
 
PRZEWODNICZĄCY 

Krajowej Rady Radiofonii 
i Telewizji 

 Warszawa, dnia 17 stycznia 2012 r. 

 

D E C Y Z J A  Nr DR – 018/2012 

Na podstawie art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 37 ust. 1-3 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. 
o radiofonii i telewizji (Dz.U. z 2011 r. Nr 43, poz. 226, z późn. zm.) oraz art. 104 
i art. 138 § 1 pkt 1 i 2 w zw. z art. 105 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks 
postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071, z późn. zm.), 
po rozpatrzeniu wniosków: z dnia 16 sierpnia 2011 r. spółki ASTRO S.A.  
z siedzibą w Warszawie; z dnia 18 sierpnia 2011 r. spółki SUPERSTACJA 
Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie; z dnia 22 sierpnia 2011 r. spółki ATM Grupa 
S.A. z siedzibą w Bielanach Wrocławskich; z dnia 23 sierpnia 2011 r., 
uzupełnionego pismem z dnia 30 września 2011 r. Fundacji LUX VERITATIS 
z siedzibą w Warszawie oraz z dnia 24 sierpnia 2011 r. spółki MEDIASAT 
Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, o ponowne rozpatrzenie sprawy zakończonej 
decyzją Przewodniczącego KRRiT Nr DK - 137/2011 z dnia 29 lipca 2011 r. oraz 
w wykonaniu Uchwały Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Nr 6/2012 z dnia 
17 stycznia 2012 r. 
 

postanawia się 
 
uchylić decyzję Przewodniczącego KRRiT Nr DK - 137/2011 z dnia 29 lipca 
2011 r. w części dotyczącej pkt. I ppkt 5 lit. j-k tj. odmowy zmiany (rozszerzenia) 
koncesji spółek TELEKOMUNIKACJA POLSKA S.A. z siedzibą w Warszawie 
(wniosek Nr 024/2011) i TV POINT GROUP Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie 
(wniosek Nr 025/2011) oraz umorzyć postępowanie w tej części, a w pozostałym 
zakresie utrzymać w mocy przedmiotową decyzję. 

 
 

U z a s a d n i e n i e 

W dniu 29 lipca 2011 r. Przewodniczący KRRiT wydał decyzję Nr DK - 137/2011 
w sprawie zmiany (rozszerzenia) koncesji: 
- Nr 411/2009-T z dnia 27 maja 2009 r., wydanej spółce ESKA TV S.A. 

z siedzibą w Warszawie na rozpowszechnianie programu telewizyjnego pod 
nazwą „ESKA TV” (wniosek Nr 014/2011); 



 2 

- Nr 465/2011-T z dnia 24 lutego 2011 r., wydanej spółce Stavka Sp. z o.o. 
z siedzibą w Warszawie na rozpowszechnianie programu telewizyjnego pod 
nazwą „U-TV” (obecnie: „TTV”) (wniosek Nr 020/2011); 

- Nr 466/2011-T z dnia 24 lutego 2011 r., wydanej spółce Lemon Records 
Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na rozpowszechnianie programu 
telewizyjnego pod nazwą „POLO TV” (wniosek Nr 015/2011);  

- Nr 468/2011-T z dnia 25 lutego 2011 roku, wydanej spółce ATM Grupa S.A. 
z siedzibą w Bielanach Wrocławskich na rozpowszechnianie programu 
telewizyjnego pod nazwą „ATM ROZRYWKA TV (wniosek Nr 021/2011), 

polegającej na przyznaniu prawa do rozpowszechniania programu drogą rozsiewczą 
naziemną w sposób cyfrowy w standardzie DVB-T w pierwszym ogólnopolskim 
multipleksie. 
Jednocześnie w ww. decyzji Przewodniczący KRRiT odmówił dokonania zmiany 
(rozszerzenia) koncesji pozostałym stronom postępowania, tj. zmiany koncesji: 
- Nr 288/2003-T z dnia 29 kwietnia 2003 r., wydanej spółce TELESTAR S.A. 

z siedzibą w Warszawie na rozpowszechnianie programu telewizyjnego pod 
nazwą „iTV” (wniosek Nr 010/2011); 

- Nr 290/2003-T z dnia 27 czerwca 2003 r., wydanej spółce TVN S.A. 
z siedzibą w Warszawie na rozpowszechnianie programu telewizyjnego pod 
nazwą „TVN METEO” (wniosek Nr 012/2011); 

- Nr 301/2004-T z dnia 19 maja 2004 r., wydanej spółce 4fun Media S.A. 
z siedzibą w Warszawie na rozpowszechnianie programu telewizyjnego pod 
nazwą „4fun.tv” (wniosek Nr 013/2011); 

- Nr 431/2010-T z dnia 4 lutego 2010 r., wydanej spółce MEDIASAT Sp. z o.o. 
z siedzibą w Warszawie na rozpowszechnianie programu telewizyjnego pod 
nazwą „Tele5” (wniosek Nr 016/2011); 

- Nr 459/2011-T z dnia 25 stycznia 2011 r., wydanej spółce ASTRO S.A. 
z siedzibą w Warszawie na rozpowszechnianie programu telewizyjnego pod 
nazwą „NEXT HD” (wniosek Nr 017/2011); 

- Nr 287/2003-T z dnia 13 marca 2003 r., wydanej Fundacji LUX VERITATIS 
z siedzibą w Warszawie na rozpowszechnianie programu telewizyjnego pod 
nazwą „TRWAM” (wniosek Nr 018/2011); 

- Nr 338/2006-T z dnia 2 sierpnia 2006 r., wydanej spółce SUPERSTACJA 
Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na rozpowszechnianie programu 
telewizyjnego pod nazwą „SUPERSTACJA” (wniosek Nr 019/2011); 

- Nr 446/2010-T z dnia 30 sierpnia 2010 r., wydanej spółce POLSKIE RADIO 
S.A. z siedzibą w Warszawie na rozpowszechnianie programu telewizyjnego 
pod nazwą Polskie Radio „Czwórka” (wniosek Nr 022/2011); 



 3 

- Nr 470/2011-T z dnia 2 marca 2011 r., wydanej spółce Cable Television 
Networks & Partners Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na rozpowszechnianie 
programu telewizyjnego pod nazwą „CTV” (wniosek Nr 023/2011); 

- Nr 420/2009-T z dnia 28 lipca 2009 r., wydanej spółce 
TELEKOMUNIKACJA POLSKA S.A. z siedzibą w Warszawie na 
rozpowszechnianie programu telewizyjnego pod nazwą „Orange Sport Info” 
(wniosek Nr 024/2011); 

- Nr 422/2009-T z dnia 24 sierpnia 2009 r., wydanej spółce TV POINT GROUP 
Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na rozpowszechnianie programu 
telewizyjnego pod nazwą „Machina TV” (wniosek Nr 025/2011). 

 
Decyzja Nr DK - 137/2011 została wydana w wyniku postępowania prowadzonego 
w związku z Ogłoszeniem Przewodniczącego KRRiT z dnia 5 stycznia 2011 r. 
o możliwości uzyskania koncesji na rozpowszechnianie programu telewizyjnego, 
opublikowanym w porozumieniu z Prezesem UKE w Monitorze Polskim Dzienniku 
Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 18 stycznia 2011 roku, Nr 4, poz. 60. 
W pkt. I ww. Ogłoszenia wskazano, iż stanowi ono „podstawę do składania 
wniosków o dokonanie zmiany, w trybie art. 155 Kodeksu postępowania 
administracyjnego, 4 koncesji na rozpowszechnianie programów telewizyjnych. 
Zmiana będzie polegać na rozszerzeniu koncesji na rozpowszechnianie programu 
w sposób rozsiewczy satelitarny, o charakterze określonym w udzielonych 
koncesjach, polegającym na przyznaniu prawa do rozpowszechniania programu 
drogą rozsiewczą naziemną w sposób cyfrowy, w okresie do daty wygaśnięcia 
obecnie obowiązującej koncesji”, z zachowaniem warunków szczegółowo 
określonych w pkt. 1-7. 
Zgodnie z art. 127 § 3 k.p.a. stronom postępowania przysługiwało prawo do 
złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy do Przewodniczącego KRRiT 
w terminie czternastu dni od dnia doręczenia decyzji. 
W niniejszym postępowaniu wpłynęły następujące wnioski o ponowne rozpatrzenie 
sprawy: 
- z dnia 16 sierpnia 2011 r. spółki ASTRO S.A. z siedzibą w Warszawie; 
- z dnia 18 sierpnia 2011 r. spółki SUPERSTACJA Sp. z o.o. z siedzibą 

w Warszawie; 
- z dnia 23 sierpnia 2011 r., uzupełniony pismem z dnia 30 września 2011 r. 

Fundacji LUX VERITATIS z siedzibą w Warszawie; 
- z dnia 24 sierpnia 2011 r. spółki MEDIASAT Sp. z o.o. z siedzibą 

w Warszawie; 
- z dnia 22 sierpnia 2011 r. spółki ATM Grupa S.A. z siedzibą w Bielanach 

Wrocławskich. 



 4 

Wnioski o ponowne rozpatrzenie sprawy zostały złożone w terminie określonym 
w art. 129 § 2 k.p.a. 
Dokonując analizy wniosków o ponowne rozpatrzenie sprawy Krajowa Rada 
Radiofonii i Telewizji stwierdziła, co następuje: 

I. W pkt. I-IV osnowy decyzji Nr DK - 137/2011 określono warunki techniczne 
rozpowszechniania programu drogą rozsiewczą naziemną w sposób cyfrowy 
w standardzie DVB-T w pierwszym multipleksie przez spółki, których koncesje 
zostały zmienione (rozszerzone), tj.: ESKA TV S.A., Stavka Sp. z o.o., Lemon 
Records Sp. z o.o. i ATM Grupa S.A. oraz opłaty koncesyjne. Natomiast w pkt. V 
osnowy odmówiono udzielenia koncesji pozostałym stronom postępowania 
tj. spółkom: TELESTAR S.A., TVN S.A., 4fun Media S.A., MEDIASAT Sp. z o.o., 
ASTRO S.A., SUPERSTACJA Sp. z o.o., POLSKIE RADIO S.A., Cable 
Television Networks & Partners Sp. z o.o., TELEKOMUNIKACJA POLSKA S.A., 
TV POINT GROUP Sp. z o.o. oraz Fundacji LUX VERITATIS. 
W pkt. I-XV uzasadnienia decyzji opisano poszczególne wnioski koncesyjne pod 
względem programowym, ekonomicznym i technicznym. 
Pkt. XVI uzasadnienia wskazuje, iż zgodnie z zasadą określoną w art. 213 
Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, 
poz. 483, z późn. zm.), KRRiT stoi na straży wolności słowa, prawa do informacji 
oraz interesu publicznego w radiofonii i telewizji. W art. 5 i art. 6 ustawy z dnia 
29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji ustawodawca stwierdził, że KRRiT jest 
organem państwowym właściwym w sprawach radiofonii i telewizji, stoi na straży 
wolności słowa w radiu i telewizji, samodzielności nadawców i interesów 
odbiorców oraz zapewnia otwarty i pluralistyczny charakter radiofonii i telewizji. 
Przepisy te oraz unormowanie zawarte w art. 6 ust. 2 pkt. 1-3 ww. ustawy, 
uprawniają KRRiT do kształtowania polityki na rynku audiowizualnym oraz dają 
podstawę do wykonania tzw. „uznania administracyjnego” w odniesieniu do 
podmiotu, któremu udziela się albo odmawia udzielenia koncesji. Formą prawną, 
w której KRRiT wyraża swoją wolę, jest uchwała KRRiT. Uchwały podejmowane 
są większością 2/3 głosów ustawowej liczby członków. 
Zgodnie z art. 33 ust. 2 i 3 ustawy o radiofonii i telewizji organem właściwym 
w sprawach koncesji jest Przewodniczący KRRiT, który podejmuje decyzję 
w sprawie koncesji na podstawie uchwały KRRiT realizując w ten sposób wolę 
organu konstytucyjnego działającego w ramach kompetencji ustawowych. 
Rozpatrując złożone wnioski kierowano się zasadą praworządności, prawdy 
obiektywnej, pogłębiania zaufania. Przy wydawaniu rozstrzygnięcia kierowano się 
również zasadą równości wobec prawa, bowiem art. 32 ust. 1 Konstytucji 
Rzeczypospolitej Polskiej stanowi, iż wszyscy są wobec prawa równi oraz wszyscy 
mają prawo do równego traktowania przez władze publiczne. 
W toku postępowania o udzielenie koncesji wnioski poddano pełnej analizie 
zgodnie z kryteriami wymienionymi w art. 36 ust. 1 ustawy o radiofonii i telewizji,  



 5 

tj. w szczególności poddano ocenie stopień zgodności zamierzonej działalności 
programowej z zadaniami określonymi w art. 1 ust. 1 ustawy o radiofonii i telewizji, 
z uwzględnieniem stopnia realizacji tych zadań przez innych nadawców 
działających na obszarze objętym koncesją, możliwość dokonania przez 
wnioskodawcę koniecznych inwestycji i finansowania programu, przewidywany 
udział w programie audycji wytworzonych przez nadawcę lub na jego zamówienie 
albo we współdziałaniu z innymi nadawcami, przewidywany udział audycji,  
o których mowa w art. 15 ust. 1 i 3 ustawy o radiofonii i telewizji, dotychczasowe 
przestrzeganie przepisów dotyczących radiokomunikacji i środków masowego 
przekazu. KRRiT rozpoznając wnioski o ponowne rozpatrzenia sprawy zwróciła 
uwagę, że w postępowaniu o udzielenie koncesji kierując się obowiązkiem realizacji 
zadań określonych w art. 6 ust. 1 ustawy o radiofonii i telewizji, dokonała oceny 
oferty programowej poszczególnych wnioskodawców, uwzględniając zasadę 
otwartego i pluralistycznego charakteru radiofonii i telewizji. 
Zgodnie z zaleceniem R (99) 1 Komitetu Ministrów Rady Europy pluralizm  
w mediach cechuje się istnieniem dużej ilości niezależnych i autonomicznych 
mediów (ogólnie określany jako pluralizm strukturalny) oraz różnorodnością ich 
rodzajów jak również różnorodnością treści (poglądów i opinii) dostarczanej 
odbiorcom. Tak więc można wyróżnić pluralizm źródła, treści i dostawców. 
Tym samym pluralizm mediów jest pojęciem wieloaspektowym i nie ogranicza się 
do kwestii powiązań kapitałowych. 
Według Strategii Państwa Polskiego w dziedzinie mediów elektronicznych na lata 
2005-2020 pluralizm mediów jest wypadkową trzech czynników: 

1) różnorodności źródeł informacji i programu; 
2) powszechności i dostępności finansowej podstawowych usług medialnych; 
3) jakości i różnorodności oferty. 

W Strategii wymienia się także pięć podstawowych aspektów pluralizmu mediów. 
Są to różnorodność gatunków i treści, pluralizm opinii i stanowisk, różnorodność 
osób i grup (mająca na celu służenie wszystkim grupom społecznym), różnorodność 
„geograficzna” (elementy kultur lokalnych, regionalnych, narodowych) oraz 
pluralizm źródeł informacji i programu. 
Zgodnie ze Strategią regulacyjną KRRiT na lata 2011-2013 z dnia 1 marca 2011 r. 
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji dążyć będzie w granicach swoich kompetencji 
prawnych do zapewnienia pluralizmu mediów elektronicznych rozumianego jako 
różnorodność podaży, dystrybucji i korzystania z zawartości mediów oraz 
odzwierciedlenie w nich szerokiego wachlarza informacji, opinii i interesów,  
a także wartości społecznych, demokratycznych oraz kulturalnych. 

 
W niniejszym postępowaniu KRRiT położyła największy nacisk na analizę  
i rozróżnienie w postępowaniu różnorodności źródeł informacji i programu, ze 
szczególnym naciskiem na jakość i różnorodność oferty. Powyższe cechy tak 
rozumianego pluralizmu gwarantują w najwyższym stopniu otwarty  



 6 

i pluralistyczny charakter radiofonii i telewizji, co najpełniej może zaspokoić interes 
odbiorców. 
 
W toku postępowania administracyjnego organ dokonał wszechstronnej 
merytorycznej analizy złożonych wniosków w zakresie programowym, 
finansowym, technicznym i reklamowym, co znalazło swój wyraz w uzasadnieniu 
decyzji Nr DK - 137/2011. 
 
