
 
PRZEWODNICZĄCY 

Krajowej Rady Radiofonii  

i Telewizji 
 

 

 

 

 

                                                  Warszawa,  30 lipca 2012 roku  

 

 

 

DECYZJA Nr 7/2012 

z dnia 30 lipca 2012 roku 

 

 

 

 

Na podstawie art. 53 ust. 1 w związku z art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 roku 

o radiofonii i telewizji (Dz. U. z 2011 r. Nr 43, poz. 226, z późn. zm.), a także art. 104 ustawy 

z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 roku 

Nr 98 poz. 1071 z późn. zm.), po rozpatrzeniu sprawy rozpowszechnienia w dniu 12 czerwca 

2012 roku przez spółkę Eska Rock SA z siedzibą w Warszawie, 04-190, ul. Jubilerska 10, 

rozpowszechniającej program pod nazwą Eska Rock na podstawie koncesji Nr 020/K/2008-R 

z 28 listopada 2008 roku, audycji z cyklu „Poranny WF” 

 

postanawiam 

 

1. Stwierdzić naruszenie przez Spółkę Eska Rock SA z siedzibą w Warszawie, art. 18 

ust. 1 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 roku o radiofonii i telewizji (Dz. U. z 2011 r. 

Nr 43, poz. 226, z późn. zm.) poprzez rozpowszechnienie w dniu 12 czerwca 2012 

roku, w godz. 08:00 – 10:00 audycji z cyklu „Poranny WF”; 

2. Nałożyć na Spółkę Eska Rock SA z siedzibą w Warszawie karę pieniężną 

w wysokości 75 tys. zł (słownie: siedemdziesiąt pięć tysięcy złotych); 

3. Karę pieniężną należy uiścić w terminie 14 dni od dnia otrzymania niniejszej decyzji 

na rachunek Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w NBP Oddział Okręgowy 

w Warszawie 13101010100095372231000000. 

 

 

 



2 

 

UZASADNIENIE 

I. 

W związku z emisją w programie Eska Rock 12 czerwca 2012 roku audycji 

pt. „Poranny WF” do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji wpłynęły 23 skargi, w tym od 

Ambasadora Ukrainy w Polsce, prezesa Związku Ukraińców w Polsce, przewodniczącego 

Komisji Mniejszości Narodowych i Etnicznych Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej oraz 20 

skarg od osób prywatnych. Skargi dotyczyły wypowiedzi dziennikarzy Jakuba 

Wojewódzkiego oraz Michała Figurskiego i zawierały zarzut rozpowszechniania treści 

obraźliwych dla osób narodowości ukraińskiej oraz kobiet.  

W audycji wyemitowanej 12 czerwca 2012 roku Jakub Wojewódzki i Michał Figurski 

przeprowadzili następującą rozmowę: 

J. Wojewódzki: A wiesz, co ja wczoraj zrobiłem po tym meczu z Ukrainą? 

M. Figurski: No? 

J. Wojewódzki: Zachowałem się jak prawdziwy Polak… 

M. Figurski: Kopnąłeś psa. 

J. Wojewódzki: Nie, wyrzuciłem swoją Ukrainkę.  

M. Figurski: A to dobry pomysł. Mi to jeszcze nie przyszło… Wiesz co? Ja po złości jej 

dzisiaj nie zapłacę. 

J. Wojewódzki: Wiesz co, to ja swoją przywrócę, odbiorę jej pieniądze i znowu wyrzucę. 

M. Figurski: Powiem ci, że gdyby moja była chociaż trochę ładniejsza, to jeszcze bym ją 

zgwałcił. 

J. Wojewódzki: Eee… ja to nie wiem jak moja wygląda, bo ona ciągle na kolanach.  

Wypowiedziom dziennikarzy towarzyszył śmiech.   

W przekazanych dwóch stanowiskach z 25 czerwca 2012 roku nadawca: 

- poinformował, że Zarząd Radia Eska Rock SA podjął decyzję o zdjęciu z anteny audycji 

pt. „Poranny WF” oraz wypowiedzeniu umów i  zakończeniu współpracy z J. Wojewódzkim 

i M. Figurskim, a także przekazaniu mediom oświadczenia zawierającego ubolewanie 

z powodu sytuacji, która miała miejsce na antenie radia,  

- zwrócił się do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji o wnikliwą analizę tej sprawy 

w kontekście interpretacji granic wolności słowa i umożliwienie przedstawienia na spotkaniu 

z KRRiT stanowiska autorów audycji, kierownictwa programowego oraz Zarządu Radia 

i ekspertów do spraw mediów.  

