
   

Pracownia Teorii Zmiany Społecznej 
Instytut Socjologii 
Uniwersytet Warszawski 
ul. Karowa 18 
00-927 Warszawa 
 

 

 

 

Raport 

z monitoringu serwisów i wybranych programów 

publicystycznych, poświęconych obchodom Święta 

Niepodległości 11 listopada 2011 r. 

 

 

Pracownia Teorii Zmiany Społecznej IS UW i Lokalne Badania 

Społeczne dla Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji 

 

 

Zespół badawczy: 

 

Prof. Ireneusz Krzemiński – Kierownik projektu 

Mgr Marcin Jóźko 

Mgr Wojciech Ogrodnik 

 

 

Warszawa, 27.02.2012 r. 

 



                                
                                                                                                                                                                                             

 

 

 

 

Pracownia Teorii Zmiany Społecznej IS UW i Lokalne Badania Społeczne dla Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji          2 

 

 

Spis treści: 

 

Wstęp. Metodologia analizy programów telewizyjnych ……….…….. 3 

 

Najważniejsze wnioski z badań ………………………………………….………. 5 

 

Obraz Święta Niepodległości w poszczególnych stacjach 

telewizyjnych ………………………………………………………………………....…. 9 

 

Porównanie relacji i interpretacji publicystycznej obchodów  

Święta Niepodległości  przez różnych nadawców …………………….. 28 

 

 

 

 

 

 

 

 



                                
                                                                                                                                                                                             

 

 

 

 

Pracownia Teorii Zmiany Społecznej IS UW i Lokalne Badania Społeczne dla Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji          3 

 

Wstęp. Metodologia analizy programów telewizyjnych 
 

Podstawowym zadaniem zleconego nam monitoringu audycji telewizyjnych, nadawanych przez 
telewizję publiczną (TVP 1, TVP 2, TVP Info), Polsat (i Polsat News), TVN (i TVN24) oraz Telewizję 
Trwam było porównanie sposobu relacjonowania obchodów Święta Niepodległości 11 listopada 
2011 roku, a także analiza treści, zawartych w relacjach, komentarzach i programach 
publicystycznych.  

Zadanie „monitoringu”, ze względu na krótki czas, w jakim mieliśmy przygotować raport, 
zdefiniowaliśmy jako analizę treści zawartości programów, zarówno pod względem 
przedstawianych obrazów, jak i wypowiadanych treści. Metoda, którą zastosowaliśmy będzie także 
pozwalała na dokonanie pewnych obliczeń, z których na potrzeby przygotowania tego raportu 
zrezygnowaliśmy. Chociaż nasze opracowanie zawiera bardzo obszerny materiał analityczny, z całą 
pewnością niektóre wątki nie zostały przez nas pogłębione w wystarczającym stopniu, jaki byłby 
możliwy przy dłuższej analizie naukowej.  Jest to też efekt dużej ilości materiału źródłowego. 
Spodziewamy się, że w przyszłości będziemy mogli dokonać stosownych uzupełnień. Zasadniczo 
zastosowaliśmy metodę naukową, zwaną jakościową analizą treści, a też - w pewnym zakresie - 
jakościową analizą dyskursu. Naszym podstawowym pytaniem badawczym było: jakie wydarzenia 
oraz jakie treści były przedstawiane jako najważniejsze w relacjach z obchodów święta 
państwowego dnia 11 listopada 2011 roku w Polsce? 

Do tego zasadniczego pytania, zanim uściślimy jego sens, należy dodać bardziej szczegółowe, 
ale także istotne z punktu widzenia celów badania: jak przedstawiano i jak oceniano w 
poszczególnych stacjach – antenach telewizyjnych oficjalne obchody Święta Niepodległości, a jak 
– Marsz Niepodległości oraz towarzyszące mu imprezy przeciwników Marszu w stolicy? Jak 
pokazywano i/lub omawiano w poszczególnych stacjach inne – w innych miastach – obchody 
Święta Narodowego? Jakie obrazy i treści dominowały w przekazie poszczególnych stacji na 
temat 11 listopada w stolicy, a jakie – w relacjach z innych miast?   

W powyższych pytaniach nie wydaje się konieczne precyzowanie określenia „wydarzenia”, jakie 
będą interesowały badaczy – analityków. Jest rzeczą oczywistą, że będą nas interesowały wszelkie 
wydarzenia, związane z obchodami święta 11 listopada 2011, ale skupimy się przede wszystkim na 
najważniejszych wydarzeniach w stolicy kraju. W Warszawie, jak wiadomo, uroczystości składały się 
przede wszystkim z oficjalnych obchodów z udziałem Prezydenta RP i przedstawicieli rządu i innych 
władz państwowych oraz z Marszu Niepodległości, zorganizowanego m.in. przez Młodzież 
Wszechpolską i Obóz Narodowo-Radykalny, a popartego przez władze partii PiS i znanych polityków 
i działaczy prawicowych. Zarazem Marsz Niepodległości wywołał protesty - środowiska lewicowe i 
„Krytyka Polityczna” zorganizowały kontrmanifestację pod nazwą Kolorowa Niepodległa.  

Sprecyzowania wymaga określenie „przedstawianych/prezentowanych treści” w programach 
telewizyjnych. Chodziłoby tu o analizę, jakie znaczenia i oceny przypisywano wydarzeniom i ich 
aktywnym aktorom. Innymi słowy mówiąc, nasza analiza skupiłaby się na przedstawieniu 
zasadniczych interpretacji prezentowanych wydarzeń oraz aktorów, w nich uczestniczących, ale 
także – dotyczyłaby tego, jakie znaczenia i motywy działania przypisywano uczestnikom wydarzeń 
oraz jak ich oceniano w poszczególnych stacjach – programach telewizyjnych.  

Ponieważ monitoring obejmował niezróżnicowane programy, ustaliliśmy, że będziemy 
analizować dwa rodzaje programów, które możemy wyróżnić ze względu na inne kryteria oceny 
rzetelności dziennikarskiej. A więc chodziło o wyodrębnienie: 

 
a. jako pierwszej grupy programów – serwisów informacyjnych. Przyjęliśmy założenie, że w 
serwisach informacyjnych widz może oczekiwać możliwie pełnej informacji, możliwie 
bezstronnie prezentującej wydarzenia; w przypadku interpretacji wydarzeń należy oczekiwać 



                                
                                                                                                                                                                                             

 

 

 

 

Pracownia Teorii Zmiany Społecznej IS UW i Lokalne Badania Społeczne dla Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji          4 

 

rzeczowego uargumentowania zajmowanego stanowiska lub wyrażanej oceny. Tak czy 
inaczej bezstronność w przekazie informacji i rzetelność przekazu – to na pewno podstawowe 
kryteria oceny programów informacyjnych. Stąd też przedmiotem analizy była tu ocena, na 
ile pełną, bezstronną i rzetelną informację przedstawiano w poszczególnych serwisach.  

 
b. Druga grupa programów to wszelkie programy publicystyczne, w których dziennikarze i 
zaproszeni goście mogą prezentować różne i często sprzeczne ze sobą lub kontrowersyjne 
opinie i oceny. Jedną z ważnych zasad programów publicystycznych telewizji, dotyczących 
wydarzeń społecznie istotnych, jest konfrontacja i przeciwstawienie sobie różnych 
interpretacji i punktów widzenia, bądź też stworzenie forum debaty między 
przedstawicielami różnych poglądów, aby widz mógł wypracować swoje własne stanowisko. 
Ważnym celem w analizie tego typu programów była odpowiedź na pytanie, na ile autorzy 
– redaktorzy programu istotnie  zaprezentowali pełne spectrum różnorodności opinii lub 
zaprosili możliwie wszystkich przedstawicieli aktorów społecznych, biorących udział w 
wydarzeniach. Kolejną sprawą będzie, czy i na ile występujący dziennikarze stacji byli – nie 
byli stronniczy w tego typu programach?  
 
Zakładamy, że analiza przyniosła obraz wydarzeń, jakie pokazywano oraz jakie wydarzenia i 

jakie hasła, które je interpretowały, były prezentowane przez poszczególne stacje – anteny 
telewizyjne. Krytyczne zestawienie wydarzeń i haseł interpretacyjnych poszczególnych 
programów i stacji telewizyjnych – to jeden z wyników badania. Określenie „krytyczne” oznacza 
w tym wypadku oceniające porównanie różnych programów i różnych stacji pod względem: 
bezstronności i rzetelności informacji oraz merytorycznego, rzeczowego uzasadnienia 
przedstawianych wniosków (interpretacji) wydarzeń i występujących aktorów. 

Jak powiedziano, skupiliśmy się na jakościowej analizie treści, ale dla uwiarygodnienia 
danych przeprowadziliśmy bardziej konkretną i dająca się zliczyć analizę formalną. Analiza 
formalna zakładała wyodrębnienie jednostek analizy treści. Po pierwsze, w serwisach 
informacyjnych i programach publicystycznych zastosowaliśmy zmodyfikowany arkusz analizy, 
jaką stosowaliśmy w monitoringu programów wyborczych. Oznaczało to podział serwisów na 
mniejsze, tematyczne jednostki informacyjne. Podstawą wyodrębnienia były zasadniczo: a. 
prezentowane wydarzenia, a więc obrazy i opis z komentarzem wydarzeń (obchody oficjalne w 
stolicy, Marsz Niepodległości, kontr-manifestacja, aresztowanie anarchistów- antyfaszystów 
niemieckich itd.) b. aktorzy wydarzeń  - ich obrazy, wystąpienia i opisy - komentarze (a więc 
uczestnicy Marszu Niepodległości, prezydent na Placu Piłsudskiego itd.) lub c. tylko omówienia 
wydarzeń lub/i aktorów (chodzi tu wyłącznie o poinformowanie telewidzów o tym, że miało 
miejsce jakieś wydarzenie lub wystąpił to taki a taki aktor społeczny, np. uczestnik Marszu lub 
kontr-manifestacji itd.). Wyodrębnione jednostki materiałów dziennikarskich były poddane ocenie 
wedle skali: pozytywnie przedstawione – negatywnie – neutralnie. Ocena była dokonywana z 
punktu widzenia odbiorcy: czy przekazany komunikat budził pozytywną – negatywną ocenę u 
widza?  

 
Wyodrębnione jednostki informacyjne były oceniane wedle dwóch kryteriów:  

 
a. ocena tego, kogo/czego dotyczy dany materiał – przedstawiony negatywnie – 
pozytywnie ;  
b. ocena badaczy bezstronności przekazywanej informacji (zarówno ze względu na obraz, 
jak i towarzyszący mu komentarz). Hasło opisujące jednostkę mogło zawierać sugestię 
oceny, np. krytyka władz stolicy za organizację dwóch imprez, ale była dokonywana 
niezależnie od tematu – nazwy jednostki.  



                                
                                                                                                                                                                                             

 

 

 

 

Pracownia Teorii Zmiany Społecznej IS UW i Lokalne Badania Społeczne dla Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji          5 

 

 
Kryteria ocen:  a. bezstronność komentarza – prezentacja różnych opinii – interpretacji, 
bądź uznanie tylko jednej za właściwą; b. merytoryczne uzasadnienie prezentowanych ocen 
dziennikarskich lub wyrażanie ocen bez żadnych uzasadnień merytorycznych (emocjonalny 
ton wypowiedzi); c. zgodność prezentowanego obrazu z komentarzem vs. manipulacyjne 
zabiegi obrazem. 
  
Dla spełnienia powyższych zadań skonstruowaliśmy specjalne narzędzie badawcze, zwane 

Arkuszem analizy, gdzie zapisywano wyniki przeglądania poszczególnych programów, utrwalonych 
na dostarczonych nam płytach CD, zawierających nagrania poszczególnych stacji. Część Arkuszy 
analizy stanowić będzie Aneks do niniejszego raportu.  

Niniejszy raport zawiera w pierwszej części najważniejsze wnioski z badań, a następnie - 
syntetyczny obraz wyników analizy dla poszczególnych stacji telewizyjnych, a więc telewizji 
publicznej - TVP 1 i TVP Info, Polsat-u, TVN i TVN24 oraz Telewizji Trwam, a także nasuwający się 
autorom analizy wniosek – komentarz.  
 
 

Najważniejsze wnioski z badań 
 
1. Profesjonalizm dziennikarski.  
  
a. W serwisach informacyjnych TVP (TVP1, TVP2 oraz TVP Info) bardzo dbano, aby przedstawić 
możliwie wyczerpująco najważniejsze wydarzenia (także budzące emocje, takie jak zatrzymanie 
grupy antyfaszystów niemieckich i europejskich, burdy i uliczne potyczki z policją uczestników 
Marszu Niepodległości). Najwięcej też miejsca – zwłaszcza w TVP1 i TVP Info poświęcono oficjalnym 
obchodom Święta Niepodległości oraz spontanicznemu zgromadzeniu Warszawiaków na Placu 
Piłsudskiego i w rejonie Krakowskiego Przedmieścia w stolicy. 
  
b. Porównanie z innymi stacjami telewizyjnymi – Polsat i TVN oraz TVN24 – wskazuje, że w TVP 
(zarówno TVP1, TVP2 jak TVP Info) informacja o wydarzeniach poza stolicą była  najbogatsza. Na 
tym tle Telewizja Trwam w większym stopniu była skoncentrowana na wydarzeniach w stolicy. 
 
c. Bezstronność dziennikarzy zachowana była – jak można wnioskować z porównania z innymi 
stacjami – w najwyższym stopniu w TVP, przede wszystkim w serwisach informacyjnych, ale także 
w audycjach publicystycznych i komentarzach na bieżąco, jak to miało miejsce w TVP Info. Może o 
tym świadczyć występowanie w serwisach przedstawicieli różnych orientacji ideologicznych, przede 
wszystkim organizatorów i zwolenników Marszu Niepodległości, jak i Kolorowej Niepodległej. 
Podobnie w programach publicystycznych zdecydowanie dbano o zachowanie równowagi między 
przedstawicielami różnych ugrupowań. Na tym tle wyróżnia się Telewizja Trwam - w relacji z 
oficjalnych obchodów Święta Niepodległości, wyemitowanej przez tę stację, odbiorcy praktycznie 
nie widzieli Prezydenta RP (pokazano go raz i od tyłu). Zarówno w serwisach, jak przede wszystkim 
w publicystyce Telewizji Trwam trwała dyskusja, która stanowiła przygotowanie do Marszu 
Niepodległości. Ukazywano patriotyczne dzieje organizacji nacjonalistycznych, takich jak ONR, 
akcentując choćby udział ich członków w ruchu oporu w latach okupacji. Zapewne, z góry 
przewidywano krytykę, którą starano się odeprzeć, wyliczając zasługi członków zdelegalizowanej 
przez władze sanacyjne RP organizacji w czasie okupacji hitlerowskiej. Budowano też obraz Polski 
międzywojennej wbrew prawdzie historycznej, tworząc wizję rzekomego zjednoczenia narodowego 



                                
                                                                                                                                                                                             

 

 

 

 

Pracownia Teorii Zmiany Społecznej IS UW i Lokalne Badania Społeczne dla Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji          6 

 

między Józefem Piłsudskim i Romanem Dmowskim oraz ich ugrupowaniami politycznymi i 
zwolennikami.  
 
d. Najsilniej - relatywnie rzecz biorąc, w porównaniu z innymi stacjami - antypatie ideowe do 
części organizatorów Marszu Niepodległości wyrażano w TVN24, choć często pojawiały się takie 
akcenty także w materiałach TVP Info, jednakże należy podkreślić, że materiały dziennikarskie 
zarówno TVN24, jak i TVP Info były profesjonalnie prowadzone, gdy zaś dziennikarze wyrażali swoje 
stanowisko, było to dobrze udokumentowane.  
 
e. W podsumowaniu niniejszego „Raportu” zwróciliśmy uwagę na to, że pomimo obecności wśród 
komentatorów historyków – naukowców zabrakło merytorycznej, naukowej refleksji nad 
przedwojenną, polską tradycją nacjonalistyczną i jej z całą pewnością analogicznymi do faszyzmu 
europejskiego ideami. Można z tego wyciągnąć zasadnie wniosek, że występujący w dyskusjach i 
komentujący wydarzenia dziennikarze nie posiadali koniecznej wiedzy historycznej, czy 
socjologiczno – politologicznej, która pozwalałaby im odpowiedzialnie i zgodnie z prawdą 
historyczną formułować opinie. Czuli się na tyle niepewnie, że unikali jednoznacznych 
sformułowań. Już choćby dlatego, i to bez względu na swoje sympatie, dziennikarze nie wpływali na 
wynik dyskusji między zaproszonymi gośćmi.  
 
f. Swego rodzaju „salomonowym rozwiązaniem” były komentarze w serwisach Polsatu (także 
Polsat News), w których uznano zwolenników Marszu Niepodległości, zwanych „Polską 
brunatną”, z jednej strony, a z drugiej – Kolorowej Niepodległej, zwanych „Polską kolorową” za 
radykałów ideowo – politycznych, do których zdecydowana większość Polaków odnosi się 
krytycznie i od nich dystansuje („Polska biało-czerwona”).  
 
g. W opozycji do tego sposobu prezentacji programy Telewizji Trwam w jednoznaczny sposób 
dewaluowały i odbierały zgoła prawo do patriotyzmu wszelkim krytykom Marszu Niepodległości, 
a przede wszystkim organizatorom kontrmanifestacji na ul. Marszałkowskiej w Warszawie. Zasadnie 
można wskazać przykład manipulacji dziennikarskiej w Telewizji Trwam, gdy – na przykład – 
pokazano działania antyfaszystów niemieckich jako wstępujących przeciwko uczestnikom Marszu 
Niepodległości, gdy tymczasem były to zdjęcia z zatrzymania grupki członków Antify na Nowym 
Świecie. Należy przy tym zwrócić uwagę, że w zasadzie w audycjach Telewizji Trwam 
podejmowano najbardziej merytorycznie zagadnienia, związane ze Świętem Niepodległości i 
rocznicami obchodów 11 listopada, także związane z kształtowaniem się nacjonalistycznych opcji 
ideologicznych i politycznych; niestety, we wszystkich tych programach występowali jedynie 
zwolennicy obozu narodowego, zdefiniowanego w kategoriach katolicko – narodowych; dyskusje z 
góry dewaluowały wszelkie inne orientacje ideowe, przypisując im nie patriotyczne, albo zgoła 
antynarodowe treści; dewaluowano także obecne władze państwowe Polski. Należy zwrócić uwagę 
na bardzo mocne stwierdzenia, opisujące współczesne państwo polskie jako twór niemal wrogi i 
nienarodowy. Zasadnie można mówić o wyraźnie antypaństwowej retoryce i emocjonalnych 
określeniach na ten temat. 
 
Natomiast nie ulega wątpliwości, że – w sumie – kształtował się obraz przeszłości całkowicie 
fałszywy historycznie, bo znikał z niego jeden z podstawowych konfliktów ideowo – politycznych 
Polski przedwojennej, także niezwykle ważny w działaniu Państwa Polskiego na Emigracji, czyli 
konflikt między obozem piłsudczykowskim a obozem endecji Romana Dmowskiego. 
 
