
  wrzesień 2011 

 

 

 

1 

  
Departament Polityki Europejskiej  

i Współpracy z Zagranicą                                                                    

 

 

Przegląd Międzynarodowy 

 
Przegląd Międzynarodowy jest ukazującym się co miesiąc biuletynem wydawanym w formie elektronicznej przez 

Departament Polityki Europejskiej i Współpracy z Zagranicą. Poświęcony jest działalności instytucji Unii 

Europejskiej oraz Rady Europy w dziedzinie mediów, stanowiskom lub inicjatywom podejmowanym przez 

europejskie organizacje branżowe, istotnym wydarzeniom gospodarczym, badaniom naukowym, czy wreszcie 

najważniejszym reformom i inicjatywom podejmowanym przez poszczególne państwa w tym obszarze. 

Ma charakter przede wszystkim informacyjny. Archiwum Przeglądu Międzynarodowego dostępne jest pod 

adresem: http://www.krrit.gov.pl/bip/Publikacje/PrzeglądMiędzynarodowy/tabid/117/Default.aspx 

 

 

 

 

Unia Europejska                UE  

 

 ETS podtrzymał decyzję Sądu i Komisji w sprawie zwrotu pomocy publicznej 

 

Europejski Trybunał Sprawiedliwości podtrzymał decyzję Sądu Pierwszej Instancji UE w 

sprawie zwrotu uzyskanej pomocy publicznej związanej z subsydiowaniem dekoderów 

cyfrowych do odbioru naziemnej telewizji cyfrowej we Włoszech w latach 2004-2005. W 

okresie tym rząd włoski przeznaczył 220 mln Euro z budżetu państwa na dofinansowanie 

zakupu dekoderów (150 Euro w 2004 roku i 70 Euro w 2005 roku do każdego dekodera) T-

DVB/C-DVB. Wspomniane dekodery nie były neutralne technologicznie a ich subsydiowanie 

wypaczało uczciwą konkurencję poprzez wyłączenie technologii satelitarnej. Na tej podstawie 

w 2007 roku Komisja zdecydowała, że nadawcy którzy uzyskali największe korzyści z 

subsydiów, powinni zwrócić otrzymane środki. Skargę na wspomnianą decyzję Komisji 

Europejskiej złożoną przez grupę medialną Mediaset SpA oddalił Sąd Pierwszej Instancji w 

2010 roku a wyrokiem tym Europejski Trybunał Sprawiedliwości podtrzymał decyzje Sądu i 

Komisji. 

Informacje na ten temat ukazała się również w Przeglądach Międzynarodowych z czerwca 

2010 roku i stycznia 2007 roku. 

 
Źródło: Court of Justice of the European Union, PRESS RELEASE No 77/11, The Court confirms that the Italian subsidies for the 

purchase of digital terrestrial decoders in 2004 and 2005 constitute State aid which is incompatible with the common market, 

http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=CJE/11/77&format=HTML&aged=0&language=EN&guiLanguage=en 
 

 

Bułgaria   ______            BG  

 

 Bułgarscy nacjonaliści wnioskują o rejestrację kanału telewizyjnego 

 

Bułgarska Rada ds. Mediów Elektronicznych (SEM) odrzuciła wniosek nacjonalistycznej 

partii Ataka o rejestrację kanału telewizyjnego. Zgodnie z informacją przekazaną przez 

przewodniczącego Rady, wniosek zawierał braki. Po ich uzupełnieniu wniosek zostanie 

powtórnie rozpatrzony. 

http://www.krrit.gov.pl/bip/Publikacje/PrzeglądMiędzynarodowy/tabid/117/Default.aspx
http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=CJE/11/77&format=HTML&aged=0&language=EN&guiLanguage=en


  wrzesień 2011 

 

 

 

2 

Po raz pierwszy od momentu powstania SEM będzie musiała podjąć decyzję w sprawie 

rejestracji stacji będącej własnością partii politycznej. Zgodnie ze stanowiskiem 

przewodniczącego SEM, „nie ma co do tego prawnych przeszkód”. Bułgarska ustawa o 

radiofonii i telewizji nie wspomina o rejestracji takich stacji. Podobnie ustawa o partiach 

politycznych nie zawiera zakazu wykorzystywania dofinansowania partii z budżetu państwa 

na działalność nadawczą. Jednakże, jeśli nadawca korzysta ze środków publicznych, musi 

zrezygnować z reklam i sponsoringu. 

