
  luty 2008 
 

 

 

1

 
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji         
Departament Polityki Europejskiej i  
Współpracy z Zagranicą                                                                    

 
 
 

Przegląd Międzynarodowy 
 
 
Unia Europejska                UE  
 

 Zamknięcie postępowania przeciwko Grecji w sprawie implementacji dyrektywy 
2002/77/EC 

 
Komisja Europejska postanowiła zakończyć procedurę przeciwko Grecji, która została 
wszczęta ze względu na brak implementacji dyrektywy 2002/77/EC z 16 września 2002 r. w 
sprawie konkurencji na rynkach sieci i usług łączności elektronicznej. Grecja nie zastosowała 
się do wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z 14 kwietnia 2005 roku. Sytuację 
tą zmieniła notyfikacja do Komisji Europejskiej nowego prawa na temat koncentracji 
mediów. Ten akt prawny liberalizuje znacznie rynek usług nadawczych w Grecji. Komisja 
Europejska uznała, iż w ten sposób Grecja implementowała wspomnianą dyrektywę.    
 
Źródło: European Commission, Competition: Commission welcomes implementation of EU framework for broadcasting services in 
Greece, IP/08/169, 1.02. 2008, 
http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/08/169&format=HTML&aged=0&language=EN&guiLanguage=en 
 

 Telewizja internetowa Parlamentu Europejskiego 
 
Parlament Europejski przeznaczył dziewięć milionów EUR na uruchomienie własnej telewizji 
internetowej, która będzie udostępniała około trzystu plików wideo. Celem tego 
przedsięwzięcia jest  przybliżenie prac Parlamentu Europejskiego obywatelom Unii 
Europejskiej. Pomysł ten jest wzorowany na amerykańskim C-Span.  
 
Źródło: Broadband TV, European Parliament to launch own web TV, 20.02. 2008 
http://www.broadbandtvnews.com/?p=3738 
 

 Komisja kieruje do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości sprawy przeciwko 
Polsce i Belgii  

 
Komisja Europejska zdecydowała o skierowaniu dwóch spraw do Europejskiego Trybunału 
Sprawiedliwości oraz o otwarciu dwóch nowych postępowań w sprawie naruszenia przepisów 
w dziedzinie telekomunikacji. Wystosowano również trzy uzasadnione opinie, które stanowią 
drugi etap postępowania w sprawie naruszenia przepisów, natomiast osiem spraw 
dotyczących naruszenia przepisów zostało zamkniętych. Najważniejszą kwestią w tej serii 
postępowań w sprawie naruszenia przepisów w dziedzinie telekomunikacji jest niezależność 
krajowych organów regulacyjnych ds. telekomunikacji. W wyniku podjętej decyzji Polska 
zostanie pozwana przed ETS, ponieważ zmiany prawa wprowadzone w sierpniu 2006 r. w 
dalszym ciągu nie zapewniają pełnej niezależności polskiego organu regulacyjnego, czego 
wymagają przepisy wspólnotowe. Zdaniem Komisji, rząd polski nadal posiada znaczne 
udziały w licznych przedsiębiorstwach telekomunikacyjnych, a Prezes Rady Ministrów 



  luty 2008 
 

 

 

2

dysponuje nieograniczoną swobodą w wykonywaniu uprawnień do odwołania prezesa 
krajowego organu regulacyjnego, ograniczając w ten sposób skuteczność tego organu. 
Komisja przesłała również wezwanie do usunięcia uchybienia (pierwszy etap procedury w 
sprawie naruszenia przepisów) do władz Luksemburga w związku z brakiem niezależności 
krajowego organu regulacyjnego. Urzędnicy tego organu wykonują jednocześnie funkcje 
regulacyjne i funkcje zarządzania w odniesieniu do jednego operatora. 
Natomiast Belgia została pozwana przed Trybunał Sprawiedliwości w związku z problemami 
dotyczącymi mechanizmu finansowania usługi powszechnej.  
 
Źródło: European Commission, Telecoms Rules: Commission refers Poland and Belgium to the European Court of Justice, 
IP/08/142, 31.01. 2008, 
http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/08/142&format=HTML&aged=0&language=EN&guiLanguage=en 
 

 Współpraca stacji radiowych państw Unii Europejskiej 
 
Komisja Europejska poinformowała, że w kwietniu bieżącego roku ruszy współpraca 16 stacji 
radiowych z 13 krajów tworzących konsorcjum stacji radiowych. Stacje te będą współtworzyć 
i nadawać codzienne programy sieci europejskiej zawierające wiadomości, wywiady, 
dyskusje, magazyny popularnonaukowe i relacje na żywo obejmujące 27 państw Unii. Z 
początku będą nadawane w dziesięciu językach (po angielsku, bułgarsku, hiszpańsku, 
niemiecku, polsku, portugalsku i rumuńsku), by z czasem objąć wszystkie 23 języki UE. 
Wspomniane konsorcjum stacji radiowych koordynowane przez Deutsche Welle i Radio 
France Internationale zawarło 14 grudnia ubiegłego roku umowę z Komisją o świadczenie 
usług opiewającą na 5,8 mln euro rocznie. Pierwsze audycje zostaną wyemitowane w 
kwietniu 2008. 
 