KRRiT mając na uwadze konieczność poniesienia dużych nakładów (w tym na 
opłatę koncesyjną, produkcję programu oraz opłaty za usługi nadawcze), 
związanych z rozpowszechnianiem programów w multipleksie, oceniając wnioski  
w przedmiotowym postępowaniu zwróciła szczególną uwagę na wiarygodność 
przedstawionych we wnioskach założeń ekonomiczno finansowych. 
Organ zważył ponadto, iż uruchomienie nadawania programów w sposób cyfrowy 
naziemny jest jednym z priorytetów Państwa Polskiego. Wyrazem tego jest m.in. 
uchwalona przez Parlament ustawa z dnia 30 czerwca 2011 r. o wdrożeniu 
naziemnej telewizji cyfrowej (Dz. U. Nr 153, poz. 903) oraz wspólne działania 
Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji i Prezesa Urzędu Komunikacji Elektroniczne 
zmierzające do rozpoczęcia nadawania w sposób cyfrowy naziemny oraz stworzenia 
odbiorcom możliwości odbioru jak najszerszej oferty programów bezpłatnych. 
Powodzenie procesu uwarunkowane jest m.in. wspólnym działaniem nadawców, 
których programy mają być rozpowszechniane w tym samym multipleksie, 
polegającym na zawarciu umowy i ponoszeniem kosztów związanych  
z działalnością nadawczą. W przypadku niewywiązywania się z umowy  
z operatorem technicznym świadczącym usługę nadawczą, ze względów 
ekonomicznych (niepłacenia za usługę), powodzenie przedsięwzięcia mogłoby być 
zachwiane – albo pozostali nadawcy programów obecnych w sygnale multipleksu 
musieliby ponosić wyższe koszty związane z niewywiązania się z umowy jednego  
z nadawców albo podmiot świadczący usługę zaprzestałby jej świadczenia  
w związku z ponoszeniem kosztów i niedotrzymywaniem odpowiedniej zapłaty  
(co za tym idzie powstałaby groźba zaprzestania rozpowszechniania wszystkich 
programów obecnych w tym multipleksie). 
KRRiT rozstrzygając powyższe postępowanie miała także na uwadze wagę 
powodzenia niniejszego przedsięwzięcia, którego sukces i rozwój będzie miało 
olbrzymi wpływ na powodzenie uruchomienia w pełnym zakresie częstotliwości 
przeznaczonych na MUX–3. Należy pamiętać, że Polska jest zobowiązana do 
zwolnienia częstotliwości analogowych, wykorzystywanych do rozpowszechniania 
programów telewizyjnych w sposób rozsiewczy naziemny do 31 lipca 2013 r. 
Pojawienie się problemów przy uruchomieniu rozpowszechniania na MUX–1, może 
w bardzo istotny sposób wpłynąć na rozwój naziemnej telewizji cyfrowej w Polsce. 
Mając powyższe na uwadze dokonując analizy wniosków pod kątem kryterium 
wiarygodności finansowej stwierdzono, że nie spełniają tego kryterium wnioski 



 7 

następujących podmiotów: TELESTAR S.A. („iTV”), Cable Television Network & 
Partners Sp. z o.o. („CTV”), TV POINT GROUP Sp. z o.o. („Machina TV”), 
MEDIASAT Sp. z o.o. („Tele5”), POLSKIE RADIO S.A. (Polskie Radio 
„Czwórka”) oraz Fundacji LUX VERITATIS („TRWAM”).  
Wnioski, które spełniają kryterium wiarygodności finansowej (wnioski spółek: 
TVN S.A., 4fun Media S.A., ESKA TV S.A., Lemon Records Sp. z o.o., ASTRO 
S.A., Superstacja Sp. z o.o., Stavka Sp. z o.o., ATM Grupa S.A., Telekomunikacja 
Polska S.A.), zostały poddane szczegółowej porównawczej analizie programowej 
z uwzględnieniem kształtu oferty dostępnej w naziemnej telewizji cyfrowej, 
przeznaczonej do bezpłatnego, powszechnego odbioru. 
W wyniku analizy stwierdzono, że Przewodniczący KRRiT wydał decyzje 
w sprawie rozszerzenia, o możliwość umieszczenia w sygnale multipleksu drugiego 
(MUX-2), 8 koncesji na rozpowszechnianie programów telewizyjnych. Jest to 
5 programów o charakterze uniwersalnym, tj. zawierających różne gatunki i formy 
telewizyjne oraz różnorodną tematykę („POLSAT”, „TVN”, „TV4”, „TV PULS” 
i „TV PULS 2”) oraz 3 programy o charakterze wyspecjalizowanym: filmowo – 
rozrywkowy („TVN Siedem”), sportowy („Polsat Sport News”) i adresowany do 
młodzieży („TV6”). Na obecnym etapie wdrażania naziemnej telewizji cyfrowej,  
w ramach 3 zaplanowanych w „Planie zagospodarowania częstotliwości” 
multipleksów naziemnej telewizji cyfrowej, możliwe jest umieszczenie maksimum 
24 programów telewizyjnych nadawanych w podstawowym standardzie (SD).  
W chwili publikacji przez Przewodniczącego KRRiT ogłoszenia o możliwości 
rozszerzenia 4 koncesji na rozpowszechnianie programu telewizyjnego, 
polegającego na przyznaniu prawa do rozpowszechniania programu drogą 
rozsiewczą naziemną w sposób cyfrowy w sygnale multipleksu pierwszego  
(MUX-1) od dnia 31 lipca 2013 r. (lub od daty zaprzestania rozpowszechniania 
programów TVP 1, TVP 2 oraz jednego z programów regionalnych TVP S.A. 
w sygnale MUX-1), wszystkie możliwości techniczne multipleksów naziemnej 
telewizji cyfrowej były przedmiotem rezerwacji na rzecz innych podmiotów: 
Telewizja POLSKA S.A., POLSAT S.A., TVN S.A., Polskie Media S.A. 
i Telewizja PULS Sp. z o.o. Podstawowym celem wdrażania naziemnej telewizji 
cyfrowej oprócz wykorzystania nowej technologii dla poprawy jakości odbioru jest 
zwiększenie ilości dostępnych nieodpłatnie programów telewizyjnych oraz 
stworzenie komplementarnej i zróżnicowanej programowo oferty. KRRiT 
w rozstrzygnięciu przedmiotowego postępowania kierowała się więc dbałością 
o zapewnienie, że programy umieszczone w sygnale MUX-1 będą się 
charakteryzować odmienną zawartością programową od tych, które są już dostępne 
w MUX-2. Art. 36 ustawy o radiofonii i telewizji wskazuje, że ocena wniosków  
o udzielenie (rozszerzenie) koncesji ma przebiegać z uwzględnieniem stopnia 
realizacji zadań radiofonii i telewizji, o których mowa w art. 1 ust. 1 tejże ustawy 
przez innych nadawców działających na obszarze objętym koncesją. 
Biorąc pod uwagę powyższe kryterium KRRiT uznała, że wnioski: 4fun media S.A. 
(„4fun.tv”), ASTRO S.A. („NEXT HD”) oraz Telekomunikacji Polskiej S.A. 
(„Orange Sport Info”) nie spełniają kryterium zróżnicowania oferty programowej. 



 8 

KRRiT dysponując możliwością rozszerzenia 4 koncesji poprzez przyznanie prawa 
do umieszczenia ich w sygnale MUX-1 postanowiła rozstrzygnąć postępowanie na 
rzecz spółek spełniających wszystkie powyższe kryteria: ESKA TV S.A.  
(program pod nazwą „ESKA TV”), Stavka Sp. z o.o. (program pod nazwą „U-TV”), 
Lemon Records Sp. z o.o. (program pod nazwą „POLO TV”) i ATM Grupa S.A. 
(program pod nazwą „ATM ROZRYWKA”). 
Pkt. XVII-XX uzasadnienia decyzji zawierają szczegółowe wyliczenia w zakresie 
opłat koncesyjnych oraz terminy ich zapłaty. 
W wyniku ponownego rozpatrzenia sprawy KRRiT postanowiła podtrzymać swoje 
dotychczasowe stanowisko, zawarte w uzasadnieniu skarżonej decyzji Nr DK -
137/2011 z dnia 29 lipca 2011 r.; 

II. W piśmie z dnia 16 sierpnia 2011 r. spółka ASTRO S.A. z siedzibą 
w Warszawie wniosła o ponowne rozpatrzenie sprawy zakończonej przyznaniem 
decyzji Nr DK - 137/2011, poprzez wskazanie organowi, że w ogłoszeniu 
Przewodniczącego KRRiT z dnia 5 stycznia 2011 r. o możliwości uzyskania 
koncesji, które stanowiło podstawę do złożenia wniosku o rozszerzenie koncesji 
przez Skarżącą, wśród warunków tam przedstawionych, nie było warunku, który 
eliminowałby z tego konkursu programy o charakterze „ogólnym”. 
1. Spółka ASTRO S.A. stwierdziła w swoim wniosku, iż gdyby posiadała wiedzę 

w ww. zakresie, to dostosowałaby swój wniosek do takich warunków, ponieważ 
oprócz programu „NEXT HD”, którego dotyczył wniosek w przedmiotowym 
postępowaniu, Spółka rozpowszechnia również programy wyspecjalizowane tzn. 
muzyczny, publicystyczny, dokumentalny, a także filmowy; 

2. Ponadto Spółka, według Skarżącej, była jedynym wnioskodawcą, którego 
wniosek spełnia wszystkie wymagania, z wyjątkiem charakteru programu. 

W uzasadnieniu do swojego wniosku Skarżąca stwierdza, że spółka ASTRO S.A. 
stworzyła absolutnie nowatorski w skali europejskiej projekt, na podstawie którego 
Spółka negocjuje warunki współpracy z innymi stacjami telewizyjnymi. 
Po ponownej analizie wniosków Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji uznała, iż 
Skarżąca znała ramy wymogów programowych, zawarte w ogłoszeniu 
Przewodniczącego KRRiT z dnia 5 stycznia 2011 r. Nie wyłączały one Spółce 
możliwości zgłoszenia wniosku o rozszerzenie innej koncesji, w tym na program 
wyspecjalizowany. Wybór w powyższym zakresie należał do samego 
wnioskodawcy, przy czym przystępując do postępowania musiał liczyć się z tym, iż 
złożony przez niego wniosek będzie podlegał porównaniu i ocenie, w tym na 
podstawie art. 36 ust. 1 pkt 1 ustawy o radiofonii i telewizji. Zatem kryteria oceny 
wniosku, wynikające z przepisów prawa powszechnie obowiązującego powinny być 
wnioskodawcy znane i nie mogły być dla niego zaskoczeniem. 
W tym miejscu należy zauważyć, że zgodnie z § 17 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia 
Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z dnia 4 stycznia 2007 r. w sprawie 
zawartości wniosku o udzielenie koncesji oraz szczegółowego trybu postępowania 
w sprawach udzielania i cofania koncesji na rozpowszechnianie i rozprowadzanie 



 9 

programów radiofonicznych i telewizyjnych (Dz.U. Nr 5, poz. 41, z późn. zm.) 
wnioski w postępowaniach o zmianę koncesji polegającej na rozszerzeniu koncesji, 
na rozpowszechnianie programów radiofonicznych lub telewizyjnych drogą 
rozsiewczą satelitarną o przyznanie prawa do rozpowszechniania programu drogą 
rozsiewczą naziemną w sposób cyfrowy w standardzie DVB-T, pozostawia się bez 
rozpoznania min. w przypadku niezgodności wniosku z warunkami określonymi  
w ogłoszeniu w zakresie przedmiotu postępowania, określenia charakteru 
programu. Wniosek spółki ASTRO S.A. spełniał warunki ogłoszenia i mając na 
uwadze przepisy § 17 ust. 1 pkt 2 powyższego rozporządzenia KRRiT nie został 
pozostawiony bez rozpoznania. 
Zgodnie z treścią uzasadnienia decyzji Przewodniczącego KRRiT  
Nr DK - 137/2011 z dnia 29 lipca 2011 r. podstawą do odmowy udzielenia koncesji 
była negatywna ocena w zakresie przedmiotowego wniosku w zakresie przesłanki 
określonej w art. 36 ust. 1 pkt 1 ustawy o radiofonii i telewizji. Zatem formalnie 
wniosek był dopuszczalny i spełniał warunki programowe ogłoszenia, jednak organ 
koncesyjny mając na uwadze treść art. 36 ust. 1 pkt. 1 ustawy o radiofonii  
i telewizji dokonał jego oceny, jak również porównania z pozostałymi wnioskami, 
złożonymi w przedmiotowym postępowaniu przez inne podmioty. 
Ogłoszenie Przewodniczącego KRRiT nie określało warunków, które 
eliminowałyby z postępowania programy o charakterze uniwersalnym, a więc także 
programu „NEXT HD”. Spółka ASTRO S.A. była więc pełnoprawnym 
uczestnikiem postępowania koncesyjnego a jej wniosek nie został odrzucony  
z powodu braków formalnych. Jak wskazano w uzasadnieniu decyzji 
Przewodniczącego KRRiT Nr DK - 137/2011, wniosek ASTRO S.A. nie spełniał 
„kryterium zróżnicowania oferty programowej”, bowiem w sygnale multipleksu 
drugiego (MUX-2) znajduje się aż 5 koncesjonowanych programów o charakterze 
uniwersalnym, tj. „POLSAT”, „TVN”, „TV 4”, „TV PULS” i „TV PULS 2”. Dodać 
należy, że w sygnale multipleksu pierwszego zostało już - na podstawie decyzji 
rezerwacyjnej Prezesa UKE - zarezerwowane miejsce dla programów telewizji 
publicznej, również mających charakter uniwersalny, tj.: „TVP1”, „TVP2” oraz 
jednego z programów regionalnych TVP S.A. Nowy program o tym charakterze nie 
stanowiłby więc uzupełnienia cyfrowej oferty programów telewizyjnych 
rozpowszechnianych na MUX-2 i MUX-1. Przyznanie więc kolejnej koncesji na 
program o charakterze uniwersalnym stanowiłoby w efekcie powielenie oferty 
dostępnej telewidzom w bezpłatnej, naziemnej telewizji cyfrowej. Tym samym 
KRRiT uznała, że oferta Skarżącej nie wzbogaci istniejącej już cyfrowej oferty 
telewizyjnej. Zatem dokonana przez organ koncesyjny ocena wniosku, złożonego 
przez spółkę ASTRO S.A., z uwagi na treść art. 36 ust. 1 pkt. 1 ustawy o radiofonii 
i telewizji, oraz na dostatecznie wysoki stopień realizacji zadań radiofonii i telewizji 
przez innych nadawców rozpowszechniających program o charakterze 
uniwersalnym na tym samym obszarze, była negatywna i doprowadziła do odmowy 
rozszerzenia koncesji Nr 459/2011-T w przedmiotowym postępowaniu.  
W uzasadnieniu decyzji Nr DK - 137/2011 organ koncesyjny opisał  



 10 

ww. okoliczności, a zatem przedmiotowe rozstrzygnięcie znalazło swój wyraz  
w treści zaskarżonej decyzji. 
Ocena dopuszczalności zmiany koncesji musi zostać przeprowadzona w kontekście 
ww. przesłanek art. 36 ustawy o radiofonii i telewizji. Negatywna ocena w zakresie 
wyznaczonym treścią tego artykułu stanowi przeszkodę w dokonaniu zmiany 
przedmiotowej koncesji. 
Organ podniósł także w uzasadnieniu decyzji, iż w momencie wydawania decyzji 
Nr DK - 137/2011 spółka ASTRO S.A. nadawca programu „NEXT HD” nie 
uruchomiła jeszcze emisji programu, chociaż zgodnie z koncesją program powinien 
być uruchomiony nie później niż do dnia 25 lipca 2011 r. Nadawca nie 
poinformował organu o przyczynach nieuruchomienia programu w terminie. 
Mając na uwadze powyższe fakty i argumenty należy podnieść, iż Skarżąca od 
początku postępowania, od momentu ukazania się ogłoszenia Przewodniczącego 
KRRiT, miała świadomość i wiedzę, jakie kryteria będą brane pod uwagę przez 
Krajową Radę Radiofonii i Telewizji w trakcie rozstrzygnięcia przedmiotowego 
konkursu oraz że to do Skarżącej należał wybór programu jaki zgłosi do konkursu 
opisanego w ogłoszeniu z 5 stycznia 2011 r.; 
III. Pismem z dnia 18 sierpnia 2011 r. spółka SUPERSTACJA Sp. z o.o.  
z siedzibą w Warszawie wniosła o ponowne rozpatrzenie sprawy zakończonej 
decyzją Przewodniczącego KRRiT Nr DK - 137/2011 z dnia 29 lipca 2011 r. 
Skarżąca we wniosku wnosi o ponowne rozpoznanie sprawy zakończonej decyzja 
Nr DK - 137/2011, uchylenie zaskarżonej decyzji i jej zmianę przez uwzględnienie 
wniosku spółki SUPERSTACJA Sp. z o.o. o zmianę (rozszerzenie) koncesji 
Nr 338/2006-T z dnia 2 sierpnia 2006 r. – zgodnie z wnioskiem SUPERSTACJI 
Sp. z o.o. Nr 019/2011, a ponadto wnosi o przeprowadzenie rozprawy 
administracyjnej. 
W uzasadnieniu do wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy Skarżąca podnosi, iż 
zaskarżona decyzja narusza art. 6 ustawy o radiofonii i telewizji. Powołany przepis 
stanowi, że programy emitowane przez nadawców działających na obszarze 
objętym koncesją, powinny realizować zasadę otwartego i pluralistycznego 
charakteru radiofonii i telewizji. Skarżąca podnosi także, że art. 6 ust. 2 pkt. 4 
ww. ustawy zobowiązuje KRRiT do sprawowania kontroli nad działalnością 
nadawców oraz, że kontrola ta powinna mieścić się w granicach określonych przez 
ustawę. 
Skarżąca podnosi, iż KRRiT naruszyła przepisy art. 6 ustawy o radiofonii i telewizji 
poprzez stwierdzenie, że 100 % udziałowiec spółki Ster Sp. z o.o, jedyny 
udziałowiec spółki SUPERSTACJA Sp. z o.o., Pan Heronim Ruta, powoduje 
niespełnienie przez Skarżącą kryterium pluralizmu źródeł informowania. 
Spółka SUPERSTACJA Sp. z o.o. podnosi w swoim wniosku niezgodność ustaleń 
KRRiT co do wysokości udziałów pośredniego udziałowca Spółki, Pana Heronima 
Ruty, w poszczególnych spółkach powiązanych kapitałowo z ogólnopolskim 



 11 

nadawcą telewizyjnym, TELEWIZJĄ POLSAT Sp. z o.o. oraz jej właścicielem, 
spółką POLSAT CYFROWY S.A. 
Po przeprowadzeniu ponownej analizy wniosku spółki SUPERSTACJA Sp. z o.o. 
KRRiT uznała, że niezależnie od kwestii powiązań kapitałowych i osobowych  
Pana Heronima Ruty z grupą kapitałową POLSAT, przeszkodę dokonania zmiany 
(rozszerzenia) koncesji stanowi ocena obligatoryjnych przesłanek z art. 36 ustawy  
o radiofonii i telewizji, która wskazuje na negatywną ocenę dotychczasowego 
przestrzegania przepisów dotyczącyh radiokomunikacji i środków masowego 
przekazu przez spółkę SUPERSTACJA.  
W trakcie wykonywania przez SUPERSTACJĘ Sp. z o.o. koncesji Nr 338/2006-T  
z dnia 2 sierpnia 2006 r. dochodziło do naruszania przepisów ustawy o radiofonii  
i telewizji w zakresie ochrony małoletnich oraz przekraczania ustawowego limitu 
reklam w programie. 
Pod kątem przestrzegania przepisów chroniących małoletnich, decyzją  
Nr DK-193/2008 z dnia 3 lipca 2008 r. Przewodniczącego KRRiT nakazał spółce 
SUPERSTACJA Sp. z o.o. z siedzibą z siedzibą w Warszawie zaniechanie działań 
polegających na naruszeniu art. 18 ust. 4-5b i 7 ustawy o radiofonii i telewizji oraz 
przepisów rozporządzenia Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z dnia 23 czerwca 
2005 r. w sprawie kwalifikowania audycji lub innych przekazów mogących mieć 
negatywny wpływ na prawidłowy fizyczny, psychiczny lub moralny rozwój 
małoletnich oraz audycji lub innych przekazów przeznaczonych dla danej kategorii 
wiekowej małoletnich, stosowania wzorów symboli graficznych i formuł zapowiedzi  
(Dz.U. Nr 130, poz. 1089), wydanego na podstawie art. 18 ust. 6 ustawy  
o radiofonii i telewizji; 
W związku z przekroczeniem ustawowego limitu reklam w programie 
wyemitowanym w dniu 17 czerwca 2008 r. Przewodniczącego KRRiT decyzją  
Nr 11/2008 z dnia 17 września 2008 r. nałożył na nadawca karę pieniężną  
w wysokości 2.700 zł; 
W związku z przekroczeniem ustawowego limitu reklam w programie 
wyemitowanym w dniach 10, 12 i 16-21 września oraz 3, 6 i 7 października 2009 r. 
Przewodniczącego KRRiT decyzją Nr 2/2009 z dnia 28 stycznia 2009 r. nałożył na 
nadawca karę pieniężną w wysokości 20.000 zł; 
Po przeanalizowaniu kolejnych wyników monitoringu programu 
„SUPERSTACJA”, po dwukrotnym wezwaniu do zaniechania działań niezgodnych 
z obowiązującym prawem w zakresie ochrony małoletnich, Przewodniczący KRRiT 
decyzją Nr 3/2009 z dnia 29 stycznia 2009 r. nałożył na nadawca karę pieniężną  
w wysokości 20.000 zł. 
 