W stanowisku z 2 lipca 2012 roku nadawca przedstawił wyjaśnienia odnośnie 

charakteru audycji „Poranny WF” oraz okoliczności wyemitowania treści będących 



3 

 

przedmiotem postępowania Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Prezes Zarządu Bogusław 

Potoniec oraz Członek Zarządu Spółki Eska Rock SA Tomasz Szakiel poinformowali, 

że nadawca ma na względzie prowadzenie działalności w sposób zapewniający przestrzeganie 

obowiązującego w Polsce prawa, w szczególności nie popiera jakichkolwiek działań, które 

stałyby w sprzeczności z normą wynikającą z art. 18 ust. 1 lub 2 ustawy o radiofonii 

i telewizji. Przywołał wspierane przez spółkę Eska Rock SA akcje charytatywne, 

w szczególności związane z pomocą osobom chorym i wykluczonym, powołując się na 

podziękowania ze strony Jerzego Owsiaka za pomoc przy organizacji 20. Finału Wielkiej 

Orkiestry Świątecznej Pomocy oraz ze strony dyrektora Caritas Archidiecezji Warszawskiej 

ks. Zbigniewa Zembrzuskiego za poparcie przez rozgłośnię działań statutowych Caritas.  

Nadawca przedstawił również założenia audycji pt. „Poranny WF”, w szczególności 

zwracając uwagę na jej satyryczny charakter. Poinformował, że audycja była prowadzona na 

żywo, a jej autorzy odnosili się do bieżących wydarzeń, komentując je w trakcie programu 

w sposób ironiczny poprzez przyjęcie konwencji, w której o sprawach błahych mówili 

z patosem, a o sprawach poważnych w sposób żartobliwy. (…) Intencją obu prowadzących 

było doprowadzenie sytuacji do takiego poziomu absurdu, by dla słuchacza stało się jasne, 

że prowadzący nie identyfikują się z postacią, której poglądy prezentują, a ich celem było 

wyszydzenie takich właśnie poglądów, jakie pozornie słownie popierali. Takie u zarania 

programu były założenia i konwencja. I ryzyko nadawcy. Bo ryzykiem jest zawsze audycja 

nadawana na żywo.  

Dodatkowo nadawca poinformował, że uzyskał od prowadzących wyjaśnienie, 

iż komentarze z dnia 12 czerwca 2012 roku zostały wypowiedziane w związku z wygranym 

meczem piłkarskim przez reprezentację Ukrainy z reprezentacją Szwecji w ramach EURO 

2012. Na tym tle prowadzący kpili z rozczarowania wielu Polaków ze słabszej gry naszej 

reprezentacji. Przywołany żart dotyczący Ukrainek, wykonujących prace domowe, miał 

wskazywać na bezsilność Polaków wobec oczywistego faktu, że reprezentacja Ukrainy radziła 

sobie lepiej podczas EURO 2012 niż reprezentacja Polski i miał być kpiną z Polaków, 

zatrudniających Ukrainki jako pomoce domowe.  

W stanowisku nadawcy znalazło się stwierdzenie, iż uznał on, że wypowiedzi 

prowadzących, bez względu na przyświecające im intencje, zostały odebrane jako obraźliwe 

m.in. przez osoby narodowości ukraińskiej oraz kobiety. Nadawca uznał, że prowadzący 

winni byli dokonać głębszej analizy możliwych konsekwencji swoich wypowiedzi. Biorąc 

pod uwagę powyższe okoliczności, Zarząd Spółki podjął decyzję o zdjęciu z anteny audycji 

„Poranny WF” i zakończeniu współpracy z jej twórcami.  