2. Odpowiedź na pytanie, czy w sposób nieprawdziwy pokazywano Marsz Niepodległości w 
telewizji publicznej, wymaga rozróżnienia między poszczególnymi antenami, ponieważ różne 



                                
                                                                                                                                                                                             

 

 

 

 

Pracownia Teorii Zmiany Społecznej IS UW i Lokalne Badania Społeczne dla Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji          7 

 

stacje – TVP1, TVP2, TVP Info – w różnym stopniu były zaangażowane w przekaz wydarzeń 11 
listopada.  
 
a. Najpełniej Marsz Niepodległości pokazywany był przez TVP Info, w której na żywo relacjonowano 
przebieg Marszu, ale zarazem najpełniej pokazywano – dzięki ulokowaniu kamer pośrodku Placu 
Konstytucji, a także na ulicach wokół trasy Marszu i kontr-manifestacji, czyli festynu na ul. 
Marszałkowskiej – wszystko, co składało się na zbiór wydarzeń, towarzyszących Marszowi 
Niepodległości. Obrazy samego Marszu mocno kontrastowały z obrazem nie tylko walk z policją na 
Placu Konstytucji (co praktycznie pokazywały wszystkie telewizje), ale szeregu burd ulicznych, które 
miały miejsce na ulicach wokół głównych manifestacji. Były to zamieszki i potyczki z policjantami, 
wszczynane przez młodych ludzi, na ogół zamaskowanych, często niosących symbole i transparenty 
o treści narodowej. Te drobne burdy uliczne zbliżały się do Placu na Rozdrożu, by tutaj skończyć się 
w formie kolejnych, dramatycznych wydarzeń, czyli podpalenia wozu transmisyjnego Polskiego 
Radia i Telewizji TVN. W czasie burd ulicznych między Placem Konstytucji a Placem Na Rozdrożu 
zdarzyły się również ataki na dziennikarzy TVP Info. Warto też przypomnieć, że na Placu Konstytucji 
grupa uczestników zbierającego się Marszu Niepodległości zaatakowała dziennikarzy Polsatu i 
zniszczyła ich wóz transmisyjny.  
 
b. W porównaniu z Telewizją TVN24, która również na żywo transmitowała drogę Marszu 
Niepodległości z ulic Warszawy widać, że obraz TVP Info był dalece dokładniejszy. Natomiast TVN24 
poprzestawała na ujęciach maszerujących z helikoptera „Błękitny”, by przenieść się dopiero do 
dokładniejszej relacji ulicznej przy pomniku Marszałka Piłsudskiego obok Belwederu i potem – na 
Placu Na Rozdrożu. Wynika więc z tego, że relacja na żywo w telewizji publicznej z Marszu 
Niepodległości była najpełniejsza i możliwie najprawdziwsza, bo pokazywała sam Marsz, ale także 
cały ciąg mniej lub bardziej dramatycznych wydarzeń, które towarzyszyły tej manifestacji.  
 
3. Strategie informacyjne.  
 
W innych programach TVP, jak i telewizjach komercyjnych, zwłaszcza w serwisach, częściej 
pokazywano uliczne zajścia niż sam, trwający kilka godzin marsz. Wiąże się to z różnymi strategiami 
informacyjnymi poszczególnych stacji i anten. Zdecydowanie najsilniej na walkach ulicznych skupiła 
się TVN i TVN24. Strategia informacyjna tej stacji polega na koncentrowaniu się wokół szczególnych, 
dramatycznych i kontrowersyjnych co do swej wymowy wydarzeń i obudowania informacji wokół 
nich. Tak było i tym razem. W TVN24, podobnie jak w Polsacie, w przeddzień Dnia Niepodległości i 
zapowiedziach wydarzeń wskazywano na możliwą konfrontację zwolenników i przeciwników 
Marszu Niepodległości. Wspominano zajścia uliczne z ubiegłego roku, gdy odbywał się pierwszy 
Marsz.  
Tymczasem w telewizji publicznej i jej głównych serwisach informacyjnych w ogóle nie wspominano 
poprzedniego Święta Niepodległości i zapowiadano radosny, wspólny dla wszystkich dzień 
świąteczny. Strategia informacyjna TVP zatem na pewno nie była skoncentrowana na pokazywaniu 
zamieszek ulicznych, wywołanych przez zwolenników, czy nawet początkowych uczestników Marszu 
Niepodległości. Trudno jednak czynić zarzut dziennikarzom, że dramatyczne wydarzenia 
przesłaniały sam Marsz, skoro jego koniec rozmył się w dramatycznych wydarzeniach, polegających 
na czynnej napaści na dziennikarzy i na sprzęt telewizyjny i radiowy.  
 
Warto także zauważyć, że strategia informacyjna Telewizji Trwam istotnie różniła się – i to dwojako 
– od wszelkich innych stacji. Cały dzień 11 listopada skoncentrowany był na promocji Marszu 
Niepodległości i agitowaniu za uczestnictwem w nim lub jego poparciem. Gdy wyruszył już 
zaplanowany pochód, relacjonowano jego przebieg ze środka maszerujących, pokazując idylliczny, 



                                
                                                                                                                                                                                             

 

 

 

 

Pracownia Teorii Zmiany Społecznej IS UW i Lokalne Badania Społeczne dla Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji          8 

 

spokojny obraz. Mniej nawet pokazywano eskortę policyjną, towarzyszącą marszowi. Praktycznie 
nie pokazywano i nie informowano o kolejnych burdach, jakie osoby niewątpliwie Marsz 
popierające, wywoływały na okolicznych ulicach stolicy. Zminimalizowano obraz podpaleń na Placu 
Na Rozdrożu. Zgodne to jest z generalną strategią informacyjną Telewizji Trwam, która minimalizuje 
informacje o faktach drastycznych i dramatycznych, budzących grozę lub związanych z przemocą. 
Efektem tej strategii był fakt ukazania w głównym serwisie informacyjnym wydarzeń na Placu Na 
Rozdrożu jako ostatniej informacji oraz skomentowanie napaści na dziennikarzy głównie TVN jako 
prowokacji sił lewicowych.  
 
W programach telewizji publicznej koncentrowano się na dramatycznych wydarzeniach, czemu 
trudno się dziwić. Dotykały one przecież samych dziennikarzy. Jednocześnie przypominamy  - o 
czym będzie za chwilę mowa – że w telewizji publicznej pokazywano bardzo dużo radosnych, 
przebiegających bez konfliktu, obchodów z innych miast Polski.   
 
4. Zarówno w serwisach TVP1, jak i innych serwisach telewizji publicznej pokazywano wiele 
radosnych uroczystości z wielu miast i miejscowości w całej Polsce, podobnie jak w TVN24 i 
Polsacie, w serwisach TVP (np. głównym serwisie, w Wiadomościach, ale także w Teleexpresie) 
pokazywano np. uroczystości we Wrocławiu, Trójmieście, Krakowie i w Poznaniu w opozycji do 
Warszawy: w relacjach dziennikarze akcentowali fakt radosnego świętowania w odróżnieniu od 
stolicy, w której Marsz Niepodległości oraz kontr-manifestacja Kolorowej Niepodległej były 
przyczyną burd, walk ulicznych, ataków na dziennikarzy po raz pierwszy w kraju na taką skalę oraz 
aktów wandalizmu (podpalenie wozów transmisyjnych na Placu Na Rozdrożu). W komentarzach 
dziennikarzy wręcz zwracano uwagę i nawoływano do tego, aby w przyszłości wziąć przykład w 
stolicy z innych miast i poddawano krytyce władze miasta za pozwolenie na odbywanie różnych 
demonstracji jednocześnie. W związku z powyżej wyrażoną oceną pracy dziennikarskiej, można 
powiedzieć, że jeżeli w mediach publicznych znajdowały się wypowiedzi przedstawicieli 
organizatorów bądź zwolenników kontrmanifestacji Marszu Niepodległości, to zawsze były 
zamieszczane jednocześnie wypowiedzi organizatorów tego Marszu. Organizatorzy kontr-
manifestacji raczej zapraszali do wzięcia udziału w festynie, na który zamieniono pierwotnie 
planowaną blokadę Marszu Niepodległości, niż do czynnego przeciwstawienia się maszerującym 
w nim osobom. Co więcej, zarówno w telewizji publicznej, jak w TVN (i TVN 24) oraz Polsacie 
krytycznie odnoszono się do faktu, że po stronie organizatorów festynu na ul. Marszałkowskiej 
znajduje się grupa młodzieży w kominiarkach, przygotowana na starcie raczej niż na pokojową 
zabawę; w serwisach (np. Wiadomości, TVP Info, ale także Fakty i Wydarzenia) zwracano uwagę, że 
nie powinno być takich osób w deklarowanej, pokojowej manifestacji. 
 
5. Jeżeli w jakichkolwiek z analizowanych serwisów i audycji telewizyjnych można mówić o 
elementach „mowy nienawiści”, to na pewno najmniej w programach telewizji publicznej, i to w 
ostrym kontraście wobec Telewizji Trwam. To tutaj w publicystyce używano niezwykle 
jednoznacznego języka politycznych, ideowych i zgoła moralnych potępień wobec wszelkich 
krytyków Marszu Niepodległości oraz wobec tych, którzy zarzucali faszystowskie treści takim 
organizatorom Marszu Niepodległości, jak Obóz Narodowo - Radykalny. Jeżeli w telewizji publicznej 
pojawiały się wypowiedzi, wyrażające „mowę nienawiści”, wszelkie komentarze odnosiły się do niej 
krytycznie, a dziennikarze wyrażali co najmniej dystans. Inaczej w Telewizji Trwam, gdzie uważano 
za słuszne przynajmniej niektóre wypowiedzi, które można zaliczyć do „mowy nienawiści” wobec 
przeciwników, nazywanych często „komunistami”, czy wręcz „stalinowcami”, czy „stalinowskimi 
mordercami”, „zdrajcami narodowymi” itp. 
 



                                
                                                                                                                                                                                             

 

 

 

 

Pracownia Teorii Zmiany Społecznej IS UW i Lokalne Badania Społeczne dla Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji          9 

 

6. Trudno przypisać „lewicową” orientację relacjom ze Święta Niepodległości, zwłaszcza w 
relacjach w serwisach TVP. Najbardziej bezpośrednio sympatie tego typu można byłoby znaleźć w 
TVN, czy TVN24, ale przy uwadze, że dopuszczano wypowiedzi zwolenników orientacji narodowej. 
Serwisy Polsatu i Polsat News najbardziej konsekwentnie odnosiły się z niechęcią do głównych 
protagonistów wydarzeń 11 listopada, traktując ich jako „radykałów”. 
 
7. W analizowanych materiałach nie doszukaliśmy się prób kreowania wydarzeń przez media. 
Natomiast opisane powyżej odmienne strategie informacyjne, przyjmowane przez różne stacje i 
programy decydowały w pewnym stopniu o doborze i hierarchii przekazywanych informacji.  
 
 

Obraz Święta Niepodległości w poszczególnych stacjach telewizyjnych 
 

Telewizja publiczna 
 
TVP 1 
 
Serwisy informacyjne: 
 
 W głównym wydaniu „Wiadomości” z 10.11.2011 roku niewiele miejsca poświęcono 
wydarzeniom, które były eksponowane przez inne stacje, przede wszystkim komercyjne. 
Dziennikarze zapowiadają centralne obchody z udziałem najważniejszych osób w państwie, 
wręczenie nominacji generalskich i uroczystą zmianę warty przed Grobem Nieznanego Żołnierza. 
Ponadto w Warszawie mają się odbyć 23 manifestacje, zaś najwięcej kontrowersji budzi 
organizowany po raz drugi Marsz Niepodległości, którego organizatorzy „nie chcą zdradzać 
dokładnej trasy przemarszu”. Środowiska lewicowe zorganizowały kontrmanifestację Kolorowa 
Niepodległa i zamierzają blokować Marsz. Przytoczone są krótkie, nie kontrowersyjne wypowiedzi 
organizatorów obu demonstracji, zaś redakcja „Wiadomości” nie zajmuje stanowiska w tej sprawie, 
uzupełniając ten wątek o informacje na temat utrudnień w poruszaniu się po Warszawie, jakie będą 
miały miejsce 11 listopada. Jak podają "Wiadomości", będzie można wziąć udział w Biegu 
Niepodległości oraz zwiedzić siedzibę Sejmu. 

Zapowiedzi Święta Niepodległości w „Wiadomościach” (godz. 19:30) z 10.11.2011 roku 
mają przede wszystkim radosny, pozytywny wydźwięk i skupiają się na atrakcyjnych wydarzeniach, 
które będą mieć miejsce w różnych miastach w Polsce (wymienione zostały: Warszawa, Poznań, 
Gdańsk, Kraków, Katowice i Zakopane). Polacy będą świętować nowocześnie i na wesoło, każdy 
według uznania. Oprócz oficjalnych uroczystości państwowych odbędą się m.in. marsze, koncerty, 
inscenizacje historyczne, widowiska i pokazy wojskowe. Organizator obchodów z Poznania mówi o 
poczuciu dumy z bycia Polakami, ale również przywiązaniu do małej ojczyzny (kultywowanie 
wielkopolskich tradycji regionalnych, dzień św. Marcina – „Imieniny ulicy” w Poznaniu). Przytoczona 
jest również wypowiedź prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza, który mówi o „wyjściu na ulicę, 
aby radować się z wolności…”. W osobnym materiale na temat zbliżającego się święta pokazana 
została para prezydencka, przygotowująca kotyliony na Święto Niepodległości razem z 
zaproszonymi dziećmi. Dziennikarze stwierdzają, że obecnie nadszedł czas, aby święta narodowe 
były celebrowane w sposób radosny. W tak postawioną tezę wpisuje się wypowiedź znanego 
aktora, który mówi, że „na tym polega nowoczesny patriotyzm”. Do tego tematu nawiązuje również 
materiał o nominacjach i odznaczeniach wręczanych przez prezydenta, który w przeddzień Święta 
Niepodległości przyznał Ordery Orła Białego ludziom o wybitnych zasługach dla polskiej wolności, w 



                                
                                                                                                                                                                                             

 

 

 

 

Pracownia Teorii Zmiany Społecznej IS UW i Lokalne Badania Społeczne dla Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji          10 

 

tym osobom, które zdecydowanie różnią się w poglądach na dzisiejszą rzeczywistość (arcybiskup 
Tadeusz Gocłowski, Zbigniew Romaszewski, Andrzej Wielowieyski). 

Na uwagę zasługuje fakt, że w głównym wydaniu „Wiadomości” niewiele miejsca 
poświęcono tematom kontrowersyjnym, a więc Marszowi Niepodległości i Kolorowej Niepodległej. 
Warto dodać, że równoległa organizacja marszu kojarzonego z prawicą i lewicowej 
kontrmanifestacji od kilku tygodni była przedmiotem dość burzliwej debaty publicznej. Wydaje się, 
że brak jakiejkolwiek informacji na ten temat jest efektem świadomie przyjętej przez redakcję 
„Wiadomości” strategii, polegającej na promowaniu Dnia Niepodległości jako radosnego i 
jednoczącego Polaków wydarzenia, przy jednoczesnym nie eksponowaniu informacji, które 
mogłyby zakłócić tę wizję nadchodzącego święta. 

„Wiadomości” z 11.11 wyemitowane o godzinie 13:43 (tuż po zakończeniu transmisji z 
centralnych uroczystości) zawierały informację, że oprócz - oficjalnych obchodów - będą też dwa 
konkurencyjne marsze: lewicowy i prawicowy. W zeszłym roku między tymi grupami doszło do 
zamieszek, policja obawia się, że sytuacja może się powtórzyć. Przytaczane są wypowiedzi obu 
stron. Organizator Kolorowej Niepodległej mówi, że wśród organizatorów Marszu są Młodzież 
Wszechpolska  i Obóz Narodowo-Radykalny, które nawiązują do niechlubnych, przedwojennych 
tradycji (antysemityzm, „flirtowanie z faszyzmem”). Zarzuty odpiera przedstawiciel Młodzieży 
Wszechpolskiej, który mówi, że po stronie Marszu są „ludzie, którzy walczyli z niemieckim 
nazizmem”. Dziennikarze zachowują równy dystans wobec obu manifestacji, które przedstawione 
są jako prezentujące skrajne orientacje ideologiczne. „Wiadomości” nie zajmują stanowiska, 
wyrażają jednak obawę o bezpieczeństwo mieszkańców Warszawy. Co ciekawe, w serwisie nie ma 
jakichkolwiek doniesień o pierwszych incydentach, jakie blisko godzinę wcześniej miały miejsce na 
Nowym Świecie. Przy omawianiu państwowych obchodów cytowana jest wypowiedź prezydenta, 
który mówił, że w trudnych chwilach Polacy potrafili się zjednoczyć, a obecnie trzeba umieć 
uszanować wolność współrodaków – „nie świętujmy przeciwko sobie, świętujmy razem, nie 
dyktujmy innym, jak mają kochać Polskę…”. W serwisie pojawia się także wypowiedź jednego z 
biskupów, który stwierdził, że „patriotyzm w czasach pokoju wyraża się poprzez pracę na rzecz 
dobra wspólnego, któremu na imię Polska…”. 

Widzowie telewizyjnej „jedynki” po raz pierwszy mieli okazję zapoznać się z informacjami o 
zamieszkach w „Teleexpresie” z 11.11. Serwis rozpoczął się od informacji o tym, że wielu Polaków 
uroczyście i godnie świętowało Dzień Niepodległości. Miało być uroczyście, fajnie, pokojowo, były 
walki uliczne, kilku policjantów jest rannych. Mimo apeli o jedność doszło do rozruchów, 
manifestanci zdemolowali miasto. Według dziennikarzy rozrabiali chuligani z obu stron: grupy 
radykałów z lewej i prawej strony. Najbardziej dramatyczne wydarzenia miały miejsce na Pl. 
Konstytucji, gdzie policja musiała użyć siły, aby opanować sytuację. Wcześniej na Nowym Świecie 
policja aresztowała ok. 100 osób, którzy zabarykadowali się w jednym z lokali (pokazane zostało 
logo kawiarni „Nowy Wspaniały Świat"), m.in. członkowie lewicowych organizacji z Niemiec. 
Dziennikarze „Teleexpresu” zdecydowanie potępiają naganne zachowanie części uczestników 
obydwu konkurencyjnych manifestacji. Zabrakło bardziej pogłębionej informacji na temat genezy 
konfliktu, informacji o tym, dlaczego zorganizowane zostały dwie demonstracje. Prawdopodobnie 
wynika to ze specyfiki analizowanego serwisu, który zbudowany jest z krótkich, szybkich i – w tym 
przypadku – nieco uproszczonych informacji. W tym wydaniu „Teleexpresu” pojawiło się znacznie 
więcej informacji spoza głównego nurtu, związanych ze Świętem Niepodległości. 

