
  grudzień 2006 
 

 

 

1

 

 
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji         
Departament Integracji Europejskiej i  
Współpracy z Zagranicą                                                                    

 
 
 

Przegląd Międzynarodowy 
 
Unia Europejska                UE  
 

 Porozumienie w sprawie pomocy publicznej odnośnie finansowania ARD i ZDF 
 
Neelie Kroens, Komisarz Unii Europejskiej ds. Konkurencji oraz przedstawiciele rządu 
Niemiec, Kurt Beck i  dr Edmund Stoiber poinformowali o zawarciu porozumienia w sprawie 
pomocy publicznej odnośnie finansowania ARD i ZDF. Na tej podstawie Niemcy przedstawią  
konkretne projekty dotyczące planów finansowania nadawców publicznych. Projekty te 
obejmą w szczególności zakres zadań mediów publicznych oraz obszary zgodne z zasadami 
komercyjnymi. Ponadto ustalono, iż zasady dotyczące przejrzystości i kontroli finansowej 
muszą być wprowadzone w terminie dwóch lat. Autorzy porozumienia ze strony Komisji 
Europejskiej i rządu Niemiec są zgodni, że projekty te będą miały istotny wpływ na rozwój 
rynku medialnego w Niemczech.  
 
Źródło: Komisja Europejska, Agreement on the state aid case with respect to the funding of ARD and ZDF, Press Releases, 
15.12.2006  
http://www.europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=MEMO/06/494&format=HTML&aged=0&language=EN&guiLangu
age=en 
 

 Wszczęcie postępowania przed ETS wobec Węgier 
 
Komisja Europejska podjęła decyzję o wszczęciu postępowania przed Europejskim 
Trybunałem Sprawiedliwości wobec Węgier w związku z brakiem pełnej implementacji 
przepisów w sprawie konkurencyjności, a w szczególności Dyrektywy o komunikacji 
elektronicznej. Zgodnie z dyrektywą, do 1 maja 2004 roku, Węgry powinny usunąć wszelkie 
restrykcje dotyczące usług komunikacji elektronicznej, włączając w to transmisję sygnału 
telewizyjnego. Pomimo tego, Węgry  nadal nie zniosły przepisów w ustawie o radiofonii i 
telewizji uniemożliwiających operatorom telewizji kablowej dostarczanie swoich usług do 
więcej niż 1/3 populacji Węgier. Skierowanie sprawy do Europejskiego Trybunału 
Sprawiedliwości jest ostatnim krokiem związanym z naruszeniem procedur zawartych w art. 
226 Traktatu Europejskiego. 
 
Źródło: Komisja Europejska, Competition: Commission refers Hungary to Court for failure to abolish restrictions on cable TV 
services, Press Releases, 14.12.2006  
http://www.europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/06/1811&format=HTML&aged=0&language=EN&guiLanguage
=en 
 

 Protest firm telewizyjnych przeciwko planowanym zmianom proponowanym w 
ramach nowelizacji tzw. dyrektywy „O telewizji bez granic”  

 
Około sześćdziesiąt firm (m.in. Bertelsmann, BT, RTL Group, ProSiebenSat1, SKY) oraz 
kilka organizacji branżowych opowiedziało się przeciwko zaproponowanym zmianom w 



  grudzień 2006 
 

 

 

2

nowelizacji tzw. dyrektywy „O telewizji bez granic” umożliwiającym blokowanie przez 
państwa członkowskie emisji niektórych audycji ze względu na ogólny interes publiczny. 
Według wspomnianych podmiotów rynkowych kategoria „ogólnego interesu publicznego” 
jest zbyt  ogólna, co rodzi groźbę blokowania przekazu nadawanego z innego państwa 
członkowskiego pod błahym pretekstem. Wspomniane firmy i organizacje zaznaczają, iż 
dopuszczenie tego rozwiązania byłoby w sprzeczności z tzw. zasadą „kraju pochodzenia”. Na 
obecnym etapie prac trzynaście państw członkowskich optuje za wprowadzeniem przepisów 
powołujących się na „ogólny interes publiczny”. 
 
Źródło: Broadcasters attack new EU content rules, Media Network Weblog, 14.12.2006. 
http://blogs.rnw.nl/medianetwork/?p=6696 
 
 
Niemcy                                             DE 
 
Największa niemiecka grupa telewizji komercyjnych ProSieben SAT1 została przejęta przez 
grupę kapitałową Kohlberg Kravis Roberts (KKR) i Permira (kontroluje koncern SBS 
Broadcasting). Według źródeł „finalne porozumienie w sprawie sprzedaży zostało 
sformalizowane”. Dotychczasowym właścicielem ProSieben SAT1 była grupa inwestorów 
skupiona wokół miliardera Haim Saban. Według niemieckich gazet  najszybciej z przetargu 
odpadło konsorcjum Apax i Goldman Sachs. Natomiast najbardziej konkurencyjną ofertę 
złożyła turecka grupa medialna Dogan (25 proc. udziałów ma w niej przejąć koncern Axel 
Springer). Nowy właściciel zapłaci prawdopodobnie ponad 3 mld Euro za kontrolę nad 
ProSieben SAT1. Jest to o 0,5 mld Euro więcej niż kwota, za jaką w ubiegłym roku Axel 
Springer chciał przejąć wspomnianą telewizję, ale transakcja ta została zablokowana przez 
Komisję ds. Koncentracji Mediów (KEK) oraz Federalny Urząd Kartelowy. 
Informacje na ten temat ukazały się w Przeglądach Międzynarodowych ze stycznia i lutego 
2006 roku (http://www.krrit.gov.pl/przeglad/pm.htm). 
 