4 

 

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji podczas posiedzeń 26 czerwca oraz 3 lipca 2012 

roku roku dokonała analizy całości materiałów zgromadzonych w tej sprawie, w tym 

zapoznała się ze skargami, stanowiskami nadesłanymi przez nadawcę, a także z nagraniem 

audycji z cyklu „Poranny WF”, wyemitowanej 12 czerwca 2012 roku. Po zapoznaniu się 

z materiałem dowodowym Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji podjęła uchwałę 

Nr 236/2012 z dnia 3 lipca 2012 roku, w której stwierdziła naruszenie przez nadawcę art. 18 

ust. 1 ustawy z 29 grudnia 1992 roku o radiofonii i telewizji. Analiza dokonana przez  KRRiT 

uwzględniała zarzuty podniesione w skargach, w szczególności zarzut rozpowszechnienia 

treści poniżających nie tylko osoby narodowości ukraińskiej, ale i kobiety w ogóle. „Żart” 

o zamiarze zgwałcenia swojej pomocy domowej został odebrany jako szczególnie 

bulwersujący, co znalazło odzwierciedlenie w skargach skierowanych do KRRiT. Autorzy 

wystąpień zwracali uwagę także na aspekt deprecjonowania ciężkiej, fizycznej pracy 

i lekceważącego stosunku w relacji pracodawca – pracownik.  

W analizie zarzutów przedstawionych wobec wypowiedzi prowadzących nie można 

pominąć istotnego aspektu, a mianowicie przekroju społecznego słuchaczy programu Eska 

Rock. Z opracowania Departamentu Monitoringu w Biurze Krajowej Rady Radiofonii 

i Telewizji, znajdującego się w dokumentacji sprawy, przeprowadzonego w oparciu o dane 

z badania Radio Track SMG/KRC Millward Brown z okresu styczeń 2009 – maj 2012 wynika 

m.in, że wśród słuchaczy programu przeważają osoby młode – do 30 roku życia. 

Najliczniejsze grupy to słuchacze w wieku 25-29 lat oraz 20-24 lata. Z danych o fazie życia 

respondenta wynika natomiast, że ponad połowę słuchaczy programu stanowią osoby 

mieszkające z rodzicami (27%) i niesamodzielne (25%). Informacja o pozycji respondenta 

w gospodarstwie domowym wskazuje na to, że programu Eska Rock słuchają głównie osoby, 

które nie przyjęły jeszcze odpowiedzialności za życie swojej rodziny (50% to osoby 

niedokonujące zakupów w gospodarstwie domowym i niebędące głową rodziny). 

Z przedstawionych wyżej danych wynika, że program Eska Rock w dużej części słuchany jest 

przez osoby młode, znajdujące się na początki swojej drogi życiowej. Wśród takich osób 

szczególnie niebezpieczne jest propagowanie postaw i zachowań dyskryminacyjnych, a także 

lekceważących ciężką pracę jako źródło sukcesu życiowego, gdyż prowadzący audycję są 

osobami kreującymi wzorce zachowań wśród młodzieży. W przypadku Jakuba 

Wojewódzkiego na ten fakt zwrócił uwagę Sąd Okręgowy w Warszawie podkreślając, 

że Kuba Wojewódzki jest, co stanowi informację powszechnie znaną – osobą – redaktorem – 

znanym wśród środowisk młodzieżowych. Okoliczność pozwala przyjąć, że zachowania 

zaprezentowane w audycji (…) mogą wpłynąć na kształtowanie postaw młodzieży, moralnie 



5 

 

nieakceptowanych, sprzecznych z prawidłowo rozumianym dobrem społecznym (Wyrok Sądu 

Okręgowego w Warszawie, XX Wydział Gospodarczy z 27 listopada 2007 r. XX GC 592/06).  

Odnosząc się do stwierdzenia nadawcy o ryzyku jakie zawsze niesie audycja 

prowadzona „na żywo”, należy przypomnieć orzeczenie Sądu Najwyższego z 7 września 

1973 roku (I CR 374/72), w którym Sąd Najwyższy stwierdza, iż zasięg przekazu 

telewizyjnego i masowość jego odbioru wymagają szczególnej ostrożności i wystrzegania się 

naruszania czci kogokolwiek. Jeżeli audycja telewizyjna nadawana była „na żywo” 

w warunkach, w których reporter nie mógł zapobiec treści wypowiedzi poszczególnych 

rozmówców, to za tę treść odpowiadać może tylko rozmówca. (J. Sobczak „Ustawa prawo 

prasowe. Komentarz”, Warszawa 1999, str. 167). Sąd Najwyższy ograniczył 

odpowiedzialność redakcyjną tylko do wypowiedzi gości w studio, nie zaś samych 

dziennikarzy. 

