
 
PRZEWODNICZĄCY 

Krajowej Rady Radiofonii  
i Telewizji 

 

 

 

 

 

                                                  Warszawa,   30   marca  2012 roku  

 

 

 

 

DECYZJA Nr   3/2012 

z dnia 30 marca 2012 roku 

 

Na podstawie art. 53 ust. 1 w związku z art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 roku 

o radiofonii i telewizji (Dz. U. z 2011 r. Nr 43, poz. 226, z późn. zm.) oraz art. 104 ustawy 

z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 roku 

Nr 98 poz. 1071 z późn. zm.), po rozpatrzeniu sprawy rozpowszechnienia 6 października 

2011 roku przez spółkę Eska Rock SA z siedzibą w Warszawie 04-190, ul. Jubilerska 10, 

rozpowszechniającej program pod nazwą Eska Rock na podstawie koncesji Nr 020/K/2008-R 

z 28 listopada 2008 roku, audycji z cyklu „Poranny WF”,  

 

postanawiam 

 

1. Stwierdzić naruszenie przez Spółkę Eska Rock SA z siedzibą w Warszawie, art. 18 ust. 1 

ustawy z dnia 29 grudnia 1992 roku o radiofonii i telewizji (Dz.U. z 2011 r. Nr 43, poz. 

226, z późn. zm.), poprzez rozpowszechnienie w dniu 6 października 2011 roku, o godz. 

08:00,  audycji z cyklu „Poranny WF”; 

2. Nałożyć na Spółkę Eska Rock SA z siedzibą w Warszawie karę pieniężną w wysokości 

50 000 zł (słownie: pięćdziesiąt tysięcy złotych); 

3. Karę pieniężną należy uiścić w terminie 14 dni od dnia otrzymania niniejszej decyzji na 

rachunek Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w NBP Oddział Okręgowy w Warszawie 

13101010100095372231000000. 

 

 

 

 

 



2 

 

UZASADNIENIE 

I. 

 

W związku z emisją 6 października 2011 roku audycji z cyklu „Poranny WF” prowadzonej 

przez Michała Figurskiego i Jakuba Wojewódzkiego skargę do Krajowej Rady Radiofonii 

i Telewizji skierował Alvin Gajadhur. 

Należy przypomnieć, że na podstawie decyzji Przewodniczącego KRRiT Nr 15 z 13 

października 2011 roku  na Spółkę Eska Rock SA z siedzibą w Warszawie została nałożona 

kara pieniężna w wysokości 50 tys. zł za naruszenie przepisów art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 

29 grudnia 1992 roku o radiofonii i telewizji  w związku z rozpowszechnieniem  audycji  

z cyklu „Poranny WF” wyemitowanej 25 maja 2011 roku. W audycji tej doszło do szerzenia 

obraźliwych treści o charakterze rasistowskim, skierowanych przeciwko Alvinowi 

Gajadhurowi. W stanowisku przekazanym w związku z postępowaniem zakończonym 

wydaniem wyżej wskazanej decyzji Przewodniczącego KRRiT, nadawca wyraził ubolewanie, 

że wbrew intencjom jakimi kierowali się w swoim programie jego autorzy, jego wymowa 

została źle odczytana przez Pana Alvina Gajadhura. Z informacji zawartej w przekazanym 

stanowisku wynika, że Zarząd Spółki Eska Rock SA wystosował przeprosiny na ręce 

zainteresowanego, natomiast z autorami audycji kierownictwo stacji przeprowadziło 

rozmowę, uwrażliwiając ich na przepisy prawa medialnego, w szczególności art. 18 ust. 1 

ustawy o radiofonii i telewizji.  

W skardze przekazanej 14 października 2011 roku do Krajowej Rady Radiofonii 

i Telewizji Alvin Gajadhur wskazał, że w audycji wyemitowanej 6 października 2011 roku 

prowadzący Michał Figurski i Jakub Wojewódzki po raz kolejny rozpowszechniali 

nieprawdziwe, a zarazem obraźliwe i poniżające mnie w opinii publicznej wypowiedzi 

i informacje, naruszając po raz kolejny moje dobra osobiste.  

Audycja rozpowszechniona 6 października 2011 roku składała się z 12 wejść 

antenowych, przerywanych piosenkami, reklamą, serwisami informacyjnymi, sportowymi, 

prognozą pogody, trwających od 1 min. 45 sek. do 5 min. 55 sek. Poszczególne wejścia miały 

formę dialogową, dziennikarze posługiwali się wypowiedziami polityków i ekspertów, które 

nadawane były z odpowiednim podkładem muzycznym (np. dramatycznym przy 

wykorzystaniu muzyki z filmu Szczęki), z materiałami dźwiękowymi z produkcji fabularnych, 

własnym komentarzem, czy umowną fabułą (np. obaj prowadzący znaleźli się w więziennej 

celi).  