„Wiadomości” z 11.11 wyemitowane o godzinie 19:30 obszernie relacjonują wydarzenia, 
jakie miały miejsce tego dnia. Polska świętowała Dzień Niepodległości, były wspaniałe pokazy i 
parady, ale też uliczne walki – „chcieliśmy zacząć od relacji z radosnych parad, ale niestety nie 
możemy. Tak wyglądało dziś centrum Warszawy: regularna bitwa z policją, są ranni, 180 
zatrzymanych, dramatyczne sceny po tym, jak Marsz Niepodległości dotarł pod pomnik 
Dmowskiego…”. „Wiadomości” dość precyzyjnie rekonstruują chronologię i przebieg wydarzeń, 



                                
                                                                                                                                                                                             

 

 

 

 

Pracownia Teorii Zmiany Społecznej IS UW i Lokalne Badania Społeczne dla Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji          11 

 

informując widzów, że rozrabiały grupy chuliganów towarzyszących obydwu manifestacjom, 
których większość – po obu stronach – stanowili „normalni” obywatele, którzy zapewne przybyli 
tam w dobrej wierze. Zaczęło się ok. 13:00 na Nowym Świecie, gdzie anarchiści, w tym młodzi 
Niemcy, zaatakowali grupy przechodzące rekonstrukcyjne w strojach napoleońskich. 
Interweniowała policja. Potem na Pl. Konstytucji rozrabiały grupy chuliganów towarzyszących 
Marszowi Niepodległości, którzy zaatakowali policję. Sytuacja wymknęła się spod kontroli, rzucano 
czym popadnie, rozegrała się regularna bitwa, atakowano też dziennikarzy, spalono wóz 
transmisyjny stacji TVN 24. Ukazane zostały stanowiska różnych aktorów społecznych: „zwykłych” 
uczestników Marszu Niepodległości i Kolorowej Niepodległej (krytyczne wobec zamieszek), 
uczestników okolicznościowych pokazów, policji, prezydenta (apel o „cnotę jedności”) i rzecznika 
rządu, który zapowiedział, że - dzięki przyspieszonej pracy sądów - winni zostaną ukarani. Redakcja 
„Wiadomości” – oprócz oczywistego w tej sytuacji potępienia chuliganów - nie zajmuje stanowiska, 
nie wskazuje winnych zamieszek, unika epatowania, relacja jest raczej stonowana. Wydźwięk 
zamieszczonych informacji jest raczej negatywny dla władz Warszawy, które „wydawały sprzeczne 
komunikaty”.  

W „Wiadomościach” z 11.11 znalazła się również obszerna relacja z oficjalnych obchodów 
na pl. Piłsudskiego, wzbogacona o wątki historyczne. Pokazane zostały uroczystości, parady i inne 
atrakcje, które miały miejsce w całej Polsce – „prezydent apelował o jedność i w wielu miejscach tak 
było…”. Tysiące Polaków godnie i uroczyście obchodziło Święto Niepodległości. Według narracji 
„Wiadomości”, ten dzień jest dowodem, że mamy z czego być dumni. Były również relacje z 
obchodów w Gdańsku, Krakowie, Poznaniu i Katowicach. Podczas oficjalnych uroczystości 
prezydent przypomniał, że „…sprzeczający się przez lata Piłsudski i Dmowski dla dobra Polski 
potrafili się porozumieć (…) Nie dyktujmy innym, jak mają kochać Polskę…”. Ten apel o zgodę i 
porozumienie jest skomentowany słowami dziennikarza: „szkoda, że apele o świętowanie bez 
agresji i nienawiści nie do wszystkich dotarły…”. W relacji pojawia się także przewodniczący 
Parlamentu Europejskiego Jerzy Buzek, biskup, przypominający, że „w czasach pokoju patriotyzm 
wyraża się poprzez pracę, uczciwość, zabieganie o dobre imię kraju…”, a także obywatele 
uczestniczący w obchodach – „mój dziadek walczył w AK, być tutaj to mój obowiązek, w takim 
duchu staram się wychowywać swoje dzieci..”. Na zakończenie tego wydania „Wiadomości” pojawia 
się kolejny materiał dotyczący wydarzeń spoza głównego nurtu, związanych ze Świętem 
Niepodległości (np. regionalne tradycje wielkopolskie, rogale na św. Marcina, żywa data 11.11 na 
boisku w Chorzowie). Materiał rozpoczyna się zapowiedzią: „zaczynaliśmy od dramatycznych zajść, 
kończymy radośnie, były wesołe pochody, parady, to fantastyczna lekcja historii, uczestniczyły w 
nich tysiące ludzi….”, a kończy podsumowaniem: „Można? Można!”, skierowanym do chuliganów 
rozrabiających na warszawskich ulicach. 

„Wiadomości” 12.11.2011 roku zadają pytanie, kto odpowiada za zamieszki i kto powinien 
ponieść konsekwencje. Pojawiają się pomysły zaostrzenia prawa, w tym zwiększenia 
odpowiedzialności organizatorów, zakazu kontrmarszów i zakazu zasłaniania twarzy podczas 
manifestacji. Dziennikarze skupiają się na tym ostatnim projekcie, który – w świetle 
prezentowanych wypowiedzi – jest popierany przez większość ugrupowań polskiej sceny 
politycznej. Dziennikarze nie zajmują stanowiska, prezentują opinie przedstawicieli prawie 
wszystkich partii politycznych. Materiał nie udziela jednak odpowiedzi na postawione pytania. 
Rodzą się pewne wątpliwości, dlaczego redakcja skupia się na – w istocie raczej pobocznej – kwestii 
zakazu zasłaniania twarzy, wokół której zbudowana jest cała narracja i cytowane wypowiedzi 
premiera, ministra sprawiedliwości i innych ważnych polityków.  
 Kolejny materiał w analizowanym serwisie ogniskuje się na poszukiwaniu winnych. 
Dziennikarze zdecydowanie stwierdzają, że „nic nie usprawiedliwia tych, którzy atakowali 
wszystkich dookoła i zasłaniali twarze…”. W prezentowanym materiale kuriozalnie brzmi 
oświadczenie organizatorów Marszu, którzy podziękowali uczestnikom demonstracji. Równocześnie 



                                
                                                                                                                                                                                             

 

 

 

 

Pracownia Teorii Zmiany Społecznej IS UW i Lokalne Badania Społeczne dla Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji          12 

 

potępili jednak „…karygodne wybryki chuliganów i prowokatorów, którzy z główną kolumną nie 
mieli nic wspólnego (…) winne są władze W-wy i policja, które sprzyjały Kolorowej Niepodległej…”. 
Dziennikarze unikają jednoznacznej krytyki organizatorów Marszu, ponieważ „zadyma rozpoczęła 
się, kiedy główna kolumna Marszu wyszła już z Pl. Konstytucji”. Organizatorzy Kolorowej 
Niepodległej mówią, że blokada Marszu jest spowodowana „brakiem zgody na propagowanie polski 
monokulturowej…”. W materiale prezentowane są wypowiedzi przedstawicieli obu stron, policji i 
innych aktorów społecznych, komentatorów polskiego życia publicznego. Na końcu tego materiału 
pokazano, jak jeden z chuliganów bez powodu uderza stojącego fotoreportera na Pl. Konstytucji. 
Jednak redakcja unika zajęcia stanowiska, poprzestając na dość ogólnym stwierdzeniu, że wydarzyło 
się coś złego i warto zastanowić się nad znalezieniem środków zaradczych.  
 Kolejnym wątkiem obszernie zrelacjonowanym przez „Wiadomości” z 12.11 są wydarzenia z 
udziałem niemieckich antyfaszystów. Prawie połowa zatrzymanych w czasie Święta Niepodległości 
to cudzoziemcy. Policja mówi, że obserwowała tych ludzi, ale nie mogła ich zatrzymać, dopóki nie 
popełnili przestępstw, a skończyło się na tym, że niemieccy anarchiści zaatakowali uczestników 
parady w strojach napoleońskich. Do Polski zaprosiło ich Porozumienie 11 Listopada, organizator 
Kolorowej. Zatrzymano 92 niemieckich antyfaszystów. Jarosław Kaczyński za tę sytuację obwinił 
premiera Tuska, co dziennikarz „Wiadomości” kwituje krytycznym wobec prezesa PiS 
stwierdzeniem, że „w takiej sprawie politycy powinni być solidarni z własnym państwem”. 
Wypowiedź Kaczyńskiego jest również skontrowana przez znanego polityka rządzącej PO: 
„atakowanie rządu w tej sprawie kojarzy mi się z osławionym dziadkiem z Wehrmachtu…”. 
Obszernie cytowani są również członkowie grup rekonstrukcyjnych, którzy padli ofiarą ataku 
niemieckich „zadymiarzy”. Zdecydowanie wypowiada się również Bronisław Komorowski, który jest 
„…zaniepokojony i oburzony, że ktoś mógł wpaść na pomysł, żeby zapraszać z zagranicy ludzi, którzy 
nie są zainteresowani świętowaniem polskiej niepodległości, a wszczynaniem burd i awantur. To jest 
nasz polski, narodowy wstyd…”. Wymowa materiału jednoznacznie uderza w środowiska lewicowe, 
które zorganizowały Kolorową Niepodległą. Postawa dziennikarzy wydaje się być dość 
jednostronną, ponieważ pada dużo oskarżeń wobec lewicowych organizacji, które są zestawione z 
zaledwie jedną, krótką wypowiedzią organizatora Kolorowej Niepodległej, uciętą i w tym kontekście 
brzmiącą dość kontrowersyjnie – „strasznie nam przykro za te incydenty, ale cieszymy się, że 
wsparły nas wszystkie środowiska antyfaszystowskie w Europie…”. Dyskusyjne jest również 
zamienne używanie przez dziennikarzy terminów „antyfaszyści” i „anarchiści”. Redaktorzy 
przyjmują krytyczną postawę również względem policji, przede wszystkim za bierność.   
  
Relacja z obchodów Święta Niepodległości i publicystyka: 
 
 Ponad dwugodzinna transmisja „na żywo” z centralnych obchodów Święta Niepodległości 
rozpoczęła się około godziny 11:45 w dniu 11.11.2011 roku. Była to relacja z obchodów na Pl. 
Piłsudskiego z udziałem najważniejszych osób w państwie i zaproszonych gości, ponadto pokazany 
został przemarsz grup rekonstrukcyjnych na Krakowskim Przedmieściu oraz okolicznościowe parady 
w Poznaniu, Krakowie i Gdańsku. Myślą przewodnią programu była teza, że Święto Niepodległości 
to obecnie powód do radości, dumy i optymizmu. Ponieważ Polacy mają z czego być dumni, 
powinni świętować radośnie i pozytywnie. Oprócz uroczystości na Pl. Piłsudskiego i przemarszu 
grup rekonstrukcyjnych, które były komentowane przez dziennikarzy, transmisja zawierała również 
elementy edukacyjne i publicystyczne. Na Pl. Piłsudskiego zaaranżowane zostało studio, w którym 
toczyła się rozmowa z udziałem zaproszonych gości: znanego fizyka i znanego historyka, do 
niedawna eurodeputowanego Prawa i Sprawiedliwości. Ilustracją prowadzonej dyskusji były 
materiały filmowe, pokazujące życie przedwojennej Warszawy. Dziennikarze i zaproszeni goście 
rozmawiali o tym, że polska niepodległość po 1918 roku zaowocowała rozkwitem kultury (muzyka, 
literatura, teatr, film, polskie radio, kabaret literacki), a także rozwojem nauk ścisłych i 



                                
                                                                                                                                                                                             

 

 

 

 

Pracownia Teorii Zmiany Społecznej IS UW i Lokalne Badania Społeczne dla Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji          13 

 

humanistycznych, sukcesami w budowie infrastruktury (scalenie kraju po 3 zaborach). Skupiono się 
nie tylko na osiągnięciach II RP - goście  dyskutowali,  w jaki sposób stymulować rozwój 
współczesnej polskiej nauki, edukacji i kultury.  Oprócz tego zapowiadano atrakcje w Muzeum 
Wojska Polskiego, Bieg Niepodległości, wydarzenia organizowane przez Muzeum Historii Polski. 
Pokazywane są krótkie urywki, co dzieje się w innych miastach. Wydźwięk relacji jest jednoznacznie 
pozytywny, nie ma jakichkolwiek elementów zakłócających sielankowy charakter programu. 
 Ciekawym przykładem programu spoza głównego nurtu, zawierającego treści związane ze 
Świętem Niepodległości, była krótka informacja na temat przygotowań polskich piłkarzy do 
wieczornego meczu z Włochami, wyemitowana w godzinach popołudniowych 11.11.2011 roku. W 
tym materiale reprezentanci Polski wypowiadają się na temat swojego stosunku do patriotyzmu i 
znaczenia, jakie ma dla nich gra w biało-czerwonych barwach. W innych programach sportowych 
emitowanych tego dnia wspominano również o głośnej kwestii związanej z brakiem godła 
narodowego na koszulkach reprezentacji Polski. Przytaczana była wypowiedź prezydenta, który 
krytycznie odniósł się do tego posunięcia władz PZPN. 
 

Telewizyjna „jedynka” przyjęła świadomą strategię polegającą na ukazywaniu Święta 
Niepodległości jako radosnego i niekontrowersyjnego wydarzenia, które powinno być okazją do 
manifestowania dumy i jedności narodowej. Z pewnością można mówić o próbie promowania 
„nowoczesnego patriotyzmu”, w odróżnieniu od tradycyjnej, martyrologicznej narracji, kojarzącej 
się głównie z powagą i smutkiem. Tę wizję częściowo zakłóciły zamieszki na ulicach Warszawy, 
jednak wyraźnie widać starania dziennikarzy, aby obchody Dnia Niepodległości ukazywać w 
możliwie pozytywnym świetle. Większość prezentowanych materiałów dotyczyła radosnych parad, 
rekonstrukcji historycznych i innych sympatycznych wydarzeń. Z pewnością warto odnotować 
również dużą ilość wątków historycznych, wyjaśniających genezę obchodzonego święta i 
najważniejsze fakty związane z walką o wolność i osiągnięciami niepodległej Polski. Co ciekawe, w 
serwisach informacyjnych TVP 1 dało się zauważyć wiele materiałów spoza głównego nurtu, w 
których przewijały się elementy związane z 11 listopada. Zamieszki na ulicach Warszawy 
relacjonowane były w sposób stonowany, bez epatowania dramatyzmem wydarzeń, najczęściej bez 
zajmowania stanowiska (wyjątkiem jest bardzo krytyczny wobec lewicowych środowisk materiał z 
„Wiadomości”, wyemitowanych 12.11). Z jednej strony można potraktować to jako komplement 
wobec dziennikarzy TVP 1, z drugiej – trudno oprzeć się wrażeniu, że w niektórych materiałach tej 
stacji, zwłaszcza w serwisach informacyjnych, nieco zabrakło dziennikarskiej dociekliwości i odwagi 
w „nazywaniu rzeczy po imieniu”. 

 
TVP Info 
 
 W przeddzień Święta Niepodległości główne serwisy TVP Info poświęcały niewiele miejsca 
planowanym obchodom i innym wydarzeniom, związanym z 11 listopada. Pojawiały się krótkie 
relacje z Pałacu Prezydenckiego, gdzie prezydent Komorowski wraz z małżonką i zaproszonymi 
gośćmi przygotowywał okolicznościowe kotyliony, a także przyznał najwyższe odznaczenia 
państwowe osobom o szczególnych zasługach dla polskiej wolności. Co ciekawe, temat Marszu 
Niepodległości i blokady poruszany był w programach publicystycznych, w których toczyli dyskusje 
przedstawiciele obu stron sporu, a także zaproszeni do studia eksperci. Rozmowy te nie były wolne 
od kontrowersji, jednak redaktorzy TVP Info nie zajmowali wyraźnego stanowiska. 
Charakterystyczną cechą tej stacji jest dość specyficzne rozłożenie akcentów w informowaniu o 
Święcie Niepodległości. Otóż większość wiadomości dotyczących obchodów 11 listopada i 
związanych z nimi kontrowersji prezentowana była w serwisach lokalnych. Oznacza to 
potraktowanie Święta Niepodległości przede wszystkim jako wydarzenia lokalnego, co niejako 
wpisuje się w profil TVP Info. 



                                
                                                                                                                                                                                             

 

 

 

 

Pracownia Teorii Zmiany Społecznej IS UW i Lokalne Badania Społeczne dla Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji          14 

 

 W godzinach porannych i wczesno popołudniowych 11.11.2011 roku TVP Info pokazywała i 
zapowiadała oficjalne obchody (bezpośrednia transmisja), a także inne wydarzenia i atrakcje: m.in. 
pokazy, parady wojskowe, mszę za ojczyznę, czy Bieg Niepodległości. Jednocześnie informowano o 
marszach i kontrmarszach, zmobilizowanych siłach policyjnych, z wyraźną sugestią, że – podobnie 
jak w roku 2010 - w stolicy może być niebezpiecznie. Informacje o pierwszych incydentach na 
Nowym Świecie pojawiły się na antenie około godziny 13:25 („niestety nie udało się zachować 
powagi, doszło do pierwszych starć…”). Od tego momentu atmosfera programu zaczyna się 
zmieniać. Do tego momentu dominował pozytywny, radosny przekaz (podobnie, jak w innych 
stacjach telewizji publicznej), który stopniowo przerodził się w klimat narastającego zagrożenia. 
Warto zaznaczyć, że kamery TVP Info znajdowały się na Pl. Konstytucji (od strony Marszu 
Niepodległości) i pokazywały bezpośredni przekaz tego, co działo się w miejscu zbiórki manifestacji. 
Można powiedzieć, że przebieg najbardziej drastycznych wypadków został pokazany dość wiernie. 
Najpierw widać było demonstrantów spokojnie stojących na placu. Potem część ruszyła w stronę ul. 
Marszałkowskiej (pierwotnie manifestacja miała wyruszyć właśnie w tę stronę), która była 
zablokowana przez Kolorową Niepodległą i oddziały policji. Uczestnicy Marszu nie mogli wyjść z Pl. 
Konstytucji w stronę ul. Marszałkowskiej, a część z nich rozpoczęła regularną bitwę z policją. 
Kamery i reporter stacji znajdował się w samym środku bitwy. TVP Info – podobnie jak inne stacje – 
od tego momentu skupiła się na relacji z zamieszek. Warto zauważyć dążenie dziennikarzy do 
precyzyjnego ukazania przebiegu wypadków. Dziennikarz stwierdził, że Marsz ruszył za wcześnie, 
organizatorzy wzywali uczestników do cofnięcia się, lecz część demonstrantów ich nie posłuchała, a 
za chwilę sytuacja wymknęła się spod kontroli. W związku z blokadą ul. Marszałkowskiej 
organizatorzy Marszu postanowili – w porozumieniu z władzami miasta – wyruszyć w przeciwnym 
kierunku i dojść na Pl. Na Rozdrożu od strony Trasy Łazienkowskiej. Po wybuchu zamieszek 
dziennikarze łączyli się telefonicznie z organizatorami Kolorowej Niepodległej oraz Marszu 
Niepodległości. Jeden z organizatorów Marszu Artur Zawisza stwierdził na antenie, że Marsz 
przebiega spokojnie, idą w nim spokojni obywatele, nie docierają do nich żadne negatywne 
informacje i nawet nie wiedzą, co dzieje się na Pl. Konstytucji. Zawisza zarzucił mediom, że ich 
kamery są „nie tam, gdzie trzeba” i pokazują zadymę, zamiast głównej kolumny Marszu. 
Dziennikarka TVP Info poddawała w wątpliwość niektóre stwierdzenia Zawiszy, który przekonywał, 
że rozrabiający chuligani nie mają nic wspólnego z Marszem. Kamery TVP Info cały czas pokazywały 
zamieszki "od środka", z bardzo bliskiej odległości, na antenie pojawiał się również obraz „na żywo” 
z Pl. Na Rozdrożu – widać było stojących policjantów, ale również docierające pod Pomnik 
Dmowskiego grupy uczestników Marszu, a także późniejsze wydarzenia po rozwiązaniu 
manifestacji. 
  TVP Info szeroko komentowała chuligańskie wybryki na ulicach Warszawy. Okazję do 
zaprezentowania swojego stanowiska mieli organizatorzy Marszu Niepodległości i Kolorowej 
Niepodległej, wypowiadali się policjanci, komentatorzy życia publicznego, eksperci ds. 
bezpieczeństwa, prawnicy. Ukazane zostały reakcje najważniejszych polityków, w tym premiera, 
prezydenta, władz Warszawy, wojewody, przedstawicieli opozycji. Dziennikarze TVP Info krytycznie 
oceniają pracę policji, której działania miały być spóźnione i zbyt mało zdecydowane. Redakcja 
niezbyt przychylnie odnosi się również do poczynań warszawskiego ratusza (negatywne oceny są 
wzmocnione wypowiedziami ekspertów). Na pierwszy plan wyłania się kwestia zmiany 
obowiązujących przepisów, zwłaszcza wprowadzenie zakazu zasłaniania twarzy podczas 
manifestacji. Właśnie ten wątek był bardzo istotnym elementem komentarzy, emitowanych na 
antenie TVP Info.  
 