Dokonując analizy treści audycji wyemitowanej 12 czerwca 2012 roku należy odnieść 

się do argumentu przedstawionego w stanowisku nadawcy z 2 lipca 2012 roku, dotyczącego 

satyrycznego charakteru audycji. Prof. Janusz Barta i prof. Ryszard Markiewicz pisząc 

o użyciu konwencji satyrycznej zwrócili uwagę, że forma satyryczna utworu może 

usprawiedliwiać stwierdzenie, że w istocie – biorąc pod uwagę występowanie specyficznych 

reguł odbioru treści wyrażonych w satyrycznej formule – nie doszło do naruszenia czci. 

przedstawiony punkt widzenia nie może być jednak rozumiany w żadnej mierze jako 

generalne usprawiedliwienie dla wszystkich podejmowanych „w konwencji satyrycznej”. 

(…) Wypowiedź satyryczna jak każda inna może prowadzić do naruszenia dóbr osobistych, 

zwłaszcza czci np. wówczas, gdy posługuje się obraźliwymi epitetami, wulgaryzmami (…) gdy 

dokonuje uwłaczających, zniesławiających porównań, gdy uogólniając wykracza poza ramy 

konwencji gatunkowej. W ważnym orzeczeniu Sądu Najwyższego z dnia 20 czerwca 2001 roku 

trafnie podkreślono, że „żartobliwa konwencja tekstu, czy ironiczny charakter (…) nie 

eliminują (w każdym razie nie eliminują całkowicie) negatywnej reakcji (…)” (…) 

„Satyryczne przyodzianie” (…) nie może być jednak nieprzyzwoite. Sprzeciw wzbudza taka 

satyra (parodia, karykatura), której głównym celem jest wyśmiewanie społecznej pozycji 

(statusu) danej osoby, gdy konwencja satyryczna użyta jest do zademonstrowania pogardy lub 

obelżywej krytyki. Absolutną zaś granicę swobody stanowi godność ludzka (Media a dobra 

osobiste pod red. J. Barty i R. Markiewicza, Warszawa 2009, str. 53-55).   

W wyroku Sąd Najwyższy podkreślił, że satyra, która ze swej natury jest utworem 

ośmieszającym ukazywane zjawiska lub osoby, może posługiwać się wyolbrzymieniem czy 

karykaturą i ta forma literacka „pozwala na więcej”. Nie oznacza to jednak, że satyryczny 



6 

 

charakter utworu zawsze wyłącza bezprawność i że nie dotyczą go kryteria oceny stosowane 

do innych form wypowiedzi(…) (Wyrok Sądu Najwyższego z 27 września 2005 r. ICK 

256/05, podobnie - Wyrok Sądu Najwyższego z 27 stycznia 2006 roku III CSK 89/05). 

Również Sąd Apelacyjny w Gdańsku podkreślił, że wolność słowa, w tym, głoszenia 

poglądów, podlega takim ograniczeniom, jakie są niezbędne dla ochrony między innymi, 

dobrego imienia osób trzecich. (Wyrok Sądu Apelacyjnego w Gdańsku z 30 stycznia 2002 r. 

II AKa 577/01).  

W debacie publicznej, którą wywołała wypowiedź J. Wojewódzkiego 

i M. Figurskiego często stawiano pytanie o granice wolności słowa. Jak trafnie zauważył 

Europejski Trybunał Praw Człowieka każda osoba korzystająca z praw i wolności zawartych 

w art. 10 (Europejskiej Konwencji Praw Człowieka) bierze na siebie „obowiązki i 

odpowiedzialność”. Do nich - w sferze opinii (…) – należy unikanie (…) wyrażeń, które 

niepotrzebnie obrażają innych, naruszając ich prawa. Nie przyczyniają się do debaty 

publicznej, zdolnej zapewnić postęp  rozwiązywaniu ludzkich problemów (Orzeczenie Otto 

Preminger – Institut v. Austria, 22.09.1994 r.).    