3 

 

W audycji nawiązywano do dobiegającej końca parlamentarnej kampanii wyborczej. 

Treści dotyczące Alvina Gajadhura znalazły się w dwóch pierwszych wejściach audycji 

rozpowszechnionych w czasie od godz. 8:07 do godz. 8:18.  

Dziennikarze zwrócili się do Alvina Gajadhura z pretensją, że z jego powodu nie 

mogą na antenie używać przymiotnika czarny w powszechnie stosowanych zestawieniach 

frazeologicznych (czarna kawa, czarny humor itp.), przypomnieli słuchaczom, że  Alvin 

Gajadhur obraził się na nich jakiś czas temu za stwierdzenie, iż jest na czarnej liście  

Komitetu Wyborczego Prawo i Sprawiedliwość  (na 15. miejscu listy wyborczej), zarzucili 

mu rasizm (Pan nienawidzi białych i ja mam na to dowody) oraz zagrozili założeniem sprawy 

sądowej (Zobaczy pan naprawdę czarne mroczki przed oczami). Oskarżyli Alvina Gajadhura 

o szerzenie nienawiści w kraju, który jest dla niego gościnny i poradzili, aby nauczył się od 

swojego polskiego rodzica polskiej tolerancji.  

W kolejnym wejściu dziennikarze zaprezentowali wypowiedzi ekspertów, które miały 

uzasadnić ich wcześniejsze stwierdzenia wygłoszone na antenie. Językoznawca prof. Walery 

Pisarek przedstawił przenośne znaczenie w języku polskim przymiotnika czarny i jego 

opozycji - bieli. Kończąc swoją wypowiedź na antenie  prof. Walery Pisarek powiedział, iż w 

języku polskim czarny charakter to jest charakter negatywny. Jeden z prowadzących 

podsumował tę wypowiedź w sposób następujący: czyli tzw. charakter negroidalny.  W takim 

podsumowaniu dziennikarz łączy negatywny charakter z cechami konkretnej rasy, podkreśla 

inność tej rasy, w jego ocenie jej gorsze cechy . Dziennikarze ponownie zwrócili się na 

antenie do Alvina Gajadhura wyjaśniając, że mówili o czarnej liście, gdyż oceniają, iż 

numery od 3 do 15 miejsca w przypadku tego Komitetu, z którego startował Alvin Gajadhur, 

nie mają szans aby zagwarantować elekcję do Sejmu.  Alvin Gajadhur jest murzynem, robi za 

politycznego murzyna. Jak stwierdzili dalej odwołują się do języka, który pan Alvin może 

zrozumieć i powiedzieli, że nie ma świętych krów oraz wskazali, gdzie Alvin Gajadhur 

powinien szukać prawdziwych rasistów skoro jest takim prawdziwym Polakiem. Kończąc 

podkreślili, iż szkoda poświęcać tyle czasu temu panu Alvinu i zwrócili się bezpośrednio do 

Alvina Gajadhura w następujący sposób: Pan się bardzo obraża i manifestuje swoje 

niezadowolenie, po tym, jak został pan nazwany przez nas czarnym. Otóż z tego miejsca ja 

Michał Figurski (…) chciałem panu powiedzieć panie Alvin Gajadhur na antenie polskiego 

radia Eska Rock, że pan jesteś po prostu głupi.  W czasie trwania audycji dziennikarze 

wielokrotnie zniekształcali również imię skarżącego.  

Prezes Zarządu Spółki Eska Rock SA Bogusław Potoniec i prokurent Małgorzata 

Mizińska w przekazanym Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji stanowisku z 4 listopada 



4 

 

2011 roku odrzucili w całości zarzuty przedstawione przez skarżącego, argumentując to 

satyrycznym charakterem audycji, który miał wykluczać możliwość rozpowszechniania 

nieprawdziwych informacji. Zgodnie z przedstawionym stanowiskiem satyryczny charakter 

audycji sprawił, iż zawarte w niej treści mieściły się w granicach prawa ponieważ audycja 

dotyczyła osoby pełniącej funkcję publiczną (skarżący pracuje jako rzecznik prasowy 

Inspekcji Transportu Drogowego, a  do Sejmu RP kandydował z listy  Komitetu Wyborczego 

PiS). Ponadto zwrócono uwagę, że przytoczone przez skarżącego zarzuty dotyczą 

wypowiedzi wyrwanych z kontekstu, podczas gdy dopiero całość audycji nadaje im właściwy 

sens, zaś dosłowne potraktowanie wypowiedzi prowadzących audycję byłoby 

nieuzasadnionym ograniczeniem wolności wypowiedzi i wyrażania poglądów. W stanowisku 