 
 
 



                                
                                                                                                                                                                                             

 

 

 

 

Pracownia Teorii Zmiany Społecznej IS UW i Lokalne Badania Społeczne dla Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji          15 

 

 

Inne stacje telewizyjne 
 
Polsat i Polsat News 
 

Obchody Święta Niepodległości w głównym serwisie informacyjnym Polsatu – Wydarzeniach 
oraz Polsatu News -  Wydarzeniach Dnia – analizowaliśmy od wieczornego wydania 10 listopada do 
13 listopada 2011. Materiał, siłą rzeczy, jest najobfitszy w dniu Święta, ale nie mniej czasu i uwagi 
poświęcono wydarzeniom, które wypełniły obchody 11 listopada następnego dnia, 12 listopada.  

Nasza analiza pozwala na stwierdzenie, że materiał dziennikarski był dość rzetelny, a zasadniczą 
tezę interpretacyjną zarówno wprost sformułowaną, jak i stanowiącą wniosek z ukazywanych 
obrazów i komentarzy można przedstawić jako zaniepokojenie z powodu wypełnienia Święta 
Niepodległości obchodami, organizowanymi przez radykalne środowiska prawicowe i lewicowe i 
konfrontacją opartą na przemocy między nimi. Jednak ekstremiści stanowią margines i większość 
Polaków nie chce mieć z nimi nic wspólnego, a obchodzić Święto Niepodległości jako święto 
radosne oraz łączące ludzi o różnych poglądach. Bardziej dosłownie streszczając komentarz z 
Wydarzeń 11 listopada: w Warszawie starły się dwie Polski (nazywane „brunatna” i „kolorowa”), 
które spotykają się także przy innych okazjach, ale obie reprezentują skrajnie myślących Polaków; 
dla większości: „Polska nie jest ani brunatna, ani kolorowa, tylko biało-czerwona”. Identyczny 
komentarz zamieszczono w Wydarzeniach dnia na kanale Polsat News. 

W przeddzień święta serwis przyniósł wiadomość o udekorowaniu wysokimi odznaczeniami 
państwowymi przez Prezydenta RP wybitnych Polaków, zasłużonych w walce o wolność kraju i w 
Solidarność, w tym arcybiskupa Tadeusza Gocłowskiego, Andrzeja Wielowieyskiego oraz Zbigniewa 
Romaszewskiego, a przy okazji prezentując wypowiedź prezydenta o tym, że z oddaniem walczyli o 
wolną, demokratyczną Polskę ludzie o różnych przekonaniach. Wątek ten zresztą pojawił się jeszcze 
silniej w czasie obrazów oficjalnych uroczystości w czasie Święta Niepodległości, gdy przytoczono 
słowa i pokazano wypowiadającego je Prezydenta Komorowskiego o tym, że wspólnie o 
niepodległość Polski potrafili walczyć przeciwnicy polityczni: Roman Dmowski i Marszałek Piłsudski. 
Komunikat o podobnym zabarwieniu pojawił się też w Wydarzeniach oraz Wydarzeniach Dnia po 
dniu święta narodowego, wywołując wrażenie żalu, że się tak nie stało, a święto narodowe Polski 
zamieniło się w starcie przedstawicieli skrajnych orientacji ideologiczno-politycznych. Bardzo 
dosłownie swoją dezaprobatę wobec zaistniałych 11 listopada wydarzeń wyrażano w Wydarzeniach 
dnia w kanale Polsat News, gdzie na pasku informacyjnym termin Marsz Niepodległości brano w 
cudzysłów, podkreślając w ten sposób jego nieadekwatność do wydarzeń, które miały miejsce 11 
listopada. 

Jednakże w zapowiedziach nadchodzącego święta dziennikarze zwracali uwagę na 
niebezpieczeństwo starcia ludzi z dwóch głównych demonstracji: hasło „szykuje się zadyma” 
dobrze pasowało do tonu wypowiedzi i informacjach o szczególnych przygotowaniach policji i 
służb miejskich. Podawano także informację o przyjeździe „gości” z zagranicy.  

Obraz obchodów święta narodowego w Wydarzeniach  Polsatu oraz Wydarzeniach Dnia Polsatu 
News był jednak bardzo bogaty: pokazywano obchody we Wrocławiu, Krakowie, także w innych 
miastach (na Wybrzeżu) dość mocno kontrastując je z wydarzeniami w Warszawie. Zwłaszcza wokół 
Radosnej Parady Niepodległości we Wrocławiu zbudowano cały materiał, który sugerował, że takich 
obchodów święta najbardziej chcą Polacy. Starcia demonstrantów z policją pokazano na tle 
reportażu z przygotowań do Marszu Niepodległości i „Kolorowej” alternatywy: „zielonych, 
środowisk lewicowych i organizacji mniejszości seksualnych”. W materiale zwracał uwagę 
komentarz, który stworzył obraz „Polski brunatnej”, nacjonalistycznej i nawiązującej do haseł 
faszystowskich oraz szykującej się do walki z przeciwnikami, do czego odwoływała się (dość mocno 



                                
                                                                                                                                                                                             

 

 

 

 

Pracownia Teorii Zmiany Społecznej IS UW i Lokalne Badania Społeczne dla Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji          16 

 

„ucięta”) wypowiedź Ryszarda Bugaja, ale jednocześnie lewicową kontrdemonstrację „Polski 
kolorowej” pokazano jako otoczoną grupą młodych ludzi w kominiarkach, identycznie 
przygotowanych do walki jak grupy prawicowe. Ironiczny komentarz charakteryzował zarówno 
jedną („brunatna Polska, która mówi o miłości do Polski i krzyczy o nienawiści do ludzi; na 
sztandarach honor, a w rękach ma wyrwane płytki chodnikowe, by o niego walczyć ”), jak i drugą ( 
„Polska kolorowa, która mówi o tolerancji i chce wolności dla siebie i dla wszystkich poglądów, ale 
pokazuje, że są poglądy, które na wolność nie zasługują – także zasłonięte twarze tych, którzy 
mówią, że niektórym szacunek się nie należy. Kolorowa gardzi przemocą i zaprasza uważanych za 
wyjątkowo agresywnych niemieckich antyfaszystów”).      

Na uwagę zasługuje bardzo staranny dobór komentatorów i reprezentantów obu stron, 
zdecydowanie wyważony i równomierny. Przykład Ryszarda Bugaja, który będąc wcześniej 
przedstawicielem lewicowych przekonań stał się doradcą prezydenta Kaczyńskiego i wypowiada 
negatywną opinię o Obozie Narodowo-Radykalnym, co świadczy o zdecydowanie negatywnym 
nastawieniu do organizatorów Marszu Niepodległości. Lecz równie nieżyczliwie potraktowano 
organizatorów kontrdemonstracji („kolorowej”). Materiały, poświęcone udziałowi antyfaszystów 
niemieckich były dość rzeczowe i nie stanowiły szczególnego  punktu wiadomości.  

W pewnym sensie dość zaskakujący jest fakt, że w Wydarzeniach oraz Wydarzeniach Dnia 
stosunkowo mało miejsce poświęcono napaści na dziennikarzy, w tym – dziennikarki Polsatu i 
uszkodzenia wozu transmisyjnego na Placu Konstytucji w stolicy. 11 listopada były wypowiedzi 
dziennikarzy na temat ataku na nich, w tym krótka wypowiedź podekscytowanych wydarzeniami, 
zaatakowanych dziennikarek. Ale do sprawy w zasadzie się nie wraca, a raczej tylko wspomina 
marginesowo, wraz z informacją o uszkodzeniu samochodów transmisyjnych innych stacji (tvn!) po 
11 listopada.  

Na koniec warto jeszcze zwrócić uwagę na fakt, że materiał z obchodów11 listopada kończy 
reportaż „jak śpiewają.. hymn” różni politycy i różni Polacy, wraz ze znanym i często przytaczanym 
w różnych audycjach i programach nagraniem śpiewu Jarosława Kaczyńskiego, który przekręcił 
słowa hymnu. Ale inne sceny też są wyraźnie ironiczne wobec innych polityków. Ta ironiczna pointa 
materiału o dość dramatycznych wydarzeniach na ulicach Warszawy podtrzymuje główną tezę 
interpretacyjną, która też oznacza niechęć do patetycznych i zbyt „serio” obchodów.  

Wydarzenia 13 listopada dały duży materiał na temat wyroków za akty przemocy ze strony 
demonstrantów, będących Polakami oraz odroczenia rozprawy nad zagranicznymi uczestnikami 
wydarzeń. Dano też głos demonstrantom lewicowym, w tym przedstawicielom niemieckiej Antify, 
którzy bronili się przed zarzutami o stosowanie przemocy. Tak , jak poprzednio przytacza się 
przeciwstawne opinie drugiej strony. Wyjaśnia się także, że niemieccy antyfaszyści nie mogli nawet 
wziąć udziału w wydarzeniach na ulicach Warszawy, bo wcześniej zostali  zatrzymani przez policję. 
Komentarze prawicowych – Jarosław Kaczyński1 i lewicowych – Janusz Palikot polityków dotyczące 
udziału gości niemieckich są spointowane wezwaniem, aby nie rozniecać niechęci i nie zaogniać 
stosunków polsko –niemieckich, bo nie opłaca się to obu stronom. 
 
TVN 
 
 W telewizji TVN analizie poddane zostały wydania głównego serwisu informacyjnego – 
„Faktów”, emitowanych o godzinie 19:00. W „Faktach” z 10 listopada, a więc w przeddzień Święta 
Niepodległości, wiodącą informacją była zapowiedź dwóch konkurencyjnych manifestacji (Marsz 

                                                           
1 Fragment wypowiedzi Jarosława Kaczyńskiego: „W środku Warszawy Niemcy specyficznego typu – 

podobny typ ludzi tworzył kiedyś aparat, który pozwolił Adolfowi Hitlerowi dokonać ogromnych zbrodni 

(mówię o typie psychologicznym) – bili Polaków”. 



                                
                                                                                                                                                                                             

 

 

 

 

Pracownia Teorii Zmiany Społecznej IS UW i Lokalne Badania Społeczne dla Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji          17 

 

Niepodległości i Kolorowa Niepodległa), które – zdaniem dziennikarzy – mogą stwarzać zagrożenie 
dla bezpieczeństwa publicznego w stolicy. Wyraźnie mówi się o możliwości konfrontacji między 
prawicową a lewicową demonstracją. Ten wątek zagrożenia został zilustrowany zdjęciami z 
wydarzeń z roku 2010, kiedy doszło do ulicznych zamieszek. Ponadto tezę o możliwości wybuchu 
podobnych zajść wzmacnia przytoczona wypowiedź przedstawicielki warszawskiego ratusza. Niemal 
cały materiał poświęcony jest temu zagadnieniu. W pewnym miejscu dziennikarze wspominają o 
tym, że na 11 listopada zaplanowane są łącznie 23 zgromadzenia na ok. 60 tys. osób (wymieniono 
Bieg Niepodległości i defiladę historyczną), jednak wydarzenia te stanowią margines w omawianym 
materiale. Prezentowane są stanowiska organizatorów Marszu Niepodległości i Kolorowej 
Niepodległej oraz przedstawicieli Urzędu Miasta i policji. Oceny formułowane przez dziennikarzy są 
raczej stonowane, choć można wyczuć niechęć do części organizatorów Marszu Niepodległości, 
przede wszystkich Obozu Narodowo-Radykalnego oraz Młodzieży Wszechpolskiej. Dziennikarze TVN 
sugerują, że obie te organizacje sympatyzują z faszyzmem, przywoływane są obrazki sprzed kilku lat 
przedstawiające młodych ludzi wznoszących faszystowskie pozdrowienia oraz antysemickie hasła, 
pojawiające się podczas manifestacji. Jako kontrapunkt pojawia się wypowiedź przedstawiciela 
ONR, który stanowczo zaprzecza takim sugestiom. Z kolei reprezentant Młodzieży Wszechpolskiej 
zapewnia, że Marsz Niepodległości będzie sympatyczną i rodzinną imprezą. W komentarzu 
dziennikarskim pada stwierdzenie o zawłaszczaniu przez narodowców „święta, które powinno 
łączyć i być wspólną własnością wszystkich Polaków”. 
 Relacje wyemitowane w „Faktach” z 11.11.2011 roku zostały podzielone na 3 autonomiczne 
materiały. W pierwszym z nich zamieszczony został szczegółowy opis zamieszek, w drugim – 
pokazano to, co aktualnie dzieje się na ulicach Warszawy, natomiast trzeci ukazywał centralne 
obchody Święta Niepodległości, a także pokazy, parady, koncerty, inscenizacje historyczne i pikniki, 
które tego dnia odbyły się w wielu miejscach w Polsce. 

W relacji z zamieszek podkreślono, że doszło do sytuacji skandalicznej, choć wcześniej  
przestrzegano i obawiano się „zadym”, zatem trudno mówić o jakimkolwiek zaskoczeniu. Przebieg 
wydarzeń opisany został w tonie dość dramatycznym, przy użyciu emocjonalnie nacechowanych 
określeń i sugestywnych obrazów (obrazy ukazywały: gaz łzawiący, pałki, armatki wodne, zgoda na 
użycie broni gładko lufowej – to po stronie policji; petardy, race, bruk, wszystko co udało się 
wyrwać – to demonstranci, atakowano dziennikarzy, kilka stacji ma uszkodzony sprzęt, bez powodu 
uderzono fotoreportera, są ranni policjanci…). Najwięcej uwagi poświęcono wydarzeniom na Pl. 
Konstytucji i Pl. Na Rozdrożu, a więc zamieszkom sprowokowanym przez część uczestników Marszu 
Niepodległości. Dziennikarze podają, że - oprócz starć na Pl. Konstytucji - doszło również do 
zamieszek na Nowym Świecie, gdzie w południe grupa związana z organizacjami anarchistycznymi 
zaatakowała policję i zabarykadowała się w kawiarni (nie pada nazwa lokalu). Za winne tej sytuacji 
wskazane zostały władze miasta, które nie tylko zezwoliły na dwie konkurencyjne manifestacje, ale 
potem nie zapanowały nad sytuacją i dodatkowo wprowadziły zamieszanie sprzecznymi 
komunikatami. Rzecznik Urzędu Miasta najpierw oświadczył, że Marsz jest zdelegalizowany, 
natomiast szefowa od bezpieczeństwa publicznego miasta – że Marsz jest legalny, bo organizator 
odciął się od „zadymiarzy”. Dziennikarze uznali, że tego typu – ryzykowne z punktu widzenia 
bezpieczeństwa publicznego – manifestacje powinny być blokowane przez władze samorządowe. 
Pewnym uproszczeniem jest stwierdzenie dziennikarza, że to decyzje Urzędu Miasta (nie 
zdelegalizowanie manifestacji) spowodowały, że Marsz Niepodległości wyszedł z Pl. Konstytucji i 
dotarł na Pl. Na Rozdrożu, a po drodze zatrzymano 150 osób (w rzeczywistości zatrzymano ponad 
200 osób, z czego prawie połowę stanowili aresztowani wcześniej na Nowym Świecie niemieccy 
antyfaszyści – przyp. aut.). Ta krytyczna ocena poczynań warszawskiego ratusza jest częściowo 
złagodzona w dalszej części serwisu, w której pada wyraźna sugestia, że winne jest złe prawo, które 
trzeba jak najszybciej zmienić – ze względu na obowiązujące przepisy urzędnicy mieli związane ręce. 
Pojawia się informacja, że prezydent Komorowski zapowiedział błyskawiczną inicjatywę 



                                
                                                                                                                                                                                             

 

 

 

 

Pracownia Teorii Zmiany Społecznej IS UW i Lokalne Badania Społeczne dla Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji          18 

 

ustawodawczą, która ma doprowadzić do tego, żeby można było zakazywać demonstracji, gdy będą 
zachodzić uzasadnione przesłanki zagrożenia bezpieczeństwa obywateli. W ten sposób prezydent, 
który błyskawicznie i zdecydowanie zareagował na wydarzenia stał się pozytywnym bohaterem w 
relacji TVN. Relacja TVN skupiała się na burdach, wywołanych przez część uczestników prawicowej 
manifestacji, które doprowadziły do podpalenia wozu transmisyjnego TVN, ale w komentarzach 
zachowuje równy dystans do obu stron, podkreślając, że wcześniej jedni i drudzy obiecywali, że 
będzie spokojnie. Obecnie obie strony wzajemnie oskarżają się o prowokację. W tym kontekście 
zamieszczona jest dłuższa wypowiedź rzecznika ONR: „nasz marsz jest legalny, my godnie 
świętujemy ten dzień, ale elementy destrukcyjne, lewackie, wrogowie niepodległości, narodu i 
ojczyzny próbowali zakłócić nasze święto, ale bez powodzenia”.  

Dziennikarze TVN zauważyli jednak, że :, „na szczęście Święto Niepodległości to nie tylko 
bijatyki, ale również pokazy, koncerty, pikniki, podniosłe uroczystości i radosne chwile, kwiaty na 
grobach tych, którzy walczyli o wolność”. W końcowej relacji z obchodów Dnia Niepodległości 
ukazane zostały centralne uroczystości na warszawskim Pl. Piłsudskiego, a także wybrane imprezy 
okolicznościowe w innych miastach (Gdańsk, Chorzów, Szczecin, Kraków). Ukazane były w 
pozytywnym świetle, jako rodzinne, sympatyczne, radosne, a jednocześnie uroczyste i podniosłe. 
Zamieszczone są wypowiedzi przypadkowych obserwatorów i słynnego kapitana Wrony, 
podkreślające dumę narodową i pozytywny charakter święta. Przytoczony jest również apel jednego 
z biskupów o kultywowanie patriotyzmu, rozumianego jako „pomnażanie dobra wspólnego przez 
uczciwą pracę”. Ponownie pozytywnym bohaterem w relacji TVN jest prezydent, który apelował o 
jedności i nie zawłaszczanie patriotyzmu przez kogokolwiek: świętujmy razem, bez agresji i 
nienawiści, nikt nie ma monopolu na Polskę, nie dyktujmy innym, jak mają kochać Polskę, 
świętujmy razem, a nie przeciwko sobie. Relacje te stanowią kontrast do tego, co się działo w stolicy 
za sprawą Marszu Niepodległości. W komentarzu dziennikarze TVN wyrażają swoje niezadowolenie 
z faktu, że piękne i podniosłe uroczystości zostały przesłonięte przez wybryki chuliganów na 
warszawskich ulicach.  