Autorzy opracowań poświęconych zagadnieniom prawa prasowego oraz prawa 

radiofonii i telewizji często wskazują na granice wolności słowa, a co za tym idzie na granice 

wolności mediów. Prof. Jacek Sobczak podkreślił, że wolność prasy większość dziennikarzy 

traktuje jako wolność absolutną, która nie podlega żadnym ograniczeniom, nie zważając, 

że tego typu stanowisko jest sprzeczne nie tylko z dokumentami prawa międzynarodowego 

(…) lecz także z polskim porządkiem prawnym i zasadami konstytucyjnymi. Fetysz wolności 

prasy stał się wygodnym parawanem, za którym współczesne dziennikarstwo stara się ukryć 

z jednej strony wiele nie do końca uświadamianych niegodziwości (…) oraz niedojrzałości 

warsztatowych. Jest to wynikiem odejścia od szczytnych zasad dziennikarstwa, pojmowanego 

jako służba społeczeństwu, swoiste posłannictwo, zawód publicznego zaufania. (…) Zarówno 

wydawcy, jak i redaktorzy naczelni, a w końcu dziennikarze – stoją na stanowisku, że prasie 

wolno wszystko, i że nie może odpowiadać za nic. (…) Korzystając z wolności prasy, 

dziennikarze nie mogą posługiwać się nią bez ograniczeń. Dziennikarskie prawo do krytyki 

nie może przeradzać się w formułowanie inwektyw i pomówień. (J. Sobczak Fetysz wolności 

prasy [w:] Prawne, ekonomiczne i polityczne aspekty funkcjonowania mediów i kreowania ich 

zawartości pod. red. P. Dudek i M. Kusia, Toruń 2010, str. 43 – 44).  

Na problem granic wolności słowa zwrócił także uwagę Sąd Apelacyjny w Warszawie 

stwierdzając, że ranga obu praw: prawa do wolności słowa, jak i prawa do ochrony czci, ma 

być jednakowa, z czego ma nadto wynikać, że kolizja pomiędzy nimi winna być rozwiązywana 



7 

 

zawsze w okolicznościach konkretnej sprawy. Jednak prawo do wolności słowa nie może 

zostać nadużyte kosztem praw osobistych (Wyrok Sądu Apelacyjnego w Warszawie 

z 6 października 2011 r. I ACa 297/11).  

Art. 18 ust. 1 ustawy o radiofonii i telewizji zakazuje propagowania działań 

sprzecznych z prawem (…) poglądów sprzecznych z dobrem społecznym, zaś audycje zgodnie 

z przywołanym przepisem nie mogą zawierać treści dyskryminujących ze względu na rasę, 

płeć lub narodowość. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji posiada kompetencje w zakresie 

kontrolowania treści audycji i innych przekazów przewidziane w przywołanej powyżej 

ustawie. Kompetencje te wynikają z faktu, iż nadawcy radiowi i telewizyjni pełnią szczególną 

rolę wobec społeczeństwa. Konsekwencją wykonywania koncesji przez nadawców jest 

poddanie się ustawowym obowiązkom i ograniczeniom co do przekazywanych treści. 

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji na mocy norm konstytucyjnych pełni rolę strażnika 

wolności słowa oraz interesu publicznego w radiofonii i telewizji, a tym samym musi 

wyważać wartości, które mogą znajdować się ze sobą w konflikcie. 

Zakaz wyrażony w art. 18 ust. 1 u.r.t. zabrania propagowania w audycjach działań 

sprzecznych z prawem i dotyczy podejmowania działań sprzecznych nie tylko z prawem 

karnym, ale i z  całym systemem prawnym, a więc prawem konstytucyjnym, cywilnym, 

administracyjnym etc. (por. J. Sobczak Radiofonia i telewizja. Komentarz do ustawy, Kraków 

2001, str. 251).   

Jak podkreśla się w literaturze tematu ustawowy zakaz obejmuje więc przede wszystkim 

treści sprzeczne z polskim prawem; treścią taką wydaje się więc mowa nienawiści (…). 