Nie ograniczając się do powyższych faktów KRRiT w ramach rozpatrzenia wniosku 
o ponowne rozpatrzenie sprawy Krajowa Rada porównała oferty zawartości 
programowej wniosków Stavka Sp. z o.o. (wniosek Nr 020/2011) i SUPERSTACJA 
Sp. z o.o. (wniosek Nr 019/2011) jako wniosków o podobnym, wyspecjalizowanym 
charakterze programowym. 



 12 

W art. 36 ustawy o radiofonii i telewizji ocena wniosków o udzielenie 
(rozszerzenie) koncesji ma przebiegać z uwzględnieniem stopnia realizacji zadań 
radiofonii i telewizji, o których mowa w art. 1 ust. 1 tejże ustawy przez innych 
nadawców działających na obszarze objętym koncesją. 
Koncesja Nr 338/2006-T zobowiązuje spółkę SUPERSTACJA Sp. z o.o. do 
rozpowszechniania, przez wszystkie dni tygodnia, nie mniej niż 12 godzin na dobę, 
programu o charakterze wyspecjalizowanym – informacyjnym z elementami 
publicystyki, informacji sportowych i poradnictwa. 
W programie mają być nadawane audycje i inne przekazy realizujące 
wyspecjalizowany charakter programu, tj. serwisy i inne audycje informacyjne 
dotyczące bieżących informacji z różnych dziedzin życia, w tym także kroniki 
kryminalne i ciekawostki ze świata rozrywki; serwisy sportowe; relacje reporterskie 
i magazyny reporterów, prezentujące różne poglądy obecne w debacie publicznej, 
kształtujące postawy obywatelskie w społeczeństwie i upowszechniające wiedzę 
o funkcjonowaniu instytucji demokratycznego państwa prawa i gospodarki 
rynkowej; audycje poradnicze z różnych dziedzin: np. prowadzenia domu, 
zarządzania domowym budżetem, zdrowia, urody, mody i fitness, motoryzacji, 
technik informatycznych, zwierząt domowych. 
Audycje i inne przekazy realizujące wyspecjalizowany charakter programu – 
zgodnie z koncesją – mają stanowić nie mniej niż 70 % czasu nadawania programu 
w ciągu miesiąca w godz. 6.00-23.00, rozliczanego w okresach tygodniowych 
w wymienionych godzinach. 
Wnioskodawca realizuje wymagania określone w art. 15 ust. 1 i 3 ustawy 
o radiofonii i telewizji: zarówno audycje wytworzone pierwotnie w języku polskim 
jak i audycje europejskie w kontrolowanych okresach kwartalnych (2010/2011) 
stanowiły 100 % kwartalnego czasu nadawania programu. 
Audycje wytworzone przez Wnioskodawcę lub na jego zamówienie, albo we 
współdziałaniu z innymi nadawcami, zgodnie z koncesją, będą stanowić min. 85 % 
nadawanego programu. 
Wnioskodawca oświadczył, że w związku z możliwością rozszerzenia koncesji 
poprzez rozpowszechnianie programu drogą rozsiewczą naziemną w sposób 
cyfrowy w standardzie DVB-T, nie planuje wprowadzać zmian w aktualnie 
realizowanej ramówce. 
Koncesja Nr 465/2011-T zobowiązuje spółkę Stavka Sp. z o.o. do 
rozpowszechniania, przez wszystkie dni tygodnia, nie mniej niż 18 godzin na dobę, 
programu o charakterze wyspecjalizowanym: publicystyczno-informacyjno-
poradnikowym poświęconego aktualnym wydarzeniom z różnych dziedzin życia 
(społecznych, gospodarczych, politycznych, kulturalnych itp.), zarówno krajowych 
jak i zagranicznych oraz poradom w zakresie zdrowia, motoryzacji, praw 
konsumenckich, itp. Największy udział w programie będą miały audycje 
publicystyczne, informacyjne i edukacyjno-poradnicze. W programie mają być 



 13 

również nadawane – choć w mniejszym wymiarze – filmy dokumentalne oraz 
audycje o charakterze rozrywkowym. 
Audycje i inne przekazy realizujące wyspecjalizowany: publicystyczno-
informacyjno-poradnikowy charakter programu mają zajmować nie mniej niż 72 % 
miesięcznego czasu nadawania programu w godz. 6.00-23.00, rozliczanego 
w okresach tygodniowych w wymienionych godzinach. 
Wnioskodawca, będzie realizował wymagania określone w art. 15 ust. 1 i 3 ustawy 
o radiofonii i telewizji: audycje wytworzone pierwotnie w języku polskim, według 
deklaracji Wnioskodawcy, mają stanowić 80 % kwartalnego czasu emisji 
programu, a audycje europejskie – 90 % tego czasu. 
Jak deklaruje Wnioskodawca, audycje wytworzone przez Wnioskodawcę lub na 
jego zamówienie, albo we współdziałaniu z innymi nadawcami, będą stanowić 
95 % tygodniowego programu. 
Wnioskodawca oświadczył, że w związku z możliwością rozszerzenia koncesji 
poprzez rozpowszechnianie programu drogą rozsiewczą naziemną w sposób 
cyfrowy w standardzie DVB-T, nie planuje wprowadzać zmian w aktualnie 
realizowanej ramówce. 
Po ponownej analizie Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji uznała, iż oferta 
zaprezentowana przez spółkę Stavka Sp. z o.o. jest bardziej atrakcyjna dla widza. 
Zawiera więcej gatunków realizujących specjalizację programu (7 w przypadku 
programu Stavka Sp. z o.o. do 4 przedstawionych przez SUPERSTACJĘ Sp. z o.o.). 
Program zaprezentowany przez Stavka Sp. z o.o. poprzez większą ilość gatunków 
realizujących wyspecjalizowany charakter programu oraz rozbudowaną 
specjalizacją charakteru programu zagwarantuje odbiorcom dostęp do jeszcze 
bardziej zróżnicowanej oferty programowej. 
Biorąc pod uwagę powyższe oferta programowa przedstawiona we wniosku Stavka 
Sp. z o.o. w wyższym stopniu zapewni spełnienie kryterium zróżnicowanej oferty 
programowej niż oferta zaprezentowana we wniosku SUPERSTACJI Sp. z o.o. 
w zakresie programów poświęconych informacji i publicystyce w wymiarze 
odpowiadającym ustawowemu kryterium programu wyspecjalizowanego. 
Odnosząc się do przedstawionego w uzasadnieniu do wniosku o ponowne 
rozpatrzenie sprawy argumentu, iż pozytywne rozpatrzenie przez KRRiT wniosków 
o rozszerzenie koncesji uprawniających do rozpowszechniania programów przez 
wyspecjalizowanych muzycznych tj. „ESKA TV” i „ POLO TV” jest całkowicie 
sprzeczne z kryterium zróżnicowania oferty programowej, należy podnieść że: 
programy „ESKA TV” i „POLO TV”  nie są tożsame w swej zawartości. Mimo 
identycznie określonego charakteru programu (wyspecjalizowany-muzyczny) są 
one skierowane do różnych grup adresatów, jak też prezentują odmienne gatunki 
muzyczne i różny będzie w nich udział utworów słowno-muzycznych 
wykonywanych w języku polskim.  
Program „POLO TV” ma prezentować głównie polską muzykę, disco polo, 
biesiadną i etniczną (głównie romską). „ESKA TV” ma nadawać głównie 



 14 

współczesną, zagraniczną muzykę rozrywkową. W „POLO TV” piosenka polska 
stanowić ma aż 80 % prezentowanych piosenek, a w „ESKA TV” jedynie 33 %. 
„POLO TV” adresowany jest głównie do kobiet z wykształceniem średnim, 
w wieku 35-55 lat, zaś „ESKA TV” - do mieszkańców miast powyżej 50 tys. 
ludności, w wieku 15-34 lata, z wykształceniem średnim i wyższym, aktywnych 
zawodowo i życiowo, zarówno uczniów jak i pracujących. Przytoczone fakty 
jednoznacznie wskazują, że oferty programowe „POLO TV” oraz „ESKA TV” są 
różne. 
Odnosząc się do wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy złożonego przez spółkę 
SUPERSTACJA Sp. z o.o. w zakresie nieprzeprowadzenia rozprawy 
administracyjnej przez organ należy stwierdzić, iż zarzut ten jest nieuzasadniony. 
Zgodnie z art. 89 § 2 k.p.a. organ powinien przeprowadzić rozprawę, gdy zachodzi 
potrzeba uzgodnienia interesów stron oraz gdy jest to potrzebne do wyjaśnienia 
sprawy przy udziale świadków lub biegłych albo w drodze oględzin. Jak wynika 
z art. 89 § 2 k.p.a., niezależnie od poczynionych przez wnioskodawcę rozważań, 
czy przeprowadzenie rozprawy ma charakter obligatoryjny, podstawą 
przeprowadzenia rozprawy administracyjnej jest zaistnienie określonych w tym 
przepisie przesłanek. Skoro zaś w przedmiotowej sprawie nie zaszła potrzeba 
uzgodnienia interesów stron, ani wyjaśnienia sprawy przy udziale świadków lub 
biegłych, ani dokonania oględzin, Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, ani jej 
Przewodniczący nie miała obowiązku przeprowadzenia rozprawy administracyjnej; 

IV. W piśmie z dnia 23 sierpnia 2011 r. Fundacja LUX VERITATIS z siedzibą 
w Warszawie wniosła o ponowne rozpatrzenie sprawy zakończonej decyzją 
Nr DK - 137/2011 z dnia 29 lipca 2011 r. oraz w piśmie z dnia 30 września 2011 r. 
uzupełniła swój wniosek, zaskarżając decyzję Przewodniczącego w całości oraz 
zarzucając: 
1. Naruszenie przepisów postępowania w stopniu mającym istotny wpływ na 
wynik sprawy, a w szczególności art. 77 § 1, art. 80 oraz art. 107 § 3 k.p.a., 
polegające na: 
a) niedostatecznym wyjaśnieniu podstaw i przesłanek wydania decyzji, 
b) dowolności w wydaniu zaskarżonej decyzji poprzez niedostateczne i niepełne jej 
uzasadnienie, z którego wynikałoby dlaczego ten sam stan faktyczny i prawny 
uzasadnia różne decyzje w analogicznych sytuacjach, 
c) błędną ocenę zgromadzonego w sprawie materiału dowodowego, brak 
wszechstronnego rozważenia wszystkich okoliczności mogących mieć znaczenie 
dla rozstrzygnięcia przedmiotowej sprawy, 
d) przekroczeniu zasad swobodnej oceny dowodów skutkującej w wydaniu decyzji 
odmownej o rozszerzeniu koncesji na rozpowszechnianie programu drogą 
rozsiewcą naziemną w sposób cyfrowy i zastąpieniu jej oceną dowolną, oderwaną 
od obiektywnych wniosków z niego płynących, a potwierdzających gwarancję 
realizacji przez Skarżącą przedsięwzięcia objętego przedmiotowym 
postępowaniem; 



 15 

2. Naruszenie przepisów prawa materialnego mającego wpływ na wynik sprawy, 
tj.: art. 6 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (tekst jednolity: 
Dz.U. z 2011 r., Nr 43, poz. 226) w związku z art. 32 ust. 1 Konstytucji 
Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. Nr 78, poz. 483,  
z późn. zm.) w zw. z art. 36 ust. 1 ustawy o radiofonii i telewizji, poprzez błędną 
wykładnię skutkującą naruszeniem konstytucyjnej zasady równości wobec prawa  
w wyniku przekroczenia uznania administracyjnego przy dowolnym zastosowaniu 
kryteriów oceny wniosku Skarżącej, a w konsekwencji pokrzywdzenia Skarżącej 
poprzez wydanie decyzji odmownej. 
W uzasadnieniu wniosku Skarżąca zarzuca: 
1. W decyzji Nr DK - 137/2011 organ przyjął za własne wnioski z opinii 
Departamentu Koncesyjnego i ostatecznie stwierdził, że przedstawione przez 
Skarżącą założenia finansowe nie gwarantują realizacji przedsięwzięcia objętego 
rozszerzoną koncesją. 
2. Spółka ESKA TV S.A. na potwierdzenie możliwości finansowych 
w uzupełnieniu wniosku (z czego można by wnioskować, że gdyby nie 
przedłożyła takiego dokumentu, ocena jej wiarygodności finansowej byłaby 
negatywna) przedłożyła uchwałę Walnego Zgromadzenia o podwyższaniu 
kapitału zakładowego oraz dokumenty finansowe spółki dominującej. Istotne 
i godne podkreślenia, zdaniem Skarżącej, jest to, że powyższa uchwała nosi 
datę 14 kwietnia 2011 r., co automatycznie rodzi uzasadnione pytanie 
o rzeczywisty charakter tego podwyższenia. Powyższa uchwała zapadła po 
terminie składania wniosków o rozszerzenie koncesji, tym samym finansowanie 
nie było udokumentowane. Ponadto potwierdzeniem sytuacji finansowej ma 
być warunkowa umowa pożyczki pomiędzy podmiotami ESKA TV a ZPR S.A. 
(spółka dominująca) oraz przedwstępna umowa objęcia akcji w subskrypcji 
prywatnej zawarta również między tymi podmiotami. Skarżąca zadaje pytanie, 
czy spółka, która na tzw. zawołanie, na potrzeby wniosku KRRiT, podwyższa 
kapitał zakładowy, posiłkując się gwarancjami od spółki dominującej, jest 
podmiotem bardziej wiarygodnym finansowo od Skarżącej, która jedynie 
w części ma pozyskać środki finansowe z darowizn. 
Zdaniem strony Skarżącej podobne uwagi jak do spółki ESKA TV S.A. należy 
zgłosić w stosunku do spółki Lemon Records Sp. z o.o. 
3. Organ uznał za bardziej wiarygodną sytuację finansową spółki Stavka 
Sp. z o.o., która w roku obrotowym 2010 poniosła stratę. 
4. W ocenie strony Skarżącej, spółki ESKA TV S.A., Stavka Sp. z o.o. oraz 
Lemon Records Sp. z o.o. dokonały uzupełnień stojących w sprzeczności  
z § 18 ust. 2 rozporządzenia KRRiT z dnia 4 stycznia 2007 r. w sprawie zawartości 
wniosku o udzielenie koncesji oraz szczegółowego trybu postępowania w sprawach 
udzielania i cofania koncesji na rozpowszechnianie i rozprowadzanie programów 
radiofonicznych i telewizyjnych. 
Strona Skarżąca podnosi, że: 



 16 

- spółka ESKA TV S.A. pismem z dnia 31 marca 2011 r. przesłała do KRRiT 
odpis aktu notarialnego – protokół Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia 
Akcjonariuszy z dnia 23 marca 2011 r. zawierający podjęcie uchwały 
o warunkowym podwyższeniu kapitału zakładowego Spółki w przypadku 
rozszerzenia koncesji oraz pismem z dnia 20 kwietnia 2011 r. przesłała odpis aktu 
notarialnego – protokół Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy  
z dnia 14 kwietnia 2011 r. w przedmiocie podwyższenia kapitału zakładowego; 
- spółka Stavka Sp. z o.o. pismem z dnia 21 marca 2011 r., w którym stwierdza 
się, iż „po ponownym przeanalizowaniu w naszej firmie wniosku (…) pozwalamy 
sobie złożyć następujące dokumenty uzupełniające nasz wniosek: 1. Oświadczenie 
o aktualnych wierzycielach i dłużnikach firmy Stavka Sp. z o.o. (uzupełnienie 
załącznika nr C.3.5), 2. Poświadczone notarialnie wyniki finansowe firmy Besta – 
Film Stanisław Krzemiński za rok 2009 jako wierzyciela firmy Stavka Sp. z o.o. 
Dalej w tym samym piśmie zawarta jest informacja o dopiero co pozyskiwanych 
dokumentach finansowych pozwalających dokonać oceny możliwości realizacji 
przedsięwzięcia objętego rozszerzoną koncesją („Jednocześnie oświadczam, że 
jestem na etapie finalizowania negocjacji bankowych w sprawie promesy 
kredytowej.”) 
- spółka Lemon Records Sp. z o.o. nadesłała odpis z aktu notarialnego – protokół 
Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników z dnia 11 kwietnia 2011 r. 
w przedmiocie podwyższenia kapitału zakładowego (potwierdzeniem jest również 
opinia ekonomiczna Departamentu Koncesyjnego Biura KRRiT z dnia 18 kwietnia 
2011 r., w której stwierdza się, że „w uzupełnieniu wniosku zostało dostarczone 
(…)”. 
5. Posługując się przez organ wskazanymi w uzasadnieniu decyzji kryteriami, 
Organ dokonał oceny wniosków poszczególnych wnioskodawców, w tym samej 
Skarżącej, na zasadzie eliminacji na poszczególnych etapach w oparciu o dane 
kryterium. Pierwszym z kryteriów było kryterium finansowe. Organ negatywnie 
ocenił sytuację finansową Skarżącej, a tym samym, poprzez eliminację już na tym 
etapie, nie dokonał analizy programowej. 
6. Naruszenie zasady pluralizmu w związku z wydaniem zaskarżonej decyzji. 
7. Na podstawie uchwały Nr 371/2011 z dnia 6 lipca 2011 r., zmieniającej uchwałę 
Nr 241/2011 z dnia 26 kwietnia 2011 r., KRRiT wyłoniła spółkę Lemon Records 
Sp. z o.o, która, zdaniem Skarżącej, nie daje pełnej rękojmi realizacji celów 
przedsięwzięcia MUX-1, gdyż przy podejmowaniu chwały Nr 241/2011 z dnia 
26 kwietnia 2011 r. Spółka nie została przez KRRiT uznana za spełniającą wymogi 
stawiane wnioskodawcom. 