Spółki stwierdza się, iż Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji powinna zbadać zgłoszoną 

sprawę pod kątem art. 18 ust. 1ustawy   i wziąć pod uwagę, iż zamiarem Nadawcy (…) nigdy 

nie było propagowanie wśród słuchaczy postaw rasistowskich ani innych poglądów czy 

postaw sprzecznych z prawem czy dobrem społecznym (w tym szczególnie naruszania dóbr 

osobistych innych osób), treść audycji nie miała też w ich założeniu prezentować treści 

dyskryminujących kogokolwiek ze względu na rasę. W stanowisku wskazano, iż audycje z 

cyklu „Poranny WF” są tworzone i emitowane na żywo, jedynie według ramowego 

scenariusza, a zatem nadawca nie mógł odnieść się do konkretnych wypowiedzi 

prowadzących. KRRiT powinna uwzględnić interes nadawcy (art. 6 ust. 1 urt – wolność 

słowa i samodzielność) oraz odbiorców, nie skupiając się wyłącznie na interesach skarżącego.  

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji  podczas posiedzeń 13 i 20 grudnia 2011 roku 

zapoznała się z materiałem dowodowym zgromadzonym w tej sprawie, a w szczególności 

skargą Alvina Gajadhura, stanowiskiem przekazanym w imieniu Spółki oraz nagraniem 

audycji.  Po zapoznaniu się z materiałem dowodowym Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji 

podjęła uchwałę Nr 633/2011 z dnia 20 grudnia 2011 roku, w której stwierdziła, że treści 

zawarte w audycji pt. „Poranny WF” wyemitowanej 6 października 2011 roku naruszają art. 

18 ust. 1 ustawy z 29 grudnia 1992 roku o radiofonii i telewizji.  

Art. 18 ust. 1 urt zakazuje propagowania działań sprzecznych z prawem (…) poglądów 

sprzecznych z dobrem społecznym, zaś audycje zgodnie z przywołanym przepisem nie mogą 

zawierać treści dyskryminujących ze względu na rasę, płeć lub narodowość. Krajowa Rada 

Radiofonii i Telewizji posiada kompetencje w zakresie kontrolowania treści audycji i innych 

przekazów przewidziane w ustawie o radiofonii i telewizji. Kompetencje te wynikają z faktu, 

iż nadawcy radiowi i telewizyjni pełnią szczególną rolę wobec społeczeństwa. Konsekwencją 

wykonywania przez nadawców koncesji jest poddanie się ustawowym obowiązkom 



5 

 

i ograniczeniom co do przekazywanych treści. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji na mocy 

norm konstytucyjnych pełni rolę strażnika wolności słowa oraz interesu publicznego w 

radiofonii i telewizji, a tym samym musi wyważać wartości, które mogą znajdować się ze 

sobą w konflikcie. 

Zakaz wyrażony w art. 18 ust. 1 urt zabrania propagowania w audycjach działań 

sprzecznych z prawem i dotyczy podejmowania działań sprzecznych nie tylko z prawem 

karnym, ale i z  całym systemem prawnym, a więc prawem konstytucyjnym, cywilnym, 

administracyjnym etc. (por. J. Sobczak Radiofonia i telewizja. Komentarz do ustawy, Kraków 

2001, str. 251).   

Jak podkreśla się w literaturze tematu ustawowy zakaz obejmuje więc przede wszystkim 

treści sprzeczne z polskim prawem; treścią taką wydaje się więc mowa nienawiści (…). 

Naruszać może ona także dobra chronione prawem cywilnym. Mowa nienawiści narusza 

także normy moralne, trudno bowiem uznać za zgodne z moralnością wypowiedzi podsycające 

do nienawiści wobec innych osób. Jest także sprzeczna z dobrem społecznym (…) (M. 

Krotoszyński Trzecia droga: środki administracyjne w zwalczaniu mowy nienawiści (głos w 

dyskusji) [w:] Mowa nienawiści a wolność słowa. Aspekty prawne i społeczne pod red. R. 

Wieruszewskiego, M. Wyrzykowskiego, A. Bodnara, A. Gliszczyńskiej – Grabias, Warszawa 

2010, str. 118). 

