
	


	

	PRZEWODNICZĄCY
Krajowej Rady Radiofonii

i Telewizji
	Warszawa,           czerwca  2015 r.



TELEWIZJA REPUBLIKA S.A.

ul. Pawia 55
01-030 Warszawa

DECYZJA NR       /2015
Na podstawie art. 53 ust. 1 w związku z art. 16b ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (Dz.U. z 2011 r. Nr 43, poz. 226 z pózn. zm.), dalej: „usta​wa” i art. 131 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2012 r., poz. 1356 z późn. zm.), w związku z art. 16 ust. 3 ustawy oraz w związku z § 11 ust. 2  pkt 2 i pkt 4 - 6 rozporządzenia KRRiT z dnia 30 czerwca 2011 r. w sprawie sposobu prowadzenia w programach radiowych i telewizyjnych działalności reklamowej i telesprzedaży (Dz.U. z 2014 r., poz. 204), dalej: „rozporządzenie”, a także art. 104 i 107 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeksu postępowania administracyj​nego (Dz. U. 2013 r., poz. 267 z późn. zm), dalej: „kpa”
postanawiam
1. stwierdzić naruszenie przez spółkę Telewizja Republika S.A. z siedzibą w Warszawie – Nadawcę programu „Telewizja Republika” - art. 16b ust. 1 pkt 2 ustawy, w związku z art. 13¹ ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, art. 16 ust. 3 ustawy oraz § 11 ust. 2  pkt 2 i pkt 4 - 6 rozporządzenia;

2. nałożyć na spółkę Telewizja Republika S.A. z siedzibą w Warszawie karę pieniężną w wysokości  10 000 zł (słownie: dziesięć tysięcy złotych).
Karę pieniężną należy uiścić w terminie 14 dni od dnia otrzymania niniejszej Decyzji na rachunek Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w NBP oddział Okręgowy w Warszawie Nr 13101010100095372231000000.
UZASADNIENIE
I.
W celu realizacji zadania ustawowego, zapisanego w art. 6 ust. 2 pkt 4 ustawy, na podstawie jej artykułu 10 ust. 2 pismem z dnia 13 sierpnia 2014 r. (sygn. DM.600.114.2014) zwrócono się do spółki Telewizja Niezależna S.A. – nadawcy programu „Telewizja Republika” (koncesja z dnia 6 maja 2013 r. nr 523/2013), dalej: „Nadawca”, z prośbą o przesłanie następujących materiałów dotyczących programu telewizyjnego Telewizji Republika:
· nagrania programu wyemitowanego w dniu 31 lipca 2014 r. w godz. 11:00 - 12:00 oraz 5 sierpnia 2014 r. w godz. 15:00 – 16:00

· ewidencji reklam i przekazów autopromocyjnych, wyemitowanych w dniach i godzinach jw., zawierającej dane określone w § 11 ust. 2 rozporządzenia.
W tym miejscu należy wskazać, że dnia 30 lipca 2014 r. na mocy postanowienia Sądu Rejonowego dla m. st. Warszawy w Warszawie dokonano zmiany firmy Nadawcy na „Telewizja Republika Spółka Akcyjna”.
Analiza przesłanych przez Nadawcę wraz z pismem z dnia 27 sierpnia 2014 r. opisanych wyżej materia​łów wykazała, że w programie „Telewizja Republika”:

