
 
Biuro Krajowej Rady 
Radiofonii i Telewizji 

 
 

Departament Polityki 
Europejskiej  

i Współpracy z Zagranicą 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kwiecień 2003 
 
 
 
 
 
 

ANALIZA 
BIURA KRRiT 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Nr 1/2003 
 
 
 
 

KRAJOWA
RADA
RADIOFONII
I TELEWIZJI  

 
 
 
 
 
 
 
 

Telewizja publiczna w wybranych państwach 
Europy Środkowej  

 
 
 
 
 

Paweł Stępka  
Albert Woźniak 

 
 
 

 
 
1. Czechy 

 

Wraz z rozpadem Czechosłowacji Telewizja Czeska uzyskała prawo do 

nadawania dwóch naziemnych kanałów o ogólnokrajowym zasięgu: ČT1 i ČT2. 

Pierwszy z nich ma charakter ogólny drugi zaś koncentruje się głównie na 

wydarzeniach kulturalnych.  

Od 1993 roku do chwili obecnej Telewizja Czeska pozostaje źródłem 

wielu kontrowersji, które często przeradzają się w spory polityczne na 

najwyższym szczeblu. Liczne zawirowania polityczne oraz kolejne 

niepowodzenia reform tej instytucji wpłynęły w sposób znaczny na jej pozycję 

rynkową. W 2001 roku ČT1 cieszyło się 21 % a ČT2 10,5 % oglądalnością (w 

2000 roku: ČT1-25,9% a ČT2-5,9%), podczas gdy stacje komercyjne 

odpowiednio: TV Nova około 45% a Prima TV 18,5%. Przyczyn takiej sytuacji 



 2

należy upatrywać zarówno w czynnikach ekonomicznych, strukturalnych jak również 

politycznych.  

Istotnym wydarzeniem rynkowym było przydzielenie w 1994 roku przez Czeska Radę 

Radiofonii i Telewizji koncesji dla Nova TV, której właścicielem było czesko-słowackie 

konsorcjum na czele z Vladimirem Želaznym wraz z amerykańską firmą Central European 

Development Corporation. Nowa stacja od początku miała charakter rozrywkowy dzięki 

czemu zyskała około 50% oglądalności oraz bardzo dobre wyniki finansowe. Z czasem też 

została ona całkowicie przejęta przez udziałowca amerykańskiego.  

Równie poważnym konkurentem dla Telewizji Czeskiej stała się druga stacja 

komercyjna TV Prima, która przerodziła się ze stacji regionalnej w stację ogólnokrajowym 

zasięgu kontrolowaną przez Bank IPB. Zwiększenie poziomu oglądalności tej stacji z 9% do 

18 % przypadające na lata 1998-2001 było silnie skorelowane ze spadkiem zainteresowania 

programami nadawanymi w tym czasie przez ČT1 z 28% do 21%. 

Kolejnym czynnikiem mającym bezpośredni wpływ na możliwości ekonomiczne 

telewizji publicznej jest przewidziany prawnie sposób jej finansowania. Najważniejszym 

komponentem budżetu na rok 2001 były wpływy z abonamentu, które stanowiły około 65%, 

na kolejnym miejscy były wpływy pochodzące od reklamodawców około 21%. Relatywnie 

niewielkie dochody ze sprzedaży czasu antenowego są głównie wynikiem silnej pozycji stacji 

komercyjnych. Ponadto prawo o radiofonii i telewizji nakłada ograniczenia na telewizję 

publiczną względem czasu nadawania reklam. W ten sposób dla Telewizji Czeskiej 

zarezerwowano 1% czasu antenowego na reklamy (może zostać wydłużony do 10% poprzez 

nadawanie tele-sprzedaży) a między godziną 19 a 22 nadawcy publiczni mogą nadawać do 6 

minut reklam w ciągu godziny. 

Drugim jednak problem jest fakt, iż wysokość abonamentu jest ustalana przez 

Parlament w formie aktu prawnego. Ta konstrukcja spowodowała, iż dokonano tylko dwóch 

podwyżek abonamentu. W 1997 roku podwyższono obowiązującą od 1991 roku sumę 50 

koron na 75, zaś w 2004 ustalono stawkę na poziomie 100 koron, ograniczając jednocześnie 

czas antenowy przeznaczany na reklamy.  