Źródło: ProSiebenSAT1 to be sold to investors KKR, Permira: sources, Media Network Weblog, 14.12.2006. 
http://blogs.rnw.nl/medianetwork/?p=6787 
http://en.prosiebensat1.com/pressezentrum/prosiebensat1mediaag/2006/12/x02183/ 
 
 
Wielka Brytania                                                            GB 
 

 Rezygnacja NTL z przejęcia ITV 
 
Brytyjski operator telewizji kablowej NTL poinformował, że po odrzuceniu propozycji NTL 
kupna za 4,7 mld £ (9,3 mld $) największego brytyjskiego nadawcy telewizyjnego ITV nie 
planuje przygotowania nowej oferty zakupu. Ponadto NTL oświadczył, że aktualnie nie ma 
zamiaru przedstawiać oferty dla ITV i w związku z tym transakcja  pomiędzy ITV a NTL jest 
mało prawdopodobna do osiągnięcia w terminie możliwym do zaakceptowania przez NTL. 
Jednocześnie NTL potwierdził, że przesłał skargę do Urzędu ds. Konkurencji w sprawie 
zakupu 17,9 % akcji ITV przez płatnego nadawcę telewizji satelitarnej BSkyB. 
Informacja na ten temat ukazała się w Przeglądzie Międzynarodowym z listopada 2006 roku 
(http://www.krrit.gov.pl/przeglad/pm.htm).  
 
Źródło: Cable firm NTL drops plans to bid for ITV, Media Network Weblog, 6.12.2006. 
http://blogs.rnw.nl/medianetwork/?p=6705 
 

 Dokument na temat tzw. usług telewizji uczestniczącej 
 
OFCOM wydał dokument poprzedzający konsultacje publiczne mające odbyć się na początku  
2007 roku na temat tzw. usług telewizji uczestniczącej (Participation TV). Zdaniem OFCOM 



  grudzień 2006 
 

 

 

3

rozwój usług o tym charakterze  stanowi poważny problem regulacyjny wymagający jasnych 
decyzji ze strony regulatora. Według definicji zaproponowanej przez OFCOM mianem 
telewizji uczestniczącej określa się usługi telewizyjne, które całkowicie lub przede wszystkim 
bazują na opłatach uiszczanych przez widzów w zamian za możliwość korzystania z 
określonych usług. W tym przypadku przekaz jest zdominowany przez powtarzającą się 
informację (głosową lub w formie graficznej) zachęcającą widzów do skorzystania z 
połączenia telefonicznego z tzw. opłatą dodatkową (premium rate number). Usługi tego 
rodzaju najczęściej przybierają formę quizów, czatów dla dorosłych, oraz wróżb. W 
kontekście tych usług rozważyć należy przede wszystkim kwestie właściwej ochrony 
oglądających. Ponadto ten rodzaj usług budzi wątpliwości odnośnie właściwej klasyfikacji 
prawnej jako audycji, reklamy lub przekazu o charakterze hybrydalnym. Dodatkowo też 
OFCOM wskazał, iż  w tym przypadku kluczowa zasada oddzielenia reklamy od programu 
może być poddana  w wątpliwość.   
Na tym etapie OFCOM rozważa cztery podejścia regulacyjne w stosunku do usług typu 
telewizji uczestniczącej: 
 
 a) Uznanie telewizji uczestniczącej za audycję 
 b) Uznanie telewizji uczestniczącej za reklamę 

c) Ustalenie kryteriów pozwalających uznać telewizję uczestniczącą albo za audycję 
albo za reklamę.      
d) Uznanie telewizji uczestniczącej za przekaz hybrydalny łączący w sobie cechy 
programu i reklamy.   

 
Źródło: OFCOM, Participation TV: how should it be regulated ?, 15.12.2006. 
http://www.ofcom.org.uk/consult/condocs/participation/participation.pdf 
 
 
Kanada                                                                   CA 
 
Regulator rynku CRTC przedstawił rezultaty rewizji polityki w zakresie radiofonii 
komercyjnej z 1998 roku. Jednym z głównych postulatów CRTC jest zmiana podejścia do 
polityki w zakresie promocji treści kanadyjskiej w oparciu o finansowe wsparcie nadawców. 
Wsparcie to jednak uzależnione miałoby być od wielkości przychodów a nie od wielkości 
rynku, na którym dana radiostacja działa. W ten sposób chronione miałyby być interesy 
małych radiostacji. Ponadto CRTC zaproponowało, aby wprowadzić minimalny poziom 25% 
muzyki nadawanej tygodniowo zarezerwowany dla kanadyjskiej muzyki koncertowej a także 
minimalny poziom zarezerwowany dla muzyki jazzowej i bluesowej (20%). W ramach 
prowadzenia polityki na rzecz promowania treści kanadyjskiej CRTC zapowiedział ponadto 
wprowadzenia koncesyjnego obowiązku promowania wschodzących artystów kanadyjskich.  
Dodatkowo regulator zapowiedział zmianę polityki koncesyjnej odnoszącej się do małych 
rynków radiowych. Jego zdaniem w przypadku gdy podmiot rynkowy zgłosi chęć otrzymania 
koncesji na rynku, gdzie populacja osób powyżej 12 roku życia nie przekracza 250 tyś osób, 
CRTC powinno dokonać wstępnej analizy, która miałaby wykazać czy nowa radiostacja ma 
szanse utrzymać się na danym rynku.  
 
Źródło: CRTC announces results of its commercial radio policy review, Media Network Weblog, 16.12.2006. 
http://blogs.rnw.nl/medianetwork/?p=6793 
 

 
 

Zebrali i opracowali: 
Albert Woźniak 
Paweł Stępka 