· w dniu 31 lipca 2014 r. o godz. 11:34 wyemitowany został 30 – sek. spot reklamowy piwa „Kasztelan”, co stanowi naruszenie art. 16b ust. 1 pkt 2 ustawy, w związku z art. 13¹ ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Zgodnie z art. 16b ust. 1 pkt 2 ustawy zakazane jest nadawanie przekazu handlowego napojów alkoholowych, w zakresie regulowanym przez ustawę z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Ustawa ta w art. 13¹ ust. 2 pkt 1 stanowi, że reklama i promocja piwa, o której mowa w ust. 1, nie może być prowadzona w telewizji, radiu, kinie i teatrze między godziną 06:00 a 20:00, z wyjątkiem reklamy prowadzonej przez organizatora imprezy sportu wyczynowego lub profesjonalnego w trakcie trwania tej imprezy. Jak wskazano powyżej w dniu 31 lipca 2014 r. o godz. 11:34, bez powiązania z jakąkolwiek imprezą sportową, wyemitowany został 30 – sek. spot reklamowy piwa „Kasztelan”, co stanowi naruszenie ww. przepisów
· w dniu 5 sierpnia 2014 r. w godz. 15:00 – 16:00 Nadawca wyemitował 875 sek. reklam, co stanowi przekroczenie o 155 sek.  limitu 12 minut reklam w ciągu godziny zegarowej, określonego w art. 16 ust. 3 ustawy.
W ww. piśmie z dnia 27 sierpnia 2014 r. Nadawca potwierdza fakt wystąpienia opisanych wyżej naruszeń (cyt.: „Jednocześnie stwierdzić należy, że w w/w materiałach dostrzeżono następujące nieprawidłowości:
1. w nagraniu programu wyemitowanego w dniu 31 lipca br, w godz. 11:00 - 12:00 oraz 5 sierpnia br. w godz. 15:00.— 16:00 nadano reklamę piwa 

2.nagranie programu wyemitowanego w dniu 31 lipca br, w godz. 11:00 - 12:00 oraz 5 sierpnia br. w godz. 15:00.— 16:00 nadano 13 minut 15 sekund reklam w ciągu godziny, przekraczając limit o 75 sekund [podany przez Nadawcę wymiar przekroczenia niezgodny ze stanem rzeczywistym – przyp. Organu]”).
 Nadawca wyjaśnił jednocześnie, że – cyt.: „Emisja reklamy piwa została wypuszczona wskutek niedopatrzenia. Zwrócono osobom odpowiedzialnym za to uwagę, by taka omyłka więcej się nie powtórzyła.(…) Przyczyną emisji zwiększonej ilości reklam był błąd sytemu informatycznego. Zostało to dostrzeżone i błąd został naprawiony, zatem należy domniemać, że taka sytuacja nie powtórzy się w przyszłości. Zapewniamy, że dołożymy wszelkich starań, by więcej takie błędy się nie powtórzyły. Usprawniliśmy zatem system informatyczny, przeprowadzono rozmowy z osobami odpowiedzialnymi za emisję reklam w celu eliminacji tego typu zdarzeń”.
W toku kontroli stwierdzono również nieprawidłowości w przekazanej ewidencji reklam i przekazów autopromocyjnych. Zgodnie z § 11 ust. 2 rozporządzenia ewidencja nadanych reklam i telesprzedaży zawiera dane takie jak: 1) nazwa produktu lub usługi; 2) nazwa zleceniodawcy; 3) data nadawania; 4) godzina nadawania i czas trwania reklamy i telesprzedaży; 5) czas trwania bloku reklamowego i telesprzedaży; 6) łączny czas trwania reklam w godzinie zegarowej; 7) dzienna liczba i czas wyemitowanych bloków telesprzedaży.
Przekazana ewidencja zawierała zatem następujące naruszenia:
· ewidencja z dnia 31 lipca 2014 r. w godz. 11:00 – 12:00 – brak nazwy zleceniodawcy, godziny nadawania reklamy, czasu trwania bloku reklamowego oraz łącznego czasu trwania reklam w godzinie zegarowej co stanowi naruszenie odpowiednio: § 11 ust. 2  pkt 2 i pkt 4 - 6 rozporządzenia;

· ewidencja z dnia 5 sierpnia 2014 r. w godz. 15:00 – 16:00 - brak godziny nadawania reklamy co stanowi naruszenie § 11 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia. Ponadto ewidencja nie odpowiada stanowi rzeczywistemu - nie obejmuje bloku reklamowego o długości 145 sek. (w badanym nagraniu emitowanego pomiędzy godz. 15:00:00 – 15:02:25), a podany przez Nadawcę w pkt 6 łączny czas trwania reklam w godzinie zegarowej (13 min. i 15 sek.) nie znajduje potwierdzenia w badanym nagraniu programu oraz danych, będących w posiadaniu KRRiT. 