Przyczyną słabej rynkowej pozycji telewizji publicznej jest często podnoszona kwestia 

jej upolitycznienia. Na jej czele stoi Dyrektor Generalny, który jest wybierany na 

sześcioletnią kadencje przez Radę Telewizji Czeskiej- ciało nadzorujące telewizję publiczną. 

Od 2001 roku piętnastu członków Rady Telewizji Czeskiej wybieranych jest przez Parlament 

na sześcioletnią kadencję. Co dwa lata 1/3 składu Rady jest odnawiana (do 2001 roku Rada 

składała się z 9 członków wybieranych na 5-letnią kadencję). To właśnie to ciało jest 



 3

najczęściej krytykowane w kontekście oskarżeń o upolitycznienie telewizji publicznej. Wiele 

wątpliwości budziły decyzje personalne zapadające na jego forum.  

Największy kryzys w czeskiej telewizji publicznej rozpoczął się w 1998 roku kiedy to 

swoją kadencję zakończył Dyrektor Generalny- Ivo Mathé. Od tego momentu rozpoczęła się 

seria prób zreformowania struktury Telewizji Publicznej szczególnie jej departament ds. 

informacji oraz procedury finansowe. Każda z tych prób zakończyła się niepowodzeniem, 

zmianami personalnymi i skandalem politycznym. Do największego skandalu doszło na 

przełomie 2000 i 2001 roku kiedy to stanowisko Dyrektora Generalnego mianowany został 

mający wieloletnie doświadczenie pracy w BBC Jiři Hodač, który był postrzegany przez 

wielu pracowników telewizji jako człowiek premiera Klausa. Szczególnie kontrowersje 

wzbudziła jego próba zreformowania departamentu ds. informacji. Dziennikarze tam 

zatrudnieni wzniecili protest, który przerodził się w strajk, blokadę studia telewizyjnego oraz 

marsze protestu, które w Pradze gromadziły do 100 000 uczestników. Sprzeciw dziennikarzy 

został poparty bezpośrednio przez partie będące w opozycji do rządu Klausa w szczególności 

przez Freedom Union. Te silne protesty po raz kolejny zahamowały wewnętrzne reformy 

Czeskiej Telewizji. 

Czeska Rada Radiofonii i Telewizji ukarała telewizję publiczną najwyższą karą 

pieniężną 2 mln. koron za naganne jej zdaniem zachowanie jej pracowników. Parlament 

natomiast uchwalił nowelizację prawa o Telewizji Czeskiej, wprowadzającą bardziej 

transparentną formę wyboru dyrektora Generalnego oraz zmieniającą dotychczasowy kształt 

Rady Telewizji Czeskiej. 

Mimo nowego prawa Rada Telewizji Czeskiej znów w atmosferze skandalu powołała 

nowego Dyrektora Generalnego (Jiři Balvin), kojarzonego raczej jako zwolennika status quo. 

Jednak również on został odwołany z pełnionej funkcji w listopadzie 2002 roku ze względu 

na nie radzeniem sobie z problemami finansowymi oraz skandalem związanym z 

zainstalowaniem ukrytych kamer monitorujących pracowników telewizji.  

Do połowy kwietnia 2003 roku Radzie Telewizji Czeskiej nie udało się wybrać 

nowego Dyrektora Generalnego. Żaden z 6 kandydatów nie zdobył wymaganych 10 głosów 

w Radzie. Skutkiem tego są trzy deklaracje członków Rady o podaniu się do dymisji. 

Przedłużający się pat może skończyć się odwołaniem Rady Telewizji Czeskiej przez 

Parlament.  

 

 

 



 4

2. Słowacja 

 

Słowacka Telewizja nadaje dwa programy o zasięgu ogólnokrajowym: STV1 i STV2. 

Oba programy w 2000 roku mogły liczyć na około 22,5 % oglądalności (SVT1-17,5% a 

SVT2-4,4%).  