Wypowiedzi prowadzących audycję „Poranny WF” godziły w dobre imię Alvina 

Gajadhura, zarzucając mu rasizm względem białych. Podobnie stwierdzenie dziennikarza,  że 

skarżący jest po prostu głupi również nie mieści się w granicach satyry, wypełnia natomiast 

dyspozycję art. 23 Kodeksu cywilnego. Prowadzący audycję niezależnie od jej charakteru 

(satyrycznego, społeczno-politycznego, gospodarczego czy rozrywkowego),  nie mogą nikogo 

obrażać. Praktyka taka była wielokrotnie omawiana w literaturze tematu i doczekała się 

orzecznictwa sądowego.  

W przypadku rozpowszechnienia audycji 6 października 2011 roku nie można mówić o 

krytyce osoby sprawującej funkcję publiczną. Prowadzący audycję „Poranny WF” w żaden 

sposób nie odnosili się do działań Alvina Gajadhura jako rzecznika prasowego Inspekcji 

Transportu Drogowego. Podobnie nie odnosili się w żaden sposób do programu wyborczego 

skarżącego. W związku z powyższym można uznać, iż Alvin Gajadhur został przez 

prowadzących wybrany ze względu na kolor skóry. Potwierdza to również nawiązanie przez 

prowadzących  do wydania audycji z 25 maja 2011 roku, które stało się przedmiotem 

postępowania KRRiT zakończonego decyzją Przewodniczącego KRRiT Nr 15 z 13 

października 2011 roku. W tym miejscu należy przytoczyć dwa stanowiska Sądu 



6 

 

Najwyższego, który podkreślił, że krytyka prasowa, nawet jeżeli towarzyszy jej wymienienie z 

imienia i z nazwiska osób krytykowanych – jest w zasadzie – działaniem społecznie i 

pożądanym (…) jeżeli jej celem nie jest dokuczanie innej osobie oraz jeżeli ma cechy 

rzetelności i rzeczowości. (Wyrok Sądu Najwyższego z 13 maja 1976 roku, II CR 123/76). W 

innym rozstrzygnięciu Sąd Najwyższy zwrócił uwagę, że zasady współżycia społecznego 

nakazują zachowanie szacunku dla każdego człowieka i liczenie się z jego poczuciem własnej 

godności, osobistej wartości i pożyteczności społecznej. Stąd też i krytyka czyjegoś 

postępowania, zapatrywań, czy działalności nie powinna przekraczać granic potrzebnych do 

osiągnięcia społecznego celu krytyki. W każdym razie pewne końcowe granice dozwolonej 

krytyki (…) nie powinny być nadmiernie elastyczne (Wyrok Sądu Najwyższego z 19 września 

1968 roku, II CR 291/68).  

Krytyka prasowa powinna zawierać informacje prawdziwe, nie powinna zaś ograniczać 

się do inwektyw. W tym wypadku ocenie podlegają nie tylko konkretne wypowiedzi, które 

padły w audycji. O treści publikacji, której celem jest przedstawienie oceny konkretnej osoby, 

stanowi ogólna jej wymowa ukazująca tę osobę w pozytywnym lub negatywnym świetle. (…) 

Prawdziwość (…) poszczególnych faktów, choćby niekorzystnych dla osoby ocenianej, nie 

wyłącza odpowiedzialności za nieprawdziwą treść materiału (…) jeżeli ogólna jego wymowa 

nie jest adekwatna do całości warstwy faktograficznej (Wyrok Sądu Apelacyjnego w 

Krakowie z 6 lutego 1992 roku, I ACr 364/91). 

Autorzy opracowań poświęconych zagadnieniom prawa prasowego oraz prawa 

radiofonii i telewizji często wskazują na granice wolności słowa, a co za tym idzie na granice 

wolności mediów. Prof. Jacek Sobczak trafnie podkreślił, że nieprawdziwe, niesprawdzone 

wypowiedzi (…) oparte na plotkach i pomówieniach, kłamliwe opinie krytyczne stanowią 

przekroczenie granic wolności wypowiedzi, a przy okazji mogą stanowić naruszenie dóbr 

osobistych. Wolność prasy większość dziennikarzy traktuje jako wolność absolutną, która nie 

podlega żadnym ograniczeniom, nie zważając, że tego typu stanowisko jest sprzeczne nie tylko 

z dokumentami prawa międzynarodowego (…) lecz także z polskim porządkiem prawnym i 

zasadami konstytucyjnymi. Fetysz wolności prasy stał się wygodnym parawanem, za którym 

współczesne dziennikarstwo stara się ukryć z jednej strony wiele nie do końca 

uświadamianych niegodziwości (…) oraz niedojrzałości warsztatowych. Jest to wynikiem 

odejścia od szczytnych zasad dziennikarstwa, pojmowanego jako służba społeczeństwu, 

swoiste posłannictwo, zawód publicznego zaufania. (…) Zarówno wydawcy, jak i redaktorzy 

naczelni, a w końcu dziennikarze – stoją na stanowisku, że prasie wolno wszystko, i że nie 

może odpowiadać za nic. (…) Korzystając z wolności prasy, dziennikarze nie mogą 



7 

 

posługiwać się nią bez ograniczeń. Dziennikarskie prawo do krytyki nie może przeradzać się 

w formułowanie inwektyw i pomówień. (J. Sobczak Fetysz wolności prasy [w:]  Prawne, 

ekonomiczne i polityczne aspekty funkcjonowania mediów i kreowania ich zawartości pod. 

red. P. Dudek i M. Kusia, Toruń 2010, str. 43 – 44).  