Ataka wnioskowała o rejestrację stacji Alfa TV o zasięgu ogólnokrajowym, nadającej 

całodobowy program o charakterze informacyjno-edukacyjnym. 

 
Źródło: Media Network, Bulgarian nationalists apply for own TV Channel, August 17st, 2011  

http://blogs.rnw.nl/medianetwork/bulgarian-nationalists-apply-for-own-tv-channel 

 

 

Francja   ______             FR  

 

 Możliwość wprowadzenia nowego standardu dla naziemnej telewizji cyfrowej  

i zwrotu akcji  ws. „bonusowych kanałów” dla nadawców odtworzeniowych 

 

Na początku sierpnia br. Francja notyfikowała Komisji Europejskiej projekt rozporządzenia w 

sprawie możliwości wprowadzenia nowego standardu dla naziemnej telewizji cyfrowej EN 

300 755(DVB-T2). Zgłoszenie to opatrzyła pismem wyjaśniającym, które nie podaje 

proponowanego terminu uruchomienia nowego standardu (teoretycznie jest to możliwe nawet 

od 1.12.2011 r. czyli wraz z wygaśnięciem sygnału analogowego), precyzuje jednak, że 

standard ten obejmowałby programy powstałe po wejściu w życie rozporządzenia. Rząd 

francuski zaznacza, że standard ten pozwala na optymalizację widma, występuje już w 3 

krajach europejskich (Szwecja, Wielka Brytania i Włochy) i w wielu krajach 

pozaeuropejskich. Komisja Europejska ma teraz 3 miesiące na wyrażenie swojej opinii. W 

przypadku jej zgody oraz jeżeli rząd francuski podtrzyma ten pomysł, oznaczać to będzie 

poważne konsekwencje dla francuskiej sceny audiowizualnej. Proponowany standard 

dawałby możliwość wprowadzenia do multipleksów kolejnych 10 nowych programów 

cyfrowych (zamiast 6, które oferuje dotychczasowy standard DVB-T, z czego 3 to obiecane 

nadawcom odtworzeniowym tzw. „kanały bonusowe”), ale jednocześnie wymaga czasu na 

jego uruchomienie. W praktyce oznaczałoby to odroczenie w czasie nowej naziemnej oferty 

programowej, a zatem zamrożenie francuskiej sceny audiowizualnej na poziomie 19 

bezpłatnych kanałów do 2014 roku, kiedy to rynek zapełniłby  się nowymi  odbiornikami, a 

nadawca publiczny France Télévisions całkowicie zaprzestałby nadawania reklam. Obecnie, 

sytuacja ta oznaczałaby „pogrzebanie” idei „bonusowych kanałów”. Są to kanały, które trzej 

nadawcy odtworzeniowi, tj. TF 1, M6 oraz Canal +, mają prawo uruchomić po całkowitym 

wyłączeniu emisji analogowej (czyli de facto już od grudnia br.) jako rekompensatę za 

zmienione warunki działalności w środowisku cyfrowym oraz za straty z przychodów 

reklamowych. Dwaj pierwsi nadawcy mocno naciskają jednak na odroczenie w czasie 

przyznania tego prawa, gdyż trzeci z nich, jak dotychczas kodowany Canal +, jest gotowy z 

końcem tego roku uruchomić Canal 20, będący bezpłatnym programem uniwersalnym. Biorąc 

pod uwagę to oraz fakt, że w ubiegłym roku Komisja Europejska zakwestionowała ideę 

„kanałów bonusowych” (patrz PM nr 11/2010), wprowadzenie przez rząd nowego standardu 

technicznego jest sposobem na wycofanie się z idei „kanałów bonusowych”, co inaczej 

byłoby prawnie wątpliwe (zapis ustawowy). Już teraz pojawiają się jednak głosy, że 

ustanowienie nowego standardu nie ma solidnych podstaw prawnych, a Canal +  może 

zaskarżyć przedmiotowe rozporządzenie przed Trybunałem Stanu jako próbę pozbawienia go 

obiecanego „bonusa".  