Podobnie jak w przypadku Czeskiej Telewizji za spadek oglądalności w sposób 

naturalny jest wynikiem przemian rynkowych a konkretnie pojawieniem się stacji 

komercyjnych. Najmocniejszą pozycję rynkową ma telewizji TV Markiza, która na zaczęła 

nadawać w 1995 roku. Bardzo szybko wzmacniała swoją pozycję na rynku i w 2000 roku 

cieszyła się 50% oglądalnością. W 2002 roku zgodnie z informacjami publikowanymi przez 

Słowacką Radę Radiofonii i Telewizji, TV Markiza osiągnęła 76% oglądalności i 58% 

udziału w rynku. Warto również odnotować względnie stały procent widowni oglądającej 

programy nadawane przez prywatną czeską stację telewizyjną  ( TV Nova w 2000 roku około 

8%. Obecnie TV Nova została zastąpiona przez JOJ TV). 

Kwestią nie pozostająca bez wpływu na kondycję telewizji publicznej jest system jej 

finansowania. Telewizja Słowacką prócz dochodów z abonamentu (około 64 % budżetu w 

1999 roku) i reklam (14% budżetu w 1999 roku) jest także finansowana bezpośrednio z 

budżetu państwa (około 18% budżetu w 1999 roku). Wysokość abonamentu jest podobnie jak 

w wypadku Czech ustalana w formie specjalnego aktu prawnego i jest on indeksowany 

automatycznie o wysokość inflacji. Ten przepis podobnie jak w wypadku Czech często nie 

pozwalał na podwyżkę abonamentu ze względów politycznych. 

Prawo o Radiofonii i Telewizji nakłada również ograniczenia na telewizję publiczną w 

zakresie emitowania reklam. Nie mogą one przekraczać 3% dziennego czasu nadawania 

(może zostać wydłużony do 10% poprzez nadawanie tele-sprzedaży) a dodatkowo pomiędzy 

godziną 19 a 22 nie mogą przekraczać ośmiu minut w ciągu każdej godziny.  

Niedobory finansowe są częściowo rekompensowane z budżetu państwa. Wysokość 

tych subwencji wzrasta co roku co powoduje co raz silniejsze uzależnienie telewizji 

publicznej od państwa. W 1998 roku wysokość subwencji wynosiła około 367 500 000 SKK 

aby w 2002 osiągnąć poziom 500 000 000 SKK. Mimo to zadłużenie telewizji publicznej 

szacuje się na około 1 mld. SKK.  

Podobnie jak w przypadku Czech Parlament powołuje członków Rady Telewizji 

Słowackiej (Rada składa się z 9 członków powoływanych na 4-letnią kadencję). Zadaniem 

tego ciała jest kontrola działalności Telewizji Słowackiej oraz gwarancja jej niezależności. Na 

czele telewizji publicznej stoi Dyrektor Generalny, który wybierany i odwoływany jest przez 



 5

Parlament na wniosek Rady. Podobnie jak ma to miejsce w przypadku Czech rozwiązania te 

budzą wątpliwości dotyczące niezależności politycznej mediów publicznych.    

 

3. Węgry 

 

Telewizja publiczna nadaje trzy programy: Magyar 1 (ogólnokrajowy); Magyar 2 

(odbierany przez 55% populacji), Duna TV (odbierany przez 45,3% populacji i skierowany 

głównie do diaspory węgierskiej). Podobnie jak w powyżej scharakteryzowanych państwach 

telewizja publiczna może się poszczycić bardzo niewielkim poziomem oglądalności. W 2000 

roku w sumie trzy programy telewizji publicznej miały 14 % udziału w oglądalności.   

Największą oglądalność mają dwie stacje komercyjne TV2 (w 2000 roku - ok. 42%) 

oraz RTL Klub (w 2000 roku - ok. 33,1%). Ich pojawienie się na rynku w 1997 roku silnie 

zmieniło rynek telewizyjny na Węgrzech.  

Telewizja publiczna wraz z publicznym radiem finansowane są ze środków 

zgromadzonych w specjalnie w tym celu powołanym funduszu (Broadcasting Fund). Środki 

te pochodzą z abonamentu (ustalana co rok w ustawie budżetowej przez Parlament), kar 

nakładanych na nadawców oraz dotacji rządowych. Środkami tymi administruje Rada 

Radiofonii i Telewizji (ORTT).  