W świetle powyższego również satyryczny charakter audycji w żaden sposób nie 

uprawnia do naruszania dóbr osobistych. Należy przy tym przywołać stanowisko 

Europejskiego Trybunału Praw Człowieka, w którym stwierdza się, iż audycje mogą mieć 

charakter kontrowersyjny, szokujący, niepokojący i dozwolone jest stosowanie przesady 

i prowokacji, satyry (Prager i Oberschlick v. Austria). Jednak ETPC stanął na stanowisku, że 

nawet wypowiedzi artystyczne nie mogą być bez powodu obraźliwe dla innych i w takim 

wypadku tracą ochronę konwencyjną (Otto Preminger Institut v. Austria). W polskim 

orzecznictwie również nie występuje pojęcie wolności absolutnej. Jak słusznie podkreślił Sąd 

Apelacyjny w Gdańsku wolność słowa, w tym, głoszenia poglądów, podlega takim 

ograniczeniom, jakie są niezbędne dla ochrony między innymi, dobrego imienia osób trzecich 

(Wyrok Sądu Apelacyjnego w Gdańsku z 30 stycznia 2002 r. II AKa 577/01). Stanowisko 

podobne wyraził Sąd Najwyższy stwierdzając, że nie ma podstaw do podzielenia poglądu, że 

swoboda wypowiedzi, jako filar demokratycznego życia społecznego usprawiedliwia 

naruszenie dóbr osobistych przez przekazywanie informacji niezgodnych rzeczywistością, czy 

też bezpodstawnie krzywdzących ocen. (Wyrok Sądu Najwyższego z 3 grudnia 2010 r. I CSK 

95/10).  

Nadawca w stanowisku przekazanym do KRRiT cytował pogląd przedstawiony przez 

prof. Janusza Bartę i prof. Ryszarda Markiewicza, którzy przypominając orzeczenie Sądu 

Apelacyjnego w Warszawie, słusznie zauważyli, że audycje satyryczne posługują się 

w ramach konwencji gatunku językiem szyderczym. Nadawca nie przytoczył jednak 

cytowanej wypowiedzi w całości. W dalszej części omawianego tekstu wymienieni powyżej 

autorzy podkreślili, że przedstawiony punkt widzenia nie może być jednak rozumiany w 

żadnej mierze jako generalne usprawiedliwienie dla wszystkich działań podejmowanych „w 

konwencji satyrycznej”. (…) Wypowiedź satyryczna jak każda inna może prowadzić do 

naruszenia dóbr osobistych, zwłaszcza czci np. wówczas, gdy posługuje się obraźliwymi 

epitetami, wulgaryzmami (…) gdy dokonuje uwłaczających, zniesławiających porównań, gdy 

uogólniając wykracza poza ramy konwencji gatunkowej. W ważnym orzeczeniu Sądu 

Najwyższego z dnia 20 czerwca 2001 roku trafnie podkreślono, że „żartobliwa konwencja 

tekstu, czy ironiczny charakter (…) nie eliminują (w każdym razie nie eliminują całkowicie) 

negatywnej reakcji (…)” (…) „Satyryczne przyodzianie” (…) nie może być jednak 



8 

 

nieprzyzwoite. Sprzeciw wzbudza taka satyra (parodia, karykatura), której głównym celem 

jest wyśmiewanie społecznej pozycji (statusu) danej osoby, gdy konwencja satyryczna użyta 

jest do zademonstrowania pogardy lub obelżywej krytyki. Absolutną zaś granicę swobody 

stanowi godność ludzka (Media a dobra osobiste pod red. J. Barty i R. Markiewicza, 

Warszawa 2009, str. 53-55).   

Należy  także zwrócić uwagę  na orzeczenie Sądu Najwyższego, w którym trafnie 

podkreślono, iż utwór satyryczny podlega kryteriom oceny, stosowanym do innych form 

wypowiedzi mimo, że dozwolone granice krytyki są tu szersze, gdyż można posłużyć się 

pewnym wyolbrzymieniem lub karykaturą (Wyrok Sądu najwyższego z 27 września 2005 r. 