W piśmie z dnia 12 września 2011 r. spółka Stavka Sp. z o.o. z siedzibą 
w Warszawie zajęła stanowisko wobec wniosków o ponowne rozpatrzenie sprawy, 
w szczególności wniosku Fundacji LUX VERITATIS. Spółka Stavka Sp. z o.o. 
m.in. stwierdziła, iż: 



 17 

- podstawowy zarzut dotyczący naruszenia prawa materialnego zawarty we 
wnioskach o ponowne rozpatrzenie sprawy sprowadza się do stwierdzenia, iż wtoku 
postępowania o wydanie przedmiotowej decyzji nastąpiło naruszenie konstytucyjnej 
zasady równości wobec prawa w wyniku przekroczenia granic uznania 
administracyjnego przez dowolne stosowanie przez Krajową Radę kryteriów oceny 
wniosków złożonych przez Strony Skarżące. 
Obszerne uzasadnienie przedmiotowej decyzji wskazuje, iż Krajowa Rada w sposób 
szczegółowy, staranny i kompetentny zastosowała kryteria ustawowe zawarte  
w art. 36 ust. 1 ustawy o radiofonii i telewizji, a następnie po dokonaniu starannej 
ich oceny w sposób wyważony podjęła decyzję o wyborze koncesjonariuszy. 
W szczególności nie można przyjąć, że zastosowane kryterium oceny finansowej, 
możliwości dokonania koniecznych inwestycji i finansowania programu  
(art. 36 ust. 1 pkt. 2 ustawy o radiofonii i telewizji) zostało potraktowane w sposób 
dowolny. Z tych względów przedstawiony przez Fundację LUX VERITATIS zarzut 
braku wiarygodności finansowej Koncesjonariusza, spółki Stavka Sp. z o.o. stanowi 
pozbawioną rzetelności i bezstronności ocenę jednego z wniosków konkurującego 
o przyznanie koncesji; 
- bezzasadne są zarzuty Fundacji LUX VERITATIS dotyczące przedmiotu 
zabezpieczenia kredytu (nieruchomość należąca do innego podmiotu) jaki zostanie 
udzielony spółce Stavka Sp. z o.o., a także wiarygodności banku – kredytodawcy. 
Zabezpieczenie pożyczki stanowi bowiem własność podmiotu będącego wyłącznym 
udziałowcem pożyczkobiorcy. Spółka Stavka Sp. z o.o. została powołana w grupie 
przedsiębiorstw skupionych wokół założyciela i głównego udziałowca firm Besta 
FILM Stanisław Krzemiński, Studio Besta Sp. z o.o., Besta Film Sp. z o.o. oraz 
Telemark Sp. z o.o. i jako jedyna była dedykowana do opracowania założeń kilku 
kanałów tematycznych. W momencie składania wniosku koncesyjnego, jedyny 
udziałowiec spółki Stavka Sp. z o.o. użyczył jej swojej infrastruktury w postaci 
siedziby medialnej w Piasecznie o udokumentowanej wartości ok. 14.000.000 zł. 
Nieruchomość ta była zaprojektowana pod kątem obsługi kanału telewizyjnego. 
Także próba podważenia wiarygodności Banku Rozwoju Eksportu w kontekście 
zachwiań na rynkach finansowych nosi cechy nieuprawnionego nadużycia  
w formułowaniu ocen, choćby w zestawieniu z sumą bilansową tego banku; 
Treść nie podlega udostępnieniu na podstawie art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej 
(Dz.U. Nr 112, poz. 1198, z późn. zm.), tj. ze względu na ochronę tajemnicy przedsiębiorcy zastrzeżoną przez Fundację LUX 
VERITATIS 

                              w formie kredytu bankowego (źródło finansowania spółki  
Stavka Sp. z o.o.) stanowi wniosek nieuprawniony już na samym poziomie wiedzy 
ogólnej (nie mówiąc o racjonalności komercyjnej), a stawianie z tego tytułu zarzutu 
niewłaściwego stosowania kryteriów przez Krajową Radę jest co najmniej 
bezzasadne; 
- bezzasadność zarzutu Fundacji LUX VERITATIS o brak przedstawienia 
w zaświadczeniu bankowym spółki Stavka Sp. z o.o. obrotów na rachunku za 
12 miesięcy. Spółka w dniu 28 stycznia 2011 r. zawarła z Bankiem Pekao S.A. 
umowę otwarcia bieżącego rachunku bankowego, który miał być przeznaczony do 



 18 

obsługi transakcji związanych z przedmiotem działalności koncesjonowanej spółki 
Stavka Sp. z o.o., co było uwarunkowane złożoną deklaracją Banku Pekao S.A. 
w przedmiocie współfinansowania tworzenia nowego, tematycznego kanału  
„U-TV”. Opinia bankowa Banku Pekao S.A. dotycząca otwartego dla Spółki 
bieżącego rachunku bankowego obejmowała całą ówczesna historię tego rachunku 
od momentu jego powstania. Całość środków finansowych spółki Stavka Sp. z o.o. 
przeznaczona na wydatki związane z działalnością koncesyjną od samego początku, 
tj. od dnia 28 stycznia 2011 r., gromadzona była w Banku Pekao S.A.; 
- bezzasadne są przytoczone przez Fundację LUX VERITATIS wątpliwości co do 
rzetelności sprawozdania finansowego spółki Stavka Sp. z o.o. za rok 2010 
w zakresie wykazania różnej wartości wyniku finansowego w poszczególnych 
elementach sprawozdania, bowiem jest on uwzględniony w tej samej wielkości 
zarówno w rachunku wyników, jak i bilansie; 
- bezzasadny jest również zarzut, iż przewaga Fundacji LUX VERITATIS 
Treść nie podlega udostępnieniu na podstawie art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do 
informacji publicznej (Dz.U. Nr 112, poz. 1198, z późn. zm.), tj. ze względu na ochronę tajemnicy przedsiębiorcy 
zastrzeżoną przez Fundację LUX VERITATIS spółka Stavka Sp. z o.o. nie nadawała programu 
w momencie przyznania koncesji. Należy podkreślić, że Ogłoszenie 
Przewodniczącego KRRiT z dnia 5 stycznia 2011 r. o możliwości uzyskania 
koncesji na rozpowszechnianie programu telewizyjnego było skierowane do 
posiadaczy koncesji satelitarnych, a nie do działających na rynku nadawców 
satelitarnych. Przyjęcie sugerowanego przez Fundację LUX VERITATIS założenia 
ograniczałoby przesłanki udzielenia koncesji i nie odpowiadałoby założeniom 
przyjętym przez KRRiT. 
W stosunku do zarzutów przedstawionych we wniosku o ponowne rozpatrzenie 
sprawy z dnia 23 sierpnia 2011 r. oraz uzupełnieniu wniosku z dnia 30 września 
2011 r. KRRiT stwierdziła, co następuje: 
1. Skarżąca, Fundacja LUX VERITATIS w złożonym wniosku o ponowne 
rozpatrzenie przedstawiła wybrane pozycje sprawozdania finansowego: bilansu 
i rachunku wyników, których KRRiT nie kwestionuje. Należy jednak zważyć, 
że przedstawiono jedynie wielkości przychodów pomijając wielkości kosztów, 
które stanowią duże obciążenie finansowe. Z analizy obu wielkości wynika, że 
działalność operacyjna (podstawowa) Fundacji w omawianych latach 
generowała wysokie straty:  
  
Treść nie podlega udostępnieniu na podstawie art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do 
informacji publicznej (Dz.U. Nr 112, poz. 1198, z późn. zm.), tj. ze względu na ochronę tajemnicy przedsiębiorcy 
zastrzeżoną przez Fundację LUX VERITATIS 

  
  
  
  



 19 

  
Treść nie podlega udostępnieniu na podstawie art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do 
informacji publicznej (Dz.U. Nr 112, poz. 1198, z późn. zm.), tj. ze względu na ochronę tajemnicy przedsiębiorcy 
zastrzeżoną przez Fundację LUX VERITATIS 

  
  
  
  
  
W dniu 4 kwietnia 2011 r. wpłynęła odpowiedź na powyższe wezwanie,  
w której nie przedstawiono dokumentów dotyczących obsługi zadłużenia 
powołując się na poufność umowy. Wnioskodawca poinformował jedynie, że 
długoterminowe zadłużenie stanowi pożyczka udzielona przez Warszawską 
Prowincję Redemptorystów na podstawie umowy z dnia 25 lutego 2002 r., 
a zwrot środków nastąpi do dnia 28 grudnia 2019 r. Brak informacji dotyczącej 
kosztów obsługi pożyczki oraz realizacji rat w okresie spłaty, uniemożliwiają 
analizę zapotrzebowania na środki pieniężne, która jest podstawą finansowej 
oceny projektu inwestycyjnego. 
  
Treść nie podlega udostępnieniu na podstawie art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do 
informacji publicznej (Dz.U. Nr 112, poz. 1198, z późn. zm.), tj. ze względu na ochronę tajemnicy przedsiębiorcy 
zastrzeżoną przez Fundację LUX VERITATIS  

  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
Skarżąca zarzuca, że KRRiT w swojej ocenie naruszyła art. 77 § 1 k.p.a. oraz 
automatycznie naruszyła przepis art. 107 § 3 k.p.a. Postawione przez Skarżącą 
zarzuty są dalekie od stanu faktycznego. KRRiT dołożyła szczególnej 
staranności w ocenie wniosku Fundacji i zgromadzonych materiałów 



 20 

dowodowych. Natomiast faktem jest, że Fundacja powołując się na poufność 
dokumentów nie przedstawiła niezbędnych materiałów dowodowych, które 
przy ustaleniu zapotrzebowania na gotówkę i źródeł jej pozyskania były 
informacją niezbędną do oceny wniosku. 
2. KRRiT stwierdziła, że spółka ESKA TV SA złożyła wniosek koncesyjny 
w dniu 4 marca 2011 r. w kancelarii ogólnej Biura KRRiT. W złożonym 
wniosku w załączniku C.5. Specyfikacja źródeł finansowania wnioskowanego 
rozszerzenia działalności (nakładów na realizację programu inwestycyjnego 
i kosztów początkowej działalności) Wnioskodawca wskazał następujące źródła 
finansowania: 

− umowę pożyczki na kwotę 10 mln zł od pożyczkodawcy, spółki ZPR S.A., 

− umowę przedwstępną objęcia akcji w subskrypcji prywatnej na kwotę 
5 mln zł zawartą pomiędzy spółkami ESKA TV S.A a ZPR S.A. 

Przedstawione źródła finansowania zostały potwierdzone w Załączniku D.3 
i D.4 wniosku następującymi dokumentami: 

− umową zobowiązującą do udzielenia w/w pożyczki zawartą w dniu 
12 października 2010 r., 

− umową przedwstępną objęcia akcji w subskrypcji prywatnej zawartą 
w dniu 3 marca 2011 r. (czyli przed złożeniem wniosku koncesyjnego). 
W § 1 Umowy „Strony umowy zgodnie oświadczają, że na mocy 
postanowień niniejszej umowy i zgodnie z treścią Kodeksu Spółek 
Handlowych zamierzają prawnie uregulować uczestnictwo Obejmującej 
w podwyższeniu kapitału zakładowego”. 

- dokumentacją finansową Grupy Kapitałowej ZPR. 
W czasie trwania postępowania Wnioskodawca ma obowiązek zgłaszać 
niezwłocznie Przewodniczącemu Krajowej Rady zmiany stanu faktycznego lub 
prawnego objętego wnioskiem zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem 
KRRiT z dnia z dnia 4 stycznia 2007 r. w sprawie zawartości wniosku  
o udzielenie koncesji oraz szczegółowego trybu postępowania w sprawach 
udzielania i cofania koncesji na rozpowszechnianie i rozprowadzanie 
programów radiofonicznych i telewizyjnych. 
W dniu 14 kwietnia 2011 r. Wnioskodawca uzupełnił dokumentację, zgodnie  
z przyjętym w złożonym wniosku zobowiązaniem, o Uchwałę Walnego 
Zgromadzenia o podwyższeniu kapitału zakładowego. Tym samym udowodnił, 
że umowa przedwstępna objęcia akcji w subskrypcji prywatnej zawarta w dniu 
3 marca 2011 r. została zrealizowana. 
Odpowiadając na zarzut Skarżącej, należy zaznaczyć, że Spółka dokonała 
objęcia akcji w subskrypcji prywatnej nie na zawołanie KRRiT, ale ze względu 
na planowane inwestycje, co jest działaniem powszechnie stosowanym 
w pozyskaniu źródeł finansowania. 



 21 

Strona skarżąca podnosi, że również spółka Lemon Records Sp. z o.o. założyła 
finansowanie programu inwestycyjnego, który dotyczy wyłącznie opłaty 
koncesyjnej, ze środków spółki ZPR S.A.:  

− podwyższonym przez akcjonariusza, spółkę ZPR S.A kapitałem akcyjnym 
o kwotę 10.000 tys. zł. Na potwierdzenie do wniosku zostały dołączone: umowa 
Spółki oraz złożone potwierdzone wnioski do KRS o podwyższeniu kapitału, 
oświadczenie Zarządu Lemon Records Sp. z o.o., że podwyższony kapitał 
zakładowy w kwocie 10.000 tys. zł w całości został wniesiony gotówką na 
rachunek bankowy;  

− pożyczką w kwocie 5.000 tys zł, zgodnie z umową zobowiązującą do udzielenia 
pożyczki z dnia 3 marca 2011 r., w której akcjonariusz ZPR S.A. zobowiązuje 
się w terminie 7 dni od daty otrzymania przez Wnioskodawcę decyzji 
koncesyjnej na MUX-1 do podpisania umowy pożyczki na określonych 
warunkach: pożyczka ma być udzielona na okres pięciu lat, oprocentowanie 
równe 1/365 stopy rocznej, prowizja tytułu udzielenia pożyczki 0,5%. Odsetki 
od pożyczki płatne kwartalnie; 

− dodatkowym podniesieniem kapitału zakładowego o kwotę 5.000 tys. zł zgodnie 
z oświadczeniem spółki ZPR S.A., w którym Prezes Spółki oświadcza, że 
dysponuje majątkiem, który w pełni zabezpieczy rozwój projektu „POLO TV”. 

W wyniku oceny załączonej dokumentacji Grupy Kapitałowej ZPR  
(m.in. sprawozdania finansowe, zaświadczenia bankowe, zdolność kredytowa) 
KRRiT stwierdziła, że Grupa posiada zdolność do finansowania obydwu 
projektów w zaplanowany we wnioskach sposób. 
Grupy kapitałowe jako formy współdziałania gospodarczego mają możliwości 
alokacji środków finansowych w ramach Grupy, co pozwala im na realizację 
wysokobudżetowych inwestycji. Podwyższenie kapitału zakładowego, 
potwierdzone dokumentami zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, 
stanowi pewne źródło finansowania. 
  
Treść nie podlega udostępnieniu na podstawie art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do 
informacji publicznej (Dz.U. Nr 112, poz. 1198, z późn. zm.), tj. ze względu na ochronę tajemnicy przedsiębiorcy 
zastrzeżoną przez Fundację LUX VERITATIS 
  
  
  
  
Wobec powyższego KRRiT uznała, iż zarzuty stawiane przez stronę Skarżącą 
są bezzasadne.  
3. Odnosząc się do zarzutu strony Skarżącej, która porównuje   
                                              spółki Stavka Sp. z o.o. należy zauważyć, że            
  
Treść nie podlega udostępnieniu na podstawie art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do 
informacji publicznej (Dz.U. Nr 112, poz. 1198, z późn. zm.), tj. ze względu na ochronę tajemnicy przedsiębiorcy 
zastrzeżoną przez Fundację LUX VERITATIS 
 



 22 

Stavka Sp. z o. o. w 2010 r. na działalności operacyjnej poniosła stratę 
w kwocie – 0,4 tys. zł. Tak więc działalność operacyjna (podstawowa) jest 
obarczona mniejszym ryzykiem w spółce Stavka Sp. z o. o. 
Fundacja LUX VERITATIS w skardze posługuje się wielkością przychodów 
oraz wynikiem netto na działalności gospodarczej. Analiza rachunku wyników 
musi uwzględniać również wielkość ponoszonych kosztów, które Skarżąca 
pomija.  
  
Treść nie podlega udostępnieniu na podstawie art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do 
informacji publicznej (Dz.U. Nr 112, poz. 1198, z późn. zm.), tj. ze względu na ochronę tajemnicy przedsiębiorcy 
zastrzeżoną przez Fundację LUX VERITATIS  
 
  
W dalszej części Skarżąca porównuje sumy bilansowe wskazując, że suma 
bilansowa w spółce Stavka Sp. z o.o. kształtowała się na poziomie 99.000 zł, 
a Skarżącej                                  . Należy tutaj zwrócić uwagę, że                    - 
Treść nie podlega udostępnieniu na podstawie art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do 
informacji publicznej (Dz.U. Nr 112, poz. 1198, z późn. zm.), tj. ze względu na ochronę tajemnicy przedsiębiorcy 
zastrzeżoną przez Fundację LUX VERITATIS  
Spółka Stavka Sp. z o.o. została powołana w grupie przedsiębiorstw skupionych 
wokół założyciela i głównego udziałowca firm Besta Film Stanisława 
Krzemińskiego: Studio Besta Sp. z o.o., Besta Film Sp. z o.o. oraz Telemark 
Sp. z o.o. i była dedykowana i przygotowywana do prowadzenia działalności 
nadawczej. W związku z tym do dnia złożenia wniosku nie posiadała bogatej 
historii gospodarczej, co miało wpływ na wielkość sumy bilansowej. Przepisy 
prawne nie zabraniają nowopowołanym podmiotom lub też podmiotom 
o niskiej aktywności gospodarczej ubiegać się o koncesję. Spółka Stavka 
Sp. z o.o. udokumentowała źródła finansowania - kredyt inwestycyjny, który 
został potwierdzony promesą bankową wydaną w oparciu o zbadanie zdolności 
kredytowej Spółki oraz po ustanowieniu przez bank stosownych zabezpieczeń. 
W gospodarce rynkowej kredyt jest uznawany za podstawowy i pewny rodzaj 
finansowania inwestycji. Trudno zrozumieć zarzuty Skarżącej, która podważa 
wiarygodność Banku twierdząc, że „bank nie jest powszechnie znanym 
podmiotem na rynku usług bankowych o uznanej renomie, stąd też mogącym 
rodzić niepewność co do kondycji finansowej”. BRE Bank jest bankiem znanym 
na rynku usług bankowych, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze 
korporacji, grup kapitałowych, dużych firm, instytucji i jednostek 
samorządowych, a jego akcje notowane są na Warszawskiej Giełdzie Papierów 
Wartościowych. Ogólnodostępne raporty finansowe Banku wykazują sumę 
bilansową, która potwierdza zdolności Banku do realizacji wysokobudżetowych 
projektów. 
Skarżąca podważa zaświadczenie bankowe wystawione dla spółki Stavka 
Sp. z o.o. przez Bank Pekao S.A., obejmujące okres od dnia 28 stycznia 2011 r. 
do dnia 3 marca 2011 r. twierdząc, że jest niezgodne z § 11 pkt 1d, 
rozporządzenia KRRiT z dnia 4 stycznia 2007 r. w sprawie zawartości wniosku 



 23 

o udzielenie koncesji oraz szczegółowego trybu postępowania w sprawach 
udzielania i cofania koncesji na rozpowszechnianie i rozprowadzanie 
programów radiofonicznych i telewizyjnych, twierdząc, że zaświadczenie 
powinno obejmować „obroty na rachunku za ostatni rok, czyli 12 miesięcy”. 
Spółka Stavka Sp. z o.o. przedstawiła aktualne zaświadczenie bankowe z dnia 
4 marca 2011 r. Rachunek będący przedmiotem opinii bankowej został otwarty 
w dniu 28 stycznia 2011 r., nie posiadał więc dłuższej historii. Treść 
zaświadczenia bankowego spółki Stavka Sp. z o.o. nie miała żadnego znaczenia 
dla oceny wiarygodności finansowej Wnioskodawcy, bowiem gwarancję 
realizacji projektu stanowi przedstawiona we wniosku promesa kredytowa. 
Zgromadzony w toku postępowania materiał dowodowy był wystarczający do 
dokonania przez organ oceny wniosku w zakresie przesłanki, o której  
w art. 36 ust. 1 pkt 2 ustawy o radiofonii i telewizji. 
Twierdzenie przez stronę Skarżącą, że „Już sam ten fakt winien skutkować 
odrzuceniem wniosku spółki Stavka Sp. z o. o. z uwagi na niespełnienie 
warunków formalnych” jest bezpodstawny. Również zarzut Skarżącej, co do 
wątpliwości rzetelności sprawozdania finansowego za 2010 r. spółki Stavka 
Sp. z o.o., poprzez wskazanie na różne wartości zysku (straty) netto 
przedstawione przez Spółkę w rachunku zysku i strat i bilansie, jest 
bezpodstawny i nieprawdziwy. Przedstawione we wniosku przez spółkę Stavka 
Sp. z o. o. sprawozdanie finansowe za rok 2010, jest sporządzone zgodnie 
z ustawą o rachunkowości z dnia 29 września 1994 r. i jest wolne od błędów 
rachunkowych. 
Analiza finansowa wniosków oparta była o sprawozdania finansowe oraz 
dodatkowe dokumenty finansowe Wnioskodawców i dotyczyła 
zapotrzebowania na środki finansowe w przyszłości. 
4. KRRiT stwierdziła, że zgodnie z przywołanym § 18 pkt 2 rozporządzenia, 
w zakresie części ekonomiczno – finansowej niedopuszczalne są zmiany lub 
uzupełnienie brakujących w dniu złożenia wniosku informacji wskazanych  
w § 11 pkt 3 i 4. Informacje te dotyczą założeń finansowych w zakresie 
planowanych przychodów, kosztów, wartości inwestycji oraz specyfikacji źródeł 
finansowania, a spółki ESKA TV S.A., Stavka Sp. z o.o. oraz Lemon Records 
Sp. z o.o. w dniu złożenia wniosku przedstawiły kompletne informacje w tym 
zakresie. 
W trakcie trwania postępowania wnioski stron były uzupełniane o pozostałą 
dokumentację, w tym potwierdzającą możliwość realizacji zaplanowanych źródeł 
finansowania, czego nie obejmują ograniczenia wskazane w § 18 pkt 2 
rozporządzenia, a także o dokumentację, do składania której zobowiązuje 
wnioskodawcę § 18 pkt 1, zgodnie z którym należy niezwłocznie zgłaszać 
Przewodniczącemu KRRiT zmiany stanu faktycznego lub prawnego objętego 
wnioskiem. Do takich okoliczności należy zaliczyć m.in. dokonane zmiany 
kapitałowe. 