Na początku września br. Przewodniczący CSA ma przedłożyć rządowi opinię i propozycje 

regulatora na przedmiotowe tematy, natomiast Ministerstwo Przemysłu i Gospodarki 

Cyfrowej stara się tonować sytuację przekonując z jednej strony, że notyfikację projektu 

http://blogs.rnw.nl/medianetwork/bulgarian-nationalists-apply-for-own-tv-channel


  wrzesień 2011 

 

 

 

3 

rozporządzenia należy traktować jako środek ostrożności i że żadna ostateczna decyzja nie 

została jeszcze przez rząd podjęta, a  z drugiej strony – że dotychczasowe programy 

naziemnej telewizji cyfrowej nie będą podlegać zmianom standardu w najbliższych latach. 

 
Źródło: Broadband TV News, France to postpone ‘bonus channels’, August 23, 2011:  

http://www.broadbandtvnews.com/2011/08/23/france-to-postpone-bonus-channels/ 

La Tribune, http://www.latribune.fr/technos-medias/medias/20110822trib000643634/tnt-le-gouvernement-projette-de-changer-de-

technologie.html, 28.08.2011 r. 

http://www.latribune.fr/technos-medias/medias/20110822trib000643657/manoeuvres-en-coulisses-autour-de-la-chaine-bonus-de-

canal-plus.html, 30.08.2011 r. 

Le Figaro, http://www.lefigaro.fr/medias/2011/08/23/04002-20110823ARTFIG00635-le-gouvernement-ouvre-le-debat-sur-la-

television-du-futur.php, 30.08.2011 r. 

 

 

Grecja   ______            GR  

 

 Cięcia w greckich mediach publicznych  

 

Najstarsza grecka stacja telewizyjna ET1 (kanał należący do nadawcy publicznego ERT), 

będzie prawdopodobnie jedną z ofiar „odchudzania” mediów publicznych. Jak się przewiduje, 

oprócz zamknięcia ET1, cięcia obejmą także cyfrowe kanały nadawcy publicznego, Cine Plus 

i Sport Plus, ale ERT zachowa posiadane dotychczas częstotliwości cyfrowe do 

wykorzystania w przyszłości. Inny z posiadanych przez tego nadawcę kanałów cyfrowych, 

Prisma, zmieni profil adresując swój program do osób niepełnosprawnych. Kanał satelitarny 

ERT World ma zachować dotychczasowy format, natomiast ET3, kanał telewizyjny 

zlokalizowany w północnej części kraju, stanie się kanałem regionalnym o charakterze 

kulturalnym, rozrywkowym i sportowym. 

Oszczędności obejmą także publiczne radio. Zamkniętych zostanie 5 z 20 nadajników fal 

średnich a 19 rozgłośni regionalnych ograniczonych zostanie do 9. Ponadto ma zostać 

zamknięty tygodnik Radiotileorasi, który publikuje programy audycji radiowych i 

telewizyjnych. Podobny los spotka Narodowe Archiwum Audiowizualne. 

Należące do ERT budynki w Salonikach i w Atenach mają zostać przekazane na użytek 

rządu, by zmniejszyć w ten sposób wydatki ze środków publicznych. Ponadto przewiduje się 

stopniowe zwolnienia wśród pracowników, ale jak deklaruje kierownictwo nadawcy, nie 

obejmą one nikogo z pracowników etatowych. 

 
Źródło: Media Network, Greek public broadcasting cuts to be announced today, August 19st, 2011  

http://blogs.rnw.nl/medianetwork/greek-public-broadcasting-cuts-to-be-announced-today 
 

 

Holandia                                                                                                        NL  

 

 Sieć kin z własną usługą VOD 

 

Holenderska sieć kin Pathe planuje uruchomienie własnej usługi VOD, zwaną Pathe Thuis 

(„Pathe w domu”) jeszcze przed końcem bieżącego roku. Zamierza oferować szeroki wybór 

filmów, które będzie można oglądać za pomocą odbiorników telewizyjnych, komputerów, 

laptopów, tabletów i telefonów komórkowych.  