ICK 256/05).  

Jednak – posługując się językiem powyższego orzeczenia – wyolbrzymienie lub 

karykatura nie mogą naruszać ludzkiej godności. Godność ludzka jest wartością, której 

ochronę podniesiono do rangi konstytucyjnej. W art. 30 Konstytucji Rzeczypospolitej 

Polskiej stwierdza się,  że godność człowieka jest przyrodzona i niezbywalna, a jako taka 

stanowi źródło wolności i praw obywatelskich, zaś obowiązkiem władz publicznych jest jej 

ochrona. Tak rozumiana godność każdego człowieka polega m.in. na oczekiwaniu na 

okazywanie szacunku ze strony innych osób. Jak podkreśla się w literaturze godność osobista, 

rozumiana jako dobre imię nawiązuje do godności osobowościowej (…) na godność osobistą 

wpływają przede wszystkim działania innych podmiotów, co czyni z niej szczególny przypadek 

godności opartej na okolicznościach życia. Jej obrazem są sądy otoczenia na temat danego 

człowieka, a naruszenie przejawia się w uznaniu kogoś za gorszego niż jest w rzeczywistości, 

przez co jest narażony na nieodpowiednie traktowanie w stosunku do tego co sam sobą 

reprezentuje. Jako klasyczny przykład naruszenia tego rodzaju godności podaje się 

rozpowszechnianie nieprawdziwych, poniżających, znieważających, wpływających na utratę 

zaufania informacji, obniżających w oczach innych godność osobowościową podmiotu, który 

do tej pory cieszył się dobrym imieniem.   (J. Bukowska Cześć człowieka jako kategoria 

prawna [w:]  Prawne, ekonomiczne i polityczne aspekty… dz. cyt., str. 84 - 85).  

Podobny pogląd wyraził Sąd Najwyższy stwierdzając, że cześć, dobre imię, dobra 

sława człowieka są pojęciami obejmującymi wszystkie dziedziny jego życia osobistego, 

zawodowego i społecznego. Naruszenie czci może więc nastąpić zarówno przez pomówienie 

o ujemne postępowanie w życiu osobistym i rodzinnym, jak i przez zarzucenie niewłaściwego 

postępowania w życiu zawodowym, naruszające dobre imię danej osoby i mogące narazić ją 

na utratę zaufania potrzebnego do wykonywania zawodu lub innej działalności (Wyrok Sądu 



9 

 

Najwyższego z 29 października 1971 roku, II CR 455/71, zob. także Wyrok Sądu 

Najwyższego z 8 października 1987 roku, II CR 269/87). 

Treść audycji radiowych i telewizyjnych nie może naruszać obowiązującego prawa, 

w tym zaś wypadku także przepisów dotyczących ochrony dóbr osobistych w rozumieniu 

prawa cywilnego oraz znieważenia w rozumieniu prawa karnego. Komentując przepisy 

dotyczące znieważenia prof. Andrzej Marek napisał m.in. Zniewaga jest przestępstwem 

skierowanym przeciwko godności osobistej człowieka (cześć wewnętrzna). (…) Znieważenie 

osoby z powodu przynależności narodowej, etnicznej, rasowej, wyznaniowej lub 

bezwyznaniowej stanowi odrębne przestępstwo dyskryminacji. (…) Ze względu na przedmiot 

ochrony, jakim jest godność człowieka, za zniewagę uważa się zachowanie uwłaczające 

godności, wyrażające lekceważenie lub pogardę. O tym czy zachowanie to ma charakter 

znieważający, decydują dominujące w społeczeństwie oceny i normy obyczajowe (…). 

Znieważenie kogoś jest w zasadzie zachowaniem intencjonalnym, jednakże doktryna 

i orzecznictwo dopuszcza również możliwość popełnienia tego przestępstwa z zamiarem 

ewentualnym (…). Zamiar ewentualny zachodzi w sytuacji, gdy sprawca godzi się z tym, iż 

jego zachowanie może naruszyć godność innej osoby, co jednak nie dotyczy działania 

niepublicznie (…). Zniewaga jest przestępstwem formalnym. Do jego dokonania nie jest 

bowiem wymagany żaden konkretny skutek, w szczególności by adresat znieważającej 

wypowiedzi poczuł się dotknięty w swej godności albo by znieważające pismo dotarło do 

niego. Jest jednak niewątpliwe, że osiągnięcie „efektu” znieważenia ma decydujące znaczenie 

w realizacji odpowiedzialności karnej za to przestępstwo, którego ściganie odbywa się 

z oskarżenia prywatnego (…).(A. Marek Kodeks karny. Komentarz. Warszawa 2010). 