Naruszać może ona także dobra chronione prawem cywilnym. Mowa nienawiści narusza 

także normy moralne, trudno bowiem uznać za zgodne z moralnością wypowiedzi podsycające 

do nienawiści wobec innych osób. Jest także sprzeczna z dobrem społecznym (…) 

(M. Krotoszyński Trzecia droga: środki administracyjne w zwalczaniu mowy nienawiści (głos 

w dyskusji) [w:] Mowa nienawiści a wolność słowa. Aspekty prawne i społeczne pod red. 

R. Wieruszewskiego, M. Wyrzykowskiego, A. Bodnara, A. Gliszczyńskiej – Grabias, 

Warszawa 2010, str. 118). 

Ochrona godności każdego człowieka jest w polskim systemie prawnym wartością 

konstytucyjną. W art. 30 Konstytucji RP wskazano, że godność człowieka jest przyrodzona 

i niezbywalna, a jako taka stanowi źródło wolności i praw obywatelskich, zaś obowiązkiem 

władz publicznych jest jej ochrona. Tak rozumiana godność każdego człowieka polega m.in. 

na oczekiwaniu na okazywanie szacunku ze strony innych osób. Mając powyższe na uwadze 

stwierdzić, należy iż przedmiotowa audycja zawierała treści sprzeczne z prawem. 



8 

 

Jednocześnie zasadne jest również twierdzenie, iż przedmiotowa audycja zawierała treści 

sprzeczne z dobrem społecznym. Zgodnie z poglądem prezentowanym w doktrynie ,,Pojęcie 

,,dobra społecznego” zbliżone jest do używanego w prawie karnym i cywilnym terminu 

,,interes społeczny” cechuje je jednak większy ładunek emocjonalny, połączony z wyraźnym 

naciskiem na element wartościujący - ,,dobro”. Działaniem sprzecznym z dobrem społecznym 

będzie postępowanie nie leżące w interesie ogólnym, godzące w ten interes ,,zarówno w 

sensie materialnym, jak i duchowym”. Propagowaniem postaw i poglądów sprzecznych 

z moralnością i dobrem społecznym jest niewątpliwie ukazywanie w dodatnim świetle, 

pochwalanie bądź usprawiedliwianie takich poglądów i postaw”. [Jacek Sobczak, komentarz, 

Zakamycze 2001,Komentarz do art.18 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii 

i telewizji (Dz.U.93.7.34), [w:] J. Sobczak, Radiofonia i telewizja. Komentarz, Zakamycze, 

2001., LEX] 

Prezentowanie treści obraźliwych dla osób narodowości ukraińskiej oraz kobiet 

w ogóle, w sposób, który przez odbiorców przedmiotowej audycji mógł zostać odebrany jako 

pochwalanie prezentowanych tam postaw związanych z dyskryminacją ze względu na 

narodowość oraz płeć, a także nawołujących do nienawiści, w szczególności w kontekście 

rozgrywanych w czasie emisji przedmiotowej audycji rozgrywek EURO 2012, 

organizowanych przez Polskę wspólnie z Ukrainą uznać należy, za nieleżące w interesie 

ogółu, a zatem sprzeczne z dobrem społecznym. 

Mając powyższe na uwadze Przewodniczący KRRiT analizując przedmiotową sprawę 

stwierdził, iż z uwagi na ww. treści zawarte w audycji nadawca naruszył art. 18 ust. 1 u.r.t.  

 

II.  

 Odnosząc się do wniosków zawartych w piśmie nadawcy z dnia 25 czerwca 2012 r. 

Przewodniczący KRRiT wydał 27 lipca 2012 roku Postanowienie nr 3/2012, w którym 

odmówił przeprowadzenia wnioskowanego dowodu z bezpośredniego przedstawienia 

stanowisk, z przyczyn wskazanych w uzasadnieniu ww. postanowienia.  

 

III. 

Działając na podstawie art. 53 ust. 1 ustawy o radiofonii i telewizji, w związku 

ze stwierdzeniem naruszenia art. 18 ust. 1 postanowiono jak w sentencji. 