W 1999 roku działalność telewizji publicznej finansowana była w 52,8% ze środków 

publicznych (22,8% pochodziło z dotacji państwowych a 19,5% z abonamentu, 10,3% z 

podatku). Środki z reklam stanowiły około 9% budżetu (w 1997 roku wpływy z reklam 

stanowiły 54,8% budżetu). Problemem pozostaje wciąż niska ściągalność abonamentu będąca 

na poziomie 68 %. 

Artykuł 24 prawa o radiofonii i telewizji stwierdza, że publiczny nadawca nie może 

nadawać reklam dłużej niż 6 minut w ciągu jednej godziny  oraz że całkowity czas nadawania 

reklam nie może przekraczać przeciętnie czterech minut w ciągu godziny całkowitego czasu 

nadawania. 

Największym jednak problem telewizji publicznej jest jej upolitycznienie, które w 

1998 roku zaowocowało tzw. „wojną o media”. Jej jednym z rezultatów był bardzo krytyczny 

raport opublikowany w 2001 roku przez International Federation of Journalists pt.” 

Television on the Brink. The Political and Professional Crisis of Public Broadcasting in 

Hungary”. Dokument ten wskazuje między innymi na upolityczniony system nadzoru nad 

telewizją publiczną. W lutym 1999 roku większość parlamentarna powołała swoich 

przedstawicieli do ciała nadzorującego telewizję publiczną: Board of Trustees. Pozostały 



 6

jednak wciąż miejsca przeznaczone dla opozycji, która nie zdołała wybrać swoich 

kandydatów. Mimo niekompletnego składu większość parlamentarna kontrolująca ciało nadal 

działa wywołując falę krytyki ze strony opozycji. Sąd Konstytucyjny przyznał rację 

większości parlamentarnej argumentując, iż bardziej istotny wydaje się fakt ciągłości nadzoru 

nad mediami niż parytet polityczny. Nowo wybrany prezes Telewizji Publicznej kojarzony z 

nowym rządem zwolnił setki dziennikarzy argumentując ten fakt słabą sytuacją finansową. 

Szacuje się bowiem, że telewizja publiczna na Węgrzech przynosi dziennie około 70 000 

USD strat. Mimo ciągłych dopłat ze strony państwa zadłużenie telewizji publicznej wciąż 

rośnie i we wrześniu 2000 roku szacowano je na 40 mln. EUR. Otrzymywanie kolejnych 

dotacji i umarzane długów przez państwo jest często odbierane jako „zapłata za usługi” 

świadczone na rzecz rządzącej opcji.   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 7

Bibligrafia 
 

1) Opracowania i dokumenty 
 
• P. Bajomi-Lázár, „Public Service Television in East Central Europe. A comparative 

Study”, 2002- wygłoszono na konferencji pt.” Regional Meeting on Public 
Broadcasting” zorganizowanej przez International Federation of Journalists 
(Budapeszt 15-17 luty 2002). 

• Raport Misji International Federation of Journalists pt” Television on the Brink. The 
political and Professional Crisis of Public Broadcasting in Hungary.”, 2001 

• IRIS, “The Financing of Public Service Broadcasting in Selected Central and Eastern 
European States”, 2000. 

• European Audiovisual Observatory, “Statistical Yearbook 2001”. 
• “Czech Television 2002” 
• Czech Television, “Annual Report 2000” 
• Węgry : Act No. 1 of 1996 on Radio and Television Services 
• Czechy: Broadcasting Act 2001 on radio and television broadcasting operation and on 

changes of other acts 
• Słowacja: Act No. 308 of 14th September, 2000 on Broadcasting and Retransmission 

and on Amendments of Act No. 195/2000 Coll. on Telecommunications  
• Słowacja: Act No. 254/1991 Coll. of the Slovak National Council of 24 May 1991 on 

Slovak Television 
 
2) Pozostałe źródła 
 
• British Helsinki Human Rights Group- www.bhhrg.org 
• International Federation of Journalists- www.ifj.org 
• Central Europe Review – www.ce-review.org 
• European Platform of Regulatory Authorities – www.epra.org 
• Council for Radio and TV Broadcasting of the Czech Republic-www.rrtv.cz 
• National Radio and Television Commission - ORTT - www.ortt.hu 
• Council for Broadcasting and Retransmission of the Slovak Republic - www.rada-

rtv.sk 