Operator sieci jest w trakcie negocjowania z dystrybutorami kinowymi i telewizyjnymi 

warunków uzyskania praw VOD do jak największej ilości tytułów. Pathe Thuis ma mieć w 

swojej ofercie zarówno filmy kinowe jak i seriale telewizyjne w formacie SD oraz HD, 

dostępne zarówno do wypożyczenia jak i na sprzedaż.  

Planowany koszt wypożyczenia filmu to ok. 5 Euro, zaś ściągnięcia na własność – 14,50 

Euro. Tytuły mają być dostępne już cztery miesiące po uruchomieniu usługi. 

 
Źródło: Broadband TV News, Dutch Pathe cinemas to launch VOD service, August 8, 2011 

http://www.broadbandtvnews.com/2011/08/08/dutch-pathe-cinemas-to-launch-vod-service/ 

http://www.broadbandtvnews.com/2011/08/23/france-to-postpone-bonus-channels/
http://www.latribune.fr/technos-medias/medias/20110822trib000643634/tnt-le-gouvernement-projette-de-changer-de-technologie.html
http://www.latribune.fr/technos-medias/medias/20110822trib000643634/tnt-le-gouvernement-projette-de-changer-de-technologie.html
http://www.latribune.fr/technos-medias/medias/20110822trib000643657/manoeuvres-en-coulisses-autour-de-la-chaine-bonus-de-canal-plus.html
http://www.latribune.fr/technos-medias/medias/20110822trib000643657/manoeuvres-en-coulisses-autour-de-la-chaine-bonus-de-canal-plus.html
http://www.lefigaro.fr/medias/2011/08/23/04002-20110823ARTFIG00635-le-gouvernement-ouvre-le-debat-sur-la-television-du-futur.php
http://www.lefigaro.fr/medias/2011/08/23/04002-20110823ARTFIG00635-le-gouvernement-ouvre-le-debat-sur-la-television-du-futur.php
http://blogs.rnw.nl/medianetwork/greek-public-broadcasting-cuts-to-be-announced-today
http://www.broadbandtvnews.com/2011/08/08/dutch-pathe-cinemas-to-launch-vod-service/


  wrzesień 2011 

 

 

 

4 

 Walka z plagą radiowych piratów 

 

Holenderska Agencja Radiokomunikacyjna zamierza zmienić postępowanie w stosunku do 

pirackich stacji radiowych, nakładając na nie karę w wysokości 2.500 Euro już pół godziny 

po wręczeniu pisma z ostrzeżeniem. 

Do tej pory trwała zabawa w kotka i myszkę z nielegalnymi nadawcami a procedura karania 

winnych trwała miesiącami; później została zredukowana do kilku tygodni, zaś teraz ma 

szansę ograniczyć się do 30 minut. 

Tylko w tym roku wydano 1600 pism ostrzegających a 60 osób zostało ukaranych. Grzywna 

za nielegalne nadawanie nakładana jest niekoniecznie na nadawcę, ale na właściciela 

nieruchomości, z której nadawany był program. Piraci radiowi dostosowali metody działania 

do tego przepisu, coraz częściej używając przenośnych stacji, które po otrzymaniu ostrzeżenia 

po prostu przenoszą w inne miejsce. Składane maszty nadajników niejednokrotnie osiągają 

ponad 40 m wysokości. 

Agencja Radiokomunikacyjna chce jak najszybciej wprowadzić nowe przepisy, tak by ci 

„wędrowni piraci” nie mogli już unikać kary. Sygnały z nielegalnych nadajników 

niejednokrotnie zakłócają program legalnych nadawców i mogą stanowić zagrożenie dla 

ruchu powietrznego. 

 
Źródło: Media Network, Dutch authorities get tough with radio pirates, August 16th, 2011  

http://blogs.rnw.nl/medianetwork/dutch-authorities-get-tough-with-radio-pirates 

 

 Telewizja na żywo dla użytkowników iPadów 

 

We wrześniu br. holenderski operator telekomunikacyjny KPN planuje wprowadzenie nowej 

usługi telewizji na żywo. KPN nie zdradził jeszcze szczegółów, ale z rozpowszechnianej 

ulotki wynika, że dzięki sygnałowi przekazywanemu przy wykorzystaniu lokalnych ruterów 

Wi-Fi operator oferował będzie nawet 20 kanałów telewizyjnych dla użytkowników iPadów. 