 24 

Ponadto należy zauważyć, że KRRiT dokonuje analizy każdego wniosku pod kątem 
zgodności z rozporządzeniem KRRiT z dnia 4 stycznia 2007 r. w sprawie 
zawartości wniosku o udzielenie koncesji oraz szczegółowego trybu postępowania 
w sprawach udzielania i cofania koncesji na rozpowszechnianie i rozprowadzanie 
programów radiofonicznych i telewizyjnych; w przypadku braków formalnych 
w dokumentacji wzywa do ich uzupełnienia w terminie 7 dni na podstawie  
art. 64 § 2 k.p.a. 
Spółka Stavka Sp. z o.o. uzupełniła wniosek o brak formalny w postaci listy 
wierzycieli i dłużników, zanim sporządzone zostało wezwanie do uzupełnienia, do 
czego miała prawo. 
Natomiast dołączone do wniosku poświadczone notarialnie wyniki finansowe 
wierzyciela nie należą do wymaganych przez KRRiT i nie podlegają analizie. 
W ocenie Strony Skarżącej, wątpliwość budzi również fakt finalizowania przez 
spółkę Stavka Sp. z o.o. negocjacji bankowych w sprawie promesy kredytowej. 
Należy tutaj zauważyć, że przepisy regulujące postępowanie koncesyjne nie 
zobowiązują wnioskodawców do posiadania udokumentowanego zabezpieczenia 
finansowego w dniu złożenia wniosku, a jedynie do sprecyzowania założeń co do 
jego źródeł. Wnioskodawca w trakcie trwania postępowania koncesyjnego ma 
prawo do uzupełnienia wniosku w zakresie udokumentowania poczynionych 
w planie finansowym założeń wymaganych zgodnie z § 11 pkt 5 rozporządzenia 
KRRiT z dnia 4 stycznia 2007 r. (zakaz dokonywania zmian wniosku w trakcie 
postępowania z udziałem kilku podmiotów, określony w § 18 ust. 2, nie dotyczy 
dokumentów określonych w § 11 pkt 5). 
Tym samym należy uznać, że zarzuty strony Skarżącej są bezpodstawne. 
5. Mając na uwadze zarzut Skarżącej dotyczący braku wszechstronnej analizy 
wniosku Skarżącej o zamianę koncesji w przedmiotowej sprawie, stwierdzić należy, 
iż przedmiotowa analiza została dokonana, na co wskazuje sama Skarżąca, 
przywołując opinie poszczególnych departamentów Biura KRRiT sporządzonych 
w przedmiotowym postępowaniu w odniesieniu do wniosku Skarżącej w zakresie 
programowym, finansowym, technicznym i reklamowym. Przedmiotowa analiza 
wniosku Skarżącej została opisana w uzasadnieniu zaskarżonej decyzji (s. 35-36). 
Jednym z elementów powyższej analizy była ocena w zakresie art. 36 ust. 1 pkt. 2, 
która wskazała, że przedstawione przez Skarżącą ,,założenia finansowe nie 
gwarantują realizacji przedsięwzięcia”. 
Wobec tego KRRiT uznała zarzut Skarżącej za bezpodstawny. 
6. Odnosząc się do zarzutów Skarżącej co do naruszenia zasady pluralizmu 
w związku z wydaniem zaskarżonej decyzji, zauważyć należy, iż w uzasadnieniu 
zaskarżonej decyzji organ koncesyjny wskazał, że w rozstrzygnięciu 
przedmiotowego postępowania kierował się ,,dbałością o zapewnienie, że programy 
umieszczone w sygnale MUX-1 będą charakteryzować się odmienną zawartością 
programową od tych, które są już dostępne w MUX-2”, a także, że ,,podstawowym 
celem wdrażania naziemnej telewizji cyfrowej oprócz wykorzystania nowej 



 25 

technologii dla poprawy jakości odbioru jest zwiększenie ilości dostępnych 
nieodpłatnie programów telewizyjnych oraz stworzenie komplementarnej 
i zróżnicowanej programowo oferty.” W związku z powyższym KRRiT uznała, 
czemu dała wyraz w uzasadnieniu zaskarżonej decyzji (s. 48-49), że oferta spółek, 
które otrzymały koncesje, zapewnia spełnienie powyższego kryterium. 
Rozstrzygnięcie w tym zakresie mieści się w zakresie uznania organu, 
a jednocześnie spełnia wymóg formalny art. 107 k.p.a. w zakresie uzasadnienia 
decyzji. 
7. Mając na uwadze zarzut Skarżącej dotyczący udzielenia koncesji spółce Lemon 
Records Sp. z o.o. stwierdzić należy, iż w związku z umorzeniem postępowania 
wobec spółki KINO POLSKA TV S.A., której na podstawie uchwały KRRiT 
Nr 241/2011 z dnia 26 kwietnia 2011 r. została rozszerzona koncesja  
Nr 469/2011-T, organ koncesyjny miał formalnie możliwość zmiany ww. uchwały, 
a w konsekwencji wydania zaskarżonej decyzji w przyjętym brzmieniu. Należy 
jednocześnie zauważyć, iż z faktu, że pierwotnie KRRiT postanowiła dokonać 
zmiany koncesji udzielonych czterem nadawcom, wskazanym w uchwale 
Nr 241/2011, nie wynika aby wniosek spółki Lemon Records Sp. z o.o. nie spełniał 
wymogów stawianych wnioskodawcom, jak twierdzi Skarżąca. Z uwagi na 
umorzenie postępowania wobec KINO POLSKA TV S.A. formalnie dopuszczalny 
był wybór innego podmiotu, który w pierwotnej ocenie został oceniony niżej niż 
spółka KINO POLSKA TV S.A., a jednocześnie spełniał wymogi formalne, 
określone w ogłoszeniu Przewodniczącego KRRiT z dnia 5 stycznia 2011 r. 
Należy także mieć na uwadze, iż przedmiotowe postępowanie w sprawie 
rozszerzenia (zmiany) koncesji, toczyło się w oparciu o treść art. 155 k.p.a., zgodnie 
z którym organ administracji publicznej może uchylić lub zmienić decyzję 
ostateczną, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki: strona wyraziła zgodę 
na zmianę lub uchylenie decyzji, przepisy szczególne nie sprzeciwiają się zmianie 
lub uchyleniu takiej decyzji oraz za uchyleniem lub zmianą decyzji przemawia 
interes społeczny lub słuszny interes strony.	
  Zatem ocena dopuszczalności zmiany 
koncesji musi zostać przeprowadzona w kontekście ww. przesłanek w związku 
z treścią m.in. art. 36 ustawy o radiofonii i telewizji. Negatywna ocena w zakresie 
wyznaczonym treścią art. 36 ust. 1 pkt. 2 ustawy o radiofonii i telewizji stanowiła 
przeszkodę w dokonaniu zmiany koncesji; 

V. Spółka MEDIASAT Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, działając na 
podstawie art. 127 § 3 k.p.a., złożyła pismo z dnia 24 sierpnia 2011 r., w którym 
wniosła o ponowne rozpatrzenie sprawy zakończonej decyzją Nr DK - 137/2011 
z dnia 29 lipca 2011 r. w sprawie zmiany (rozszerzenia) koncesji polegającej na 
przyznaniu prawa do rozpowszechniania programu drogą rozsiewczą naziemną 
w sposób cyfrowy w standardzie DVB-T w pierwszym ogólnopolskim multipleksie, 
wraz z odmową dokonania zmiany (rozszerzenia) koncesji m.in. spółce 
MEDIASAT Sp. z o.o. (koncesja Nr 431/2010-T).  



 26 

Wnioskodawca wniósł o uchylenie ww. decyzji w całości, ponowne rozpatrzenie 
sprawy oraz zmianę (rozszerzenie) koncesji Nr 431/2010-T. Zaskarżonej decyzji 
Wnioskodawca zarzucił naruszenie: 
1. art. 107 § 3 k.p.a. poprzez niewskazanie faktów (dowodów), na których oparto 

rozstrzygnięcie oraz przyczyn, dla których innym dowodom odmówiono 
wiarygodności i mocy dowodowej, 

2. art. 9, art. 10 § 1 w zw. z art. 77 § 1 k.p.a., 
3. art. 36 ust. 1 w zw. z art. 6 ust. 1 ustawy o radiofonii i telewizji, poprzez 

niewskazanie w Ogłoszeniu Przewodniczącego KRRiT z dnia 5 stycznia 2011 r. 
kryteriów, według których organ będzie oceniał możliwości finansowania 
programu oraz dowolne przyjęcie w toku postępowania, iż ocena ta nastąpi 
wyłącznie pod kątem możliwości wpłaty jednorazowej opłaty koncesyjnej  
i ograniczenie badania możliwości finansowych wyłącznie w odniesieniu do 
zdolności poniesienia jednorazowej opłaty zamiast oceny całokształtu sytuacji 
finansowej podmiotu i zdolności finansowania programu w okresie 
obowiązywania koncesji, co naruszało zasadę równowagi stron postępowania  
i miało istotny wpływ na wynik sprawy. 

W uzasadnieniu wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy Skarżąca zarzuciła 
w zakresie części ekonomiczno-finansowej: 
1. „…dowolne przyjęcie przez KRRiT w toku postępowania, iż ocena możliwości 

finansowania programu nastąpi wyłącznie pod kątem możliwości wpłaty 
jednorazowej opłaty koncesyjnej i ograniczenie badania możliwości 
finansowych wyłącznie w odniesieniu do zdolności poniesienia ww. 
jednorazowej opłaty koncesyjnej zamiast oceny całokształtu sytuacji finansowej 
podmiotu i zdolności finansowania programu w okresie koncesji, co naruszało 
zasadę równowagi stron postępowania i miało istotny wpływ na wynik sprawy”. 

2. Uznanie przez KRRiT, że projekcje finansowe podmiotów tworzących dopiero 
swój program telewizyjny są bardziej wiarygodne od prognozowanych danych 
Mediasat Sp. z o.o. Nadto KRRiT nie informowała nigdy Mediasat Sp. z o.o.,  
iż istnieją jakiekolwiek wątpliwości w zakresie możliwości finansowania jej 
programu. 

Strona Skarżąca wskazała na konieczność ponownego zbadania zdolności 
finansowej wszystkich wnioskodawców w celu oceny zdolności poniesienia 
kosztów finansowania programu i koniecznych inwestycji. 
 
W związku z powyższym poddano ponownej analizie finansowej wnioski stron 
postępowania: spółki Mediasat Sp. z o.o. oraz wyłonionych w postępowaniu spółek 
Stavka Sp. z o.o., ATM S.A., ESKA TV S.A. oraz Lemon Records Sp. z o.o.  
i stwierdzono co następuje: 



 27 

• Spółka Mediasat Sp. z o.o. prowadzi działalność gospodarczą w oparciu  
o ścisłą współpracę w zakresie świadczenia usług outsorsingowych w ramach 
Grupy Kapitałowej Media 5. Spółka podjęła działalność gospodarczą w 2009 r. 
Spółka, w związku z przedmiotowym rozszerzeniem koncesji, wykazała 
zapotrzebowanie na dodatkowe środki finansowe w wysokości 10.500 tys. zł 
z przeznaczeniem na opłatę koncesyjną oraz w wysokości od ok. 5.600 – 9.000 tys. 
zł rocznie, które będą dotyczyły przede wszystkim kosztów emisji, ale także 
zwiększonych kosztów operacyjnych związanych z zamiarem wprowadzenia zmian 
w ramówce programu. Spłatę opłaty koncesyjnej założono w następującym 
systemie ratalnym: 100 tys. zł miesięcznie + opłata prolongacyjna do końca 2012 r., 
200 tys. zł miesięcznie + opłata prolongacyjna w 2013 r., pozostała kwota 6.100 tys. 
zł po około 254 tys. zł miesięcznie + opłata prolongacyjna w 2014 i 2015 r. 
Zaplanowany sposób uregulowania opłaty koncesyjnej pozwoliłby na mniejsze 
zapotrzebowanie na gotówkę w początkowej fazie działania. 
Powyższe założenia oznaczają, że w I roku działalności po rozszerzeniu koncesji 
zapotrzebowanie na dodatkowe środki wyniesie ok. 6.800 tys. zł. 
Z analizy złożonej dokumentacji finansowej MEDIASAT Sp. z o.o. wynika,  
że suma aktywów Spółki z 34,5 tys. zł. na koniec 2009 r. wzrosła do poziomu  
664,2 tys. zł, gdzie 95 % stanowiły aktywa obrotowe (niemal w całości w postaci 
należności od jednostek powiązanych), a 4,7 % stanowiły wartości niematerialne 
i prawne. Spółka nie posiadała rzeczowego majątku trwałego.  
Spółka zaczęła pozyskiwać wpływy z prowadzonej działalności od 2010 r., które na 
koniec okresu wyniosły 8.316 tys. zł, a ich wysokość pozwoliła zamknąć rok 
z zyskiem wynoszącym 448 tys. zł oraz rentownością sprzedaży na poziomie 
5,4 5%. Aktywa obrotowe z poziomu 34 tys. zł na koniec 2009 r. wzrosły do 
wysokości 632,7 tys. zł, czterokrotnie pokrywając wartość krótkoterminowych 
zobowiązań. Kapitał własny Spółki na koniec 2010 r. posiadał dodatnią wartość 
w wysokości 482,7 tys. zł i finansował majątek w 73 %. Na koniec 2010 r. wyniki 
finansowe Spółki wzrosły znacząco w porównaniu z poprzednim rokiem, niemniej 
jednak, pomimo stabilnej w tym okresie sytuacji i wypracowania przez Spółkę 
niewielkiej nadwyżki finansowej, Wnioskodawca nie posiadał w omawianym 
okresie własnych środków, które mógłby przeznaczyć na finansowanie wysokich 
kosztów związanych z nadawaniem naziemnym cyfrowym. 
Ponadto, w opinii bankowej z dnia 1 marca 2011 r. Bank Zachodni WBK S.A. 
zawarł informację, że po zbadaniu dokumentów finansowych Spółki stwierdzono 
brak możliwości udzielenia produktów kredytowych. 
Jako źródła finansowania, poza dodatkowymi planowanymi wpływami ze 
sprzedaży, wskazano środki własne spółki MEDIASAT Sp. z o.o. oraz środki, które 
będą pochodziły od podmiotów powiązanych kapitałowo, w przypadku zajścia 
potrzeby utrzymania płynności finansowej Spółki, co od strony formalnej zostało 
udokumentowane oświadczeniami tych podmiotów. 



 28 

W celu zbadania możliwości udzielenia wsparcia finansowego przez wskazane 
przez MEDIASAT Sp. z o.o. spółki z grupy kapitałowej, ponownie dokonano 
analizy dokumentacji finansowej spółek Media 5 Sp. z o.o. oraz Polcast Television 
Sp. z o.o. 
Spółka Media 5 Sp. z o.o. w latach 2009-2010 wypracowała przychody 
w wysokości 21.063 – 25.327 tys. zł i zanotowała wzrost rentowności sprzedaży  
z 2 % do 5,9 %. Wartość aktywów Spółki wzrosła z 5.940 tys. zł do 8.369 tys. zł 
W strukturze tych Spółek aktywa trwałe stanowiły 56,9 % (w tym głównie 
długoterminowe aktywa finansowe w jednostkach powiązanych), natomiast aktywa 
obrotowe (w tym głównie środki pieniężne) 43,1 %. Kapitał własny Spółki na 
koniec 2010 r. wynosił 4.181 tys. zł i finansował majątek w 50 %. 
Wartość wskaźnika płynności finansowej Spółki - wynosząca 1,5 - była 
prawidłowa, co świadczyło o zdolności Spółki do terminowej spłaty zobowiązań. 
Z powyższego wynika stabilna sytuacja finansowa oraz wzrost potencjału spółki  
Media 5 Sp. z o.o. w 2010 r., jednak wypracowana przez Spółkę nadwyżka 
finansowa stanowiła zaledwie niewielką część zapotrzebowania na dodatkowe 
środki finansowe w związku z planowaną realizacją nadawania w sposób cyfrowy 
naziemny. 
Spółka Polcast Television Sp. z o.o. w latach 2009-2010 uzyskała przychody 
w wysokości 9.511 – 11.006 tys. zł, zanotowała dodatnie wyniki finansowe oraz 
wzrost rentowności netto sprzedaży z 1,5 % w 2009 r. do 18 % na koniec 2010 r. 
Wartość aktywów w tych latach wynosiła ok. 2.300 tys. zł, a w ich strukturze na 
koniec omawianego okresu 81 % stanowił majątek trwały (głównie wartości 
niematerialne i prawne) oraz 19 % majątek obrotowy. Wskaźnik płynności 
finansowej na koniec 2010 r., podobnie jak w roku poprzednim, wynosił 0,37 – co 
oznaczało, że bieżące zobowiązania miały pokrycie w majątku obrotowym zaledwie 
w 37 %. Spółka w ubiegłych latach posiadała niedobór kapitału obrotowego i nie 
dysponowała środkami finansowymi, którymi mogłaby udzielić wsparcia 
finansowego spółce MEDIASAT Sp. z o.o. 
Po ponownym przeanalizowaniu danych finansowych podmiotów z Grupy Media 5 
podtrzymać należy opinię, iż zarówno Wnioskodawca – MEDIASAT Sp. z o.o. jak 
i łącznie wskazane przez tę Spółkę we wniosku podmioty z Grupy Media 5, 
pomimo rosnącego potencjału finansowego, nie posiadały na koniec 2010 r. 
wypracowanej nadwyżki w wysokości pozwalającej na sfinansowanie  
w początkowym okresie rat opłaty koncesyjnej oraz wysokich  
dodatkowych rocznych kosztów nadawania w systemie naziemnym cyfrowym 
(6.000 - 11.000 tys. zł), a wskazane przez Wnioskodawcę źródła finansowania będą 
pochodziły ze spodziewanej w przyszłych okresach nadwyżki. 
Przedstawione przez Wnioskodawcę plany finansowe na lata 2011-2020, dotyczące 
zarówno MEDIASAT Sp. z o.o., spółek z Grupy, jak i skonsolidowany plan całej 
Grupy Media 5, wskazują na przewidywany systematyczny wzrost przychodów, 
wyniku finansowego oraz dodatnich przepływów finansowych w oparciu o przyjęte 
założenia uwzględniające wzrost zasięgu technicznego, oglądalności, ilości 



 29 

sprzedaży spotów reklamowych, a także wzrost cen spotów, telesprzedaży oraz 
audioteksu. 
Wobec braku posiadania na dzień podejmowania decyzji Nr DK - 137/2011 
nadwyżki w kwocie zabezpieczającej finansowanie projektu, należy podtrzymać 
konkluzję, iż wskazany przez Wnioskodawcę sposób finansowania projektu 
z przyszłych przychodów będzie uzależniony od realizacji planów finansowych, 
które zawierają w sobie element niepewności związany z ryzykiem rynkowym. 