Źródło: European Commission, Europe on the air: a network of European radio stations, is launched, IP/08/303, 26.02. 2008, 
http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/08/303&format=HTML&aged=0&language=EN&guiLanguage=en 
 

 Konsultacje w sprawie dyrektywy o usługach warunkowych 
 
Komisja Europejska rozpoczęła otwarte konsultacje wszystkich zainteresowanych stron na 
temat usług warunkowego dostępu, jak na przykład płatna telewizja lub telewizja na żądanie. 
Konsultacje mają na celu dokonanie oceny wpływu Dyrektywy o usługach warunkowych. 
Komisja użyje zebranych informacji do opracowania drugiego raportu na temat implementacji 
wspomnianej dyrektywy. Konsultacje będą trwały do 4 kwietnia 2008 roku.  
 
Źródło: European Commission, Directive on the protection of conditional-access services: Commission consultation of interested 
parties, IP/08/202, 11.02. 2008, 
http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/08/202&format=HTML&aged=0&language=EN&guiLanguage=en 
 

 Zapytanie Komisji Europejskiej w sprawie pomocy publicznej dla nadawcy 
publicznego w Austrii 

 
31 stycznia br. Komisja Europejska wystąpiła do rządu Austrii z prośbą o wyjaśnienie sprawy 
misji publicznej oraz finansowania i kontroli nadawcy publicznego - ORF. Opierając się na 
kilku skargach, które napłynęły w tej sprawie, Komisja Europejska wstępnie oceniła, że 
obecny system finansowania nadawcy publicznego nie jest zgodny z przepisami Traktatu 
Europejskiego dotyczącymi pomocy publicznej. W przeszłości Komisja Europejska 
formułowała podobne zarzuty w stosunku do Belgii, Holandii i Irlandii. Rząd Austrii musi 
ustosunkować się do przedstawionych zarzutów i zaproponować zmiany związane ze 
sposobem finansowania nadawcy publicznego.    
 
Źródło: European Commission, State aid: Commission requests Austria to clarify financing of public service broadcaster ORF, 
IP/08/130, 31.01. 2008, 
http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/08/130&format=HTML&aged=0&language=EN&guiLanguage=en%2
0(IP/08/130) 
 



  luty 2008 
 

 

 

3

 Komisja Europejska zamyka postępowania w sprawie pomocy publicznej dla 
VRT w Belgii oraz RTÉ i TG4 w Irlandii 

 
Komisja Europejska podjęła decyzję o zamknięciu postępowań w sprawie pomocy publicznej 
dla VRT, nadawcy publicznego z flamandzkiej części Belgii oraz RTÉ i TG4 w Irlandii. 
Decyzje Komisji mają związek z formalnymi zobowiązaniami rządów Belgii i Irlandii 
dotyczącymi zmiany przepisów prawnych w sprawie finansowania nadawców publicznych w 
swoich krajach. Modyfikacji ulegną belgijskie przepisy dotyczące definicji i powierzenia 
misji publicznej a także wprowadzone zostaną mechanizmy gwarantujące proporcjonalność 
finansowania publicznego. W Irlandii, podobnie jak w Belgii, doprecyzowana zostanie 
definicja i powierzenie misji publicznej oraz wprowadzony zostanie nadzór i kontrola 
związana z przejrzystością prowadzenia rachunków. Rządy Belgii i Irlandii mają wprowadzić 
zaproponowane zmiany przepisów prawnych do końca 2008 roku. Postępowania Komisji 
zostały rozpoczęte na podstawie skarg w 2004 roku w przypadku Belgi i w marcu 2005 roku 
w przypadku Irlandii.  
 