Całe wydanie „Faktów” z 12.11.2011 r. zostało poświęcone wyłącznie dramatycznym 
zamieszkom z dnia poprzedniego. Zdaniem dziennikarzy, to co się wydarzyło, jest wielką porażką 
polskiego państwa. Kompromitujące dla władzy i policji jest to, że grupa bandytów „ukradła” 
święto, które powinno być wspólną własnością wszystkich Polaków. Wszyscy spodziewali się 
zamieszek, ale nie zrobiono niczego, żeby im zapobiec. Wydźwięk relacji jest zdecydowanie 
krytyczny wobec władz Warszawy, które zgodziły się na organizację dwóch konkurencyjnych 
manifestacji obok siebie. Prezydent Hanna Gronkiewicz-Waltz odpierała te zarzuty, mówiąc, że 
winne jest złe prawo i powołując się na przegrany proces z organizatorami Marszu Wolnych Konopi 
(ratusz chciał zakazać manifestacji zwolenników legalizacji miękkich narkotyków, jednak sąd 
przyznał rację organizatorom). Redakcja bardzo krytycznie odnosi się również do działań policji, 
której zarzuca się bezczynność, bierność i brak profesjonalizmu – „…warszawiacy długo będą 
pamiętać te sceny, zwłaszcza te, na których policja bezczynnie stoi i patrzy jak zadymiarze bez 
najmniejszego strachu demolują wszystko wokół., skaczą z pięściami do policjantów, rzucają 
wyzwanie państwu…”. Błędy policji są zilustrowane wypowiedziami trzech ekspertów do spraw 
bezpieczeństwa, którzy wytykają m.in. brak koordynacji, złe dowodzenie, brak zdecydowanych 
działań, złe ustawienie oddziałów, nie zablokowanie bocznych uliczek, błędy taktyczne. 
Dziennikarze TVN bardzo krytycznie odnoszą się także do reakcji premiera, który zbagatelizował 
zamieszki oraz ocenił pracę policji jako wzorcową, zapowiadając ukaranie winnych i rozpoczęcie 
debaty o możliwych zmianach prawnych. Słowa premiera opatrzone są zjadliwym, ironicznym 
komentarzem. Na tym tle pozytywnie wypada prezydent Komorowski, który – według narracji TVN 
– zapowiada konkretne działania (natychmiastowa inicjatywa ustawodawcza).  

Dużo miejsca „Fakty” poświęcają również wydarzeniom na Nowym Świecie i zamieszkom 
sprowokowanych przez niemieckich antyfaszystów (w relacjach TVN zamiennie używane są 



                                
                                                                                                                                                                                             

 

 

 

 

Pracownia Teorii Zmiany Społecznej IS UW i Lokalne Badania Społeczne dla Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji          19 

 

określenia „antyfaszyści” i „anarchiści”). Wydźwięk tej relacji jest zdecydowanie niekorzystny dla 
organizatorów lewicowej manifestacji. Wskazuje się na współodpowiedzialność lewicowej Krytyki 
Politycznej, prowadzącej lokal Nowy Wspaniały Świat, w którym zabarykadowali się młodzi Niemcy 
(w wydaniu serwisu 11.11.2011 r. nie wymieniono nazwy tej organizacji, ani kawiarni). W opinii 
dziennikarzy organizacje lewicowe zachowały się nieodpowiedzialnie, zapraszając niemieckich 
„zadymiarzy”. Przytoczona jest wprawdzie wypowiedź przedstawiciela Krytyki Politycznej, który 
zaprzecza związkom jego środowiska z bojówkami Antify, jednak TVN poddaje to stwierdzenie w 
wątpliwość, pokazując ulotkę zachęcającą do blokowania Marszu Niepodległości, wydaną w języku 
polskim i niemieckim. Przytoczona jest również niepochlebna wypowiedź prezydenta 
Komorowskiego: „wyrażam niepokój, że ktoś wpadł na pomysł, żeby zapraszać ludzi z zagranicy, 
którzy chcieli wszczynać burdy na polskich ulicach, a nie byli zainteresowani świętowaniem naszej 
niepodległości…”. Dość obszernie przedstawiona została organizacja Antifa, którą określa się 
mianem bojówek szkolonych do walk ulicznych, „walczących przeciw nazistom, choć – przynajmniej 
zewnętrznie – niewiele się od nich różnią”, co jest zilustrowane obrazami groźnie wyglądających, 
zamaskowanych i ubranych na czarno ludzi. Przytaczane są również wypowiedzi premiera i prezesa 
PiS. Donald Tusk stwierdził, że „jeśli ktoś uważa się za antyfaszystę i bije i kopie innego człowieka, to 
bliżej mu do faszysty, niż komuś, kto takich rzeczy nie robi…”. Z kolei Jarosław Kaczyński krytykuje 
bezczynność policji i dodaje, że przybysze z Niemiec mają podobną konstrukcję psychiczną do 
nazistów. Redakcja TVN również zajmuje krytyczne stanowisko względem postawy policji, która 
podjęła zdecydowaną interwencję dopiero wtedy, gdy doszło do użycia przemocy. 

Relacje TVN z 12.11.2011 r. mają negatywny wydźwięk dla organizatorów obydwu 
zwaśnionych manifestacji: lewicowej i prawicowej. Ton dziennikarskich komentarzy jest złośliwy, 
ironiczny wobec organizatorów obydwu demonstracji, którzy przerzucają się odpowiedzialnością i 
odcinają się od chuliganów i „kiboli”. Zdaniem dziennikarzy organizatorzy obu manifestacji są 
„siebie warci”. W końcowej części serwisu redakcja skupia się na poszukiwaniu głębszych przyczyn 
zaistniałych wydarzeń i przytaczane są wypowiedzi znanych intelektualistów, którzy – co warto 
odnotować – kojarzeni są raczej z liberalną lub lewicową częścią polskiej inteligencji. Całość kończy 
się konkluzją, że problemem współczesnej Polski jest brak poczucia wspólnoty i niedorozwój 
społeczeństwa obywatelskiego. 

Podsumowując relacje TVN można powiedzieć, że stacja poświęciła bardzo dużo miejsca 
wydarzeniom z 11.11.2011 roku, skupiając się głównie na ulicznych rozruchach. Relacje te były 
szybkie i wielowątkowe, prezentowane w sposób obrazkowy i narracyjny. Na uwagę zasługuje fakt, 
że dziennikarze TVN nie stronią od nacechowanych emocjonalnie określeń, drastycznych i 
przemawiających do wyobraźni obrazów, ilustrowanych ostrą i bezkompromisową muzyką. 
Większość analizowanych materiałów ma wyraźnie zarysowaną tezę, dziennikarze zajmują 
stanowisko, a nawet wskazują winnych zamieszek na warszawskich ulicach. 
 
TVN 24 
 
Serwisy informacyjne 
 
 TVN 24, jako stacja typowo informacyjna, obszernie relacjonowała wydarzenia związane z 
obchodami Święta Niepodległości w swoich serwisach. 10 listopada w godzinach południowych 
pojawiły się doniesienia o tym, co dzieje się w Pałacu Prezydenckim, gdzie Prezydent Komorowski 
wręczył najwyższe odznaczenia państwowe osobom zasłużonym dla polskiej wolności (m.in. 
arcybiskup Tadeusz Gocłowski, Zbigniew Romaszewski i Andrzej Wielowieyski). Ten wątek 
powtarzany był w kolejnych serwisach informacyjnych, podobnie jak spotkanie pary prezydenckiej z 
młodzieżą, podczas którego wspólnie przygotowywano kotyliony na Święto Niepodległości.  



                                
                                                                                                                                                                                             

 

 

 

 

Pracownia Teorii Zmiany Społecznej IS UW i Lokalne Badania Społeczne dla Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji          20 

 

 Poranne serwisy informacyjne TVN 24 w dniu 11.11.2011 roku ukazywały niektóre z 
zaplanowanych wydarzeń, takich jak msza św. za ojczyznę w Katedrze Polowej Wojska Polskiego z 
udziałem prezydenta, oficjalne obchody na Pl. Piłsudskiego, Bieg Niepodległości, pokazy i parady. 
Wymowa tych informacji była jednoznacznie pozytywna: tego dnia cała Polska będzie radośnie 
świętować. Warto zauważyć, że dziennikarze mieli przypięte okolicznościowe kotyliony. 
Jednocześnie serwisy TVN 24 informowały również, że w Warszawie dojdzie do 23 różnych 
zgromadzeń, w którym ma wziąć udział około 60 tys. osób. Największe obawy o bezpieczeństwo 
wiążą się z Marszem Niepodległości (mówi się o wiecu organizowanym m.in. przez Obóz Narodowo-
Radykalny i Młodzież Wszechpolską) oraz lewicową kontrmanifestacją-blokadą, Kolorową 
Niepodległą. Policja i miejscy urzędnicy obawiają się, że – podobnie jak w roku 2010 – może dojść 
do zamieszek. Służby są w stanie najwyższej gotowości, a dokładna trasa przemarszu nie została 
ujawniona, właśnie ze względów bezpieczeństwa. 

W godzinach popołudniowych, w miarę spływania kolejnych informacji w serwisach 
pojawiały informacje o pierwszych incydentach na Nowym Świecie. Relacjonowane były także 
oficjalne obchody, m.in. cytowano wypowiedzi prezydenta, zachęcające do wspólnego 
świętowania: „…nie dyktujmy innym, jak mają kochać Polskę, nie świętujmy przeciwko sobie (…) 
uczmy się doceniać to, co teraz robimy razem dla kraju…”.     

Przed godziną 15:00 poinformowano o pierwszych incydentach w okolicy Pl. Konstytucji. W 
relacji reportera TVN 24 narasta atmosfera zagrożenia: licznie zgromadzili się kibice, wybuchają 
petardy, na trasie Marszu stoi Kolorowa Niepodległa. Może być gorąco i niebezpiecznie. Będą 
utrudnienia w ruchu. Wcześniej na Nowym Świecie zatrzymano około 100 antyfaszystów z Niemiec.  

Po godzinie 15:00 główna kolumna Marszu Niepodległości wyruszyła z Pl. Konstytucji, ale na 
miejscu zbiórki rozpoczęła się regularna bitwa z policją. Od tego momentu do końca stacja 
relacjonowała niemal wyłącznie to, co działo się na Placu Konstytucji, a potem na Placu Na 
Rozdrożu. 

12.11.2011 roku wszystkie serwisy TVN 24 obszernie przypominały rozruchy z dnia 
poprzedniego. Na ulicach Warszawy rozegrała się regularna bitwa. Według dziennikarzy tej stacji 
„narodowcy starli się z antyfaszystami”. Są ranni, 210 osób zostało zatrzymanych, w tym 92 
przybyszów z Niemiec. Prezentowane są również reakcje najważniejszych polityków: prezydenta 
(zapowiedź zmian prawnych) i premiera (poparcie dla zakazu zasłaniania twarzy, pochwała działań 
policji), ale również ministra sprawiedliwości i aktorów społecznych.   
 
Relacja „na żywo” i publicystyka: 
 
 Planowane obchody Święta Niepodległości nie były głównym tematem w relacji i 
programów publicystycznych TVN 24, wyemitowanych 10 listopada. Mówiono o nowoczesnym 
patriotyzmie, który ma polegać na radosnym świętowaniu w poczuciu dumy z historii, ale również z 
osiągnięć dzisiejszej Polski. Prezydent wspomniał, że patriotyzmem jest również umiejętność dobrej 
pracy dnia codziennego, ale również sprawdzenie się w sytuacjach trudnych (nawiązanie do 
kapitana Wrony, który wylądował w ekstremalnych warunkach). Po godzinie 13:30 prezydent 
wręczał odznaczenia państwowe, m.in. Order Orła Białego otrzymali arcybiskup Tadeusz Gocłowski, 
Zbigniew Romaszewski i Andrzej Wielowieyski. W relacji „na żywo” w TVN24 pojawiła się dłuższa 
wypowiedź prezydenta, skierowana do odznaczonych, w której wspomniał m.in. o dziedzictwie 
ruchu „Solidarności”, skupiającym ludzi o różnych poglądach, a także o znaczeniu i roli Kościoła dla 
polskiej wolności. 
 Jedynym programem publicystycznym, w którym poruszona została kwestia zaplanowanych 
na następny dzień manifestacji: Marszu Niepodległości i Kolorowej Niepodległej była wieczorna 
„Rozmowa Rymanowskiego”. W dyskusji wzięli udział dwaj znani historycy: Jan Żaryn 
(reprezentujący organizatorów MN) i doradca prezydenta Tomasz Nałęcz. Żaryn podkreślał rolę 



                                
                                                                                                                                                                                             

 

 

 

 

Pracownia Teorii Zmiany Społecznej IS UW i Lokalne Badania Społeczne dla Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji          21 

 

Romana Dmowskiego w procesie odzyskiwania polskiej niepodległości, a także dorobek obozu 
narodowego w II RP. Tomasz Nałęcz polemizował z tym stanowiskiem, przyznając jednak, że 
Dmowski nie jest postacią jednowymiarową. Zdaniem Nałęcza w latach 30. przywódca obozu 
narodowego był „zoologicznym antysemitą”, jednak przed rokiem 1918 odegrał on pozytywną rolę, 
zatem zasługuje na pomnik w Warszawie. Doradca prezydenta pokreślił, że – jako człowiek lewicy – 
nie popiera pewnych działań części środowisk lewicowych, jak np. happeningu zasłaniania pomnika 
Dmowskiego, czy blokowania Marszu Niepodległości. Żaryn odpierał pojawiające się w publicznym 
dyskursie oskarżenia o to, że Marsz jest faszystowski czy faszyzujący („to powielanie stalinowskiej 
propagandy…”). Dziennikarz nie zajmował wyraźnego stanowiska w tym sporze, obie strony miały 
możliwość obszernej wypowiedzi i skonfrontowania swoich poglądów. 
 Poranne programy TVN 24 z 11.11.2011 roku w dużej części poświęcone były zapowiedziom 
wydarzeń związanych ze Świętem Niepodległości: obchodów państwowych, koncertu w Filharmonii 
Narodowej, mszy św. za ojczyznę w Katedrze Polowej WP, Biegu Niepodległości, wystawy w 
Kordegardzie, otwarcia budynku sejmu dla zwiedzających, parady z udziałem grup 
rekonstrukcyjnych, atrakcji organizowanym przez Muzeum Wojska Polskiego i Muzeum Historii 
Polski. Wspomniano także o planach obchodów w Poznaniu i Krakowie. Wymowa tych informacji 
była pozytywna: tego dnia Polacy będą radośnie świętować, czemu sprzyja piękna pogoda. Pojawiły 
się również wątki historyczne, m.in. zaproszony do studia historyk IPN opowiadał o genezie Święta 
Niepodległości. Dziennikarze informowali również, jakie utrudnienia w ruchu czekają mieszkańców 
Warszawy. Na ten dzień zapowiedziane zostały 23 manifestacje. Oprócz radosnych parad i 
koncertów – będą marsze i kontrmarsze, których trasy nie zostały ujawnione. „Marsz skrajnej 
prawicy” będzie blokowany przez środowiska lewicowe. W studio pojawiła się znana aktorka, 
popierająca Kolorową Niepodległą, która mówiła, że blokada będzie „odpowiedzią na wizję Polski 
zamkniętej i wykluczającej” i protestem przeciwko „zawłaszczaniu święta” przez środowiska 
narodowe. Po godzinie 12:00 TVN 24 przeprowadziła bezpośrednią relację z państwowych 
obchodów Dnia Niepodległości na Pl. Piłsudskiego, a także przemarszu grup rekonstrukcyjnych. 
 O godzinie 13:17 podana została informacja o pierwszych incydentach: doszło do 
przepychanek, grupa anarchistów zabarykadowała się w kawiarni „Nowy Wspaniały Świat”, przez 
moment było groźnie. Po godzinie 14:00 w studio TVN 24 odbyła się dyskusja z udziałem jednego z 
organizatorów Marszu i przedstawiciela środowisk lewicowych, który stwierdził, że nie zgadza się z 
prawicowym modelem patriotyzmu, jednak ma wątpliwości, czy blokowanie konkurencyjnej 
manifestacji jest właściwą formą wyrażania swoich poglądów. Organizator Marszu oskarżył 
środowiska lewicowe o „nakręcanie atmosfery grozy” i szeroko komentował incydenty 
sprowokowane przez „niemieckich bojówkarzy, przyjaciół Krytyki Politycznej”. Dziennikarz nie 
zajmował stanowiska w tym sporze, z niesmakiem odnosząc się do faktu, że obie strony nie potrafią 
się porozumieć, a nawet normalnie rozmawiać. 
 Po godzinie 15:00 pojawiły się informacje, że w okolicy Pl. Konstytucji jest niebezpiecznie. 
Marsz Niepodległości jeszcze się nie rozpoczął, a już doszło do przepychanek, kilku policjantów jest 
rannych. Kamery TVN 24, przekazujące obraz „na żywo”, skierowane były w tym czasie na spokojnie 
stojące na ul. Marszałkowskiej kordony policji i – od czasu do czasu - uczestników Kolorowej 
Niepodległej. Ponadto pokazywano obraz z helikoptera Błękitny 24. Nie było bezpośredniej relacji z 
bitwy chuliganów z policją (materiały filmowe z zamieszek pojawiły się znacznie później), nie 
pokazano również momentu wyjścia Marszu Niepodległości z Pl. Konstytucji. Główną kolumnę 
Marszu, idącą w stronę Pl. Na Rozdrożu, pokazywano przez dłuższy czas z perspektywy helikoptera. 
Stopniowo napływały coraz bardziej dramatyczne informacje o przebiegu zajść.  