Wymierzając karę organ uwzględnił przesłanki ustawowe, określone w art. 53 ust. 1 

ustawy o radiofonii i telewizji, tj. zakres i stopień szkodliwości naruszenia, dotychczasową 

działalność nadawcy. Należy uwzględnić, że dotychczas Przewodniczący Krajowej Rady 



9 

 

Radiofonii i Telewizji prowadził kilka postępowań w związku ze skargami dotyczącymi treści 

niektórych audycji wyemitowanych w programie Eska Rock, w tym w szczególności 

w audycji z cyklu „Poranny WF”. W wyniku prowadzonych postępowań do nadawcy 

kierowane były wystąpienia Przewodniczącego KRRiT, w których zwracana była uwaga na 

konieczność przestrzegania w działalności programowej Spółki Eska Rock SA przepisów 

obowiązujących nadawców radiowych i telewizyjnych.  

Należy również przypomnieć, że dotychczas Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji 

prowadziła kilka postępowań w związku ze skargami dotyczącymi treści audycji pt. „Poranny 

WF”. Postępowania prowadzone były w sprawie audycji wyemitowanych w dniach: 1 lutego 

2008 roku, 30 lipca 2008 roku, 3 września 2008 roku, 1 września 2009 roku, 28 kwietnia 

2010 roku, 25 maja 2011 roku (postępowanie zakończone decyzją Przewodniczącego KRRiT 

Nr 15/2011 z 13 października 2011 roku), 1 czerwca 2011 roku oraz 6 października 2011 

roku (zakończone decyzją Przewodniczącego KRRiT Nr 3/2012 z 30 marca 2012 roku). Do 

nadawcy kierowane były wystąpienia Przewodniczącego KRRiT, w których zwracana była 

uwaga na konieczność przestrzegania w działalności programowej Eska Rock przepisów 

obowiązujących nadawców radiowych i telewizyjnych, m.in. 19 września 2008 roku 

Przewodniczący KRRiT na podstawie art. 10 ust. 3 ustawy o radiofonii i telewizji skierował 

do nadawcy wezwanie do natychmiastowego zaniechania działań sprzecznych z art. 18 ww. 

ustawy oraz postanowieniami koncesji. Przypadki naruszenia przepisów ustawy o radiofonii 

i telewizji, stwierdzone w prowadzonych przez KRRiT postępowaniach miały miejsce, mimo 

iż w stanowisku z 12 marca 2008 roku Małgorzata Mizińska prezes Zarządu Spółki 

Porozumienie Radiowe Poznań Sp. z o.o, ówczesnego nadawcy programu Eska Rock, 

zapewniła, że autorzy audycji „Poranny WF” zostali zobowiązani do konsultowania 

z kierownictwem stacji wszystkich kontrowersyjnych pomysłów programowych. 

Wymierzając karę organ rozważył możliwości finansowe nadawcy. Wysokość  kary, 

zgodnie z art. 53 ust. 1 ustawy o radiofonii i telewizji, została ustalona w oparciu o przesłankę 

rocznej opłaty za użytkowanie częstotliwości użytkowanych w celu rozpowszechniania 

programu. Opłata ta wynosi 190 tys. zł. Kara w wysokości 75 tys. zł została wymierzona 

z uwzględnieniem przesłanek wskazanych w art. 53 ust. 1 urt oraz ze względu na fakt 

ponownego naruszenia art. 18 ust. 1 urt  w audycji z tego samego cyklu. Organ uwzględnił 

również negatywny społeczny odbiór wyemitowanych treści, który znalazł odbicie m.in. w 

skargach, które wpłynęły do KRRiT, mając również na uwadze okoliczność wyemitowania 

przedmiotowej audycji w trakcie trwania organizowanych przez Polskę wspólnie z Ukrainą 

rozgrywek EURO 2012.  



10 

 

Zgodnie z art. 56 ust. 1 i 2 ustawy o radiofonii i telewizji w związku z art. 479
28

 § 2 

ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (Dz.U. Nr 43, poz. 296 

z późn. zm.) stronie przysługuje odwołanie od niniejszej decyzji do Sądu Okręgowego 

w Warszawie – Sądu Gospodarczego za pośrednictwem Przewodniczącego KRRiT 

w terminie dwóch tygodni od dnia doręczenia niniejszej decyzji. 

 

 

 

 

 

 

Jan Dworak 

 

 

 

 

Otrzymują: 

1. Eska Rock SA ul. Jubilerska 10, 04-190 Warszawa  

2. Departament Budżetu i Finansów w Biurze KRRiT 

3. Departament Regulacji w Biurze KRRiT 

4. a/a 