Źródło: European Commission, State aid: Commission closes investigation into financing of Flemish public service broadcaster 
VRT, IP/08/316, 27.02. 2008, 
http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/08/316&format=HTML&aged=0&language=EN&guiLanguage=en 
European Commission, State aid: Commission welcomes proposed changes to financing of Irish public service broadcasters and 
closes investigation, IP/08/317, 27.02. 2008, 
http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/08/317&format=HTML&aged=0&language=EN&guiLanguage=en 
 
 
Francja                                                                              FR  
 
Prezydent Sarkozy, który wcześniej zapowiedział wyeliminowanie reklam z telewizji 
publicznej ogłosił, że nie zamierza prywatyzować nadawcy publicznego. Jednocześnie 
stwierdził, iż być może rząd będzie mógł wspierać telewizję publiczną środkami 
budżetowymi już od bieżącego roku. Planowana reforma pozwoliłaby nadawcom 
komercyjnym zagospodarować rynek reklamy o oszacowanej  wartości ok. 1,5 mld. EUR. 
Zapowiadanej zmiany obawiają się natomiast reklamodawcy, którzy boją się podwyżki cen w 
związku z ograniczeniem konkurencji na rynku reklamy telewizyjnej. Sarkozy opowiada się 
za całkowitym wyeliminowaniem reklam z telewizji publicznej już od stycznia 2009 roku lub 
osiąganiem tego stanu stopniowo.  
 
Źródło:  Media Network Weblog, France Télévisions will not be privatised – Sarkozy, 20.02. 2008 
http://blogs.rnw.nl/medianetwork/france-televisions-will-not-be-privatised-sarkozy 
 
 
Hiszpania                               ES 
 
Główne firmy zaangażowane w rozwój technologii DVB-SH (Digital Video Broadcasting-
Satellite services to Handhelds)  wspólnie rozpoczną pilotażowe dostarczanie usług telewizji 
ruchomej w tym standardzie w jednej z dzielnic Barcelony. Należy wspomnieć, iż DVB-SH 
oferuje większy wybór częstotliwości (do 3 GHz), wydajniejsze wykorzystanie częstotliwości 
a co za tym idzie, istotne oszczędności oraz ewentualne hybrydowe nadawanie 
naziemno/satelitarne, co zapewnia większe pokrycie. W Europie technologia DVB-SH 
wykorzystuje pasmo S-Band na 2,2 GHz.  
 
Źródło: Media Network Weblog, Mobile TV in S-band to be demonstrated in Barcelona, 07.02.2008 
http://blogs.rnw.nl/medianetwork/mobile-tv-in-s-band-to-be-demonstrated-in-barcelona 
 
 
 



  luty 2008 
 

 

 

4

Indie                                                                        IN 
 
Regulator rynku telekomunikacyjnego (TRAI) zapowiedział zaproponowanie Ministerstwu 
ds. Infrastruktury i Mediów Elektronicznych zwiększenia limitu inwestycji bezpośrednich w 
na rynku radiowym. W tej chwili firmy zagraniczne mogą posiadać do 20% udziałów w 
firmach radiowych. To surowe ograniczenie było tłumaczone dużą siłą oddziaływania tego 
medium na społeczeństwo hinduskie. Regulator rynku planuje zarekomendować podniesienie 
tego limitu do wysokości 26 - 74 %. 
 
Źródło:  Media Network Weblog,   Foreign investment curbs for Indian FM radio may be eased, 11.02.2008 
http://blogs.rnw.nl/medianetwork/foreign-investment-curbs-for-indian-fm-radio-may-be-eased 
 
 
Niemcy                               DE 
 
News Corporation zwiększył swój udział w niemieckiej telewizji płatnej Premiere z 14,6 do 
19,9%. Trwające od miesiąca spekulacje spowodowały znaczny wzrost cen akcji Premiere. 
Wartość transakcji nie została ujawniona. Posiadane dotychczas 14,6% akcji zostało 
zakupione przez News Corporation na początku stycznia od firmy Unity Media za kwotę 287 
mln euro. Niemiecka platforma obecnie posiada ponad cztery miliony abonentów.  
 
Źródło:  Media Network Weblog, News Corp increases stake in German TV channel Premiere, 21.02. 2008 
http://blogs.rnw.nl/medianetwork/news-corp-increases-stake-in-german-tv-channel-premiere 
 
 
Słowacja                                                        SK 
 
Od kwietnia br. wprowadzona zostanie opłata abonamentowa wspólna dla telewizji i radia 
publicznego na poziomie 140 koron (ok. 4.27 EUR) miesięcznie. Uzyskane w ten sposób 
środki mają być następnie dzielone pomiędzy telewizję publiczną STV i radio publiczne SRo 
w proporcji 7:3. Telewizja publiczna przygotowuje się do uruchomienia trzeciego kanału 
latem br.  
 