TVN 24 ze szczegółami relacjonowała zamieszki na Pl. Konstytucji, a potem w okolicy Pl. Na 
Rozdrożu. Dziennikarze łączyli się z przedstawicielami policji, którzy informowali, co aktualnie dzieje 
się w centrum Warszawy. Redaktorzy konstatują, że organizatorzy obu manifestacji zapewniali, że 
będzie pokojowo, a jednak doszło do awantur. Na pytanie dziennikarza ze studia, czy podczas 



                                
                                                                                                                                                                                             

 

 

 

 

Pracownia Teorii Zmiany Społecznej IS UW i Lokalne Badania Społeczne dla Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji          22 

 

Marszu pojawiły się agresywne hasła lub transparenty, reporterka TVN 24 odpowiada, że, owszem, 
było tam hasło: „Bóg, honor, ojczyzna” (sic!). Do studia przyjeżdżają zaproszeni goście. Znany 
psycholog społeczny krytykuje skrajną prawicę jako „faszystowską zarazę” i dodaje, że – na 
szczęście – w polskim społeczeństwie jest znacznie więcej zwolenników wizji Kolorowej 
Niepodległej. Następują łączenia „na żywo” z przedstawicielami policji, straży pożarnej, pogotowia 
ratunkowego i warszawskiego ratusza. Wypowiada się także ekspert ds. terroryzmu, rzecznik rządu, 
szefowa Biura Bezpieczeństwa w Urzędzie m. st. Warszawy i Minister Sprawiedliwości. Podawane są 
informacje o szczegółach zamieszek (m.in. podpaleniu wozu transmisyjnego TVN 24 na Pl. Na 
Rozdrożu), o tym, że organizatorzy Marszu odcięli się od chuliganów, o ilości rannych, zniszczeniach 
i stratach materialnych. Podkreśla się, że „zadymiarze” byli wrogo nastawieni i agresywni wobec 
przedstawicieli mediów, a policja – zdaniem dziennikarzy TVN 24 – była bierna i, zamiast działać 
prewencyjnie, reagowała na akty przemocy.. Osoby aresztowane to bardzo młodzi ludzie, często 
pod silnym wpływem alkoholu. Dziennikarze zauważają jednak, że na Pl. Konstytucji, gdzie zebrała 
się główna kolumna Marszu Niepodległości, było bardzo dużo rodzin z dziećmi, z narodowymi 
flagami, którzy nie mieli nic wspólnego z zadymą. Natłok negatywnych doniesień i obrazów 
powoduje, że ten komunikat może „umknąć” przeciętnemu odbiorcy. Pojawiają się informacje o 
pierwszych reakcjach polityków, w tym premiera i prezydenta. 

W „Faktach po Faktach” odbyła się dyskusja między organizatorami Marszu Niepodległości i 
Kolorowej Niepodległej. Artur Zawisza stwierdził, że Marsz był radosnym i sympatycznym 
wydarzeniem, w którym wzięło udział wielu zwykłych obywateli-patriotów, w tym rodziny z dziećmi. 
Zarzucił dziennikarzom TVN 24, że skupili się wyłącznie na burdach i walkach, i w ogóle nie pokazali 
głównej kolumny Marszu. Z kolei przedstawiciel środowisk lewicowych mówił o braku zgody z 
promowaną przez narodowców wizją polskości i patriotyzmu, która – jego zdaniem – łączy się z 
rasizmem, ksenofobią i wykluczaniem wszelkich mniejszości. Dziennikarz zachowywał równy, 
krytyczny dystans do obu interlokutorów (m.in. dość ostro zapytał działacza lewicy, czy blokadę 
legalnej manifestacji można określić jako działanie pokojowe). 

Wieczorne pasmo w TVN 24 również zostało poświęcone ulicznym rozruchom. W studio 
gościł m.in. psycholog, publicyści (o prawicowych i lewicowych przekonaniach), znany aktor (bardzo 
krytyczny wobec narodowców), wypowiadał się również przedstawiciel policji i ekspert ds. 
bezpieczeństwa. W relacji „na żywo” przekazano oświadczenie prezydenta, który zapowiedział 
zmiany prawne. Ponadto przeprowadzony został wywiad z Hanną Gronkiewicz-Waltz, która 
tłumaczyła, że winne jest złe prawo, a miasto nie miało możliwości zakazania demonstracji. 

12 listopada stacja obszernie relacjonowała wydarzenia z dnia poprzedniego. W studio 
pojawili się (osobno) organizatorzy Kolorowej Niepodległej i Marszu Niepodległości. Dziennikarz 
dość ostro traktuje obu swoich rozmówców, zwłaszcza działacza lewicy, któremu zarzuca działanie 
na granicy prawa, podważa pokojowy charakter blokady, napastliwie pyta o zaproszenie 
niemieckich anarchistów. Rozmowa z przedstawicielem środowisk narodowych ma nieco bardziej 
łagodny przebieg – organizator Marszu stawia szereg zarzutów lewicy, a na końcu stwierdza, że w 
ostatecznym rozrachunku obie strony poniosły porażkę – „to jest wizerunkowa katastrofa”. Przez 
cały dzień na antenie TVN 24 rozważane są różne aspekty zamieszek. Wypowiadają się eksperci ds. 
bezpieczeństwa, doradca prezydenta (zapowiedź zmian prawnych), minister sprawiedliwości, 
szefowa Biura Bezpieczeństwa w warszawskim ratuszu, prezydent Hanna Gronkiewicz-Waltz, 
przedstawiciel policji, politycy partii rządzącej i opozycji. Znany socjolog tłumaczy, że prawdziwe 
przyczyny zamieszek są głębsze i wynikają z autentycznego sporu, czym są wartości i tożsamość 
narodowa. Na antenie prezentowane są konferencje „na żywo”: Zbigniewa Ziobro (m.in. pada 
stwierdzenie, że zawiodło polskie państwo), organizatorów Marszu Niepodległości (Artur Zawisza: 
„media powinny spłonąć ze wstydu, bo ani razu nie została pokazana główna kolumna Marszu…”), 
premiera (zapowiedź ukarania winnych i debaty o zmianie prawa, pozytywna ocena pracy policji) i 
lidera PiS Jarosława Kaczyńskiego („Niektórzy Niemcy bili Polaków…”). W studio spotykają się 



                                
                                                                                                                                                                                             

 

 

 

 

Pracownia Teorii Zmiany Społecznej IS UW i Lokalne Badania Społeczne dla Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji          23 

 

przedstawiciele organizatorów obu zwaśnionych manifestacji. Tu dziennikarz raczej sympatyzuje z 
aktywistą Porozumienia 11 Listopada (organizator Kolorowej Niepodległej) i bardzo ostro atakuje 
działacza prawicy za słowa o mediach, które „powinny spłonąć ze wstydu…”, wypowiedziane 
wcześniej na konferencji prasowej przez Artura Zawiszę. 

W „Faktach po Faktach” dziennikarz rozmawia z Ministrem Sprawiedliwości. Rozmowa jest 
ostra i napastliwa: prowadzący atakuje swojego rozmówcę za obronę pracy policji, wymowa 
wywiadu jest również zdecydowanie krytyczna wobec premiera i warszawskich władz 
samorządowych. Powtórzone zostają właściwie wszystkie tezy zaprezentowane tego dnia w 
„Faktach” TVN. W pewnym momencie dziennikarz nieco bagatelizuje sprawę „gościnnych 
występów” niemieckich antyfaszystów. Słowa Ministra o aresztowaniu 92 osób na Nowym Świecie 
prowadzący kwituje uwagą: „może słabiej uciekali?” (niż polscy chuligani – przyp. aut.). 

Wydaje się, że dziennikarzom TVN 24 zdecydowanie bliżej do sposobu myślenia i idei 
Kolorowej Niepodległej niż Marszu Niepodległości. Mimo tej sympatii stacja zajmuje zdecydowanie 
krytyczne stanowisko wobec niektórych działań, podejmowanych przez środowiska lewicowe. 
Szczególnie krytykowany jest pomysł zaproszenia do Polski niemieckich anarchistów, czego 
dowodem ma być wydrukowana w języku polskim i niemieckim ulotka-zaproszenie do udziału w 
manifestacji. Dziennikarze, ale również część komentatorów przychylnych Kolorowej Niepodległej 
podaje w wątpliwość pokojowy charakter blokady, stwierdzając, że mogła ona zostać potraktowana 
jako prowokacja przez część uczestników Marszu. Wyrażana jest wątpliwość, czy jest to właściwa 
forma ekspresji. Relacje z zamieszek są dramatyczne, stacja ogniskuje swoje zainteresowanie na 
zamieszkach na Pl. Konstytucji i Pl. Na Rozdrożu, zwłaszcza na spaleniu wozu transmisyjnego TVN 
24. 

Organizatorzy Marszu Niepodległości kilkakrotnie zarzucali mediom, że celowo nie 
pokazywały głównej kolumny Marszu, która – w ich opinii – manifestowała godnie i pokojowo. 
Warto zauważyć, że feralnego dnia po godzinie 15:00 kamery TVN 24 przekazujące obraz „na żywo” 
– być może z przyczyn technicznych lub ze względu na obawę o bezpieczeństwo – skierowane były 
na stojące na ul. Marszałkowskiej kordony policji i Kolorową Niepodległą. Nie pokazano zatem 
bezpośredniej relacji z zamieszek, ale również momentu wymarszu prawicowej manifestacji z Pl. 
Konstytucji. Ale przemarsz głównej kolumny Marszu pokazywano z helikoptera TVN24 i 
pokazywano widzom. 

Z pewnością warto zauważyć, że  w TVN24 zachowane zostały standardy dziennikarskiego 
rzemiosła. Przede wszystkim zaprezentowane zostały punkty widzenia wszystkich ważnych aktorów 
społecznych, co wyrażało się w doborze komentatorów, czy relacjonowaniu konferencji prasowych 
różnych środowisk, w tym opozycyjnych. Jednocześnie komentarze dziennikarzy formułowały 
wyraźne, często mocno zarysowane tezy, które starano się udowodnić.  
 
Telewizja Trwam 
 
Aktorzy społeczni, występujący w programach. 

 
W analizowanym okresie, to jest od 10 listopada do 12 listopada 2011 roku na antenie TV 

Trwam podczas emisji serwisów informacyjnych oraz programów publicystycznych można było 
zaobserwować występowanie istotnych aktorów społecznych, ale wywodzących się z jednolitego 
środowiska społeczno-politycznego. Przede wszystkim osoby związane z fundacją Lux Veritatis 
(formalny właściciel TV Trwam). Kolejnym istotnym środowiskiem prezentującym swoje poglądy 
była Fundacja Republikańska (FR), która z jednej strony występowała jako organizator Marszu 
Niepodległości, z drugiej zaś strony jako znaczący komentator życia społecznego. Kolejnym 
zbliżonym do FR środowiskiem było Narodowe Odrodzenie Polski (NOP) oraz Młodzież 
Wszechpolska (MWP). Przedstawiciele tych organizacji również występowali jako organizatorzy 



                                
                                                                                                                                                                                             

 

 

 

 

Pracownia Teorii Zmiany Społecznej IS UW i Lokalne Badania Społeczne dla Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji          24 

 

uroczystości 11 listopada oraz jako komentatorzy zaistniałych tam wypadków. Bardzo istotnymi 
komentatorami bieżących wydarzeń byli przedstawiciele środowisk naukowych, związanych z 
Uniwersytetem Kardynała Wyszyńskiego (UKSW) oraz Wyższej Szkoły Komunikowania i Mediów 
(WSKIM) w Toruniu. Tylko bardzo krótko i w mocno okrojonej wersji prezentowano wystąpienia 
przedstawicieli lewicy i środowisk, protestujących przeciwko Marszowi Niepodległości oraz 
środowisk antyfaszystowskich (związanych z ANTIFĄ). 

  
 
Emitowane materiały – ocena rzetelności pracy dziennikarskiej 
 

A) Serwisy  
 
W badanym okresie TV Trwam wyemitowała piętnaście serwisów informacyjnych pod 

nazwą „Informacje dnia” . Serwisy w ciągu dnia emitowane były pięciokrotnie, w tym wydanie 
główne emitowane było o 20:00. Czas trwania „zwykłego” serwisu wynosił 10 minut, natomiast 
wydanie główne trwało 20 minut. 

Serwisy w lapidarny sposób informowały o bieżących wydarzeniach. Na przestrzenia od 10 
do 12 listopada można było zaobserwować wzrostu długości materiału związanego z listopadowym 
świętem. Podczas gdy 10 listopada emitowany materiał w „zwykłych” informacjach, dotyczący 
obchodów święta trwał około 3 minut, to już 12 listopada analogiczny materiał trwał około 6 minut. 
 Serwisy informacyjne omawiały zarówno przygotowania do święta jak i jego przebieg, a 12 
listopada zajęły się podsumowaniem wydarzeń. Należy zwrócić uwagę, że bardzo często w 
serwisach używano materiału filmowego, nie związanego z omawianymi w komentarzu 
wydarzenia: na przykład podczas omawiania wydarzeń, mających miejsce na ulicy Nowy Świat w 
Warszawie, pokazywano obrazy ze stołecznego Placu Konstytucji. Materiały z burd w tym miejscu 
miały ilustrować utarczki niemieckich anarchistów z polskimi demonstrantami. Tego typu 
materiały stanowiły manipulację informacyjną, bowiem, jak wiadomo, niemieccy antyfaszyści nie 
mogli dotrzeć na zgromadzenie na Placu Konstytucji. Jednak obrazy zamieszek na Placu 
Konstytucji były bardziej spektakularne, niż kilka ujęć, jakie utrwaliły kamery telewizyjne z 
utarczki niemieckich anarchistów z rekonstruktorami oraz o akcji policji, eliminującej grupę 
anarchistyczną na ulicy Nowy świat.  

W serwisach informacyjnych prezentowano przede wszystkim opinie i oceny faktów i zdarzeń 
osób, związanych ze środowiskami prawicowymi oraz organizatorami Marszu Niepodległości. 
Prezentowano również opinie reprezentantów środowisk, związanych z blokadą tego Marszu. 
Pojawiały się także wypowiedzi tzw. niezależnych komentatorów – w praktyce okazywało się 
zawsze, że związani oni byli ideowo lub społecznie z organizatorami marszu. Czas na wizji, jaki 
dany był przedstawicielom środowisk, związanych z organizatorami Marszu był dwukrotnie 
dłuższy, niż wypowiedzi osób ze środowisk lewicowych. Po wtóre można powiedzieć , że za 
każdym razem wypowiedź przeciwnika lub krytyka Marszu była puentowana inną wypowiedzią, 
podważającą jej prawdziwość i sens. Po trzecie, prezentowani komentatorzy wydarzeń zawsze 
prezentowali poglądy, zbieżne z organizatorami Marszu oraz środowiskami prawicowymi, nierzadko 
wręcz wywodzili się z tych środowisk. Nie przedstawiano opinii komentatorów oraz ekspertów, 
zajmujących odmienne stanowisko wobec Marszu Niepodległości czy też krytycznych wobec 
organizacji, które były za niego odpowiedzialne. Wreszcie zauważyć należy, że dziennikarze, 
prowadzący programy i prezenterzy jednoznacznie opowiadali się  po stronie organizatorów 
Marszu.  
 

B) Publicystyka 
 



                                
                                                                                                                                                                                             

 

 

 

 

Pracownia Teorii Zmiany Społecznej IS UW i Lokalne Badania Społeczne dla Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji          25 

 

W badanym okresie TV Trwam wyemitowała siedem programów publicystycznych, w tym 
jeden reportaż. Programy te nosiły nazwę: „ Polski punkt Widzenia”,” Rozmowy niedokończone”, 
„Niepodległość - troska - zadania”, „Listopadowy Spacer” Czas trwania programów zawierał się w 
przedziale  od 25 minut w przypadku „Polskiego punktu widzenia” do 90 minut w przypadku 
„Rozmów Niedokończonych” . 

Tematyka, podejmowana przez programy publicystyczne, dotyczyła trzech obszarów 
zagadnień. Pierwszy to obszar historyczny. Podczas programów zaproszeni goście omawiali 
historyczne aspekty odzyskania w 1918 roku przez Polskę niepodległości. Omawiane wątki tworzyły 
pewną eklektyczną całość, która w sposób uproszczony przedstawiała historię tamtego okresu, 
kreując nieprawdziwe interpretacje. Kreacja ta polegała na tym, iż nie wyodrębniano rozbieżnych, 
a wręcz skonfliktowanych ze sobą wizji Polski, prezentowanych wówczas przez Romana 
Dmowskiego i Józefa  Piłsudskiego, pomijając już komplikacje i niuanse,  wiążące się z poglądami i 
działaniami Wojciecha Korfantego , Ignacego Paderewskiego, czy Wincentego Witosa. W ten 
sposób zaprezentowano swoisty amalgamat rzekomej jedności wszelkich środowisk przyszłej II 
Rzeczypospolitej. Również w ten sam uproszczony sposób traktowano rozbieżne przecież wobec 
siebie pomysły na Polskę poetów: Adama Mickiewicza, Juliusza Słowackiego czy Cypriana Kamila 
Norwida. Można więc mówić o swoistej manipulacji interpretacyjnej, dotyczącej obrazu historii II 
Rzeczypospolitej.  

Kolejnym dającym się wyróżnić polem tematycznym był obszar „patriotyczno – religijny”. 
Wątki tutaj podejmowane dotyczyły pojmowania patriotyzmu oraz miłości do ojczyzny w związku z 
chrześcijaństwem, a właściwie – z Kościołem katolickim. Prezentowano wizję patriotyzmu związaną 
z tradycją romantyczną oraz tradycją martyrologiczno – mesjanistyczną. Miłość do ojczyzny – bycie 
prawdziwym Polakiem – według uczestników tych programów związane było i zdefiniowane w 
bardzo jednoznaczny sposób: musi wynikać z przynależności do Kościoła katolickiego. 
Prezentowano bardzo dobitnie stwierdzenie, że „prawdziwy Polak to katolik” i temu służyły 
przedstawiane wywody historyczne. Faworyzowana i gloryfikowana była tradycja powstańcza oraz 
martyrologiczna wizja historii Polski. Pomijano całą gamę XIX-wiecznych postaw Polaków wobec 
zaborców, by wymienić choćby krakowskich konserwatystów czy też cały ruch pozytywistyczny. 
Postawy współpracy czy też dostosowania się do panujących warunków określano mianem 
zdrady narodowej.  

Bardzo interesujące jest ujęcie i pojmowanie religijności prezentowane przez zaproszonych 
gości (wyjątek tutaj stanowi prof. Henryk Skorowski). Ma ono charakter wybitnie przedsoborowy: 
prezentowana struktura myślenia i przeżywania religii ma charakter tomistyczny.  

Ostatnim obszarem eksplorowanym w programach publicystycznych jest  omawianie 
bieżących wydarzeń, w tym wypadku związanych z Marszem Niepodległości. Programy te, 
emitowane od 11 listopada miały za cel wyjaśnienie widzom zaistniałych wydarzeń. Zaproszeni 
goście oraz prowadzący dziennikarze przedstawiali bardzo radykalną koncepcję wydarzeń z 11 
listopada. Według zaproszonych gości Marsz Niepodległości przebiegł bardzo godnie i spokojnie. 
Zamieszki i burdy wynikły z agresywnego zachowania się środowisk lewicowych oraz niemieckich 
antyfaszystów. Winę za zamieszki ponosi policja, która interweniowała zbyt radykalnie w 
wypadku zajść na Placu Konstytucji i zbyt spolegliwie w wypadku zajść na Nowym Świecie. 
Środowiska lewicowe określane są mianem bolszewików o haniebnych poglądach, związanych z 
dawnymi zbrodniami systemu komunistycznego.  