W związku z wyżej wymienionymi naruszeniami ustawy i rozporządzenia Organ poinformował Nadawcę o wszczęciu z urzędu - na podstawie art. 61 § 1 kpa - postępowania w sprawie ukarania nadawcy na podstawie art. 53 ust. 1 ustawy (pismo z 16 października 2014 r. - sygn. DM.600.114.1.2014).
W piśmie z dnia 20 października 2014 r. Nadawca wskazał, że: „…Telewizja Republika zwraca się do Pana Przewodniczącego z prośbą o łagodne potraktowanie w kwestii nałożenia kar finansowych dla Telewizji Republika. Ze względu na krótki czas nadawania (półtora roku) Telewizja Republika, dopiero wdraża profesjonalne rozwiązania techniczne umożliwiające w pełni kontrolowanie i raportowanie emisji bloków reklamowych. Telewizja Republika pragnie przeprosić za dotychczasowe błędy i zobowiązuje się w jak najszybszym czasie wyeliminować wszystkie problemy związane z emisją reklam”.
W piśmie z dnia 12 listopada 2014 r. (sygn. DM.600.114.2.2014) Organ poinformował, że zapoznał się z zawartymi w ww. piśmie wyjaśnieniami Nadawcy. Ponadto działając zgodnie z art. 10 § 1 kpa, w celu zapewnienia stronie możliwości czynnego udziału w każdym stadium postępowania, Organ poinformował o prawie Nadawcy do wypowiedzenia się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań w terminie 7 dni od daty otrzymania niniejszego zawiadomienia, jak również o fakcie, iż po tym terminie zostanie podjęta decyzja w przedmiotowej sprawie.
W obydwu ww. pismach - z 16 października 2014 r. (sygn. DM.600.114.1.2014) oraz z 12 listopada 2014 r. (sygn. DM.600.114.2.2014) Organ podkreślił, że zgodnie z art. 53 ust. 1 ustawy jeżeli nadawca narusza obowiązek wynikający z wymienionych w nim przepisów Przewodniczący KRRiT wydaje decyzję nakładającą na nadawcę karę pieniężną. Należy mieć na uwadze, że art. 53 ust. 1 ustawy jako jedyną przesłankę wymierzenia kary pieniężnej na jego podstawie wymienia naruszenie, któregoś z wymienionych w nim przepisów. W wypadku stwierdzenia takiego naruszenia Przewodniczący KRRiT jest obowiązany do nałożenia określonej w nim kary pieniężnej. W związku z tym odpowiedzialność za ww. naruszenia ma charakter obiektywny i jest niezależna od istnienia winy po stronie Nadawcy jak i ewentualnego jej stopnia. Od odpowiedzialności nie można się również uwolnić poprzez podjęcie czynności mających na celu uniknięcie dokonywania dalszych naruszeń w przyszłości.
II.
W związku z powyższym, działając na podstawie art. 53 ust. 1 ustawy, stwierdzając naruszenia art. 16b ust. 1 pkt 2 ustawy w związku z art. 13¹ ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, art. 16 ust. 3 ustawy oraz § 11 ust. 2  pkt 2 i pkt 4 - 6 rozporządzenia, postanowiono jak w sentencji.
Zgodnie z art. 53 ust. 1 ustawy radiofonii i telewizji, jeżeli Nadawca narusza obowiązek wynikający z przepisu art. 16b ust. 1 pkt 2, art. 16 ust. 3 ustawy lub rozporządzenia wydanego na podstawie art. 16 ust. 7 ustawy Przewodniczący Krajowej Rady Radiofo​nii Telewizji wydaje decyzję nakładającą na Nadawcę karę pieniężną w wysokości do 10% przychodu nadawcy, osiągniętego w poprzednim roku podatkowym. W 2014 r. Nadawca programu Telewizji Republika osiągnął przychody ogółem w wysokości 5.987.974 zł (słownie: pięć milionów dziewięćset osiemdziesiąt siedem tysięcy dziewięćset siedemdziesiąt cztery złote). Kara w wysokości 10 000 zł (słownie: dziesięć tysięcy zł) została wymierzona poni​żej górnej wysokości z uwzględnieniem przesłanek wskazanych w art. 53 ust. l ustawy. 
Przy ustalaniu wysokości kary pieniężnej Przewodniczący Krajowej Rady kierował się przesłankami określonymi w przywołanym art. 53 ust. 1 ustawy, tj. zakresem  i stopniem szkodliwości naruszenia, dotychczasową działalnością nadawcy oraz jego możliwościami finansowymi. W zakresie dotychczasowej działalności Nadawcy Organ wziął po uwagę, że w okresie realizacji koncesji nie był on karany za naruszenie przepisów ustawy o radiofonii i telewizji. Uwzględnił również brak po stronie Nadawcy doświadczenia w zakresie rozwiązań technicznych umożliwiających kontrolowanie i raportowanie emisji bloków reklamowych, wynikający z krótkiego okresu rozpowszechniania przez Nadawcę programu.
Przy ocenie zakresu i stopnia szkodliwości naruszenia uwzględniono rodzaj naruszonych dóbr i obowiązków, w tym fakt, że promocja napoju alkoholowego miała miejsce w czasie chronionym, co ma szczególne znaczenie w kontekście możliwego negatywnego wpływu tego rodzaju przekazu na osoby małoletnie. 
Ocenione zostały również możliwości finansowe Nadawcy, w tym osiągnięte w 2014 r. przez Nadawcę programu – spółkę Telewizja Republika S.A. – przychody ogółem w wysokości  5.987.974 zł.
Z uwagi na powyższe została wymierzona kara w wysokości  10.000 zł.