 W przypadku rozpowszechniania treści godzących w godność konkretnych, 

wskazanych z imienia i nazwiska osób, ważny jest odbiór przekazywanych treści przez te 

osoby. W tym momencie ocena osoby, której dobro zostało naruszone, ma pierwszeństwo 

przed ogólnym odczuciem ogółu odbiorców. Dr Małgorzata Sosnowska słusznie zauważyła, 

iż należy uznać, że subiektywny odbiór zachowania sprawcy przez pokrzywdzonego ma istotne 

znaczenie dla oceny, czy nastąpiło znieważenie (…), gdyż zadecyduje, czy pokrzywdzony 

wniesie prywatny akt oskarżenia. (M. Sosnowska Relacje pomiędzy przestępstwem 

zniesławienia a przestępstwem zniewagi - zagadnienia wybrane. NKPK.2009.25.49). 

W świetle powyższych rozważań wypowiedzi prowadzących audycję „Poranny WF” 

naruszały cześć i dobre imię Alvina Gajadhura. Należy podkreślić, że Alvin Gajadhur urodził 

się w Polsce, posiada polskie obywatelstwo, w Polsce zdobył wykształcenie, w Polsce całe 

życie mieszka i pracuje. Zupełnie nieuprawnione, a wręcz kłamliwe i obraźliwe jest 

http://n45.lex.pl/WKPLOnline/index.rpc#hiperlinkText.rpc?hiperlink=type=tresc:nro=Powszechny.21467:part=a216§5&full=1


10 

 

stwierdzenie, że dla Alvina Gajadhura Polska jest krajem gościnnym.  Polska jest krajem 

ojczystym dla Alvina Gajadhura, tak samo jak dla dziennikarzy  prowadzących audycję. 

Użycie takiego stwierdzenia mogło mieć na celu stworzenie u radiosłuchaczy wrażenia, że 

Alvin Gajadhur jest imigrantem (obywatelem drugiej kategorii), który zamiast wdzięczności 

dla nowej ojczyzny, obraża jej mieszkańców (jest rasistą i nienawidzi białych).  

Z bezpodstawnego obrażania skarżącego współprowadzący audycję Michał Figurski 

uczynił akt swoistej odwagi cywilnej. Jest to tym bardziej groźne, że odbiorcą audycji 

„Poranny WF” są głównie ludzie młodzi, zaś prowadzący Michał Figurski i Jakub 

Wojewódzki są osobami kreującymi wzorce zachowań wśród młodzieży, która z kolei 

otrzymała jasny przekaz – każdego o innym kolorze skóry można bezkarnie obrażać. W 

przypadku współprowadzącego Jakuba Wojewódzkiego na ten fakt zwrócił już uwagę Sąd 

Okręgowy w Warszawie podkreślając, że Kuba Wojewódzki jest, co stanowi informację 

powszechnie znaną – osobą – redaktorem, znanym wśród środowisk młodzieżowych. 

Okoliczność pozwala przyjąć, że zachowania zaprezentowane w audycji (…) mogą wpłynąć 

na kształtowanie postaw młodzieży, moralnie nieakceptowalnych, sprzecznych z prawidłowo 

rozumianym dobrem społecznym (Wyrok Sądu Okręgowego w Warszawie, XX Wydział 

Gospodarczy z 27 listopada 2007r. XX GC 592/06).      

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji oceniając audycję Poranny WF, zgodnie 

z zaleceniem Sądu Apelacyjnego w Warszawie, analizowała całość przekazu z komentarzami 

prowadzącego (…) włącznie (Wyrok Sądu Apelacyjnego w Warszawie z 28 grudnia 2008 r. 

VI ACa 797/08). I właśnie te komentarze były obraźliwe dla Alvina Gajadhura oraz naruszały 

jego dobra osobiste. Sąd Apelacyjny w Warszawie odniósł się do kwestii ochrony dóbr 

osobistych przypominając, że dobrami osobistymi są wszelkie przynależne człowiekowi, jego 

osobie wartości niemajątkowe, związane z jego psychiczną i fizyczną integralnością oraz 

przejawami jego działalności, uznane powszechnie w społeczeństwie. Wartości te określające 

pozycję człowieka w społeczeństwie (…). Godność osobista to między innymi oczekiwanie 

szacunku ze strony innych ludzi (Wyrok Sądu Apelacyjnego w Warszawie z 13 kwietnia 

2011 r. VI ACa 1310/10). 

 

II. 

Odnosząc się do wniosków zawartych w punkcie IV. pisma nadawcy z dnia 

13 stycznia 2012 roku Przewodniczący KRRiT wydał 29 marca 2012 roku Postanowienie 

nr 1/2012, którym odmówił przeprowadzenia dowodów wskazanych w przedmiotowym 

wniosku spółki Eska Rock SA.  