• Spółka Lemon Records Sp. z o.o. posiada własną bazę techniczną, która 
zgodnie z planem zostanie uzupełniona o dodatkowe urządzenia. 
W związku z przedmiotowym rozszerzeniem koncesji, Spółka wykazała 
zapotrzebowanie na dodatkowe środki finansowe w pierwszym roku po 
rozszerzeniu koncesji w wysokości 4.000 tys. zł, które będą niezbędne na realizację 
zakupów inwestycyjnych i pokrycie rat opłaty koncesyjnej oraz w wysokości  
ok. 9.800 tys. zł na pokrycie wzrostu kosztów (głównie emisji i sprzedaży czasu 
antenowego). Spłatę opłaty koncesyjnej założono w następującym systemie 
ratalnym: 36 równych miesięcznych rat, co wyniesie ok. 3.333 tys. zł rocznie. 
Zaplanowany sposób uregulowania opłaty koncesyjnej pozwoliłby na mniejsze 
zapotrzebowanie na gotówkę w początkowej fazie działania. 
Powyższe założenia oznaczają, że w I roku działalności po rozszerzeniu koncesji 
zapotrzebowanie na dodatkowe środki wyniesie ok. 14.000 tys. zł; 
Z analizy złożonej dokumentacji finansowej spółki Lemon Records Sp. z o.o. 
wynika, że suma aktywów Spółki z 1.738 tys. zł na koniec 2009 r. wzrosła do 
poziomu 1.814 tys. zł na koniec 2010 r., gdzie 14 % stanowiły aktywa trwałe oraz 
86 % aktywa obrotowe (głównie inwestycje krótkoterminowe w postaci pożyczek 
udzielonych podmiotom powiązanym). 
Spółka zanotowała spadek przychodów z poziomu 1.476 tys. zł na koniec 2009 r. 
do 743 tys. zł w 2010 r. 
Prowadzona przez Spółkę działalność gospodarcza generowała do 2009 r. ujemne 
wyniki finansowe, a wartość skumulowanej straty na koniec 2010 r. wynosiła 
-12.176 tys. zł. Straty niemal w całości zostały pokryte kapitałem zapasowym. 
W omawianych latach  wartość aktywów obrotowych pokrywała bieżące 
zobowiązania w ok. 70 %. Zobowiązania Spółki niemal w całości dotyczyły 
podmiotów powiązanych, zobowiązania handlowe i publiczno – prawne regulowane 
były na bieżąco. 
Kapitał własny Spółki na koniec 2010 r. posiadał ujemną wartość w wysokości  
-473 tys. zł. Spółka w omawianym okresie finansowała swój majątek 
zobowiązaniami wobec podmiotów z Grupy Kapitałowej. 
Z powyższego wynika, że na koniec 2010 r. Spółka nie posiadała nadwyżki 
finansowej, a Jej działalność wymagała dofinansowania. Wobec tego należało 
stwierdzić, że Spółka nie posiadała w omawianym okresie własnych środków, które 



 30 

mogłaby przeznaczyć na finansowanie wysokich kosztów związanych 
z nadawaniem naziemnym cyfrowym; 
Jako źródło finansowania wskazano, poza dodatkowymi planowanymi wpływami 
ze sprzedaży, środki które będą pochodziły od większościowego udziałowca, spółki 
ZPR S.A., w postaci podniesienia wartości kapitału zakładowego Spółki 
w wysokości 15.000 tys. zł oraz pożyczki w wysokości 5.000 tys. zł. 
Ponownej analizie poddano skonsolidowane sprawozdanie za rok 2010 podmiotu, 
który będzie finansował projekt inwestycyjny spółki Lemon Records Sp. z o.o., 
spółki ZPR S.A. i stwierdzono, że przychody Grupy Kapitałowej ZPR S.A. w latach 
2009 – 2010 wynosiły 1.736.372 – 1.792.395 tys. zł. W tych latach Grupa 
wypracowała na działalności operacyjnej dodatnie wyniki finansowe przekraczające 
31.000 tys. zł. Rok 2009 został zamknięty stratą netto w wyniku poniesionych 
kosztów ze zbycia inwestycji, natomiast rok 2010 zakończono z zyskiem netto  
w kwocie 25.250 tys. zł. 
Suma aktywów Grupy na koniec 2010 r. wynosiła 454.879 tys. zł i była na 
podobnym do poprzedniego roku poziomie. W jej strukturze 66 % stanowiły 
aktywa trwałe (głównie rzeczowy majątek trwały oraz inwestycje długoterminowe 
w postaci udziałów w innych podmiotach), natomiast 33,4 % majątek obrotowy. 
Zobowiązania bieżące posiadały pokrycie w aktywach obrotowych w 91 %, co 
stanowiło poziom poniżej optymalnego. 
Kapitał własny Spółki na koniec 2010 r. posiadał dodatnią wartość w wysokości  
226.668 tys. zł i finansował majątek w ok. 50 %. 
Z aktualnych na dzień analizy wniosku opinii bankowych wynika, że ZPR S.A. 
posiada do wykorzystania środki w ramach linii kredytowych w rachunkach 
obrotowych i inwestycyjnych w wysokości znacząco przekraczającej 
zapotrzebowanie na realizację rozwoju projektów spółek Lemon Records Sp. z o.o. 
oraz ESKA TV S.A. 
Deklaracje udziałowca częściowo zostały zrealizowane przed podjęciem przez 
KRRiT decyzji koncesyjnej, poprzez podniesienie kapitału zakładowego spółki 
Lemon Records Sp. z o.o. o kwotę 10.000 tys. zł. 
Spółka ZPR S.A. jest podmiotem dominującym w Grupie Kapitałowej, a sytuacja 
finansowa Grupy pozwala Jej na alokację środków we wskazany we wniosku 
sposób. 
W związku z powyższym możliwości finansowania projektu spółki Lemon Records 
Sp. z o.o. zostały udokumentowane od strony formalnej oraz zdolności finansowych 
grupy kapitałowej. 

• Spółka ESKA TV S.A. dysponuje bazą techniczną udostępnioną od podmiotu  
z grupy kapitałowej, a rozszerzenie projektu nie wymaga zakupu dodatkowych 
urządzeń technicznych. 
Spółka ESKA TV S.A., w związku z przedmiotowym rozszerzeniem koncesji, 
wykazała zapotrzebowanie na dodatkowe środki finansowe w pierwszym roku po 



 31 

rozszerzeniu koncesji w wysokości 12.600 tys. zł, które będą niezbędne na pokrycie 
raty opłaty koncesyjnej oraz wzrostu kosztów emisji i kosztów związanych  
z planowanymi zmianami w ramówce w wysokości ok. 9.300 tys. zł. Spłatę opłaty 
koncesyjnej założono w następującym systemie ratalnym: 36 równych 
miesięcznych rat, co wyniesie ok. 3.333 tys. zł rocznie. 
Zaplanowany sposób uregulowania opłaty koncesyjnej pozwoliłby na mniejsze 
zapotrzebowanie na gotówkę w początkowej fazie działania; 
Z analizy złożonej dokumentacji finansowej ESKA TV S.A. wynika, że suma 
aktywów Spółki z 1.011 tys. zł na koniec 2009 r. wzrosła do poziomu 2.355 tys. zł, 
gdzie 99 % stanowiły aktywa obrotowe (niemal w całości w postaci należności od 
jednostek powiązanych), a 1 % stanowiły wartości niematerialne i prawne. Spółka 
nie posiadała rzeczowego majątku trwałego. 
Spółka w 2010 r. (drugim roku działalności nadawczej Spółki) zanotowała  
180 %-owy wzrost wartości przychodów, które osiągnęły wartość 5.510 tys. zł. 
Prowadzona przez Spółkę działalność gospodarcza generowała ujemne wyniki 
finansowe, a wartość skumulowanej straty na koniec 2010 r. wynosiła -5.955 tys. zł. 
Aktywa obrotowe z poziomu 910 tys. zł na koniec 2009 r. wzrosły w 2010 r. do 
wysokości 2.331 tys. zł. Zobowiązania krótkoterminowe miały pokrycie w majątku 
obrotowym w 38 %. 
Kapitał własny Spółki na koniec 2010 r. posiadał ujemną wartość w wysokości 
-3.749 tys. zł. Spółka w omawianym okresie finansowała swój majątek 
zobowiązaniami wobec podmiotów z Grupy Kapitałowej. 
Z powyższego wynika, że na koniec 2010 r. Spółka nie posiadała nadwyżki 
finansowej, a Jej działalność wymagała dofinansowania. Wnioskodawca nie 
posiadał w omawianym okresie własnych środków, które mógłby przeznaczyć na 
finansowanie wysokich kosztów związanych z nadawaniem naziemnym cyfrowym; 
Jako źródła finansowania projektu, poza dodatkowymi wpływami ze sprzedaży 
wskazano środki, które będą pochodziły z podniesienia kapitału Spółki  
o 5.000 tys. zł oraz z pożyczki od udziałowca (spółki ZPR S.A.), której wartość ma 
wynieść 10.000 tys. zł, co zostało udokumentowane od strony formalnej oraz 
możliwości finansowych udziałowca. 

• Spółka Stavka Sp. z o.o. prowadzi działalność w grupie przedsiębiorstw 
skupionych wokół założyciela i głównego udziałowca firm Besta Film Stanisław 
Krzemiński, Studio Besta Sp. z o.o., Besta Film Sp. z o.o. i Telemark Sp. z o.o. 
Spółka nie posiada własnego zaplecza technicznego, w związku z tym zawarła 
warunkowe umowy z firmami powiązanymi kapitałowo w zakresie świadczenia 
usług, m.in. produkcji oraz użyczenia powierzchni biurowej i studyjnej wraz  
z zapleczem telewizyjnym. 
Z załączonego do wniosku planu finansowego wynika, że w związku z planowanym 
utworzeniem kanału telewizyjnego oraz rozszerzeniem koncesji zapotrzebowanie na 



 32 

środki finansowe w I roku działalności (rata opłaty koncesyjnej oraz koszty 
operacyjne) wyniosą ok. 13.300 tys. zł.  
Przychody Spółki w latach 2009 – 2010 plasowały się w przedziale 133 – 149 tys. 
zł. Osiągane przez Spółkę w tym okresie wyniki finansowe netto oscylowały wokół 
niewielkich wartości dodatnich i ujemnych. 
Poziom aktywów Spółki w latach 2009 – 2010 kształtował się na podobnym 
poziomie, w wysokości ok. 99 tys. zł. Całość majątku stanowiły aktywa obrotowe, 
które z wysoką nadwyżką pokrywały krótkoterminowe zadłużenie Spółki. 
Kapitał własny w analizowanym okresie posiadał dodatnią wartość w wysokości 
przekraczającej 90 tys. zł, który niemal w 100 % finansował majątek Spółki. 
W analizowanym okresie Spółka posiadała stabilną sytuację finansową, jednak Jej 
potencjał finansowy nie dawał możliwości realizacji wysokobudżetowych 
inwestycji z własnych środków; 
Jako źródło finansowania, obok planowanych wpływów ze sprzedaży, wskazano 
kredyt bankowy, z dwuletnią karencją spłat, w wysokości 16.500 tys. zł, który 
został udokumentowany od strony formalnej w postaci promesy bankowej, 
wystawionej przez bank po wcześniejszym zbadaniu zdolności kredytowej spółki 
Stavka Sp. z o.o. i ustanowieniu niezbędnych zabezpieczeń. 

• Spółka ATM Grupa S.A., jako producent programów telewizyjnych dysponuje 
własnym sprzętem technicznym oraz działa w oparciu o dzierżawę urządzeń od 
podmiotu zależnego, 
Spółka ATM GRUPA S.A. przedstawiła skonsolidowane kwartalne sprawozdanie 
finansowe. Wynika z niego, że: przychody ze sprzedaży za IV kwartały Grupy 
ATM S.A. w latach 2009 – 2010 wynosiły 101.385 - 113.344 tys. zł; w roku 2010 
odnotowano ich wzrost o 11,8%. W analizowanych okresach ATM Grupa 
wypracowała na działalności gospodarczej dodatnie wyniki finansowe. 
Suma aktywów ATM Grupy S.A. na koniec IV kwartału 2010 r. wynosiła 275.619 
tys. zł i była na podobnym do poprzedniego roku poziomie. W jej strukturze 56 % 
stanowiły aktywa trwałe (głównie rzeczowy majątek trwały), natomiast 44 % 
majątek obrotowy. Wartość aktywów obrotowych, w wysokości 99.269 tys. zł 
(charakteryzujących się wysokim poziomem środków pieniężnych), pięciokrotnie 
przekraczała wysokość krótkoterminowych zobowiązań.  
Kapitał własny Spółki na koniec IV kwartału 2010 r. posiadał dodatnią wartość  
w wysokości 229.648 tys. zł i finansował majątek w ok. 82 %. 
Spółka ATM Grupa S.A. jest podmiotem dominującym w Grupie Kapitałowej,  
a sytuacja finansowa Grupy pozwala Jej na finansowanie wysokobudżetowych 
inwestycji oraz na alokację środków we wskazany we wniosku sposób. 
Dokumentacja finansowa Spółki wskazuje na posiadanie środków finansowych  
w wysokości przekraczającej zapotrzebowanie w początkowym okresie realizacji 
nadawania w sposób naziemny cyfrowy. 



 33 

Po dokonaniu ponownej analizy wniosków stron postępowania podtrzymano opinie 
ekonomiczne, z których wynika, że spółki Lemon Records Sp. z o.o.,  
ESKA TV S.A., ATM Grupa S.A. oraz Stavka Sp. z o.o. udokumentowały środki 
finansowe, którymi mogłyby zabezpieczyć początkową działalność po 
uruchomieniu nadawania w systemie naziemnym cyfrowym w przypadku braku 
możliwości realizacji planów finansowych. 
Odnosząc się do pierwszego zarzutu Wnioskodawcy należy zauważyć, że KRRiT, 
dokonując analizy i oceny złożonych w przedmiotowym postępowaniu wniosków  
w zakresie części ekonomiczno – finansowej, co znalazło odzwierciedlenie 
w sporządzonych opiniach ekonomicznych, zbadała w szczególności: 
- założenia finansowe dotyczące wysokości koniecznych do poniesienia nakładów 

inwestycyjnych, z uwzględnieniem możliwości dysponowania własną lub 
udostępnioną przez inny podmiot bazą techniczną, oraz wysokości i sposobu 
wniesienia opłaty koncesyjnej; 

- założenia dotyczące przychodów, źródeł finansowania inwestycji technicznych, 
opłaty koncesyjnej oraz wysokich dodatkowych kosztów związanych 
z rozszerzeniem koncesji o możliwość rozpowszechniania programu drogą 
rozsiewczą naziemną w sposób cyfrowy; 

- aktualną kondycję finansową Wnioskodawców; 
- udokumentowanie środków finansowych na realizację projektu. 
Spółka MEDIASAT Sp. z o.o., podobnie jak większość wnioskodawców biorących 
udział w postępowaniu, przedstawiła plan finansowy zakładający ratalny sposób 
zapłaty opłaty koncesyjnej.  
Ocena możliwości finansowania projektu Wnioskodawcy, jak i innych stron 
postępowania, została dokonana przy uwzględnieniu takiego założenia. Zarówno 
w sporządzonych opiniach ekonomicznych, jak i uzasadnieniu decyzji Nr DK -
137/2011, wskazano na przyjętą przez wnioskodawców formę uiszczenia opłaty 
koncesyjnej, w celu określenia zapotrzebowania na środki finansowe 
w początkowej fazie działalności kanałów telewizyjnych, co w żadnym przypadku 
nie stanowiło kryterium oceny wniosków i pozostało bez wpływu na 
rozstrzygnięcie postępowania. 
W dotychczasowej praktyce, KRRiT, działając na podstawie artykułu 67a § 1 
ustawy Ordynacja podatkowa, z zastrzeżeniem art. 67 b, przychylała się do takiej 
formy uiszczenia należnej opłaty koncesyjnej. 
Odnosząc się do drugiego zarzutu należy zauważyć, że każdy z wyłonionych 
w przedmiotowym postępowaniu podmiotów wykazał możliwość dysponowania 
zapleczem technicznym, a poprzez osoby właścicieli, również doświadczenie na 
rynku telewizyjnym: nadawczym bądź producenckim. 
KRRiT dokonując oceny wniosków kierowała się m.in. stopniem zabezpieczenia 
finansowego kapitałochłonnych projektów rozszerzenia koncesji. Po 
przeanalizowaniu złożonych w postępowaniu projekcji finansowych stwierdziła, że 



