews.com/?p=5406 
 

 Wyniki konsultacji w sprawie rewizji komunikatu z 2001 roku 
 
Komisja Europejska ogłosiła podsumowanie wyników otwartych konsultacji dotyczących ram 
prawnych przyszłego finansowania nadawców publicznych. Konsultacje umożliwiły 
państwom członkowskim i zainteresowanym podmiotom wyrażenie swoich poglądów wobec 
proponowanej przez Komisję rewizji Komunikatu z 2001 roku w sprawie pomocy publicznej 
dla radiofonii i telewizji publicznej. Kwestionariusz Komisji spotkał się z szerokim odzewem. 
Odpowiedzi przesłało 121 respondentów reprezentujących państwa członkowskie, nadawców 
publicznych i prywatnych, organizacje sektorowe, stowarzyszenia widzów i słuchaczy, grupy 
medialne, producentów, dystrybutorów, itd. Ze strony polskiej oprócz KRRiT w konsultacji 
wzięli udział: TVP, TVN, eksperci z Instytutu Dziennikarstwa UW oraz z Wyższej Szkoły 
Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie. 
Zdaniem państw członkowskich biorących udział w konsultacjach Komunikat Komisji z 2001 
roku dobrze funkcjonuje i w związku z tym ewentualne jego zmiany powinny być 
wprowadzane z wielką ostrożnością.  



  czerwiec 2008 
 

 

 

2

Informacja na ten temat ukazała się w Przeglądzie Międzynarodowym ze stycznia 2008 
(http://www.krrit.gov.pl/przeglad/pm.htm). 
 
Źródło: European Commission, News, Revision of the Communication on the application of State aid rules to public service 
broadcasting: results of the public consultation, 11 June 2008 
http://ec.europa.eu/comm/competition/state_aid/reform/comments_broadcasting/index.html 
 

 Komisja proponuje zmiany w przepisach dotyczących reklam samochodów 
 
Komisja Europejska rozpoczęła publiczne konsultacje na temat rewizji przepisów 
dotyczących emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Zgodnie z propozycjami Komisji zmianie 
ulegną również przepisy dotyczące reklamowania samochodów. Stosując się do tych 
rozwiązań koncerny motoryzacyjne mają zamieszczać na reklamach samochodów informacje 
dotyczące emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Komisja zaproponowała dwa schematy 
oznaczania reklam: czerwonym, żółtym lub zielonym kółkiem (odpowiadałyby kolejnemu 
przedziałowi emisji) bądź literami - od ”A” (najniższa emisja) do ”G” (najwyższa). 
Propozycje KE zostały skierowane do publicznych konsultacji. 
Inicjatywa Komisji ma najprawdopodobniej związek z raportem przyjętym we wrześniu ub. r. 
przez Komisję ds. Środowiska Parlamentu Europejskiego a wzywającym producentów 
samochodów do zamieszczania na reklamach ostrzeżeń podobnych do drukowanych na 
paczkach papierosów. Choć pomysł został odrzucony podczas publicznych konsultacji, to 
idea informowania konsumentów o poziomie emisji dwutlenku węgla zyskała wielu 
zwolenników.   
 
Źródło: European Commission, Climate change: Commission launches public consultation on revision of car labelling directive, 
IP/08/835 
http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/08/835&format=HTML&aged=0&language=EN&guiLanguage=en 
http://ec.europa.eu/environment/air/transport/co2/co2_cars_labelling.htm 
 
 
Francja                                                                              FR  
 

 CSA z uwagą przygląda się kanałom pornograficznym  
 
Francuski regulator ds. audiowizualnych CSA zwrócił się do operatora satelitarnego Eutelsat, 
żądając wszelkich potrzebnych informacji na temat 70 kanałów pornograficznych i 
przeznaczonych dla dorosłych, transmitowanych za pomocą jednego z satelitów należących 
do tego operatora. Regulator zamierza zidentyfikować wszystkich wspomnianych nadawców i 
określić kraj ich pochodzenia w celu ułatwienia kontroli nad ich funkcjonowaniem. CSA 
zamierza też sprawdzić, czy wszyscy ci nadawcy posiadają właściwe koncesje na nadawanie. 
Ostatnio w kilku krajach europejskich głośno wyrażane jest zaniepokojenie faktem istnienia 
dużej ilości kanałów dla dorosłych ogólnie dostępnych przez satelitę. 
 