11 

 

W toku prowadzonego postępowania nie stwierdzono także podstaw do dokonania 

reasumpcji uchwały KRRiT nr 633/2011 o co wnioskowała strona w ww. piśmie z dnia 

13 stycznia 2012 roku. 

 

III. 

Działając na podstawie art. 53 ust. 1 ustawy o radiofonii i telewizji, w związku 

ze stwierdzeniem naruszenia przepisów artykułu  18 ust. 1 ww. ustawy postanowiono jak 

w sentencji. 

Wymierzając karę organ uwzględnił przesłanki ustawowe, określone w art. 53 ust. 1 

ustawy o radiofonii i telewizji, tj. zakres i stopień szkodliwości naruszenia, dotychczasową 

działalność nadawcy oraz jego możliwości finansowe. Organ uwzględnił m.in. wyżej 

wskazaną okoliczność, że prowadzący audycję Jakub Wojewódzki i Michał Figurski są 

osobami powszechnie znanymi i rozpoznawalnymi. Kierując swoje audycje do ludzi młodych 

mają tym samym duży wpływ na kształtowanie ich postaw i poglądów.  

Należy również przypomnieć, że dotychczas Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji 

prowadziła kilka postępowań w związku ze skargami dotyczącymi treści audycji pt. „Poranny 

WF”. Postępowania prowadzone były w sprawie audycji wyemitowanych w dniach: 1 lutego 

2008 roku, 30 lipca 2008 roku, 3 września 2008 roku, 1 września 2009 roku, 28 kwietnia 

2010 roku, 25 maja 2011 roku (postępowanie zakończone decyzją Przewodniczącego KRRiT 

Nr 15 z 13 października 2011 roku) oraz 1 czerwca 2011 roku. Do nadawcy kierowane były 

wystąpienia Przewodniczącego KRRiT, w których zwracana była uwaga na konieczność 

przestrzegania w działalności programowej Radia Eska Rock przepisów obowiązujących 

nadawców radiowych i telewizyjnych, m.in. 19 września 2008 roku Przewodniczący KRRiT 

na podstawie art. 10 ust. 3 ustawy o radiofonii i telewizji skierował do nadawcy wezwanie do 

natychmiastowego zaniechania działań sprzecznych z art. 18 ww. ustawy oraz 

postanowieniami koncesji. Przypadki naruszenia przepisów ustawy o radiofonii i telewizji, 

stwierdzone w prowadzonych przez KRRiT postępowaniach miały miejsce, mimo iż 

w stanowisku z 12 marca 2008 roku Małgorzata Mizińska, prezes Zarządu Spółki 

Porozumienie Radiowe Poznań Sp. z o.o, ówczesnego nadawcy programu Eska Rock, 

zapewniła, że autorzy audycji „Poranny WF” zostali zobowiązani do konsultowania z 

kierownictwem stacji wszystkich kontrowersyjnych pomysłów programowych.  

Wymierzając karę organ rozważył możliwości finansowe nadawcy. Według 

sprawozdania finansowego za 2010 rok, dostarczonego Krajowej Radzie Radiofonii 

i Telewizji, Spółka osiągnęła roczny przychód w wysokości ponad 6 mln zł. Wysokość kary, 



12 

 

zgodnie z art. 53 ust. 1 ustawy o radiofonii i telewizji, została ustalona w oparciu o przesłankę 

rocznej opłaty za użytkowanie częstotliwości użytkowanych w celu rozpowszechniania 

programu. Opłata ta wynosi 190 tys. zł. W związku z powyższym górna granica kary mogła 

wynieść 95 tys. zł. Kara w wysokości 50 tys. zł została wymierzona poniżej górnej wysokości 

z uwzględnieniem przesłanek wskazanych w art. 53 ust. 1 urt. 

 Zgodnie z art. 56 ust. 1 i 2 ustawy o radiofonii i telewizji w związku 

z art. 479
28

 § 2 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (Dz.U. 

Nr 43, poz. 296 z późn. zm.) stronie przysługuje odwołanie od niniejszej decyzji do Sądu 

Okręgowego w Warszawie – Sądu Gospodarczego za pośrednictwem Przewodniczącego 

KRRiT w terminie dwóch tygodni od dnia doręczenia niniejszej decyzji. 

 

 

 

 

Jan  Dworak 

 

 

 

Otrzymują: 

1. Eska Rock SA ul. Jubilerska 10, 04-190 Warszawa  

2. Departament  Budżetu i Finansów w Biurze KRRiT 

3. Departament Regulacji w Biurze KRRiT 

4. a/a  