 34 

każda z nich w dużym stopniu lub całkowicie opiera się na założeniu finansowania 
wysokich kosztów, wydatków inwestycyjnych oraz opłaty koncesyjnej przyszłym 
wzrostem przychodów. Wyłonione w postępowaniu koncesyjnym podmioty 
dodatkowo udokumentowały zabezpieczenie finansowe w postaci posiadanej na 
dzień złożenia wniosku własnej wysokiej nadwyżki finansowej (ATM Grupa S.A.), 
bądź pożyczek od właściciela i zasilenia kapitału własnego (ESKA TV S.A., Lemon 
Records Sp. z o.o.), bądź też w postaci kredytu bankowego (Stavka Sp. z o.o.), co 
zdaniem KRRiT, w przypadku ewentualnej niemożności realizacji planów 
finansowych, w wyższym stopniu gwarantuje posiadanie przez te podmioty  
w początkowym okresie środków finansowych w wysokości zabezpieczającej 
wysokie koszty nadawania w ramach MUX-1 niż środki finansowe, które mają być 
pozyskane z rynku w przyszłości (MEDIASAT Sp. z o.o.), charakteryzujące się 
mniejszym stopniem pewności ich pozyskania oraz ryzykiem inwestycyjnym. 
Spółka MEDIASAT Sp. z o.o. w swoim sprawozdaniu z działalności za rok 2010 
zawarła informację, iż „Rynek reklamy jest silnie skorelowany z PKB, w związku 
z tym w Spółce występuje ryzyko rynkowe. Zasadniczo Spółka nie ma możliwości 
aktywnej ochrony przed ryzykiem rynkowym, za wyjątkiem wysiłków zmierzających 
do osiągnięcia jak największego zysku i zatrzymania go w Spółce”. 
Ponadto, zgodnie z zaświadczeniem bankowym z dnia 1 marca 2011 r., Bank 
Zachodni WBK stwierdził, że po analizie dokumentacji finansowej spółki 
MEDIASAT S.A., brak jest możliwości udzielenia Spółce produktów kredytowych. 
Za nieuzasadniony należy uznać zarzutów naruszenia art. 107 § 3 k.p.a. 
W uzasadnieniu decyzji Nr DK - 137/2011 w szczegółowy sposób wyjaśniono, jakie 
dowody stały się podstawą wydania przedmiotowej decyzji. Także zamieszczone 
tam wyjaśnienie, dlaczego organ uważa sytuację Wnioskodawcy za niewiarygodną, 
nie może budzić wątpliwości. Jak wynika z uzasadnienia zaskarżonej decyzji, 
powodem uznania sytuacji finansowej za nie gwarantującej możliwości poniesienia 
kosztów finansowania programu i inwestycji była okoliczność, że finansowanie 
kosztów całego przedsięwzięcia zostało uzależnione od możliwości pozyskania 
z rynku planowanych przez Wnioskodawcę przychodów. 
Odnosząc się do zarzutów naruszenia m.in. art. 77 k.p.a., zgodnie z którym organ 
zobowiązany jest rozpatrzyć sprawę w sposób wyczerpujący, stwierdzić należy, że 
podniesione przez Wnioskodawcę zarzuty są nieuzasadnione. Nieuprawniony jest 
przede wszystkim zarzut dotyczący uznania projekcji finansowych podmiotów 
dopiero tworzących program telewizyjny za bardziej korzystne od prognozowanych 
danych Wnioskodawcy. Sama okoliczność dłuższego prowadzenia działalności 
gospodarczej w zakresie nadawania programów telewizyjnych, nie może być 
uznana za okoliczność dowodzącą lepszej sytuacji finansowej wnioskodawcy. 
Odnosząc się do zarzutu naruszenia art. 10 k.p.a. stwierdzić należy, że także ten 
zarzut jest nieuzasadniony. Skoro bowiem podstawą dokonania oceny sytuacji 
finansowej Wnioskodawcy były tylko dokumenty i oświadczenia złożone przez 
samego Wnioskodawcę, to trudno jest uznać, że nie miał on możliwości 
wypowiedzenia się co do zebranych w sprawie dowodów i materiałów. Wniosek 



 35 

spółki MEDIASAT Sp. z o.o. zawierał założenia dotyczące formy, wielkości oraz 
źródeł finansowania projektu, plany finansowe (których w toku postępowania 
koncesyjnego - zgodnie z § 18 rozporządzenia KRRiT z dnia 4 stycznia 2007 r.  
w sprawie zawartości wniosku o udzielenie koncesji oraz szczegółowego trybu 
postępowania w sprawach udzielania i cofania koncesji na rozpowszechnianie 
i rozprowadzanie programów radiofonicznych i telewizyjnych - zmieniać nie 
wolno) oraz dokumentację finansową Wnioskodawcy, poszczególnych spółek  
z Grupy Media 5, jak i łącznie Grupy Media 5. W związku z powyższym, poza 
koniecznością uzupełnienia wniosku o braki formalne w postaci stosownych 
podpisów na złożonych dokumentach oraz o zaświadczenie bankowe podmiotu  
z Grupy, które zostały przez spółkę MEDIASAT Sp. z o.o. w terminie uzupełnione, 
wniosek posiadał kompletną dokumentację, na której oparto analizę finansową. 
W stosunku zaś do zarzutu naruszenia art. 36 ust. 1 w zw. z art. 6 ust. 1 ustawy 
o radiofonii i telewizji stwierdzić należy, że jest on także nieuzasadniony. Wbrew 
twierdzeniom Wnioskodawcy, art. 36 ust. 1 pkt 2 ustawy o radiofonii i telewizji nie 
nakłada na KRRiT obowiązku wskazania w ogłoszeniu kryteriów, według których 
organ będzie dokonywał oceny sfinansowania inwestycji oraz kosztów tworzenia 
i rozpowszechniania programu. Za nieuzasadnione trzeba uznać postawienie KRRiT 
zarzutu, że za kryterium oceny możliwości finansowych Wnioskodawcy przyjęła 
mniej korzystną dla niego okoliczność, że opłata koncesyjna nie zostanie rozłożona 
na raty. 
Należy również dodać, że Wnioskodawca pominął w swoim wniosku o ponowne 
rozpatrzenie sprawy fakt przyjęcia przez KRRiT w procesie decyzyjnym kryteriów 
pozafinansowych. W uzasadnieniu decyzji Nr DK - 137/2011 podkreślono, iż 
u podstaw podjęcia decyzji stanęło stworzenie w sygnale MUX-1 komplementarnej 
i zróżnicowanej programowo oferty, charakteryzującej się odmienną zawartością 
programową od dostępnej już w MUX-2. Przyjmując powyższe kryterium oraz 
biorąc pod uwagę, że w sygnale multipleksu drugiego znalazło się już 5 programów 
o charakterze uniwersalnym, KRRiT po przeanalizowaniu złożonych propozycji 
programowych, udzieliła pierwszeństwa wnioskodawcom oferującym programy 
o charakterze wyspecjalizowanym. 
Mając na uwadze powyższe, zarzuty podniesione spółkę MEDIASAT Sp. z o.o. 
należy uznać za bezzasadne; 
VI Spółka ATM Grupa S.A. z siedzibą w Bielanach Wrocławskich we wniosku 
o ponowne rozpatrzenie sprawy z dnia 22 sierpnia 2011 r. wniosła o: 
1) uchylenie w części decyzji Przewodniczącego KRRiT z dnia 29 lipca 2011 r. 
Nr DK - 137/2011 w sprawie zmiany koncesji Nr 468/2011-T z dnia 25 lutego 
2011 r., w zakresie naliczenia opłaty za zmianę koncesji oraz terminu zapłaty 
wskazanej opłaty; 
2) ponowne rozpatrzenie wniosku ATM Grupa S.A. w zakresie prawidłowego 
naliczenia opłaty. 
Skarżąca wskazała, że: 



 36 

A. W dniu 19 lipca 2011 r. Trybunał Konstytucyjny w sprawie sygn. akt P 9/09 
orzekł, iż przepisy dotyczące ustalania opłat koncesyjnych są niekonstytucyjne. 
Zgodnie z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego, art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 
29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji jest niezgodny z art. 217 oraz art. 92 ust. 1 
Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. Niezgodne z ustawą 
zasadniczą (z art. 92 ust. 1) jest także rozporządzenie KRRiT z dnia 4 lutego 2000 r. 
w sprawie opłat za udzielenie koncesji na rozpowszechnianie programów 
radiowych i telewizyjnych. 
Przewodniczący KRRiT w decyzji Nr DK - 137/2011 powołał jako podstawę 
obliczenia opłaty za udzielenie koncesji (rozszerzenie koncesji satelitarnej 
o możliwość nadawania programu drogą rozsiewczą naziemną w sposób cyfrowy 
przy zachowaniu parametrów technicznych wskazanych w przedmiotowej decyzji) 
§ 4b ust. 1 w zw. z § 4b ust. 3 rozporządzenia KRRiT z dnia 4 lutego 2000 r. 
w sprawie opłat za udzielenie koncesji na rozpowszechnianie programów 
radiowych i telewizyjnych, co uwzględniając cytowane powyżej orzeczenie 
Trybunału Konstytucyjnego, zdaniem Skarżącej, bez wątpienia oznacza, że 
Przewodniczący KRRiT wydał swoją decyzję w oparciu o przepis prawa niezgodny 
z Konstytucją RP. 
Zgodnie z art. 190 Konstytucji RP orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego  
o niezgodności z Konstytucją, umową międzynarodową lub z ustawą aktu 
normatywnego, na podstawie którego zostało wydane prawomocne orzeczenie 
sądowe, ostateczna decyzja administracyjna lub rozstrzygnięcie w innych sprawach, 
stanowi podstawę do wznowienia postępowania, uchylenia decyzji lub innego 
rozstrzygnięcia na zasadach i w trybie określonym w przepisach właściwych dla 
danego postępowania. 
W związku z powyższym, zdaniem Skarżącej, uzasadnione i celowe jest wniesienie 
niniejszego środka odwoławczego. 
W uzasadnieniu skargi Skarżąca wskazała również na orzecznictwo sądów 
administracyjnych, które w jej ocenie potwierdza prezentowane przez Skarżącą 
stanowisko. 
Zdaniem Skarżącej, orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego o niekonstytucyjności 
podstawy prawnej decyzji powinno w postępowaniu sądowoadministracyjnym 
przesądzać o uznaniu „naruszenia prawa” w samej decyzji administracyjnej. 
B. 
1. Zdaniem Skarżącej, niezależnie od powyższego, Przewodniczący KRRiT 
w decyzji Nr DK  -137/2011 powołując się na dyspozycje zapisów § 4b ust. 1 w zw. 
z § 4b ust. 3 rozporządzenia KRRiT z dnia 4 lutego 2000 r. w sprawie opłat za 
udzielenie koncesji na rozpowszechnianie programów radiowych i telewizyjnych, 
błędnie przyjął w dniu wydania przedmiotowej decyzji tj. 29.07.2011 r.  
w zmiennych: 

L1 – datę 30.09.2011 r., 
L2 – datę 30.09.2012 r., 



 37 

L3 – datę 31.07.2013 r., 
które zgodnie z rozporządzeniem powinny być datą zaprzestania rozpowszechniania 
programów w sposób analogowy. 
Zdaniem Skarżącej, użycie wyrażenia „zaprzestania” oznacza, iż do wyliczenia 
danych z podanego wzoru powinna być podana data faktycznego zaprzestania 
wykonywania tej czynności, jaką jest rozpowszechnianie programów w sposób 
analogowy. Dlatego więc, zdaniem Skarżącej, nie można w dacie 29.07.2011 r. 
przyjąć, że czynność ta „została wykonana w czasie przyszłym”, która ma nastąpić 
nawet w tak odległym terminie jak 31.07.2013 r. Skarżąca wskazuje również, że 
decyzja nie przewiduje rozliczenia z wnioskodawcą, w przypadku gdyby 
założonych hipotetycznie przez Przewodniczącego KRRiT terminów nie udało się 
dotrzymać. 
2. Ponadto, zdaniem Skarżącej, w decyzji niewłaściwie przyjęto za dzień 
wydania koncesji datę 25.02.2011 r. – tj. datę wydania koncesji satelitarnej. 
Zdaniem Skarżącej właściwą datą wydania koncesji powinna być data 29.07.2011 r. 
tj. data decyzji o rozszerzeniu koncesji o możliwość nadawania programu drogą 
rozsiewczą naziemną w sposób cyfrowy. Zdaniem Skarżącej takie rozwiązanie 
odzwierciedla intencję ust. 3, który stanowi, iż do opłat za zmianę koncesji na 
rozpowszechnianie programu telewizyjnego drogą satelitarną polegającą na 
przyznaniu prawa do rozpowszechniania w standardzie DVB-T stosuje się 
odpowiednio ust. 1 i 2. 
C. Dodatkowo, zdaniem Skarżącej, wyznaczony termin zapłaty opłaty 
koncesyjnej na dzień 27.09.2011 r. nie znajduje uzasadnienia w obowiązujących 
przepisach prawa, a także w stanie faktycznym, uwzględniającym aktualnie brak 
możliwości technicznych i technologicznych funkcjonowania MUX-1. Zdaniem 
Skarżącej takie działanie organu administracji prowadzi do wykroczenia poza 
dozwolone przez prawo granice działania administracji i nosi znamiona dowolności. 
 
W stosunku do zarzutów podniesionych przez spółkę ATM Grupa S.A. Krajowa 
Rada Radiofonii i Telewizji stwierdziła, co następuje: 
A. Trybunał Konstytucyjny w wyroku z dnia 19 lipca 2011 r. stwierdzając 
niekonstytucyjność art. 40 ust. 2 ustawy o radiofonii i telewizji oraz rozporządzenia 
KRRiT z dnia 4 lutego 2000 r. w sprawie opłat za udzielenie koncesji na 
rozpowszechnianie programów radiowych i telewizyjnych, jednocześnie odroczył 
utratę ich mocy obowiązującej na okres 12 miesięcy od dnia ogłoszenia wyroku 
w Dzienniku Ustaw Rzeczpospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 160, poz. 963) – tzn. od 
3 sierpnia 2011 r. 
W ww. wyroku Trybunał Konstytucyjny jednocześnie podkreślił, iż nie jest 
kwestionowana i nadal obowiązuje zasada określona w art. 40 ust. 1 ustawy 
o radiofonii i telewizji, zgodnie z którą za udzielenie koncesji na rozpowszechnianie 
programów radiowych i telewizyjnych pobiera się opłatę. W związku z powyższym 
w ocenie Trybunału konieczne stało się odroczenie utraty mocy obowiązującej 



 38 

przedmiotowych przepisów, tak aby nie nastąpiła sytuacja w której uniemożliwione 
byłoby prowadzenie procesów koncesyjnych z uwagi na brak możliwości pobrania 
opłaty z tytułu udzielenia koncesji. W powołanym powyżej wyroku Trybunał 
stwierdził: Trybunał Konstytucyjny uznał za zasadny wniosek wszystkich 
uczestników postępowania o odroczenie terminu utraty mocy obowiązującej 
niekonstytucyjnych przepisów w celu umożliwienia ustawodawcy dostosowania 
treści przepisów ustawy o radiofonii i telewizji do sytuacji wynikającej z orzeczenia 
Trybunału. Jak słusznie wskazał Prokurator Generalny, wraz z utratą mocy 
obowiązującej art. 40 ust. 2 u.r.t. nie mogłaby funkcjonować niekwestionowana - co 
do zasady - procedura odpłatnego koncesjonowania rozpowszechniania programów 
radiowych i telewizyjnych przez nadawców niepublicznych. 
Ponadto Trybunał w cytowanym wyroku podkreślił, iż: Wskutek odroczenia przez 
Trybunał Konstytucyjny utraty mocy obowiązującej art. 40 ust. 2 u.r.t. i wydanego 
na jego podstawie rozporządzenia, przepisy te w dalszym ciągu będą stanowiły 
element obowiązującego porządku prawnego aż do momentu określonego w punkcie 
II sentencji, chyba że ustawodawca dokona ich zmiany we wcześniejszym terminie. 
Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż ww. rozporządzenie KRRiT z dnia 
4 lutego 2000 r. jak również art. 40 ust. 2 ww. ustawy pozostają częścią 
obowiązującego porządku prawnego i mogą stanowić aktualnie dla Organu 
koncesyjnego podstawę orzekania w niniejszej sprawie. 
Podkreślenia wymaga, iż w przedmiotowej sprawie została stwierdzona 
niekonstytucyjność przepisu ustawowego tzn. art. 40 ust. 2 ustawy o radiofonii 
i telewizji i jako konsekwencja niekonstytucyjności ww. przepisu, który stanowił 
upoważnienie do wydania rozporządzenia przez KRRiT, również całe  
ww. rozporządzenie KRRiT. Zatem orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego 
cytowane poniżej zachowuje aktualność również w przedmiotowej sprawie. 
Stanowisko Organu w tej sprawie znajduje potwierdzenie w orzecznictwie 
sądowym, w tym również w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego. W tym 
miejscu należy zwrócić uwagę na wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 2 lipca 
2003 r., sygn. akt K 25/01, zgodnie z którym: Możliwość określenia przez Trybunał 
Konstytucyjny późniejszego niż dzień ogłoszenia wyroku Trybunału 
Konstytucyjnego w Dzienniku Ustaw terminu utraty mocy obowiązującej 
niezgodnego z Konstytucją przepisu ustawy znajduje wyraźną i niewątpliwą 
podstawę w art. 190 ust. 3 Konstytucji. W razie skorzystania przez Trybunał 
Konstytucyjny z tej możliwości do nadejścia wskazanego przez Trybunał terminu 
uznany za niezgodny z Konstytucją przepis zachowuje moc obowiązującą, a zatem 
musi być przestrzegany i stosowany przez wszystkich jego adresatów. Zgodnie 
bowiem z art. 190 ust. 1 Konstytucji także to rozstrzygnięcie zamieszczone w tekście 
orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego jest nie tylko ostateczne, ale i ma moc 
powszechnie obowiązującą. 
Podobne stanowisko Trybunał Konstytucyjny prezentował również w innych 
orzeczeniach, w tym m.in. w wyroku z dnia 27 października 2004 r.,  



 39 

sygn. akt SK 1/04, z dnia 31 marca 2005 r., sygn. akt SK 26/02, a także w wyroku  
z dnia 27 kwietnia 2005 r., sygn. akt P 1/05.  
Należy także zwrócić uwagę na wskazany powyżej wyrok Trybunału 
Konstytucyjnego z dnia 27 kwietnia 2005 r., sygn. akt P 1/05, w którym 
zauważono, że: Poglądy Trybunału na temat konsekwencji określenia zakresu 
obowiązywania niekonstytucyjnego przepisu nie zawsze były podzielane (zob. wyrok 
SN z 10 listopada 1999 r., sygn. I CKN 204/98, OSNC 2000, nr 5, poz. 94). Należy 
tym bardziej podkreślić, że w jednej z ostatnich podnoszących tę kwestię uchwał Sąd 
Najwyższy stwierdził, iż "Z analizy doktryny wynika, że zdecydowana większość 
autorów opowiedziała się za prospektywnym skutkiem orzeczeń odroczonych. 
Ostatnio do tego stanowiska przychylił się także Sąd Najwyższy" (tak w uchwale  
SN z 23 stycznia 2004 r., sygn. III CZP 112/03, "Wokanda" 2004, nr 7-8, poz. 8; 
zob. także wskazaną w niej uchwałę SN z 3 lipca 2003 r., sygn. III CZP 45/03, 
OSNC 2004, nr 9, poz.  136 oraz wyrok SN z 29 marca 2000 r., sygn. III RN 96/98, 
OSNP 2000, nr 13, poz.  500; podobnie: postanowienie SN z 12 marca 2003 r., 
sygn. I PZ 157/02, OSNP 2004, nr 14, poz.  244). Ze względu na powszechnie 
obowiązującą moc orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego (art. 190 ust. 1 
Konstytucji), Sąd Najwyższy uznał, iż jest związany wyrokiem Trybunału także  
w zakresie, w jakim przesądza on o terminie utraty mocy obowiązującej przez 
niezgodny z Konstytucją przepis. Stwierdził ponadto, że z art. 190 ust. 3 Konstytucji 
wynika wyraźnie, że jeśli Trybunał odracza utratę mocy obowiązującej przez 
wadliwą normę, to zachowuje ona moc przez okres wskazany w orzeczeniu. To zaś 
oznacza, że sądy i inne podmioty powinny stosować tę normę. Jej pominięcie w tym 
okresie oznaczałoby w istocie przekreślenie sensu odroczenia, a więc i sensu 
art. 190  ust. 3 Konstytucji. 
Powołane powyżej orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego oraz Sądu 
Najwyższego zostało także przywołane w wyroku Naczelnego Sądu 
Administracyjnego z dnia 23 lutego 2006 r., sygn. akt II OSK 1403/05. 
B. 
1. Terminy zaprzestania rozpowszechniania w sposób analogowy na 
poszczególnych obszarach (30.09.2011 r., 30.09.2012 r., 31.07.2013 r.) przywołane 
we współczynnikach L1, L2, L3 we wzorze w § 4b ust. 1 zostały ustalone przez 
Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej, w uzgodnieniu z KRRiT. 
Plan wdrażania naziemnej telewizji cyfrowej określony został w Zarządzeniu nr 21 
Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej z dnia 17 września 2007 r. w sprawie 
planu zagospodarowania częstotliwości dla zakresu 470-862 MHz (Dz.Urz. UKE 
Nr 27, poz. 139), zmienionym Zarządzeniem nr 11 Prezesa Urzędu Komunikacji 
Elektronicznej z dnia 4 maja 2010 r. (Dz.Urz. UKE Nr 10 , poz. 22). Zarządzenie to 
zostało przywołane w Ogłoszeniu Przewodniczącego KRRiT z dnia 5 stycznia 
2011 r. (pkt I.1), na podstawie którego toczy się niniejsze postępowanie 
o możliwości rozszerzenia koncesji o prawo do umieszczenia programu w sygnale 
multipleksu pierwszego. 