Odnosząc się do terminu wniesienia odwołania od decyzji Przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji należy wskazać, że z dniem 18 stycznia 2015 r. weszły w życie przepisy ustawy z dnia 10 czerwca 2014 r. o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów oraz ustawy - Kodeks postępowania cywilnego (Dz.U. poz. 945), z mocy której zmianie uległ art. 47928 § 2 k.p.c. poprzez określenie, iż odwołanie od decyzji można wnieść w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji. Jednakże w art. 3 ww. ustawy stwierdza się, że do spraw, w których postępowanie wszczęto przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe, o ile przepisy art. 4, art. 7, art. 10 i art. 11 nie stanowią inaczej. W art. 11 tejże ustawy stwierdza się, że termin do wniesienia odwołania, o którym mowa w art. 81 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (tj. odwołania od decyzji Prezesa Urzędu do Sądu Okręgowego w Warszawie - sądu ochrony konkurencji i konsumentów), w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, ma zastosowanie również do decyzji wydanych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, jeżeli w tym dniu nie upłynął termin do wniesienia odwołania, określony w przepisach dotychczasowych. Przepis ten nie odsyła jednak do Kodeksu postępowania cywilnego, a w art. 56 ust. 2 ustawy o radiofonii i telewizji wskazuje się, że w postępowaniu w sprawach odwołań od decyzji Przewodniczącego Krajowej Rady wydanych na podstawie art. 10 ust. 4 oraz art. 53-54 ustawy o radiofonii i telewizji, stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu postępowania cywilnego dotyczące spraw z zakresu przeciwdziałania praktykom monopolistycznym. W związku z tym należy uznać, że do decyzji wydawanych w postępowaniach wszczętych przed dniem wejścia w życie przedmiotowej ustawy zastosowanie będą miały przepisy dotychczasowe, tj. termin do wniesienia odwołania będzie wynosił dwa tygodnie.

Zgodnie z art. 56 ust. 1 i 2 ustawy o radiofonii i telewizji w związku z art. 47928§ 2 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. z 2014 r., poz.101, z późn.zm.) oraz art. 3 ustawy z dnia 10 czerwca 2014 r. o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów oraz ustawy - Kodeks postępowania cywilnego (Dz.U. poz. 945) stronie przysługuje odwołanie się od niniejszej decyzji do Sądu Okręgowego w Warszawie - Sądu Gospodarczego za pośrednictwem Przewodniczącego KRRiT w terminie dwóch tygodni od dnia doręczenia niniejszej decyzji.

Jan Dworak
Otrzymują:
1. Telewizja Republika S.A.
2. Departament Budżetu i Finansów w Biurze KRRiT
3. Departament Monitoringu w Biurze KRRiT
4. Departament Regulacji w Biurze KRRiT
5. a/a
2

_963053045.unknown