W omawianym okresie w programach publicystycznych prezentowanych na antenie TV 
Trwam występowała różna ilość zaproszonych gości: od jednej osoby do czterech. Dobór 
zaproszonych osób, podobnie jak w przypadku serwisów, był wybitnie jednorodny, zarówno, jeśli 
chodzi o prezentowane poglądy, jak i środowiska, z których wywodzili się zaproszeni. 
Schematycznie poglądy zaproszonych można opisać jako skrajnie prawicowe, silnie związane ze 
środowiskami kościelnymi, a zwłaszcza ze środowiskiem Radia Maryja. Zaproszeni eksperci 



                                
                                                                                                                                                                                             

 

 

 

 

Pracownia Teorii Zmiany Społecznej IS UW i Lokalne Badania Społeczne dla Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji          26 

 

wywodzili się wyłącznie z Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego oraz Wyższej Szkoły 
Komunikowania i Mediów księdza Rydzyka w  Toruniu. Bardzo często również w roli eksperta 
występował prowadzący program dziennikarz, co powodowało, że programy miały charakter 
wystąpień zaproszonych gości, przybierając formę monologów, z którymi wszyscy pozostali się 
zgadzali. W żadnym z analizowanych programów nie odnotowano choćby cienia dyskusji czy też 
sporu.  

Trudno oprzeć się wrażeniu, że materiały (zarówno serwisy jak i programy publicystyczne) 
nie miały charakteru spełniającego wymagania rzetelnej pracy dziennikarskiej. Zamiast 
dociekliwego, polemicznego wymiaru miały charakter objaśniania świata widzom, dokonywanego 
przez wybitnych gości, których traktowano niemal jak wyrocznie. Dziennikarze nie dopytywali, nie 
zadawali choćby śladowo niewygodnych pytań. Wydaje się, że zarówno serwisy jak i publicystyka 
redagowane i tworzone były pod z góry założoną tezę. Prezentowano bardzo stronniczo materiały, z 
których wynikało, że piękne, pokojowe i uroczyste obchody święta niepodległości zostały zakłócone 
przez bojówki lewaków oraz niemieckich anarchistów. 

Materiały filmowe były bardzo staranie dobrane. Pokazywały pokojowy, sielski pochód. 
Jeżeli filmowano jakieś, zgromadzenie, urywki ruchawek, to nigdy nie oddawały one realnego 
wymiaru tego co działo się na Placu Konstytucji i Placu na Rozdrożu. Natomiast zaraz po takowej 
emisji emitowano wypowiedzi „ zwykłych uczestników”, którzy zawsze twierdzili, że przyszli tu z 
rodzinami manifestować pokojowo a są atakowani. Materiały bardzo spektakularne, którymi 
dysponowały i które emitowały inne stacje telewizyjne były kompletnie nie dostępne na antenie TV 
Trwam. 

Bardzo interesującym przypadkiem, który stanowi swego rodzaju ilustrację manipulacyjnych 
zabiegów dziennikarzy Telewizji Trwam, było zaproszenie prof. Henryka Skorowskiego rektora 
UKSW (socjologa) (wraz z historykiem z UKSW do audycji na temat społecznej nauce Kościoła). 
Dziennikarz starał się wymusić i prowokował pożądane wypowiedzi, których prof. Skorowski unikał. 
Choć pozornie zgadzając się ze stawianymi tezami, mówił o pluralizmie, różnorodności jako 
wartości, a wreszcie o wolności sumienia. Można więc określić ten program jako wskaźnik bardzo 
wyraźnego nacisku, wywieranego przez dziennikarzy TV Trwam na zaproszonych gości, a w tym 
wypadku swego rodzaju „niewypowiedzianą wojnę” pomiędzy prof. Skorowskim a TV Trwam”. 

  
Wydarzenia w dniu 11 listopada 2011 w relacjach Telewizji Trwam.  
 
10.11.2011 
 
 10 Listopada TV Trwam wyemitowała patriotyczne programy publicystyczne, traktujące o 
dawnych czasach, kiedy Polska odzyskała niepodległość. W serwisie redaktorzy informowali o 
przygotowaniach do święta niepodległości, ostrzegano ustami Krzysztofa Bosaka o 
przypuszczalnych prowokacjach ze strony środowisk antypolskich i możliwości przyjazdu 
anarchistów niemieckich. Zapowiadano piękny rodzinny, pokojowy Marsz Niepodległości, w którym 
miały brać udział wszystkie środowiska, chcące uczcić to święto, a także zwykli mieszkańcy 
Warszawy.  
 
11.11.2011 

 
W pierwszym wydaniu informacji poinformowano słuchaczy, że Marsz Niepodległości odbył 

się w sposób godny i spokojny oraz że wzięło w nim udział koło 12 tysięcy osób, w tym mnóstwo 
warszawiaków z rodzinami. Marsz starali się zakłócić lewacy i anarchiści niemieccy oraz bandyci – 
prowokatorzy, absolutnie nie związani z organizatorami Marszu. Podnoszono, iż zgodnie z 
przewidywaniami środowiska lewackie zakłócały pokojowy przebieg Marszu. O wydarzeniach na 



                                
                                                                                                                                                                                             

 

 

 

 

Pracownia Teorii Zmiany Społecznej IS UW i Lokalne Badania Społeczne dla Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji          27 

 

Placu Konstytucji i Placu na Rozdrożu wspominano bardzo rzadko i niechętnie, również niezmiernie 
mało było materiałów filmowych, dotyczących tych zajść. Za eskalację przemocy winą obarczono 
policję, która miała zablokować Plac Konstytucji, a następnie nakazać jego opuszczenie, czego 
wobec blokady ludzie zrobić nie mogli. Według organizatorów również władze miasta stołecznego 
ponoszą odpowiedzialność za wybuch zamieszek. Raz bowiem twierdziły, że marsz jest nielegalny, 
to znów, że jest legalny. Wreszcie władze miasta bezprawnie wydały pozwolenie na nielegalne 
zebranie się i demonstrowanie środowisk Kolorowej Niepodległej. W proteście przeciw Marszowi 
zablokowała ona ulicę Marszałkowską.  

W wieczornych głównych informacjach stanowisko, prezentowane przez gości oraz 
redaktorów nabrało wyrazistości: twierdzono, że lewacy zaatakowali pokojowy Marsz, również 
urządzili szereg prowokacji w innych miejscach Warszawy. Zamieszki nie były dziełem uczestników 
marszu, natomiast wszystkie inne stacje telewizyjne, pokazujące relacje z 11 września, dokonały 
haniebnej manipulacji i kłamliwie pokazują nieprawdziwe filmy z Marszu Niepodległości. Pokazują 
bowiem zamieszki, jakie nie były dziełem demonstrujących, którzy aż do pomnika Romana 
Dmowskiego szli godnie i pokojowo, by zakończyć uroczyście Marsz.  

Policja natomiast dopuściła się wielu zaniedbań i wykroczeń. Po pierwsze, zamiast oddzielić 
antagonistyczne manifestacje barierkami, utworzyła kordon z funkcjonariuszy, co miało rozsierdzić 
demonstrantów. Po wtóre, policja nie ochraniała uczestników Marszu, a przecież mogli oni zostać 
zaatakowani przez bojówki lewackie, zwłaszcza na Placu na Rozdrożu. Wreszcie policja nie oddzieliła 
bandytów i prowokatorów od pokojowo demonstrujących uczestników pochodu. Zablokowała 
również Plac Konstytucji, jednocześnie nakazując jego opuszczenie, czym sprowokowała zamieszki. 
 
12.11.2011 
 
 Dzień po zamieszkach na antenie TV Trwam kontynuowano opisany wyżej sposób 
tłumaczenia przebiegu zamieszek z dnia poprzedniego. Pojawił się także nowy wątek spisku 
Donalda Tuska, Bronisława Komorowskiego i Hanny Gronkiewicz–Waltz. Polegać on miał na tym, że 
celowo pozwolono na kontr-manifestację  lewicowców na ulicy Marszałkowskiej, jak i celowo 
policja działała prowokacyjnie wobec uczestników Marszu. Chciano wywołać zamieszki, które 
postawić miały środowiska niepodległościowe w złym świetle. Było to spowodowane tym, że rząd 
oraz prezydent mieli zdawać sobie sprawę z rosnącego niezadowolenia społecznego, które 
spotęgowane kryzysem może wywołać protesty oraz demonstracje, a w konsekwencji doprowadzić 
do upadku rządu. Aby do tego nie dopuścić, rząd postanowił ograniczyć swobody obywatelskie, 
przygotowując nowelizację, ograniczającą między innymi swobodę organizowania demonstracji. 
Tłumacząc to Jarosław Kaczyński określił rozruchy i zamieszki jako immanentną część demokracji. 
 Kolejnym bardzo ciekawym wątkiem obalającym tezę jakoby w Marszu Niepodległości brali 
udział faszyści było zaproszenie do studia prezesa Związku Piłsudczyków, który był w komitecie 
honorowym i organizacyjnym marszu. Stanowczo zanegował, że w marszu brali udział polscy 
faszyści. Uznał, że określanie np. Piłsudczyków tym mianem jest żenujące. Natomiast oskarżył 
środowiska lewicowe o etykietowanie tym mianem wszystkich tych, którzy kochają ojczyznę i zależy 
im na niepodległości Polski. Stwierdził, że w okresie II RP  bolszewicy nazywali Polaków i 
Piłsudskiego faszystami, po wojnie komuniści mianem tym określali wszystkich, którzy nie godzili się 
na ten system, teraz zaś lewacy kontynuujący tradycje PRL i bolszewizmu mianem faszystów 
określają wszystkich, którzy są ich oponentami. 
 Bardzo istotnym elementem treści, obecnych w wypowiedziach zaproszonych gości i 
komentarzach dziennikarzy Telewizji Trwam, jest stosunek do obecnego rządu  i generalnie państwa 
polskiego. Oprócz opisanego wcześniej „spiskowego” działania rządzących, mającego na celu  
ograniczenie swobód obywatelskich, kwestionowana jest lojalność polskich władz wobec narodu i 
społeczeństwa polskiego. Władza, która nie interweniuje, kiedy trzeba, a interweniuje, kiedy nie 



                                
                                                                                                                                                                                             

 

 

 

 

Pracownia Teorii Zmiany Społecznej IS UW i Lokalne Badania Społeczne dla Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji          28 

 

ma takiej potrzeby, posądzana jest o służbę innym siłom i krajom. Komentarze, nawet jeśli nie 
mówią tego wprost, sugerują to w dość oczywisty sposób poprzez porównania historyczne z 
Targowicą, polityką Stanisława Augusta Poniatowskiego itp. Jeżeli policja nie bije agresywnych 
Niemców a agresywnie odnosi się do demonstrantów zgromadzonych na Placu Konstytucji, to 
oznacza, że może służy interesom innych narodów, a nie własnemu. Tym bardziej, że pro-rządowe 
(czyli publiczne) media w sposób kłamliwy przedstawiają przebieg obchodów 11 listopada, jak 
twierdzi się w Telewizji Trwam. 
 
 

Porównanie relacji i interpretacji publicystycznej obchodów  Święta 
Niepodległości  przez różnych nadawców 
 
1. Czego się spodziewać? – zapowiedzi nadchodzącego święta państwowego. 
 

1. Analiza serwisów i wybranych programów publicystycznych z dnia poprzedzającego 
państwowe święto 11 listopada, nazywane na ogół Świętem Niepodległości prowadzi do 
jednoznacznego wniosku: wszystkie stacje telewizyjne zapowiadały obchody i wydarzenia, 
które mają mieć miejsce 11 listopada w stolicy i w całej Polsce. Każda z nich, praktycznie, 
robiła to w różny sposób.  

a. Telewizja publiczna – w tym wypadku TVP 1 – wyróżniła się zapowiedziami 
radosnego Święta Niepodległości, a wręcz tezą, że tak powinniśmy obchodzić 11 
listopada (Nadszedł czas, aby święta narodowe i patriotyzm był celebrowany w 
sposób radosny. Na tym polega nowoczesny patriotyzm). Pokazywano 
przygotowania do różnych form radosnych imprez w dniu święta z całej Polski oraz 
parę prezydencką (Bronisława Komorowskiego z małżonką), spotykającą się z 
dziećmi i przygotowującą kotyliony, do noszenia których namawiano Polaków. 
Właściwie nie ma informacji o możliwych starciach między uczestnikami wrogich 
demonstracji w Warszawie, które to informacje są bardzo ważne w serwisach 
informacyjnych stacji komercyjnych: Polsatu i TVN oraz TVN24.  

b. Bardziej umiarkowane są komunikaty Polsatu, bowiem w głównym serwisie, 
Wydarzeniach 10 listopada wspomina się o przygotowaniu wielu imprez w stolicy i 
w wielu innych miastach, niemniej jednak materiał przynosi bardzo wyraźne obawy 
co do przebiegu wydarzeń w stolicy ze względu na Marsz Niepodległości, 
organizowany przez Młodzież Wszechpolską i Obóz Narodowo–Radykalny 
przeciwko któremu protestuje koalicja środowisk lewicowych, ekologicznych i 
mniejszości seksualnych, zwana Kolorową Niepodległą. Znacznie mocniej obawy o 
to, co się może wydarzyć na ulicach Warszawy prezentowane były w Faktach TVN, 
niemniej jednak obie stacje kończyły informacje zapowiedzią możliwych zamieszek i 
starć ulicznych.  Powracano do ubiegłego roku i informowano o zwielokrotnionych 
siłach policyjnych („Szykuje się zadyma”, jak głosił napis w Polsacie), w TVN – 
zapowiedź, że może być niebezpiecznie na ulicach Warszawy).  

c. W telewizji Trwam także zapowiadano wydarzenia, które mają mieć miejsce w dniu 
11 listopada, lecz prezentowały one zupełnie inną treść. Już w pierwszym, 
porannym serwisie informacyjnym Telewizji Trwam była dłuższa wypowiedź 
publicysty Michalkiewicza wyjaśniająca cele i sens Marszu Niepodległości jako 
sprzeciwowi przeciwko utracie przez Polskę suwerenności (tejże miał ją pozbawić 
Traktat Nicejski – sic!). Także od początku mamy wypowiedź przedstawiciela 
Młodzieży Wszechpolskiej protestującego przeciwko oskarżeniom o uleganie ich 



                                
                                                                                                                                                                                             

 

 

 

 

Pracownia Teorii Zmiany Społecznej IS UW i Lokalne Badania Społeczne dla Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji          29 

 

organizacji ideologii faszystowskiej (bo członkowie Młodzieży Wszechpolskiej 
walczyli z nazistami). Pojawiają się także przeciwnicy Marszu Niepodległości, którzy 
zostali tak potraktowani, jakby byli po prostu – przeciwnikami niepodległości Polski. 
Ich wypowiedzi są natychmiast kontrowane przez organizatorów i zwolenników 
Marszu. Co ciekawe, serwisy wieczorne Telewizji Trwam w ogóle nie wspominają o 
jutrzejszym święcie, natomiast programy publicystyczne też pełnią funkcję ukazania 
właściwej wykładni Święta Niepodległości i celów Marszu Niepodległości. W 
Rozmowach Niedokończonych i wcześniejszych programach wielką rolę odgrywa 
powiązanie niepodległości i walki o nią z Kościołem katolickim, przy okazji wyraża 
się krytykę wobec aktualnego państwa. Pojawia się też wątek, który będzie bardzo 
ważny w serwisach i programach w dn. 11 listopada: tradycja niepodległościowa II 
RP zawiera swój bohaterów: Dmowskiego i Piłsudskiego. Można więc powiedzieć, 
że Telewizja Trwam przygotowuje wykładnię historyczną święta, a część 
uczestników – zwłaszcza Kolorowa Niepodległa – ukazana jest jako stanowiąca 
bezpośrednią kontynuację wrogów niepodległości, czyli komunistów.  

 
2. Podsumowując, warto zwrócić uwagę na fakt, że we wszystkich stacjach, które informowały 

o organizacji Marszu Niepodległości i kontr-demonstracji Kolorowej Niepodległej starano 
się zachować równowagę informacyjną, dając głos przedstawicielom przeciwstawnych 
obozów. Informowano także o obchodach państwowych z udziałem Prezydenta i członków 
rządu. Odbiegała od tego bardzo wyraźnie Telewizja Trwam: informacje skoncentrowane 
były na Marszu Niepodległości i jego obronie poprzez jednoznaczną, dewaluującą krytykę 
Kolorowej Niepodległej, ale też poprzez informacje, bardzo jednostronnie opisujące historię 
Polski w XIX i XX wieku. Zwraca uwagę nieobecność zapowiedzi oficjalnych uroczystości 
państwowych, dominuje obraz Kościoła katolickiego jako niemal współtwórcy polskiej 
niepodległości.  