Pod koniec czerwca br. KPN dostarczał usługi IPTV do 416 tys. gospodarstw domowych w 

Holandii.  

 
Źródło: Broadband TV News, KPN to introduce live TV on iPad, August 17, 2011 

http://www.broadbandtvnews.com/2011/08/17/kpn-to-introduce-live-tv-on-ipad/ 

 

 

Niemcy                                                                                                        DE 
 

 Uruchomienie radiowego multiplexu   

 

Uruchomienie z początkiem sierpnia w Niemczech radiowego multiplexu o zasięgu 

ogólnokrajowym w standardzie DAB+ określane jest jako kamień milowy na drodze 

tworzenia europejskiego radia cyfrowego. 

Spośród 14 stacji, które podpisały porozumienie w tej sprawie, 3 należą do publicznego 

nadawcy Deutschland Radio (Deutschlandfunk, Deutschlandradio Kultur and DRadio 

Wissen), zaś pozostałe 11 pochodzi z sektora komercyjnego, w tym kilka – jak na przykład 

stacja piłkarska 90elf – które poprzednio były dostępne jedynie w Internecie. 

27 przekaźników zapewni odbiór programów na 70% powierzchni kraju, umożliwiając blisko 

40 milionom potencjalnych słuchaczy odbieranie nowych stacji radiowych. Uruchamianie 

cyfrowego radia w Niemczech wspomagane jest dodatkowo przez producentów odbiorników 

oraz przez przemysł motoryzacyjny, jako że ponad 10% czasu przeznaczonego na słuchanie 

radia ma miejsce podczas jazdy samochodem. Ceny najprostszych odbiorników mają 

zaczynać się już od 20 Euro (urządzenie USB) czy 40 Euro (kuchenne radio). 

Ostateczne wyłączenie radiowych nadajników analogowych w Niemczech planowane jest w 

2014 roku. 

http://blogs.rnw.nl/medianetwork/dutch-authorities-get-tough-with-radio-pirates
http://www.broadbandtvnews.com/2011/08/17/kpn-to-introduce-live-tv-on-ipad/


  wrzesień 2011 

 

 

 

5 

 
Źródło: Media Network, National digital radio on-air in Germany, August 1st, 2011  

http://blogs.rnw.nl/medianetwork/national-digital-radio-on-air-in-germany 

EBU; http://www.ebu.ch/en/union/news/2011/tcm_6-72321.php 

 

 

Wielka Brytania                                                            GB 
 

 Ofcom nakłada karę za przekroczenie mocy nadawanego sygnału radiowego  
 

Brytyjski regulator rynku mediów elektronicznych, Ofcom podjął decyzję o skróceniu o 12 

miesięcy czasu obowiązywania koncesji stacji radiowej More FM Somerset, której 

właścicielem jest More FM Ltd., za celowe i świadome przekroczenie mocy nadawanego 

sygnału radiowego.  

Po dokonaniu stosownych pomiarów w terenie, Ofcom zdecydował, że naruszenie koncesji 

było poważne, ze względu na czas trwania procederu oraz zagrożenie, jakie stanowiło ono dla 

zdrowia lokalnej społeczności. Ze względu na historię naruszeń koncesji w przeszłości, 

regulator zdecydował również, że nadawca nie będzie mógł liczyć na specjalną procedurę 

przy ponownym ubieganiu się o odnowienie koncesji.   

 
Źródło: Ofcom 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/content-sanctions-adjudications/ 

 

 
Zebrali i opracowali: 

Maria Borkowska 
Marcin Czuryszkiewicz 

Ewa Murawska-Najmiec 

Albert Woźniak 

 

http://blogs.rnw.nl/medianetwork/national-digital-radio-on-air-in-germany
http://www.ebu.ch/en/union/news/2011/tcm_6-72321.php
http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/content-sanctions-adjudications/?utm_source=updates&utm_medium=email&utm_campaign=moreFM