Źródło: Media Network Weblog,  New STV funding model, 18.02.2008 
http://www.broadbandtvnews.com/?p=3704 
 
 
Szwajcaria                                                        CH 
 
W związku z piłkarskim turniejem mistrzostw Europy w czerwcu zostanie uruchomione w 
Szwajcarii „radio 11”, które będzie skierowane do kibiców. Radio otrzymało koncesję od 
szwajcarskiego regulatora i będzie nadawać od czerwca, choć już od połowy lutego będzie 
dostępne w Internecie. Radiostacja ma nadawać głownie po angielsku, francusku i niemiecku 
choć na antenie będą obecne także inne języki uczestników mistrzostw. Radio ma nadawać 
muzykę pochodzącą z państw, które w danym dniu mają rozgrywać mecze, przeprowadzać 
relacje spod stadionu oraz miejsc zgromadzeń fanów a także zapraszać gości, którzy będą 
analizować poszczególne mecze. Stacja nie będzie nadawać relacji bezpośrednich z meczów.  
 
Źródło: Media Network Weblog,   Special Swiss radio station to operate for Euro 2008, 09.02.2008 
http://blogs.rnw.nl/medianetwork/special-swiss-radio-station-to-operate-for-euro-2008 
 
Stany Zjednoczone                         USA 
 
Departament Sprawiedliwości zdecydował, iż jedna z największych firm radiowych w 
Stanach Zjednoczonych, Clear Chanel musi sprzedać radiostacje w czterech miastach.  Jest to 



  luty 2008 
 

 

 

5

konieczne ze względu na przejęcie tej firmy przez dwa fundusze typu private equity: Bain 
Capital Partners oraz Thomas H Lee Partners. Zgodnie z oświadczeniem departamentu 
sprawiedliwości, fundusze te posiadają już udziały w firmach nadawczych na rynkach, na 
których działają radiostacje Clear Channel.    
 
Źródło: Media Network Weblog,  US orders Clear Channel to divest stations for takeover approval, 14.02. 2008 
http://blogs.rnw.nl/medianetwork/us-orders-clear-channel-to-divest-stations-for-takeover-approval 
Media Network Weblog, FCC votes to approve buyout of Clear Channel, 25.01.2008 
http://blogs.rnw.nl/medianetwork/fcc-votes-to-approve-buyout-of-clear-channel 
 
 
Ukraina                                                                           UA 
 
Grupa medialna  Central European Media Enterprises (CME) odkupiła większość udziałów 
od swoich partnerów w ukraińskiej telewizji Studio 1 + 1.  Na skutek tej transakcji CME 
posiada obecnie 90% udziałów w Studio 1 + 1. Za pakiet 30% udziałów w stacji CME 
zapłaciło swoim partnerom około 79,6 miliona dolarów.  
 
Źródło: Broadband TV, CME raises Studio 1+1 stake, 06.02.2008 
http://www.broadbandtvnews.com/?p=3580 
 
 
Węgry                                                                           HU 
 
Węgierski regulator rynku mediów elektronicznych (ORTT), powołując się na dane z 
monitoringu stwierdził, iż publiczne radio Petofil Radio nadaje jedynie 6% treści o 
charakterze misyjnym. Ta sytuacja jest związana ze zmianą ramówki radia publicznego latem 
2007 roku. Wskutek wprowadzonych zmian, polegających przede wszystkim na zwiększeniu 
udziału w ramówce muzyki popularnej, o 643 % zwiększyła się słuchalność radia wśród osób 
w wieku 18-29 lat. Według ORTT radio publiczne złamało przepisy obowiązujące media 
publiczne i nie skonsultowało swojej decyzji dotyczącej ramówki z regulatorem rynku. 
Przedstawiciele radia czekają natomiast na konkretne zarzuty pod ich adresem.       
 
Źródło: Media Network Weblog,  Hungarian radio authority unhappy with “popular” MR2 
February 6th, 2008 - 16:38 UTC by Andy 
http://blogs.rnw.nl/medianetwork/hungarian-radio-authority-unhappy-with-popular-mr2 
 