  
2.  Obchody święta narodowego – co się wydarzyło i jak to było?  

 
W relacjach z przebiegu obchodów święta narodowego 11 listopada można wyróżnić dwa 
ujęcia: 
  

a. obraz, stworzony przez telewizję publiczną – opieramy się na analizie TVP 1 – oraz 
obraz pozostałych stacji telewizyjnych, nie wyłączając z tego Telewizji Trwam. 
Telewizja publiczna TVP 1 stworzyła bardzo zróżnicowany obraz obchodów, w 
którym oficjalne uroczystości z udziałem Prezydenta RP i przedstawicieli rządu 
znalazł y poczesne miejsce, a obraz 11 listopada obejmował imprezy w całej 
Polsce z bardzo mocnym akcentem na radosny, wspólnotowy, w pewnym sensie 
„ludowy” charakter obchodów (Radosna Parada Niepodległości we Wrocławiu, 
relacje z Krakowa, Gdańska, Poznania itd.) kontestowany z dramatycznym 
przebiegiem popołudniowych wydarzeń w stolicy, gdzie na początku Marszu 
Niepodległości doszło do starć chuliganów (i „kiboli”) z policją, a potem wskutek 
ataku grupek towarzyszących Marszowi Niepodległości doszło do napaści na 
dziennikarzy i podpalenia wozu transmisyjnego TVN oraz uszkodzenia innych 
pojazdów radia i telewizji.   

b. Sposób przedstawienia wydarzeń w TVN i Polsacie – zwłaszcza w głównych 
serwisach informacyjnych – zdecydowanie koncentrował się na wydarzeniach w 
Warszawie, konfrontacji uczestników dwóch demonstracji, napaści przez część 
uczestników Marszu Niepodległości na kordon policji, oddzielającej zbierających się 



                                
                                                                                                                                                                                             

 

 

 

 

Pracownia Teorii Zmiany Społecznej IS UW i Lokalne Badania Społeczne dla Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji          30 

 

uczestników Marszu od zgromadzenia, organizowanego na ulicy Marszałkowskiej 
przez Kolorową Niepodległą oraz reakcji policjantów, nie zawsze właściwej (kopanie 
jednego z uczestników demonstracji). Zdecydowanie najmocniej ujmowano 
sprawę w TVN/TVN24 mówiąc o „zawłaszczeniu święta przez narodowców” w 
stolicy, czemu towarzyszyła zdecydowanie negatywna ocena organizatorów Marszu 
Niepodległości. Nie oznaczało to jednak pochwały dla przeciwników, czyli 
organizatorów kontr-demonstracji przez koalicję Kolorowa Niepodległa. 
Zdecydowanie przeważała negatywna interpretacja obu stron, szczególnie, że 
środowiska lewicowe, zarzucające faszystowskie sympatie i poglądy organizatorom 
Marszu, oskarżane były także o bynajmniej niepokojowe przygotowania do 
obchodów i o zaproszenie grupy niemieckich i europejskich antyfaszystów, którzy 
przyjechali do Warszawy, aby wystąpić przeciwko Marszowi, ale zostali wcześniej 
zatrzymani przez policję na warszawskiej ulicy Nowy Świat, gdzie mieści się lokal 
Krytyki Politycznej, jednego z głównych organizatorów kontrdemonstracji.  Ocena 
wydarzeń i organizatorów obu imprez na terenie stolicy jest w TVN/TVN24 i 
Polsacie dość podobna, chociaż Polsat zdaje się zachowywać zdecydowanie bardziej 
wyważone stanowisko: o ile jest zdecydowanie niechętnie i krytycznie nastawiony 
do nacjonalistycznych organizacji, raczej akceptując zarzuty o ich faszystowskich 
korzeniach i sympatiach, o tyle równie niechętny jest organizatorom lewicowej, 
antyfaszystowskiej demonstracji, czyli ludowej zabawy na ulicy Marszałkowskiej. 
Ironicznie pokazano, że młodzi ludzie z obu stron ubrani byli w kominiarki i 
przygotowani do walki z innymi. Komentarz głosił, że „dwie Polski” – jedna zwana 
„brunatną”, druga – „kolorową” spotykają się nie tylko przy okazji Marszu 
Niepodległości. Ale: „obie Polski reprezentują tylko skrajnie myślących Polaków, bo 
dla większości Polska nie jest ani brunatna, ani kolorowa tylko biało-czerwona”. 
(Polsat, Wydarzenia 11.11.11). TVN/TVN24 zdaje się mieć nieco więcej sympatii do 
przedstawicieli środowisk lewicowych i liberalnych, bardzo krytycznie 
występujących przeciwko przesłaniu Marszu Niepodległości i charakterze 
organizacji, które były odpowiedzialne za jego organizację, ale generalna ocena jest 
również negatywna.    

c. Jednak w znacznie mniejszym stopniu w Polsacie niż w TVN szuka się winy ze strony 
władz miasta i policji. W komentarzach i materiałach TVN i TVN24 zarzuty wobec 
policji pojawiają się w mocnych sformułowaniach, zarówno w głównym serwisie i 
innych programach TVN/TVN24 – jak zwykle w tej stacji tezy są sformułowane 
bardzo zdecydowanie, ale też starannie przygotowuje się materiały, które mają je 
potwierdzać. Tak jest w przypadku rzekomego niedostatecznie profesjonalnego 
działania policji. W Faktach, jak i w relacjach TVN24 bardzo często występują 
przedstawiciele władz miasta, odpowiedzialni za pozwolenia na manifestacje i 
zdecydowanie narasta krytyczna interpretacja ich wyjaśnień. W obu stacjach 
komercyjnych pojawia się prezydent Komorowski jako osoba, która ze strony władz 
państwa najsprawniej zareagowała na zajścia na ulicach Warszawy, obiecując 
przygotowanie nowelizacji ustawy o zgromadzeniach publicznych. Warto zwrócić 
uwagę, że w obu stacjach – ale chyba bardziej obficie w Polsacie – pokazano 
obchody Święta Niepodległości w innych miastach; bardzo wyraźnie zaznaczony był 
kontrast między nimi a Warszawą, znowu podkreślić należy to w wiadomościach 
Polsatu.  

d. Z całą pewnością w serwisach TVN i sprawozdaniu na żywo z przebiegu Marszu i 
towarzyszących mu wydarzeniach znalazło się dużo miejsca i relacji z napaści na 
dziennikarzy i podpalenie wozu transmisyjnego na Placu Na Rozdrożu. W 



                                
                                                                                                                                                                                             

 

 

 

 

Pracownia Teorii Zmiany Społecznej IS UW i Lokalne Badania Społeczne dla Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji          31 

 

późniejszych komentarzach bardzo wiele uwagi i miejsca poświęcono temu 
wydarzeniu, podkreślając, że dotąd w Polsce nic podobnego się nie wydarzyło 
wobec dziennikarzy, i to w warunkach tak szczególnych, jak obchody święta 
narodowego. Temat ten był obecny także w Polsacie, chociaż tam w głównym 
serwisie, w Wydarzeniach, mówiono o tym znacznie mniej, niż można było zasadnie 
oczekiwać, choć, oczywiście, w publicystyce Polsat News temat był znacznie 
poważniej i dłużej omawiany.  

e. We wszystkich sprawozdaniach telewizyjnych na żywo z Marszu i miejsc 
manifestacji całkiem jednoznacznie widać, jak grupki młodych i zakapturzonych 
ludzi odrywają się od Marszu, albo wcześniej – od tłumu zbierającego się na Placu 
Konstytucji, by uformować pochód – i rzucają się w kierunku policjantów, 
blokujących dostęp do Placu, zwłaszcza ze strony ulicy Marszałkowskiej, gdzie 
nieopodal odbywają się występy i zgromadzenie przeciwników Marszu 
manifestacja. Rozpoczyna się regularna bitwa z policją, a niektórzy z młodych ludzi 
wyrywają płyty chodnikowe, by rzucać nimi w policjantów.  Telewizje komercyjne – 
zarówno TVN, jak szczególnie Polsat – pokazywały jednak także przygotowanych do 
konfrontacji – do walki wręcz – przedstawicieli Kolorowej Niepodległej. Polsat 
powtarzał obraz napaści na dziennikarki i uszkodzenie wozu transmisyjnego przez 
wyrywających płyty chodnikowe chuliganów, wybiegających spośród narodowców 
na Placu. Co ciekawe, podobne sceny przez chwilę pokazywane były także w 
relacjach serwisu Telewizji Trwam, ale towarzyszył im zaskakujący komentarz, 
który informował o tym, że Marsz Niepodległości w Warszawie został 
zaatakowany na placu Konstytucji przez prowokatorów, czyli przez bojówki 
lewackie, natomiast sam Marsz podczas pochodu na Placu Unii Lubelskiej został 
zdelegalizowany i cały czas atakowany przez bojówki lewicowe oraz niemieckich 
anarchistów. Mamy tu do czynienia z wyraźną manipulacją informacyjną, gdyż 
pokazywane obrazy – zwłaszcza z Placu Konstytucji – oznaczały zupełnie co 
innego, niż głosił komentarz. Co więcej, nie padło ani jedno słowo informacji o 
blokadzie „Kolorowej Niepodległej” i organizowanej na ulicy Marszałkowskiej jej 
manifestacji, ani też o walkach z kibicami w kominiarkach i szalikach drużyn 
piłkarskich, ani też o starciu przedstawicieli narodowców z policją (atakujących 
flagami i transparentami o jednoznacznej treści narodowej policjantów i osoby, 
uznane za przedstawicieli „lewicowych” przeciwników). Należy dodać, że w serwisie 
wieczornym sprostowano informację o delegalizacji Marszu, ale dość długo była 
ona obecna w komentarzach, towarzyszących relacji z Marszu. Telewizja Trwam w 
swej relacji na żywo pokazywała niemal wyłącznie maszerujących ludzi, chwilami 
gęstniejący tłum na skutek bijatyk i potyczek z policją, o czym jednak nie było 
mowy. Podawano jedynie informacje o bijatykach, z których wynikało, że winnymi 
rozruchów są, po pierwsze, lewacy i anarchiści, a po wtóre – policja oraz władze 
miasta. Zabrakło zdjęć z napaści na dziennikarzy oraz podpalenia wozu 
transmisyjnego TVN.  Pierwsza informacja na ten temat pojawia się w serwisie 
Telewizji Trwam o godz. 21:20 i to pomimo transmisji na żywo Marszu. Warto też 
zwrócić uwagę na fakt łączenia zasług Romana Dmowskiego i Józefa Piłsudskiego w 
komentarzach, interpretujących wydarzenia. Poświęcono wiele miejsca 
zatrzymaniu się Marszu przy pomniku Marszałka Piłsudskiego przy Belwederze, by 
definitywnie podkreślić – wspólnotę interesów i zasług dwóch przeciwników 
politycznych. Trudno nie uznać tego za kolejną manipulację, tym razem historyczną, 
mającą na celu zatarcie konfliktu politycznego i ideowego, który wypełnił całe 
Dwudziestolecie II Rzeczypospolitej. W dodatku służyło to komentarzom i 



                                
                                                                                                                                                                                             

 

 

 

 

Pracownia Teorii Zmiany Społecznej IS UW i Lokalne Badania Społeczne dla Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji          32 

 

wypowiedziom przedstawicieli organizatorów (Krzysztof Bosak, Witold 
Tumanowicz), którzy podkreślali, że przecież osoby, uznające zasługi Marszałka 
Piłsudskiego nie mogą być nazywani „faszystami”. Przedstawiciel Młodzieży 
Wszechpolskiej, Witold Tumanowicz wyjaśniał, że nikt z uczestników ani 
sympatyków Marszu nie brał udziału w burdach i bójkach, zarówno na Placu 
Konstytucji jak i na Placu Na Rozdrożu – wszystko to efekt działań bojówek i 
prowokatorów. Ponadto winna jest policja, która skandalicznie głupio dopuściła do 
zbliżenia się obu manifestacji, była też zbyt brutalna. Warto zwrócić uwagę na 
sprzeczność w wypowiedzi Krzysztofa Bosaka, który twierdził najpierw stanowczo, 
że w Marszu Niepodległości wzięło udział kilkanaście tysięcy osób, a uliczną 
„zadymę” robiło tylko kilkaset osób. Od nich Bosak się odcina jako od zwykłych 
chuliganów, z którymi uczestnicy Marszu nie mieli nic wspólnego, ale później, pod 
koniec całego materiału, w którym występuje, mówi o błędach policji, która 
spowodował zajścia, bo stanęła z tarczami naprzeciw manifestujących i niektórzy 
uczestnicy Marszu - bardziej „krewcy” – nie posłuchali organizatorów i zaczęli walkę 
z policją. Okazuje się zatem, że do starcia z policją przystąpili uczestnicy Marszu!  

  f. Zarówno TVN i TVN24 jak i Telewizja Trwam bardzo zdecydowanie obwiniały 
policję oraz władze Miasta Stołecznego Warszawy za niedostateczne 
przygotowanie i dopuszczenie do zajść, które nie powinny mieć miejsca. Jednak w 
TVN/TVN24 oskarżenia formułowano w dyskusjach z przedstawicielami miasta i 
policji oraz ważną kwestią było zniszczenie mienia – zarówno publicznego (Plac 
Konstytucji), jak i mienia stacji telewizyjnych i rozgłośni radiowych: przede 
wszystkim spalenie wozu transmisyjnego TVN, ale także uszkodzenie 
samochodów Polsatu i Polskiego Radia. W Telewizji Trwam oskarżenia 
formułowano inaczej i do policji oraz władz Stolicy – dołączano premiera Tuska i 
w ogóle – władze państwowe, które celowo miały dopuścić do wystąpień 
prowokatorów oraz niemieckich „lewaków” i anarchistów2. W Polsacie znacznie 
mniejszą wagę przywiązywano do oskarżeń wobec policji, czy władz miasta, 
podobnie w telewizji publicznej sprawę błędów w działaniu policji traktowano jako 
sprawę do dyskusji, analizy i wyciągnięcia wniosków na przyszłość. Generalnie rzecz 
biorąc, w telewizji publicznej unikano jednoznacznych tez interpretacyjnych i ocen 
wydarzeń oraz aktorów społecznych, w nie zaangażowanych. Inaczej w TVN i 
TVN24: w materiałach dziennikarskich dąży się tam do formułowania jasnych i 
zdecydowanych tez, które następnie stara się potwierdzić poprzez obrazy i 
wystąpienia zarówno zaangażowanych aktorów społecznych, jak i komentatorów. 
W Telewizji Trwam uderza w zasadzie mocno antyrządowy, a nawet 
antypaństwowy ton bowiem władze państwa (zarówno rząd jak i urząd 
prezydencki) oskarża się o antynarodową postawę, czyli – działania negatywne 
wobec własnego narodu!  

 
3. Niemcy atakują! – czyli obraz antyniemieckich faszystów w relacjach telewizyjnych. 
 

Zarówno 11 listopada, jak szczególnie w następnych dniach, 12 i 13 listopada ważną sprawą 
była obecność w Warszawie grupy niemieckich i europejskich antyfaszystów ze stowarzyszenia 
Antifa. Informacja na temat ich przybycia pojawiała się już w przeddzień uroczystości, a w trakcie 
relacji z obchodów Święta Niepodległości klarował się obraz ich obecności, podjętych przez gości z 

                                                           
2
 W serwisach i programach Telewizji Trwam w ogóle nie używano określenia „niemieccy antyfaszyści”, 

nawet, gdy była mowa o zarzutach wobec organizatorów Marszu Niepodległości 



                                
                                                                                                                                                                                             

 

 

 

 

Pracownia Teorii Zmiany Społecznej IS UW i Lokalne Badania Społeczne dla Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji          33 

 

Niemiec działań i zatrzymania ich przez policję oraz narastająca rekcja polityczna na fakt ich 
obecności w Warszawie. Warto zauważyć, że sprawa niemieckich antyfaszystów, reprezentujących 
środowiska anarchistyczne, całkowicie zdominowała przekaz telewizyjny, choć zarówno w 
TVN/TVN24 i Polsacie pojawiły się informacje, że również organizatorzy Marszu Niepodległości 
zaprosili przedstawicieli nacjonalistycznych, faszyzujących organizacji prawicowych z Europy. 
Sprawa wracała głównie w dyskusjach ekspertów i intelektualistów, zaproszonych do telewizji 
komercyjnych, a także do telewizji publicznej tylko jako argument w dyskusjach o Antifie.   

W zasadzie chyba wszystkie komentarze na temat obecności Antify były negatywne, choć 
różniły się stopniem niechęci i interpretacją tego wydarzenia. TVN – TVN24 – podobnie jak Polsat, 
choć w znacznie mniejszym zakresie – oceniały negatywnie intencje przybyszy, ale zarazem w 
dniach po obchodach święta transmitowano na żywo albo przedstawiano reportaż z konferencji 
prasowych Niemców oraz przedstawicieli Krytyki Politycznej i innych organizacji lewicowych, na 
których wyjaśniano intencje i dokumentowano fakt, że przybysze w ogóle nie wzięli udziału w 
zasadniczych manifestacjach. Także była o tym mowa w telewizji publicznej. We wszystkich 
wskazanych stacjach ironicznie komentowano fakt, że część antyfaszystów zaatakowała… grupę 
osób, rekonstruujących wydarzenia historyczne i przebranych za dawnych żołnierzy polskich, 
wziętych za … „nacjonalistów – faszystów”. Rzecz jasna, inaczej sprawę ujmowano w Telewizji 
Trwam: obecność „Niemców bijących Polaków” w ich narodowe święto stanowiła dowód na 
oskarżenie władz państwowych o zasadniczo wrogie nastawienie wobec… własnego narodu. 
Dowodem był też fakt inicjatywy Prezydenta RP, a potem oświadczenie premiera Donalda Tuska o 
konieczności podjęcia prac nad nowelizacją ustawy o zgromadzeniach publicznych. Warto przy tym 
zauważyć, że to samo – zwłaszcza szybka reakcja Prezydenta Komorowskiego – była bardzo 
pozytywnie komentowana w TVN(i TVN24) oraz w Polsacie.  

Wszystkie stacje telewizyjne rozwinęły też wątek politycznej interpretacji obecności 
niemieckich antyfaszystów, który został szczególnie zaakcentowany przez prezesa PiS-u Jarosława 
Kaczyńskiego. Przypisał on niemieckim antyfaszystom profil psychologiczny, całkowicie analogiczny 
do… mentalności nazistów. Wypowiedź ta pojawiła się we wszystkich głównych serwisach (także w 
telewizji publicznej). Tutaj, jak szczególnie w TVN i TVN25 oraz Polsacie (zwłaszcza Polsat News) 
poświęcono tej wypowiedzi (oraz towarzyszącym jej opiniom innych przedstawicieli PiS-u) wiele 
uwagi. Antyniemiecki akcent, silnie zawarty w tych wypowiedziach, stał się przedmiotem 
wypowiedzi intelektualistów i polityków w serwisach oraz dyskusji w programach publicystycznych. 
Przytaczano także wypowiedź Ministra Spraw Zagranicznych. Teza, która z tego wynikała – podobna 
we wszystkich tych stacjach – głosiła, że nikomu się nie opłaca zaognienie stosunków 
dyplomatycznych z Niemcami.       
 
Refleksja podsumowująca 

 
Na koniec autorzy analizy chcieliby zwrócić uwagę na fakt uderzającego niedostatku 

dziennikarskiej refleksji na temat konfliktu, jaki zarysował się w czasie obchodów Święta 
Niepodległości. Zwracaliśmy w powyższym raporcie uwagę na sprawę szczególnego typu refleksji 
historycznej, obecnej w programach (a także serwisach) Telewizji Trwam. Prezentowane tam 
interpretacje historyczne, i to dotyczące zasadniczych i bezdyskusyjnie udokumentowanych faktów 
z dziejów Polski, zapewne wzbudziłyby zdecydowaną krytykę ze strony historyków. Interpretacje te 
bowiem nie tylko, że tworzyły obraz II RP, w którym znikał zasadniczy antagonizm polityczny, 
reprezentowany symbolicznie przez postacie Romana Dmowskiego i Józefa Piłsudskiego, ale 
całkowicie ukrywano i zmieniano ideologiczną treść programową takich ugrupowań 
przedwojennych, jak Młodzież Wszechpolska czy Obóz Narodowo–Radykalny. Jednakże w żadnym z 
analizowanych programów telewizji publicznej, a także TVN, TVN24 oraz Polsatu nie znaleźliśmy 
jasnego komunikatu, który by informował choćby o tym, jakie to treści ideologiczne zawarte były w 



                                
                                                                                                                                                                                             

 

 

 

 

Pracownia Teorii Zmiany Społecznej IS UW i Lokalne Badania Społeczne dla Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji          34 

 

programach stowarzyszeń, których następcy organizowali Marsz Niepodległości. Zarzuty, że obecne 
stowarzyszenia kontynuują wyraźnie faszyzującą ideologię polskich, przedwojennych ugrupowań 
nacjonalistycznych w zasadzie nie były poważnie rozważone ani przez dziennikarzy, ani w ważnych 
programach publicystycznych, także w telewizji publicznej (poza pojedynczymi wypowiedziami 
komentatorów, uczonych i intelektualistów). Odnosi się wrażenie, że na poważnie nie traktowano 
zatem znaczenia protestu części środowisk krytycznych wobec treści nacjonalistycznych, 
schematycznie zaliczając ich do „lewicowej ekstremy”. Brak choćby wyjaśnienia w komentarzach 
dziennikarskich, czym były przedwojenne ONR i Młodzież Wszechpolska, pozwalało na 
potraktowanie protestów jako anty-prawicowej, równie jak „narodowcy” „radykalnej” – „lewicowej 
ekstremy”. Sądzimy, że niezwykle uprościło to informacje, a także w żaden sposób nie 
korespondowało ze znacznie poważniejszym, ale zarazem niezwykle tendencyjnym ujęciem 
przeszłości Polski w Telewizji Trwam.  