Źródło: Broadband TV News, CSA wants a clear view on porn channels, 27.06.2008 
http://www.broadbandtvnews.com/?p=5392 
 

 Prezydent Sarkozy przedstawił plan w sprawie nadawców publicznych 
 
Francuski prezydent Nicolas Sarkozy przedstawił nowy plan finansowania nadawców 
publicznych. Od stycznia 2009 r. żaden z kanałów publicznych nie będzie mógł emitować 
reklam po godzinie 20.00, natomiast od 1 grudnia 2011 reklamy mają całkowicie zniknąć z 
programów tych nadawców. Straty nadawców publicznych, które powstaną w rezultacie 
wspomnianej decyzji szacuje się na ok. 450 mln Euro. 
W celu zrekompensowania ubytku rząd zamierza obłożyć operatorów telekomunikacyjnych 
oraz internetowych specjalnym podatkiem w wysokości 0,9% obrotów, zaś nadawcy 



  czerwiec 2008 
 

 

 

3

komercyjni będą obciążeni należnością stanowiącą 3% ich obrotów. Przewiduje się, że nowe 
daniny spotkają się ze sprzeciwem ze strony zainteresowanych podmiotów. 
Inną kontrowersyjną propozycją prezydenta jest nominowanie przez niego prezesa publicznej 
telewizji, France Television. Nominacja ma być zatwierdzana przez parlament. Dotąd szef 
publicznej telewizji wybierany był przez CSA, regulatora ds. audiowizualnych. 
 
Źródło: Broadband TV News, Sarkozy outlines public broadcasting plans, 26.06.2008 
http://www.broadbandtvnews.com/?p=5368 
 
 
Holandia                                                                            NL 
 
Holenderski nadawca publiczny NOS uruchomił aplikację telewizji mobilnej pod nazwą NOS 
Mobiel, za pomocą której można uzyskać dostęp do programów informacyjnych, sportowych, 
prognozy pogody, komunikatów drogowych a nawet teletekstu. Dostępny jest program na 
żywo i na żądanie.  
NOS Mobiel można zainstalować za darmo i dostępny jest w wielu wersjach, nawet w wersji 
dla iPhone, który oficjalnie nie jest jeszcze dostępny w Holandii. Za pośrednictwem sieci 
UMTS każdy użytkownik telefonu komórkowego może mieć dostęp do usługi bez 
dodatkowych opłat. Stosuje się jedynie normalne opłaty za transmisję danych. 
 
Źródło: Broadband TV News, Dutch NOS launches mobile TV portal, 8.06.2008 
http://www.broadbandnews.com?p=5168 
 
 
Wielka Brytania                                                            GB 
 
MTV Europe została ukarana za nieprzestrzeganie czasu chronionego. Brytyjski regulator ds. 
audiowizualnych Ofcom nałożył łączną karę 255 000 funtów za naruszenia TMF, MTV UK 
oraz MTV Hits. Kara objęła też MTV France, który nadaje na podstawie brytyjskiej koncesji. 
Wyrok wskazuje, że Ofcom jest przygotowany do działania wobec nadawców, którzy mają 
siedzibę w Wielkiej Brytanii a nadają w innych krajach. 
Regulator przypomniał, że drastyczny język – zarówno w klipach muzycznych jak i w 
programie ze studia – nie powinien pojawiać się w programach w czasie, gdy telewizję 
oglądają dzieci oraz że powinny być one chronione przed nieodpowiednimi dla nich 
treściami. 
 
Źródło: Broadband TV News, MTV fined for Ofcom code breach, 5.06.2008 
http://www.broadbandnews.com/?p=5138 
 
 
 
 

Zebrali i opracowali: 
Albert Woźniak 
Paweł Stępka 
Maria Borkowska 