 40 

W przedmiotowym Ogłoszeniu w pkt I.3 przywołano również decyzję rezerwacyjną 
Prezesa UKE Nr DZC-WTV-5157-4/09 (180) z dnia 30 września 2009 r. wydaną 
TVP S.A., w której określone są terminy zaprzestania rozpowszechniania w sposób 
analogowy na poszczególnych obszarach (przywołane we wzorze na podstawie 
którego wyliczono wysokość opłaty za rozszerzenie koncesji spółki ATM Grupa 
S.A. o możliwość umieszczenia programu w sygnale MUX-1). Decyzja 
rezerwacyjna Prezesa UKE Nr DZC-WTV-5157-17/11 (20) z dnia 19 grudnia 
2011 r. dokonuje rezerwacji częstotliwości na rzecz ATM Grupa S.A. (oraz spółek 
ESKA TV S.A., Stavka Sp. z o.o. i Lemon Records Sp. z o.o.) na zasadzie 
współużytkowania z TVP S.A. dysponującą rezerwacją częstotliwości na podstawie 
ww. decyzji Prezesa UKE Nr DZC-WTV-5157-4/09 (180). 
Również decyzje Przewodniczącego KRRiT o rozszerzenie koncesji o możliwość 
umieszczenia programu w sygnale MUX-2 oraz decyzje rezerwacyjne Prezesa UKE 
zawierają takie same terminy zaprzestania rozpowszechniania w sposób analogowy 
na poszczególnych obszarach. 
Tak więc wszystkie podmioty rozpowszechniające w Polsce programy telewizyjne 
w sposób naziemny analogowy oraz cyfrowy (TVP S.A., Polsat S.A., TVN S.A., 
Polskie Media S.A. oraz Telewizja PULS Sp. z  o.o.) mają określony taki sam 
harmonogram zaprzestania rozpowszechniania w sposób analogowy na 
poszczególnych obszarach. 
Nie można więc zgodzić się z tezą Skarżącej, że w dniu wydania decyzji  
Nr DK -137/2011 nie były znane terminy zaprzestania rozpowszechniania w sposób 
analogowy. 
Przepisy regulujące naliczanie opłaty za rozpowszechnianie programu w sygnale 
multipleksu naziemnego uregulowane zostały, uzgodnionym z Ministrem Finansów, 
rozporządzeniem KRRiT z dnia 15 czerwca 2009 r. zmieniającym rozporządzenie 
w sprawie opłat za udzielenie koncesji na rozpowszechnianie programów 
radiowych i telewizyjnych (Dz. U. Nr 105, poz. 876). 
Uzasadnienie tego rozporządzenia zawierało, uzgodnione z Prezesem UKE, terminy 
zaprzestania rozpowszechniania programów telewizyjnych w sposób naziemny 
analogowy na poszczególnych obszarach (30.09.2011 r., 30.09.2012 r., 
31.07.2013 r.) takie same jak określone w decyzji Nr DK - 137/2011. Nie może 
więc być mowy o tym, że Przewodniczący KRRiT błędnie przyjął, 
w przedmiotowej decyzji, daty zaprzestania rozpowszechniania w sposób naziemny 
analogowy na poszczególnych obszarach. 
2. Argument dotyczący niewłaściwego przyjęcia jako daty wydania koncesji 
daty 25.02.2011 r. również należy uznać za chybiony. 
Zniżka w przypadku decyzji o zmianie koncesji na rozpowszechnianie programu 
telewizyjnego drogą satelitarną polegającą na przyznaniu prawa do 
rozpowszechniania w standardzie DVB-T naliczana jest w związku z ust. 4 § 4b – 
opłata podlega zmniejszeniu proporcjonalnie do okresu pozostałego do wygaśnięcia 
koncesji. Tak więc opłata za rozszerzenie koncesji o możliwość umieszczenia 



 41 

programu w sygnale multipleksu naziemnego liczona jest tylko za okres na jaki 
przyznawane jest ta możliwość. 
Przy interpretacji przepisów rozporządzenia zastosowanej przez Skarżącą, zniżka 
z tytułu krótszego okres na jaki przyznawane jest prawo umieszczenia w sygnale 
multipleksu naziemnego byłaby liczona dwukrotnie – we współczynniku  
L0 i poprzez zastosowaniu zniżki z § 4b ust. 4. 
C. W odniesieniu do zarzutu Skarżącej, dotyczącego terminu wniesienia opłaty 
koncesyjnej, należy podkreślić, że przepis art. 37 ust. 1 ustawy o radiofonii 
i telewizji określa, które elementy powinny znaleźć się w decyzji koncesyjnej, zbiór 
powyższych elementów jest przez użycie przez ustawodawcę słów 
„w szczególności” otwarty, ograniczony jednak przepisami powszechnie 
obowiązującymi w tym ustawy o radiofonii i telewizji. Zgodnie z art. 40 ust. 1 
ustawy o radiofonii i telewizji za udzielenie koncesji pobiera się opłatę, niezależnie 
od opłat za używanie urządzeń radiokomunikacyjnych oraz używanie 
częstotliwości, przewidzianych w ustawie o łączności. Natomiast zgodnie  
z art. 37 ust. 2 ustawy o radiofonii i telewizji koncesja może określać inne warunki 
prowadzenia działalności, niezbędne dla realizacji przepisów ustawy. Tym samym 
w decyzji koncesyjnej organ koncesyjny ma prawo do wskazania terminu 
wniesienia przez nadawcę opłaty koncesyjnej, niniejsze prawo nie wykracza poza 
uprawnienia organu ograniczone ustawą o radiofonii i telewizji i służące realizacji 
przepisów tejże ustawy. 
Odnosząc się do zarzutu naliczenia opłaty za rozszerzenie koncesji o prawo 
wprowadzenia programu do sygnału multipleksu pierwszego, przy braku 
możliwości technicznych i technologicznych funkcjonowania MUX-1 należy 
stwierdzić, że zgodnie z harmonogramem uruchamiania MUX-1 (uzgodnionym 
przez nadawców ze spółką TP Emitel) obejmie (lub już objął) on swoim zasięgiem: 

Etap 1 – do 14.12.2011 r. – 15 % ludności kraju; 
Etap 2 – do 31.05.2012 r. – 92 % ludności kraju; 
Etap 3 – do 30.09. 2012 r. – 95 % ludności kraju. 

 
Ponadto, w związku z mniejszym dotarciem programów do widzów (a co za tym 
idzie mniejszym zainteresowaniem reklamodawców), w okresie przejściowym (do 
całkowitego wyłączenia naziemnego nadawania w sposób naziemny analogowy), 
w rozporządzenia KRRiT z dnia 4 lutego 2000 r. w sprawie opłat za udzielenie 
koncesji na rozpowszechnianie programów radiowych i telewizyjnych przewidziano 
zniżki w opłatach za rozpowszechnianie w sposób naziemny cyfrowy w tym okresie 
(zastosowanie współczynników L0, L1, L2, L3). Docelowo (po okresie przejściowym 
– wyłączeniu naziemnej telewizji analogowej) opłata za udzielenie koncesji na 
rozpowszechnianie programu telewizyjnego drogą rozsiewczą naziemną w sposób 
cyfrowy w standardzie DVB-T wynosić będzie 12.945.000 zł (w decyzji Nr DK -
137/2011 opłata naliczona spółce ATM Grupa S.A. wyniosła 10.811.500 zł). 
W związku z powyższym KRRiT postanowiła utrzymać w mocy decyzję 
Przewodniczącego KRRiT z dnia 29 lipca 2011 r. Nr DK - 137/2011 w sprawie 



 42 

zmiany koncesji Nr 468/2011-T z dnia 25 lutego 2011 r., w zakresie naliczenia 
opłaty za zmianę koncesji oraz terminu zapłaty wskazanej opłaty. 

Pismem z dnia 29 listopada 2011 r. spółka ATM Grupa S.A. z siedzibą w Bielanach 
Wrocławskich oświadczyła, że cofa wniosek i zarazem zgodę na zmianę koncesji 
Nr 468/2011-T z dnia 25 lutego 2011 r. na rozpowszechnianie programu 
telewizyjnego pod nazwą „ATM ROZRYWKA TV” polegającą na rozszerzeniu 
zakresu tej koncesji o rozpowszechnianie programu drogą rozsiewczą naziemną 
w sposób cyfrowy, a ponadto wniosła o: 
a) uchylenie decyzji Przewodniczącego KRRiT Nr DK - 137/2011 z dnia 
29 lipca 2011 r. w zakresie punktu 4 tej decyzji, tj. w części dotyczącej zmiany 
(rozszerzenia) koncesji Nr 468/2011-T z dnia 25 lutego 2011 r. wydanej spółce 
ATM Grupa S.A. z siedzibą w Bielanach Wrocławskich na rozpowszechnianie 
programu telewizyjnego pod nazwą „ATM ROZRYWKA TV” polegającej na 
dodaniu punktu VIa przewidującego rozpowszechnianie programu drogą 
rozsiewczą naziemną w sposób cyfrowy; 
b) umorzenie postępowania zainicjowanego wnioskiem spółki ATM Grupa S.A. 
z dnia 3 marca 2011 r. 
Następnie pismem z dnia 16 grudnia 2011 r. spółka ATM Grupa S.A. z siedzibą 
w Bielanach Wrocławskich wycofała oświadczenie oraz wnioski zawarte w piśmie 
z dnia 29 listopada 2011 r. – cofnięcie zgody na rozszerzenie koncesji 
o rozpowszechnianie programu drogą rozsiewczą naziemną w sposób cyfrowy. 
Spółka oświadczyła, że podtrzymuje w pozostałym zakresie wnioski spółki  
ATM Grupa S.A., w tym w szczególności wniosek z dnia 3 marca 2011 r.  
o rozszerzenie zakresu koncesji Nr 468/2011-T z dnia 25 lutego 2011 r. na 
rozpowszechnianie programu telewizyjnego pod nazwą „ATM ROZRYWKA TV” 
o rozpowszechnianie programu drogą rozsiewczą naziemną w sposób cyfrowy, 
wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy z dnia 22 sierpnia 2011 r., a także wniosek 
z dnia 27 września 2011 r. (o rozłożenie opłaty na raty); 

VII. W toku niniejszego postępowania uchylono na wniosek strony decyzją 
Przewodniczącego KRRiT Nr DK - 165/2011 z dnia 8 września 2011 r. koncesję 
Nr 420/2009-T, wydaną spółce TELEKOMUNIKACJA POLSKA S.A. z siedzibą 
w Warszawie na rozpowszechnianie w sposób rozsiewczy satelitarny programu 
telewizyjnego pod nazwą „Orange Sport Info”. Ponadto na wniosek strony, wydana 
została decyzja Przewodniczącego KRRiT Nr DK - 211/2011 z dnia 19 grudnia 
2011 r. o uchyleniu koncesji Nr 422/2009-T, wydanej spółce TV POINT GROUP 
Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na rozpowszechnianie w sposób rozsiewczy 
satelitarny programu telewizyjnego pod nazwą „Machina TV”. 
W związku z powyższym w przypadku spółek: TELEKOMUNIKACJA POLSKA 
S.A. (wniosek Nr 024/2011) oraz TV POINT GROUP Sp. z o.o. (wniosek 
Nr 025/2011) należało umorzyć postępowanie, na podstawie art. 138 § 1 pkt 2  
w zw. z art. 105 § 1 k.p.a. jako bezprzedmiotowe. 



 43 

Rozstrzygniecie organu w niniejszej sprawie łącznie na podstawie art. 138 § 1pkt 1 
kpa i atr. 138 §1 pkt 2 k.p.a. jest dopuszczalne i potwierdzone orzecznictwem 
sądowym, w tym: 
- wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 22 grudnia 

2008 r. II OSK 1109/07, zgodnie z którym 1. W przypadku, gdy od decyzji 
organu I instancji złożonych zostaje wiele odwołań, organ odwoławczy, zgodnie 
z literalnym brzmieniem art. 138 § 1 k.p.a., wydaje jedną decyzję, w której 
powinien rozstrzygnąć o wszystkich tych odwołaniach. Organ odwoławczy może 
więc zawrzeć w jednej decyzji różne rozstrzygnięcia w stosunku do jednego lub 
kilku odwołujących się. Warunkiem zgodności z prawem takiej decyzji jest to, 
aby rozstrzygnięcia te nie pozostawały ze sobą w sprzeczności. Dopuszczalna 
jest zatem sytuacja, w której organ II instancji jedną decyzji umorzy  
w postępowanie odwoławcze w stosunku do tych odwołujących się, którzy nie 
posiadają interesu prawnego, który dawałby im legitymację do udziału  
w postępowaniu w charakterze strony oraz w wyniku rozpoznaniu odwołań 
pozostałych osób utrzyma decyzję organu I instancji w mocy, uznając, że jest 
ona zgodna z prawem; 

- wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego (do 2003.12.31) w Gdańsku 
z dnia 8 sierpnia 1997 r. I SA/Gd 514/96. W sytuacji, kiedy dopiero na etapie 
postępowania odwoławczego zajdą okoliczności faktyczne czyniące 
postępowanie w sprawie bezprzedmiotowym (art. 105 § 1 k.p.a.) organ 
odwoławczy wydaje decyzję przewidzianą w zdaniu drugim art. 138 § 1 pkt 2 
k.p.a. Takiemu rozstrzygnięciu nie stoi na przeszkodzie sformułowanie "umarza 
postępowanie pierwszej instancji", w istocie bowiem znaczy ono tylko tyle, co - 
umarza postępowanie w sprawie. 

W pozostałym zakresie należało utrzymać w mocy zaskarżoną przez strony decyzję 
Przewodniczącego KRRiT Nr DK - 137/2011. 
 
W dniu 17 stycznia 2012 r. KRRiT podjęła uchwałę Nr 6/2012, w której upoważniła 
Przewodniczącego KRRiT do wydania decyzji o uchyleniu decyzji 
Przewodniczącego KRRiT Nr DK - 137/2011 z dnia 29 lipca 2011 r. w części 
dotyczącej pkt. I ppkt 5 lit. j-k tj. odmowy zmiany (rozszerzenia) koncesji spółek 
TELEKOMUNIKACJA POLSKA S.A. z siedzibą w Warszawie (wniosek 
Nr 024/2011) i TV POINT GROUP Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (wniosek 
Nr 025/2011) oraz umorzeniu postępowania w tej części, a w pozostałym zakresie 
do utrzymania w mocy przedmiotowej decyzji. 
 
 
 
 
 



 44 

 
Niniejsza decyzja jest ostateczna. 
Na podstawie art. 3 § 2 pkt 1, art. 53 § 1 oraz art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 
2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. Nr 153, 
poz. 1270, z późn. zm.) stronom przysługuje prawo do złożenia skargi do 
Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie za pośrednictwem 
Przewodniczącego KRRiT w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia niniejszej 
decyzji. 
 

 

 

Jan Dworak 
 
 
 
 
 
 
 
 
Otrzymują: 

1. ESKA TV S.A. z siedzibą w Warszawie (04-190), przy ul. Jubilerskiej 10; 
2. STAVKA Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (00-358), przy ul. Ordynackiej 14/9; 
3. ATM Grupa S.A. z siedzibą w Bielanach Wrocławskich (55-040), przy ul. Dwa Światy 1; 
4. TELESTAR S.A. z siedzibą w Warszawie (00-503), przy ul. Żurawiej 8; 
5. TVN S.A. z siedzibą w Warszawie (02-952), przy ul. Wiertniczej 166; 
6. 4fun Media S.A. z siedzibą w Warszawie (00-728), przy ul. Bobrowieckiej 1A; 
7 LEMON RECORDS Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (04-190), przy ul. Jubilerskiej 10; 
8. MEDIASAT Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (02-672), przy ul. Domaniewskiej 50; 
9. ASTRO S.A. z siedzibą w Warszawie (00-020), przy ul. Chmielnej 28B; 
10. Fundacja LUX VERITATIS z siedzibą w Warszawie, reprezentowana przez radcę 

prawnego – p. Benedykta Fiutowskiego, Kancelaria Budzowski Fiutowski i Partnerzy 
Radcowie Prawni ul. Sienna 11/1, 31-041 Kraków; 

11. SUPERSTACJA Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (03-422), przy ul. Inżynierskiej 4; 
12. POLSKIE RADIO S.A. z siedzibą w Warszawie (00-977), Al. Niepodległości 77/85; 
13. Cable Television Networks&Partners Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (00-450), przy 

ul. Przemysłowej 30; 
14. TELEKOMUNIKACJA POLSKA S.A. z siedzibą w Warszawie, reprezentowana przez 

radcę prawnego – p. Joannę Radzikowską, ul. Twarda 18, 01-105 Warszawa; 
15. TV POINT GROUP Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (02-305), Al. Jerozolimskie 146 C; 
16. Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej; 
17. a/a. 