 
Wielka Brytania                                                            GB 
 

 Konsultacje w sprawie treści lokalnych nadawanych przez radiostacje 
 
Regulator rynku Ofcom zakończył kolejną turę konsultacji w ramach projektowania 
przyszłego rynku radiofonii. Głównym tematem tej tury była kwestia lokalnego charakteru  
komercyjnych stacji radiowych. W konsultacjach udział wzięły 43 zainteresowane podmioty. 
W ramach konsultacji publicznych dyskusji poddane zostały propozycje Ofcom dotyczące 
ilości programów lokalnych w ramówkach, możliwości dzielenia programu przez stacje 
radiowe i zmian formatów. W pierwszym przypadku Ofcom zaproponował m.in. aby stacje 
nadające na falach ultrakrótkich nadawały minimum dziesięć godzin dziennie programy 
wyprodukowanego lokalnie w godzinach 6-19 oraz minimum cztery godziny w soboty i 
niedziele. Stacje nadające na długich falach są natomiast zobligowane do nadawania 
minimum czterech godzin programu produkowanego lokalnie. Mimo krytyki ze strony części 
stacji radiowych Ofcom zdecydował się utrzymać te wymogi. W przypadku wymiany  
programów Ofcom utrzymał generalną zasadę, aby możliwość tę posiadały stacje o zasięgu 
obejmującym 250 tysięcy dorosłych (tj. 15+), jednak w wyjątkowych przypadkach Ofcom 
będzie zezwalał na tego rodzaju współpracę także większym rozgłośniom. Ofcom utrzymał 



  luty 2008 
 

 

 

6

także zakaz zmiany formatu radiostacji w okresie dwóch lat od rozpoczęcia działalności 
nadawczej.  
 

 Zaostrzenie regulacji dotyczących tzw. telewizji uczestniczącej  
 
Ofcom zapowiedział wprowadzenie bardziej restrykcyjnych środków mających na celu 
ochronę konsumentów przed negatywnymi skutkami tzw. telewizji uczestniczącej, która 
opiera się na płatnych usługach telefonicznych (tzw. Premium rate telephone services) 
wykorzystywanych m.in. w teleturniejach i grach. Ze względu na skargi konsumentów oraz 
wysokie kary nałożone na nadawców w tym zakresie Ofcom postanowił wprowadzić zmiany 
do polityki koncesyjnej. Przede wszystkim, zgodnie z nowymi wymogami koncesyjnymi, 
nadawca oferujący usługi telewizji uczestniczącej odpowiedzialny jest za funkcjonowanie 
wszelkich środków komunikacji wykorzystywanych w tych usługach. Nadawca ten musi 
uzyskać akceptację niezależnej firmy, która zbada wszystkie systemy komunikacji 
wykorzystywane w usługach telewizji uczestniczącej. Systemy te powinny zostać 
zweryfikowane do końca czerwca 2008 roku. Ponadto Ofcom zapowiedział wydanie 
wytycznych opisujących nowe wymogi w świetle postanowień Kodeksu nadawczego.     
 
Źródło: Ofcom, Localness on analogue commercial radio and stereo and mono broadcasting on DAB 
http://www.ofcom.org.uk/consult/condocs/futureradio07/statement/ 
 

 Ofcom rozważa zmianę klasyfikacji programów telewizyjnych poświęconych 
grom hazardowym 

 
Ofcom rozpoczął konsultacje publiczne na temat proponowanej zmiany kategoryzacji 
programów telewizyjnych poświęconych hazardowi. W związku z wejściem w życie prawa 
dotyczącego hazardu oraz w celu zwiększenia ochrony konsumentów Ofcom rozważa zmianę 
klasyfikacji wspomnianych programów na telesprzedaż. Zainteresowane podmioty mają czas 
do 19 marca do nadsyłania swoich stanowisk w tej kwestii.  
 
Źródło:  Ofcom, Proposal to re-classify TV gambling channels as teleshopping services 
http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/gambling/ 
 
 
Informacje branżowe                                                                                                                      
 
Konsorcjum zrzeszające 21 podmiotów, w skład którego weszło także EBU, otrzymało z Unii 
Europejskiej grant na prowadzenie projektu badawczego nad telewizją internetową opartą na 
technologii peer-to-peer (P2P-Next). Konsorcjum obejmuje zarówno dostawców treści 
medialnej jak i instytuty badawcze działające w obszarze nowych mediów. Jego liderem jest 
fińska firma VTT Technical Reseach Center. Projekt ma trwać ponad cztery lata. Jeśli projekt 
zakończy się sukcesem, wówczas powstanie platforma umożliwiająca streaming oraz 
interakcję z treścią rozpowszechnianą na żywo za pomocą komputera osobistego lub set-top-
boksów. Ponadto możliwe będzie także tworzenie wirtualnych społeczności zainteresowanych 
danym typem treści. Nowa technologia miałaby być wbudowana do usług wideo na żądanie.  
 
Źródło: EBU News, European research project to shape next generation internet TV, 20.02.2008 
http://www.ebu.ch/en/union/news/2008/tcm_6-57640.php 
 

 
 
Zebrali i opracowali: 
Albert Woźniak 
Paweł Stępka 


